تکنولوژی

آموزش فعال کردن تشخیص گفتار و فرمان‌های صوتی در ویندوزهای مختلف

یک دهه قبل برای تایپ کردن جملات در سیستم عامل‌های مختلف به نیروی انسانی نیاز داشتیم اما اکنون علاوه بر تایپ صوتی یا Voice Typing می‌توان برخی امور را به کمک دستیارهای صوتی اجرا کرد. دستیار صوتی مایکروسافت که کورتانا نامیده شده، تدریجاً هوشمندتر و کاربردی‌تر می‌شود و می‌توان به کمک آن دستورات صوتی مختلفی را در محیط ویندوز اجرا کرد.

در ویندوزهای قدیمی‌تر که کورتانا وجود ندارد هم می‌توان از قابلیت تشخیص گفتار یا Speech Recognition‌ استفاده کرد و فرمان‌های صوتی ساده‌تری را اجرا کرد. در این مطلب می‌خواهیم با Speech Recognition یا تشخیص گفتار ویندوز ۱۰ و تنظیمات و راه‌اندازی اولیه‌ی آن آشنا شویم. با ما باشید.

قابلیت تشخیص گفتار پدیده‌ی جدیدی که تنها در ویندوز ۱۰ پیاده‌سازی شده، نیست بلکه از زمان ویندوز ویستا برای ساده‌تر کردن برخی امور در محیط ویندوز، اضافه شده بود. هدف مایکروسافت در زمان ویندوز Vista این بود که استفاده از ویندوز برای معلولینی که نمی‌توانستند از دست برای کار با موس و کیبورد استفاده کنند، ساده‌تر شود. در حال حاضر با پیشرفتی که در دستیارهای صوتی مختلف مثل Siri اپل و Google Assistant و همین‌طور Cortana‌ مایکروسافت می‌بینیم، فرمان‌های صوتی قابل‌استفاده متنوع‌تر شده است و می‌توان به راحتی چیزی را جست‌وجو کرد و با فرمان صوتی از نتایج سرچ استفاده کرد و برنامه‌های خود را تنظیم کرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد گوگل اسیستنت که یکی از بهترین دستیارهای صوتی است، به مقاله‌ای که قبلاً در این رابطه منتشر کردیم، مراجعه فرمایید:

Google Assistant چیست و چگونه با دستیار صوتی گوگل از گوشی استفاده کنیم؟

در ادامه با فعالسازی قابلیت Speech Recognition در ویندوزهای ویستا، 7 و 8 و ۱۰ آشنا می‌شویم و تنظیمات اولیه برای بهینه‌سازی تشخیص گفتار را مرور می‌کنیم.

قبل از هر چیز توجه کنید که برای استفاده از Speech Recognition به یک ورودی و یک خروجی صوتی نیاز داریم. به عبارت دیگر میکروفون و اسپیکر با کیفیت متوسط لازم است. اگر از میکروفون داخلی لپ‌تاپ ویندوزی خود راضی نیستید، بهتر است یک میکروفون مرغوب‌تر تهیه کنید.

آموزش فعالسازی تشخیص گفتار در ویندوز ویستا، ویندوز 7 و 8 و ۱۰

ابتدا در منوی استارت روی Control Panel‌ کلیک کنید. در ویندوز ۱۰ کنترل پنل با جست‌وجو کردن به کمک جعبه‌ی سرچ و کلیک کردن روی اولین نتیجه، در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

در کنترل پنل ویندوز نما را به حالت Category‌ یا دسته‌بندی موضوعی تغییر دهید و روی Ease of Access کلیک کنید.

در صفحه‌ی بعدی نیز روی گزینه‌ی Start Speech Recognition به معنی راه‌اندازی تشخیص گفتار کلیک کنید.

در دیالوگ‌باکسی که برای راه‌اندازی تشخیص گفتار باز شده، روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

نوع میکروفونی که در اختیار دارید را انتخاب کنید. میکروفون‌های هدستی یا Headset Microphone و میکروفون‌های ایستاده روی میز یا Desktop Microphone و همین‌طور سایر میکروفون‌ها یا Other، سه حالت ممکن است. بعد از انتخاب نوع میکروفون روی Next کلیک کنید.

