رایانه

تشخیص اصل بودن می بند 5 + مقایسه و نظرات کاربران

چینی‌ها حتی به محصولات خودشان هم رحم نمی‌کنند و از روی آن‌ها کپی می‌زنند. اما روش‌های تشخیص نسخه اصل و تقلبی می بند 4 شیائومی چه هستند؟

اگر به فکر خرید یک ساعت می بند 4 شیائومی هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را به دقت بخوانید. متاسفانه این روزها نسخه کپی ساعت هوشمند شیائومی بند 4 زیاد شده است. در این مطلب از پلازا به چگونگی تشخیص نسخه اصل و تقلبی می بند 4 می‌پردازیم.

این روزها کاربران بسیاری گزارش تقلبی بودن این ساعت را اعلام کرده‌اند؛ حتی آن‌هایی که از مکان‌های معتبری مثل آمازون خرید کرده‌اند. به همین دلیل می‌خواهیم به شما روش های تشخیص نسخه اصل و تقلبی می بند 4 شیائومی را آموزش بدهیم تا گرفتار چنین کلاهبرداری‌هایی نشوید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

  • روش های تشخیص نسخه اصل و تقلبی می بند 4 شیائومی
    • قیمت
    • تفاوت شیائومی می بند 4 اصلی و تقلبی در بسته بندی و جعبه
    • ظاهر ساعت
    • برنامه های ساعت
    • بررسی شماره سریال می بند 4 شیائومی اصل

 


روش های تشخیص نسخه اصل و تقلبی می بند 4 شیائومی


خوشبختانه تفاوت‌های بین نسخه اصلی و تقلبی می بند 4 به گونه‌ای هست که با کمی دقت می‌توانید متوجه آن‌ها بشوید. در این قسمت می‌توانید با راه های تشخیص شیائومی می بند 4 اصلی از تقلبی آشنا شوید.

 

قیمت

اولین راه تشخیص اصل و تقلبی بودن شیائومی می بند 4 قیمت آن است. قیمت تقلبی این ساعت بسیار پایین‌تر از نسخه اصلی است. بنابراین هنگام خرید هر وسیله‌ای به قیمت آن توجه کنید. قیمت پایین همیشه شک برانگیز است. اگر هم به صورت اینترنتی خرید می‌کنید، حتما بخش نظرات را بخوانید. معمولا در آنجا نظرات مختلفی خواهید دید.

 

تفاوت شیائومی می بند 4 اصلی و تقلبی در بسته بندی و جعبه

مهم‌ترین تفاوت نسخه اصلی و کپی این ساعت هوشمند جعبه آن است. جعبه‌ها شبیه هستند، اما کاملا مشابه هم نیستند. جعبه اصلی کمی کشیده‌تر از نسخه تقلبی است. در حالی که نسخه تقلبی جعبه کوچکتر و ضعیف‌تری دارد.

روی جعبه ساعت اصلی، یک عدد بزرگ 4 هولوگرامی می‌بینید در حالی که روی جعبه تقلبی عدد 4 به صورت M4 نوشته شده است. علاوه بر این‌ها یک تفاوت شاخص و بسیار خنده دارد دارند! روی جعبه اصلی برند شیائومی در گوشه بالایی سمت راست درج شده است. درحالی که روی جعبه ساعت تقلبی هیچ لوگویی درج نشده و به جای آن کلمه «Smart Braclet» به معنی دستبند هوشمند نوشته شده است.

 

ظاهر ساعت

یک راه دیگر برای تشخیص نسخه اصل و تقلبی می بند 4 خود ساعت هوشمند است. خود ساعت اصلی هم با نسخه تقلبی آن تفاوت‌های بسیاری دارد. اول از همه شکل ساعت با نسخه تقلبی تفاوت بسیاری دارد. نسخه اصلی بسیار ظریف‌تر از نسخه تقلبی است. البته برای کسی که تا به حال این ساعت را نداشته یا ندیده، تشخیص این موضوع مشکل است. بنابراین تصویر بالا را به دقت نگاه کنید و به ذهن بسپارید و حتی موقع خرید ساعت آن را به همراه داشته باشید و به آن رجوع کنید تا تفاوت ساعت اصل و تقلبی را متوجه شوید.

تفاوت دیگر این دو ساعت این است که پشت ساعت اصلی CE (مخفف Certification) درج شده است. در صورتی که نسخه تقلبی آن این علامت را ندارد. ضمن اینکه سنسورهای ضربان قلب در نسخه اصلی و تقلبی کاملا متفاوت هستند. به تصویر سمت راست بالا دقت کنید. نسخه اصلی دو سنسور با کمی فاصله از هم قرار دارند و سنسور کمی بزرگتر و به شکل مربعی است. در حالی که سنسورهای نسخه تقلبی کوچک و نزدیک به هم هستند.

