رایانه

مشاوره خرید ساعت هوشمند + مقایسه و نظرات کاربران

استفاده از ابزارهای مختلف تکنولوژی و مدرن با بیشترین میزان کارایی و همچنین کمترین حجم ممکنه، نهایت آرزوی هر انسانی در این کره خاکی است که به جرات می توان گفت یکی از اصلی ترین این ابرازهای فوق پیشرفته در جهان کنونی ما ساعت هوشمند و یا مچ بند هوشمند قلمداد می شود و دسته کم در حال حاضر نمرکز ۵ کمپانی بزرگ دنیا؛ یعنی اپل، الجی، سامسونگ، شیائومی و سونی که اتفاقا نخستین غول صنعتی وارد شده به تولید ساعت های هوشمند است نیز بر روی تولید و طراحی هر چه به روزتر این قبیل گجت های پرتابل گذاشته شده است.

البته خیلی هم دنیای عجیب و غریب ساعت ها و مچ بندهای هوشمند با استقبال شایانی از سوی عموم علاقه مندان و مصرف کنندگان دستگاه های هوشمند مواجه نشد و باید دید که در آینده چه اتفاقاتی در این بخش از صنعت تکنولوژی رخ خواهد داد! حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با یکسری از موارد و نکات مهم در تهیه و خرید ساعت ها و مچ بندهای هوشمند آشنا نماییم.

نکات مهم هنگام خرید یک ساعت و یا مچ بند هوشمند

  • سازگاری با تلفن های همراه: با اینکه ساعت های هوشمند بسیار قدرتمندی امروزه در بازار به چشم می آیند و می توانند بدون اتصال و سازگاری با تلفن های همراه، برای صاحبان خود کلی کارایی داشته باشند؛ اما فراموش نکنید که همیشه برای یک واچ هوشمند بهتر است که بصورت سازگار و مناسب با تلفن همراه عمل کند که در این بین نیز همخوانی مدل و برند ساعت و مچ بند هوشمند مورد نظر شما با مدل و برند تلفن همراهی که از آن بصورت روزانه استفاده می کنید، بسیار مهم و حائز اهمیت است.
  • نوتیفیکیشن و هشدارهای ساعت هوشمند: همیشه به هنگام خرید یک ساعت و یا مچ بند هوشمند حواستان باشد که گجت مورد نظرتان حتما از اغلب نوتیفیکیشن ها و همچنین هشدارهای گوناگون نظیر: آلارم تماس های ورودی، دریافت پیام، گرفتن پیغام در هر کدام از شبکه های اجتماعی و غیره برخوردار باشد؛ چرا که این مورد یک ویژگی مهم برای ساعت های هوشمند با کیفیت تلقی می شوند.
  • صفحه نمایش: خریداران عزیز توجه داشته باشد امروزه اغلب ساعت های هوشمند از نمایشگرهای LED بسیار باکیفیتی برخوردار هستند که با رنگی نشان دادن اطلاعات بر روی خود سبب جلب توجه شما عزیزان خواهند شد.
  • تم و تصویر پس زمینه در واچ هوشمند: از مهمترین تفاوت های ساعت های هوشمند با دیگر ساعت های مچی و کاملا معمولی که اغلبمان از آن ها استفاده می کنیم، داشتن تم ها و تصاویر جذاب و متعدد برای انتخاب به عنوان تم اصلی این نوع از گجت های هوشمند بحساب آورده می شود که قطعا سبب زیبایی و غیر تکراری شدن نمای کلی آن ها برایتان می گردد.
  • برنامه ها و امکانات: یادتان باشد هدف از داشتن یه ساعت و یا مچ بند هوشمند، خارج نکردن گوشی از جیب و دستیابی در کوتاه ترین زمان ممکنه به تمام اطلاعاتی است که درون تلفن همراه شما قرار گرفته است. در بین تمام واچ های هوشمند فعلی دنیا این اپل واچ است که به سبب برخورداری از ۲۰ هزار برنامه و اپلیکیشن کاربردی در رده نخست این فهرست قرار گرفته است و شما می توانید با نصب هر یک از برنامه های دلخواهتان بر روی گچت هوشمند و سبکتان از آن استفاده نمایید.
  • دوستان عزیز توجه داشته باشید چنانچه با هدف ورزش و تحرک قصد استفاده از این گجت ها را کرده اید، بایستی گجت شما حداقل از برنامه هایی همچون: شمارش ضربان قلب، مسافت طی شده، کالری مصرف شده و غیره برخوردار باشد. لازم به ذکر است نصب و داشتن برنامه GPS بر روی یک واچ هوشمند، نشان از حداقل ظرفیت و قدرت آن گجت هوشمند بحساب می آید.
  • طول عمر و شارژ باتری: دقت داشته باشید که به دنبال خرید چه نوع ساعت هوشمندی هستید؟ ساعت هایی که از صفحات بزرگ و رنگی برخوردار هستند، معمولا زودتر از سایر مدل های دیگر شارژشان تمام می شود و شما بایستی بطور میانگین هر یک روز در میان باتری آن را شارژ نمایید.
  • قیمت ساعت هوشمند: فراموش نکنید که قیمت هر چیزی بسته به امکانات و جنس متریالی است که در ساخت آن به کار رفته است و به همین خاطر پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به خرید یک ساعت و یا مچ بند هوشمند ابتدا کمی در خصوص نوع نیازها و انتظاراتی که از این قبیل گجت های هوشمند و همیشه همراه دارید، فکر کنید!

تا اینجا با چند نکته درباره انتخاب و خرید ساعت هوشمند مناسب آشنا شدیم. در ادامه لیستی از ۲۵ ساعت هوشمند ارزان، با کیفیت و محبوب در بازار ایران را برای شما آماده کرده ایم. همه این ساعت های هوشمند از کیفیت بالا و قیمت مناسبی برخوردار هستند. فراموش نکنید که با کلیک روی تصویر یا دکمه زیر هر آیتم، می توانید تصاویر و اطلاعات بیشتری را درباره ساعت به دست بیاورید.


