فیلم و سریال

زمان پخش سریال آکتور در ماهواره

عصر ایران – 17 سال از تصویب قانون ” ممنوعیت به کار گیری تجهیزات دریافت از ماهواره ”  می گذرد و طبیعتا هدف قانونگذار از وضع  قانون اجرای درست و صحیح آن بوده است ، اما اگر امروز از خود بپرسیم که این قانون تصویب شده از سوی مجلس پنجم در چه وضعیت اجرایی قرار دارد پاسخ چه خواهد بود ؟

در زمان تصویب این قانون شاید بر بام کمتر از 1 درصد خانه های تهران و دیگر شهرها و روستاهای کشور آنتن ماهواره بود ، اما اگر امروز نگاهی به پشت بام خانه های تهران یا دیگر شهرهای کشور بیندازیم ، شاید کمتر خانه ای باشد که دیش ماهواره بر پشت بام آن نباشد!

البته هر از چند گاهی هم خبرهایی مبنی بر برخورد مقطعی و محلی نیروی انتظامی با دارندگان آنتن ماهواره منتشر می شود و اخیرا نیز طبق برخی گزارش ها در نقاطی از تهران این برخورد صورت گرفته است ، اما کیست که نداند حتی انداختن آنتن ماهواره ها از پشت بام خانه ها تنها چند ساعت و حداکثر چند روز دوام دارد و خانواده های استفاده کننده از این وسیله ” به شب نرسیده ” آنتنی دیگر مهیا کرده و باز به استفاده از این وسیله ارتباطی مشغول می شوند!

 در ارزیابی کلی از وضعیت اجرای قانون منع خرید و فروش و استفاده از دستگاه ماهواره باید گفت که در 17 سال پس از تصویب این قانون نه تنها این قانون موفق نبوده ، بلکه استفاده کنندگان از این وسیله چندین ده  برابر هم شده اند و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

فارغ از اینکه تصویب قانونی که جمع کثیری از مردم یک کشور را قانون شکن کند تا چه میزان با مصالح کلان کشور و ملت سازگاری دارد یا نه؟ در نگاهی عملگرایانه به موضوع ماهواره باید گفت که سیاست ” ممنوعیت ” عملاً شکست خورده است و اعتراف به این شکست جهت چاره جویی ، نخستین گام است .

باید اعتراف کرد که مشکلی ساختاری و بنیادی وجود دارد که چنین شده است و بنا به قول حکما ” تشخیص صحیح بیماری ، نخستین گام درمان است “.

حال باید دید که در مبحث ماهواره مشکل کار در کجاست و چرا علی رغم قانون ممنوعیت آن ، در سالیان گذشته تعداد مشتریان این وسیله روز به روز افزایش یافته است ؟

به گمان راقم این سطور تا زمانی که میان برنامه های ماهواره ای و برنامه های شبکه های صداوسیما شکافی قابل توجه ( از نظر کیفیت و کمیت و تنوع و…) وجود دارد ، نیاز و تقاضا برای ماهواره وجود خواهد داشت و این نیاز نه تنها فروکش نخواهد کرد بلکه روز به روز افزایش هم خواهد یافت.

بنابراین نخستین گام ، کم کردن هر چه بیشتر شکاف برنامه های داخلی با برنامه هایی است که از شبکه های ماهواره ای پخش می شود ، اما این راهکار نیز در صورت اجرای صحیح تنها می تواند درصدی در کاهش مخاطبان برنامه های ماهواره ای موثر باشد ، و اساسا میل به تنوع طلبی ، انسانها را به داشتن امکان ها و دریچه های متعدد و متنوع برای ارتباط با جهان و دیدن و شنیدن آنچه در دوردست ها می گذرد ،  وامی دارد.

بنابراین در موضوع ماهواره و ممنوعیت آن باید به چند نکته اساسی توجه کرد :

1-  این قانون از همان ابتدا نیز بنا به دلایل زیر مشکل دار بوده است :

–    عدم امکان برای نیروی انتظامی برای جمع آوری دستگاه های دریافت امواج ماهواره ای از همه خانه ها

–    تبعیضی که در برخورد با دارندگان آن شده است به این معنا که با توجه به عدم امکان برای برخورد با همه دارندگان این وسیله ، نیروی انتظامی در برخی موارد به صورت ” رندوم ” و یا گزارش شده ، در برخی محلات با دارندگان ماهواره برخورد کرده و قوه قضاییه دارندگان ماهواره را جریمه کرده اما درصدی که با آنها برخورد شده شاید کمتر از 1 درصد دارندگان این وسیله بوده است