 

برنامه های ساعت

تا اینجا تفاوت‌های ظاهری نسخه اصلی شیائومی می بند 4 و نسخه تقلبی را بررسی کردیم. حالا به سراغ برنامه‌های ساعت می‌رویم. مشخص‌ترین تفاوت این دو ساعت این است که نسخه اصلی صفحه نمایشی رنگی دارد، در حالی که نسخه تقلبی صفحه نمایش سفید و سیاه دارد.

بررسی شماره سریال می بند 4 شیائومی اصل

به سراغ آخرین راه و درواقع مطمئن‌ترین روش تشخیص Xiaomi Mi Band 4 اصل از تقلبی می‌رویم؛ یعنی بررسی شماره سریال ساعت. اگر بند ساعت را باز کنید، کناره بدنه ساعت یک شماره سریال می‌بینید. برای اینکه مطمئن شوید این شماره سریال صحیح است، صفحه گوگل را باز کرده و این آدرس را وارد کنید: mi.com/global/verify و دکمه سرچ را بزنید. مطابق تصویر زیر، شماره سریال ساعت را در قسمت IMEI یا S/N وارد کنید و بعد از ورود کد تایید، دکمه Verify را بزنید.

در صفحه جدید وارد شده پیامی به زبان چینی نشان داده می‌شود. اگر زبان چینی بلد نیستید، متن را کپی کنید و در سایت Google Translate وارد کنید. اگر ساعت اصل باشد پیغام زیر را مشاهده خواهید کرد:

«Your Band Is Global International Version» به معنای اینکه ساعت شما نسخه اصل جهانی است.

حالا این سوال پیش می‌آید که اگر قبل از خواندن این مطلب یک ساعت شیائومی می بند 4 تقلبی خریدیم چکار کنیم؟ در جواب باید بگوییم اگر فروشگاهی که از آن خرید کردید، گارانتی تعویض داشت، آن را تعویض کنید. اما اگر قادر به تعویض آن نبودید، به این نکته توجه داشته باشید که این ساعت‌ها به سختی به گوشی‌های مختلف وصل می‌شوند. برای وصل کردن گوشی به ساعت می‌توانید از ویدئوهای آموزشی مختلفی که وجود دارند استفاده کنید تا کمتر دچار مشکل شوید.

در این مطلب چند روش برای تشخیص نسخه اصل و تقلبی می بند 4 را باهم بررسی کردیم. اگر شما هم روش دیگری می‌شناسید که می‌تواند به ما و دیگر کاربران کمک کند، در قسمت نظرات با ما و بقیه خوانندگان در میان بگذارید.


شیائومی به تازگی از سری جدید مچ‌بندهای خود، یعنی ‌Mi Band 6 رونمایی کرد. ساعت هوشمند می بند 6، دستنبدی زیبا و کاربرپسند است، که در راستای تحقق سیاست‌های فروش شیائومی مبنی بر استفاده‌ی همگانی از تکنولوژی روز، کمتر از 50 یورو قیمت دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی می بند 6 بپردازیم. کاربران گوشی های شیائومی معمولا ترجیح می دهند، ساعت هوشمندی از همین برند داشته باشند.

 

معرفی می بند 6

Xiaomi’s Mi Band که در چین با نام مختصر ‌Mi band شناخته می‌شود، جزو محبوب‌ترین دستگاه‌های هوشمند پوشیدنی در سراسر جهان است که با وجود وزن بسیار پایین و قیمت ارزان عملکردهای زیاد و جالب‌توجهی دارد.

مهم‌ترین تفاوت ظاهری می بند 6 با نسل‌های قبل از خود، صفحه‌ی نمایش بزرگ و تمام رنگی‌ست. اما شاید جالب‌ترین امکان افزوده‌شده به مچ‌بند جدید شیائومی، ابزارهایی باشند که کاربران در همه‌گیری جهانی کرونا به آن نیاز دارند؛ ابزارهای شمارنده‌ی نبض و جالب‌تر از آن اکسیمتر حرفه‌ای که در طول روز دائما سطح اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کند.

 

محتویات جعبه‌ی Xiaomi’s Mi Band 6

بسته‌بندی این محصول،‌ به سری‌های قبلی می ‌بند شباهت دارد و شامل مچ‌بند هوشمند، یک بند اضافی سیاه‌رنگ و شارژر مغناطیسی است. شارژری که در جعبه ملاحظه خواهید کرد، دقیقا همان شارژر سری قبلی یعنی ساعت هوشمند Mi band 5 است.

