سبک زندگی

فرم درخواست سند تک برگی + راهنمای جامع

ملک و املاک هر فرد جز بهترین و با ارزش ترین اموال او به حساب می آیند. همه املاک دارای سند می باشند و سند نیز به نام مالک آن ها ثبت می شود. وجود سند می تواند مالکیت فرد را احراز کند و باعث می شود که کسی نتواند املاک‌ او را تحت تصرف غیر قانونی خود در آورد. اسناد ملکی انواع و اقسام مختلفی دارند. یکی از انواع سند های ملکی سند تک برگی می باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره اخذ سند  تک برگ، صدور سند تک برگی، مراحل، زمان و هزینه دریافت این نوع سند توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

سند تک برگی چیست؟

سند تک برگی یکی از انواع سند های ملکی می باشد که توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی صادر می گردد. در گذشته همه املاک دارای سند منگوله دار بودند و این نوع سند بسیار مورد استفاده قرار می گرفت.

اما سند منگوله دار به سادگی جعل می گردد و دارای امنیت بسیار کمی است. از این رو قانونگذاران سند تک برگی را برای تمامی املاک تعیین کردند. این نوع سند دارای هولوگرام خاص خود می باشد و جعل آن نیز تقریبا غیر ممکن است. با دریافت سند تک برگی مالک می تواند از امنیت آن و عدم تصرف ملک خود توسط دیگران مطمئن شود.

امروزه هرگاه فردی ملکی را می سازد یا خریداری می کند به سرعت برای دریافت سند تک‌ برگی آن اقدام می کند. دریافت سند تک برگی جز الزامات به حساب می آید و همه مالکان موظف به دریافت آن هستند. همچنین هر فردی که از سال 1390 به بعد ملکی را خریداری کرده باشد و ملک دارای سند تک برگی نباشد می بایست برای صدور سند آن اقدام کند.

چنانچه فردی از دریافت سند تک برگی خودداری کند برای انجام امور ملکی خود با مشکل مواجه خواهد شد.

میتوانید از بهترین وکیل ملکی تهران برای دریافت سند تک برگی خود کمک بگیرید.

مزایای اخذ و دریافت سند تک برگی

همانطور که در بالا گفتیم سند های تک برگی نسبت به سند های منگوله دار دارای برتری بوده و دریافت آن ها نیز شامل مزایای زیادی می شود. مزایای اخذ این نوع سند به شرح زیر می باشد:

  • غیر قابل جعل بودن

افراد سود جو تحت هیچ شرایطی نمی توانند اسناد تک برگی را جعل کنند و تقریبا جعل این اسناد برای آن ها غیر ممکن است. دلیل غیر قابل جعل بودن اسناد تک برگی این است که اداره ثبت اسناد در حین صدور آن ها هولوگرام مخصوصی را روی سند درج می کند که باعث می شود جعل سند غیر ممکن شود.

  • به روز رسانی اطلاعات

با دریافت این نوع سند می توان اطلاعات آن را به روز کرد و برای به روز رسانی اطلاعات نیاز به صدور سند دیگری نخواهد بود.

  • تک برگی بودن

تک برگی بودن نیز یکی از مزیت های دریافت این نوع سند می باشد. سند های منگوله دار دارای چند برگ مختلف بوده و با وجود اینکه برای سال های طولانی مورد استفاده قرار می گرفتند اما باز هم باعث افزایش مصرف کاغذ می شوند. اما سند های تک برگی همانطور که از نامشان مشخص است اینگونه نبوده و در یک برگه صادر می شوند.

  • خوانا بودن سند

از آنجایی که اسناد تک برگی به صورت مکانیزه و الکتریکی صادر می شوند بسیار خوانا هستند. این اسناد به صورت دستی تهیه نمی شوند و اطلاعات نیز به صورت سیستمی و خوانا بر روی آن ها درج می شود.