–    ممنوع کردن ماهواره اتفاقا در بسیاری از موارد سبب تحریک مردم برای استفاده از آن شده است

–    با ممنوعیت این وسیله مشاغلی کاذب و رونق قاچاق این وسیله و شبکه ای از تولید کنندکان و توزیع کنندگان غیر قانونی شکل گرفته که می تواند حتی در بخش هایی از شبکه دولتی نیز نفوذ و رخنه کرده باشد و این مساله فی نفسه فساد آور شده است

 2- همان طور که گفته شد برای کاهش مخاطبان ماهواره باید شکاف بین برنامه های صداوسیما با ماهواره را کم کرد . تجربه های موفق صداوسیما در برخی برنامه های پرمخاطب ( از جمله برنامه نود و یا برخی سریال های طنز همچون شب های برره و..) نشان دهنده این حقیقت است که صداوسیما با بودجه های کلانی که در اختیار دارد می تواند هم سلیقه مخاطبان را مدیریت کند و هم اینکه از عهده خوراک رسانی به ذائقه های مخاطبان بربیاید، این تجربه ها باید در تمام زمینه ها و برای همه ذائقه ها ادامه یابد.

3- باید بر این نکته توجه داشت که هر چقدر هم صداوسیما بخواهد در جذب مخاطبان همت گمارد اما به هر حال سیستم مدیریت دولتی آن و نیز جمع محدود مدیران استراتژیست این سازمان قابل مقایسه با تنوع و خرد جمعی دهها و صدها مدیر و برنامه ساز در شبکه های خصوصی نیست.
لذا باید موضوع راه اندازی شبکه های خصوصی را جدی گرفت و توجه داشت که حضور شبکه های متعدد خصوصی به هر حال از مخاطبان شبکه های ماهواره ای خواهد کاست. به نظر می رسد  این موضوع هیچ محدودیت قانونی نیز نداشته باشد  چه آنکه این قضیه با تفسیر جدید اصل 44 قانون اساسی رفع شده است.

4- باید نگاه محدودیت نگر به رسانه ، جای خود را به نگاه تنوع و تکثر بدهد . دریچه ها و مجاری اطلاع رسانی باید گسترش یابد و به قول معروف ” هیچ خبری زیر میزی رد و بدل نشود ” و تا حد امکان مردم در جریان اخبار و تحولات روزانه کشور قرار بگیرند.

به عبارت دیگر باید به مردم اعتماد کرد و از انسداد مسیر و جریان آزاد اطلاع رسانی پرهیز شود ، چه آنکه اگر مجاری رسمی اطلاع رسانی مسدود شود اخبار همانند آب های جاری روی زمین متوقف نمی شوند و نهایتا با یافتن مسیری “میانبر” به گوش همه می رسند ، بنابراین باید توجه داشت که در بسیاری از مواقع محدودیت های اطلاع رسانی بدون اینکه ما خودمان متوجه شویم ، مشتریان ماهواره را افزایش داده است.

در جمع بندی موضوع باید گفت که نگاه ” ممنوعیت و محدودیت ” جواب نداده و پس از گذشت 17 سال از تصویب قانون ممنوعیت خرید و فروش و استفاده از تجهیزات ماهواره ای ، استفاده از این وسیله نه تنها متوقف و یا کم نشده بلکه دهها و یا شاید صدها برابر شده است و مشتریان آن نیز روز به روز در حال افزایش است.

سوال اساسی که با دیدن این وضعیت پیش می آید این است که آیا وقت آن نرسیده که قانونگذارانی که هم اکنون به جای اسلاف خود در مجلس پنجم هستند فکری برای این قانون کرده و موضوع را یک بار دیگر با عینکی واقع بین بینانه و با در نظر گرفتن مصالح ملی نگاه کنند و تصمیمی شجاعانه بگیرند که به صلاح کشور و ملت باشد؟


تصاویر جدید سریال آفتاب پرست منتشر شد.

– ” مراسم ضیافت سریال آفتاب پرست با حضور عوامل سریال و هنرمندان در رستوران لیدولانژ.

سریال آفتاب پرست (Chameleons) در ژانر کمدی، درام و خانوادگی ساخته شده و هر هفته دوشنبه، از پلتفرم فیلم نت پخش می شود.

