رایانه

کدام ساعت هوشمند شیائومی بهتر است + مقایسه و نظرات کاربران

این روزها تکنولوژی با سرعتی بیشتر از آن چه تصور می‌کنیم در حرکت بوده و انواع و اقسام گجت‌های پوشیدنی را تولید کرده است. مثلاً انواع ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند وجود دارند که می‌توانند سلامتی شما را ردیابی کرده و در مدیریت بسیاری از امور همراهی‌تان کنند. اما وجود تنوع بالا همیشه هم مفید نیست!

با وجود تعداد و تنوع زیادی که در دنیای ساعت‌ها و مچ بندهای دیجیتالی و هوشمند دیده می‌شود، انتخاب دیگر ساده نیست. هر چند این گجت‌ها به نسبت سایر گجت‌های پوشیدنی مثل عینک و کفش هوشمند، پرطرفدارتر هستند؛ اما باز هم زمان خرید آنها که می‌رسد کمی تردید داریم. واقعاً چه تفاوتی بین ساعت و مچ بند هوشمند وجود دارد و کدام یک گزینه بهتری است؟!

اگر شما هم دچار‌ ‌‌تردید شده‌اید و نمی‌دانید بین این دو کدام یک متناسب با نیازهای شماست، در این بخش همراه ما باشید تا آنها را مقایسه کنیم. این مقایسه به تصمیم‌گیری شما کمک خواهد کرد. پیش به سوی دنیای تکنولوژی!

ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند در نگاه اول

اگر هر دوی این گجت‌ها را دیده باشید یا از آنها استفاده کرده باشید، متوجه برخی ویژگی‌های مشترک در هر دو می‌شوید. به طور معمول هر دوی این گجت‌ها می‌توانند زمان را به شما نشان دهند؛ ویژگی‌های سلامتی و تناسب اندام (گام شمار، مانیتور خواب، رصد ضربان قلب و غیره) را دارند و می‌توانند با گوشی‌های تلفن همراه یکپارچه شوند.

پس تفاوت آنها در چیست؟!

فقط ابعاد و اندازه صفحه نمایشگر آنها فرق می‌کند؟

شاید در نگاه اول اندازه و ابعاد چیزی باشد که تفاوت ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند را نشان دهد؛ اما این دو از نظر برخی از ویژگی‌ها هم با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

ساعت‌های هوشمند دقیقاً همانند اسم‌شان هستند: ساعت! مچ بند‌ها یا بندهای هوشمند تنوع زیادی دارند و گاهی حتی نمی‌توان آنها را با یک ساعت هوشمند مقایسه کرد.

اگر بخواهیم یک خصیصه کلی برای این دو تعریف کنیم باید بگوییم مچ بندهای دیجیتالی بیشتر روی تناسب اندام و ردیابی ویژگی‌های سلامتی تمرکز دارند. این در حالی است که ساعت‌های دیجیتالی را باید یک بسته تمام و کمال بدانیم که امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند.

تفاوت ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند در چیست؟!

برای این که تردید شما را در زمان خرید کم کنیم، باید به سراغ تفاوت این دو گجت برویم. با شناخت تفاوت این دو و متناسب با نیازی که خودتان دارید، قطعاً انتخاب هوشمندانه‌‌‌تری خواهید داشت!

یک: ابعاد و اندازه صفحه

همان طور که پیش‌‌‌تر هم اشاره کردیم، ابعاد و اندازه نمایشگر را باید اولین و واضح‌‌‌ترین تفاوت این گجت‌های پوشیدنی دانست. معمولاً اندازه نمایشگر ساعت‌های هوشمند بزرگ‌‌‌تر است و بالطبع ابعاد و وزن ساعت‌ها نیز بیشتر خواهد شد. صفحه نمایش ساعت‌های هوشمند به طور معمول بین 1 تا 3 اینچ است؛ در حالی که مچ بند هوشمند ممکن است صفحه نمایشگر نداشته باشد یا اگر داشته باشد نهایت به 1 اینچ می‌رسد.

در ضمن باید بدانید که صفحه نمایشگر ساعت‌های هوشمند کاملاً لمسی طراحی می‌شود و همان طور که با گوشی همراه خودتان کار می‌کنید، می‌توانید با این ساعت‌ها هم کار کنید. با این حال مچ بندهای هوشمند اغلب نمایشگر لمسی ندارند و پیمایش را با یک دکمه فیزیکی در اختیار شما قرار می‌دهند. البته این ویژگی در تمام مچ بندها صدق نمی‌کند.

در نهایت باید گفت که یک ساعت دیجیتالی، نمایشگری با کیفیت و رنگی دارد؛ در حالی که در مچ بندها خبری از پویایی رنگ‌ها یا رزولوشن بالای صفحه نمایش دیده نمی‌شود.

دو: امکانات موجود

پیش‌‌‌تر هم اشاره کردیم که مچ بندها روی ردیابی تناسب اندام تمرکز دارند. به همین دلیل شاید ویژگی‌های ورزشی بیشتری نسبت به ساعت‌ها را پشتیبانی کنند. برخی از مچ بندها قابلیت نشان دادن زمان را ندارند. پس اگر به دنبال گجتی هستید که زمان را به شما یادآوری کند، حتماً این ویژگی را در مچ بند هوشمند بررسی کنید.