در مرحله‌ی بعدی جمله‌ای ذکر شده که می‌بایست آن را با صدای معمولی و از فاصله‌ی معمولی با میکروفون، قرائت کنید. به عبارت دیگر مثل همیشه روی صندلی بنشینید و با صدای همیشگی صحبت کنید و جمله را بخوانید. اگر حین خواندن جمله، ستون نمایش بلندی صدا در محدوده‌ی سبز باشد، بلندی صدا و فاصله تا میکروفون مناسب است اما در غیر این صورت بهتر است بلندی صدا و فاصله‌ی خود تا میکروفون را کمی تغییر دهید. در نهایت روی Next کلیک کنید.

اکنون به مرحله‌ی بهبود دقت و عملکرد می‌رسیم. با انتخاب کردن گزینه‌ی اول یعنی Enable document review، ویندوز می‌تواند فایل‌هایی از نوع داکیومنت مثل فایل‌های Word و همین‌طور ایمیل‌های شما را بررسی کند تا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه‌ی صحبت کردن و نوشتن شما کسب کند و به این ترتیب حین تشخیص گفتار نیز جملات و کلماتی که استفاده می‌کنید را بهتر و دقیق‌تر درک کند. در نهایت روی Next کلیک کنید.

در مرحله‌ی بعدی می‌توان نحوه‌ی فعالسازی تشخیص گفتار را انتخاب کرد. حالت دستی یا Manual به این معنی است که برای فعال کردن تشخیص گفتار می‌بایست کلید Ctrl + Windows کیبورد را هم‌زمان فشار دهید. حالت دوم یعنی Use voice activation mode به این معنی است که تشخیص گفتار با فرمان صوتی فعال می‌شود. به عبارت دیگر می‌بایست میکروفون روشن و فعال باشد و کاربر بگوید “Start listening” تا تشخیص گفتار فعال شود. در نهایت روی Next کلیک کنید.

ویندوز ریفرنسی به عنوان لیست تمام فرامین صوتی که کاربر می‌تواند استفاده کند، ارایه می‌کند. می‌توانید این لیست را پرینت کنید و هر از گاهی به آن نگاهی بیاندازید تا فرمان‌های مختلف را به صورت کامل به خاطر بسپارید. روی Next کلیک کنید.

آخرین گزینه‌ای که در مراحل راه‌اندازی تشخیص گفتار ویندوز در اختیارتان قرار می‌گیرد، فعال کردن Speech Recognition به محض بالا آمدن ویندوز است. در صورت نیاز این گزینه را فعال کنید و روی Next کلیک کنید. در آخرین مرحله می‌توان از آموزش کوتاه کار با تشخیص گفتار ویندوز استفاده کرد و در صورت عدم نیاز، از آن گذشت.

اکنون پنل کوچکی بالای تمام پنجره‌ها دیده می‌شود که به کمک آن می‌توان تشخیص گفتار را فعال کرد و همین‌طور از فعال یا غیرفعال بودن آن مطلع شد و کارهای بیشتری به کمک آن انجام داد.

قبلاً در مورد روش تایپ صوتی در نرم‌افزار مایکروسافت Word نیز مقاله‌ای منتشر کردیم که مطالعه کردن آن را به کاربران ویندوز توصیه می‌کنیم:

آموزش تایپ صوتی در ویندوز و نرم‌افزاری مثل Word

سوالات مهم در مورد تشخیص گفتار و فرامین صوتی در ویندوز

آیا برای استفاده از Speech Recognition ویندوز به میکروفون جدید و مرغوب نیاز است؟

توجه کنید کنید که تشخیص گفتار انگلیسی، نیازمند تلفظ صحیح کلمات و عبارت‌های انگلیسی است. بنابراین قبل از هر اقدامی در مورد میکروفون و تنظیمات مربوطه، مطمئن شوید که کلمات را صحیح تلفظ می‌کنید.