زمانی که بسته‌بندی را باز می‌کنید، احتمالا با دیدن کتاب راهنمای قطوری که حجم زیادی از بسته را اشغال کرده، تعجب خواهید کرد. حضور دفترچه راهنما به این بزرگی کاملا غیرضروری به نظر می‌رسد‌ و از این نظر، یک امتیاز منفی برای می‌ بند 6 محسوب می‌شود. گرچه اهمیت چندانی هم ندارد.

طراحی و بند

بدنه‌ی می بند 6 دقیقا همان بدنه‌ی مچ‌بند Mi band5‌است؛ قطعه‌ای پلاستیکی با شیشه‌ی مقاوم بر روی آن. از نظر سایز و وزن نیز تفاوتی بین نسخه‌ی 6 و پنج وجود ندارد.

ابعاد می بند 6: 47.4 * 18.6 * 12.7 و وزن 12.8 گرم.
ابعاد می بند 5: 46.95 * 18.5 * 12.45 و وزن 12 گرم.

شباهت سایز و وزن می بند 6 و 5 از دو جهت خبر خوبی است. اول این‌که قابلیت‌های اضافه‌شده تاثیری روی ویژگی‌های فیزیکی ساعت‌های هوشمند شیائومی نگذاشته است. دوم این‌که، کسانی که از می بند 5 استفاده کرده‌اند، می‌توانند به‌راحتی از تسمه‌ها و بندهای دستگاه‌شان برای محصول جدید استفاده کنند.

مهم‌ترین تغییر ایجادشده در مچ‌بند هوشمند شیائومی Mi band 6 تغییرات درخور توجه در صفحه‌ی نمایش آن است. ارتقای صفحه‌ی نمایش 1.1 (29×126 px, 326ppi) به اسکرین 1.56 با قابلیت نمایش 326ppi در ابعاد 152*486 پیکسل تغییر چشمگیری محسوب می‌شود.

در این نسخه، با وجود اسکرین تمام‌صفحه،‌ کلید حساس به لمسی وجود ندارد. کل صفحه‌ی نمایش خازنی‌ست و Mi band، تنها با یک ضربه از هر جهت و سپس چند لحظه مکث فعال می‌شود. بسیاری از کاربران تازه‌کار، نبود دکمه را سخت می‌دانند، اما نهایتا یک هفته بعد، به این ساختار جدید عادت خواهند کرد.

کیفیت شیشه‌ی به‌کاررفته روی اسکرین صفحه به همان کیفیت Mi Band 5است؛ پس اگر انتظار دارید محصول جدید از صفحه‌ی ضدخط و خراش بهره‌ ببرد، نبود این ویژگی ناامیدتان خواهد کرد.

سنسورهای ساعت هوشمند شیائومی ‌ Mi Band 6 در قسمت پایین بدنه و به صورت ظریفی قرار داده شده‌اند. این سنسورها شامل اندازه‌گیری ضربان قلب،‌ اکسیمتر SpO2 برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون هستند. در همین قسمت می‌توانید ورودی‌ شارژر را نیز مشاهده کنید.

تورفتگی‌های اطراف بند پلاستیکی درست مانند مدل‌های قبلی می بند، در این مدل هم وجود دارند که‌به مرور زمان کثیف خواهند شد. به شما پیشنهاد می‌کنیم این فرورفتگی‌ها را به صورت منظم تمیز کنید و از آلوده‌شدن این قسمت‌ها در طولانی‌مدت جلوگیری کنید.

در نهایت، باید بگوییم صفحه‌ی شیشه‌ای به‌کاررفته روی اسکرین امنیت قابل توجه‌ای برای می‌ بند 6 فراهم کرده است. البته این ویژگی نیز چندان پیشرفتی نسبت به Mi Band 5 نداشته است. خاصیت ضدآب هر دو دستگاه از آزمایش‌های گوناگونی سر بلند بیرون آمده است. برای مثال هر دو در دریا امتحان شده‌اند و هیچ آسیبی ندیدند. در یک آزمایش، می بند در آب غوطه‌ور و پس از مدت طولانی دستگاه خاموش شد، اما پس از خشک شدن و اتصال به شارژر، درست مانند روز اول کار کرد. ما به شما پیشنهاد نمی‌کنیم با مچ‌بند هوشمند شیائومی خود به دریا بزنید، ‌اما می‌توانید مطمئن باشید که در استخر و زیر دوش ساعت‌تان آسیبی نخواهد دید.