مچ بندهای هوشمند همگی امکاناتی نظیر گام شمار، مانیتور ضربان قلب، نمایشگر خواب و ویژگی‌های دیگری که به سلامتی شما مربوط باشند را در خود دارند.

در مقابل یک ساعت هوشمند پیش از هر چیز یک ساعت است! پس زمان را به شما نشان می‌دهد. سایر امکاناتی که در ساعت‌های هوشمند تعبیه می‌شوند متنوع بوده و بسته به برند و قیمت ساعت، می‌تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال: برخی از ساعت‌های هوشمند اسلات سیم کارت دارند و می‌توانند مشابه یک گوشی تلفن همراه، برای برقراری تماس شما را همراهی کنند. ساعت‌ها معمولاً از اتصال Wi-Fi برای نمایش وضعیت آب و هوا استفاده می‌کنند. در این گجت‌ها ممکن است برنامه‌های مستقلی طراحی شده باشد و شما حتی با استفاده از استور ساعت، برنامه‌های جدیدی به آن اضافه کنید. از طرف دیگر معمولاً ویژگی‌های سلامتی و تناسب اندام نیز در ساعت‌ها تعبیه می‌شود.

سه: الگوی استفاده

یکی دیگر از تفاوت‌های عمده ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند را باید در زمان استفاده از آنها دانست. ساعت‌های دیجیتالی مشابه یک ساعت معمولی طراحی می‌شوند و شما می‌توانید به شکل روزمره و در هر موقعیتی، از رفتن پیش دوستان گرفته تا جلسه‌های کاری رسمی، ساعت‌تان را همراه داشته باشید. بیشتر این ساعت‌ها به گونه‌‌ای طراحی می‌شوند که امکان تعویض بند آنها هم وجود دارد. پس می‌توانید با تهیه بند ساعت، آنها را با استایل روزانه خود هماهنگ کنید.

در طرف مقابل مچ بند یا ردیاب هوشمند بیشتر در فعالیت‌های ورزشی مفید است. این مچ بندها از آنجایی که وزن و آسیب پذیری کمتری دارند، در طول ورزش‌های مختلف مناسب‌‌‌ترین همراه شما خواهند بود. هر چند که برخی از افراد مچ بندهای هوشمند را در طول روز به دست می‌کنند؛ با این حال طراحی ظاهری آنها در برابر ساعت‌های هوشمند حرفی برای گفتن ندارد. در ضمن امکان تعویض بند بیشتر مچ بندها نیز وجود ندارد.

چهار: میزان تعامل در ساعت و بند هوشمند

یکی دیگر از تفاوت‌های ساعت و مچ بند دیجیتالی را باید میزان تعامل با آنها بدانیم. از آنجایی که ساعت‌های هوشمند سیستم عامل‌های پیشرفته‌‌‌تری دارند، تعامل با آنها هم روان و پیشرفته است. بسیاری از مدل‌های جدید ساعت هوشمند دقیقاً مشابه گوشی‌های تلفن همراه هستند که به طور مستقل فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید از طریق یک ساعت هوشمند پیامک‌ها، ایمیل‌ها و تماس‌های از دست رفته خود را مشاهده کنید. برخی از این ساعت‌ها حتی اسپیکر دارند و می‌توانید صبح‌ها برای خودتان موسیقی پخش کنید!

اسلات کارت حافظه SD برای ذخیره موسیقی، عکس و سایر مولتی مدیا نیز از دیگر ویژگی‌های ساعت‌های هوشمند است. در ضمن باید گفت اعلان‌ها در ساعت‌های هوشمند بهتر از مچ بندها اعلام می‌شوند.

مچ بندهای هوشمند به دلیل سیستم ساده‌‌‌تر این توانایی‌ها را نخواهند داشت و می‌توان گفت: یک مچ بند هوشمند، نمونه پیشرفت نکرده ساعت هوشمند است!

پنج: عمر باتری

شاید تا این جا همه چیز به نفع ساعت‌های دیجیتالی پیش رفته باشد، اما یکی از بزرگ‌‌‌ترین امتیازات منفی این ساعت‌ها را باید عمر پایین باتری در آنها دانست. از آنجایی که ساعت‌های هوشمند پیچیده‌‌‌تر بوده و امکانات بیشتری هم در اختیار شما قرار می‌دهند، پس طبیعی است که سریع‌‌‌تر از مچ بندها به تجدید شارژ نیاز داشته باشند.

در واقع باتری در ساعت‌های هوشمند ظرفیت بیشتری دارد؛ اما به دلیل ویژگی‌های پیشرفته متعدد، صفحه لمسی، رنگ‌های بیشتر و سیستم عامل پیشرفته، سریع‌‌‌تر تخلیه می‌شود. پس برای استفاده روزمره از این ساعت‌ها باید فکری به حال شارژ کردن مرتب آنها داشته باشید. این در حالی است که یک مچ بند هوشمند با یک بار شارژ کردن به طور معمول بین 2 تا 5 روز دوام می‌آورد.