  • درج اطلاعات جزئی

در اسناد تک برگی اطلاعات جزئی تری نسبت به دیگر انواع اسناد ثبت می شود. برای مثال در این اسناد متراژ خانه به صورت میلی متری درج می گردد و هیچ ابهامی در این خصوص به وجود نخواهد آمد. این مورد نیز یکی از مزایای صدور سند تک برگی برای مالکان به حساب می آید.

صدور سند تک برگی برای مالکان جدید

هرگاه فردی ملکی را از صاحبش خریداری می کند می بایست برای دریافت سند تک برگی به نام خود اقدام کند تا بتواند رسما صاحب آن ملک شود.

دریافت سند تک برگی برای مالکان جدید نیاز به انجام مراحلی دارد که به شرح زیر می باشند:

  • در مرحله اول مالک جدید می بایست به دفتر ثبت اسناد رسمی محل وقوع ملک مراجعه کند و از سند تک برگی ملک که قبلا صادر گردیده است استعلام بگیرد‌. سپس باید تمام بدهی های مربوط به ملک به شهرداری پرداخت شود و فیش تسویه حساب با شهرداری دریافت گردد.
  • در مرحله دوم باید مالک و خریدار هر دو در دفتر ثبت اسناد حاضر شوند و مالک سند را به نام خریدار انتقال دهد. سپس می بایست مالک سند تک برگی قبلی را به دفتر دار ارائه کند.
  • در مرحله آخر دریافت سند تک برگی برای مالکان جدید نیز باید خریدار مدارک خود که شامل کارت ملی، شناسنامه و …می شوند را به دفتر دار ارائه کند و هزینه های صدور سند را نیز بپردازد. پس از اینکه هزینه های صدور سند  پرداخت  شد دفتر ثبت اسناد پس از گذشت مدت زمان مشخصی سند را به نام مالک جدید صادر  می کند و مالک جدید می بایست برای دریافت آن به دفتر اسناد رجوع کند.

مراحل دریافت سند برای ملک اوقافی

دریافت سند تک برگی برای ملک با سند منگوله دار

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود افراد برای دریافت سند تک برگی اقدام کنند تعویض سند منگوله دار ملک خود می باشد. طبق قانون هر ملکی که در گذشته سند منگوله دار آن صادر شده است می بایست تعویض سند شود. در این مورد مالک می بایست برای تعویض سند منگوله دار ملک خود با سند تک برگی اقدام کند‌.

 مراحل صدور سند تک برگی برای ملک دارای سند منگوله دار به شرح زیر می باشند:

  • در مرحله اول می بایست مالک به اداره ثبت اسناد کشور رجوع کند و فرم درخواست صدور سند تک برگی را به این اداره ارائه کند. فرم درخواست می بایست بدون اشکال باشد تا مورد برسی قرار بگیرد و با درخواست موافقت شود. سپس می بایست استعلام  ملک خود را بگیرد و با شهرداری نیز تسویه حساب کند. منظور از تسویه با شهرداری بدهی های ملکی می باشد که ممکن است مالک به شهرداری پرداخت نکرده باشد.
  • در مرحله دوم باید فرد سند منگوله دار قدیمی ملک و مدارکش را به دفتر ثبت اسناد تحویل دهد و تمام هزینه های صدور سند تک برگی جدید را نیز پرداخت کند.
  • در مرحله آخر نیز دفتر ثبت اسناد سند تک برگی جدید ملک او را صادر کرده و مالک باید برای دریافت آن به همین دفتر رجوع کند.

نکته مهم: اگر در مدارک فرد اشکالاتی وجود داشته باشد نه تنها برای او سند صادر نمی شود بلکه درخواست او نیز رد می شود.

دریافت سند تک برگی چقدر زمان می برد؟

یکی از سوالاتی که در ذهن مالکان ایجاد می شود این است که دریافت سند تک برگی ملک به چه مدت زمانی نیاز دارد؟ که در پاسخ می بایست بگوییم دریافت این نوع سند با توجه به نوع ملک و مشخصاتی که دارد زمان می برد. اما به طور کلی اگر مالک بخواهد سند منگوله دار خود را با سند تک برگی جدید تعویض کند تا پنجاه روز زمان می برد‌.

