تکنولوژی

آموزش غیرفعال کردن بکاپ‌گیری از اطلاعات اپ‌ها روی iCloud در آیفون و آیپد

اپل در پلان رایگان و پایه‌ی سرویس iCloud، تنها 5 گیگابایت فضای ابری در اختیار کاربران می‌گذارد. این رویه از سال ۲۰۱۱ تا به امروز تغییری نکرده است در حالی که کاربران آیفون و آیپد و همین‌طور مک‌بوک یا آی‌مک، به فضای ابری بیشتری نیاز دارند. ممکن است با مشکل کمبود فضای ابری روبرو شده باشید، در این صورت می‌توانید با غیرفعال کردن همگام‌سازی برخی فایل‌ها و دیتای برخی اپلیکیشن‌ها، مقدار زیادی از فضای استفاده شده را آزاد کنید.

در ادامه به تنظیمات و ترفندهایی برای کاهش حافظه‌ی پر شده در سرویس ابری آی‌کلود می‌پردازیم. با ما باشید.

برخی کاربران که به اینترنت سریع و ارزان دسترسی دارند، از سرویس ذخیره‌سازی ابری آی‌کلود و البته دیگر سرویس‌های ابری بیشتر استفاده می‌کنند. ممکن است این افراد حتی از ویدیوهایی که با دوربین گوشی تهیه کرده‌اند هم روی سرویس ابری بکاپ تهیه کنند. در این صورت شاید ارتقا دادن به حساب پولی بسیار مفید باشد.

آموزش ستاپ iCloud و همگام‌سازی عکس‌ها، مخاطبین، پیام‌ها و غیره

اما کاربران ایرانی که معمولاً اینترنت سریع و کم‌هزینه در اختیار ندارند، صرفاً از 5 گیگابایت فضای ابری رایگان که اپل ارایه می‌کند، استفاده می‌کنند. اگر شما هم از 5 گیگابایت فضای رایگان iCloud استفاده می‌کنید و قصد پرداخت هزینه ندارید، می‌توانید اطلاعاتی که آیفون، آیپد یا مک‌او‌اس روی آی‌کلود بارگذاری می‌کند را محدود کنید تا مشکل کمبود فضای ابری رفع شود.

در ادامه به ترفندهایی برای خالی کردن فضای اشغال شده در سرویس ابری آی‌کلود می‌پردازیم.

قبل از پیاده‌سازی راهکارها بهتر است با استفاده از آیتونز بکاپی کامل از گوشی یا تبلت خویش تهیه کنید تا مبادا فایلی هم از حافظه‌ی داخلی و هم از سرویس ابری حذف شود و بکاپی از آن وجود نداشته باشد!

حذف کردن عکس‌های اضافی

بیشترین حجم اشغال شده در کامپیوتر و همین‌طور گوشی و تبلت، معمولاً به فایل‌های مولتی‌مدیا یا در واقع عکس، ویدیو و موسیقی مربوط می‌شود. اپل برای کاهش حجم عکس و ویدیوها، از دو فرمت جدید و پیشرفته به اسم HEVC و HEIC استفاده کرده اما باز هم حجم ویدیو و عکس بالاست و فضای زیادی اشغال می‌کند. حتی ممکن است برای حفظ سازگاری با سایر وسایل، از فرمت‌های متداول که JPG و MP4 است، استفاده کنید و در این صورت حجم بیشتری اشغال می‌شود.

چگونه HEVC و HEIF‌ را در آیفون و آیپد غیرفعال کنیم و از JPG‌ و MP4 استفاده کنیم؟

بنابراین حذف کردن ویدیوها و عکس‌هایی که با دوربین گرفته‌اید و اهمیت زیادی ندارد، یک راهکار اصلی برای پاکسازی حافظه‌ی داخلی گوشی یا تبلت است. بهتر است این نوع فایل‌ها را روی سرویس ابری آپلود نکنید بلکه روی کامپیوتر یا مک کپی کرده و نگهداری کنید. در این صورت هزینه‌ی اینترنت نیز کمتر می‌شود.

اگر همگام‌سازی عکس و ویدیوها فعال است، هر عکس یا ویدیویی که از iPhone یا iPad حذف کنید، از آی‌کلود هم حذف می‌شود. لذا اپلیکیشن Photos را اجرا کنید و در تب Album یکی از دسته‌بندی‌ها را لمس کنید. در ادامه فایل‌هایی غیرضروری را انتخاب کرده و حذف کنید.

فایل‌هایی که اخیراً حذف شده، در بخش Recently Deleted قرار می‌گیرد. اگر اشتباهی رخ داده، فایل را بازگردانی کنید چرا که پس از ۳۰ روز، فایل به صورت همیشگی حذف می‌شود.