شش: قیمت

از هر چه بگذریم، سخن از قیمت خوش‌‌‌تر است! یکی از مهم‌‌‌ترین عواملی که در تصمیم گیری ما دخیل است، قیمت ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند است. همان طور که خودتان هم می‌توانید حدس بزنید، معمولاً قیمت ساعت‌های دیجیتالی بیشتر است؛ چرا که ویژگی‌های بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

با این حال با وجود تنوعی که در دنیای گجت‌های پوشیدنی دیده می‌شود، ممکن است یک مچ بند ویژگی‌هایی به مراتب بیشتر از ساعت‌ها داشته باشد و همین موضوع قیمت مچ بند هوشمند را بیشتر کند. اما یک قاعده کلی وجود دارد که هر چه قیمت گجتی بیشتر باشد، احتمالاً ویژگی‌ها و امکانات بیشتری را هم به همراه دارد. پس با دیدن قیمت بالای یک مچ بند تعجب نکنید و با دیدن قیمت پایین یک ساعت هم ذوق نکنید!

بالاخره ساعت هوشمند یا مچ بند هوشمند؟!

این که از بین این دو گجت پوشیدنی کدام یک را انتخاب می‌کنید به نیاز شما بستگی دارد. می‌خواهید یک گجت را در طول روز بپوشید و بتوانید کارها را راحت‌‌‌تر مدیریت کنید؟! ساعت‌های دیجیتالی انتخاب بهتری برای شما هستند.

اهل ورزش هستید و به دنبال یک گجت هوشمند برای ردیابی سلامتی و نشان دادن زمان هستید؟! ظاهر گجت‌ها اهمیت زیادی برای شما ندارد؟! پس به فکر خرید مچ بند هوشمند باشید!

در این بخش می‌خواهیم چند انتخاب عالی از بین مچ بندها و ساعت‌های دیجیتالی را به شما معرفی کنیم تا انتخاب از میان تنوع زیاد این محصولات ساده‌‌‌تر شود و خرید آسان‌تری را تجربه کنید.

ساعت هوشمند هوآوی مدل WATCH FIT

اگر یک ساعت هوشمند همه چیز تمام با ظاهر اسپرت می‌پسندید، این ساعت هوآوی انتخاب فوق‌العاده‌‌ای برای شماست. آنلاک گوشی و لپ‌تاپ، اعلام اعلان‌های دریافتی، سایلنت کردن گوشی، قابلیت پیدا کردن گوشی، کنترل دوربین، کنترل موزیک، نمایش اعلان‌های دریافتی، نمایش وضعیت آب و هوا، نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی، هشدار تماس و پیام از امکانات این ساعت باکیفیت است. برای بررسی دیگر ویژگی‌های این ساعت دیجیتالی می‌توانید به صفحه اختصاصی‌اش بروید و سری به سایر مدل‌ها در فروشگاه دیدنگار بزنید.

ساعت هوشمند ‌هایلو مدل Haylou Solar LS05

اگر یک ساعت هوشمند ارزان با ظاهر کلاسیک دوست دارید، این ساعت هایلو انتخاب خوبی برای شماست. این ساعت یک صفحه نمایش رنگی دارد و می‌تواند در ردیابی ویژگی‌های سلامتی و ورزش نیز شما را همراهی کند. از یک نمایشگر ۱٫۲۸ اینچی بهره می‌برد و لمسی است. اسلات سیم‌کارت ندارد اما وزن سبک آن مثال‌زدنی است. اگر سوالی در مورد این ساعت دارید، می‌توانید از مشاوران باتجربه ما بپرسید و مطمئن باشید در کمال صداقت پاسخگوی شما خواهند بود.

مچ بند هوشمند شیائومی مدل Mi Band 5 Global Version

از میان مچ بندهای دیجیتالی موجود در بازار، برند شیائومی محصولات با کیفیت‌‌‌تری را ارائه داده است. این مچ بند شیائومی برای استفاده ورزشی و روزمره مناسب بوده و در عین نمایش زمان، اعلان تماس‌ها و پیامک‌های دریافتی، اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی، امکان تنظیم هشدار، پاسخ یا رد تماس دریافتی و پایش فعالیت‌های ورزشی مختلف را پشتیبانی می‌کند. طراحی ساده این مچ بند از دلایل محبوبیت آن است. در رنگ‌های متنوع تولید شده و مناسب هر سلیقه‌ای است. پیشنهاد می‌کنیم اگر مردد هستید، به دسته‌بندی گجت بروید و با خیال راحت محصولات را مقایسه کنید.

خب با هر آنچه لازم بود در مورد ساعت‌ها و مچ‌ بندهای دیجیتالی بدانید، به شما گفتیم. بهتر است نگاهی به بودجه خود بیندازید و نیاز خود را در نظر بگیرید. در این شرایط بی‌شک بهترین انتخاب را خواهید کرد.

شما از کدام گجت پوشیدنی استفاده می‌کنید؟!

دنیای گجت‌های پوشیدنی روز به روز بزرگ و بزرگ‌‌‌تر می‌شود تا زندگی را برای ما راحت‌‌‌تر کنند. هر چند گاهی تکنولوژی از هدف اصلی خود دور می‌شود و فقط رنگ و بوی مصرف گرایی به خود می‌گیرد. با این حال از بین گجت‌های پوشیدنی مختلف، ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند را باید از کاربردی‌‌‌ترین گجت‌های دنیای تکنولوژی معرفی کنیم که مدیریت کارها را راحت‌‌‌تر کردند و امکان مانتیورینگ فعالیت‌های مختلف را هم در اختیارمان قرار می‌دهند.