آفتاب پرست جایگزین مجموعه طنز راز بقا سعید آقاخانی از فیلم نت آغاز شده است.

ساعت پخش سریال آفتاب پرست روز دوشنبه 27/ 4 / 1401 مصادف با عید غدیر خم، پخش سریال آفتاب پرست به عنوان جایگزینی برای مجموعه طنز راز بقا سعید آقاخانی از فیلم نت آغاز شده است.

براساس ساعت و روز پخش قسمت اول سریال آفتاب پرست، این مجموعه هر هفته در روز دوشنبه ساعت 20 (به عبارتی دیگر 8 شب) از سایت فیلم نت منتشر خواهد شد.

با توجه به پخش این سریال که به صورت اینترنتی است، ساعت تکراری برای آن وجود ندارد و هر زمان می توانید به صورت آنلاین و یا ذخیره شده آن را تماشا کنید.

بازیگران سریال آفتاب پرست بازیگران و چهره های مشهوری همچون پژمان جمشیدی، باران کوثری، گوهر خیراندیش، حمیدرضا آذرنگ، غلامرضا نیکخواه و آتیلا پسیانی در سریال آفتاب پرست به ایفای نقش می پردازند.

سریال آفتاب پرست چند قسمت خواهد بود؟ مدت زمان هر قسمت جدیدترین سریال بروز نیک نژاد، تقریبا 60 دقیقه است.

اما تاکنون اخبار دقیقی درباره تعداد قسمت های سریال آفتاب پرست از سوی سازندگانش اعلام نشده است، اما به طور غیررسمی از برخی رسانه ها شنیده شده این مجموعه 12 قسمتی، خواهد بود.

سریال آفتاب پرست از کدام پلتفرم پخش می شود؟ نکته قابل توجه درمورد سریال های که از شبکه نمایش خانگی منتشر می شوند این است که برخی شبکه های ماهواره ای سریال های نمایش خانگی را بدون در نظر گرفتن حقوق سازندگان آن، پخش می کنند، از این رو عوامل سازنده فیلم و سریال ها بارها با اعلام ناراضی از این موضوع، از مردم تقاضا کردند با خرید و دانلود قانونی از سازندگان حمایت کنید.

مجموعه طنز آفتاب پرست به صورت اختصاصی از پلتفرم فیلم نت پخش می شود.

شما می توانید هر هفته دوشنبه ساعت 8 شب، با خرید و دانلود قانونی آن را دنبال کنید.

کلید واژه ها: آفتاب پرست – سریال – آفتاب – پرست – پخش سریال – سعید آقاخانی – ساعت – دوشنبه – فیلم – جایگزین – تصاویر – منتشر – هنرمندان – سعید – اینترنتی – صورت – آغاز – بازیگران – هفته – خانوادگی – عید غدیر – رستوران – آنلاین – پلتفرم – تکراری – ذخیره – مراسم – ضیافت – اسامی – تماشا


داود میرباقری که سریال «دندون طلا» را برای شبکه نمایش خانگی می‌سازد، با انتقاد از وضعیت این روزهای تلویزیون تصریح کرد که یکی از دلایل گرایش مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای این است که آنچه در سلیقه آنهاست عرضه نمی‌شود.

داود میرباقری که سریال «دندون طلا» را برای شبکه نمایش خانگی می‌سازد، با انتقاد از وضعیت این روزهای تلویزیون تصریح کرد که یکی از دلایل گرایش مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای این است که آنچه در سلیقه آنهاست عرضه نمی‌شود.

کارگردان سریال‌های «مختارنامه» و «امام علی (ع)»، در عین حال ساخت سریال «سلمان فارسی» در تلویزیون را یکی از آرزوهای خود عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا‌، نشست سریال «دندون طلا» که برای پخش از شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود،‌ عصر روز سه‌شنبه – 30 تیر ماه – با حضور داود میرباقری‌ (کارگردان)، مهران برومند (تهیه‌کننده)، مهدی فخیم‌زاده،‌ حامد بهداد،‌ ستاره اسکندری‌ و حمیدرضا آذرنگ (بازیگران) برگزار شد.

