تکنولوژی

چرخاندن متن در گوگل شیتس و کم کردن عرض ستون‌ها

اضافه کرد سطر یا ستون و به زبان دیگر Row و Column حین کار روی فایل‌های Google Sheets هر از گاهی ضروری می‌شود. در واقع اگر بخواهید همه‌ی سلول‌های موجود در ردیف‌ها یا ستون‌های بعدی را کپی کرده و کمی پایین‌تر یا جلوتر پیست کنید، زمان زیادی صرف می‌شود و ممکن است فرمول‌ها به هم بریزد! بهترین کار اضافه کردن تعدادی سطر یا ستون در محل موردنظر است.

در این مقاله روش افزون سطر و ستون در فایل‌های گوگل شیتس را بررسی می‌کنیم که بسیار ساده است. با ما باشید.

نحوه افزودن سطر و ستون در Google Sheets

ابتدا به وب‌سایت گوگل شیتس مراجعه کنید و فایلی که لازم است در آن سطر یا ستون جدید اضافه شود را باز کنید. به عنوان نمونه فایل زیر را در نظر بگیرید:

فرض کنید که می‌خواهیم قبل از ردیف 5 یک ردیف جدید اضافه کنیم. در این صورت روی یکی از سلول‌ها یا روی شماره‌ی ردیف در کنار صفحه کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس روی منوی Insert کلیک کنید.

در منو روی گزینه‌ی Row above کلیک کنید که ردیفی در بالای سلول یا ردیف انتخاب شده اضافه می‌کند. گزینه‌های دیگری نیز موجود است که در ادامه به کاربردشان اشاره خواهیم کرد.

و اما گزینه‌های منوی اینزرت:

  • Row above برای افزون ردیف در بالای ردیف یا سلول انتخاب شده
  • Row below برای افزودن ردیف در پایین ردیف یا سلول انتخابی
  • Column left برای افزودن ستون جدید در سمت چپ سلول یا ستون انتخاب شده
  • Column right برای افزودن ستون در سمت راست سلول یا ستون انتخاب شده

بنابراین به تناسب نیاز می‌توانید به سادگی ردیف یا ستون جدیدی اضافه کنید.

روش ایجاد چند ستون یا چند ردیف جدید در یک مرحله

اگر بخواهید چند ردیف یا ستون اضافه کنید هم می‌بایست از منوی Insert و گزینه‌های آن استفاده کنید با این تفاوت که می‌بایست ابتدا چند سلول یا چند ستون یا چند ردیف را انتخاب کنید و سپس روی این منو کلیک کنید. در این صورت گزینه‌ها تغییر می‌کند. به عنوان مثال فرض کنید که 2 سلول را انتخاب کرده‌اید. در این صورت منوی اینزرت به شکل زیر خواهد شد:

اما آیا باید سلول‌ها یا ردیف و ستون‌های انتخاب شده در کنار هم قرار داشته باشند؟

خیر! می‌توانید کلید Ctrl را نگه دارید و چند سلول یا چند ستون و یا چند ردیف که در مجاورت هم نیستند را انتخاب کنید و سپس از منوی Insert برای افزودن ستون و ردیف استفاده کنید.

استفاده از منوی راست‌کلیک برای افزودن ستون و ردیف

و اما روش دوم که شاید ساده‌تر باشد: روی سلول‌های انتخاب شده راست‌کلیک کنید و از منوی راست‌کلیک گزینه‌ی Insert row یا Insert columns را انتخاب کنید. اگر 2 سلول را انتخاب کرده باشید این گزینه‌ها به Insert 2 rows و Insert 2 columns تغییر می‌کند و به همین ترتیب به تناسب تعداد سلول‌های انتخاب شده این گزینه‌ها تغییر می‌کند.

دقت کنید که اگر از منوی راست‌کلیک استفاده کنید، ردیف جدید در بالای سلول انتخاب شده اضافه می‌شود و ستون جدید نیز پس از سلول انتخابی ایجاد می‌شود.

ایجاد ردیف و ستون با شورت‌کات‌های کیبورد در گوگل شیتس

گوگل شیتس از شورت‌کات‌های کیبورد برای تسریع امور پشتیبانی می‌کند. خوشبختانه برای افزودن ردیف یا ستون هم شورت‌کات‌هایی در نظر گرفته شده است. ابتدا سلول‌های موردنظر را انتخاب کنید و سپس شورت‌کاتی را فشار دهید. البته گوگل شورت‌کات‌های یکسانی برای همه‌ی مرورگرها تعریف نکرده است که کار را کمی پیچیده می‌کند.