ولی اگر مالک جدید برای صدور سند تک ‌برگی به نام خود اقدام نموده باشد این سند نهایتا بیست روز بعد صادر می شود. پس می توان نتیجه گرفت که صدور سند تک برگی ملک برای اولین بار به زمان بیشتری نیاز دارد و گاهی ممکن است بیش از یک ماه زمان ببرد.

البته امروزه صدور اسناد به صورت سیستمی انجام می گیرند و ممکن است در مدت زمان کمتری نیز صادر شوند.

هزینه صدور سند تک‌ برگی

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث هزینه صدور سند تک برگی می باشد. در قانون هیچ هزینه مشخصی برای صدور این نوع سند تعیین نشده است و در واقع نمی توان مبلغ معینی را برای آن در نظر گرفت.

اما به طور کلی هزینه صدور سند تک برگی چیزی حدود ۵۰۰هزار تا ۲میلیون تومان خواهد بود که با توجه به عوامل مختلف معین می شود. یکی از عوامل تعیین کننده هزینه صدور سند تک برگی مشخصات ملک می باشد.

به عنوان مثال اگر ملک بزرگتر باشد و دارای متراژ بیشتری باشد هزینه صدور سند تک‌ برگی آن نیز بیشتر خواهد بود و مواردی مثل نوساز بودن ملک، امکانات ملک و …نیز در تعیین هزینه صدور سند تک برگی آن موثر خواهند بود.

سوالات متداول

  • آیا سند تک برگی قابل جعل است؟

خیر جعل سند تک برگی تقریبا غیر ممکن است که توضیحات  بیشتر در متن مقاله شرح داده شده است.

  • سند تک برگی چه مزیت هایی دارد؟

تک برگی بودن، غیر قابل جعل بودن، درج جزئیات دقیق و … از مزایای این نوع سند می باشند.

  • هزینه صدور سند تک برگی چقدر است؟

هزینه صدور سند تک برگی چیزی حدود پانصد هزار تا دو میلیون تومان می باشد که با توجه به عوامل مختلف تعیین می شود‌ و توضیحات بیشتر در مقاله شرح داده شده است.

  • مدت زمان صدور سند تک برگی چقدر است؟

مدت زمان صدور سند تک برگی  بیست یا پنجاه روز خواهد بود.

  • قبل از صدور سند تک برگی املاک دارای چه اسنادی بودند؟

قبل از صدور سند تک برگی املاک دارای سند منگوله دار بودند.

 

آیا سند تک برگی قابل جعل است؟

خیر این نوع سند دارای هولوگرام خاص خود می باشد و جعل آن نیز تقریبا غیر ممکن است. با دریافت سند تک برگی مالک می تواند از امنیت آن و عدم تصرف ملک خود توسط دیگران مطمئن شود.

سند تک برگی چه مزیت هایی دارد؟

تک برگی بودن، غیر قابل جعل بودن، درج جزئیات دقیق و … از مزایای این نوع سند می باشند.

هزینه صدور سند تک برگی چقدر است؟

هزینه صدور سند تک برگی چیزی حدود پانصد هزار تا دو میلیون تومان می باشد که با توجه به عوامل مختلف تعیین می شود‌ و توضیحات بیشتر در مقاله شرح داده شده است.

مدت زمان صدور سند تک برگی چقدر است؟

مدت زمان صدور سند تک برگی  بیست یا پنجاه روز خواهد بود.

قبل از صدور سند تک برگی املاک دارای چه اسنادی بودند؟

قبل از صدور سند تک برگی املاک دارای سند منگوله دار بودند.


مدارک مورد نیاز درخواست سند دفترچه ای به تک برگی

 

پیشنهاد می‌شود قبل از مطالعه این مطلب، جهت اگاهی بیشتر از مراحل اخذ سند مالکیت این مطلب را مطالعه نمایید.