آموزش 3 روش ریکاوری کردن عکس‌های دیلیت شده در آیفون و آیپد

می‌توانید تمام فایل‌های عکس را نیز به سرعت پاکسازی کنید:

چگونه تمام عکس‌های آیفون یا آیپد را دیلیت کنیم؟

از گوگل فوتوز در کنار آی‌کلود استفاده کنید

اگر به فضای ابری برای ذخیره کردن ویدیوها و عکس‌ها نیاز دارید، تنها انتخاب شما سرویس ابری اپل نیست بلکه می‌توانید از Google Photos و سرویس‌های مشابه استفاده کنید. گوگل در حال حاضر ۱۵ گیگابایت فضای رایگان در اختیار  شما می‌گذارد اما از نظر سهولت مدیریت تصاویر به خوبی آی‌کلود نیست به خصوص که با سیستم عامل iOS و اپلیکیشن‌های اصلی اپل یکپارچه نشده است. نکته‌ی دیگر این است که رزولوشن عکس‌ها به ۱۶ مگاپیکسل و رزولوشن ویدیوها به 1080p محدود می‌شود. اما مزیت اساسی گوگل فوتوز این است که برخلاف آی‌کلود با اندروید و سایر سیستم عامل‌ها سازگاری خوبی دارد.

دانلود Google Photos از آیتونز

در ضمن گوگل فوتوز هم قابلیت Sync یا همگام‌سازی دارد. لذا اگر عکسی را حذف کنید، از سرویس ابری نیز حذف می‌شود.

غیرفعال کردن آپلود عکس‌ها روی آی‌کلود

اگر از گوگل فوتوز برای آپلود کردن عکس‌ها و بکاپ‌گیری آنلاین استفاده می‌کنید و یا برای کاهش مصرف اینترنت نمی‌خواهید فایل‌های عکس روی iCloud آپلود شود، می‌توانید در تنظیمات این قابلیت را غیرفعال کنید. روش کار به این صورت است:

ابتدا اپلیکیشن Settings را اجرا کنید و روی تصویر پروفایل خویش در بالای صفحه تپ کنید و در ادامه روی iCloud تپ کنید.

در صفحه‌ی بعدی روی Photos تپ کنید و در صفحه‌ی بعدی نیز سوییچ روبروی iCloud Photos را در وضعیت خاموش قرار دهید.

توجه کنید که اگر حافظه‌ی ذخیره‌سازی دیوایس شما کم باشد، عکس‌های اصلی از گوشی یا تبلت حذف می‌شود و نسخه‌ی رزولوشن پایین روی حافظه نگهداری می‌شود. در این حالت نسخه‌ی رزولوشن‌بالا روی iCloud‌ آپلود شده است. بنابراین قبل از غیرفعال کردن قابلیت ذخیره کردن عکس‌های روی آی‌کلود، روی گزینه‌ی که کمی پایین‌تر است Download and Keep Originals تپ کنید تا نسخه‌ی رزولوشن‌بالا دانلود شده و روی حافظه‌ی داخلی گوشی یا تبلت ذخیره شود.

به این ترتیب ویدیوها و عکس‌ها از این پس روی آی‌کلود آپلود نمی‌شود.

برای حذف کردن فایل‌های عکس و ویدیو که تاکنون آپلود شده، به صفحه‌ی قبلی برگردید و روی Manage Storage یا مدیریت حافظه‌ی ذخیره‌سازی تپ کنید و در ادامه روی Photos تپ کنید.

در صفحه‌ی بعدی روی Disable & Delete تپ کنید و در ادامه برای تأیید فرآیند، روی Delete Photos and Videos تپ کنید.

آی‌کلود تا ۳۰ روز عکس و ویدیوها را نگهداری می‌کند. لذا اگر اشتباهی رخ داده، حداکثر ۳۰ روز برای لغو تغییرات فرصت دارید.

غیرفعال کردن اپ‌هایی که از آی‌کلود استفاده می‌کنند

برخی اپلیکیشن‌ها برای همگا‌م‌سازی دیتا بین وسایل متصل به یک حساب کاربری، از آی‌کلود استفاده می‌کنند. معمولاً این اپلیکیشن‌ها استفاده‌ی زیادی از فضای ذخیره‌سازی آی‌کلود نمی‌کنند اما ممکن است پیام‌رسان‌هایی مثل WhatsApp و برخی اپ‌های مشابه، فایل‌های زیادی را روی آی‌کلود ذخیره کنند. در این صورت می‌توانید استفاده کردن این اپ‌ها از iCloud را ممنوع و مسدود کنید. به همین ترتیب می‌توانید مانع استفاده کردن اپلیکیشن‌های اصلی iOS مثل Notes اپل و تقویم از سرویس آی‌کلود شوید.

روش کار به این صورت است: مثل قبل تنظیمات را باز کنید و روی تصویر پروفایل خویش در بالای صفحه تپ کنید. در ادامه روی iCloud تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی کمی اسکرول کنید تا به بخش Apps Using iCloud برسید. اپ‌هایی که از آی‌کلود استفاده می‌کنند، در این بخش لیست می‌شوند. اپلیکیشن موردنظر را پیدا کنید و سوییچ روبروی آن را غیرفعال کنید.

توجه کنید که اطلاعاتی که قبلاً بارگذاری و همگام‌سازی شده، با این روش حذف نمی‌شود! برای حذف کردن این موارد، می‌بایست از بخش مدیریت حافظه استفاده کنید. لذا روی Manage Storage که بالای لیست دیده می‌شود تپ کنید. در ادامه روی نام اپلیکیشن تپ کنید.

