فیلم و سریال

سریال آهوی من مارال از کدام شبکه ماهواره پخش میشود

به گزارش شهرآرانیوز – نتیجه جلسه رسیدگی و نظر هیئت کارشناسی تخصصی، به‌منظور بررسی مشابهت سریال «جیران» و «آهوی من مارال» که ششم بهمن در ساترا برگزار شده بود، اعلام شد.

در راستای شکایت نویسنده و کارگردان سریال «آهوی من مارال»، شعبه ۳۶ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید صدر، اجرائیه‌ای مبنی بر ضرورت حذف شباهت‌ها توسط تهیه‌کننده سریال «جیران» صادر کرد؛ با توجه به لازم‌الاجرا بودن رأی شورای داوری آیفیک و قرار داشتن سریال «جیران» در مرحله دریافت مجوز انتشار از ساترا، هیئت کارشناسی تخصصی برای بررسی موضوع تشکیل شد.

جلسه کارشناسی تخصصی این هیأت، ششم بهمن با حضور مهرداد غفارزاده، اسماعیل عفیفه، کارشناسان محتوایی منتخب ساترا و نماینده بخش‌های نظارتی سازمان صدا و سیما در سالن جلسات ساترا برگزار شد.

نتیجه فرآیند رسیدگی و اعلام نظر هیأت کارشناسی تخصصی بدین شرح است:

«1- شکایت شاکی پرونده در تاریخ ۲۸ دی با موضوع بررسی اجرای بند 2 رأی داوری مذکور (الزام به حذف شباهت‌ها از سوی تهیه‌کننده «جیران») در ساترا وصول شد.

2- پس از طرح موضوع در شورای محتوایی ساترا، سه کارشناس برای بررسی موضوع توسط آن شورا تعیین شد که مدارک لازم برای بررسی و اظهارنظر توسط ساترا به ایشان ارائه شد.

3- با توجه به درخواست نویسنده سریال «آهوی من مارال» از رئیس سازمان صداوسیما و دستور ایشان، نماینده مرکز صیانت و حفاظت و اداره‌کل بازرسی و بررسی‌های عمومی نیز به هیأت دعوت شدند تا بر فرایند کار نظارت داشته باشند.

4- جلسه بررسی روز چهارشنبه مورخ 6 بهمن ۱۴۰۰ در ساترا تشکیل شد و ابتدا طرفین پرونده و نمایندگان ایشان اظهارات خود را بیان کردند و پس از آن کارشناسان و اعضای هیأت تخصصی به تماشای قسمت‌های سریال «جیران» و تطبیق آن با طرح «سریال آهوی من مارال» پرداختند.

5- درنهایت اعضای جلسه با ثبت اظهارات خود در برگه‌های اعلام نظر، دیدگاه خود را درخصوص اجرای بند 2 رأی داوری آیفیک یا عدم اجرای آن از سوی تهیه‌کننده «جیران» اعلام کردند که نتیجه این فرآیند، اجماع هر سه کارشناس بر فقدان شباهت به نحوی که قابلیت احراز گرته‌برداری سریال «جیران» از طرح «آهوی من مارال» را داشته باشد، اعلام شد؛ لذا از نظر این هیأت بند دوم رأی داوری شورای تخصصی آیفیک از سوی تهیه‌کننده سریال «جیران» رعایت شده است و منعی برای صدور مجوز انتشار از این حیث وجود ندارد.

6- با توجه به اینکه صلاحیت ساترا در بررسی این پرونده به تبع وضعیت درخواست مجوز انتشار از این سازمان مطرح شده بود، کماکان هریک از طرفین می‌تواند نسبت به پیگیری مطالبات خود از مراجع قضایی اقدام نماید و ورود ساترا نافی صلاحیت محاکم قضایی کشور در پرونده نیست».