خیر. نرم‌افزار تشخیص گفتار ویندوز در گذر زمان به قدری بهینه شده که حتی با میکروفون داخلی لپ‌تاپ‌ها نیز می‌توان از آن استفاده کرد ولیکن اگر در تشخیص گفتار مشکلات متعددی تجربه کرده‌اید، بهتر است ابتدا از مسیری که به آن اشاره کردیم یعنی Control Panel > Ease of Access > Speech Recognition روی Train your computer to better understand you کلیک کنید. این بخش همان‌طور که از نامش پیداست برای آموزش کامپیوتر جهت درک بهتر گفتار شما طراحی شده است. اگر پس از انجام مراحل طبق دستورالعمل این بخش، باز هم تشخیص گفتار کیفیت خوبی ندارد، از یک میکروفون بهتر استفاده کنید.

کدام نسخه‌های ویندوز از Speech Recognition برخوردار هستند؟

تمام نسخه‌های اخیر ویندوز این قابلیت را دارند و در ویندوز Vista نیز می‌توان از این قابلیت استفاده کرد. مراحل فعالسازی و تنظیمات نیز در نسخه‌های مختلف مشابه است.


موتور تبدیل گفتار به متن گوگل یا همان کیبورد voice typing گوگل در اندروید، برای ساده کردن تایپ طراحی شده و علی‌رغم اینکه برخی کاربران در استفاده از آن یا در واقع دقت و صحت تشخیص کلمات شک دارند، می‌توان گفت که این کیبورد واقعاً کار می‌کند و البته سریع‌تر از تپ کردن روی کلیدهای کیبورد لمسی عمل می‌کند.

تغییر دادن زبان موتور تبدیل گفتار به متن گوگل در اندروید بسیار ساده است و خوشبختانه حتی زبان فارسی نیز قابل‌استفاده است. در ادامه به روش تغییر دادن زبان کیبورد تشخیص گفتار گوگل در اندروید می‌پردازیم.

توجه کنید که عملکرد موتور تبدیل صدا به متن گوگل در اندروید خوب است اما به شرطی که فاصله‌ی شما با میکروفون نسبتاً کم باشد و صدای بلندی مثل موسیقی یا صحبت کردن دیگران در پس‌زمینه وجود نداشته باشد.

از طرف دیگر زمانی که کلمه‌ای تشخیص داده می‌شود، نمایشگر چشمک می‌زند تا کاربر متوجه شود که کلمه‌ی تلفظ شده به درستی شناسایی و به متن تبدیل شده است.

کیبورد تایپ صوتی یا voice typing اندروید از زبان‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند و حتی می‌توان به زبان فارسی هم تایپ صوتی انجام داد.

روش تغییر زبان کیبورد تایپ صوتی در اندروید

برای فارسی کردن قابلیت تایپ صوتی یا voice typing در اندروید، مراحل زیر را طی کنید که البته بسته به رام گوشی و طراحی منوهای تنظیمات که توسط سازنده انجام شده، کمی متفاوت است:

اپلیکیشن Settings را اجرا کنید.

در منوی تنظیمات بخش‌های مختلف را بررسی کنید و گزینه‌ای شبیه به Language and Input یا تنظیمات زبان و ورودی را پیدا کرده و روی آن تپ کنید.

نحوه تغییر زبان تایپ صوتی گوگل در اندروید

در این بخش روی Virtual Keyboard که به معنی کیبوردهای مجازی یا نرم‌افزاری است، تپ کنید.

نحوه تغییر زبان تایپ صوتی گوگل در اندروید

در لیست کیبوردها نیز روی کیبوردی به اسم Google Voice typing Keyboard تپ کنید.

روی زبان پیش‌فرض یا default تپ کنید تا لیستی از زبان‌های پشتیبانی‌شده نمایان شود. در این لیست زبان فارسی یا هر زبان ضروری دیگری را انتخاب کنید.

نحوه تغییر زبان تایپ صوتی گوگل در اندروید

روی SAVE تپ کرده و از تنظیمات خارج شوید.

اکنون به اپلیکیشن‌هایی مثل پیام‌رسان‌ها، مرورگر اینترنت، ویرایش فایل‌های ورد و آفیس و … مراجعه کنید و کیبورد Voice Typing را فعال کنید و عملکرد آن را آزمایش کنید.