و سپس روی Delete Data تپ کنید و در نهایت برای تأیید حذف داده‌های آپلود شده، روی Delete تپ کنید.

غیرفعال کردن بکاپ‌گیری از دیتای اپ‌ها

استفاده از آی‌کلود برای بکاپ‌گیری کامل از آیفون یا آیپد، یکی از کارهایی است که کاربران انجام می‌دهند. اما برای این مهم به فضای زیادی نیاز است. می‌توانید برای کاهش حجم بکاپ‌ها، از همه‌ی اطلاعات بکاپ نگیرید و در واقع می‌توانید دیتای اپ‌هایی که مهم نیستند را در بکاپ‌ها لحاظ نکنید. روش کار ساده است، به مقاله‌ی زیر توجه فرمایید:

آموزش غیرفعال کردن بکاپ‌گیری از اطلاعات اپ‌ها روی iCloud در آیفون و آیپد

حذف کردن فایل‌های اضافی iCloud با روش دستی

اپل هم‌زمان با انتشار iOS 11 اپلیکیشنی جدید به اسم Files را برای مدیریت فایل و همین‌طور فایل‌های موجود روی سرویس ابری معرفی کرد. این اپلیکیشن قدرتمند برای مدیریت کردن فایل‌های iCloud Drive نیز بسیار مفید است و کاری مثل حذف کردن فایل‌های اضافی را ساده می‌کند. البته بدون این اپ هم می‌توانید از طریق وب‌سایت آی‌کلود فایل‌ها را چک کنید و موارد غیرضروری را حذف کنید.

و اما روش کار: اپلیکیشن Files را نصب و اجرا کنید و سپس روی iCloud Drive تپ کنید.

لیستی از فایل‌ها و فولدرهای موجود روی آی‌کلود نمایان می‌شود. فولدرها را چک کنید و فایل‌های اضافی را پیدا کنید. می‌توانید از نوار جستجو در بالای صفحه نیز استفاده کنید.

در نهایت فایل‌های اضافی را انتخاب کرده و حذف کنید.

اپلیکیشن‌های مدیریت فایل دیگری نیز برای آیفون و آیپد طراحی شده که امکانات جالب و کاملی دارند. در مقاله‌ی زیر به معرفی این اپ‌ها پرداختیم:

بهترین اپ‌های فایل منیجر برای آیفون و آیپد

استفاده از فضای ابری دیگری برای اپ‌های iWork

اپلیکیشن‌های آفیس اپل برای iOS که iWork نامیده می‌شود، شامل اپ‌های Pages و Numbers و Keynote است که در حقیقت کاربردی شبیه به Word و Excel و PowerPoint مایکروسافت دارند. این اپ‌ها فایل‌ها را روی آی‌کلود ذخیره کرده و از طریق آی‌کلود همگام‌سازی می‌کنند. اگر مشکل کمبود فضای ابری iCloud جدی است، می‌توانید همگام‌سازی فایل‌های آفیس از طریق آی‌کلود را غیرفعال کنید و صرفاً فایل‌های آیفون یا آیپد را روی حافظه‌ی داخلی داشته باشید. البته در این صورت فایل‌ها در MacBook متصل به همان اپل‌آی‌دی در دسترس نخواهد بود!

اپل آی‌دی چیست و چه کاربردی دارد؟ تغییر ایمیل و ریست کردن رمز عبور Apple ID و سوالات متداول

راهکار دیگر این است که از سرویس دیگری برای همگام‌سازی استفاده کنید. در این حالت هم برخی قابلیت‌ها و امکانات مرتبط با آی‌کلود غیرفعال می‌شود.

و اما روش کار: اپلیکیشن Settings را اجرا کنید و روی Pages یا Numbers یا Keynote تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی روی Document Storage تپ کنید.

و در صفحه‌ی باز شده یکی از سرویس‌های ابری دیگر را به جای iCloud انتخاب کنید. برای ذخیره‌سازی روی حافظه‌ی داخلی و در واقع عدم استفاده از سرویس‌های ابری، می‌توانید On My iPhone یا On My iPad را انتخاب کنید.

همین فرآیند را برای اپلیکیشن‌های دیگر مجموعه iWork تکرار کنید.


تمام گوشی‌های موبایل هوشمندی که روزانه با آنها سروکار دارید، روزی نیاز به بروزرسانی سیستم عامل دارند. با آپدیت سیستم عامل گوشی، عملکرد آن افزایش خواهد یافت. در این بحث به بررسی روش‌های آپدیت آیفون خواهیم پرداخت.

برای افرادی که از گوشی‌‌های آیفون استفاده می‌‌کنند، ممکن است این سوال در ذهن‌شان به وجود آید، که روش‌های بروزرسانی سیستم عامل گوشی آیفون چیست؟

برای انجام این کار می‌‌توان از روش‌‌های مختلف استفاده کرد. اما اگر بعد از مطالعه این مطلب، قادر به انجام این کار نبودید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات تعمیر موبایل استفاده کنید تا کارشناس مربوطه جهت آپدیت سیستم عامل گوشی شما اعزام شود.

