تکنولوژی

معرفی و آموزش کار با Google Docs و برتری‌های آن نسبت به Word مایکروسافت

نرم‌افزار Word مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت یکی از بهترین نرم‌افزارها برای تایپ کردن مقالات، پروژه‌ها و انواع اسناد و حتی کتاب‌های طولانی است اما مزایای وب‌اپلیکیشن Google Docs که قابلیت‌هایی شبیه ورد دارد را نمی‌توان نادیده گرفت. گوگل داکس از نظر امکانات ویرایشی و تایپ شبیه به ورد و دیگر نرم‌افزارهای مشابه است اما قابلیت به اشتراک‌گذاری فایل با دیگران و کار گروهی روی یک فایل و همگام‌سازی نیز در آن وجود دارد.

در این مقاله می‌خواهیم با سرویس جالب گوگل داکس و برتری‌های آن نسبت به نرم‌افزار Word آشنا شویم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

معرفی Google Docs و ویژگی‌های مهم آن

تا چند سال پیش اغلب کاربران برای تایپ کردن و تدوین اسناد متنی از نرم‌افزارهای آفلاین مثل ورد استفاده می‌کردند و برای ارسال فایل نیز از سرویس‌های مختلف ایمیل یا اپ‌های پیام‌رسان استفاده می‌کردند اما اکنون اپلیکیشن‌های تحت وب مثل Google Docs و Google Sheets و … در کنار ورد و اکسل مایکروسافت استفاده می‌شوند هر چند تمام کاربران با این نرم‌افزارها آشنایی ندارند. در حقیقت اگر دسترسی به اینترنت برای کاربری ساده باشد، امتحان کردن این نوع نرم‌افزارهای تحت وب کاملاً توصیه می‌شود چرا که فرآیند کار آنلاین را ساده می‌کند.

به عنوان مثال زمانی که یک فایل جدید در گوگل داکس می‌سازید، این فایل از طریق مرورگرهای اینترنت در گوشی و تبلت و سایر وسایل در دسترس شماست. کافی است وارد حساب کابری خود شوید و آن را باز کنید. به علاوه اپلیکیشن‌های تحت وب معمولاً یک اپ جانبی برای استفاده‌ی بهتر و ساده‌تر دارند. به خصوص سرویس‌های گوگل که همگی اپ اندرویدی و iOS دارند.

دانلود Google Docs‌ از گوگل پلی

دانلود Google Docs‌ برای iOS

ویژگی مهم و جالب Google Docs و اغلب وب‌اپلیکیشن‌ها، همگام‌سازی یا Sync است. منظور از سینک کردن این است که همیشه آخرین نسخه‌ی فایل و آخرین تغییرات با دسترسی به اینترنت دانلود می‌شود و اگر تغییری در فایل ایجاد کنید هم تغییرات جدید آپلود می‌شود. به این ترتیب می‌توان فایل را از وسیله‌ای و صرفاً با دسترسی به اینترنت، ویرایش کرد.

آشنایی با بکاپ و همگام‌سازی توسط کلود یا سرویس‌های ابری

برای شروع کار با گوگل داکس، به وب‌سایت Google Docs مراجعه کنید و با حساب کاربری گوگل خود لاگین کرده و اولین فایل را با کلیک کردن روی تمپلیت Blank در بالای صفحه ایجاد کنید و مشغول بررسی قابلیت‌های آن شوید.

برای دسترسی به Google Docs پس از ورود به صفحه‌ی اصلی وب‌سایت گوگل، می‌توانید از منوی اپ‌ها استفاده کنید و روی Drive کلیک کنید.

در گوگل درایو سرویس‌های مختلفی مثل Google Sheets که مشابه اکسل مایکروسافت است و Google Docs و همین‌طور Google Slides که شبیه پاورپوینت است را می‌توان از پنل کناری انتخاب کرد.

در ادامه به لیست مزایا و ویژگی‌های مفید گوگل داکس می‌پردازیم که هر کاربری را به استفاده از این وب‌اپلیکیشن تشویق می‌کند.

گوگل داکس رایگان است

با ایجاد یک جیمیل جدید و ثبت نام در گوگل، ۱۵ گیگابایت فضای آنلاین به صورت رایگان در اختیار تمام کاربران قرار می‌گیرد و از طرفی برای استفاده کردن از Google Docs نیز هزینه‌ی دریافت نمی‌شود. بنابراین می‌توانید تعداد زیادی فایل متنی بدون هیچ هزینه‌ای ایجاد کرده و به اشتراک بگذارید.