فهرست مطالب

امروزه ساعت های هوشمند به عنوان یکی از محبوب‌ترین گجت‌های پوشیدنی در بازار به حساب برشمرده می‌شوند که در این میان عده زیادی آن را همانند تلفن همراه، یک بخش جدانشدنی از خود می‌دانند. با آنکه هنوز هم افراد بسیاری هستند که ساعت را یک کالا لوکس می‌پندارند اما کاربران دنیای فناوری و تکنولوژی دیگر چنین تصوری ندارند و به همین سبب از شرکت‌های تکنولوژی بزرگ دنیا نظیر اپل، سامسونگ، شیائومی و فیت بیت گرفته تا تولیدکنندگان قدیمی ساعت همچون تگ‌هوئر و فسیل پا به عرصه تولید ساعت‌های هوشمند بگذارند. ساعت‌های هوشمند بهترین گزینه برای دریافت نوتیفیکیشن‌ها و سنجش وضعیت سلامتی شما هستند اما این دو تنها دلیل موجود برای خرید آن‌ها نیستند. در واقع شما می‌توانید این ساعت‌ها را شخصی‌سازی کرده و با لباس‌های خود ست کنید، علاوه بر این می‌توانید فعالیت‌های ورزشی خود را با آن کنترل کنید و یا بر روی آن برنامه‌های مختلفی را نصب کنید و یا حتی به مکالمه با آن بپردازید. به‌طورکلی دلایل زیادی می‌تواند وجود داشته باشد تا شما را نسبت به خرید یک ساعت هوشمند ترغیب کند؛ بنابراین چنانچه قصد خرید یک ساعت هوشمند را داشتید حتماً به نکات زیر توجه کنید. سعی کردیم در این راهنمای خرید ساعت هوشمند به نکات خاصی اشاره کنیم. همچنین می‌توانید برای خرید ساعت هوشمند به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

ایا اسمارت واچ خوب است؟

ساعت های هوشمند یا اسمارت واچ ها یک محصول جانبی غیر ضروری محسوب می شوند، پس خرید اسمارت واچ کاملا بستگی به نیاز افراد دارد؛ برای مثال اگر نمی توانید مدام گوشی را برای چک کردن پیام ها و اعلان ها در دست بگیرید، می توانید به خرید ساعت هوشمند فکر کنید. یکی از ویژگی های ساعت های هوشمند کم کردن احتمال دزدی گوشی است، یکی از دلایل دزدیده شدن گوشی در محیط عمومی در دست گرفتن گوشی است؛ برای مثال اگر بخواهید یک پیام را بخوانید یا حتی به تماس جواب دهید، گوشی را از جیب بیرون آورده و احتمال دزدیده شدن آن زیاد می شود. اما با وجود اسمارت واچ ها دیگر نیازی به درآوردن گوشی از جیب ندارید و می توانید پیام و حتی تماس را توسط آن ها پاسخ دهید.

چه اسمارت واچی بخرم؟

یکی از سوالات کاربران در رابطه با ساعت های هوشمند این است که چه اسمارت واچی خوب است؟ یا کدام اسمارت واچ را بخرم؟ در اوایل ورود ساعت های هوشمند به بازار برند های محدودی بودند که این نوع ساعت ها را تولید می کردند، مانند اپل و سامسونگ. در آن زمان گزینه های انتخاب برای خرید ساعت هوشمند بسیار کم بود، باید بین خرید اپل واچ یا خرید ساعت سامسونگ یکی را انتخاب می کردید. اما امروزه برندهای بسیار زیادی هستند که ساعت هوشمند تولید می کنند، مانند شیائومی، گوگل، آنر، هواوی و غیره. به دلیل تنوع بالایی که در بازار اسمارت واچ ها به وجود آمده، کاربران نمی توانند انتخاب کنند که کدام چه اسمارت واچی بخرند؛ برای خرید اسمارت واچ خوب باید به نیازها و انتظاراتی که از یک ساعت هوشمند دارید را در نظر بگیرید. در ادامه توضیح می دهیم که در خرید ساعت هوشمند باید به چه نکاتی توجه کنیم.

در خرید ساعت هوشمند به چه نکاتی توجه کنیم؟

سازگاری سیستم‌عامل با گوشی موبایل:

با اینکه امروزه اکثر ساعت‌های هوشمند بسیار قدرتمند هستند و به‌تنهایی و بدون اتصال به گوشی هوشمند می‌تواند قابلیت‌های فراوانی را ارائه بدهد اما در نظر داشته باشید که نهایت کارایی این گجت پوشیدنی زمانی آشکار می‌شود که به یک گوشی هوشمند متصل باشد از این رو بهتر است محصولی را انتخاب کنید که با گوشی شما سازگاری کامل داشته باشد.
به عنوان مثال گلکسی واچ و گلکسی واچ اکتیو 2 با گوشی‌های اندرویدی و همچنین آیفون به‌خوبی سازگاری دارند اما باید در نظر داشت که استفاده از این ساعت در کنار یک دستگاه اندرویدی سامسونگ عملکرد فوق‌العاده و راحت‌تری را به شما ارائه می‌دهد. یا به عنوان مثالی دیگر سیستم‌عامل Wear OS که بر روی ساعت‌های هوشمند هوآوی، ال جی و شیائومی قرار دارد با گوشی های مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید سازگاری بالایی دارند و ویژگی‌های زیادی را ارائه می‌دهد در حالی که این ویژگی‌ها و دسترسی‌ها در گوشی آیفون محدود است. در نهایت، ساعت هوشمند خریداری نکنید، مگر آنکه بدانید با گوشی هوشمند شما سازگاری کامل دارد.

سیستم‌ عامل ساعت هوشمند

صفحه‌نمایش:

صفحه نمایش اولین چیزی است که در راهنمای خرید ساعت هوشمند باید به آن اشاره کنیم. امروزه در ساخت اکثر ساعت‌های هوشمند از صفحه‌نمایش رنگی LCD یا صفحه‌نمایش AMOLED استفاده می‌شود که به شما امکان می‌دهد تا عکس‌ها، برنامه‌ها و سایر محتواها را با رنگ غنی‌تر و روشنایی بیشتر مشاهده کنید. ناگفته نماند که ساعت های هوشمند گران قیمت به‌جای نمایشگرهای LCD از نمایشگرها OLED استفاده می‌کنند که علاوه بر وضوح بالا سبب می‌شوند تا شاهد طراحی باریک‌تری باشیم.

