سبک زندگی

فرم درخواست قطع درخت + راهنمای جامع

خبرگزاری پانا: مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد از راه‌اندازی سامانه ثبت الکترونیکی فرآیند قطع، هرس و جابه‌جایی درختان به منظور افزایش بهره‌وری و صرفه جویی در وقت و هزینه شهروندان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، احمدرضا سلامی در این خصوص گفت: طرح الکترونیکی شدن فرآیند قطع، هرس و جابه جایی درختان از خرداد ماه سال جاری به صورت آزمایشی در مناطق یک، 6 و 11 اجرا شده که با توجه به موفقیت‌آمیز بودن آن، از این پس به صورت فراگیر در تمام مناطق شهر مشهد اجرا می‌شود.

وی افزود: براساس این طرح شهروندان می‌توانند به جای مراجعه به شهرداری محل سکونت خود برای ثبت درخواست مبنی بر هرس، جابه‌جایی و قطع درخت، از طریق سایت سازمان پارک‌ها و فضای سبز مشهد به نشانی parks.mashhad.ir و یا از طریق آدرس services.mashhad.ir به صورت الکترونیکی اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد ادامه داد: به منظور بررسی درخت معارض ورودی پارکینگ و عملیات ساختمانی، ارسال اسکن نقشه ورودی پارکینگ و تصویر پروانه ساختمان از طریق سامانه الزامی است.

سلامی در خصوص فرآیند ثبت درخواست و دریافت پاسخ در این سامانه بیان کرد: به شهروند متقاضی پس از ثبت درخواست کد رهگیری ارائه خواهد شد که می‌توان از طریق آن درخواست را پیگیری کرد.

وی بیان کرد: با الکترونیکی شدن این اقدام از این پس شهروندان می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان و بدون صرف وقت اضافی درخواست خود را ثبت و پاسخ را دریافت کنند.


ایسنا/گلستان شهرداری گرگان در پی انتشار تصاویری مبنی بر قطع درختان در شهرک فرهنگیان توضیحاتی مبنی بر درخواست خود اهالی این شهرک برای قطع درختان با خطر سقوط و مزاحم رشته های برق ارائه داد.

در روزهای گذشته تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که در آن صحنه هایی از قطع درختان توسط شهرداری به چشم می خورد، در همین راستا شهرداری گرگان ضمن تشکر از حساسیت و دغدغه مندی مردم این شهر توضیحاتی را به خبرگزاری ایسنا ارسال کرده است که در ادامه مشاهده می کنید:

یکی از مهم ترین خدماتی که سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان در راستای حفظ وصیانت از سیمای شهری انجام می دهد توسعه کاشت درختان مناسب با منظر و اقلیم شهر، نگهداری و آرایش آنها در قالب آبیاری، کود پاشی، مبارزه با آفات و امراض، آزادسازی طوقه، هرس های فرم دهی، جوان سازی، رفع حریم و گاهی حذف درختان معضل دار یا خطرآفرین است. با این توضیح که حدود ۱۷۰ هزار اصله درخت در سطح شهر و بویژه معابر شهری موجود می باشد.

 لازم به ذکر است که متاسفانه یکی از بزرگترین مخاطراتی که امروزه شهروندان گرگانی را تهدید می کند بخشی اعظمی از درختان معابر اصلی شهر به ویژه درختان چنار و کاج می باشد که در سنوات گذشته به علت هرس هایی که در راستای آزادسازی حریم برق و شبکه های هوایی برق صورت گرفت مورد آسیب جدی و هجوم آفات و امراض و کاهش عمر دیرزیستی قرار گرفتند که این امر در کنار تغییرات اقلیمی سبب کاهش پایداری این درختان و احتمال خطرات جانی و مالی در شرایط نامتعارف جوی برای شهروندان محترم می گردد.

به درخواست تعدادی از اهالی محترم شهرک فرهنگیان و ساختمان های مجاور این درختان به دلیل درگیری با سیم های برق و اتصالی با شبکه برق و همینطور کهولت سن درختان و منحرف شدن و احتمال سقوط و خطرناک تشخیص داده شده که اقدامات اولیه و هرس جهت نگهداری درختان در مرحله اول انجام ولی مؤثر واقع نشد، و در مجموع درختان جایگزینی برای درختان کاج خطرناک این مسیر پیشنهاد و چند ماه قبل درختان نارنج که با بافت قالب درختان شهرک فرهنگیان مطابقت داشت کاشته شده بود.

شهرداری و سازمان سیما، منظر و فضای سبز به عنوان متولی اصلی فضای سبز شهری در خصوص درختان سطح شهر احساس وظیفه و مسئولیت می کند و تمامی سعی و تلاش خود را بر این می داند که از درختان نگهداری و با راهکارهای مناسب و صرف هزینه های زیاد این درختان را زنده نگهدارد و نجات دهد و خود از مخالفین قطع درختان است تا جای که به جان و مال شهروندان صدمه نزند جلوگیری می نماید.

در راستای این موضوع شهرداری در جلسات مختلف و مکاتبات متعدد، خواستار تغییر ساختار شبکه های هوایی سیم های برق در قالب ایجاد شبکه زیر زمینی برق یا کابل های تک رشته ای خودنگهدار که از راهکارهای ممکن جهت رفع حریم و یکی از بزرگترین عوامل دخیل در هرس سنگین و نیمه سنگین بیش از ۸۰ درصد درختان یا عملیات منجر به قطع می باشد، گردید، که متاسفانه این امر تاکنون محقق نگردید یا بصورت خیلی محدود منجر به رفع حریم شده است.