 

مقالات مرتبط: بهترین مچ بندهای فیت بیت 2021

 

قابلیت‌ها و خطوط اتصال

می ‌بند 6 با برنامه‌ی Mi Fit کار می‌کند و می‌تواند ضربان قلب، وضعیت خواب، عملکردهای ورزشی و امکانات زیادی را اندازه‌گیری کند. همچنین، به‌راحتی اعلان‌ها را نمایش می‌دهد. شاتر دوربین و پخش‌کننده موسیقی با می بند به‌سادگی کنترل می‌شوند. از دیگر امکانات مچ‌بند هوشمند شیائومی می‌توان به زنگ هشدار، تایمر، کرنومتر و محاسبه‌گر استرس اشاره کرد.

Mi Band 6 درست مانند می بند 5 برنامه‌هایی برای ردیابی چرخه‌ی قاعدگی بانوان دارد. این دستگاه همچنین تمرینات تنفسی ویژه‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون و بررسی عملکردهای ورزشی کمک‌های موثری به بهبود کیفیت تنفس و تنظیم خواب می‌کند؛ گرچه استفاده مدام از این قابلیت‌ها می‌تواند شارژ دستگاه را به‌صورت چشمگیری کم کند و در بلندمدت منجر به کاهش عمر باتری شود. اگر به صورت مداوم از برنامه‌ی کنترل تنفس و تنظیم خواب استفاده می‌کنید، هر سه روز یک‌بار باید ساعت هوشمند خود را شارژ کنید.

رابط کاربری

رابط کاربری Mi Band 6 کارکردی آشنا و راحت دارد. در برنامه‌ی Mi Fit‌ تعداد زیادی چهره‌ی پیش‌فرض وجود دارد که اغلب شامل صورت‌های آسیای شرقی هستند، به همین دلیل، کاربر غربی ممکن است کمی احساس غریبگی کند. اما مهم‌ترین ویژگی رابط کاربری انتخاب طرح‌های بی‌شمار و سفارشی‌سازی آن است‌که به سهولت امکان‌پذیر است.

 

رابط کاربری شیائومی برای بسیاری از دستگاه ها بروزرسانی شد: آپدیت MIUI 12.5 برای شیائومی

 

کار با صفحه‌ی نمایش لمسی

در بخش قبل گفتیم Mi Band 6 بدون دکمه است،‌ اما نگران نباشید، چون به‌زودی به آن عادت خواهید کرد. تنها لازم است با انگشت به هر جای صفحه ضربه بزنید تا اطلاعات زیادی را مشاهده کنید. منوی اصلی،‌ نمایشگرهای مراحل،‌ مسافت،‌ کالری، ضربان قلب، سطح اکسیژن، تمرینات،‌ رویدادها، آلارم‌های تنظیم‌شده، وضعیت آب‌وهوا،‌ پخش‌کننده‌ی موسیقی و بسیاری از تنظیمات دیگر تنها با چند ضربه و لمس قابل مشاهده هستند.

با کشیدن انگشتتان به سمت راست یا چپ صفحه، می‌توانید میان‌برهای دلخواه خود را ایجاد کنید. کسانی که از می‌ بندهای قدیمی‌تر استفاده کرده‌اند،‌ برای بازگشت به صفحه‌ی اصلی به لمس دکمه‌ها عادت دارند. اما در این مدل دکمه‌ای وجود ندارد؛ برای برگشت به صفحه‌ی اصلی تنها لازم است انگشت خود را به سمت چپ بکشید.

 

نمایش اعلان‌ها در می بند 6

می اسمارت بند 6 از انواع اعلان‌ها پشتیبانی می‌کند؛ ایمیل‌های، ‌تماس‌های دریافتی، پیامک‌ها،‌ هدف‌گذاری‌ها، ‌اعلان برنامه‌هایی مانند واتس‌اپ، تلگرام، فیسبوک، اسکایپ و…. . همچنین شما می‌توانید بازی‌هایی مانند Pokemon Go را با می بند کنترل کنید.

در می بند 4 برای بار اول از نمادهای غیرلاتین مانند سریلیک پشتیبانی شد. این روند تا می بند 6 ادامه پیدا کرد و طیف نمادها، بسیار گسترده شده‌اند. حتی اموجی‌ها نیز راه خود را به می بند 6 باز کرده‌اند؛ البته در تعداد محدودی از حالت‌ها و شکلک‌ها.

 

اندازه‌گیری عملکردهای مرتبط با سلامتی

برنامه‌ها و تنظیمات اندازه‌گیری سلامتی بهبود پیدا کرده‌اند. می‌توانید می بند را طوری تنظیم کنید که در فواصل مشخصی در روز، ضربان قلب‌تان را اندازه‌گیری نماید که در صورت مساعد نبودن علائم به شما هشدار خواهد داد و امکان کنترل بیشتری در فعالیت‌های ورزشی شما مهیا می‌کند.