 

آموزش های ساعت هوشمند: اتصال ساعت هوشمند به موبایل

 

رابط کاربری، کلیدهای فیزیکی در مقابل نمایشگرهای لمسی:

به کار گیری نمایشگر لمسی در ساعت هوشمند امری بدیهی به نظر می‌رسد و چندان دور از ذهن نیست اما این مشخصه زمانی ناکارآمد به چشم می‌آید که بخواهید بر روی یک نمایشگر کوچک، لمسی را انجام دهید و یا در برخی از رابط های مبتنی بر ژست‌های حرکتی با اختلال مواجه شوید. Wear OS عملکرد خوبی را در نمایش نوتیفیکیشن‌ها ارائه می‌دهد و پیام‌ها در آن به صورت کارتی نمایش داده می‌شود که می‌توانید با کشیدن آن به اطراف به سادگی از مشاهده آن‌ها صرف‌نظر کنید در حالی که در دیگر برنامه‌های این ساعت، این ویژگی در دسترس نیست. ناگفته نماند که در به‌روزرسانی اخیر این سیستم‌عامل امکان سوئیچ‌کردن بین کارت‌ها با یک ضربه کوچک امکان‌پذیر شده است.
در طرف دیگر اپل در ساخت ساعت های هوشمند خود رویه دیگری را در پیش گرفته است. این کمپانی علاوه بر صفحه‌نمایش لمسی از یک کلید فیزیکی digital crown در ساختار ساعت هوشمند خود استفاده کرده است که به شما امکان می‌دهد تا برای بزرگ‌نمایی و اسکرول کردن از آن استفاده کنید. ناگفته نماند که نمایشگر ساعت هوشمند اپل از قابلیت Force Touch نیز بهره می‌برد که می‌تواند بر اساس میزان فشار روی صفحه‌نمایش دستورات مختلفی را اجرا کند.

دکمه Digital Crown روی ساعت هوشمد

طراحی و قابلیت شخصی‌سازی:

امروزه اکثر ساعت‌های هوشمند گزینه‌های سفارشی زیادی را قبل از خرید در پیشروی شما قرار می‌دهند، از این رو شما می‌توانید رنگ، جنس بند، اندازه و بسیاری از موارد دیگر را خودتان انتخاب کنید. همچنین به‌خاطر داشته باشید که بند ساعت باید به‌سهولت بر روی مچ دست شما باز و بسته شود و بهتر است از خرید ساعت هوشمندی که باید زمان زیادی را در باز و بسته کردن از شما می‌گیرد، صرف‌نظر کنید. خوشبختانه در سال‌های اخیر ساعت های هوشمند دیگر چنین مشکلی ندارند و عمدتاً بندها از استانداردهای لازم برخوردار هستند.
در حال حاضر عرضه ساعت‌های هوشمند توسط کمپانی‌های مختلف با صفحه دایره‌ای روزبه‌روز بیشتر می‌شود تا کاربران بتوانند از حس دست کردن ساعت‌های مشابه با ساعت‌های قدیمی لذت ببرند. ساعت‌سازان قدیمی نیز دست به کار شده‌اند و پا به میدان رقابت ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Android Wear گذاشته‌اند و سخت می‌کوشند تا با ترکیب طراحی یک ساعت آنالوگ با قابلیت‌های یک ساعت هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل Wear OS محصولی جذاب را روانه بازار کنند.

انواع بند ساعت هوشمند

 

برترین گزینه هایی که زمان خرید اسمارت واچ دارید، کدامند؟ معرفی بهترین ساعت هوشمند را بخوانید.

 

برنامه‌ها:

اپل واچ با داشتن بیش از 20000 اپلیکیشن از جمله Uber، MapMyRun، ESPN و Rosetta Stone دارای بیشترین اپلیکیشن در بین ساعت‌های هوشمند است. اپل واچ به عنوان پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین ساعت هوشمند بازار به شما امکان می‌دهد تا هر کاری را از کنترل لامپ با اپلیکیشن Philips Hue گرفته تا سفارش غذا از راه دور را با آن انجام دهید. شما می‌توانید این برنامه‌ها را به‌صورت اختصاصی از اپ‌استور اپل واچ دانلود کنید.
در طرف مقابل گوگل تاکنون هیچ آماری را به صورت رسمی منتشر نکرده است اما شواهد نشان می‌دهد که Wear OS نیز دارای هزاران اپلیکیشن است که می‌توانید آن را به صورت مستقیم نصب کنید. همچنین دیگر سیستم‌عامل‌ها نیز مانند Tizen OS که ساعت‌های سامسونگ از آن استفاده می‌کنند نیز اپلیکیشن‌های زیادی را ارائه می‌دهند.

اپلیکیشن های ساعت هوشمند

 

آیا گجت ها در حال تبدیل به یک نیاز عمومی هستند؟ طبق آمار جهانی فروش ساعت های هوشمند در نیمه دوم سال 2021 رشد چشمگیری داشته است.

 

قابلیت‌های سنجش سلامت:

استقبال کاربران از دستبندهای سلامتی سبب شد تا تولیدکنندگان ساعت‌ های هوشمند بخواهند چنین امکاناتی را در ساعت‌ های هوشمند خود به کار ببرند. امروزه بسیاری از ساعت‌های هوشمند می‌توانند فعالیت‌های مربوط به‌سلامتی شما از شمارش ضربان قلب گرفته تا سنجش کیفیت خواب رصد کنند. چنانچه می‌خواهید از ساعت هوشمند خود برای فعالیت‌های جسمانی استفاده کنید باید مدلی را خریداری کنید که علاوه بر ساعت هوشمند، قابلیت‌های سنجش سلامت را نیز در اختیار شما قرار دهد. Fitbit Versa و Garmin Vivoactive 3 از جمله مدل‌هایی هستند که امکانات جالبی را برای سنجش سلامتی و تندرستی ارائه می‌دهند و به کمک آن می‌توانید وضعیت جسمانی، علائم بیماری، وضعیت خواب و دیگر فعالیت‌های روزانه خود را بررسی کنید. با آنکه بیشتر دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل Wear OS دارای حسگر سنجش ضربان قلب هستند اما با این وجود نمی‌توان مانند دستگاهی چون Fitbit Charge 4 که ویژه سنجش سلامت و تندرستی است، اتکا کرد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد حسگر ضربان قلب اپل واچ، دقیق‌ترین عملکرد را در بین ساعت‌های هوشمند دارد. علاوه بر این اپل واچ سری 3 به بالا و مدل‌های جدید ساعت سامسونگ دارای GPS هستند که باعث می‌شود در فعالیت‌هایی نظیر دویدن و دوچرخه‌سواری مسافت مسیر و سرعت به صورت دقیق اندازه گیری شود. همچنین باید در نظر داشته باشید که روشن بودن GPS تأثیر به سزایی در مصرف انرژی ساعت هوشمند دارد.