*** «دندون طلا» هنوز کهنه نشده

نشست دندون طلا

در ابتدای این نشست داوود میرباقری در پاسخ به پرسشی درباره‌ی دلایل ساخت مینی‌سریال «دندون طلا» که 15 سال قبل تئاتر آن را کارگردانی کرده بود، توضیح داد: 15 سال قبل نزدیک به چهار ماه (حدود 120 اجرا) برای «دندون طلا» رفتیم، ولی در شرایطی مجبور شدیم اجراها را تمام کنیم که هنوز نمایش خیلی مشتاق داشت و تماشاگر زیادی علاقه‌مند بودند که آن را ببینند ولی نتوانستیم کار را ادامه دهیم.

در سال‌هایی که من درگیر ساخت «مختارنامه» بودم، همیشه از من می‌پرسیدند که «دندون طلا» دیگر اجرا نمی‌شود که در نهایت تصمیم گرفتم در فرصتی که پیش می‌آید این کار و برخی دیگر از نمایش‌هایم را ثبت تصویری کنم تا امکان تماشای آن برای جماعت بیشتری فراهم شد.

میرباقری گفت که برایش هنوز «دندون طلا» کهنه نشده است و فکر می‌کند این مینی سریال جاذبه‌های زیادی برای تماشاگران داشته باشد.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا در مینی‌سریال «دندون طلا» از همان تیم اجرای تئاتر استفاده شده است‌، توضیح داد: بخشی از دوستانی که در تئاتر همکاری داشتند، در این مینی‌سریال هم هستند. وقتی تصمیم می‌گیرید کاری را تولید کنید با توجه به ارتباط‌هایی که حاصل شده و تجربه‌هایی که به دست می‌آید، تیم را می‌چینید. من بعد از «مختارنامه» ارادت خاصی به آقای فخیم‌زاده پیدا کردم و تجربه‌ی مختار برایم خیلی لذت‌بخش بود و فکر کردم هر کاری تولید کنم از حضور ایشان استفاده می‌کنم. ایشان هم لطف دارند و در «دندون طلا» مثل روزهای همکاری در «مختارنامه» از حضور ایشان لذت بردم. برای من همکاری با دیگر دوستان هم مغتنم بود. از جمله همکاری با خانم اسکندری که خیلی نقش دشواری هم داشتند.

*** توزیع «دندون طلا» از 12 مرداد

مهران برومند، تهیه‌کننده سریال «دندون طلا» هم در ادامه صحبت‌های میرباقری گفت: به ثبت رساندن آثار نمایشی موفقی که پیش از این آقای میرباقری در صحنه تئاتر کارگردانی کرده بودند‌، جزو استراتژی‌های ایشان بود که قرار بود در زمان دیگری انجام شود، وقتی ساخت پروژه «ماه تی تی» عقب افتاد،‌ ایشان تصمیم گرفتند «دندون طلا» را بسازند.

او ادامه داد: وقتی کار متعلق به آقای میرباقری باشد هر کدام گوشه‌ای از کار را می‌گیریم. در «دندون طلا» گروه همدل و رفیقی داشتیم و کار کاملا با عشق ساخته شد. منبع الهام گروه آقای میرباقری بود و همه با عشق در کنار ایشام کار می‌کردند.

او توضیح داد: در نهایت «دندون طلا» در قالب 9 قسمت تدوین شد و احتمالا یک قسمت هم پشت‌صحنه برای افرادی که روند فیلمسازی برایشان جالب است، منتشر می‌شود.

برومند اعلام کرد: اولین قسمت مینی‌سریال «دندون طلا» از 12 مرداد ماه (دوشنبه) پخش می‌شود و چون سیستم توزیع ما امکان اشباع بازار را طی یک هفته ندارد‌، هر 10 روز یک‌بار یک قسمت بیرون می‌آید و قسمت پایانی هم همزمان بعد از عاشورا عرضه خواهد شد.

نشست دندون طلا

*** میرباقری در آرزوی ساخت سلمان فارسی

در نشست سریال «دندون طلا» داود میرباقری با این پرسش خبرنگار ایسنا مواجه شد که آیا شرایط حال حاضر تلویزیون به لحاظ مالی و مدیریتی او را به سمت تولید سریال در شبکه نمایش خانگی کشانده و اینکه قصد ندارد در نهایت سریال تاریخی «سلمان فارسی» که از سال‌ها پیش صحبت از تولید آن بود را به سرانجام برساند؟ گفت: آرزویم این است که روزی با تلویزیون «سلمان فارسی» را بسازم. سلمان در اصل پروژه‌ای است که برای خودم تبدیل به یک باور شده است. اما مشکلاتی که تلویزیون دارد‌ و خصوصا مشکلات مالی باعث شده که دوستان نتوانند پروژه سلمان را راه‌اندازی کنند. بنابراین منتظرم ببینم چه زمانی شرایط تولید فراهم می‌شود. به هر حال متن آماده است و هر زمان امکان تولید سلمان باشد‌، آن را کارگردانی خواهم کرد.