از طریق این می بند شما می‌توانید وضعیت خواب تان را هم به‌صورت مستمر پیگیری کنید. حتا می‌توانید اندازه‌گیر کیفیت خواب را فعال کنید تا تنفس شما حین خواب را ضبط کند. این می بند به صورت مداوم نیز قادر به اندازه‌گیری سطح استرس شما خواهد بود؛ گرچه فعالیت‌های زیاد دستگاه می‌تواند عمر باتری را کم کند.

از نظر کیفیت اندازه‌گیری عملکردهای سلامتی و ورزشی می‌توان با اطمینان گفت که می بند 6 از دقیق‌ترین دستگاه‌های موجود در بازار است.

با وجود این، در مورد برنامه‌ی نظارت بر خواب ساعت هوشمند شیائومی نمی‌توان با اطمینان سخن گفت. اندازه‌گیری خواب ‌REM در این دستگاه قابل اعتماد است، اما اندازه‌گیری‌های بخش‌های سبک خواب، ممکن است همراه با خطا باشد. پس اگر برای درمان اختلال خواب خود به دستگاه ناظر نیاز دارید،‌ می بند 6 کمک چندانی به شما نمی‌کند.

 

بیشتر بخوانید: بررسی ساعت هوشمند جدید ردمی واچ شیائومی

 

تمرینات می بند 6

ساعت هوشمند می بند 6 از 30 برنامه‌ی مرتبط با تناسب اندام پشتیبانی می‌کند. این برنامه‌ها شامل زومبا،‌ بسکتبال، ‌بوکس، ‌پیلاتس، رقص و بدمینتون می‌شود. این عملکردهای غیرخودکار هستند و باید به صورت دستی تنظیم شوند.

چند حالت عملکرد خود کار نیز در Mi Band 6 گنجانده شده که شامل پیاده‌روی، ‌دویدن،‌ تردمیل،‌ دوچرخه‌سواری، و قایق‌رانی می‌شود.
در قسمت Workout اطلاعات دقیق فعالیت‌های بدنی شامل مراحل،‌ مسافت به کیلومتر،‌ کالری مصرف شده و منابع قابل مشاهده هستند.

 

سایر ویژگی‌ها

از جمله‌ شاخص‌های پیشرفته و قابل اندازه‌گیری در ساعت هوشمند شیائومی توابع PAI، استرس و تنفس است.

PAI شاخص فعالیت‌های شخصی بر اساس اندازه‌گیری سازوکارهای بدنی در هر 60 ثانیه است؛ ویژگی‌ای که کاربر را برای عملکردهای بهتر ترغیب می‌نماید. اما به نظر می‌رسد الگوریتم‌های PAI چندان دقیق نیستند. در بخش اندازه‌گیری استرس بر اساس میزان حرکات دست نیز گزارش‌ها حکایت از دقت پایین دارند و داده‌های آن خیلی قابل اعتماد نیستند.

دوام شارژ باتری

ساعت‌های هوشمند شیائومی از نظر ویژگی‌های باتری کاملا شبیه به هم هستند. با یک بار شارژ کامل، دست‌کم دو هفته می‌توانید از ساعت خود استفاده نمایید. در صورت استفاده زیاد از مچ‌بندِ می بند 6 مدت حفظ شارژ تا یک هفته کاهش پیدا می‌کند.

در یک آزمایش که تنها عملکرد فعال دستگاه را اندازه‌گیری ضربان قلب در نظر گرفتند؛ می بند تا 18 روز بی‌نیاز از شارژ روشن ماند. به صورت کلی می‌توان نتیجه گرفت میزان دوام شارژ باتری بستگی مستقیم به نوع استفاده کاربر از آن دارد.

سرعت شارژ کامل ساعت هوشمند شیائومی از 5٪ تا 100٪ تنها دو ساعت زمان می‌برد.

 

مقایسه دو گوشی مطرح: Redmi K40 Pro بهتر است یا Redmi Note 10 Pro

 

سخن پایانی

مچ‌بند هوشمند شیائومی Mi band 6،‌ ساعت هوشمند ارزانی‌ست که سعی دارد عملکردهای مختلفی را یک‌جا در اختیار کاربر قرار دهد. اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم،‌ نوآوری‌های کاربردی خوبی در می بند 6 وجود دارد؛ به‌ویژه مکانیسم اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون که در دوران پاندمی کرونا کمک بزرگی محسوب می‌شود. با این حال، بسیاری از عملکردهای این دستگاه در مقایسه با ساعت‌های هوشمند دیگر مانند اپل واچ و فیتنس پلاس چندان قوی به نظر نمی‌رسد. توصیه می‌کنیم هنگام خرید می بند 6 متناسب با نیاز خود و قابلیت‌های دستگاه اقدام کنید.

