سبک زندگی

فرم درخواست جمع آوری سابقه + راهنمای جامع

چنانچه شما بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی (چه بیمه شده اجباری و چه بیمه شده خویش فرما) هستید و حق بیمه پرداخت می کنید بهتر است نسب به جمع آوری سوابق بیمه خود اقدام کرده تا در صورت نیاز از مزایای آن بهره مند گردید.

موارد زیر را می توان از مهمترین مزایای جمع آوری سوابق بیمه بیان کرد:

 شما در زمان بازنشستگی به همه سوابق بیمه تان نیاز دارید.
 در صورتی که بیکار شده و طبق قانون کار مشمول استفاده از بیمه بیکاری می شوید، هرچه سوابق بیمه ای بیشتری داشته باشید میزان مبلغ بیمه بیکاری شما نیز بیشتر است.
 چنانچه ازکارافتاده کلی و یا جزئی هستید، هرچه سابق بیمه بیشتر باشد مبلغ مستمری بیشتر خواهد بود.
 یکی دیگر از مزیت های جمع آوری سوابق بیمه و داشتن سابقه بیمه بیشتر دید مثبت تر کارشناسان شعب تأمین اجتماعی نسبت به شماست.

مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی

1. درصورتی که قصد جمع آوری سوابق بیمه ای خود را دارید به شعبه ای که هم اکنون درحال پرداختن حق بیمه خود در آن هستید مراجعه نمایید و برای تجمیع سوابق بیمه خود درخواست دهید. بخاطر داشته باشید چنانچه دوران بیمه پردازیتان به پایان رسیده است شما می بایست به آخرین شعبه ای که حق بیمه خود را در آن پرداخت کرده اید بروید و تقاضای خود را اعلام کنید.

2. نام شعبی که در آن سابقه بیمه دارید را اعلام کنید تا پیگیری های لازم توسط خود شعبه انجام گردد.

3. در شعبه تأمین اجتماعی فرم درخواست جمع آوری سابقه به شما داده می شود آن را با دقت پر کنید.

 اطلاعات هویتی خود را وارد نمایید.
 شماره بیمه را وارد کنید توجه داشته باشید شماره بیمه، بیمه شده اصلی 8 رقمی است درحالی که بیمه شدگان تبعی شماره بیمه 10 رقمی دارند.
 نام کارگاه و کارفرمای فعلی خود را وارد کنید.
 با پر کردن جدول نمایش داده شده نسبت به جمع آوری سابقه بیمه خود اقدام کنید. در جدول اطلاعات خواسته شده شامل نام کارگاه، شماره و نشانی کارگاه، نام شعبه، نوع بیمه تان و تاریخ شروع و پایان کار خود در کارگاه مربوطه را وارد کنید.

 

4. اگر از حق بیمه بیکاری و یا حق بیمه ایام بیماری استفاده کرده اید، اطلاعات مربوط به آن را نیز وارد کنید. حق بیمه بیکاری و یا ایام بیماری نیز جز سوابق بیمه ای شما محسوب می شود و نیازی نیست که حتما خود شخص و یا کارفرما حق بیمه را پرداخت کرده باشد.

مدارک لازم برای جمع آوری سوابق بیمه تامین اجتماعی

 کپی شناسنامه و کارت ملی
 کپی مدارک بیمه ای فرد
 کپی مدارک و اسناد مرتبط با اشتغال یا کسب و کار آزاد
 فیش های پرداخت حق بیمه (این مورد مخصوص بیمه شدگانی است که خود حق بیمه را پرداخت می کنند).

مشاهده سوابق بیمه از طریق سامانه تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی با ارائه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی طرح دکتر نوربخش امکان مشاهده سریع سوابق بیمه را برای بیمه شدگان به صورت اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری فراهم کرده است.
برای استفاده از خدمات سامانه غیرحضوری طرح دکتر نوربخش بایستی به درگاه اینترنتی به آدرس eservices.tamin.ir مراجعه کنید. سپس وارد منوی بیمه شدگان شوید و گزینه خدمات سابقه را انتخاب نمایید.
در این بخش شما می توانید سوابق خود را مشاهده کنید و درصورتی که سوابق بیمه ایتان بدرستی اعمال نشده است و یا مشکلی در ثبت آن وجود دارد به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کنید و درخواست جمع آوری سوابق بیمه ای خود را بدهید. در غیر اینصورت نیازی به مراجعه حضوری ندارید.