او در ادامه درباره‌ی کار در شبکه نمایش خانگی گفت: شبکه نمایش خانگی با «شاهگوش» برای من یک تجربه بود. این حوزه اگر درست بهره‌برداری شود‌ پتانسیل خوبی دارد و می‌تواند شبکه‌ی بسیار تاثیرگذاری باشد. من در دوره‌ی تجربه «شاهگوش» به همه دوستان توصیه کردم که واقعا با شبکه نمایش خانگی جدی برخورد کنید و نگاهمان را به این شبکه عمیق‌تر کنیم. شبکه نمایش خانگی فرصت فوق‌العاده‌ای برای هنرمندان است که بدون واسطه با مردم در ارتباط باشند‌؛ البته نمی‌توان گفت هیچ واسطه‌ای نیست چرا که ما تحت یکسری قوانین کارها را تولید می‌کنیم ولی به هر حال مشکلات کمتر است. از طرفی جاذبه‌های بیشتری هم دارد. در سینما شما سخت‌تر می‌توانید قضاوت کنید که چقدر کارتان مورد استقبال تماشاگر قرار گرفته است. در تلویزیون این ارتباط ضعیف‌تر هم هست و نتایج نظرسنجی درباره‌ی سریال‌ها از طرف خود مرکز آمار صدا و سیما اعلام می‌شود که ما نظارت چندانی روی آن نداریم. ولی در شبکه نمایش خانگی ما بلافاصله متوجه می‌شویم که کار چقدر تاثیرگذار بوده است. این قضیه برای کسی که کار می‌کنند جذاب است. شبکه نمایش خانگی در اصل به لحاظ رقابتی حوزه خاص‌تری است.

میرباقری بر لزوم بالا بردن کیفیت کارها در شبکه نمایش خانگی تاکید کرد و گفت: فکر می‌کنم اگر تولیدات شبکه نمایش خانگی را تبدیل به کارهای فرهنگی کنیم و کارهای با کیفیت‌تری عرضه کنیم‌، اوضاع بهتر هم می‌شود. کارهایی که زحمت بیشتری برایشان کشیده می‌شوند برای مردم قابل تشخیص هستند.

او با اشاره به روند تولید سریال «مختارنامه» و بازخوردی که از پخش این سریال در تلویزیون گرفته است‌، یادآور شد: برای ساخت «مختارنامه» 8، 9 سال وقت گذاشتیم اما هنوز جمع‌بندی متمرکزی ندارم که کار چه اندازه موفق بوده است‌. در گزارش‌هایی که به دستمان رسیده، نظر مردم هنوز کامل مشخص نیست؛ این در حالی است که وقتی کاری را عرضه می‌کنیم، همه تلاشمان را می‌کنیم که نفس تماشاگر به ما انگیزه بدهد.

داود میرباقری بار دیگر تاکید کرد که کارگردانان فعال در شبکه نمایش خانگی، این حوزه را جدی بگیرند.

*** تنوع سلیقه‌ها در تلویزیون، انگیزه‌ها را کم می‌کند

او با اشاره به وضعیت کار در تلویزیون توضیح داد: تنوع سلیقه‌ها در تولید کارها در تلویزیون حاکم است که انگیزه‌ها را کم می‌کند. وقتی قرار است کاری در تلویزیون تولید شود، مشکلات خیلی بیشتر است چراکه جمعیت زیادی در آن دخالت می‌کنند و در نهایت می‌بینیم کاری پخش می‌شود که همه سلیقه‌ها جز سلیقه کارگردان بر آن حاکم بوده است.