سؤالات متداول

آیا Mi Band 6 قابلیت مکالمه دارد؟

متأسفانه در می بند 6 خبری از قابلیت مکالمه نیست اما شما می‌توانید با استفاده از آن تماس های ورودی خود را رد و یا پاسخ دهید و حتی نوتیفیکیشن‌های خود را بررسی کنید.

آیا Mi Band 6 ضد آب است؟

بله. می بند 6 از استاندارد 5 ATM پشتیبانی می‌کند که آن را در برابر آب تا عمق 50 متر مقاوم می‌سازد.


روغن موتور نقش بسیار جدی را در عملکرد مناسب موتور خودرو ایفا می‌کند. استفاده از روغن موتور اصل با ویژگی‌های استاندارد و مرغوب، با روان‌کردن تجهیزات موتور باعث رفع اصطکاک و عدم برخورد و سایش قطعات می‌شود. هم‌چنین خنک‌سازی قطعات موتور و رفع حرارت ناشی از احتراق سوخت در سیلندر و حفاظت از موتور در برابر آلاینده‌های مختلف هم، از جمله وظایف روغن موتور به شمار می‌آید.

خرید تجهیزات جانبی و سایر لوازم مصرفی خودرو از جمله روغن موتور، توسط تمامی افرادی که از خودروهای مختلف استفاده می‌کنند انجام می‌شود. با وجود گسترده‌بودن بازار تجهیزات خودرو و وجود شرکت‌های معتبر تولید کننده انواع لوازم یدکی، طبق نتایج گزارشات مختلف، درصد زیادی از محصولات تقلبی و غیر اصل هم وارد بازار لوازم مصرفی خودرو شده‌اند. حتی طبق تخمین برخی از کارشناسان این حوزه، در بازه‌های مختلف زمانی بین 50 الی 60 درصد لوازم مصرفی خودروها از جمله روغن موتور، ممکن است کالاهای تقلبی مربوط به برند‌های معروف و شناخته‌شده باشند!

در این میان پیداکردن روغن موتور اصل و باکیفیت هم برای رانندگان زیادی تبدیل به یک دغدغه جدی شده است؛ مخصوصا اینکه عمر مفید روغن موتور بسته به عوامل مختلف، محدود است و باید هر چند مدت یک‌بار تعویض شود. و این افراد قطعا باید اقدام به خرید روغن موتور اصل از فروشگاه‌های معتبر و مطمئن کنند تا مشکلی برای عملکرد موتور خودرویشان پیش نیاید.

روغن موتور تقلبی، بلای جان موتور خودروی شما!

اشاره شد که استفاده از روغن موتور اصل و استاندارد، باعث روان‌کاری و عملکرد مناسب قطعات و تجهیزات موتور می‌شوند. از طرفی خرید و استفاده از روغن موتور تقلبی می‌تواند خسارات زیادی در موتور خودرو به بار بیاورد و عملکرد آن را با اختلال مواجه کند. موتور و قطعات استفاده‌شده در آن، معمولا بسیار گران قیمت هستند؛ بنابراین هزینه این خسارت هم برای شما بسیار زیاد خواهد بود و حتی شاید در شرایطی مجبور ‌شوید که به تعویض موتور خودرو اقدام کنید!

برای تولید روغن موتور تقلبی بر خلاف روغن موتور اصل که روش‌های تولید استانداردی دارد، از مواد افزودنی بی‌کیفیت و نامرغوب استفاده می‌شود. تمام موادی که به روغن خالص برای تامین ویژگی‌های مختلفی مانند گرانروی،  APIو دیگر مشخصات روغن موتور اضافه می‌شوند، به‌طور مستقیم در عملکرد روغن موتور نقش دارند. جالب است بدانید که در مواردی شاید هزینه بسیار گزافی برای تولید روغن موتور تقلبی با مواد غیر اصل پرداخت شود تا از روغن موتور اصل قابل تشخیص نباشد.

یک مقاله مفید:  بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو

افراد فرصت‌طلب با فروش روغن موتورهای تقلبی با قیمت روغن موتور اصل، سود سرشاری را کسب می‌کنند. خبر بدتر این است که با فروش بیشتر روغن موتورهای تقلبی و سود بیشتر این افراد، ضرر و زیان واردشده به خریدارانی که به جای روغن موتور اصل از جنس تقلبی برای موتور خودرویشان استفاده کرده‌اند، افزایش می‌یابد.