شما از کدام گجت پوشیدنی استفاده می‌کنید؟! به نظر شما مچ بندهای هوشمند بهتر هستند یا ساعت‌ها؟! آیا تجربه جالبی در این مورد دارید؟! منتظر شنیدن نظرات، تجربیات و سوالات شما در بخش دیدگاه‌ها هستیم. اگر این مطلب را دوست داشتید، خوشحال می‌شویم با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید

دسته بندی ها:

  • راهنمای خرید


۳ مدل ساعت هوشمند هایلو به خاطر قیمت مناسب در بازار ایران طرفداران زیادی پیدا کرده اما این ساعت‌ها مشکلات متعددی هم دارند که ممکن است شما را از خرید آنها پشیمان کند.

ساعت هوشمند تا همین چند سال پیش کالایی لوکس و غیرکاربردی بود اما حالا اوضاع فرق کرده. کافی است کمی فروشگاه‌های اینترنتی را بالا و پایین کنید تا انواع و اقسام ساعت هوشمند از ۵۰۰ هزار تا ۱۵ میلیون تومان پیش چشمتان قرار بگیرد.

در این بین بعضی مدل‌ها به خاطر قیمت مقرون به صرفه توجه مشتریان ایرانی را جلب کرده‌‌اند و یکی از آنها ساعت هوشمند هایلو است.

این برند چندین ساعت به بازار عرضه کرده که همگی زیر یک میلیون هستند اما ظاهرا قابلیت‌هایی در حد ساعت‌های چند میلیونی دارند. اما آیا در عمل هم ساعت هوشمند هایلو اینقدر کارآمد است؟ در ادامه با بررسی مشخصات و قابلیت‌های این ساعت‌ها می‌بینیم آیا ساعت هوشمند هایلو ارزش خرید دارد یا خیر.

آشنایی با برند هایلو

از عمر برند هایلو تنها ۶ سال سپری شده و متعلق به شرکت فناوری‌های الکترونیک Dongguan Liesheng است که از سوی شیائومی مورد حمایت مالی قرار دارد.

عمده فعالیت هایلو در زمینه هدست و هدفون‌های بی‌سیم است اما در بازار ساعت هوشمند هم نامی برای خود دست و پا کرده است. ۳ مدل ساعت هوشمند هایلو که در بازار ایران عرضه شده شامل این موارد است:

  • هایلو سولار
  • هایلو LS01
  • هایلو LS02

این ساعت‌ها از نظر مشخصات سخت‌افزاری و قابلیت‌های نرم‌افزاری شباهت زیادی باهم دارند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

مشخصات ساعت هوشمند هایلو

مشخصات هایلو سولار هایلو LS01 هایلو LS02
نمایشگر ۱.۲۸ اینچ LCD ۱.۳ اینچ LCD ۱.۴ اینچ LCD
رزولوشن (پیکسل) ۲۴۰ در ۲۴۰ ۲۴۰ در ۲۴۰ ۳۲۰ در ۳۲۰
سیستم‌عامل اختصاصی سازگار با اندروید ۴.۴ و بالاتر،
iOS 8.0 و بالاتر
اختصاصی سازگار با اندروید ۴.۴ و بالاتر،
iOS 8.0 و بالاتر
اختصاصی سازگار با اندروید ۴.۴ و بالاتر،
iOS 8.0 و بالاتر
GPS ندارد ندارد ندارد
اتصالات بلوتوث ۵.۰ بلوتوث ۴.۲ بلوتوث ۵.۰
ابعاد بدنه (میلی‌متر) ۴۵.۳ در ۴۵ در ۱۱.۴ ۴۰.۹ در ۳۵.۷ در ۱۱.۶ ۴۸ در ۳۶ در ۱۱.۵
فرم صفحه گرد چارگوش چارگوش
وزن (گرم) ۵۴ ۳۴ ۳۸
باتری (میلی‌آمپرساعت) ۳۴۰ ۲۱۰ ۲۶۰
قابلیت‌ها گام شمار، پایش خواب، ردیابی فعالیت‌های ورزشی، محاسبه کالری مصرفی، کنترل موزیک گام شمار، پایش خواب، ردیابی فعالیت‌های ورزشی، محاسبه کالری مصرفی، کنترل موزیک گام شمار، پایش خواب، ردیابی فعالیت‌های ورزشی، محاسبه کالری مصرفی، کنترل موزیک
سنسورها ضربان قلب و شتاب سنج ضربان قلب و شتاب سنج ضربان قلب و شتاب سنج

طراحی و کیفیت بدنه

یکی از مدل‌های ارزان‌قیمت در فهرست بهترین ساعت هوشمند هایلو سولار یا هایلو LS05 است. بدنه فلزی ساعت و بند سیلیکونی آن حین پوشیدن حس خوبی را به شما منتقل می‌کند و به خاطر وزن بسیار کم و ابعاد جم و جور می‌توان ساعت‌های طولانی آنرا به دست داشت.

همین مساله در مورد دو مدل دیگر هم صدق می‌کند. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید هم‌سطح بودن نمایشگر با بدنه در مدل سولار است که امکان وارد شدن خط و خش در اثر ضربات اتفاقی را افزایش می‌دهد.

نمایشگر LCD

هر ۳ ساعت هوشمند هایلو برخلاف مچ‌بندهایی مثل آنر بند ۵ و شیائومی می بند ۵ به نمایشگر LCD مجهز شده بنابراین انتظار کنتراست بالا یا نمایشگر همیشه روشن را نداشته باشید.