نشست دندون طلا

*** تلویزیون به شدت تابع سیاست‌های مدیرانش است

مهدی فخیم‌زاده بازیگر سریال «دندون طلا» هم در ادامه صحبت‌های داود میرباقری درباره‌ی کار در شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت سینما شرایط خاصی را طی می‌کند که این مساله در فیلم «رستاخیز» به اوج خود رسید. معضل اساسی این است که باید چه ساخت و چه کسی باید نظر بدهد. گروهی پروانه ساخت می‌دهند و گروه دیگری لغو می‌کنند. یک مشکل دیگر پروانه نمایش است که وقتی یک فیلم را می‌سازید گاه یک سال برای دریافت مجوز اکران آن زمان نیاز است.

او ادامه داد: تلویزیون هم به شدت تابع سیاست‌های مدیری است که آنجا حضور دارد، در نتیجه همیشه کار کردن با تلویزیون دولتی و رسمی کار سختی است. چرا که مدام مورد سوال قرار می‌گیرید و یک قانون کامل وجود ندارد که همه به آن عمل کنند. یک مدیر به واسطه‌ی شجاعت و سابقه بیشتری که دارد مجوز ساخت برخی کارها را می‌دهد و مدیری دیگر نظر دیگری را اعمال می‌کند. به نظر من این مشکل حل نمی‌شود مگر با راه‌اندازی تلویزیون خصوصی که آن هم به لحاظ قانونی مشکل دارد.

مهدی فخیم‌زاده در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد: تلویزیون برایش سخت است به این همه کارمند پول بدهد و بودجه‌ی زیادی هم نیاز دارد و در نهایت هم نمی‌تواند همه سلایق را پوشش دهد ولی یک شبکه خصوصی با یک دهم این آدم‌ها می‌تواند چرخانده شود.

*** شروع بد شبکه نمایش خانگی

این کارگردان و بازیگر با اشاره به روندی که شبکه نمایش خانگی در ایران طی کرده است،‌ یادآور شد: شبکه نمایش خانگی در ایران شروع بدی داشت و لطمه هم خورد. چند بار سریال‌های نصفه کاره ساخته شد و بعضی از کارها بزن و دررویی درآمد. با ساخت «شاهگوش» و خوش‌قولی سازندگانش شبکه نمایش خانگی استحکام بیشتری پیدا کرد. ولی در نهایت شبکه نمایش خانگی جای خوبی است، چون بخش خصوصی است و بخش دولتی انگیزه پیدا نکرد که وارد این بخش شود. وارد هم شود با ضرب و زور نمی‌تواند مخاطب را جذب کند و مخاطب امکان انتخاب بیشتری دارد.

نشست دندون طلا

*** ساخت «سلمان فارسی» در شبکه نمایش خانگی

در ادامه این نشست داود میرباقری با این پرسش مواجه شد که آیا می‌تواند سریال «سلمان فارسی» را برای شبکه نمایش خانگی تولید کند و چرا باید منتظر تامین بودجه در تلویزیون باشد که پاسخ داد: در استراتژی که تعریف کردیم امیدواریم به تولیدات سنگین در شبکه نمایش خانگی فکر کنیم ولی اینجا بخش خصوصی است و سینما هم هنر گرانی است. فعلا در این شرایط جذب سرمایه مالی دشوار است. امیدوارم این امکان زمانی فراهم شود. ولی مسیر دشواری در پیش است.

*** واکنش میرباقری و فخیم‌زاده به حواشی رستاخیز

به گزارش ایسنا‌، بخش‌هایی از نشست سریال «دندون طلا» به حواشی پیش آمده برای فیلم «رستاخیز» گذشت که داود میرباقری و مهدی فخیم‌زاده نسبت به اتفاقات پیش آمده برای این فیلم واکنش نشان داده و اظهار تاسف کردند.

میرباقری که خود در زمان پخش سریال «مختارنامه» با مشکلاتی به لحاظ پخش چهره حضرت ابوالفضل (ع) مواجه شد‌ه بود، در مطالبی عنوان کرد که اتفاقاتی همانند آنچه برای «رستاخیز» احمدرضا درویش پیش آمد، در نهایت انگیزه‌ی فیلمسازان برای ساخت کارهای مذهبی را کم کرده و آنها را دچار ترس و نگرانی می‌کند. مهدی فخیم‌زاده هم با تایید صحبت‌های میرباقری، مطالبی را درباره‌ی مشکلاتی که برای نشان دادن چهره معصومین در زمان ساخت سریال «ولایت عشق» با آن مواجه بود را یادآور شد.