شاید فکر کنید که تنها عمر روغن موتور تقلبی کمتر از روغن موتور اصل باشد و روغن تقلبی در کوتاه‌مدت همان کارایی روغن موتور اصل را از خود نشان دهد. اما علاوه بر تولید روغن موتور تقلبی با افزودنی‌های نامرغوب، فرایند تصفیه این روغن موتورها هم کاملا غیراستاندار می‌باشد. در حالت کلی به دلیل 3 موردی که در ادامه ذکر می‌شوند، با قاطعیت می‌توان گفت که روغن موتورهای تقلبی هیچ گونه کارایی و مزیتی برای موتور خودرو ندارند!

  • به دلیل تصفیه و بازیافت غیراستاندارد روغن موتور تقلبی، خاصیت روان‌کنندگی روغن کاملا بی‌اثر می‌شود؛ در نتیجه روغن موتور تقلبی اثری برای رفع اصطکاک و ساییدگی بین قطعات موتور را نخواهد داشت.
  • ویسکوزیته پایین روغن موتور تقلبی نسب به روغن موتور اصل، باعث می‌شود تا تغییر دمای قابل توجه بر عملکرد آن تاثیر بگذارد. ممکن است در دماهای پایین و شرایط آب و هوایی سخت، روغن موتور یخ بزند و گرم‌شدن بیش از حد هوا باعث داغ‌شدن روغن موتور و آسیب به تجهیزات مختلف شود.
  • روغن موتور اصل در حالت عادی هم باید حرارت ناشی از احتراق سوخت در سیلندر را از داخل موتور جذب کند. روغن تقلبی نه تنها این خاصیت را ندارد، بلکه ممکن است در ایجاد حرارت در داخل موتور، مزید بر علت شود!

با وجود تعداد کثیری از ویژگی‌های آسیب‌زننده که برای روغن موتور تقلبی وجود دارد، به دلیل قیمت پایین این روغن موتورها و استفاده از برندهای روغن موتور اصل و مشهور که کاملا شناخته‌شده هستند، فروش روغن تقلبی مخصوصا در بین رانندگانی که آشنایی زیادی با روش‌های مختلف تشخیص روغن موتور اصل ندارند، رواج زیادی دارد.

تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی، می‌تواند یک چالش مشکل برای افراد باشد؛ اما در ادامه راهکارهایی را ذکر می‌کنیم که تمامی رانندگان می‌توانند با استفاده از آن‌ها تا حدود زیادی خیالشان را از خرید روغن موتور اصل راحت کنند.

راهکارهای تشخیص روغن موتور اصل پیش از نهایی‌ شدن خرید

قبل از خرید روغن موتور، می‌توانید با بررسی مواردی که در ادامه ذکر می‌شوند، به تقلبی یا اصل‌بودن آن پی ببرید.

یک مقاله مفید:  انواع روغن موتور ایرانی

بررسی بسته‌بندی و اطلاعات قوطی روغن موتور

اولین راهکار منطقی، چک‌کردن اطلاعاتی از قبیل لوگو، هولوگرام، تاریخ تولید و دیگر نوشته‌ها و برچسب‌ها است. قوطی روغن موتور اصل، به هیچ عنوان دارای زدگی، خش و ضرب‌دیدگی روی قوطی نیست و رویت این موارد، احتمال تقلبی‌بودن آن را بالا می‌برد. هم‌چنین تمامی نوشته‌ها و اطلاعات برچسب‌ها باید کاملا واضح، شفاف و یکپارچه باشند.

اگر به جعبه محتوی قوطی‌های روغن موتور هم دسترسی داشتید، بهتر است اطلاعات ثبت‌شده روی جعبه و بسته‌بندی روغن موتور را با یکدیگر مطابقت دهید. حتما چک کنید که شماره سریال روی لیبل با شماره سریال روی بسته‌بندی یکسان باشد.

می‌توانید ظاهر قوطی روغن موتور اصل و شماره سریال آن را هم در وبسایت معتبر شرکت تولیدکننده پیدا کنید. برچسب روی در قوطی روغن را هم بررسی کنید، زیرا ممکن است روغن موتور تقلبی را در قوطی و بسته‌بندی اصل به شما ارائه دهند. در این حالت تنها روش برای اطمینان، بررسی برچسب روی در و کیفیت ظرف روغن است که هیچ گونه فرورفتگی، خش و برآمدگی نداشته باشد. اگر از قبل روغن موتور اصل و مرغوبی را تهیه کرده‌اید و از عملکرد مناسب آن مطمئن هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا بسته‌بندی آن را برای خرید نمونه مشابه همراه داشته باشید.