سنسور های ساعت هوشمند

آموزشی به شدت مناسب وضعیت پاندمی: اندازه گیری اکسیژن خون با ساعت هوشمند و اکسی متر

قابلیت تماس و دریافت پیام:

چنانچه می‌خواهید به کمک ساعت هوشمند خود با دیگران تماس بگیرید لازم است تا مدلی را انتخاب کنید که به مودم LTE مجهز باشد. هرچند که امکان برقراری تماس صوتی از طریق ساعت هوشمند در ایران فراهم نیست اما این حال ممکن است در آینده نه‌چندان دور این قابلیت در دسترس قرار بگیرد. همچنین یک ساعت هوشمند خوب باید با یک تلنگر سریع رو مچ دستتان، شما را از پیام‌های دریافت شده، نوتیفیکیشن‌ها و تماس‌های ورودی باخبر کند.

باتری و میزان شارژدهی:

در نهایت طول عمر باتری و شارژدهی آخرین موردی است که باید به هنگام خرید ساعت هوشمند آن را در نظر بگیرید. با توجه به اینکه امروزه اکثر ساعت‌های هوشمند که به نمایشگرهای رنگی مجهز شده‌اند بسته به نوع استفاده کاربران می‌تواند با هر بار شارژ می‌تواند 1 الی 2 روز شارژدهی داشته باشد. بی‌تردید اگر ساعت به قابلیت‌های بیشتر نظیر مکالمه صوتی، GPS و غیره مجهز شده باشد نمی‌تواند به‌اندازه گفته شده در بالا شارژدهی داشته باشد. به‌عنوان نمونه اپل واچ با یک‌بار شارژ می‌تواند تا 18 ساعت بی‌وقفه کار کند. در ادامه این مطلب لیستی از بهترین ساعت‌های هوشمند 2021 را تهیه کرده‌ایم تا در صورت نیاز آن‌ها را بررسی کنید.

 

فیت بیت چیست؟ معرفی بهترین مدل های 2021 Fitbit را در مقاله روبرو بخوانید: فیت بیت

نگاهی به تاریخچه برندهای مطرح ساعت هوشمند

راهنمای خرید ساعت هوشمند شیائومی

شرکت شیائومی زیرمجموعه‌ای به نام هوامی دارد که پوشیدنی‌های هوشمند این شرکت ازجمله دستبندهای سلامت و ساعت هوشمند تحت نظارت این برند به بازار عرضه می‌شود. ازجمله ساعت‌های هوشمند محبوب شیائومی می‌توان به سری Amazfit اشاره کرد که تاکنون مدل‌های مختلفی از این سری روانه‌ی بازار شده است.

دستبندهای سلامت شیائومی نیز تحت سری می بند به بازار عرضه می‌شوند. سری می بند طی سال‌های گذشته با پیشرفت‌های چشمگیری همراه بوده‌اند که شامل اضافه شدن صفحه‌نمایش رنگی، تغییر دکمه‌های فیزیکی با دکمه‌های خازنی و بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش می‌شود. همچنین حسگرهای نظارتی نیز به دستبند سلامت شیائومی اضافه شده تا دستگاه بتواند مولفه‌های مختلف سلامت کاربر را بررسی و آمار دقیقی نیز ارائه دهد.

از جدیدترین محصولات شیائومی می‌نوان به دست بند سلامت می بند ۶ اشاره کرد که همراه با ویژگی‌های درخور توجه ازجمله صفحه‌نمایش رنگی به بازار عرضه می‌شوند و از دو نسخه‌ی معمولی و دارای چیپ NFC برخوردار است.

راهنمای خرید ساعت هوشمند اپل

در حال حاضر اپل بیشترین سهم از بازار ساعت‌های هوشمند را در اختیار دارد. گزارش‌هایی وجود دارد که کوپرتینویی‌ها برای معرفی سری هشتم اپل واچ آماده می‌شوند، اما در صورتی که نمی‌توانید تا زمان معرفی مدل‌های جدید صبر کنید با رجوع به بازار امکان خرید مدل‌های مختلف ساعت‌های هوشمند اپل را خواهید داشت.

از ویژگی‌های جذاب اپل واچ امکان شخصی‌سازی‌های گسترده‌ی آن‌ها است. برای هر مدل از ساعت‌های هوشمند اپل، بندهایی از جنس و رنگ مختلف در نظر گرفته شده که شامل چرم، سیلیکون، فلز و موارد دیگر می‌شود. امکان شخصی‌سازی از نظر نرم‌افزاری نیز ممکن است و اپل واچ‌ها همراه با واچ فیس‌های مختلفی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند تا ظاهر رابط کاربری با توجه به سلیقه‌ی کاربر، تغییر یابد.

اپل برای ساعت‌های هوشمند خود مانند محصولات دیگر از سیستم‌عاملی انحصاری استفاده می‌کند که Watch OS نام دارد و در حال حاضر نسخه‌ی هشتم آن منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. درواقع پشتیبانی نرم‌افزاری از ویژگی‌هایی است که کاربران اکوسیستم اپل از آن، البته برای طولانی مدت برخوردار می‌شوند.

راهنمای خرید ساعت هوشمند سامسونگ

سامسونگ نیز یکی از شرکت‌های مطرح بازار ساعت‌های هوشمند محسوب می‌شود که توانسته بخش قابل توجهی از این بازار را به خود اختصاص دهد. سامسونگ اولین ساعت هوشمند خود با نام گلکسی گیر را در سال ۲۰۱۳ روانه‌ی بازار کرد و در سال ۲۰۱۴ نیز دستبند سلامتی تحت نام سامسونگ گیر فیت روانه‌ی بازار شد.

با وجود اینکه دستبند سلامت سامسونگ نتوانست موفقیت چندانی کسب کند و تنها دو مدل دیگر از آن تحت نام‌های گیر فیت ۲ و گیر فیت ۲ پرو در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ روانه‌ی بازار شدند، اما ساعت‌های هوشمند شرکت کره‌ای توانستند طرفداران خود را به دست آورند.

سامسونگ هم‌اکنون جدیدترین پوشیدنی‌های خود را تحت سری گلکسی واچ به بازار عرضه می‌کند و آخرین محصولات این شرکت نیز شامل گلکسی واچ 4 و گلکسی واچ 4 کلاسیک می‌شوند. این محصولات از سیستم‌عامل WearOS برخوردار شده‌‌اند؛ سیستم‌عاملی که به‌صورت مشترک توسط مهندسان سامسونگ و گوگل طراحی شده و از ویژگی‌های سیستم‌عامل تایزن نیز برخوردار است.