مایکروسافت نیز برای امور آنلاین، فضای رایگان و اپلیکیشن تحت وب ارایه کرده ولیکن هزینه بیشتر است و یا امکانات حساب رایگان، محدودتر است.

در Google Docs ذخیره کردن دستی لازم نیست

گوگل داکس تغییراتی که کاربر روی فایل اعمال می‌کند را مرتباً از طریق اینترنت دریافت کرده و در فایل ذخیره می‌کند. بنابراین نیازی به Save کردن دستی نیست. حتی اگر سیستم شما ناگهان خاموش شود هم آخرین کلمات تایپ شده و تغییرات ایجاد شده، توسط اینترنت آپلود شده است و چیزی را از دست نمی‌دهید مگر آنکه سرعت اینترنت شما بسیار کم باشد و یا اینترنت موقتاً قطع شده باشد!

اگر از Word مایکروسافت استفاده کنید، حین استفاده از فضای ابری OneDrive برای ذخیره کرده فایل‌های ورد، می‌بایست از گزینه‌ی Save استفاده کنید تا تغییرات جدید ذخیره شده و سپس با روش همگام‌سازی، روی وان‌درایو آپلود شود.

در گوگل داکس نام فایل‌ها مهم نیست

مزیت بعدی گوگل داکس نسبت به Word این است که نام فایل مهم نیست! می‌توان نام تکراری برای ده‌ها فایل انتخاب کرد که البته تشخیص دادن فایل را مشکل می‌کند در صورتی که در ورد برای ذخیره کردن فایل می‌بایست نامی انتخاب کرد و در یک فولدر نیز نمی‌توان فایل‌هایی با نام یکسان قرار داد. در گوگل داکس نام‌گذاری فایل پس از ایجاد فایل و چند مرحله ویرایش کردن آن، ساده است.

نکته‌ی جالب‌توجه این است که نام فایل‌های ورد مثل نام دیگر انواع فایل در ویندوز، نباید شامل کاراکترهای خاص باشد در صورتی که در Google Docs می‌توان هر نام عجیب و غریبی که دارای کاراکترهای ویژه است، برای فایل انتخاب کرد.

دسترسی آسان به گوگل داکس از طریق گوشی و تبلت و …

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، گوگل داکس یک وب‌اپلیکیشن است و برای دسترسی به آن فقط اینترنت و مرورگر لازم است. اما برای استفاده‌ی بهتر می‌توان از اپلیکیشن اندروید یا iOS آن استفاده کرد که بسیار سبک و سریع عمل می‌کند. در مقابل برای استفاده کردن از Word می‌بایست مجموعه‌ی آفیس را نصب کرد که زمان زیادی می‌طلبد.

توجه کنید که Google Docs از طریق Google Drive نیز در دسترس است و در واقع اگر فایلی در فضای ابری گوگل درایو ذخیره شده باشد و از نوع ورد باشد، می‌توان آن را با گوگل داکس باز کرد. حتی باز کردن فایل‌های PDF و عکس و تبدیل این موارد به فایل ورد قابل‌ویرایش نیز ممکن است.

تبدیل عکس و PDF به متن قابل ویرایش

قبلاً به روش تبدیل عکس به متن با قابلیت OCR گوگل داکس پرداختیم و عملکرد آن را با مایکروسافت ورد قیاس کردیم:

معرفی سه روش تبدیل عکس به متن در ویندوز و مقایسه عملکرد در OCR متن فارسی

با توجه به مقاله‌ی فوق، عملکرد گوگل داکس بهتر از دیگر نرم‌افزارهاست.

کار روی فایل‌های ورد به صورت گروهی در گوگل داکس

اگر با همکاران و دوستان خود مشغول ویرایش یک فایل ورد هستید، بهتر است این کا را در سرویس گوگل داکس پیگیری کنید چرا که با وجود قابلیت‌های به اشتراک‌گذاری فایل و همگام‌سازی، بسیار ساده و راحت می‌توان کار را ادامه داد. کافی است از منوی File و گزینه‌ی Share استفاده کنید و پس از وارد کردن جیمیل دوستان و همکاران خود، نوع دسترسی هر شخص را تنظیم کنید. اگر قرار است همه قادر به ویرایش فایل باشند، حالت Can edit را برای همه انتخاب کنید و اگر شخصی صرفاً ناظر و بیننده است، حالت Can view‌ را برای وی در نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توان روی یک فایل آنلاین، همیشه و همه‌جا و از حساب‌های مختلف تغییراتی ایجاد کرد.