برای آپدیت سیستم عامل گوشی آیفون چه نکاتی را درنظر بگیریم؟

اگر چه روش‌‌های زیادی برای آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون وجود دارد، ولی با این حال باید قبل از اینکه شروع به آپدیت سیستم عامل گوشی کنید، برخی از نکات ضروری و مهم را مدنظر داشته باشید تا در حین آپدیت کردن سیستم عامل گوشی به مشکل برخورد نکنید. از این رو، در ادامه برخی از نکات مهم و ضروری برای آپدیت کردن سیستم عامل گوشی را بررسی می‌‌کنیم.

قبل از آپدیت، بررسی کنید که باتری گوشی پر باشد

یکی از نکات مهم و اولیه برای آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون این است که به شارژ گوشی توجه داشته باشید و آن را فول شارژ کنید. چرا که احتمال دارد، در حین آپدیت کردن گوشی، شارژ آن تمام و در نهایت خاموش شود که در این صورت آپدیت گوشی نیمه کاره می‌‌ماند. از این رو شارژ گوشی را چک کنید و در صورت امکان آن را در حین بروزرسانی به برق متصل کنید.

قسمتی از حافظه را خالی نگه دارید

نکته دیگر قبل از آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون، توجه به حافظه گوشی و بررسی میزان فضای آزاد در حافظه است. چرا که نسخه‌های آپدیت سیستم عامل به دلیل اینکه مزایا و قابلیت‌‌های جدیدی دارند نسبت به نسخه‌های قبلی پرحجم‌‌تر هستند و نیاز به فضای زیادی دارند. از این رو، اگر فایل و برنامه‌ای غیرضروری دارید، آن را پاک کنید تا بخش زیادی از حافظه گوشی خالی باشد و سیستم بتواند در حین آپدیت از آن استفاده کند.

از اطلاعات خود بکاپ بگیرید

نکته دیگر که باید قبل از آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون در نظر داشته باشید، بکاپ گیری از گوشی است. چرا که احتمال دارد در زمان آپدیت کردن گوشی برخی از اطلاعات مهم و ضروری به دلیل مشکل در بروزرسانی حذف شود. از این رو توصیه می‌شود، حتما قبل از شروع به آپدیت کردن گوشی از اطلاعات و داده‌های آن بکاپ گیری کنید. برای بکاپ گیری از اطلاعات گوشی می‌‌توانید از آیتیونز (iTune) و یا آیکلود (iCloud)  استفاده کنید. با توجه به اینکه احتمال دارد، در مراحل بروزرسانی برخی از اطلاعات خود را از دست بدهید، پس با گرفتن یک فایل پشتیبانی به راحتی می‌‌توانید آنها را بازگردانید.

  • روش بکاپ گیری با استفاده از برنامه آیکلود

بکاپ گیری با استفاده از برنامه آیکلود بسیار ساده است. تنها کافیست که شما برنامه را اجرا کنید تا در طول شب بکاپ گیری کند. در بکاپ گیری با استفاده از برنامه آیکلود، اگر چه از تمام دیوایس بکاپ گرفته نمی‌‌شود، ولی از فایل‌‌ها و داده‌‌های ضروری یک نسخه پشتیبان تهیه خواهد شد. برای بکاپ گیری با آیکلود براساس دستورالعمل زیر عمل کنید.

  1. روشن کردن برنامه آیکلود
  2. ابتدا براساس تصویر زیر تنظیمات برنامه (Settings app) را باز کنید.
  1. در پنجره‌‌‌ای که باز می‌‌شود، روی نام ضربه بزنید تا صفحه نمایش اپل ای دی (Apple ID) باز شود.
  2. روی آیکلود ضربه بزنید، فهرست یا اسکرول آن را به سمت پایین بکشید تا بکاپ گیری با آیکلود (iCloud Backup)  را مشاهده کنید. روی آن می‌‌توانید ضربه بزنید که خاموش و روشن شود و بکاپ گیری را شروع کنید. با این کار نیاز نیست زمان زیادی را منتظر بمانید.

بعد از انجام بکاپ گیری تغییر رخ داده را ذخیره کنید.

  • روش بکاپ گیری با استفاده از برنامه iTunes

برای بکاپ گیری با استفاده از برنامه  iTunes به روش زیر عمل کنید.

  1. دیوایس iOS خود را به کامپیوتر متصل کنید. احتمال دارد برنامه iTunes به صورت خودکار باز شود.

سپس برنامه iTunes را باز کنید. روی آیکون small device که در سمت چپ برنامه قرار دارد، کلید کنید.

  1. در این مرحله شما می‌‌‌توانید گزینه بکاپ گیری را مشاهده کنید. روی On در کامپیوتر خود کلیک کنید تا برنامه شروع به بررسی بکاپ گوشی کند.
  2. پسورد خود را در پنجره جدیدی که باز می‌‌‌شود، وارد کنید و روی گزینه (Continue) که به معنی تمایل شما برای تهیه بکاپ است، کلیک کنید.

قابلیت ضد سرقت آیفون را غیرفعال کنید

یکی دیگر از نکاتی که قبل از آپدیت سیستم عامل گوشی آیفون باید مدنظر داشته باشید، توجه به عدم روشن بودن Find My iPhone در قسمت iCloud است. این گزینه که به نوعی سیستم ضد سرقت آیفون محسوب می‌شود، باید قبل از بروزرسانی غیرفعال شود.

