سبک زندگی

فرم درخواست زمین + راهنمای جامع


دانلود فرم

تقاضای افراز املاک مشاع

افراز نوعی تقسیم است که ویژه اموال غیر منقول می‌باشد افراز به معنی جدا کردن سهم افراد در مال مشاعی می‌باشد شرکا می‌توانند با تراضی و توافق میان خود مال مشاع را تقسیم کنند و اگر توافقی حاصل نشود متقاضی تقسیم می‌تواند از طریق مراجع قانونی اقدام نماید
افراز در اداره ثبت چه مراحلی دارد؟
متقاضی باید تقاضای خود را به ثبت محل وقوع ملک تسلیم دارند.
درخواست در اداره ثبت، ثبت می‌شود.
درخواست به نماینده ثبت ارسال می شود. پرونده و وضعیت ثبتی آن توسط نماینده بررسی و مراتب طی گزارشی مبنی بر چگونگی جریان ثبتی پرونده و اینکه آیا نسبت به آن سند مالکیت صادر شده یا خیر، ضمن اظهارنظر صریح در خصوص امکان یا عدم امکان افراز اموال مشاع به اطلاع اداره ثبت می‌رسد.
اداره ثبت پس از ملاحظه گزارش نماینده و بررسی پرونده تصمیم لازم مبنی بر قبول یا رد درخواست افراز را اتخاذ و در صورت قبول درخواست افراز روز معاینه محل را نیز تعیین و به متقاضی اعلام و پرونده را جهت تهیه اخطار لازم و دعوت از مالکین و شرکاء ملک به نقشه بردار ارجاع می‌نماید. (در صورتی که تصمیم اداره ثبت مبنی بر رد درخواست افراز اتخاذ شود، مراتب به متقاضی افراز و کلیه شرکا ابلاغ می گردد.)
نقشه‌بردار روز معاینه محل را طی اخطاری به کلیه مالکین مشاعی ابلاغ و از آنها دعوت می‌نماید که در روز و ساعت تعیین شده در محل وقوع ملک حضور یابند و تأکید می‌نماید که عدم حضور سایر مالکین مانع از انجام عمیات افراز نخواهد بود. نقشه بردار نقشه ملک مورد نظر را در این روز تعیین می‌کند.
پس از تهیه نقشه و اخذ تأییدهای لازم آن، نماینده با توجه به نقشه ترسیمی و به نحوی که در تفکیک معمول است، صورتجلسه افراز را تنظیم و هر یک از قطعات افراز شده را در سهم مالک مربوط قرار داده و پس از امضاء خود و نقشه بردار در صورت امکان به امضاء متقاضی رسانیده و جهت اتخاذ تصمیم نزد اداره ارسال می‌دارد. مشاوره حقوقی (در صورت جلسه افراز بایستی ابتدا حدود کل ملک و سپس حدود قطعات افراز شده به ترتیب و با تعیین شماره و با ذکر طول ابعاد و مساحت نوشته شده و هر قطعه در سهم فرد مورد نظر قرار داده شود.)
مسئول اداره ضمن بررسی کامل و تطبیق حدود و مشخصات قطعات مفروز مندرج در صورتجلسه و نقشه افراز و سایر مکاتبات انجام شده، تصمیم خود مبنی بر افراز ملک را ذیل صورتجلسه مرقوم می‌دارد




دانلود فرم


 

به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما؛   اگر می خواهید زمین کشاورزی خود را سند دار کنید باید مراحلی را طی کنید و این مراحل باید به ترتیب طی شود تا شما بتوانید زمین خریداری شده را به نام خود و یا هر فرد دیگری که دوست دارید بزنید.

اطمینان کافی از وجود مدارک

برای گرفتن سند باید اطمینان پیدا نید که مدارک لازم را دارید تا ثابت کنید این زمین برای شما می باشد. این مدارک باید در املاک قولنامه ای و سند مشاعی وجود داشته باشد. مدارک مورد نیاز عبارت اند از :

  • کپی از سند مالکیت ملک
  • قولنامه ای که نشان می دهد شما آن ملک را خریده اید.
  • سند مشاعی متقاضی
  • اگر سند مشاعی به نام متقاضی نباشد باید وکالت نامه رسمی داشته باشید.

تهیه نقشه با مختصات

باید نقشه ملک خود را به همراه مشخصات UTM داشته باشید و آن ها را به یکی از مهندسان نظام مهندسی یا کارشناسان رسمی نقشه کشی دادگستری بدهید و یا از طریق بازدید ملک اقدام به ثبت آن بکنید. بعد از این که این کار ها را انجام دادید باید فایلی که برای شما از سمت سازمان ثبت ارائه می شود را در اختیار متقاضی قرار بدهید.

مدارک لازم را تهیه کنید.

برای سند زدن نیازمند یک سری مدارک می باشید و سعی کنید قبل از اقدام آن ها را تهیه کنید. مدارکی که باید تهیه کنید باید به صورت عکس و یا اسکن باشد و پسوند jpg و یا png داشته باشد و میزان حجم آن ها کم تر از ۱۵۰ کیلو بایت باشد. مدارک لازم عبارت اند از :

  • اصل شناسنامه و کارت ملی فرد متقاضی
  • کپی از سند ملک اولیه
  • اصل و کپی تمامی قولنامه هایی که برای خرید این زمین کشاورزی به نام فرد متقاضی صادر شده است.
  • اصل و سند مالکیت در اسناد مشاعی و کپی از صفحات اول و دوم و سوم و همچنین از صفحه حدود کلک و توضیحات و صفحات انتقالات
  • نقشه ملک با مختصات UTM
  • فرم تکمیل شده گواهی تعیین مختصات ملکی در فایل اکسل
  • فیش بانکی بابت هزینه تقاضا که باید به حساب بانکی سیبا وارد شود.

تکمیل فرم درخواست پذیرش

در چهارمین مرحله از مراحل گرفتن سند زمین کشاورزی باید برای تکمیل فرم درخواست پذیرش اقدام کرده و شماره ورود به سامانه را دریافت کنید. برای این کار باید به یکی از دفاتر ثبت مراجعه کنید. بعد از این که شماره ورود را دریافت کردید می توانید به بخش تکمیل درخواست بروید و درخواست خود را تکمیل کنید. این کار را می توانید با مراجعه به کافی نت نیز انجام بدهید.

نحوه گرفتن سند

ارسال مدارک

زمانی که درخواست خود را تکمیل کرده اید می توانید از درخواست خود پرینت بگیرید و با مدارکی که در گفته شده است به واحد های ثبتی ارسال کنید. این ارسال باید از طریق پست سفارشی صورت بگیرد و کد رهگیری ۲۰ رقمی را از دفاتر پستی دریافت کنید.

ورود مجدد به سامانه

زمانی که شما کد رهگیری را دریافت کردید می توانید وارد سامانه شوید و شماره رهگیری را وارد کنید. در واقع با این کار می توانید ثبت تقاضای خود را کامل کرده و در نهایت شماره پرونده خود را دریافت کنید.

نکات بسیار مهم

برای گرفتن سند باید نکاتی را مورد توجه قرار بدهید که این نکات را برایتان مطرح می کنیم.

  • قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان های ثبتی بدون سند برای زمین های کشاورزی و باغ ها نمی باشد و فقط برای ساختمان هایی می باشد که احداث شده باشند.
  • ساختمان ها و زمین های کشاورزی باید دارای سابقه باشند و برای آن ها پلاک تعیین شود.
  • فقط برای املاکی می توانید سند تهیه کنید که دسترسی به صاحب و یا یکی از اولاد او داشته باشید.