رایانه

تفاوت می بند 6 گلوبال و معمولی + مقایسه و نظرات کاربران

مچ‌بند‌های هوشمند شیائومی با قیمت مناسب و کارایی بالا به گجتی محبوب در ایران بدل شده‌اند. در این مطلب به بررسی می بند 6 ، جدیدترین مچ بند هوشمند این شرکت پرداخته‌ایم تا نقاط ضعف و قوت آن را بهتر بشناسید.

می اسمارت بند 6 (Mi Smart Band 6) که با نام می بند 6 نیز شناخته می‌شود، جدیدترین مچ بند شرکت چینی شیائومی است. سری می بند از جمله پرفروش‌ترین و محبوب‌تری مچ بندهای ورزشی ایران‌ هستند که در قبال قیمت پایین کارایی بسیار مناسبی را به کاربر عرضه می‌کنند.

این مچ بند با پردازنده قوی‌تر نسبت به نسل قبل، قابلیت‌های جذابی مثل رهگیری حرکات ورزشی متعدد، سنجش ضربان قلب، سنجش سطح اکسیژن خون و پایش کیفیت خواب را برایتان به ارمغان می‌آورد.

مشخصات عمومی شیائومی می بند 6

شیائومی می بند 6 همان ظاهر مینیمال نسل قبل را دارد که نمایشگر امولد 1.۵۶ اینچی برجسته‌ترین جزء آن است. رزولوشن نمایشگر این مچ بند ۱۵۲ در ۴۸۶ پیکسل و تراکم تصویر آن ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ است.

حداکثر میزان روشنایی هم به ۴۵۰ نیت می‌رسد که مشاهده صفحه زیر نور مستقیم را راحت می‌کند.

شیائومی می بند 6 با تجهیز به سنسورهای شتاب‌سنج، ژیروسکوپ،‌ سنجش اکسیژن خون و سنجش ضربان قلب عرضه شده. این سنسورها امکان تشخیص۳۰ فعالیت ورزشی، آنالیز خواب،‌ استرس و سیکل قاعدگی بانوان و همچنین ارائه گزارش‌های سلامت محور را برای می بند 6 فراهم آورده‌اند.

بدنه سبک این مدل از جنس سیلیکون محکم ساخته شده است و در سه رنگ نارنجی، مشکی،‌ زرد، آبی،‌ زیتونی و شیری در دسترس است. بند بسیار بلند است و افراد با مچ قطور هم بدون مشکل قادر خواهند بود آن را روی دست ببندند. وجود سوراخ‌های متعدد روی بند هم به افراد با مچ باریک امکان استفاده این مچ بند را به راحتی فراهم می‌کند.

شارژدهی باتری ۱۲۵ میلی آمپری این مچ بند در استفاده روزانه معمول 5 الی ۱۴ روزه و در حالت ذخیره انرژی حتی بیشتر از این نیز خواهد بود.

شیائومی می بند 6 تقریبا با تمامی دیوایس‌های هوشمند معمول بازار سازگاری کامل دارد. بدین صورت که از طریق اتصال بلوتوث 5.0 با گوشی های اندرویدی نسخه 5.0 به بالا و همچنین آیفون و آیپد با iOS نسخه ۱۰.0 به بالا به راحتی متصل می‌شود.

می بند 6 در سه نسخه با قیمت‌های متفاوت به بازار عرضه شده است. این سه شامل یک نسجه جهانی و دو نسخه منحصر به چین‌ می‌باشند:

  • می بند 6 نسخه‌ی گلوبال بدون پشتیبانی از NFC: با قیمت ۵۳ دلار و حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در ایران
  • می بند 6 نسخه‌ی مخصوص بازار چین بدون پشتیبانی از NFC: با قیمت ۳۵ دلار
  • می بند 6 نسخه‌ی مخصوص بازار چین با پشتیبانی از NFC: با قیمت ۴۲ دلار

طراحی؛ بهتر از مدل قبل

شیائومی می بند 6 از نظر ظاهر و ابعاد یادآور نسخه قبلی این مچ بند هوشمند، یعنی می بند 5 است. بدنه این مچ بند مثل مدل قبلی از سیلیکون با دوام ساخته شده و نمایشگر نیز از یک صفحه درخشان ضد خش و بدون حاشیه تشکیل شده است.