از جمله خدمات ارائه شده در این قسمت امکان مشاهده کلیه سوابق و همچنین سوابق تلفیقی شما است.

کلیه سوابق:
در بخش کلیه سوابق تمامی اطلاعات بر اساس نام شعبه، نام کارگاه، شماره کارگاه و ماه های پرداخت شده حق بیمه آورده می شود. حتی سوابق 20 سال گذشته نیز در این بخش موجود است. درصورت نیاز شما می توانید از کلیه سوابق خود پرینت بگیرید.

سوابق تلفیقی:
در بخش سوابق تلفیقی شما قادر به مشاهده همه سوابق بیمه ای خود بر اساس سال و ماه خواهید بود. در اینجا تعداد کل روزهای سابقه شما نشان داده می شود. همچنین شما می توانید از تعداد روزهای کسری بیمه ای خود مطلع شوید و از اطلاعات مورد نظر خود پرینت بگیرید.

موارد زیر را می توان از دیگر خدمات ارائه شده برای بیمه شدگان در قسمت مشاهده سوابق بیان کرد:

سوابق و ریز دستمزد بعد از سال 86:

در این قسمت سوابق به دو دسته قبل و بعد از سال 86 تقسیم بندی شده است. سوابق قبل از سال 86 مربوط به زمانی است که سیستم دستی بوده است و اطلاعات مربوط به این سال ها از طریق پرونده ها خوانده شده و سپس ثبت سیستمی گردیده اند. به همین دلیل ممکن است این اطلاعات کامل نبوده و یا اشتباهی در ثبت آن ها وجود داشته باشد.
اطلاعاتی که بعد از سال 86 ثبت شده اند مربوط به زمانی است که سیستم جامع بیمه ای برای ثبت اطلاعات راه اندازی شده پس امکان بروز خطا در این سری اطلاعات به مراتب کم تر از اطلاعات قبل از سال 86 است.

اعلام سابقه به موسسات: شما می توانید از طریق این بخش سابقه بیمه ای خود را به موسسه مورد نظرتان ارسال کنید.

اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال: اگر سوابق بیمه ایتان بدرستی اعلام نشده شما می توانید از طریق قسمت ویرایش آن را اصلاح کرده و سپس ارسال نمایید.

اعتراض به سوابق ناموجود: چنانچه سابقه شما بطور کامل ثبت نشده است با کلیک بر روی اعتراض به سوابق ناموجود، اعتراض خود را وارد کنید.

مشاهده عناوین شغلی

محاسبه میانگین دستمزد دو سال آخر

نکاتی در رابطه با جمع آوری سوابق بیمه

 چنانچه شما در زمینه سوابق بیمه ای خود اعتراض یا شکایتی دارید به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنید. مرجع رسیدگی و بررسی شکایات در این زمینه سازمان تأمین اجتماعی است.

 درصورتی که بیمه شدگان شکایتی در رابطه با پرداخت نشدن حق بیمه شان توسط کارفرما دارند، موضوع در صورت ارائه مستندات به سازمان تأمین اجتماعی قابل بررسی است.

 اولویت رسیدگی به اعتراضات با افرادی است که در شرف برخورداری از مستمری ازکارافتادگی، بازنشستگی و یا بازماندگان آن ها هستند.

 امکان پس گرفتن مبالغی که بعنوان سوابق بیمه پرداخت شده است در سازمان تأمین اجتماعی وجود ندارد.


جمع آوری سابقه تامین اجتماعی در گذشته به این شکل بود که فرم هایی از طرف شعبه تامین اجتماعی به شما داده می شد تا به شعبه ای که فکر می کنید در آنجا سوابق بیمه ای دارید مراجعه کرده و درخواست ارسال سوابق تان به آخرین شعبه را داشته باشید.