اگر از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنید، شورت‌کات‌ها در ویندوز و لینوکس و کروم‌ او‌اس یکسان است اما در سایر مرورگرها اندکی متفاوت است. به شورت‌کات‌ها توجه کنید:

افزودن ردیف در بالا: Alt + I و سپس R در کروم یا Alt + Shift + I و سپس R در سایر مرورگرها

افزودن ردیف در پایین: Alt + I  و سپس W در کروم یا Alt + Shift + I و سپس W در سایر مرورگرها

افزودن ستون در سمت چپ: Alt + I و سپس C در کروم یا Alt + Shift + I و سپس C در سایر مرورگرها

افزودن ستون در سمت راست: Alt + I و سپس O در کروم یا Alt + Shift + I و سپس O در سایر مرورگرها

کاربران مک‌بوک و آی‌مک اپل می‌بایست از شورت‌کات‌های زیر استفاده کنند:

افزودن ردیف در بالا: Ctrl + Option + I و سپس R

افزودن ردیف در پایین: Ctrl + Option + I و سپس W

افزودن ستون در چپ: Ctrl + Option + I و سپس C

افزودن ستون در راست: Ctrl + Option + I و سپس O

کار با شورت‌کات‌ها سریع‌تر است به خصوص اگر پس از مدتی استفاده کردن، عادت کرده باشید.

نحوه حذف کردن ردیف یا ستون در گوگل شیتس

در صورت نیاز می‌توانید سطرها و ستون‌های اضافه را حذف کنید. روش کار ساده است. ابتدا سلول یا ستون یا ردیف موردنظر را انتخاب کنید و سپس راست‌کلیک کنید. گزینه‌ی Delete row موجب حذف شدن ردیف و گزینه‌ی Delete column موجود حذف شدن ستون مربوطه می‌شود.

می‌توانید در یک مرحله چند ردیف یا ستون را حذف کنید. ابتدا چند سلول را انتخاب کرده و سپس از منوی راست‌کلیک، گزینه‌ی Delete rows یا Delete columns را انتخاب کنید و البته شماره‌ی ردیف یا نام ستون روبروی این گزینه‌ها درج می‌شود. لذا می‌توانید با دقت شماره و نام‌ها را چک کنید و سپس این گزینه‌ها را انتخاب کنید.

حذف ردیف یا ستون با شورت‌کات‌های کیبورد در Google Sheets

برای حذف کردن ستون یا ردیف هم می‌توانید صرفاً از کیبورد استفاده کنید و بدون برداشتن دست از روی کیبورد، با سرعت بالا آنچه موردنظرتان است را حذف کنید. در صورت استفاده از مرورگر کروم در لینوکس یا ویندوز و همین‌طور سایر مرورگرها، شورت‌کات‌ها به این صورت است:

حذف کردن ردیف با Alt + E و سپس D در کروم و Alt + Shift + E و سپس D در سایر مرورگرها

حذف کردن ستون با Alt + E و سپس E در کروم و Alt + Shift + E و سپس E در سایر مرورگرها

در macOS اپل هم شورت‌کات‌ها مشابه است:

حذف کردن ردیف با Ctrl + Option + E و سپس D

حذف کردن ستون با Ctrl + Option + E و سپس E

در صورت اشتباه در حذف یا افزودن ستون و ردیف، سریعاً Undo کنید تا آخرین تغییر لغو شود.


زمانی که تعداد سطر یا ستون‌های یک فایل در گوگل شیتس زیاد باشد و در سطر و ستون اول، عنوان یا اطلاعات مهمی وجود نداشته باشد، نیازی به ثابت کردن این ردیف‌ها و ستون‌ها نیست. اما ممکن است بخواهید همواره ردیف‌ها یا ستون‌های اول را مشاهده کنید چرا که حاوی تیتر و توضیح هستند. در این صورت می‌توانید از قابلیت Freeze یا ثابت کردن ردیف و ستون‌های موردنظر استفاده کنید.

در این مقاله روش ثابت کردن ردیف و ستون در Google Sheets را بررسی می‌کنیم.

در فایلی که ردیف اول حاوی تیتر ستون‌ها است، بهتر است ردیف اول ثابت باشد تا حین اسکرول کردن، همواره در معرض دید قرار بگیرد و بیننده بداند که هر یک از اعداد به کدام موضوع و ستون مربوط می‌شود. در غیر این صورت کاربر مجبور می‌شود که مرتباً بررسی کند که داده به کدام ستون تعلق دارد و معنای آن چیست.