برای اینکار باید به قسمت Setting بروید و iCloud را لمس کنید. سپس گزینه Find My iPhone را در حالت off  قرار دهید.

بررسی نسخه فعلی سیستم عامل گوشی آیفون

قبل از آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون، توجه داشته باشید که چون می‌‌خواهید سیستم عامل گوشی خود را بروزرسانی کنید، به همین دلیل توجه به ورژن سیستم عامل موجود روی گوشی بسیار مهم است. برای بررسی سیستم عامل گوشی می‌‌توانید به بخش تنظیمات (Settings) رفته و سپس General را انتخاب کنید و در ادامه گزینه About را انتخاب کنید. در این بخش شما می‌‌توانید مشخصات سیستم عامل موجود روی گوشی خود را مشاهده کنید.

بررسی جیلبریک بودن و یا نبودن دستگاه گوشی آیفون

نکته آخر بررسی و چک کردن جیلبریک بودن گوشی است. جیلبریک بودن گوشی به معنی شکستن قفل نرم افزاری آیفون است. برای فهمیدن این موضوع به دنبال برنامه cydia باشید. اگر این برنامه را روی گوشی خود داشتید، در آن صورت گوشی شما جیلبریک شده یعنی کرک نرم افزاری دارد. در این صورت توصیه می‌‌شود، سیستم عامل گوشی خود را آپدیت نکنید.

هدف ما از آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون چیست؟

بروزرسانی سیستم عامل گوشی همیشه برای افرادی که از آن استفاده می‌‌کنند، امر حیاتی و مهم بوده است. گاهی هدف ما از بروزرسانی سیستم عامل گوشی، استفاده از مزایا و امتیازات نسخه‌های جدید سیستم عامل است. از این رو، بسیاری از افراد به دنبال پیدا کردن بهترین روش آپدیت کردن سیستم عامل گوشی اپل هستند.

آپدیت آیفون چقدر طول می کشد؟

مدت زمانی که برای آپدیت سیستم عامل آیفون نیاز دارید به نوع دستگاه، حافظه و همچنین سرعت اینترنت شما بستگی دارد. بهتر است قبل از انجام این کار، از سرعت اینترنت خود مطمئن شوید. هرچه پهنای باند و سرعت اینترنت بیشتر باشد، مدت زمان کمتری برای آپدیت سیستم عامل گوشی نیاز خواهید داشت.

آپدیت کردن سیستم عامل آیفون با استفاده از وایرلس

شما می‌‌توانید با استفاده از وایرلس، آیفون، آیپد و یا آیپاد خود را به آخرین نسخه iOS بروزرسانی کنید.

اگر در گوشی خود پیغام سیستم عامل را به آخرین نسخه آپدیت کنید را دریافت کردید، روی عبارت نصب (Install)  کلیک کنید. شما می‌‌توانید با استفاده از روش آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون به صورت وایرلس به طریقه زیر عمل کنید.

دستگاه خود را به پاور (power) متصل کرده و به اینترنت از طریق وای فای متصل شوید.

مسیر زیر را برای آپدیت کردن دنبال کنید.

Settings > General > Software Update

روی دانلود و نصب (Download and Install) ضربه بزنید. اگر پیغامی ظاهر شده که از شما می‌خواهد تعدادی از برنامه‌ها را به صورت موقتی حذف کنید، این کار را انجام دهید.زیرا IOS برای آپدیت شدن نیاز به فضای بیشتری دارد. روی گزینه ادامه دهید (Continue) و یا انصراف (Cancel) ضربه بزنید. بعد از انجام این مراحل، سیستم عامل از شما درخواست می‌کند که برنامه‌ها و اپ‌هایی که حذف کردید، را مجدد نصب کنید.

حال گوشی موبایل آپدیت شده و می‌‌توانید روی نصب (Install) ضربه بزنید. یا اینکه می‌توانید گزینه بعد (Later)  را انتخاب کنید. با این کار شما به برنامه دستور می‌دهید که در زمان دیگری نصب شود و یا اینکه در تاریخ مشخصی برای نصب به شما یادآوری شود. اگر شما گزینه Tonight را انتخاب کردید در آن صورت دستگاه آیفون را قبل از اینکه بخوابید، داخل پاور قرار دهید. در طول شب دستگاه شما به صورت خودکار آپدیت می‌‌شود.

در این مراحل اگر از شما اگر از شما درخواست پسورد کرد، رمز گوشی را وارد کنید.

اگر برای نصب شدن، نیاز به فضای بیشتری داشتید، در آن صورت می‌‌توانید به صورت دستی برخی از فایل‌ها و برنامه‌ها را از نصب خارج کنید. منتظر بمانید تا آیفون شما پروسه بروزرسانی سیستم عامل را تکمیل کند و راه اندازی مجدد شود. به همین راحتی آپدیت آیفون و سیستم عامل iOS آن انجام شده‌است. البته توجه داشته باشید که استفاده از روش آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون به صورت بیسیم می‌تواند مقدار زیادی از حجم اینترنت شما را مصرف کند.

