رایانه

بررسی ساعت های هوشمند شیائومی + مقایسه و نظرات کاربران

مچ‌بند‌های ورزشی و ساعت‌های هوشمند شیائومی با قیمت مناسب و کارایی بالا از جمله گجت‌های بسیار محبوب در ایران هستند. در این مطلب به بررسی می واچ لایت ، از جدیدترین ساعت‌های این برند می‌پردازیم.

شیائومی می واچ لایت (Mi Watch Lite) از جمله ساعت‌های هوشمند شیائومی در سطح اقتصادی است که ظاهری شبیه به مدل‌های گران‌قیمت از جمله اپل واچ دارد و به همین خاطر بین کاربران ایرانی محبوبیت زیادی کسب کرده است.

می واچ لایت از حیث سخت افزاری و سنسورها یک سر و گردن بالاتر از مچ بند هوشمند می بند ۶ قرار دارد اما از نظر قیمتی تفاوت زیادی با این مچ‌بند ندارد. در ادامه بررسی می واچ لایت نقاط ضعف و قوت این ساعت هوشمند را محک می‌زنیم.

مشخصات عمومی شیائومی می واچ لایت

شیائومی می واچ لایت از جمله ارزان قیمت‌ترین ساعت‌های هوشمند و تقریبا مدل ریبرند شده‌‌ی ردمی واچ (Redmi Watch) است. این ساعت آذر ماه سال گذشته عرضه شد و پس از آن تنها یک ساعت هوشمند دیگر از شیائومی به بازار راه یافته است.

می واچ لایت مجهز به سنسورهای GPS ،A-GPS، گلوناس، سنجش ضربان قلب، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما و ارتفاع‌سنج است. این سنسورها امکان پایش سلامتی و رهگیری ورزش‌هایی نظیر دویدن در فضای باز، تردمیل، دوچرخه سواری، پیاده روی، شنا، کریکت، پیاده روی، تمرینات آزاد و… را برای می واچ لایت فراهم آورده‌اند.

بدنه سبک این مدل از جنس سیلیکون محکم ساخته شده و در سه رنگ نارنجی، مشکی،‌ زرد، آبی،‌ زیتونی و شیری در دسترس است.

باتری ۲۳۰ میلی آمپر ساعتی این ساعت در استفاده روزانه ده ساعته به همراه GPS فعال قابلیت شارژدهی تا حدود ۹ روز را خواهد داشت. از طرفی این ساعت هوشمند در حدود دو ساعت به صورت کامل شارژ می‌شود.

می واچ لایت تقریبا با تمامی دیوایس‌های هوشمند معمول بازار سازگاری کامل دارد. بدین صورت که از طریق اتصال بلوتوث ۵.۰ با گوشی های اندرویدی نسخه ۴.۴ به بالا و همچنین آیفون و آیپد با iOS نسخه ۱۰.۰ به بالا به راحتی متصل می‌شود.

طراحی؛ تلاش نه چندان موفق برای کپی اپل واچ

بررسی می واچ لایت

می واچ لایت از نظر ظاهری و طراحی کاملا یادآور ساعت‌های هوشمند اپل است. هرچند در بررسی نزدیکتر تفاوت‌های این ساعت ارزان قیمت با اپل واچ به وضوح عیان است.

بدنه این ساعت هوشمند از پلاستیک با دوام و ضد حساسیت ساخته شده که به شما اجازه می‌دهد برای مدت طولانی بدون هیچ دغدغه‌ای، ساعت را روی مچ دستتان داشته باشید.

رزولوشن نمایشگر ۳۲۰ در ۳۲۰ پیکسل و تراکم تصویر آن ۳۲۳ پیکسل در هر اینچ است. همچنین حداکثر میزان روشنایی هم به ۳۵۰ نیت می‌رسد که مشاهده صفحه زیر نور مستقیم را راحت می‌کند.