فایل خراب در گوگل داکس بی‌معنی است!

با توجه به اینکه فایل‌های گوگل داکس در فضای ابری ذخیره شده‌اند و طبعاً سرورهای گوگل بکاپ‌های متعددی از اطلاعات نگهداری می‌کنند، احتمال خراب شدن یک فایل متنی تقریباً صفر است! اما در مورد Word با توجه به اینکه کاربران فایل را روی هارددیسک و فلش‌درایو USB ذخیره می‌کنند، همواره ممکن است به دلایل خرابی سخت‌افزاری و همین‌طور مشکلات نرم‌افزاری مثل ویروسی شدن سیستم، همواره احتمال خراب یا ناقص شدن فایل Word وجود دارد.

البته می‌توان فایل‌های ورد را روی سرویس ابری وان‌درایو مایکروسافت ذخیره کرد ولیکن همگام‌سازی به سبک مایکروسافت، به خوبی و سادگی همگام‌سازی سرویس‌های گوگل نیست. در حقیقت گوگل در عرصه‌ی وب پیشتاز است و برتری قابل‌توجهی دارد.

از افزونه‌های متعدد گوگل داکس استفاده کنید

قطعاً زمانی که از امکانات و قابلیت‌های ویرایشی صحبت به میان آید، نمی‌توان برتری‌های Word نسبت به اغلب نرم‌افزارهای تایپ و ویرایش اسناد را نادیده گرفت. گوگل داکس قابلیت‌های اصلی را در خود جمع کرده اما به کاملی ورد مایکروسافت نیست. برای رفع نقایص موجود، می‌توان از افزونه‌های مختلف استفاده کرد. بهتر است نگاهی به فروشگاه افزونه‌های گوگل داکس بیاندازید چرا که افزونه‌هایی برای ایجاد فهرست، مراجع و منابع و گالری‌های مختلف و … طراحی شده است. حتی فونت و دیکشنری و … نیز در میان افزونه‌های Google Docs وجود دارد.

در روش حذف کردن صفحات فایل ورد که به روش معمول حذف نمی‌شوند، گاهی باید به Page Break توجه کرد اما در مورد گوگل داکس افزونه‌ای برای همین مورد طراحی شده که برای کاربران مبتدی که ترفندهای مختلف را بلد نیستند، مفید است.

روش حذف صفحات در Word و حل مشکل صفحه‌ای که حذف نمی‌شود

پشتیبانی از انواع فایل‌های متنی در Google Docs

همان‌طور که اشاره کردیم گوگل داکس قابلیت باز کردن فایل‌های مختلفی مثل docx و dox و PDF‌ و txt و برخی انواع دیگر را دارد. به علاوه اگر از گوگل داکس استفاده کرده‌اید و می‌خواهید فایل نهایی را به صورت داکیومنت Word مایکروسافت و با فرمت docx ذخیره کنید، نیازی به نرم‌افزارهای تبدیل فایل نیست. کافی است از منوی File و گزینه‌ی Download as استفاده کنید.

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، ذخیره کردن فایل به شکل‌های مختلف امکان‌پذیر است. بنابراین می‌توان گفت که یکی از ویژگی‌های اصلی Google Docs، سازگاری آن با انواع مختلف فایل است.

تایپ صوتی یا تایپ کردن با گفتار در گوگل داکس

اگر از قابلیت جست‌وجو صوتی و تایپ صوتی در اندروید و iOS و ویندوز استفاده کرده‌اید، بد نیست بدانید که می‌توان به کمک گوگل داکس حتی به زبان فارسی نیز تایپ صوتی انجام داد. کافی است با صدای واضح و میکروفون معمولی، جملات را قرائت کنید. البته دقت تایپ ۱۰۰ درصد نیست ولیکن برای متن‌های ساده کافی است.

Google Assistant چیست و چگونه با دستیار صوتی گوگل از گوشی استفاده کنیم؟

البته در ویندوز و Word مایکروسافت هم می‌توان تایپ صوتی انجام داد:

آموزش تایپ صوتی در ویندوز و نرم‌افزاری مثل Word

برای فعال کردن تایپ صوتی در گوگل داکس، از گزینه‌ی Voice typing در منوی Tools استفاده کنید:

کلید میانبر Ctrl + Shift +S برای فعال کردن تایپ صوتی در گوگل داکس در نظر گرفته شده است.