اگر مودم وایرلس شما دچار مشکل شده و قادر به استفاده از آن نیستید، بهتر است قبل از اقدام به خریدن مودم جدید، نسبت به تعمیر مودم قدیمی خود اقدام کنید. برخی از مشکلات مودم‌های وایرلس به راحتی قابل حل هستند.

آپدیت خودکار سیستم عامل آیفون

برای آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون علاوه بر اینکه می‌‌توانید از روش بالا استفاده کنید، می‌‌توانید به روش‌‌های دیگر هم رجوع کنید.

پس ابتدا قابلیت آپدیت خودکار (automatic updates) گوشی را فعال کنید. برای فعال کردن این گزینه می‌‌توانید از مسیر زیر اقدام کنید.

Settings > General > Software Update > Automatic Updates

با فعال کردن قابلیت آپدیت خودکار،iOS  خود را به آخرین نسخه iOS بروزرسانی می‌‌کند. البته برخی از آپدیت‌ها ممکن است نیاز به نصب دستی داشته باشند. با این حال با استفاده از ویژگی آپدیت خودکار می‌توان iOS را آپدیت کنید و این روش آپدیت کردن سیستم عامل گوشی اپل یکی از ساده‌ترین روش‌‌ها است.

برای استفاده از این روش آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون هم ابتدا از داده‌های گوشی بکاپ گیری کنید.

بعد از بکاپ گیری، از بخش تنظیمات، گزینه General را باز کنید.

روی آپدیت نرم افزار (Software Update) که در اول منو قرار دارد کلیک کنید.

روی گزینه دانلود و نصب (Download and Install) و یا(Install Now)  ضربه بزنید. اگر نرم افزار بروزرسانی را قبلا دانلود کرده‌‌اید در آن صورت روی عبارت Install Now کلیک کنید تا روند بروزرسانی شروع شود. البته شما نیاز به تایید قوانین آن هم قبل از شروع بروزرسانی دارید.

رمز عبور خود را وارد کنید. با وارد کردن رمز موبایل باز می‌‌شود. گوشی ممکن است ری استارت شود و سپس روند آپدیت را ادامه دهد.

استفاده از برنامه iTunes برای آپدیت کردن سیستم عامل آیفون

این روش آپدیت، با برنامه آیتیونز صورت می‌‌گیرد. ابتدا گوشی خود را با کابل به کامپیوتر متصل کنید. سپس برنامه iTunes را باز کنید. توجه داشته باشید کامپیوتر یا MacBook به اینترنت پرسرعت متصل باشد.

استفاده از برنامه ITunes یکی از رایج‌‌ترین و اصلی‌‌ترین روش آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون است. برای این کار ابتدا دستگاه خود را به کامپیوتر متصل کنید. می‌‌توانید از کابل USB استفاده کنید. سپس در صورت لزوم روی گزینه Trust که در صفحه نمایش دستگاه وجود دارد کلیک کنید، تا اتصال انجام شود.

برنامه iTunes را باز کنید. البته اگر برنامه iTunes به صورت خودکار در زمان اتصال دستگاه باز نشد.

روی آیکون گوشی خود که در نوار ویندوز قرار دارد کلیک کنید. ممکن است چند لحظه طول بکشد تا اجرا شود.

روی عبارت (Back Up Now) کلیک کنید. البته قبل از شروع آپدیت همیشه گوشی شروع به بکاپ گیری می‌‌کند که ممکن است یک الی دو دقیقه زمان ببرد و شما باید اجازه دهید که روند طبیعی خود را طی کند و دستگاه بتواند حتی با وجود برخی خطاهای احتمالی به آپدیت کردن ادامه دهد.

روی گزینه (Check for Update) کلیک کنید. با کلیک کردن روی این گزینه شما صفحه Summary را بعد از انتخاب دستگاه iOS مشاهده خواهید کرد.

سپس روی (Download and Update) کلیک کنید .در این مرحله سیستم می‌‌خواهد آپدیت را روی کامپیوتر دانلود کند و آن را برای گوشی شما تایید کند. شما می‌‌توانید روند آپدیت را در صفحه نمایش خود مشاهده کنید.

بعد از اینکه روند آپدیت تمام شد، نیاز دارید که فایل آپدیت شده را با وارد کردن کد رمز، یا signing با Apple ID  خود روی گوشی اجرا کنید.

ممکن است بعد از آپدیت از شما بخواهد که پسورد مخصوص به سرویس ابری گوشی را وارد کنید، بنابراین اگر یادتان نیست بهتر است منتظر بمانید و دستگاه خود را آپدیت نکنید. بعد از اتمام آپدیت، دستگاه را بررسی کرده و مطمئن شوید که به درستی تنظیم شده‎است. اکانت‌های ایمیل و تقویم را چک کنید، اگر چیزی حذف شده، بکاپی که تهیه کرده بودید را برگردانید.

اگر می‌‌خواهید به صورت اتوماتیک آیفون را آپدیت کنید روی گزینه Check for Update کلیک کنید، سپس گزینه Download and Update نمایش داده می‌شود روی Download and Update کلیک کنید تا آیفون شما آپدیت شود. البته توجه داشته باشید برای این کار اینترنت پر سرعت لازم دارید.