وضوح ۲۴۰ در ۲۴۰ پیکسل نمایشگرهای سولار و LS01 هم با توجه به ابعاد آنها چنگی به دل نمی‌زند و برخی موارد می‌توان پیکسل‌ها را به وضوح مشاهده کرد.

در این مورد هایلو LS02 از وضوح بالاتر ۳۲۰ در ۳۲۰ پیکسل برخوردار است و وضوح بسیار بالاتری را به شما می‌دهد.

هرچند سطح روشنایی صفحه در محیط‌های بسته مطلوب است اما زیر نور مستقیم حتی در بالاترین سطح هم به آسانی قابل مشاهده نیست. خوشبختانه در این زمینه هم LS02 بهینه‌سازی شده و سطح روشنایی بالاتری دارد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

ساعت هوشمند هایلو برخلاف مدل‌هایی مثل گلکسی واچ یا هواوی واچ به سیستم عامل WearOS یا تایزن مجهز نیست و در عوض به سیستم عاملی اختصاصی مجهز شده که مثل بسیاری از ساعت‌های ارزان‌قیمت دیگر امکان نصب اپ‌های شخص ثالث را به شما نمی‌دهد.

در ساعت‌های هایلو LS01 و سولار رابط کاربری چندان روان نیست و گاهی با لگ‌های آزار دهنده همراه می‌شود اما در LS02 این ضعف تا حدودی بر طرف شده و گردش بین منوها و اپ‌ها با سرعت بیشتری صورت می ‌گیرد.

هرچند ساعت‌ها تماس دریافتی را نمایش می‌دهند اما قادر به نمایش نام تماس‌گیرنده یا امکان پاسخ به تماس و حتی بی‌صدا کردن گوشی نیستند و تنها اجازه رد تماس را به شما می‌دهند.

پایش فعالیت‌های روزمره و ورزشی

هر ۳ ساعت مورد بحث به صورت روزمره قادر به برآورد تعداد گام‌ها، کالری مصرفی، پایش خواب و سنجش ضربان قلب هستند. این اطلاعات در صفحه هوم نمایش داده می‌شود و با کلیک روی هر کدام داده‌های کاملتری را دریافت می‌کنید.

البته نباید از ساعت هوشمند هایلو انتظار زیادی داشته باشید چون قادر به محاسبه دقیق دفعاتی که در شب از خواب بیدار شده‌اید نیست و تنها زمان خواب و میزان سبک و عمیق بودن را نمایش می‌دهد.

این ساعت‌ها از طریق اپلیکیشن Haylou Fit امکان شمارش گام‌ها و ردیابی فعالیت ورزشی متعدد از جمله دویدن، شنا، کوهنوردی و دوچرخه سواری را به شما می‌دهند اما نکته مهم اینجاست که هر ۳ ساعت هوشمند هایلو فاقد GPS هستند و برای محاسبه دقیق مسافت طی شده باید گوشی هوشمند را همراه خود داشته باشید.

عدم نمایش اعلان‌های فارسی

دیگر مساله‌ای که در مورد ساعت هوشمند هایلو LS02 ، LS01 و سولار مهم است عدم نمایش اعلان‌های فارسی است. بنابراین اگر به خاطر این قابلیت سراغ آنها می‌روید بهتر است مچ‌بند هم قیمتی مثل آنر بند ۵ را انتخاب کنید که از نوتیفیکشن فارسی پشتیبانی می‌کنند.

دیگر محدودیت‌های این گجت‌ها به نمایش تنها ۸ اعلان آخر مربوط می‌شود و علاوه بر این گاهی اساسا اعلان گوشی در ساعت دریافت نمی‌شوند.

شارژدهی ساعت هوشمند هایلو

شارژ ساعت هوشمند هایلو

هر ۳ ساعت مورد بحث از نظر شارژدهی عملکردی بسیار مطلوب دارند. برای مثال هایلو سولار با یک بار شارژ کامل باتری که ۳ ساعت طول می‌کشد، شارژ کافی برای ۳۰ روز در حالت آماده بکار را خواهد داشت. در صورتی که سنسور ضربان قلب هم روشن باشد این میزان به ۱۵ روز خواهد رسید.

هر چند ساعت هوشمند هایلو LS01 و هایلو LS02 از باتری‌های کم حجم‌تری برخوردار هستند اما میزان شارژدهی در این ۲ مدل هم بسیار مطلوب است و طبق ادعای سازنده حتی با روشن بودن حسگر ضربان قلب شارژدهی LS01 و LS02 به ترتیب ۱۰ و ۲۰ روز خواهد بود.

مقاومت در برابر آب و گرد و غبار

هر ۳ مدل به لطف پشتیبانی از استاندارد IP68 در مقابل نفوذ گرد و غبار و آب مقاوم هستند. هرچند سازنده مدعی مقاومت در برابر آب تا عمق ۱.۵ متری است اما بهتر است این ریسک را به جان نخرید.

ساعت هوشمند هایلو بخریم یا نه؟

هر ۳ ساعت هوشمند هایلو سولار، LS01 و LS02 قیمتی بسیار پایین دارند و در عین حال از قابلیت‌های مطلوبی مثل رهگیری فعالیت‌های ورزشی، پایش خواب و ضربان قلب برخوردار هستند.