ولی در حال حاضر تنها کافیست در شعبه آخر نام شعبه هایی را که فکر می کنید در آنها سابقه بیمه دارید اعلام کنید تا نامه نگاری و پیگیری های مربوطه از طرف خود شعبه انجام شود.

در حال حاضر تمام سوابق بیمه ای به صورت جامع و مکانیزه در سامانه سوابق تامین اجتماعی در سایت تأمین اجتماعی وجود دارد و افراد می توانند به راحتی به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنند.

حتما بخوانید:  سوابق بیمه (روشهای مشاهده سوابق بیمه با کد ملی)

در صورتی که در زمان مشاهده سوابق خود از طریق این سیستم، نسبت به سابقه ای مشکوک بودید و یا اینکه فکر می کنید بخشی از سوابق تان در سیستم ثبت نشده است، باید به شعبه مربوطه مراجعه کرده و درخواست جمع‌آوری سوابق دهید. اما در غیر این صورت نیازی به مراجعه حضوری نیست.

دقت کنید در زمان مشاهده سوابق‌تان در سامانه مربوطه سوابق به دو دسته قبل از سال ۱۳۸۶ و بعد از سال ۱۳۸۶ تقسیم بندی شده اند . اطلاعات مربوط به قبل از سال ۱۳۸۶ مربوط به زمانی بوده است که سیستم دستی بود و هنوز کامپیوتری نشده بود و اطلاعات بعد از سال ۱۳۸۶ مربوط به زمانی است که در سازمان تامین اجتماعی از سیستم جامع بیمه ای برای ثبت اطلاعات استفاده می شد.

بعد از راه اندازی این سیستم سامانه بیمه تامین اجتماعی، اطلاعات مربوط به قبل از سال ۱۳۸۶ از طریق پرونده های موجود خوانده شد و در سیستم ثبت گردید بنابراین امکان ثبت اشتباه یا ثبت نشدن اطلاعات قبل از سال ۱۳۸۶ بسیار بیشتر از بعد از آن سال است و بهتر است در هنگام بررسی سوابق تان ، سابقه های قبل از سال ۱۳۸۶ را به دقت مورد مطالعه قرار دهید زیرا امکان اشتباه در آن بیشتر است .

 

مدارک لازم جمع آوری سابقه بیمه تامین اجتماعی

در زمان مراجعه به شعبه آخر پرداخت حق بیمه خود، باید کارت ملی ، شناسنامه و دفترچه خدمات درمانی تامین اجتماعی را به همراه داشته باشید و فرم درخواست جمع آوری سابقه بیمه را نیز پر کنید (دانلود فرم جمع آوری سوابق بیمه)

 

از آنجاکه ممکن است در هنگام بررسی و تجمیع سوابق نیاز به مدارک و مستندات باشد، لذا متقاضیان می بایست در صورت نیاز اسناد و مدارک ذیل را جهت بررسی سوابق به واحد نام نویسی و حساب های انفرادی ارائه نمایند.

  • اسناد و گواهی های مرتبط به اشتغال بیمه شده.
  • لیستهای پرداخت حق بیمه ( نسخه دوم نزد کارفرمایان )
  • فیشهای پرداخت حق بیمه در خصوص آندسته از بیمه شدگانیکه حق بیمه خود را بصورت انفرادی پرداخت می نمایند.
  • تفکیک و ارائه صورت وضعیت بارنامه های رانندگان در بازه زمانی  ۷۲/۰۴ لغایت ۸۰/۰۶
حتما بخوانید:  کسری سابقه بیمه و ادعای احتساب سابقه بیمه

درخواست سوابق جهت اعلام به موسسات

بیمه شدگان می توانند جهت اطلاع از کلیه سابقه پرداخت حق بیمه خود با مراجعه سامانه اینترنتی سوابق بیمه شدگان به نشانی www.tamin.ir و پس از درج اطلاعات شماره ملی ، شماره بیمه و شماره مسلسل شناسنامه از ریز دستمزد و میزان سوابق خود مطلع گردند.
در صورت نیاز به اعلام سابقه مکتوب جهت ارائه به موسسه خاص ، بیمه شدگان محترم میبایست با در دست داشتن درخواست ممهور به مهر و امضای موسسه مزبور جهت بررسی سوابق و دریافت پاسخ به شعبه بیمه پردازی مراجعه نمایند.