جستجو و لینک کردن محتوا به صورت مستقیم در گوگل داکس

همان‌طور که از غول جستجو یعنی Google انتظار داریم، در اپی مثل Google Docs می‌توان به سادگی در مورد موضوعی جستجو کرد و یکی از نتایج جستجو که می‌تواند صفحه وب، فایل عکس یا فایل موجود در گوگل درایو باشد را به محتوای فایل متنی لینک کرد.

جستجو کردن به سادگی انتخاب کردن بخشی از متن، راست‌کلیک کردن و انتخاب گزینه‌ی Explore به معنی اکتشاف است! در پنلی که در کنار صفحه باز می‌شود، سه تب WEB و IMAGES و DRIVE وجود دارد و می‌توان محتوا را انتخاب و لینک کرد. نیازی به کپی و پیست کردن لینک‌های طویل نیست و همه چیز مستقیم و سریع صورت می‌گیرد.

روشن است که قابلیت جست‌وجویی که در گوگل داکس پیش‌بینی شده، ساده‌تر و قدرتمندتر از ابزار Research نرم‌افزار Word است.

آیا می‌توان به صورت آفلاین از Google Docs‌ استفاده کرد؟

اگر نگران این هستید که در صورت قطع شدن اینترنت، چه باید کرد، باید گفت که جای نگرانی وجود ندارد چرا که می‌توان از گوگل داکس به صورت آفلاین هم استفاده کرد. برای فعالسازی قابلیت ویرایش فایل‌ها به صورت آفلاین، ابتدا فایل موردنظر را انتخاب کنید و در تنظیمات آن، سوییچ Available offline‌ را فعال کنید. در این صورت فایل در گوشی و کامپیوتر شما دانلود و ذخیره می‌شود.

در گوشی‌ها و تبلت‌ها می‌توان از اپ گوگل داکس برای ویرایش فایل‌ها به صورت آفلاین و بدون اینترنت استفاده کرد و در مرورگر گوگل کروم برای ویندوز نیز می‌توان اپ مخصوص کروم را نصب کرد.


اگه دنبال بهترین سایت ویرایش متن انگلیسی تو بازار هستین، باید برین سراغ برنامه گرامرلی (Grammarly)؛ اما با وجود اینکه تو سال 2021 ویو اوج عصر تکنولوژی هستیم، این برنامه هنوز هم محدودیت‌هایی داره.

هیچ کدوم از برنامه‌ها و سایت‌هایی که در این مقاله برای ویرایش بهتون معرفی می‌کنیم، قابل مقایسه با ویرایش دستی نیستن؛ اما دلیل نمی‌شه که ابزارهای ویرایش به درد نخور باشن. به هیچ وجه این حرف درست نیست.

استفاده از برنامه گرامرلی برای این کارها توصیه می‌شه:

  • کاهش غلط‌های گرامری
  • پیدا کردن کلمه‌ها و عبارت‌های تکراری
  • رفع ایرادهای جزئی مثل فاصله‌گذاری
  • هایلایت کردن ایرادهای سبکی اساسی
  • اصلاح کردن رایتینگ قبل از ویراستار
  • بررسی برای پیدا کردن غلط‌های تایپی

از گرامرلی برای موارد زیر استفاده نکنین:

  • قبول کردن همه پیشنهادهای ویرایشی
  • تغییر دادن کورکورانه سبک نوشتاری‌تون
  • نادیده گرفتن ویرایش دستی

پس قبل از اینکه از گرامرلی استفاده کنین، از کاربردش مطمئن بشین.

اگه خودتون می‌خواین کار ویراستاری رو انجام بدین مقاله تکنیک‌های ویرایش متن انگلیسی رو از دست ندین.



نرم افزار ویرایش چیست؟

در اکثر سایت‌های ویرایش متن انگلیسی، مثل گرامرلی، از هوش مصنوعی (AI) استفاده می‌شه. هوش مصنوعی دانشیه که به کامپیوتر کمک می کنه پردازش هایی رو انجام بده که حتی برای انسان هم سخته. این فناوری پیشرفته‌ترین سطح تکنولوژیه، اما هنوز راه درازی در پیش داره.

شاید فکر کنین غلط گیر املایی مایکروسافت (Microsoft Word’s spell checker) هم خوبه- و واقعاً هم هست، اما هوش مصنوعی نداره. این ابزار فقط هر چیزی که شما می‌نویسین رو تو دیکشنری چک می‌کنه. پس خیلی کار عجیبی نمی‌کنه!