جمع‌بندی

در این مقاله “راهنمای خرید اسمارت واچ” سعی کردیم تا مهم‌ترین نکاتی را برای خرید یک ساعت هوشمند در نظر بگیرید بیان کنیم، همچنین لیستی از انواع ساعت های هوشمند را تهیه کردیم تا در صورت لزوم به آن‌ها نگاهی بیندازید. با این وجود بهتر است بدانید که ساعت‌های هوشمند روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود و شاید لازم باشید تا در آینده‌ای نه‌چندان دور این فهرست را تغییر دهیم. علاوه بر این شما می‌توانید برای دریافت مشاوره خرید ساعت هوشمند با مرکز تماس و چت آنلاین تکنولایف ارتباط بگیرید تا کارشناسان ما شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند و در نهایت اگر به دنبال مشخصات و قیمت ساعت هوشمند هستید حتماً به فروشگاه اینترنتی تکنولایف سر بزنید.

 

سوالات متدوال 

در هنگام خرید ساعت هوشمند به چه نکاتی توجه کنیم؟

به هنگام خرید ساعت هوشمند لازم است مواردی نظیر سیستم‌عامل، صفحه نمایش، طراحی، باتری و قابلیت‌‌های دیگری که در این مقاله به آن اشاره کردیم را مد نظر قرار دهید.

آیا می توان با ساعت هوشمند به تماس ها پاسخ داد؟

برخی از ساعت‌های هوشمند قابلیت پاسخ دادن به تماس‌ها را نیز دارند که طبیعتا از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند.


اگر فکر می‌کنید وقت آن رسیده تا با خرید یک ساعت هوشمند، دنیای تکنولوژی را روی مچ دست خود ببندید، با راهنمای جامع خرید ساعت هوشمند همراه «درجه» باشید.

هنوز هم خیلی‌ها فکر می‌کنند ساعت هوشمند یک کالای لوکس است. اما عاشقان دنیای فناوری و بسیاری دیگر از کاربران چنین تصوری ندارند. از همین رو از برندهای بزرگی چون اپل، سامسونگ و فیت‌بیت گرفته تا تولیدکنندگان سنتی ساعت مانند تگ‌هوئر و فسیل، انبوهی از تولیدکنندگان در بازار ساعت هوشمند حضور دارند تا پیام‌های هشدار، اپلیکیشن‌ها و خیلی چیزهای دیگر را روی مچ دست شما قرار دهند!

طی سال‌های گذشته ساعت‌های هوشمند اپل، سامسونگ و دیگر کمپانی‌ها فروش بسیار خوبی داشته‌اند و همین موضوع سبب شده تا شرکت‌های تولیدکننده نه‌تنها محصولات خود را در بازه‌های قیمتی مختلف با مشخصات فنی متنوع روانه‌ بازار کنند، بلکه تلاش کنند تا با اضافه کردن ویژگی‌های جذاب، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.

برخی از مدل‌های ساعت هوشمند مانند اپل واچ سری 3 مستقل از گوشی موبایل کار می‌کنند ولی بسیاری از آن‌ها به‌صورتی طراحی شده‌اند که عملکرد آن‌ها در گرو جفت‌شدن با یک گوشی هوشمند است.

از کاربران عادی گرفته تا کاربران حرفه‌ای، هنگام خرید گوشی هوشمند اطلاعات نسبی درباره مدل‌های مختلف و ویژگی‌های فنی آن‌ها دارند، اما وقتی بخواهند ساعت هوشمند بخرند، شاید در انتخاب مدل مناسب دچار سردرگمی شوند.

در این مطلب می‌خواهیم به صورت جامع راهنمای خرید ساعت هوشمند را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با خیال راحت تصمیم بگیرید.

پیش از شروع بهتر است به چند نکته مهم اشاره کنیم:

  • تا مطمئن نشدید ساعت هوشمند مورد نظر شما با گوشی هوشمندتان سازگاری دارد، اقدام به خرید آن نکنید. به عنوان مثال ساعت‌های هوشمند اپل، فقط با گوشی‌های آیفون کار می‌کنند. اما ساعت‌های مبتنی بر پلتفرم گوگل‌وِر و سامسونگ تایزن با هر دو سیستم عامل اندروید و iOS کار می‌کنند. گرچه امکانات آنها در سیستم عامل اندروید بیشتر خواهد بود.
  • اگر به موضوعات سلامتی اهمیت می‌دهید، حتما ساعت هوشمندی انتخاب کنید که به سنسور ضربان قلب و GPS مجهز شده باشد.
  • حواس‌تان به طول عمر باتری و میزان شارژدهی آن باشد. ساعت‌های هوشمند هیبریدی که شباهت زیادی به ساعت‌های مچی آنالوگ دارند با اینکه به نمایشگر لمسی مجهز نیستند، ولی باتری قوی‌تری دارند.
  • هنگام خرید ساعت هوشمند حتما بررسی کنید بند آن به راحتی بسته شود و قفل ساعت نیز عجیب و غریب نباشد. همچنین حواس‌تان باشد که در صورت بروز هرگونه مشکلی، بتوانید به راحتی بند آن را پیدا کنید.
  • اپلیکیشن‌های موجود برای یک ساعت هوشمند نیز عامل مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید، ولی اهمیت آن در حد سازگاری با دستگاه‌های مختلف، سبک طراحی و دیگر قابلیت‌ها نیست.

حالا بعد از بررسی کوتاه چند نکته مهم، زمان آن رسیده تا به ببینیم دقیقا چه مواردی زمان خرید ساعت هوشمند اهمیت ویژه‌ای دارند.

سیستم عامل و سازگاری با دستگاه‌های دیگر

سیستم عامل ساعت هوشمند

از آنجایی که بیشتر مدل‌های ساعت هوشمند به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که عملکرد آنها در گرو جفت‌شدن با گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها است، بنابراین موضوع سازگاری با دستگاه‌ها دیگر اهمیت زیادی دارد.

به عنوان مثال، ساعت‌های گیر اس 3 (Gear S3) و گیر اسپرت (Gear Sport) سامسونگ که براساس پلتفرم تایزن کار می‌کنند، می‌توانند با دستگاه‌های اندرویدی و iOS سازگار باشند. اما استفاده از آنها در کنار دستگاه‌های اندرویدی به‌ویژه محصولات سامسونگ راحت‌تر است.

ساعت هوشمند فیت‌بیت ورسا (Fitbit Versa) نیز وضعیتی مشابه ساعت‌های سامسونگ دارد ولی کاربران گوشی‌های اندرویدی از یک قابلیت ویژه‌تری برخوردار هستند. آنها می‌توانند از طریق ساعت هوشمندی که دارند خیلی سریع به پیام‌های دریافتی خود پاسخ دهند.