با این حال ساعت‌های مذکور و به ویژه سولار و LS01 با مشکلات قابل توجهی مثل کند بودن رابط کاربری، عدم پشتیبانی از اپ‌های شخص ثالث و نمایشگر نه چندان با کیفیت دست به گریبان هستند. به این موارد باید عدم پشتیبانی از اعلان‌های فارسی را هم اضافه کرد.

واقعیت این است که این ۳ مدل بیش از آنکه ساعت هوشمند باشند، مچ‌بندهایی با ظاهری جذاب هستند که مشکلات خاص خود را به همراه دارند.

بنابراین اگر ظاهر دستگاه برایتان اهمیتی ندارد شاید بهتر باشد سراغ مچ‌بندی مثل آنر بند ۵ بروید که قیمتی مشابه دارد اما از اعلان‌های فارسی پشیبانی می‌کند، رابط کاربری سریع‌تری دارد و از قابلیت‌هایی اضافه‌ای مثل پایش اکسیژن خون نیز برخودار است.

در صورتی که قصد خرید از همین برند را هم دارید پیشنهاد ما هایلو LS02 است که از نمایشگری یا وضوح و سطح روشنایی بالاتر و رابط کاربری روانتر بهره می‌برد.


این راهنمای خرید ساعت هوشمند به شما کمک می‌کند تا تمام عواملی را که هنگام تصمیم‌گیری برای خرید یک اسمارت واچ مناسب باید بدانید، بررسی کنید. اپل واچ بهتر است یا گلکسی واچ؟ یا شاید باید به سراغ سایر سازندگان ساعت هوشمند مانند شیائومی و هواوی برویم؟

از برندهای بزرگ در دنیای فناوری مثل اپل، سامسونگ و فیت‌بیت گرفته تا تولیدکنندگان قدیمی همچون فسیل، سعی دارند تا با راحت‌ترین و سریع‌ترین روش، نوتیفیکیشن‌های گوشی موبایل شما را به مچ دستتان برسانند.

اگرچه ویژگی‌ها و طراحی ساعت‌های هوشمند متفاوت است، اما این گجت‌ها علاوه بر صرفه‌جویی در وقت می‌توانند به حفظ سلامتی شما هم کمک کنند. امروزه بسیاری از ساعت‌های هوشمند سنسورهای سلامتی مختلفی از جمله ضربان قلب و تشخیص میزان اکسیژن خون دارند. مدل‌های سلولار حتی می‌توانند مستقل از گوشی فعالیت کنند.

قیمت ساعت هوشمند هنوز هم بالا است و بسیاری آن را یک وسیله غیرضروری می‌دانند؛ پیش از هر چیز به نیازهای خود فکر کنید.

کدام ساعت هوشمند برای شما مناسب‌ تر است؟

گوشی اندرویدی دارید یا آیفون؟

همین ابتدا با توجه به گوشی همراهتان می‌توانید انتخاب کنید. اگر آیفون دارید، امکان استفاده از بسیاری از ساعت‌های هوشمند بازار را دارید اما هیچ انتخابی بهتر از اپل واچ نخواهد بود. اگر هم گوشی شما مجهز به سیستم‌عامل اندروید است، سراغ اپل واچ نروید.

اولین نکته سازگاری است. هیچ ساعت هوشمندی را بدون اطمینان از این‌که با گوشی موبایل شما سازگار می‌شود یا خیر، خریداری نکنید. هنگام خرید به عمر باتری ساعت توجه کنید. ساعت‌های هوشمند هیبریدی که بیشتر شبیه به ساعت‌های آنالوگ هستند، شارژدهی بیشتری داشته اما صفحه‌نمایش لمسی ندارند. مزیت دیگر امکان تعویض بند است. برخی از ساعت‌های هوشمند قابلیت تعویض بند را دارند که شاید در آینده مورد نیاز باشد.

نمایشگر ساعت هوشمند

بسیاری از ساعت‌های هوشمند موجود در بازار به نمایشگرهای رنگی LCD یا AMOLED مجهز هستند. به طور قطع این قابلیت مصرف باتری را بالا می‌برد. تولیدکنندگان نیز تلاش می‌کنند تا با بهبود کارایی دستگاه، عمر باتری را طولانی‌تر کنند. اغلب این محصولات از چند روز تا چند هفته دوام می‌آورند؛ اما اگر می‌خواهید در فواصل طولانی‌تری ساعت هوشمندتان را شارژ کنید، باید به دنبال ساعتی با نمایشگر سیاه و سفید مثل فسیل هیبرید مدل HR Charter باشید.

کدام ساعت هوشمند برای شما مناسب‌ تر است؟

کاربرد صفحه نمایش لمسی در ساعت هوشمند

شاید در نگاه اول، به‌کارگیری صفحه نمایش لمسی در ساعت هوشمند کار بیهوده‌ای به‌نظر برسد. ممکن است انتخاب یک آیتم در نمایشگر لمسی کوچک دشوار باشد یا حتی تمام اپلیکیشن‌ها از ژست‌های حرکتی پشتیبانی نکنند. اما به هر حال بودن آن از نبودنش بهتر است.