در ادامه بخوانید

بیانیه فیلیمو درباره زمان دقیق پخش سریال «جیران»

دموی تیتراژ سریال «جیران» با صدای همایون شجریان و آهنگسازی فردین خلعتبری

اولین تریلر سریال «جیران» حسن فتحی


 


سریال آهوی من مارال به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی بهروز خوش‌رزم برای پخش در شبکه نمایش خانگی آماده می‌شود. ترلان پروانه و حسن معجونی نقش‌های اصلی این سریال را دارند. زمان پخش سریال آهوی من مارال هنوز مشخص نشده اما به نظر می رسد در نیمه دوم سال 1401 پخش شود.

سریال آهوی من مارال یک سریال تاریخی عاشقانه متفاوت است که در زمان ناصرالدین شاه روایت می‌شود. حسن معجونی در این سریال نقش ناصرالدین شاه عاشق پیشه را در مقابل دوربین مهرداد غفارزاده ایفا می‌کند. مراحل پیش تولید سریال آهوی من مارال پیش از آغاز سال 1399 به تعویق افتاده بود، اما شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت شد و این سریال کماکان به همراه سایر آثار سینمایی در توقف به سر می‌برد. اما با بهبود شرایط مراحل پیش تولید مجددا از سر گرفته شد و این اثر عاشقانه تاریخی هم اکنون در دست ساخت است.

زمان پخش سریال آهوی من مارال

سریال آهوی من مارال قرار است به عنوان یکی از سریال های جدید ایرانی در سال 1401 برای پخش در نمایش خانگی آماده شود، اما تاریخ انتشار آن فعلا به صورت دقیق مشخص نشده است. این سریال در دو فصل تهیه خواهد شد که فصل اول آن 15 قسمت و فصل دوم آن نیز 25 قسمت خواهد داشت. زمان پخش سریال آهوی من مارال ارتباط مستقیمی با اتمام تصویربرداری آن دارد. هنوز عوامل سریال خبری در خصوص تاریخ انتشار آن نداده‌اند.

خلاصه داستان سریال

در خلاصه داستان سریال آهوی من مارال آمده است که ناصرالدین شاه دست به ماشه می‌برد تا آهویی صید کند که چشمش به آهو چشمی زیبا می‌افتد و عنان از کف می‌دهد. داستان اصلی این سریال با عشق ناصرالدین شاه به یک دختر روستازاده شروع می‌شود و در کنار این داستان عاشقانه، ماجرای کنیزهای ترک نیز به میان می‌آید.

بازیگران سریال آهوی من مارال

  • حسن معجونی
  • ترلان پروانه
  • شبنم مقدمی
  • الهام کردا
  • لیلا بلوکات

فیلم آهوی من مارال حسن معجونی

طبق اخبار منتشر شده، به تازگی ترلان پروانه به عنوان بازیگر نقش «مارال» در این سریال انتخاب شد. پیش از این الهام کردا و شبنم مقدمی هم به عنوان تیم بازیگران سریال آهوی من مارال انتخاب شده بودند.

حضور حسن معجونی در این سریال به عنوان کاراکتر ناصرالدین شاه می‌تواند یکی از نقش‌های چالش برانگیز و متفاوت او باشد. درباره سایر بازیگران این سریال تاکنون اطلاعات دقیقی از سوی عوامل این مجموعه منتشر نشده و تنها حضور حسن معجونی در نقش ناصرالدین شاه به صورت رسمی اعلام شده است. بخش‌هایی از این سریال در استانبول قدیم روایت می‌شود و احتمالا چندین بازیگر ترکی نیز در این پروژه حضور خواهند داشت.

زمان پخش سریال آهوی من مارال

حسن معجونی این هنرمند نام آشنا و دوست داشتنی علاوه بر بازیگری، کارگردان تئاتر نیز هست و فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی است. او تاکنون در فیلم‌ها و سریال‌های متعددی ایفای نقش کرده است که از میان آنها می‌توانیم به سریال «مسافران» به کارگردانی رامبد جوان و سریال «شمعدونی» به کارگردانی سروش صحت اشاره کنیم. حسن معجونی برای بازی در فیلم «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی، برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد از بیستمین دوره جشن سینمای ایران شد.