ساعت‌های هوشمند الجی، هواوی و دیگر برندهای مبتنی بر سیستم عامل گوگل‌ور (Google Wear) با اندروید ۴.۳ به بالا کار می‌کنند. گوگل شرایطی را فراهم کرده است که با مراجعه به آدرس g.co/wearcheck از طریق مرورگر گوشی به راحتی می‌توانید سازگاری گوشی هوشمندتان را با ساعت هوشمند مورد نظر بررسی کنید.

البته برخی از ساعت‌های هوشمند مبتنی بر گوگل‌ور با گوشی‌های آیفون نیز سازگاری دارند ولی بسیاری از قابلیت‌های مهم مانند اضافه کردن اپلیکیشن‌ها و ارتباط مستقیم با WiFi هنگام جفت‌شدن با سیستم عامل iOS در دسترس نخواهد بود.

اندروید ور ۲.۰ که اوایل سال ۲۰۱۷ معرفی شد، قابلیت‌های جدیدی چون ویژگی‌های بررسی وضعیت سلامت، پشتیبانی از دستیار گوگل اسیستنت (Google Assistant) و امکان نصب مستقیم اپلیکیشن را به ساعت‌های هوشمند اضافه کرد.

مارس ۲۰۱۸ بود که گوگل نام پلتفرم خود را از اندروید ور به Wear OS تغییر داد تا نشان از سازگاری چندپلتفرمی آن داشته باشد. تنها کاری که باید انجام دهید دانلود اپلیکیشن Wear OS برای ارتباط ساعت هوشمند با گوشی موبایل است.

از طرف دیگر جای تعجب ندارد که ساعت‌های هوشمند اپل واچ فقط با گوشی‌های آیفون سازگار هستند. اپلیکیشن از پیش‌نصب شده اپل واچ برای گوشی‌های آیفون جایی است که می‌توانید در آن اپ‌استور مربوط به Watch OS را پیدا کنید. از این بخش می‌توانید نسخه موردنظر اپلیکیشن‌های مخصوص iOS را نصب کرده یا جدیدترین اپلیکیشن‌ها را پیدا کنید.

در این استور هر چیزی از بازی‌های مختلف و اپلیکیشن‌های تندرستی گرفته تا افزونه‌های مربوط با اپلیکیشن‌های کاربردی را می‌توانید پیدا کنید. به عنوان مثال می‌توان به افزونه‌های مخصوص پیام‌های هشدار سیستم‌های مدیریت اسلک (Slack) یا ترلو (Trello) اشاره کرد.

نمایشگر ساعت هوشمند

نمایشگر ساعت هوشمند

تقریبا تمام ساعت‌های هوشمندی که در بازار موجود هستند از نمایشگرهای LCD یا AMOLED رنگی بهره می‌برند که امکان تماشای تصاویر، اپلیکیشن‌ها و دیگر محتوا را به صورت شفاف، زنده و روشن در اختیار شما قرار می‌دهند. البته نتیجه این موضوع کم شدن میزان شارژدهی باتری دستگاه است ولی کمپانی‌های سازنده تلاش کرده‌اند با بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کارایی دستگاه خود را بهبود بخشند.

از آنجایی که صفحه نمایش رنگی شارژ زیادی مصرف می‌کند، زمانی که با ساعت هوشمند کاری نداشته باشید، نمایشگر دستگاه خاموش می‌شوند و حتی نمی‌توانید زمان فعلی را ببینید. نمایشگرهای LCD، نسبت به نمونه‌های OLED ضخامت بیشتری دارند و از همین رو اپل برای اولین نسل از ساعت‌های هوشمند خود اولین نمایشگر OLED را توسعه داد تا ضخامت کمتری داشته باشد. سامسونگ نیز سال ۲۰۱۳ اولین ساعت هوشمند خود موسوم به Galaxy Gear را تولید کرد.

رابط کاربری: کلیدهای فیزیکی در مقابل قابلیت‌های لمسی

رابط کاربری ساعت هوشمند

در ظاهر، استفاده از صفحه نمایش لمسی برای یک ساعت هوشمند خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد. این موضوع بیشتر زمانی به چشم می‌آید که به سختی روی یک نمایشگر کوچک لمسی بخواهید کاری را انجام دهید یا برخی از رابط‌های مبتنی بر ژست‌های حرکتی درست کار نمی‌کنند.

در Wear OS شاهد قابلیت جالبی هستیم که پیام‌های هشدار به صورت کارتی نمایش داده می‌شوند و به‌سادگی می‌توانید با کشیدن آنها به طرفین از مشاهده‌ پیام صرف نظر کنید. اما داخل اپلیکیشن‌ها و گزینه‌های دیگری که در ساعت هوشمند وجود دارد، نمی‌توان از این ویژگی استفاده کرد. البته در جدیدترین به‌روزرسانی این سیستم عامل امکان سوئیچ‌کردن بین کارت‌ها با یک ضربه‌ی کوچک مچ دست امکان‌پذیر است.

اپل در ساعت هوشمند اپل واچ رویه‌ دیگری را در پیش گرفته است علاوه بر نمایشگر لمسی از کلید فیزیکی در سمت راست و پیچ تنظیم دیجیتالی نیز بهره گرفته است. شما می‌توانید از این پیچ تنظیم برای بزرگنمایی سریه روی محتوا یا اسکرول کردن استفاده کنید.

ضمن اینکه نمایشگر دستگاه از Force Touch بهره می‌برد و می‌تواند براساس میزان فشار روی نمایشگر دستورات مختلفی را اجرا کند.

دو ساعت هوشمند گیر اس 3 فرانتیر (Gear S3 Frontier) و گیر اس اسپرت (Gear S3 Sport) سامسونگ برای حرکت در میان منوها به یک حلقه‌ی چرخان دور نمایشگر مجهز شده‌اند. این حلقه به صورت ترکیبی با نمایشگر لمسی کار می‌کند.

طراحی و شخصی‌سازی ساعت هوشمند

سفارشی سازی ساعت هوشمند

هنگام خرید بهترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار، امکانی در اختیار شما گذاشته می‌شود که براساس آن می‌توانید بند ساعت یا صفحه‌ی نمایشگر را خودتان انتخاب کنید یا از بین گزینه‌های تولیدشده توسط یک شرکت ثالث یکی را بخرید. اگر موضوع سفارشی‌سازی ساعت هوشمند برای‌تان اهمیت دارد، پس این قابلیت می‌تواند در تصمیم شما موثر باشد.