همچنین می‌توانید به روش دیگری هم آیفون خود را آپدیت کنید. به این صورت که بعد از اتصال آیفون به کامپیوتر و شناسایی توسط آیتیونز، دستگاه موردنظر را انتخاب کنید، در منوی باز شده گزینه Summary را انتخاب کرده تا صفحه مربوط به مشخصات آیفون شما باز شود.

روش دیگری برای آپدیت سیستم عامل گوشی آیفون با آی تونز وجود دارد که آن را بررسی می‌کنیم.

در روش دوم:

آخرین نسخه iTunes را روی کامپیوتر خود نصب کنید.

گوشی خود را به کامپیوتر متصل کنید.

iTunes   را باز کرده و گوشی خود را انتخاب کنید.

روی Summary کلیک و سپس گزینه بررسی آپدیت را انتخاب کنید.

بعد از پایان چک کردن بروزرسانی، روی گزینه دانلود و آپدیت (Download and Update) کلید کنید.

اگر از شما درخواست رمز عبور شد، آن را وارد کنید.

در این روش بروزرسانی سیستم عامل گوشی آیفون، اگر iOS برای بروزرسانی در خواست فضای بیشتری کرد، در آن صورت می‌‌توانید برخی از داده‌ها و فایل‌‌ها را حذف کنید. استفاده از برنامه  iTunesبرای آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون روشی آسان است.

آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون با استفاده از App Store

گاهی برخی از کاربران نیازی به آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون نمی‌‌بینند و تنها می‌خواهند، برخی از برنامه‌ها و فایل‌‌های سیستم عامل را با استفاده از App Store بروزرسانی کنند. با مراجعه به اپ استور می‌‌توانید آخرین ورژن برنامه‌ها و فایل‌‌ها سیستم عامل گوشی را دانلود و نصب کنید. برای استفاده و نصب خودکار نسخه به‌روز سیستم عامل می‌‌توانید از گزینه System Preferences وارد App Store شوید.

در این روش آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون شما می‌‌توانید با استفاده از Settings → iTunes & App Store  به صورت خودکار سیستم عامل گوشی اپل خود را به‌روز کنید.

یا اینکه به روش زیر ویژگی آپدیت کردن برنامه‌ها و فایل‌های سیستم عامل را فعال کنید.

  • تنظیمات برنامه را در گوشی باز کنید.
  • به iTunes & App Store بروید.
  • زیر گزینه دانلود خودکار (Automatic Downloads) را انتخاب کنید. گزینه آپدیت (Updates) را پیدا و آن را انتخاب کنید.
  • در نهایت از صفحه تنظیمات خارج شوید.

حالا قابلیت آپدیت خودکار سیستم فعال است. هر زمانی آپدیت سیستم عامل در اپ استور موجود بود، گوشی خودکار آپدیت می‌‌شود.

آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون به صورت دستی با استفاده از IPSW؛ آپدیت آیفون با فایل دانلود شده

این مرحله، از جمله روش‌های آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون به صورت دستی  است. با استفاده از این روش شما می‌توانید نسخه سیستم عامل موجود روی گوشی خود را آپگرید کنید. در این روش ابتدا باید از محتویات گوشی بکاپ تهیه کنید.

روش آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون به صورت دستی برای افرادی مناسب است که دارای جیلبریک گوشی هستند. در این روش آپدیت کردن سیستم عامل گوشی آیفون ابتدا فایل موردنظر خود را از صفحه‌های معتبر و مجاز با توجه به گوشی موبایل خود دانلود کنید. اگر از سیستم عامل مک استفاده می‌‌‌کنید، گوشی را به کامپیوتر وصل کرده و به iTunes رفته و کلید Restore را با Options بفشارید. اما اگر از ویندوز استفاده می‌‌کنید کلید Restore را به همراه شیفت Shift فشار دهید.  پنجره‌‌ایی باز می‌‌شود و در آن فایلی که دانلود شده را انتخاب کنید، حالا فرایند آپدیت آیفون شروع می‌‌شود.

نظر شما با موفقیت ثبت شد


کاربران آیفون و آیپد و همین‌طور مک‌او‌اس، معمولاً از سرویس ابری iCloud برای همگام‌سازی اطلاعات مهمی مثل مخاطبین استفاده می‌کنند. اما به جز اطلاعات مخاطبین که معمولاً بسیار کم‌حجم است، عکس و ویدیوها و داده‌های برخی اپلیکیشن‌های دیگر روی آی‌کلود آپلود می‌شود. در این صورت ممکن است فضای 5 گیگابایتی پلان رایگان به سرعت پر شود!

برای رفع مشکل می‌توانید بکاپ‌گیری از برخی اطلاعات را غیرفعال کنید و با روش دیگری بکاپ تهیه کنید. در ادامه به تنظیمات بکاپ‌گیری روی آی‌کلود در iOS می‌پردازیم. با ما باشید.

همان‌طور که اشاره کردیم اگر قرار باشد که فایل‌های غیرمهم مربوط به اپلیکیشن‌های مختلف روی آی‌کلود آپلود شود و در دیگر وسایل متصل به همان Apple ID دانلود شود، با کمبود فضا روبرو می‌شوید و میزان ترافیک مصرفی و هزینه‌ی اینترنت نیز زیاد می‌شود!