همچنین بر اساس ماده ۵ قانون اصلاح، حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب سال ۱۳۵۹ شورای انقلاب و مصوب ۱۳/۵/۱۳۸۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام ، برای قطع و جابجائی هرگونه درخت در معابر و اماکن عمومی، دولتی و خصوصی واقـع در محـدوده و حـریم شهر، با درخواست مالکین، متولیان، متصدیان و اشخاص مسئول این اماکن، پس از تـصویب کمیـسیون موضوع ماده ۷ این آئین نامه، شهرداری مکلف به صدور مجوز می باشد.

هر چند که فرایندهای قانونی نیز برای این امر در کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضای سبز مصوبه مجلس شورای اسلامی برای هرس سنگین، نیمه سنگین و حذف درختان پیش بینی شده است، در این فرایند حسب تقاضای اشخاص حقوقی یا شهروندان در معرض خطر یا آسیب یا متقاضی خدمات که درخت مانع از انجام خدمات می گردد و همچنین نظر کارشناسان فضای سبز مستقر در نواحی خدماتی شهری، موارد هرس یا حذف به سازمان سیما، منظر و فضای سبز ارجاع و در فرم های مخصوص که برای این امر تهیه شده تکمیل و در کمیسیون مطرح می گردد که پس از بازدید میدانی توسط اعضا که شامل یک نماینده از سازمان و یک نماینده متخصص از شهرداری و یک نماینده از شورای اسلامی شهر به عنوان نماینده شهروندان محترم مورد بررسی و رای گیری قرار می گیرد.

ضمن تقدیر و تشکر از دغدغه مندی شهروندان فهیم و اهالی محترم شهرک فرهنگیان و با تاکید بر استقبال از انتقادات و پیشنهادات و بررسی آنها، امیدوار است شهروندان محترم قبل از انتشار مطالب توضیح و پاسخگویی را از مدیران شهرداری بخواهند تا برداشت نادرستی از زحمات و اقدامات شهرداری در اذهان عمومی ایجاد نگیرد.

یقینا شهرداری‌ها براساس رسالت ذاتی خود نسبت به موضوع حفظ و توسعه فضاهای سبز شهری اقدامات لازم را انجام می دهد و امیدواریم با مشارکت شهروندان فهیم گرگانی و همکاری دستگاه های متولی بتوانیم نسبت به این امر مهم بیش از پیش کوشا باشیم.

انتهای پیام


به گزارش خبرنگار مهر، احمدرضا سلامی صبح سه شنبه در محل سازمان خدمات شهری مشهد اظهار کرد: افرادی و یا مالکانی که بنا به هر دلیلی اعم از اجرای پروژه ساختمانی، پارکینگ، پروژه‌های شهری و …نیاز به جابه‌جایی، هرس و یا قطع درخت داشته باشند، باید برای دریافت مجوز نسبت به ارائه درخواست اقدام کنند.

وی با اشاره به نوع فعالیت کمیسیون ماده 7 بیان کرد: این کمیسیون به منظور حسن اجرای قانون حفظ و گسترش فضای سبز و آیین نامه اجرایی آن در تشخیص باغات در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد دایر است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد در خصوص نحوه رسیدگی به تقاضای قطع، انتقال و هرس درختان بیان کرد: بعد از دریافت تقاضاهای مربوط به حذف و یا هرس درختان معارض اجرای عملیات ساختمانی و ورودی‌های پارکینگ، کارشناسان از محل بازدید و پس از بررسی موقعیت و وضعیت درختان و در صورت لزوم تعیین عوارض بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد، رای کمیسیون به شهروند و مناطق شهرداری مربوطه ابلاغ می‌شود.

سلامی گفت: در صورت نیاز با پرداخت عوارض تعیین شده مجوز قطع، جابه‌جایی و هرس درختان صادر می‌شود که در صورت قطع، دو برابر محیط بن درخت قطع شده مجددا توسط شهروند محترم غرس می‌گردد.

وی با اشاره به شرایط صدور مجوز درختان معارض پروژه‌های عمرانی و شهرداری بیان کرد: جهت حذف درختان معارض اجرای طرح‌های عمرانی و پروژه‌های شهرداری از قبیل احداث بزرگراه‌ها، تعریض و آسفالت خیابان‌ها، قطار شهری و… پس از بررسی وضعیت درختان در تطابق با طرح مصوب اجرایی و بررسی‌های کارشناسانه در خصوص حفظ درختان، موضوع در کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز مطرح و در بسیاری از موارد رای کمیسیون منجر به اصلاح و تغییر طرح در راستای حفظ درختان می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد ادامه داد: در موارد اجتناب ناپذیر مجوز جمع‌آوری درختان معارض حتی‌الامکان به شکل انتقال صادر می‌شود.

وی از اعمال قانون افراد و یا مالکانی خبر داد که بدون مجوز اقدام به قطع درخت کرده‌اند و گفت: در صورت عدم پرداخت عوارض توسط فرد و یا مالک، افراد خاطی به دادگاه معرفی می‌شوند و علاوه بر جبران خسارت وارده به استناد ماده 686 قانون مجازات اسلامی به جزای نقدی از یک میلیون تا 10 میلیون ریال نیز محکوم خواهند شد.

وی گفت: همچنین در صورتی که بیش از 30 اصله درخت بدون مجوز قطع شده باشد فرد و یا افراد خاطی به حبس تعزیری از 6 ماه تا سه سال محکوم می‌شوند.

سلامی خاطرنشان کرد: نحوه اطلاع‌ از تخلفات صورت گرفته از طریق گزارش‌های ارسالی از شهرداری‌های مناطق و یا گزارشات مردمی است.