ویدیوی «لوگوموشن آهوی من مارال» را می‌توانید در زیر تماشا کنید:

جمع بندی

سریال آهوی من مارال به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی بهروز خوش‌رزم در ژانر تاریخی و عاشقانه به زودی برای پخش در شبکه نمایش خانگی آماده خواهد شد. حسن معجونی در نقش ناصرالدین شاه در این سریال به ایفای نقش پرداخته است که تجربه متفاوت و چالش برانگیزی برای او به حساب می‌آید. نظر شما درباره این سریال چیست؟ آیا این اثر می‌تواند مانند سریال عاشقانه شهرزاد نبض شبکه نمایش خانگی را در دست بگیرد؟ در این مقاله نیز می‌توانید با سریال های در حال تولید بیشتری آشنا شوید.

پاراگراف 30 آرون گروپس


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که در پی شکایت شاکی خصوصی به لحاظ نقض مالکیت ادبی و هنری و براساس حکم قضایی، ادامه پخش سریال نمایش‌ خانگی«جیران» متوقف شد. در نامه دادگستری کل تهران که امروز ۲۹ تیر به ساترا ابلاغ شد توقف نشر، پخش و عرضه جیران در پلتفرم‌ها به ویژه فیلیمو را مورد تاکید قرار داده است. 
موضوعی که نشان می‌دهد قوه قضاییه هم سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر(ساترا) را متولی نظارت بر صوت و تصویر فراگیر می‌داند.

 

توقف پخش سریال «جیران»

این حکم پس از بررسی‌های لازم، در راستای ماده ۲۹ قانون حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان و در جهت حمایت از بزه دیده(شاکی خصوصی)، صادر شده است.

براساس حکم صادره، ادامه پخش سریال با رعایت مالکیت ادبی ممکن خواهد‌ بود.

این دومین باری است که سریال «جیران» با چالش بزرگ در مسیر پخش مواجه می‌شود. پیش از این مهرداد غفارزاده کارگردان سریال «آهوی من مارال» مدعی شده بود فیلمنامه او بدون اجازه‌اش مورد استفاده در مسیر ساخت «جیران» قرار گرفته است.

سریال«جیران» به کارگردانی حسن فتحی و نویسندگی مشترک احسان جوانمرد و حسن فتحی و تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه، بعد از حواشی بسیار وارد پلتفرم شبکه نمایش خانگی شد. تاکنون ۲۳ قسمت از فصل نخست این سریال پخش شده است.

نگاه منتقدان به سریال«جیران»

«جیران» سریالی پرزرق و برق با حضور بازیگران مشهور و متعدد است، این سریال شش سال از زندگی ناصرالدین شاه چهارمین پادشاه قاجار را به تصویر می‌کشد. محور اصلی داستان آن آشنایی و عشق شاه با دختر روستایی به نام خدیجه‌خانم تجریشی است که به سبب چشمان درشتش، شاه نام «جیران» را بر او نهاد.

به زعم منتقدان «جیران» به لحاظ سیر اتفاقات و گره افکنی و گره گشایی در هر قسمت ضعف مفرط دارد و فیلمنامه ملات لازم برای بالا بردن جذابیت را ندارد و از همین رو فیلمساز سعی کرده‌ این کمبود را با نوشتن دیالوگ‌های زیبا پر کند، در حالیکه دیالوگ‌ها هم قدرت جذب زیادی ندارند. «جیران» بیش از هر چیزی از آن رنج می‌برد، نبود یک طرح داستانی قوی برای سریال است، چرا که روایت‌های تودرتو و متعدد آن نه ‌تنها گیج‌کننده به نظر می‌رسند بلکه روایت اصلی سریال را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند و اینگونه مخاطب نه شاهد یک سریال تاریخی قوی است و نه یک عاشقانه لذت بخش.