امکانات و ویژگی‌های Google Voice Typing Keyboard

در کیبورد مخصوص تایپ صوتی گوگل، امکانات مختلفی پیش‌بینی شده است، مثل موارد زیر:

  • اضافه کردن علایم نگارشی با توجه به مکث‌های کاربر حین قرائت کردن متن.
  • حین تایپ صوتی برای تشخیص گفتار از سرورهای گوگل استفاده می‌شود، بنابراین یادتان باشد که دسترسی به اینترنت را فعال کنید و همین‌طور به ترافیک اینترنت و هزینه‌ی آن توجه داشته باشید.

و مواردی که باید حین استفاده از تایپ صوتی به آن توجه کرد:

  • اگر گرامر اشتباه باشد، تصحیح صورت نمی‌گیرد و در واقع گرامر را کاربر به صورت دستی بررسی و تصحیح می‌کند.
  • تایپ کردن حرف اول جملات به صورت بزرگ در متونی به زبان انگلیسی و برخی زبان‌های دیگر به صورت خودکار انجام نمی‌شود.
  • کلمات زشت و توهین‌آمیز و ناپسند به صورت خودکار سانسور می‌شود و در واقع به جز حرف اول، سایر حروف به صورت ستاره تایپ می‌شود.

در پایان این موضوع را یادآوری می‌کنم که در محیط ویندوز و هر سیستم عامل دیگری می‌توان به کمک یک سایت ساده، از تایپ صوتی استفاده کرد. به علاوه اگر از کاربران سرویس‌های ابری گوگل و اپلیکیشن Google Docs باشید، تایپ کردن متون با گفتار، امکان‌پذیر و ساده است.

آموزش تایپ صوتی به زبان فارسی با اپ تحت وب Voice Dictation 2.0

آموزش فعال کردن تشخیص گفتار و فرمان‌های صوتی در ویندوزهای مختلف

به علاوه در اندروید می‌توان از دستیار صوتی Google Assistant برای امور پیچیده‌تر و جالب‌تری نیز استفاده کرد اما نیاز به تلفظ صحیح لغات و عبارت‌های انگلیسی دارد:

Google Assistant چیست و چگونه با دستیار صوتی گوگل از گوشی استفاده کنیم؟


قابلیت فرمان صوتی در اندروید و ویندوز ۱۰ ، کار با موبایل، کامپیوتر و لپ تاپ را به کاری ساده و جذاب تر تبدیل کرده است. فرض کنید بتوانید همه برنامه ها و نرم افزارهای خود را با صدای خود کنترل و مدیریت کنید؛ قطعا علاوه بر لذت بخش بودن این امر، صرفه جویی در زمان نیز از مزیت های این تکنولوژی به شمار می آید.

به عنوان مثال با استفاده از تکنولوژی فرمان صوتی در اندروید شما می توانید به جستجوی مطالب مورد نظر خود در موتور جستجوی گوگل پرداخته و یا به راحتی با یک فرمان صوتی با دوستان خود تماس بگیرید. همچنین می توانید با استفاده از تکنولوژی فرمان صوتی در ویندوز ۱۰ ، برخی از نرم افزارهای کامپیوتر یا لپ تاپ خود را مدیریت کنید.

در این مطلب ما قصد داریم فرمان صوتی در اندروید و ویندوز ۱۰ را آموزش داده و مزایای استفاده از این تکنولوژی را بیان کنیم. اگر شما نیز به این موضوع علاقه دارید و می خواهید اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اما در ابتدا لازم است تعریف کوتاه و مختصری درباره تکنولوژی فرمان صوتی ارائه دهیم. فرمان صوتی چیست و چرا بهنر است از این تکنولوژی در دستگاه ها استفاده شود؟

فرمان صوتی چیست؟

تکنولوژی فرمان صوتی در دستگاه های مختلف به معنی تشخیص گفتار و رمزگشایی صدای انسان توسط یک برنامه یا نرم افزار کامپیوتری است. این تکنولوژی به منظور استفاده از یک دستگاه، اجرای دستورات ، تایپ کردن و… بدون نیاز به صفحه کلید، موس و یا هر وسیله سخت افزاری دیگر کاربرد دارد. این کار روی کامپیوتری با نرم افزار “ASR” که از عبارت “automatic speech recognition” به معنی “شناسایی خودکار گفتار”  گرفته شده است، انجام می شود. اولین دستگاه ASR در سال ۱۹۵۲ مورد استفاده قرار گرفت، در آن زمان تنها ارقام خوانده شده توسط این نرم افزار شناخته می شد. اما اکنون با گسترش این فناوری نرم افزار ASR در صنایع مختلف مثل خدمات بهداشتی، نظامی و… مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال فرمان صوتی در هواپیمای جنگنده F-16 کاربرد بسیاری دارد.

