سبک زندگی

فرم دادخواست چک برگشتی + راهنمای جامع

دادخواست چک

چک برگشتی از مفاهیمی است که بسیاری از افراد با آن برخورد داشته‌اند. همواره افرادی که با موضوع چک برگشتی درگیر بوده اند به دنبال دادخواست چک و مطالبه وجه چک بوده اند.

چک چیست؟

مطابق ماده ۳۱۰ قانون تجارت، چک نوشته‌ای است که به موجب آن صادرکننده وجوهی را که در نزد محال علیه دارد، کلاً یا بعضاً مسترد یا به دیگری واگذار می‌نماید.

اما در هر صورت برای صدور آن باید شرایطی که از نظر قانونی لازم است، رعایت شود والّا با ضمانت اجرای قانونی مواجه می‌شویم.

نیاز به گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب دارید؟ برای مشاوره با ما تماس بگیرید
09122805791

به طور کلی چک سند یا برگه ای است که طی آن فردی که چک در اختیار اوست می تواند از طریق آن اقدام به برداشت وجه از فردی که چک به نام اوست کند.
در چکی که در دست فرد است  باید اطلاعاتی همچون محل و تاریخ صدور (ناظر به ذکر روز، ماه و سال است که مطابق قانون صدور چک می‌تواند وعده دار باشد) قید شده و همچنین امضا یا اثر انگشت صادرکننده باید وجود داشته باشد. مبلغ قابل پرداخت نیز باید مشخص باشد.

در صورتی که حساب فرد صادرکننده چک حاوی مبلغ کافی نباشد چک برگشت خورده و به طور معمول فردی که دارنده چک است اقدام به مطالبه وجه چک خواهد کرد.دادخواست چک حق مسلم شماست.

شرایط برگشت خوردن چک:

برگشتن خوردن چک شامل شرایط خاصی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • موجودی حساب مربوط به چک کمتر از میزان وجه ثبت شده در چک باشد.
  • نگارش چک دارای خط خوردگی، عدم انطباق امضا صاحب حساب با امضای درج شده در چک و … باشد.
  • حساب مربوط به چک مسدود شده باشد.
  • صاحب حساب به بانک دستور عدم پرداخت چک را داده باشد.

در صورت مواجه با هریک از موارد فوق فرد دارنده چک می تواند چک را برگشت بزند. فرد دارنده چک تا شش ماه پس از تاریخ صدور چک می تواند اقدام کند.دادخواست چک، توسط وکیل با سرعت بیشتری صورت می پذیرد.

از طرفی فرد می تواند تا 6 ماه نسبت به درخواست شکایت کیفری چک اقدام کند و در غیر اینصورت باید از طریق دادخواست چک اقدام به مطالبه کند.

چک حقوقی:

روش های متفاوتی برای وصول وجه چک وجود دارد که یکی از آن ها چک برگشتی حقوقی است. هنگامی که یک چک صادر می‌شود فرد دارنده چک این امکان را دارد تا وجه آن را از هر یک از مسئولان چک مطالبه کند. که این مسئولان عبارتند از: صادرکننده، ظهرنویس و ضامن.

این بدان معناست که همگی این افراد در برابر پرداخت وجه چک به یک اندازه مسئول هستند.

در این روش دارنده چک با مراجعه به دادگاه حقوقی و ارائه دادخواست چک و پرداخت هزینه دادرسی نسبت به وصول وجه چک؛ دادخواست چک و خسارت آن مبادرت می ورزد.

خسارت تاخیر تادیه در دعوی مطالبه وجه چک حقوقی

یکی دیگر از مسائلی که در مطالبه وجه چک باید به آن توجه کرد، تعلق خسارت تاخیر تادیه در صورت دیر کرد در پرداخت آن است؛ بدان معناست که علاوه بر آنکه وجه چک در دست فرد باید مطالبه شود بلکه زمان دیرکرد آن نیز محاسبه شده و به ازای آن نیز خسارتی به فرد پرداخت خواهد شد. خسارت تأخیر تأدیه ضرری است که فرد مدیون در اثر خودداری از ادای دین مالی به طلبکار در زمان مشخص شده، به این شخص وارد می‌‌‌شود. از این رو در صورتی که فرد طلبکار یا دارنده چک در دادخواست خود مطالبه خسارت  تاخیر تادیه را طلب کند دادگاه نیز از تاریخی چک برگشته خورده است، بر اساس نرخ  تورم موجود در جامعه صادر کننده چک را محکوم به پرداخت خسارت و ضرر ناشی از دیرکرد می کند. دادخواست چک امری مهم است و باید به صورت تخصصی به آن پرداخت شود

مزایای داشتن وکیل برای دعوی چک حقوقی

مبحث چک های برگشتی موضوعی است که افراد بسیاری را در جامعه امروز درگیر خود کرده است. از آنجایی که پیگیری پرونده مربوط به دعوی چک حقوقی موضوعی زمان بر و وقت گیر است از این رو بهتر است که پرداختن به این پرونده را به وکلای مجربی واگذار کرد که در این خصوص تجربیات کافی داشته باشند.

از طرفی وکلای پایه یک دادگستری با برخورداری از دانش و علم نسبت به قوانین به راحتی می توانند در همان جلسات اول دادگاه به خوبی موضوع مورد نظر را تحلیل کرده و شما را در امر مطالبه حقوق تان یاری دهند.

در صورتی که برای پرونده دادخواست وجه چک خود از همکاری یک وکیل بهره مند شوید نیازی به حضور در جلسات دادرسی ندارید و پرونده شما سیر حقوقی خود را با حضور یک وکیل مجرب طی خواهد کرد. از همین رو لازم نیست زمان زیادی را برای رسیدگی به پرونده خود صرف کنید.

وکیل شما با توجه به تجربه ای که دارد به راحتی می تواند پیگیری اجرائیه و توقیف اموال و تامین خواسته را بر عهده گیرد.

گروه حقوقی عدل و حق با همکاری تیمی از وکلای مجرب و پایه یک آماده خدمت رسانی در خصوص دادخواست چک به هموطنان عزیز است.