در گوگل شیتس می‌توانید یک یا چند ردیف اول و همین‌طور یک یا چند ستون اول را ثابت یا به زبان دیگر Freeze کنید. در این صورت درک مفهوم اعداد به خصوص در جدول‌های بزرگ و پیچیده، ساده‌تر می‌شود.

نحوه ثابت کردن ردیف اول یا ستون اول و دوم و غیره در گوگل شیتس

برای شروع کار روی سلولی که در ردیف یا ستون موردنظر شما برای ثابت کردن قرار گرفته کلیک کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید دو ردیف اول را ثابت کنید، روی یکی از سلول‌های ردیف دوم کلیک کنید.

گام بعدی کلیک روی منوی View و مکث روی Freeze است. گزینه‌های مختلفی در این منو موجود است. برای ثابت کردن ردیف‌ها تا ردیف فعلی، گزینه‌ای که با عبارت Up to current row آغاز شده را انتخاب کنید.

اما کاربرد سایر گزینه‌های منوی Freeze: اگر بخواهید فقط یک ردیف اول ثابت شود، می‌توانید روی 1 row کلیک کنید. گزینه‌ی 2 rows نیز دو ردیف اول را ثابت می‌کند. به همین ترتیب برای ثابت کردن 1 یا 2 ستون اول می‌توانید از گزینه‌های 1 column و 2 columns استفاده کنید.

گزینه‌ی Up to Current Column موجب ثابت شدن ستون‌ها تا ستونی که سلول انتخاب شده در آن قرار دارد، می‌شود.

حین اسکرول کردن همواره ردیف و ستون‌های ثابت در معرض دید هستند و البته با یک خط ضخیم از ردیف و ستون‌های بعدی جدا می‌شوند.

نحوه ثابت کردن ردیف و ستون‌ها در گوگل شیتس و مخفی و ظاهر کردن سطر و ستون‌ها

روش غیرثابت کردن ردیف و ستون در Google Sheets

اگر فایلی در اختیار شما قرار گرفته که در آن ردیف و ستون‌هایی ثابت است، می‌توانید این موارد را به حالت عادی برگردانید. برای این منظور از منوی View و گزینه‌ی Freeze، گزینه‌های No Rows و No Columns را انتخاب کنید که به ترتیب موجب آزاد شده ردیف‌های ثابت و ستون‌های ثابت می‌شوند.

نحوه ثابت کردن ردیف و ستون‌ها در گوگل شیتس و مخفی و ظاهر کردن سطر و ستون‌ها

مخفی کردن ردیف یا ستون در گوگل شیتس

ممکن است حین مشاهده یا کار با فایل‌های گوگل شیتس، بخواهید برخی ستون‌ها را مخفی کنید. خوشبختانه این قابلیت هم وجود دارد. برای مخفی کردن یک ستون، روی عنوان ستون راست‌کلیک کنید و از منو گزینه‌ی Hide column را انتخاب کنید.

نحوه ثابت کردن ردیف و ستون‌ها در گوگل شیتس و مخفی و ظاهر کردن سطر و ستون‌ها

به همین ترتیب برای مخفی کردن یک ردیف، روی شماره‌ی آن راست‌کلیک کرده و گزینه‌ی Hide row را انتخاب کنید.

نحوه ثابت کردن ردیف و ستون‌ها در گوگل شیتس و مخفی و ظاهر کردن سطر و ستون‌ها

و اما روش سریع‌تر که کار با شورت‌کات‌ها است:

برای مخفی کردن یک ستون، ابتدا روی شماره‌ی آن کلیک کنید تا انتخاب شود و سپس Ctrl + Alt + 0 را فشار دهید. در مورد ردیف‌ها از Ctrl + Alt + 9 استفاده کنید.

برای بازگردانی ردیف مخفی یا ستون مخفی، کافی است روی فلش کوچکی که کنار نام ردیف یا ستون ظاهر شده کلیک کنید.

و روشی که حرفه‌ای‌ها می‌پسندند:

برای ظاهر کردن ستون مخفی، کافی است روی عنوان ستون قبل یا بعد از آن کلیک کنید و سپس شورت‌کات Ctrl + Shift + 0 را فشار دهید. در مورد ردیف‌ها از Ctrl + Shift + 9 استفاده کنید.