سیستم‌عامل Wear OS گوگل که در تعدادی از ساعت‌های هوشمند سامسونگ مانند گلکسی واچ 4 به کار گرفته شده، به خوبی با ژست‌های حرکتی بهینه شده است. اعلانات کارتی با سوایپ کردن قابل رد کردن هستند و در عین حال می‌توانید با تکان دادن مچ دست خود بین کارت‌ها جابه‌جا شوید. سامسونگ در گلکسی واچ 3 و 4 از فریم چرخان بهره برده است که با آن می‌توان در منوها پیمایش کرد.

اپل هم رویکردی ترکیبی را برای اپل واچ انتخاب کرده است که با کمک پیچ کناری و نمایشگری لمسی انجام می‌شود. می‌توانید از پیچ کناری برای بزرگ‌نمایی سریع روی محتوا یا اسکرول کردن استفاده کنید. صفحه نمایش هم به کمک فورس تاچ تفاوت بین ضربه زدن و لمس طولانی را تشخیص می‌دهد.

سنسورهای سلامتی

ساعت‌های هوشمند فعلی به سنسورهای متنوعی مجهز هستند. پشتیبانی از ورزش‌های مختلف، حسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون، الکتروکاردیوگرام، اندازه‌گیری فشار خون، گام‌شمار، پایش وضعیت خواب، پایش وضعیت استرس و موارد بسیار بیشتر از این می‌تواند در یک اسمارت واچ به‌کار گرفته شده باشد.

برخی از ساعت‌های هوشمند برای ردیابی فعالیت به گوشی هوشمند شما وابسته هستند، اما بسیاری از آن‌ها حداقل یک گام‌شمار داخلی برای شمارش قدم‌ها در اختیار دارند.

برخی از مدل‌ها دارای GPS داخلی هستند که آن‌ها را برای کسانی که می‌خواهند در فضای باز بدوند یا دوچرخه‌سواری کنند، جذاب‌تر می‌کند. به خاطر داشته باشید که استفاده از GPS تأثیر قابل توجهی بر عمر باتری خواهد داشت اما در ازای آن مسافت، سرعت و مسیر پیموده شده را می‌توان مشاهده کرد.

اپل، سامسونگ و فیت‌بیت در محصولات جدید خود دارای سنسورهای ECG مورد تایید FDA هستند. الکتروکاردیوگرام می‌تواند آریتمی قلبی یا غیرطبیعی بودن ریتم قلب را تشخیص دهد. البته برخی از این قابلیت‌ها مانند ECG در کشورمان در دسترس نیستند.

قابلیت مکالمه با ساعت هوشمند

برخی از ساعت‌های هوشمند در نسخه‌ی سلولار عرضه می‌شوند و در اصطلاح سیم‌کارت‌خور هستند؛ البته بسیاری از ساعت‌های هوشمند جدید مثل اپل واچ از سیم‌کارت الکترونیکی یا eSIM بهره می‌برند و عملا به دلیل نبود این نوع سیم‌کارت در کشورمان غیرقابل استفاده هستند. اگر به این امکان نیاز دارید می‌توانید گوشی خود را در خانه بگذارید و با ساعت هوشمند خود کار کنید. بسیاری از مدل‌های سلولار، میکروفون و اسپیکر دارند و به‌طور جداگانه قابلیت تماس و مکالمه را مهیا می‌کنند. همچنین می‌توانید هدفون خود را از طریق بلوتوث به ساعت متصل کرده و مکالمه کنید.

لازم به ذکر است که ساعت‌های هوشمند سلولار هم مشمول قانون رجیستری می‌شوند و مانند گوشی موبایل نیاز به فعال‌سازی از طریق سامانه‌ی همتا دارند. در ادامه تعدادی از ساعت‌های هوشمند موجود در بازار کشورمان را به‌طور خلاصه بررسی می‌کنیم تا بتوانید ساعت هوشمند مناسب خود را پیدا کنید.

در ادامه با برخی ساعت‌های هوشمند مطرح بازار آشنا می‌شویم:

اپل واچ سری 7

اپل واچ در هر سری تنوع زیادی دارد اما مشخصات فنی آن‌ها مشابه یکدیگر هستند. اپل واچ سری 7 در دو اندازه 45 و 41 میلی‌متری عرضه می‌شود و تفاوت مهم آن‌ها در نوع ماده به‌کار رفته در فریم است. سه ماده استیل، آلومینیوم و تیتانیوم سه مدل اصلی اپل واچ سری 7 را تشکیل می‌دهند. مدل‌های سلولار از سیم‌کارت eSIM پشتیبانی می‌کنند و همگی به وای‌فای، GPS و NFC مجهز هستند.

تراشه‌ی اپل واچ سری 7، Apple S7 نام دارد که به یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای و 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی و سیستم‌عامل watchOS 8.0 مجهز شده است. مدل‌های 45 میلی‌متری، نمایشگر رتینا LTPO OLED با ابعاد 1.9 اینچ و مدل‌های 41 میلی‌متری نمایشگر 1.69 اینچی دارند. حسگرهای سلامتی این محصولات شامل حسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون، فشارسنج، هشدار ریتم نامرتب ضربان قلب و تشخیص افتادن است. همانطور که پیشتر ذکر شد به صورت پیش‌فرض قابلیت‌های مربوط به ECG اپل واچ‌ها در کشورمان فعال نیستند.