برنامه‌های ویرایش چند قدم از غلط گیرهای املا جلوتر هستن. این برنامه‌ها واقعاً گرامر و حتی سبک نوشته رو هم چک می‌کنن. پیدا کردن این ایرادها از پیدا کردن غلط‌های املایی خیلی سخت‌تره. چرا؟ چون غلط‌های گرامری به محتوای متن بستگی دارن. مثال زیر رو ببینین:

اگه بنویسیم «It was the best of time, it was the worst of time» شما متوجه می‌شین که «s» کنار «time» جا افتاده.

غلط گیرهای املایی این اشتباه رو تشخیص نمی‌دن، چون کلمه «time» تو دیکشنری هست. درسته که این کلمه تو دیکشنری وجود داره، اما اینجا اشتباه به کار رفته.

ویراستار انسانی اینجور غلط‌ها رو سریع تشخیص می‌ده، چون ذهنش برای یادگیری و تشخیص زبان طراحی شده؛ اما انجام این کار برای کامپیوترها خیلی پیچیده‌تر از چیزیه که فکرش رو کنین. در واقع این کار اونقدر سخته که حتی بهترین نرم افزارهای ویرایش هم نمی‌تونن بدون نقص انجامش بدن.

برای همین یه برنامه ویرایش خوب باید بتونه هر ایرادی رو که شناسایی می‌کنه واضح و ساده توضیح بده و به شما در تصمیم‌گیری برای اصلاحش کمک کنه.

5 مورد از بهترین ابزارهای ویرایش متن انگلیسی

در ادامه 5 مورد از بهترین ابزارهای ویرایش رو به شما معرفی می‌کنیم. این ابزارها می‌تونن برای نویسندگان حرفه‌ای هم کاربردی باشن. همه این نرم افزارها غلط‌های املایی، گرامری و سبکی رو چک می‌کنن، اما هر کدوم در جاهای مختلفی استفاده می‌شن.

1.     افزونه‌های کروم

افزونه‌های ویرایشی گوگل کروم و سایر موتورهای جستجو (مثل فایرفاکس و سافاری) نوشته شما رو صرف نظر از اینکه به کدوم قسمت از وب وارد می‌شین، چک می‌کنن. اگه دارین آنلاین تایپ می‌کنین، به کلماتی که تایپ می‌کنین نگاه می‌کنن و در صورت نیاز پیشنهاد‌های ویرایشی می‌دن.

این افزونه‌ها رو هم مثل بقیه افزونه‌های مرورگرها می‌تونین نصب کنین که به مرورگرتون یه ابزار نوشتاری برای چک کردن املا، گرامر و سبک اضافه بشه.

اگه در گوگل داکس (Google Docs) می‌نویسین، بیشتر از یه افزونه لازمتون می‌شه. در این صورت به یه ابزار گرامری هم احتیاج دارین که مستقیماً با برنامه گوگل داکز در ارتباط باشه.

2.     ابزارهای آنلاین ویرایش

برنامه‌های وبسایت‌ها

سایت ویرایش متن انگلیسی آنلاین و رایگان وب سایت‌هایی هستن که یه باکس ساده برای متن دارن و شما می‌تونین در این قسمت، متنی رو با تعداد کلمات محدود پیست کنین که از نظر املا، گرامر و سبک نوشتاری چک بشه.

این برنامه‌ها رایگان هستن، اما یادتون نره هر چقدر پول بدی، همون قدر هم آش می‌خوری! این یعنی اکثر این برنامه‌ها افتضاحن.

نرم افزارهای خدمات کامل آنلاین

خیلی از سرویس‌ها (مثل گرامرلی) نرم افزارهای وب واقعی، مشابه گوگل داکس، ارائه می‌دن. تو این نرم‌افزارها می‌تونین بنویسین و نوشته‌هاتون رو تو فضای ابری ذخیره کنین.

این سرویس‌ها شامل تعداد زیادی از ابزارهای ویرایش داخلی می‌شن، اما ابزارهای صفحه‌آرایی محدودی دارن. برای قالب بندی و صفحه‌آرایی حرفه‌ای باید از برنامه ورد و افزونه گرامرلی استفاده کنین.

3.     اپلیکیشن‌های موبایل

اپلیکیشن‌های موبایل ویرایش متن انگلیسی افزونه‌هایی برای کیبوردهای موبایل و تبلت هستن که رایتینگ شما رو در هر متن یا توئیتی چک می‌کنن.