نشست دندون طلا

*** خوش شانسی ستاره اسکندری

در نشست روز گذشته ستاره اسکندری که در سریال «دندون طلا» نقش نیره را بازی می‌کند‌، درباره‌ی این کاراکتر و همکاری با داود میرباقری خاطرنشان کرد: جزو خوش‌شانس‌ترین بازیگرانی هستم که این شانس را داشتم که هم روی صحنه تئاتر و هم جلوی دوربین شخصیت نیره را بازی کنم و خوشحالم به خاطر اعتمادی که به من شد؛ چرا که بین اجرای تئاتر «دندون طلا» و ضبط مینی سریال آن 15 سال فاصله است.

اسکندری سپس مطالبی را درباره تفاوت بازی در تئاتر‌ و یک سریال بیان کرد.

او گفت: تئاتر خواصی دارد آنچنان که زندگی دارد. در اجرای تئاتر «دندون طلا» هر بار نیره روی صحنه تئاتر متولد می‌شود و می‌میرد و فردا و فردا این اتفاق تکرار می‌شود. وقتی با فاصله به این شخصیت نگاه می‌کنی دوست داری برگردی به عقب و کم‌ تجربگی‌ها را جبران کنی. وقتی این شانس دوباره به تو داده می‌شود که در قالب مینی‌سریال این شخصیت را ثبت کنی‌، جای خوشحالی دارد. من سعی کردم تمام تلاشم را برای ایفای این نقش، مانند 15 سال قبل انجام دهم.

*** وحشت آذرنگ از بازی در «دندون طلا»

حمیدرضا آذرنگ دیگر بازیگر سریال «دندون طلا» هم درباره‌ی همکاری با داوود میرباقری یادآور شد: ارتباط من با تصویر به زمانی برمی‌گردد که آقای میرباقری کار «خنکای ختم خاطره» را دیدند و از ایشان جایزه گرفتم. پس از آن در سریال «یلدا» بازی کردم و حالا هم در «دندون طلا» با ایشان همکاری دارم.

آذرنگ سپس گفت: برای بازی در هیچ کاری به اندازه «دندون طلا» وحشت نداشتم‌. چون این کار در تئاتر شهر اجرا شده و من متاسفانه آن را ندیده‌ام؛ ضمن اینکه دو مقطع زندگی شخصیتی که آن را ایفا می‌کنم به نمایش گذاشته می‌شود. دیگر اینکه این شخصیت هم در جوانی و هم در سن بالاتر سیاه‌بازی می‌کند. من هنوز وحشت دارم و نمی‌دانم چه اتفاقی در برش‌های تصویری‌، کات‌ها و … افتاده است. امیدوارم اتفاق خوبی افتاده باشد من هرگز نمی‌توانم خودم را قضاوت کنم.

*** بهداد نقشش را به ارجمندها تقدیم کرد

حامد بهداد، بازیگر سریال «دندون طلا» هم که از اواسط نشست به گروه ملحق شد، درباره‌ی بازی در سریال داوود میرباقری اظهار کرد: در دراز مدت فیلمبرداری و هم در ریز ریز دقایق و روزها، کار خوبی بود. «دندون طلا» سوگی است در از بین رفتن نمایش روحوضی و خاص جریان موسیقی مطربی. در این مدت بعضی از نشانه‌شناسی‌ها در هنر با شماتت بی‌جهت مواجه شد که از آن جمله موسیقی مطربی بود. امروز بعد از 35 سال که وضعیت مطلوب‌تر شده و بعضی از چیزهای اصیل به جایگاه خود برگشته‌، زمان مناسبی برای ساخت این مینی سریال است.

بهداد ادامه داد: بازی در سریال «دندون طلا» برای من که به این آگاهی رسیده بودم که در حق موسیقی مطربی و نمایش روحوضی ظلم شده‌، فرصت مغتنمی بود. نباید به نمایش روحوضی صرفا به عنوان یک فستیوال نگاه کنیم و آن را بکشیم. مطمئن بودم کلنجار رفتن آقای میرباقری در این سال‌ها با آثارش و در نهایت دکوپاژ و تدوین، حتما اتفاق خوبی را در «دندون طلا» رقم خواهد زد.

این بازیگر تاکید کرد: در «دندون طلا» اتفاق خوبی افتاد و کار خسته‌مان نکرد چون پلان به پلان می‌دانستیم چه کار باید بکنیم. هیچ آینده‌ای جز موفقیت برای این پروژه نمی‌بینم و یکی از بهترین پروژه‌هایی است که مردم عزیز با آن مواجه می‌شوند، چرا که هم کهن الگوها در آن لحاظ شده و هم نقدی بر موسیقی مطربی دارد. مفتخرم یکی از بهترین نقش‌های این سریال به من محول شد و برخود لازم می‌دانم این نقش را به خانواده ارجمند و خصوصا امیریل ارجمند تقدیم کنم.