چنانچه بیمه شده ای در بیش از یک شعبه تامین اجتماعی دارای سوابق پرداخت حق بیمه باشد، جهت جمع آوری سوابق کارکرد خود باید به آخرین شعبه محل پرداخت حق بیمه مراجعه کند و نسبت به تکمیل فرم درخواست جمع آوری سوابق اقدام نماید.

شعبه تامین اجتماعی پس از شناسایی شعبه محل پرداخت حق بیمه وی، سوابق بیمه شده را از شعب ذی ربط جمع آوری خواهد کرد.

طبق آخرین اخبار سازمان تامین اجتماعی در تلاش است که با تکمیل پروژه سامان دهی سوابق بیمه شدگان در سراسر کشور، سوابق بیمه ای شما را مکانیزه کند و با ارایه کارنامه سوابق بیمه ای، اطمینان خاطر بیمه شدگان  را جلب کند.

نقص سوابق بیمه

اگر اطلاعات هویتی شما در شعبه سابق ناقص باشد و یا پرونده فنی شما جهت کنترل سابقه وجود نداشته باشد شعبه فعلی درخواست مستندات می کند لذا اگر شما بصورت حضوری مراجعه کنید روند کار شما سرعت می گیرد.  در غیر اینصورت با ارسال اسناد و مدارک هویتی و پرونده فنی از طریق شعبه سابق به شعبه فعلی می توانید جهت دریافت سوابق خود اقدام کنید.

ذکر این نکته ضروری است تا مطالبات سازمان تامین اجتماعی از کارفرمای محکوم شده، وصول نشود، سابقه بیمه احیا شده شما ثبت نخواهد شد. البته قانون برای وصول مطالبات سازمان تامین اجتماعی نسبت به بدهی های کارفرمایان خصوصی، راهکارهایی دارد. حتی اگر در کارگاهی مشغول به کار بوده اید که در حال حاضر فعال نیست یا حتی منحل شده است، مسوول تسویه شرکت مزبور، موظف به رسیدگی به درخواست واصله است.

برای جلوگیری از مشکلات عدم پرداخت حق بیمه و احیای آن که زمان بر و پر هزینه و نیاز به فرآیند اداری طولانی دارد، صحت پرداخت حق بیمه خود را با مشاهده سریع سوابق بیمه کارپرداز از طریق اپلیکیشن کارپرداز و به صورت ماهانه بررسی کنید.

دانلود اپلیکیشن کارپرداز

توجه داشته باشید طبق ماده ۹۷ قانون تامین اجتماعی، هر کس با مدارک جعلی و غیر مستند، درخواست ادعای سابقه کند، به پرداخت ۲ برابر ضرری که به سازمان وارد شده است محکوم و حبس جنحه‌ای( از شصت و یک روز تا سه)  نیز در قانون پیش بینی شده است.

 

 


  • فرم درخواست جمع آوری سابقه
  • فرم ثبت نام متقاضی بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • پرسشنامه شناسایی و نامنویسی متمرکز مخاطبان
  • تعهدنامه فرزندان اناث بیمه شدگان جهت برخورداری از حمایتهای درمانی
  • فرم تقاضا و نامنویسی بیمه رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری و متقاضیان دریافت دفترچه کار رانندگی
  • فرم درخواست صدور دفترچه المثنی بیمه شدگان شاغل کارگاههای (اجباری – خاص) مستمری بگیران
  • فرم شماره یک (درخواست دادنامه)
  • فرم تعهدنامه بیمه شده زن جهت برخورداری فرزند / فرزندان از دفترچه درمان
  • فرم درخواست تحت پوشش قرار گرفتن فرزند / فرزندان تحت سرپرستی بیمه شده (موضوع قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست)
  • فرم ادعای سابقه
  • فرم استفاده از خدمات غیرحضوری