بیشتر ساعت‌های هوشمند امروزی قابلیت‌های سفارشی‌سازی زیادی را پیش از خرید نهایی در اختیار شما می‌گذارند. به عنوان مثال می‌توانید رنگ و جنس بند، رنگ صفحه نمایش، جنس و کیفیت ساخت و اندازه‌ ساعت را نیز خودتان انتخاب کنید. ساعت هوشمند موتو 360 (Moto 360) موتورولا و اپل واچ نمونه های خوبی برای این موضوع هستند.

یادتان باشد که علاوه بر این که بند ساعت باید راحت روی مچ دست شما بسته شود، باید به اندازه کافی سوراخ نیز داشته باشد. از خرید ساعت‌های هوشمندی که برای باز و بسته کردن بند آنها باید انرژی زیادی صرف کنید، منصرف شوید. البته بیشتر ساعت‌های جدید چنین مشکلی ندارند و از بندهای استاندارد برخوردار هستند.

در حال حاضر میزان عرضه‌ ساعت هوشمند با صفحه گرد روز به روز بیشتر می‌شود تا کاربران بتوانند از ساعت‌هایی مشابه ساعت‌های هوشمند قدیمی لذت ببرند. البته مدل‌های جدید باریک‌تر و کوچکتر شده‌اند.

ساعت‌سازان قدیمی و کهنه‌کار نیز به میدان رقابت ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Android Wear پیوسته‌اند و تلاش کرده‌اند با ترکیب سبک طراحی یک ساعت آنالوگ با قابلیت‌های یک ساعت هوشمند مبتنی بر سیستم عامل گوگل، محصولی جذاب روانه بازار کنند.

مووادو (Movado)، تگ هوئر (Tag Heuer)، امپریو آرمانی (Emporio Armani) و حتی لوییس وویتون (Louis Vuitton) نیز ساعت‌های هوشمند خود روانه‌ بازار کرده‌اند که البته برچسب قیمتی زیادی دارند.

پیام‌های هشدار و یادآورها

پیام ساعت هوشمند

هر ساعت هوشمند خوبی با یک تلنگر سریع روی مچ دست‌تان، شما را از تماس‌های ورودی، ایمیل‌های دریافتی و پیامک‌ها باخبر می‌کند و براساس می‌توانید تصمیم به پاسخگویی بگیرید. البته امکان مشاهده‌ پیام‌های مربوط به فیسبوک و توییتر نیز از طریق یکپارچه‌سازی با شبکه‌های اجتماعی فراهم شده است.

حتما مطمئن شوید که ساعت هوشمند مورد نظر امکان بررسی کامل جدیدترین پیام‌ها را دارد، حتی اگر آنها را به محض ورود ندیده باشید، ولی بتوانید بلافاصله از اول آنها را بررسی کنید. به عنوان مثال، اپل واچ به شما اجازه می‌دهد با کشیدن بالای نمایشگر به سمت پایین بتوانید Notification Center را ببینید. در حالی که در Wear OS برای مشاهده‌ی جدیدترین پیام‌ها باید انگشت خود را از پایین به بالا بکشید.

البته برخی از ساعت‌های هوشمند قابلیت سفارشی‌سازی بیشتری دارند. به عنوان مثال Gear S3 سامسونگ از اپلیکیشن Gear Manager روی گوشی هوشمند شما استفاده می‌کند تا براساس آن بتوانید مشخص کنید چه پیام‌هایی روی ساعت هوشمند شما نشان داده شود. همچنین قابلیتی موسوم به Smart Relay وجود دارد که به محض برداشتن گوشی پیام‌های هشدار نمایش داده شده روی ساعت‌های سری Gear، روی نمایشگر بزرگتر گوشی نشان داده خواهد شد.

در اپل واچ می‌توانید تنظیمات مربوط به پیام‌های این ساعت هوشمند برای سیستم عامل iOS را تغییر دهید. می‌توانید پیام‌های رسیده به اپل واچ را روی گوشی آیفون خود مشاهده کرده یا حتی آنها را سفارشی‌سازی کنید.

اپلیکیشن‌ها و صفحات نمایشگر

کم‌کم بازار ساعت‌های هوشمند نیز در حال اشباع شدن است و در حال حاضر صدها یا هزاران اپلیکیشن برای برخی مدل‌ها وجود دارد.

اپل واچ به عنوان پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین ساعت هوشمند بازار، بیشترین اپلیکیشن‌ها را دارد و تاکنون بیش از ۲۰ هزار اپلیکیشن شامل ESPN، MapMyRun، Uber و حتی Rosetta Stone برای آن منتشر شده است. شما می‌توانید هر کاری از کنترل لامپ‌ها با اپلیکیشن Philips Hue گرفته تا سفارش غذا از راه دور را با ساعت هوشمند خود انجام دهید. برای دانلود اپلیکیشن‌های اپل واچ یک اپ استور مشخص در اپلیکیشن Apple Watch برای سیستم عامل iOS وجود دارد.

در حالی که گوگل تاکنون آماری را به صورت رسمی اعلام نکرده است ولی Wear OS هزاران اپلیکیشن بهینه‌شده برای پلتفرم خود دارد. به جای استفاده از گوشی هوشمند، می‌توانید به صورت مستقیم اپلیکیشن موردنظر خود را نصب کنید. بسیاری از اپلیکیشن‌های Wear OS مانند Lyft که امکان درخواست تاکسی اینترنتی را فراهم می‌کند یا واتساپ که برای پاسخگویی صوتی به پیام‌ها استفاده می‌شود، با اپلیکیشن‌های Watch OS یکسان است.

دیگر سیستم عامل‌ها از جمله سیستم عامل تایزن که روی ساعت‌های Gear S3 و Gear Sport سامسونگ نصب شده است نیز تعداد قابل توجهی اپلیکیشن دارند. این پلتفرم در حال حاضر حدود ۱۴۰۰ اپلیکیشن را در اختیار کاربران می‌گذارد.

قابلیت‌های سنجش تندرستی و سلامت: ضربان قلب و GPS

از آن جایی که دستبندهای سلامتی طرفداران زیادی دارند، تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند نیز تصمیم گرفته اند چنین امکانی را در ساعت‌های هوشمند خود قرار دهند. برخی از ساعت‌های هوشمند بسته به نوع گوشی شما می‌توانند فعالیت‌های مربوط به سلامتی و تندرستی شما را رصد کنند. البته این گوشی‌ها باید حداقل از گام‌شمار بهره ببرند تا بتوانند تعداد قدم‌های شما را اعلام کنند.