در هنگام مراجعه حهت درخواست سند دفترچه ای به تک برگی مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر است. حتما قبل مراجعه مدارک را آماده نموده و آنها را همراه داشته باشید.

 

  1. اصل سند مالیکت (اصل سند ارسال می‌شود)
  2. اصل بنچاق ابتیاعی 
  3. اصل خلاصه معامله ((در صورت عدم دسترسی به خلاصه معامله می‌توان به دفتر تنظیم کننده سند قطعی مراجعه و کپی مصدق سند را جایگزین نمود))
  4. اصل شناسنامه و کارت ملی (کپی مطابقت داده می‌شود و صرفا کپی ارسال می‌شود)
  5. آدرس و کدپستی ملک.
  6. آدرس و کدپستی محلی که سند به آنجا ارسال خواهد شد.

 

* صرفا جهت اطلاع

در صورت عدم دسترسی به خلاصه معامله تهیه کپی برابر با اصل سند ابتیاعی از دفترخانه تنظیم کننده سند انتقال و ارسال به اداره ثبت کفایت می‌کند.

 

دانلود فرم درخواست

دانلود فرم درخواست شخص حقیقی
یا

دانلود فرم درخواست شخص حقوقی


دفتر اسناد رسمی ۶۶۲ تهران


درخواست سند تکبرگی

درخواست سند تکبرگی شامل موارد زیر است:

  1. تعویض سند قدیمیِ دفترچه ای به سند مالکیت تک برگی (کاداستری).
  2. تعویض سندِ تک برگی به تک برگی (شامل مواردی که بعد از سند قطعی، خریدار درخواست سند جدید به نام خودش را می نماید).

دانلود راهنمای روش جدید درخواست سند مالکیت تکبرگی از طریق سامانه ثبت آنی به صورت PDF (ویژه همکاران)

 

مدارک مورد نیاز

متقاضی درخواست سند تک برگی (کاداستری) می تواند با در دست داشتن موارد زیر به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نماید و درخواست سند یک برگی نماید.

  1. اصل سند مالکیت
  2. اصل و کپی شناسنامه + کارت ملی
  3. کپی بنچاق (برای مشاهده نمونه بنچاق کلیک کنید)
  4. اصل خلاصه معامله (اگر موجود نبود برابر اصل از بنچاق هم کافی است)
  5. فرم تکمیل شده تقاضای سند مالکیت. (برای دانلود این فرم اینجا کلیک کنید)

 

چند نکته

در نظر داشته باشید که برای تک برگی کردن سند ملک خود باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی محل وقوع ملک مراجعه کنید.

  • مثلا اگر شما در تهران زندگی می کنید ولی آپارتمانی در اصفهان دارید، برای تک برگی کردن سند آپارتمانِ اصفهان باید به یکی از دفترخانه های اصفهان مراجعه کنید.
  • همچنین برعکس حالت فوق؛ اگر شما در اصفهان زندگی می کنید ولی آپارتمانی در تهران دارید، برای تکبرگی کردن سند آپارتمان تهران باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی تهران مراجعه فرمایید و درخواست ارسال سند تکبرگی به محل زندگی خود در اصفهان را بنمایید.

 

پیگیری

بعد از درخواست سند مالکیت کاداستری (تک برگی) جهت اطلاع از وضعیت مدارک ارسال شده جهت صدور سند، شماره پیگیری (بارکد) که هنگام قبول مدارک توسط دفترخانه به شما تحویل شده است را در لینک زیر وارد کرده و سپس دکمه جستجو را فشار دهید.

برای پیگیری اینجا کلیک کنید

هزینه

هزینه تکبرگ نمودن هر سند
131,150تومان
  • در تهران

 

نمونه سند تکبرگی

نمونه قدیمی (در این نمونه، مشخصات ملک در بالا و مشخصات مالک زیر آن قرار دارد).

نمونه جدید (در این نمونه، برعکس نمونه قدیمی، مشخصات مالک در بالا و مشخصات ملک زیر آن قرار دارد).

سند تکبرگی جدید