نمایشگر این مچ بند بنا به طراحی خاص این مدل، بالاتر از فریم سیلیکونی قرار می‌گیرد. در نتیجه احتمال جذب گرد و غبار و آلودگی در فواصل بین نمایشگر و بند می‌رود. همچنین به علت برجسته بودن سطح نمایشگر با وجود لایه محاظ، ریسک آسیب پذیری نمایشگر افزایش می‌یابد.

برروی بدنه این مدل هیچ دکمه یا کلید قابل کنترلی وجود ندارد و تنها می‌توان سنسورهای هوشمند و پین شارژر مغناطیسی را در قسمت زیرین مچ بند مشاهده کرد. این مچ بند بنا به طراحی ساده و مینیمال، جلوه‌ای بسیار زیبا روی دست دارد.

بدنه آنر بند 6 به علت نداشتن قوس، همانند آنچه که در بررسی آنر بند 6 دیدیم، ممکن است در طولانی مدت برای مچ دست ناراحت کننده باشد.

این مچ بند هوشمند با جلوه‌ای چشم نواز تک رنگ مشکی کلاسیک و با بندهای نارنجی، مشکی،‌ زرد، آبی،‌ زیتونی و شیری در دسترس است.

رابط کاربری؛ ساده اما قابل شخصی سازی

شیائومی می بند 6 مانند سایر مچ بندهای این برند از رابط کاربری نسبتا ساده‌ای بهره می‌برد. برای ورود به منوی اصلی و شروع به کار تنها کافیست انگشت خود را روی نمایشگر لمسی بکشید. با کشیدن انگشت از گوشه چپ نمایشگر به سمت راست می‌توانید به یک مرحله قبل باز گردید.

همچنین برای جابجا شدن بین ویجت‌های اصلی نیز بایستی به سمت راست یا چپ سوایپ کنید. سایر اپ‌ها از طریق سوایپ به بالا یا پایین در دسترسی هستند. جالب است بدانید این سوایپ‌ها نیز قابلیت شخصی سازی دارند و شما قادرید بنا به سلیقه شخصی ویجت‌های محبوب خود را در دسترس قرار دهید.

آنطور که برخی کاربران می‌گویند رابط کاربری می بند 6 آنقدرها هم سریع و روان نبوده و گاها نیز دچار لگ می‌شود. البته این لگ‌ها زیاد نیست و چندان به تجربه کاربری آسیب نمی‌زنند.

برای استفاده از امکانات مچ بند باید با نصب یکی از اپلیکیشن‌های شیائومی یعنی Mi Fit یا Xiaomi Wear می بند 6 را با گوشی خود همگام سازی کنید.

با همگام سازی تلفن همراه و مچ بند هوشمند، می‌توانید از امکانات متعددی نظیر تنظیمات واچ فیس، پایش سلامتی، نوتیفیکشن‌ها، مدیریت موسیقی، فعالیت‌های ورزشی، کنترل تماس و پیام متنی و غیره تنها با لمس صفحه و جابه جایی ساده میان منوها استفاده کنید.

یکی از مزایایی که در بررسی می بند 6 شاهدش بودیم پشتیبانی از زبان فارسی برای نمایش اعلان‌ها است. هرچند در برخی موارد نظیر قابلیت یاد‌آور (Event Reminder) شاهد بهم ریختگی متون هستیم. عدم نمایش صحیح نیم فاصله و چپ چینی متن فارسی هم از دیگر مشکلات رابط کاربری است که ممکن است با اپدیت‌های بعدی رفع شود.

در منوی اصلی مچ بند بسته به واچ فیس انتخابی می‌توانید اقدام به شخصی سازی قابلیت‌هایی مثل قدم شمار، ضربان قلب، کالری شمار، دما و… کنید و برای موارد پر کاربرد میانبر بسازید.

به صورت پیش فرض سه واچ فیس متفاوت برای این دیوایس پیش بینی شده که می‌توان به وسیله مچ بند به آن دسترسی پیدا کرد. علاوه بر این شما می‌توانید با اتصال به اپلیکیشن می فیت به تعداد بیشتری واچ فیس دسترسی پیدا کنید که شخصی سازی بیشتر کمک می‌کند.

اپلیکیشن Mi Fit یا Xiaomi Wear؟

برای همگام سازی مچ‌بند با گوشی شما بایستی یکی از دو اپلیکیشن Mi Fit یا Xiaomi Wear را روی موبایل نصب کنید. این اپلیکشن‌ها به صورت رایگان در گوگل پلی و اپ استور در دسترس‌اند و به شما اجازه کنترل و مدیریت امکانات مچ بند هوشمند را می‌دهند. همگام سازی مچ بند با نرم افزار بسیاری سریع انجام می‌شود و پس از آن اطلاعاتی مثل اعلان‌های دریافتی گوشی و اطلاعات آنالیز ورزشی در مچ‌بند هم نمایش داده می‌شود.