آموزش استفاده از فرمان صوتی در اندروید

بهترین روش استفاده از تکنولوژی فرمان صوتی در اندروید ، استفاده از برنامه Voice Access است. با نصب این اپلیکشین بدون نیاز به لمس گوشی اندروید خود، می توانید دستورات مختلفی را روی آن اجرا کنید، سایر اپلیکیشن ها را مدیریت کنید، تماس بگیرید و یا تایپ کنید. در واقع دنیای ارتباط شما با گوشی هوشمندتان توسط اپلیکیشن Voice Access دچار تغییر خواهد شد. قبل از اینکه آموزش استفاده از این اپلیکشن را بیان کنیم، به چند نکته مهم درباره آن توجه کنید:

  • نکته مهمی که در ابتدا باید بدانید، این است که اپلیکیشن Voice Access فعلا تنها به زبان های انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، ایتالیایی یا فرانسوی قابل استفاده می باشد. بنابراین برای استفاده از این برنامه باید تا حدودی به یکی از زبان های فوق ، مسلط باشید.
  • برای نصب اپلیکیشن Voice Access به اندروید نسخه 5٫0 یا بالاتر نیاز دارید. (برای اطلاع از نسخه اندروید موبایل خود به تنظیمات و سپس قسمت درباره تلفن در موبایلتان مراجعه کنید.)
  • برای اینکه مطمئن شوید آخرین و جدیدترین نسخه اپلیکیشن Voice Access را دارید، بهتر است آن را از Google Play دریافت کنید.

اما روش استفاده از این اپلیکشین فرمان صوتی در اندروید چیست و شما چگونه می توانید با استفاده از آن در گوشی هوشمند خود، دستورات مورد نظر را اجرا کنید برای دریافت پاسخ این سوال و اطلاع از مراحل نصب و استفاده از برنامه Voice Access با ما همراه باشید. راه اندازی و استفاده از این برنامه در دو مرحله ساده انجام می گیرد و شما از با انجام این دو مرحله می توانید از این پس با صدای خود، تلفن همراهتان را مدیریت کنید.

1- دانلود اپلیکیشن Voice Access

همان طور که گفته شد بهترین روش دریافت اپلیکیشن Voice Access ، دانلود آن از Google Play است. با کلیک بر روی دانلود Voice Access و یا جستجوی Voice Access در گوگل پلی می توانید به صفحه دانلود این اپلیکیشن دسترسی پیدا کرده و جدیدترین نسخه آن را دانلود نمایید.

2- تنظیم و فعالیت voice Access

– به قسمت تنظیمات موبایل خود مراجعه کنید.

– گزینه Accessibility یا دسترسی ها را انتخاب کنید.

Voice Access را لمس کرده و از بالای صفحه توسط دکمه روشن و خاموش ، این برنامه را فعال کنید.

– از دستورات مختلف برای فرمان صوتی در اندروید استفاده نمایید. به عنوان مثال از فرمان “scroll down” برای اسکرول کردن صفحه موبایل و یا از دستورات دیگر برای تایپ یا ویرایش متن استفاده کنید.