اگر می‌خواهید از ساعت هوشمند خود در محیط بیرون برای فعالیت‌های جسمانی استفاده کنید، باید‌حواستان باشد مدلی انتخاب کنید که علاوه بر ساعت هوشمند، قابلیت‌های سنجش تندرستی نیز داشته باشد. مدل‌هایی چون Fitbit Versa یا Garmin Vivoactive 3، از جمله مدل‌هایی هستند که می‌توانید صفحه ساعت خود را تغییر دهید و پیام‌های هشدار را نیز روی آنها بخوانید.

مدل فیت‌بیت ورسا حتی امکانات جالبی برای سنجش سلامتی و تندرستی خانم‌ها دارد و می‌تواند وضعیت جسمانی، نشانه‌های بیماری، وضعیت خواب و دیگر فعالیت‌های روزانه آنها را بررسی کند.

بیشتر دستگاه‌های مبتنی بر Wear OS دارای حسگر داخلی سنجش ضربان قلب هستند، اما نمی‌توان مانند دستگاهی چون Fitbit Charge 2 که ویژه سنجش وضعیت سلامت و تندرسی ساخته شده است به آنها نیز اتکا کرد. در بررسی‌های انجام شده حسگر ضربان قلب اپل واچ دقیق‌ترین عملکرد را در بین ساعت‌های هوشمند دارد.

علاوه بر سنجش ضربان قلب، اپل واچ سری 3، سامسونگ گیر اس 3 و سامسونگ گیر اسپرت دارای GPS هستند و باعث می‌شود آنهایی که به دویدن یا دوچرخه‌سواری در فضای بیرون علاقه دارند به این ساعت‌ها علاقه بیشتری داشته باشند. به کمک تراشه GPS می‌توان مسافت مسیر و سرعت را اندازه‌گیری کرد. باوجود این، یادتان باشد استفاده دائمی از GPS تاثیر زیادی روی خالی شدن سریع شارژ باتری دارد.

قابلیت‌های دیگر: برقراری تماس و پرداخت موبایلی

دلتان می‌خواهد از طریق ساعت هوشمند خود بتوانید تماس صوتی برقرار کنید؟ اپل واچ سری 3 و گیر اس 3 فرانتیر سامسونگ از شبکه LTE داخلی بهره می‌برند. یعنی می‌توانید از سیم‌کارت‌های مخصوص برای برقراری تماس استفاده کنید و اگر گوشی خود را در خانه جاگذاشتید، نگران نباشید.

البته با توجه به نوع سیم‌کارت‌ها و از طرف دیگر پشتیبانی اپراتورها، امکان برقراری تماس صوتی از طریق ساعت هوشمند در ایران فراهم نیست.

بسیاری از ساعت‌های هوشمند دارای تراشه‌ NFC داخلی هستند که به کمک آن بدون نزدیک کردن گوشی، می‌توانید از سیستم پرداخت موبایلی استفاده کنید. تمام مدل‌های اپل واچ از سیستم پرداخت موبایلی اپل پی (Apple Pay) پشتیبانی می‌کنند و حتی نیازی به استفاده از گوشی آیفون یا ارتباط سیم‌کارتی (شبکه LTE) نیست.

ساعت‌های هوشمند مبتنی برای Wear OS نیز از سیستم پرداخت موبایلی اندروید پی پشتیبانی می‌کنند. از جمله این ساعت‌ها می‌توان به LG Watch Sport، Huawei Watch 2 و Tag Heuer Connected Modular 45 اشاره کرد. البته ناگفته نماند که ساعت‌های هوشمند سامسونگ با سیستم پرداخت موبایلی این شرکت موسوم به سامسونگ پی (Samsung Pay) کار می‌کنند.

دو شرکت گارمین و فیت‌بیت که به خاطر ساعت‌های هوشمند مجهز به تکنولوژی‌های سنجش سلامتی مشهور هستند، در جدیدترین دستگاه‌های خود نیز سیستم پرداخت موبایلی را اضافه کرده‌اند.

عمر باتری و میزان شارژدهی ساعت هوشمند

یکی از مهمترین مواردی که باید هنگام خرید ساعت هوشمند در نظر داشته باشید طول عمر باتری و میزان شارژدهی آن است. بیشتر ساعت‌های هوشمندی که از نمایشگر رنگی بهره می‌برند بسته به نوع کاربری خود با هر بار شارژ بین یک تا دو روز به صورت مداوم کار می‌کنند.

بی‌شک ساعت‌هایی که به قابلیت برقراری تماس صوتی مجهز شده‌اند، نمی‌توانند به اندازه‌ای که در بالا گفته شد شارژدهی داشته باشند. اپل واچ با یک بار شارژ می‌تواند به صورت ترکیبی حدود ۱۸ ساعت بی‌وقفه کار کند.

بسیاری از ساعت‌های هوشمند شامل اپل واچ و سامسونگ گیر اسپرت از سیستم شارژ بی‌سیم استفاده می‌کنند که عملکرد بسیار راحتی دارد. دیگر نیازی نیست دستگاه خود را مستقیما به شارژر وصل کنید و به جای آن کافی است ساعت هوشمند را روی داک مخصوص قرار دهید.

قیمت ساعت هوشمند

بی‌تردید یکی از مهمترین موارد در تصمیم‌گیری شما برای خرید ساعت هوشمند موضوع قیمت است. هنوز هم خیلی‌ها فکر می‌کنند ساعت هوشمند جزو لوازم الکترونیکی لوکس به‌شمار می‌رود و قیمت آنها معقول نیست.

اگر ساعت‌های هوشمند بدون برند با قیمت‌های بسیار پایین را نادیده بگیریم، ساعت‌های هوشمند موجود در بازار بین ۱۰۰ دلار برای مدل‌های قدیمی‌تر مانند Moto 360 موتورولا تا ۱۶۰۰ دلار برای ساعت جذاب Tag Heuer Connected به فروش می‌رسند.

البته قیمت بیشتر ساعت‌های هوشمند بسته به امکانات و مشخصات فنی آنهاست. به عنوان مثال اپل واچ سری 3 از ۳۲۹ دلار برای مدل آلومینیومی پایه با بند سیلیکونی و بدون تراشه‌ی GPS شروع می‌شود و در مدل سرامیکی مجهز به GPS به ۱۳۴۹ دلار می‌رسد.

سخن پایانی

حال با توجه به تمام موارد گفته شده اگر قصد خرید ساعت هوشمند دارید، بی‌شک این شما هستید که با توجه به میزان بودجه، سلیقه و نیازهای خود باید بهترین و مناسب‌ترین مدل را برای خود انتخاب کنید. اگر ساعت هوشمند دارید می‌توانید نظر خود را با دیگر کاربران درجه به اشتراک بگذارید.