یکی از کاربردهای Google Sheets، رسم کردن نمودار است. ممکن است حین رسم نمودار، به اشتباه داده‌های محور X و محور Y را انتخاب کرده باشید و بخواهید جای دو محور را عوض کنید. این کار بسیار ساده است.

در ادامه به روش سوییچ کردن محورهای افقی و عمودی در نمودارهای ترسیم شده در گوگل شیتس می‌پردازیم.

اگر با شیوه‌ی رسم کردن نمودار در سرویس تحت وب Google Sheets آشنایی ندارید، به مقاله‌ی زیر توجه کنید:

آموزش ترسیم نمودار در Google Sheets

گوگل شیتس به گونه‌ای طراحی شده که سعی می‌کند اطلاعات مربوط به محور افقی و محور عمودی را به صورت خودکار انتخاب کند. این موضوع موجب تسریع در رسم نمودار می‌شود اما همیشه حاصل کار مطلوب نیست. گاهی اوقات جای محورها برعکس است.

به عنوان مثال فرض کنید که برای اندازه‌گیری مقاومت یک مدار، ولتاژی اعمال کرده‌اید و جریان الکتریکی را اندازه‌گیری کرده‌اید. اگر نمودار V یا ولتاژ بر حسب I یا جریان را رسم کنید و خط صافی از میان نقطه‌ها عبور دهید، شیب خط همان R یا مقاومت است. اما اگر نمودار I بر حسب V را رسم کرده باشید، شیب خط معکوس مقاومت است.

سوییچ کردن جای محورها در نمودارهای گوگل شیتس

ابتدا سرویس تحت وب Google Sheets را باز کرده و لاگین کنید و فایل موردنظر را باز کنید. صفحه‌ای که نمودار در آن رسیم شده را باز کنید و روی نمودار کلیک کنید. اکنون روی منوی سه‌نقطه در گوشه‌ی راست و بالا کلیک کنید و گزینه‌ی Edit the chart‌را انتخاب کنید.

نحوه سوییچ کردن داده‌های محور افقی و عمومی در گوگل شیتس

روش دیگر این است که روی نمودار راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Data Range را انتخاب کنید.

نحوه سوییچ کردن داده‌های محور افقی و عمومی در گوگل شیتس

در هر صورت پنل ویرایش نمودار یا Chart Editor در کنار صفحه ظاهر می‌شود. در این پنل و تب اول که Setup است، دو منوی کرکره‌ای برای انتخاب داده‌های محور افقی یا X-Axis و محور عمودی یا Series موجود است.

نحوه سوییچ کردن داده‌های محور افقی و عمومی در گوگل شیتس

برای سوییچ کردن جای محورها می‌توانید به صورت دستی داده‌های هر محور را انتخاب کنید و جای داده‌ها را تغییر دهید. به عنوان مثال نمودار ما قیمت در تاریخ‌های مختلف است که می‌بایست جای دیتای محورها جابجا شود.

نحوه سوییچ کردن داده‌های محور افقی و عمومی در گوگل شیتس

بنابراین ابتدا روی منوی کرکره‌ای X-Axis کلیک کنید و از لیستی که ظاهر می‌شود، ستون صحیح که در حال حاضر به محور عمودی اختصاص پیدا کرده را انتخاب کنید. 

نحوه سوییچ کردن داده‌های محور افقی و عمومی در گوگل شیتس

به این ترتیب اطلاعات محور افقی و عمودی یکسان می‌شود. اکنون سراغ منوی کرکره‌ای Series که همان محور Y است بروید و از منوی کرکره‌ای، ستون صحیح را انتخاب کنید.

به این ترتیب جای محورها تغییر می‌کند.

اگر جای محورها همچنان اشتباه است، احتمالاً در میان داده‌های انتخاب شده، ستون اضافی وجود دارد که می‌بایست حذف شود. لذا محوری که داده‌های آن اشتباه است را شناسایی کنید و سپس روی منوی سه‌نقطه‌ی مربوط به آن کلیک کنید و گزینه‌ی Remove را انتخاب کنید تا آن سری داده به کلی حذف شود.

پس از دیلیت کردن سری داده، می‌بایست داده‌های محورها را مجدداً اضافه کنید. برای این منظور روی کادر Add X-Axis یا Add Series کلیک کنید و سپس یکی از ستون‌های داده را انتخاب کنید.

خوشبختانه حین این تغییرات، نموداری که رسم شده سریعاً آپدیت می‌شود و به سرعت متوجه میشوید که درست عمل کرده‌اید یا خیر.