مزایای استفاده از فرمان صوتی در اندروید

تکنولوژی فرمان صوتی در اندروید مزایای بسیاری برای ما خواهد داشت. در اینجا به مهم ترین مزایای استفاده از آن اشاره می کنیم :

  • با وجود این تکنولوژی استفاده از موبایل برای افرادی که دچار معلولیت های جسمی مختلف هستند، ساده تر خواهد شد.
  • با کمک این تکنولوژی احتمال تصادفات به دلیل استفاده از موبایل، به حداقل میزان کاهش می یابد. فرض کنید به جای اینکه موبایل خود را بردارید، ارسال پیام را انتخاب کرده و به تایپ یک متن بپردازید، دستورات و حتی متن مورد نظر را به صورت صوتی بیان کرده و موبایل شما بدون نیاز به دست و چشمانتان فعالیت مورد نظرتان را انجام دهد. قطعا این فناوری در رانندگی تاثیر بسزایی دارد.
  • از دیگر مزایای استفاده از فرمان صوتی در اندروید ، صرفه جویی در زمان برای افرادی است که اهمیت زیادی برای زمان خود دارند. به عنوان مثال به جای اینکه انجام کاری را برای ارسال یک پیام به دوستتان متوقف کنید، می توانید در حین انجام آن کار، با استفاده از فرمان صوتی یک پیام حاوی متن دلخواه را برای فرد مورد نظر بفرستید.

آموزش استفاده از فرمان صوتی در ویندوز ۱۰

علاوه بر استفاده از فرمان صوتی در اندروید ، شما می توانید از فرمان صوتی در ویندوز ۱۰ نیز استفاده نمایید. این تکنولوژی می تواند باعث راحت شدن کار با ویندوز ۱۰ شود. اگر شما نیز مایلید از این قابلیت ویندوز ۱۰ استفاده کنید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

1- تنظیم میکروفن

اگر چه برخی از لپ تاپ های پیشرفته تر، مجهز به میکروفن هستند، اما بسیاری از آن ها نیاز به یک میکروفن خارجی دارند. بنابراین اگر در لپ تاپ شما از قبل میکروفن تعبیه نشده است، قبل از استفاده از فرمان صوتی ، یک میکروفن به آن متصل کنید.

2- فعال سازی دستیار صوتی کورتانا

  • در منوی استارت عبارت Windows Speech را جستجو کنید.
  • روی Windows Speech Recognition کلیک کنید.
  • در صفحه باز شده روی NEXT کلیک کنید.
  • در پنجره باز شده میکروفن مورد نظر خود را انتخاب کرده و NEXT را بزنید.
  • در این مرحله نیز پس از خواندن مطلب نوشته شده و آمادگی لازم ، NEXT را بزنید.
  • سپس با روشن کردن و نزدیک کردن میکروفن به دهان خود، متن برجسته شده رابا صدایی واضح بخوانید؛ با این کار دکمه NEXT فعال شده و می توانید برای رفتن به مرحله بعد روی آن کلیک کنید.
  • در این پنجره اجازه دسترسی یا عدم دسترسی کامپیوتر به ایمیل ها را صادر کنید.
  • در پنجره جدید باید چگونگی فعالسازی یا غیر فعال کردن فرمان صوتی کامپیوتر خود را مشخص کنید. انتخاب گزینه Use Manual activation mode به معنی فعال و غیرفعال کردن فرمان صوتی توسط کلیدهای ترکیبی و گزینه Use voice activation mode به معنی فعال و غیر فعال کردن فرمان صوتی با دستور صوتی است. به عنوان مثال می توانید انتخاب کنید که با فشردن کلیدهای Ctrl+Windows امکان فرمان صوتی غیر فعال شود و یا برای غیرفعال کردن آن بگویید : “Stop Listening” .
  • با کلیک بر روی View Refrences sheet در پنجره جدید می توانید لیستی از عبارت ها و کلمات آماده فرمان صوتی را ببینید.
  • فعال کردن گزینه run Speech Recognition at startup در پنجره باز شده تشخیص گفتار و قابلیت فرمان صوتی در ویندوز ۱۰ را با راه اندازی ویندوز فعال می کند.
  • در پنجره آخر گزینه Start Tutorial برای تماشای ویدئوی آموزشی استفاده از دستیار صوتی و گزینه Skip Tutorial برای رد کردن این مرحله است.

طبیعی است استفاده از این تکنولوژی در ویندوز ۱۰ سرعت عمل کاربران را در هنگام استفاده از کامپیوتر تا حد قابل توجهی افزایش می دهد. به همین دلیل افراد همان طور که به استفاده از فرمان صوتی در اندروید علاقه دارند، می خواهند این قابلیت را در ویندوز خود نیز فعال کنند.