فرم ثبت درخواست بیمه بیکاری + راهنمای جامع

ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری تا پایان اردیبهشت ماه امسال بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات کار و کاریابیهای غیر دولتی به شکل الکترونیکی صورت میپذیرد.
به گزارش ایسنا، در پی ابلاغیه مشترک معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی به منظور ارئه خدمات بهتر در حوزه حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری، ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری از طریق سامانه الکترونیکی ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری انجام می شود.
این سامانه بدون مراجعه حضوری به ادارات کار و حذف مراحل حضور و غیاب مقرری بگیران بیمه بیکاری تا پایان اردیبهشت ماه طراحی شده است.
در این دستورالعمل، ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانها پس از اخذ درخواست متقاضیان واجد شرایط بیمه بیکاری تا پایان اردیبهشت ماه، موظفند نسبت به بررسی غیرحضوری کلیه شرایط قانونی لازم، اقدام و بدون نیاز به روال معمول و طرح موضوع در کمیتههای مربوطه، در صورت احراز شرایط قانونی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری بابت ماههای اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ نسبت به ارسال لیست مشمولین به شعب تامین اجتماعی مربوطه جهت برقراری مقرری بیمه بیکاری اقدام کنند.
پیش از این بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار در حمایت از کارگران آسیب دیده از کرونا پیشنهاد کرده بودند که برای دو ماه اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ بیمه بیکاری پرداخت شود تا هم بین واریز بیمه های آنها فاصله نیفتد و هم بنگاهها آسیب بیشتری نبینند.
وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به منظور حمایت از صاحبان کسب و کارهای متضرر شده از کرونا، ضمن شناسایی ۹۴۰ بنگاه آسیب دیده در رستههای مختلف، مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب اعطای تسهیلات و بیمه بیکاری اختصاص داده است.
پیش از این اداره روابط کار و جبران خدمت وزارت کار اعلام کرده بود که کارگران مبتلا به کرونا مشمول دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری شده و میتوانند از مرخصی استعلاجی به شرط تایید سازمان تامین اجتماعی استفاده کنند.
سامانه آنلاین ثبت درخواست بیمه بیکاری به منظور جلوگیری از مراجعه حضوری متقاضیان بیمه بیکاری به ادارات کل استانی و مراکز کاریابی و رعایت سلامت و بهداشت متقاضیان از سوی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است.
روزآمدی، تسریع در بررسی درخواستها، عدم مراجعه حضوری متقاضی در ادارات و کاهش هزینه اقتصادی، ثبت درخواست متقاضی از طریق تکمیل فرم ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه، امکان دریافت کد رهگیری درخواست، ارسال پیامک اطلاع رسانی به متقاضی و اطلاع رسانی نحوه ادامه فرآیند از طریق سامانه از جمله مزایا و ویژگیهای این سامانه به شمار می رود.
متقاضیان بیمه بیکاری میتوانند با مراجعه به سامانه bimebikari.mcls.gov.ir درخواست خود را ثبت کرده و به صورت الکترونیکی آن را پیگیری کنند.
به گزارش ایسنا، بر اساس قانون بیمه بیکاری، به افرادی که به طور غیر ارادی و در اثر بروز حوادث غیرمترقبه کار خود را از دست می دهند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت میشود.
انتهای پیام
به گزارش خبرنگار ایمنا، صفحه رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اینستاگرام با انتشار یک پست نوشت:
” سامانه آنلاین ثبت درخواست بیمه بیکاری
مسعود بابایی، مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است که طبق ماده ۲ قانون بیکاری، کارگرانی که بدون میل و اراده کار خود را از دست میدهند، مشمول حمایتهای بیمه بیکاری میشوند و بر اساس ماده ۶ این قانون، تمامی کارگران باید ظرف یک ماه بعد از بیکاری، درخواست خود را برای مقرری بیمهکاری ارائه کنند.
به گفته او، در صورتی که دلایل موجهی مانند بیماری و بستری بودن که این روزها شایع است پیش بیاید، این درخواست تا سه ماه هم میتواند به تعویق بیفتد. اما با توجه به بستر آنلاینی که فراهم است، شهروندان میتوانند در مدت کوتاهی درخواست خود را اعلام کنند.
بعد از ورود به سامانه و پر کردن فرم ثبت نام، کد رهگیری به کاربران داده میشود که به معنای اطمینان از درخواست آنها برای مقرری بیمه بیکاری آنها خواهد بود. “