سبک زندگی

فرم دادخواست دیوان عدالت اداری + راهنمای جامع

در این مطلب به موضوع دانلود دادخواست بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

دانلود دادخواست بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

در این مقاله ضمن فراهم نمودن امکان دانلود دادخواست بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری چند نکته را در ارتباط با نحوه پر کردن این دادخواست ها به اطلاع شما خواهیم رساند. امیدواریم این نکات بتواند به شما کمک کند تا هر چه بهتر موفق به تکمیل و ارائه دادخواست خود به دیوان عدالت اداری شده و به نتیجه مطلوب مورد نظر خود برسید.

دانلود دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری

این دادخواست همان طور که از نام آن پیدا است، در مراحل اولیه تنظیم دادخواست توسط شهروندان و یا افراد حقیقی و حقوقی برای اقامه دعوی در دیوان عدالت اداری لازم خواهد بود و در آن به شرح شکایت و دلایل و مستنداتی که به موجب آن از یکی از موسسات و یا سازمان های دولتی شاکی هستید ذکر شده است.

دانلود دادخواست بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

دانلود دادخواست تجدید نظر دیوان عدالت اداری

در مواردی پس از این که دادخواست بدوی به دیوان عدالت اداری تحویل داده شد و پس از تشکیل پرونده توسط شعب دیوان مورد بررسی قرار گرفت، رای صادره مورد اعتراض فرد حقیقی و یا حقوقی ارائه کننده دادخواست قرار می گیرد و برای همین به دنبال درخواست تجدید نظر می باشد. در این صورت باید شرح خاسته و دلایل نیاز به تجدیدنظر در مورد رای صادر شده را در فرم دادخواست تجدید نظر دیوان عدالت اداری درج کند.

با توجه به تفاوت هایی که در مرحله بدوی و تجدیدنظر در رسیدگی به شکایات افراد از دستگاه های دولتی وجود دارد، در ادامه نکات بیشتری به عرض خواهد رسید.

دانلود دادخواست بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

اهمیت دادخواست بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

در هر یک از شکایات و دعاوی که علیه سازمان های دولتی مانند شهرداری داشته باشید (و یا در صورت نیاز به اقامه دعوا علیه هر سازمان و یا ارگان دیگری) نیاز به فرم مخصوص دارید. خوشبختانه به راحتی می توانید موفق به دانلود دادخواست بدوی و تجدید نظر دیوان عدالت اداری شوید، اما نکته مهم در ارتباط با این دادخواست ها در نحوه پر کردن آن ها می باشد. به خصوص در بخش ذکر موضوع خاسته یا شکایت و شرح آن باید دقت هر چه تمام تر را به کار بندید تا بتوانید موفق به مطالبه قانونی حقوق خود شوید.

به طور حتم شاید خود شما هم بدانید که بسیاری از درخواست های بدوی در دیوان عدالت اداری در نهایت پس از رسیدگی به دلیل رای صادره مورد رضایت شاکی نیست و برای همین کار به تجدیدنظر خواهی می رسد. روشن است که عدم دقت در پر کردن دادخواست بدوی یکی از دلایل رخداد این اتفاق می باشد. پس همواره سعی کنید تا با دقت و مشاوره با دیگران به بهترین نحو دادخواست های خود را تنظیم و برای دیوان عدالت اداری ارسال کنید (امروزه به صورت الکترونیکی بسیاری از این مراحل قابل انجام است).

لازم به ذکر است در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با بهترین وکیل دیوان عدالت اداری می توانید با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

با این کار در نهایت می توانید به حقوق خود در طرح این دعاوی دست یابید. در این راستا به چند نکته مهم در ارتباط با نحوه پر کردن فرم پس از دانلود فرم دادخواست بدوی و یا تجدید نظر دیوان عدالت اداری اشاره خواهد شد:

دانلود دادخواست بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

نکات مهم در آئین دادرسی دیوان عدالت اداری

  • دادخواست بدوی و تجدید نظر باید با خط خوانا نوشته شود و فاقد هر گونه ابهام باشد.
  • دادخواست شما باید منجز باشد و دارای امضاء و اثر انگشت شاکی باشد (امضاء و اثر انگشت نماینده قانونی و یا وکیل در صورت وجود لازم است).
  • در صورت نیاز به تجدید نظر خواهی باید دادخواست خود را پس از پر کردن به شعبه صادر کننده رای تحویل دهید و یا این که به دبیرخانه و یا دفاتر دیوان عدالت اداری در استان ها تحویل دهید تا به آن ها رسیدگی شود.
  • دادخواست بدوی و تجدید نظر باید هر کدام در فرم های مخصوص نوشته شود (این فرم ها قابل دانلود هستند).
  • مهلت تجدیدنظر خواهی و پر کردن فرم بیست روز پس از تاریخ ابلاغ رای می باشد (برای کسانی که در خارج از کشور هستند این مدت دو ماه خواهد بود.).
  • در هنگام ارسال فرم دادخواست تجدیدنظر خواهی، باید تصویر رای مورد اعتراض خود را نیز به همراه اسناد و مدارک خود برای تجدیدنظر خواهی ارسال کنید.
  • دانلود دادخواست بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

تفاوت دادخواست بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

تفاوت مهمی از لحاظ فرمت و شکل دادخواست در مرحله بدوی و تجدیدنظر وجود ندارد. با این وجود در صورتی که قصد دانلود دادخواست بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری را داشته باشید، با کمی دقت متوجه خواهید شد که در فرم دادخواست بدوی باید مشخصات شاکی یا خواهان (که فردی حقیقی و حقوقی است) و طرف شکایت یا خوانده را به همراه موضوع شکایت یا خاسته  به همراه دلائل و مستندات قانونی برای طرح خاسته وارد کنید.

اما در مورد فرم تجدید نظر، مشخصات تجدید نظر خواه و تجدیدنظر خوانده به همراه دلایل تجدیدنظرخواهی رای صادره ذکر خواهد شد.

 در پایان امیدوار هستیم که نکات ساده ای که پس از دانلود دادخواست بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری باید به آن ها توجه داشته باشید را در خاطر خود نگهدارید و در صورت لزوم با استفاده از مشاوره افراد متخصص متن دادخواست را به بهترین نحو تنظیم کنید.

دانلود دادخواست بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

موسسه تهران وکیل می تواند در صورتی که هر گونه راهنمایی و مشاوره در مورد تنظیم این دادخواست ها داشته باشید با استفاده از وکلای مجرب دیوان عدالت اداری خدمات ارزنده ای به شما ارائه کند.