اپل آی‌دی چیست و چه کاربردی دارد؟ تغییر ایمیل و ریست کردن رمز عبور Apple ID و سوالات متداول

 در این شرایط باید اطلاعات و فایل‌هایی که با این روش بکاپ‌گیری و همگام‌سازی می‌شود را محدود کنید. در ادامه به تنظیمات مربوطه در آیفون و آیپد می‌پردازیم.

تنظیمات بکاپ‌گیری روی iCloud در آیفون و آیپد

زمانی که از آیفون یا آیپد روی iCloud بکاپ تهیه می‌کنید، فایل‌ها و دیتای مربوط به تقریباً همه‌ی اپلیکیشن‌ها روی آی‌کلود آپلود می‌شود که طبعاً ترافیک مصرفی اینترنت را زیاد می‌کند و فضای پلان رایگان که در حال حاضر فقط 5 گیگابایت است را پر می‌کند. برای چک کردن تنظیمات، اپلیکیشن Settings را اجرا کنید و سپس روی تصویر پروفایل و گزینه‌ی iCloud تپ کنید. در ادامه برای مدیریت فضا، روی Manage Storage و سپس Backups تپ کنید.

آموزش غیرفعال کردن بکاپ‌گیری از اطلاعات اپ‌ها روی iCloud در آیفون و آیپد

در صفحه‌ی بعدی و بخش Backups، روی آیفون یا آیپد خویش تپ کنید. در صفحه‌ی باز شده لیستی از اپلیکیشن‌ها نمایش داده می‌شود. فایل‌ها و اطلاعات اپ‌هایی که سوییچ روبرویشان فعال است، در فرآیند بکاپ‌گیری روی آی‌کلود بارگذاری می‌شود. بنابراین اگر به دیتای اپی نیاز ندارید و چندان مهم نیست، سوییچ روبروی آن را غیرفعال کنید.

لیست اپلیکیشن‌ها ناقص و کوتاه است. اگر روی Show All Apps تپ کنید، لیست کامل نمایان می‌شود.

آموزش غیرفعال کردن بکاپ‌گیری از اطلاعات اپ‌ها روی iCloud در آیفون و آیپد

آموزش غیرفعال کردن بکاپ‌گیری از اطلاعات اپ‌ها روی iCloud در آیفون و آیپد

دقت کنید که پس از خاموش کردن هر یک از سوییچ‌ها، اگر اشتباهی نشده و مطمئن هستید در پیام ظاهر شده روی Turn Off & Delete تپ کنید تا دیتای آن اپلیکیشن حذف شود و بکاپ‌گیری از اطلاعات آن اپ نیز غیرفعال شود.

آموزش غیرفعال کردن بکاپ‌گیری از اطلاعات اپ‌ها روی iCloud در آیفون و آیپد

مراحل را برای تمام اپلیکیشن‌هایی که دیتای مهمی ندارند، تکرار کنید تا از این پس حین بکاپ‌گیری از آیفون یا آیپد، اطلاعات کمتری آپلود شود و حین ری‌استور کردن نیز با توجه به کمتر بودن دیتای اپ‌ها، دانلود کردن اطلاعات بکاپ و ری‌استور کردن سریع‌تر انجام شود.

حذف کردن بکا‌پ‌های قدیمی از iCloud

برای تهیه کردن بکاپ که از محصولات مجهز به سیستم عامل iOS گرفته شده، بهتر است از کامپیوتر ویندوزی یا MacBook و iMac استفاده کنید که معمولاً حافظه‌ی ذخیره‌سازی حجیمی دارند.

روش بکاپ گیری از آیفون و آیپد به کمک آیتونز اپل

در این صورت می‌توانید بکاپ‌های جدید و قدیمی متعددی را نگهداری کنید.

روش حذف کردن بکاپ‌های قدیمی آیفون و آیپد در مک‌های اپل

البته اگر حافظه‌ی داخلی پر شده باشد، می‌توانید بکاپ‌ها را روی هارد اکسترنال هم ذخیره کنید:

نحوه تغییر دادن فولدر بکاپ‌های آیتونز در ویندوز

و به هر حال می‌توانید از طریق iOS و در واقع آیفون یا آیپد، بکاپ‌های قدیمی را حذف کنید. برای این مهم اپلیکیشن Settings‌ را اجرا کنید و روی تصویر پروفایل خویش تپ کرده و سپس روی iCloud و Backups تپ کنید.

در ادامه روی دیوایس موردنظر در لیست وسایل متصل به یک Apple ID تپ کنید و در صفحه‌ی بعدی روی Delete Backup تپ کنید.

در نهایت روی Turn Off & Delete تپ کنید.

به این ترتیب بکاپ‌های دیوایس موردنظر روی آی‌کلود، حذف می‌شود. دقت کنید که بکاپ‌هایی که شاید در آینده نیاز داشته باشید را بی‌جهت و بدون دقت حذف نکنید مگر آنکه پیشاپیش به کمکی آیتونز روی کامپیوتر یا مک، بکاپ کامل و جدید تهیه کرده باشید.