این نمایشگر ۱.۴ اینچی با یک فریم پلاستیکی ۱۱.۹ میلی متری احاطه شده. روی این فریم پلاستیکی هم کلید بازگشت (Back) تعبیه شده است. شیائومی سعی کرده نمایشگر را تا حد امکان کم حاشیه نشان دهد اما زیر نور مستقیم به وضوح حاشیه‌های زیادی در بالا و پایین مشخص است.

این مچ بند به واسطه طراحی مناسب، وزن سبک ۳۵ گرمی و بند بسیار بلند سگکی روی هر مچی اعم از ظریف تا فربه به راحتی جای گرفته و در دراز مدت دست را خسته نخواهد کرد.

جنس این بند سیلیکونی دقیقا مشابه همانی است که در سایر مچ بندهای هوشمند سری می بند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رابط کاربری؛ ابتدایی اما خوب

می واچ لایت

می واچ لایت با سیستم‌عامل اختصاصی سازگار با اندروید و iOS عرضه شده که در مقایسه با سایر ساعت‌های هوشمند بازار، امکانات کمتری به کاربر ارائه می‌دهد.

موردی که در بررسی می واچ لایت به آن برخوردیم این است که رابط کاربری این ساعت هوشمند کمابیش مشابه نسخه استاندارد می واچ است. برای دسترسی به نوتیفیکیشن‌ها بایستی صفحه را به سمت پایین سوایپ کنید، برای دسترسی به تنظیمات سریع انگشت را به سمت بالا بکشید و برای دسترسی به ویجت‌ها هم به سمت چپ یا راست صفحه سوایپ کنید.

از جمله ضعف‌های رابط کاربری، انیمیشن و بازخوردهای لمسی اندک هنگام حرکت بین صفحات، ویجت‌ها و… است که کیفیت تجربه کاربری را کاهش می‌دهد.

از دیگر ضعف‌های می واچ لایت نسبت به نسخه استاندارد، فقدان قابلیت‌های صفحه نمایش همواره روشن و خودکار نبودن حالت مزاحم نشوید است. با این حساب اگر پیش از خواب فعال کردن این قابلیت را فراموش کنید، ممکن است نیمه شب با صدای آلارم از خواب بپرید.

همانند سایر دیوایس‌های هوشمند شیائومی، برای استفاده کامل از تمامی امکانات این ساعت هوشمند نیز بایستی اپلیکیشن Xiaomi Wear را برروی گوشی خود نصب کنید.

نصب این اپلیکیشن به شما قابلیت بهره گیری از سایر امکانات این دیوایس نظیر آنالیز دقیق ورزشی، پایش خواب، گزارش اعلان‌های گوشی، نمایش وضعیت آب و هوا، هشدار بیدارباش، چراغ قوه، کنترل موسیقی و… را می‌دهد.

می واچ لایت

اپلیکیشن Xiaomi Wear تمام اطلاعات پایه و مورد نیاز کاربران در رابطه با فعالیت‌های بدنی را به صورت منظم ثبت و آنالیز می‌کند. این اپلیکیشن از سه بخش مختلف شامل وضعیت (Status)، فعالیت بدنی (Workouts) و پروفایل تشکیل شده است. در هریک از سه صفحه کاربر قادر است تا به سادگی یک سوایپ به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کند.

رابط کاربری و سیستم عامل محدود این دیوایس از اپلیکیشن‌های ترد پارتی پشتیبانی نمی‌کند. در نتیجه می واچ لایت شما را با انتخاب‌های محدود خود تنها می‌گذارد. با این حال، دیوایس فوق دسترسی به بیش از ۲۰۰ واچ فیس متنوع و زیبا را برای شما فراهم کرده است.

امکانات؛ در سطح ساعت‌های هوشمند دیگر

می واچ لایت نسبت به سایر مچ بندهای این برند پیشرفت قابل توجهی در گستره امکانات ورزشی و سلامت نداشته و در مجموع امکانات این دیوایس در مقایسه با سایر ساعت‌های هوشمند بازار،معمولی به نظر می‌رسد.