نشست دندون طلا

*** تحول شیوه توزیع آثار در شبکه نمایش خانگی

در این نشست مهران برومند هم مطالبی را درباره‌ی آفت‌های سیستم توزیع و عرضه آثار در شبکه نمایش خانگی بیان کرد و در عین حال گفت: پتانسیل شبکه نمایش خانگی 10 برابر سینماست. سریال «شاهگوش» در یک قسمت حدود 17 میلیون نفر بیننده داشته است؛ یعنی 2/5 میلیون تیراژ نسخه واقعی با حذف کپی قاچاق است. اگر این سرمایه به دست تولیدکنندگان برسد‌، سرمایه‌ی بزرگی است کما اینکه در اروپا و آمریکا سریال‌های بزرگی در شبکه نمایش خانگی به همین روش ساخته می‌شوند.

او پیش‌بینی کرد که با رشد تکنولوژی، شیوه توزیع آثار در شبکه نمایش خانگی متحول و شاید دیگر سی‌دی منسوخ شود.

برومند اعلام کرد که در توزیع سریال «دندون طلا» هم از شیوه‌های جدید عرضه استفاده شده و در این ارتباط به شبکه آپارات اشاره کرد که قسمت‌های این سریال را به صورت فروش اینترنتی برای یک بار دیدن در اختیار مخاطب می‌گذارد.

*** دلیل گرایش مردم به ماهواره از منظر میرباقری

در پایان این نشست میرباقری در پاسخ به پرسشی درباره‌ی حضور کارگردانان مطرح تلویزیون و سینما در شبکه نمایش خانگی و اینکه آیا با این روند تلویزیون دچار مشکل می‌شود؟ گفت: دوره دیگر هم بوده که چون شرایط مهیا نبوده با تلویزیون کار نکردم. من خیلی به تبعات این قضیه فکر نکردم که اگر امثال من در تلویزیون نباشند چه اتفاقی می‌افتد؛ اهمیتی هم ندارد چرا که باید جوان‌ترها به این حوزه کاری بیایند‌.

او در ادامه توصیه‌هایی را به تلویزیون برای حفظ مخاطب ارائه داد و گفت: برای آشتی دادن مردم با فرهنگ، باید آثاری با سلیقه‌های مختلف ساخته شود. وقتی کاری را عرضه می‌کنید باید ببینید کسی که مثل ما فکر نمی‌کند چگونه با اثر برخورد می‌کند. مهم جذب مخاطبی است که مثل شما فکر نمی‌کند. ما می‌توانیم با منطقی سخن بگوییم که مخالفان و آدم‌هایی که مثل شما فکر نمی‌کنند با اثر ارتباط برقرار کنند اینگونه است که می‌شود فکر کرد روز به روز مخاطبان شما افزایش پیدا می‌کنند. یکی از دلایل گرایش مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای این است که آنچه در سلیقه آنها است در تلویزیون عرضه نمی‌شود. فعل الحال این مشکل در تلویزیون وجود دارد و شما کارهایی را می‌بینید که بعضا زحمت زیادی هم روی آن کشیده است ولی همه سلایق را جذب نمی‌کند ولی در شبکه نمایش خانگی این مشکل اصلاح می‌شود. در حال حاضر کارها در تلویزیون از لحاظ کیفی روز به روز ضعیف‌تر و شعاری‌تر می‌شود. ما در شبکه نمایش خانگی تلاشمان این است که تا جای ممکن کیفیت کارها را بالا ببریم تا مردم بیشتر اعتماد کنند.

در پایان این نشست مهدی فخیم‌زاده هم اعلام کرد که فعلا قصد ساخت سریالی را برای نمایش شبکه خانگی ندارد.

نشست دندون طلا

***

به گزارش ایسنا‌، مراسم رونمایی از سریال «دندون طلا» در ادامه این نشست با پخش بخش‌هایی از این سریال برای خبرنگاران و هنرمندان و همچنین نمایش عکس‌هایی از سریال «دندون طلا» ادامه پیدا کرد.

انتهای پیام