اپل واچ SE

اپل واچ SE در دو مدل 44 و 40 میلی‌متری عرضه شده که نمایشگر آن به ترتیب 1.78 و 1.57 اینچ است. از مشخصات فنی آن می‌توان به تراشه‌ی Apple S5 به همراه 1 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی اشاره کرد. حسگر ضربان قلب، فشارسنج و ارتفاع‌سنج هم در اپل واچ SE به‌کار رفته است اما خبری از ECG نیست. این ساعت در حقیقت نسخه‌ی اقتصادی اپل واچ محسوب می‌شود.

اپل واچ سری 6

اپل واچ سری 6 در سال 2020 معرفی و به بازار عرضه شد و در دو مدل ۴۰ و ۴۴ میلی‌متری قابل خریداری است. فریم آن مشابه سری 7 از استیل، آلومینیوم یا تیتانیوم تشکیل شده و در مدل‌های سلولار از سیم‌کارت eSIM پشتیبانی می‌کند. اپل در سری 6 از تراشه‌ی Apple S6 به همراه 1 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی استفاده کرده است.

مدل‌های 44 میلی‌متری نمایشگر همیشه روشن رتینا LTPO OLED با ابعاد 1.78 اینچ و مدل‌های 40 میلی‌متری نمایشگری با ابعاد 1.57 اینچ دارند. حسگرهای ضربان قلب، ECG و امکاناتی همچون وای‌فای، GPS و NFC نیز در این سری وجود دارد.

سامسونگ گلکسی واچ 4

ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ 4 نمایشگر سوپر امولد با ابعاد 1.4 اینچ در مدل 44 میلی‌متری و 1.2 اینچ در مدل 40 میلی‌متری دارد. مشخصات فنی آن شامل تراشه‌ی Exynos W920 به همراه 1.5 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه‌ی داخلی است. سنسورهای سلامتی از جمله حسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون، الکتروکاردیوگرام و فشارسنج در این مدل وجود دارند. ساعت‌های سری گلکسی واچ از نظر ظاهری نسبت به اپل‌ واچ‌ها شباهت بیشتری به ساعت‌های عادی دارند.

سامسونگ گلکسی واچ 4 کلاسیک

گلکسی واچ 4 کلاسیک سامسونگ دو مدل 46 و 42 میلی‌متری دارد که به ترتیب دارای نمایشگری با ابعاد 1.4 و 1.2 اینچ هستند. سایر مشخصات فنی مشابه مدل گلکسی واچ 4 است.

سامسونگ گلکسی واچ اکتیو 2

دو مدل با فریم استیل و آلومینیوم دارد که در ابعاد 44 و 40 میلی‌متری عرضه می‌شود. مدل 44 میلی‌متری نمایشگر Super AMOLED با ابعاد 1.4 اینچ دارد و صفحه نمایش مدل 40 میلی‌متری 1.2 اینچی است. سامسونگ از تراشه‌ی Exynos 9110 و سیستم‌عامل تایزن در این سری بهره برده است. حسگر ضربان قلب و ECG در این مدل وجود دارد.

سامسونگ گلکسی واچ اکتیو

امکان استفاده از سیم‌کارت در گلکسی واچ اکتیو سامسونگ وجود ندارد و فقط در یک مدل با نمایشگر سوپر امولد 1.1 اینچی عرضه شده است. تراشه‌ی آن اگزینوس 9110 است و سیستم‌عامل تایزن را اجرا می‌کند.

ساعت هوشمند شیائومی

شیائومی علاوه بر دستبندهای سلامتی می بند، زیربرندهای مختلفی از جمله هایلو، ایمیلب، میبرو، امیزفیت و ردمی دارد. اگر ساعت هوشمند را برای ورزش نیاز دارید، سری امیزفیت مانندAmazfit Bip U Pro ، سنسورها و امکانات بسیار زیادی را برای ورزشکاران مهیا کرده است.

ساعت‌های هوشمند هایلو مثل GST LS09B و هایلو RS3 LS04 علی‌رغم قیمت مقرون به‌صرفه، حسگر ضربان با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون را ارائه می‌دهند و اخیرا در بازار کشورمان محبوبیت بالایی یافته‌اند.

کدام ساعت هوشمند برای شما مناسب‌ تر است؟

واچ S1 شیائومی

ساعت هوشمند شیائومی واچ S1 و برادرش واچ S1 اکتیو از جدیدترین مدل‌های ساعت این شرکت چینی هستند. شیائومی در ساعت‌های خود از سیستم‌عامل اختصاصی خود استفاده می‌کند اما مشکلی از بابت اتصال به گوشی‌های مختلف اندروید یا iOS ندارد. سری S1 شیائومی نمایشگر امولد 1.43 اینچی با تراکم 326 پیکسل بر اینچ دارد. مدل پایه به فریم استیل و مدل اکتیو به فریمی از جنس آلومینیوم مجهز شده است.

ساعت هوشمند هواوی

هواوی در کنار مچ‌بند سلامتی، ساعت هوشمند هم تولید می‌کند و محصولات آن قیمت مناسبی در بازار دارند. سری واچ GT علاوه بر تنوع زیاد امکانات بسیار خوبی دارد که قابل رقابت با شیائومی است.

شما می‌توانید برای مشاهده‌ قیمت روز ساعت هوشمند از بخش محصولات زومیت استفاده کنید و سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ بپرسید. کارشناسان ما در کنار سایر کاربران تلاش می‌کنند تا در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.