توجه به قیمت روغن موتور

هنگام خرید روغن موتور ممکن است با قیمت‌کردن از فروشگاه‌های مختلف، با دیدن برچسب و برند مشهور روی بسته‌بندی، به دنبال خرید ارزان‌ترین روغن موتور باشید. البته اختلاف جزئی در قیمت‌ها موردی ندارد، اما اگر به موارد مشابهی برخوردید که قیمت آن‌ها حتی کمتر از دو سوم نمونه‌های دیگر بود، بدانید که شما با روغن موتور تقلبی سروکار دارید! حتی اگر هزینه زیادی هم برای روغن موتور اصل پرداخت کنید، واقعا ارزش دارد؛ چرا که جلوی هزینه‌های گزاف و خیلی بیشتر را برای تعمیر موتور و قطعات آن می‌گیرد. یادتان باشد هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست.

مشورت با تولیدکنندگان معتبر، مقاومت در برابر سخنان بی‌منطق فروشندگان!

قبل از اقدام به منظور خرید روغن موتور اصل، می‌توانید با رانندگان باتجربه و تولیدکنندگانی که اقلام اصل ارائه می‌کنند، مشورت کنید. اما دقت کنید که برخی از فروشندگان ممکن است از جواب دادن به سوالات شما طفره بروند و فقط روی خرید روغن موتورهایی که خودشان پیشنهاد می‌کنند، اصرار کنند. در این مواقع اگر دیدید که منطق شما فایده‌ای ندارد، بهتر است از جای دیگری برای خرید روغن موتور اصل اقدام کنید.

یک مقاله مفید:  نکات مهم در تفاوت روغن موتور SN و SM را بدانید!

اگر بر روی راهکارهای گفته‌شده تسلط کافی داشته باشید، دقایقی بیشتر وقت شما را نمی‌گیرند، اما می‌توانید تا حد زیادی خیال خودتان را از خرید روغن موتور اصل راحت کنید.

راهکارهای تشخیص روغن موتور اصل بعد از خرید

راهکارهای-تشخیص-روغن-موتور-اصل-بعد-از-خریددسته دیگری از راهکارها وجود دارند که باید با بازکردن بسته‌بندی و دسترسی به خود روغن موتور، اصل و تقلبی بودن آن را آزمایش کنید. در ادامه به معرفی این راهکارها پرداخته می‌شود:

بررسی رنگ، شفافیت و بوی روغن موتور

دقت کنید که روغن موتور اصل به هیچ وجه بوی خاصی ندارد؛ در حالی‌که برخی از روغن موتورهای تقلبی دارای بوی زننده شبیه به بوی نفت هستند. برای آزمایش ظاهر روغن موتور، می‌توانید مقداری آن را در یک ظرف شیشه‌ای ریخته و حدودا 10 دقیقه منتظر بمانید.

بعد از این مدت، روغن موتور اصل ظاهری کاملا شفاف به رنگ کهربایی روشن خواهد داشت. اگر مشاهده کردید که رنگ روغن متمایل به نارنجی یا قهوه‌ای سوخته است، احتمال زیاد تقلبی باشد. هم‌چنین می‌توانید چند قطره از روغن موتور را روی یک کاغذ سفید و شفاف ریخته و از آن عبور دهید. اگر روغن موتور اصل باشد، نباید هیچ گونه لکه تیره و سیاهی روی کاغذ به جا بگذارد.

استفاده از روغن موتور و رانندگی با روغن موتور جدید

بعد از بررسی موارد بالا، می‌توانید روغن موتور جدید را در محفظه بریزید و حدودا یک ساعت با آن رانندگی کنید. اگر متوجه تغییر صدای موتور در این زمان شدید، شاید روغن موتور توانایی کافی برای جلوگیری از ساییدگی بین قطعات را ندارد و روانکاری آن کم است. بعد از یک ساعت می‌توانید سطح و غلظت روغن موتور را هم از روی میله گیج کنترل کنید. اگر روغن روی میله رقیق شده و چسبندگی لازم را نداشته باشد، احتمالا روغن موتور شما تقلبی است.

پترونام سهند، همراه با شما برای تهیه روغن موتور اصل

پترونام-سهند،-همراه-با-شما-برای-تهیه-روغن-موتور-اصل-1روش‌هایی که مطرح شدند، تا حدود زیادی می‌توانند شما را برای خرید روغن موتور اصل راهنمایی کنند. اما تشخیص روغن موتور تقلبی بعضا چنان مشکل می‌شود که شاید حتی تعویض روغنی‌ها هم از تشخیص آن عاجز باشند!

عاقلانه‌ترین روش این است که روغن موتور مناسب را از فروشگاه‌ها و مراکز معتبری تهیه کنید که به طور مستقیم تولیدکننده انواع روغن موتور هستند. در این حالت احتمال اینکه روغن موتور اصل تهیه کنید، بسیار بالاتر است. شرکت پترونام سهند با تولید و ارائه بهترین روغن موتور برای خودروی شما، برای خرید روغن موتور اصل راهنماییتان می‌کند.