شیائومی می واچ لایت از برنامه‌ها و واچ فیس‌های شخص ثالث روی این دیوایس پشتیبانی نمی‌کند. با این حال برنامه‌هایی نظیر راهنمایی برای تنفس بهتر، قطب‌نما، برنامه سنجش فشار هوا، زنگ هشدار، کرنومتر، تایمر، برنامه پیش‌بینی آب و هوا، چراغ قوه و یک برنامه برای کنترل موسیقی به صورت پیش فرض برروی این دیوایس تعبیه شده‌ تا نیازهای کاربران را پوشش دهند.

این ساعت قابلیت پردازش ۱۱ فعالیت ورزشی متفاوت، نظیر دویدن، پیاده روی دوچرخه ثابت و در فضای باز، شنا، کوهنوری، کریکت و فعالیت‌های هوازی متفرقه را دارد.

همانطور که در ابتدای بررسی می واچ لایت گفتیم این دیوایس مجهز به سنسورهای GPS و A-GPS داخلی است در نتیجه برای پایش فعالیت‌هایی نظیر پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری نیاز به همراه داشتن گوشی نخواهید داشت و همین عامل باعث شده در فهرست بهترین رهگیر ورزشی قرار گیرد.

این ساعت هوشمند قادر است اطلاعاتی از جمله مسافت طی شده، کالری مصرفی، ضربان قلب، تعداد قدم‌ها، حداکثر کادنس، میانگین، حداکثر و حداقل سرعت، ضربان قلب و حداکثر اکسیژن مصرفی را پردازش و ثبت کند.

سیستم پالایش خواب می واچ لایت قادر است پارامترهایی مثل کل مدت زمان خواب، مدت زمان خواب عمیق و سبک و همچنین مدت زمان خواب همراه با حرکات سریع چشم را ثبت و ضبط کند. ساعت سپس بر اساس این اطلاعات به خواب شما امتیازی از بین ۰ تا ۱۰۰ می‌دهد.

پس اگر از جمله افرادی هستید که در طول شب کار می‌کنند و روزها استراحت می‌کنند، ردیاب خواب این ساعت به درد شما نمی‌خورد.

جمع بندی بررسی شیائومی می واچ لایت

می واچ لایت یک ساعت هوشمند اقتصادی و با امکانات قابل قبول است که نسبت به نسل پیشین از نظر ابعاد نمایشگر و ظاهر پیشرفت قابل توجهی کرده است، اما امکانات آن کمابیش همان چیزی است که در بررسی می بند ۶ دیدیم. مزایایی که در بررسی شیائومی می واچ لایت شاهد آنها بودیم:

  • سنسور GPS داخلی و عدم نیاز به همراهی گوشی برای ثبت فعالیت‌های ورزشی
  • ظاهر زیبا و مینیمال شبیه ساعت‌های هوشمند اپل واچ
  • قیمت بسیار مناسب نسبت به کارآیی

از طرف دیگر معایبی هم در شیائومی می واچ لایت دیده می‌شود که می‌تواند شما را از خرید آن منصرف کند:

  • امکانات محدود نسبت به یک ساعت هوشمند
  • رابط کاربری محدود و ضعیف
  • عدم پشتیبانی از فونت فارسی و نمایش کلمات به صورت بهم ریخته
  • پایش خواب غیر دقیق

اگر به دنبال تجربه‌ای مشابه سری مچ بندهای ورزشی می بند اما با نمایشگر بزرگتر و ظاهر جذاب‌تر هستید، ساعت هوشمند می واچ لایت می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد.

اما اگر به دنبال قابلیت‌هایی هستید که این روزها در ساعت‌های هوشمند گران قیمت ارائه می‌شود، بایستی دنبال گزینه‌های دیگر بروید.

هرچند اگر برای خرید ساعت هوشمند بودجه محدودی دارید با توجه به گزینه‌های اندکی که در این بازه قیمتی عرضه می‌شوند، شیائومی می واچ لایت بهترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه در دسترس است.