«جیران» به لحاظ سیر اتفاقات و گره افکنی و گره گشایی در هر قسمت ضعف دارد و فیلمنامه ملات لازم برای بالا بردن جذابیت را ندارد. از این رو فیلمساز سعی کرده‌ تا  این کمبود را با نوشتن دیالوگ‌های زیبا پر کند اما دیالوگ‌ها هم الکن و فاقد جذابیت هستند. بخصوص صحنه‌های دو نفره دیالوگ‌ گویی‌های ضعیف و خسته کننده دارند. چه دیالوگ‌های عاشقانه‌ خدیجه و سیاوش و چه دیالوگ‌های شاه و مهدعلیا.

«جیران» و مسئله تاریخیت

به طور کلی نه «تاریخ» بلکه نمایش روابط عاطفی، روابط عاشقانه و روابط اروتیک در دربار ناصرالدین شاه تبدیل به اصلی‌ترین دغدغه فتحی در سریال«جیران» شده است. از این رو تقریبا اکثر منتقدان و کارشناسان بر این باور هستند که سریال«جیران» نمی‌تواند بازتابی از یک دوره تاریخی مهم باشد و فیلمساز و نویسنده کار نیز چنین ادعایی ندارند و از انتقادات تاریخی سریال با بیان اینکه جیران تنها یک عاشقانه در دل تاریخ است، فرار می‌کنند، اما حتی اگر جیران را تنها یک عاشقانه در زمان گذشته بدانیم نه دیالوگ‌ها و نه گریم بازیگران زن سریال شبیه به دوران گذشته نیست،گویی«جیران» یک سریال روستایی است که در هر زمان و مکانی می‌تواند اتفاق بیفتد.

علاوه بر فقدان سندیت رفتار زنان دربار در زیست جهان دوران قاجار، شخصیت آزاد و مستقل خدیجه هم قابل باور نیست، دختری که هم در خانه پدری براحتی هرکاری انجام می‌داد؛ یادمان بیاید دیدارهای عاشقانه او با سیاوش و هم در دربار یکه تازی می‌کند، مثلا برخلاف رسوم آن زمان با شاه به شکار رفته و با فرمانده قشون شاهی مسابقه اسب سواری می‌گذارد! و اینگونه شخصیت  اصلی داستان یعنی خدیجه تجریشی ملقب به جیران هیچ شباهتی به یک دختر روستایی در زمام سلطنت قاجار ندارد چه به لحاظ رفتار و چه به لحاظ ظاهر با آن میکاپ امروزی!

زنانگی و زن محوری در سریال«جیران»

آنچه در داستان جیران وجهه غالب است، نقش پررنگ زنان و سلطه آنان بر مردان جامعه است که البته با توجه به تاریخ مردسالاری در ایران، باور آن کمی دشوار است. زنان سریال با اینکه ظاهرا در پستوهای حرم محبوس‌اند، سیاس  و دسیسه­‌گر هستند و  زمام امور را پنهانی در دست دارند؛ از مهدعلیا که سرآمد آن­هاست گرفته تا هووی او و زنان عقدی شاه و حتی ندیمه‌هایی چون نقره خاتون همگی در پی توطئه و دسیسه برای کسب قدرت در دربار هستند و این میان شاه مملکت بسیار مفلوک چون مومی در دستان زنان دور و اطرافش است، گاه تحت تأثیر مادرش یعنی مهدعلیا کارهای زشتی چون قتل امیرکبیر را مرتکب می‌شود و گاه تحت تأثیر عشق جدیدش یعنی جیران به فکر کمک به مردم بدبخت و بیچاره مملکت می‌افتد.

در تحلیل نهایی از نظر منتقدان در سریال«جیران»، مخاطب با شاه عیاشِ بی‌مسئله‌ بی‌وطنِ هرزه  رو به رو است تا ببیند چشمش کدام زن را می‌گیرد و به کامیابی می‌رسد. در واقع کل فیلم همان صف سلام است و بس و چنین تصویر مضحکی از ناصرالدین شاه قاجار زاییده فیلمنامه الکن است و هر چقدر هم بهرام رادان تلاش کند تا از نقش‌های کلیشه‌ای دور شود و بدرخشد بیهوده است؛ چراکه شخصیت‌پردازی ناصرالدین شاه از پای بست ویران است.

انتهای پیام/