اپلیکیشن Xiaomi Wear که محصول جدیدتری از شیائومی است، تمام اطلاعات پایه و مورد نیاز کاربران در رابطه با فعالیت‌های بدنی را به صورت منظم ثبت و آنالیز می‌کند. این اپلیکیشن از سه بخش مختلف شاملس وضعیت (Status)، فعالیت بدنی (Workouts) و پروفایل تشکیل شده است. در هریک از سه صفحه کاربر قادر است تا به سادگی یک سوایپ به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کند.

با این حال تفاوت عمده‌ای در عملکرد این دو اپلیکیشن وجود ندارد. تنها نکته قابل تامل این است که اپلیکیشن قدیمی می فیت قابلیت اتصال به نرم افزارهای ثالث نظیر گوگل فیت، استراوا و… را خواهد داشت.

امکانات؛ بهبود قابل توجه نسبت به نسل قبل

غالبا امکانات مچ بندهای هوشمند ورزشی محدودتر از ساعت‌های هوشمند است. با این حال شیائومی می بند 6 با وجود قیمت اقتصادی پیکج نسبتا کاملی از قابلیت‌ها را در اختیار کاربران می‌گذارد.

این فعالیت‌ها شامل پیاده‌رودی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا، یوگا، ژیمناستیک، بدمینتون، بوکس،‌ پیلاتس، بسکتبال، تنیس روی میز، کیک بوکسینگ و… می‌باشد.

هرچند بدون اتصال GPS گوشی هم می‌توان از قدم شمار این مچ بند استفاده کنید اما بایستی به یاد داشته باشید که در این حالت اطلاعات دقیقی از فعالیت شما ثبت نخواهد شد.

در صورتی که موبایل را همراه داشته باشید مچ بند می‌تواند اطلاعاتی از جمله مسافت طی شده، کالری مصرفی، ضربان قلب، تعداد قدم‌ها و سایر اطلاعات را پردازش و ثبت کند.

همچنین این مچ بند هوشمند اطلاعاتی نظیر میزان اکسیژن خون، ضربان، سطح استرس، سیکل قائدگی بانوان، وضعیت خواب و تنفس را نیز پالایش کرده و نتیجه را در غالب نمودارهای بصری در نرم افزار می فیت در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

البته مچ بندهای هوشمند شیائومی همچون محصولات هواوی در پالایش خواب کاربر دچار مشکلاتی هستند. در نتیجه اطلاعات قابل اتکایی در این حوزه عرضه نمی‌نمایند.

از جمله بهبودهای این مدل می‌توان به افزوده شدن تاریخچه ورزشی اشاره کرد. در این مدل شما می‌توانید به گزارش کاملی از فعالیت‌هایی ورزشی و سلامت خود دسترسی پیدا کنید. چیزی که در دو مدل محبوب قبلی نمونه آن را نداشتیم.

جمع بندی بررسی می بند 6 شیائومی

می بند 6 یک مچ بند هوشمند اقتصادی و با امکانات قابل توجه است که نسبت به نسل پیشین از نظر ابعاد نمایشگر و فعالیت‌های ورزشی ارتقا یافته اما در سایر زمینه‌ها کمابیش تغییری نکرده. مزایایی که در بررسی می بند 6 شیائومی شاهد آنها بودیم:

  • طراحی جذاب
  • بدنه‌ سبک و ضدآب
  • پایش بیش از ۳۰ فعالیت‌ ورزشی
  • نظارت بر ضربان قلب و سطح اکسیژن خون، استرس و سیکل قاعدگی
  • شارژدهی طولانی تا بیش از دو هفته
  • نمایش اعلان‌های گوشی
  • قابلیت کنترل تماس، موسیقی، دوربین و اعلانات گوشی
  • قیمت مناسب با توجه به امکانات

از طرف دیگر معایبی هم در می بند 6 دیده می‌شود که می‌تواند شما را از خرید آن منصرف کند:

  • فقدان GPS داخلی
  • پایش خواب غیر دقیق
  • نمایش نادرست اعلان‌های فارسی در برخی موارد
  • باگ‌های گاه و بیگاه در کنترل موزیک پلیر گوشی