اگه شما در موبایل و تبلت ios یا اندرویدتون می‌نویسین، نیاز به اپلیکیشن ویرایش موبایل دارین.

4.     افزونه مایکروسافت ورد

اگه در محیط نرم افزار ورد می‌نویسین، افزونه‌های ویرایشی آن همون‌طور که می‌نویسین به شما پیشنهادات ویرایشی گرامری و سبکی می‌دن.

در صورتی که با مایکروسافت ورد کار می‌کنین، این افزونه‌ها بهترین انتخاب برای شما هستن؛ اما اونا فقط روی نسخه ویندوز کار می‌کنن. کاربران اپل باید از برنامه‌های دسکتاپ استفاده کنن.

5.     نرم افزارهای دسکتاپ برای ویندوز و mac

نرم‌افزارهای ویرایش متن انگلیسی دسکتاپ دارای پردازشگر کلمه اختصاصی هستن که برای ویرایش و اصلاح طراحی شدن.

بیشتر این نرم‌افزارها دارای امکانات صفحه‌آرایی عالی نیستن، برای همین حتی اگه از برنامه‌های دسکتاپ برای ویرایش استفاده می‌کنین، بهتره که ابتدا متنتون رو توی برنامه ورد بنویسین.

اگه به افزونه مایکروسافت آفیس دسترسی ندارین، می‌تونین هر فایل ووردی رو که می‌خواین چک کنین، توی برنامه ویرایش دسکتاپ تون باز کنین.

بهترین ابزارها و نرم افزارهای ویرایش متن انگلیسی

وقتی صحبت در مورد بهترین میشه خیلی از افراد سلیقه ای به موضوع نگاه می‌کنن. در این قسمت چند تا از نرم افزارهای ویرایش متن انگلیسی رو می‌بینین که در این زمینه زبان زد خاص و عام هستن.

1. Grammarly

گرامرلی با اختلاف بهترین نرم افزار ویرایش متن انگلیسی آنلاین در بازاره. نسخه‌های این نرم افزار عبارتند از:

  • افزونه‌های مرورگر
  • نرم افزارهای خدمات کامل آنلاین
  • اپلیکیشن موبایل
  • افزونه آفیس ورد برای ویندوز
  • نرم‌افزارهای دسکتاپ ویندوز و مک

این نرم افزار حتی نسخه گوگل داکز هم داره، اما به نظر میاد این نسخه جدید به‌اندازه قدیمی‌ها قوی نیست.

افزونه آفیس روی سیستم عامل مک کار نمی‌کنه، اما می‌تونین فایل.docx تون رو بکشین بیارین داخل نرم‌افزار دسکتاپ باز کنین و متنتون رو چک کنین.

نحوه نصب خیلی آسون افزونه کروم و نرم افزار دسکتاپ و ویژگی‌های گرامرلی (که تو همه نسخه‌ها یکسانه) باعث شدن این برنامه تبدیل به بهترین ابزار ویرایش متن انگلیسی بشه. گرامرلی این ویژگی‌ها رو داره:

  • دارای هوشمندترین هوش مصنوعی (و بهترین نشونه‌های ویرایش) بین انواع سایت ویرایش متن انگلیسی
  • امکان قبول کردن پیشنهادهای اصلاحی فقط با یه کلیک
  • دارای رابط کاربری تمیز و با جلوه‌های بصری که نیاز به زمان گذاشتن برای یادگیری ندارن
  • قابلیت فیلتر کردن و دسته بندی پیشنهادات با یه کلیک
  • دارای گزینه «change all» برای غلط‌های گسترده

پیشنهادهای ویرایشی ابتدایی به‌صورت رایگان ارائه می‌شن، اما برای پیشنهادهای پیشرفته باید هزینه کنید. اما قبل استفاده از برنامه گرامرلی باید به چنتا نکته توجه کنین:

1. نیاز به اینترنت

برای استفاده از گرامرلی باید حتماً به اینترنت متصل باشین، حتی نسخه دسکتاپ این برنامه هم به اینترنت نیاز داره. برای اینکه هوش مصنوعی در فضای ابری پردازش می‌کنه، نه توی نرم افزار دسکتاپ شما.

اگه نرم افزار نتونه با هوش مصنوعی ارتباط برقرار کنه، نمی‌فهمه شما چی تایپ می‌کنین.

2. هوش مصنوعی هنوز در حال ارتقاست

درسته که گرامرلی هوشمندترین سایت ویرایش متن انگلیسی رو داره، اما این گفته چیزهای زیادی رو نشون می‌ده. این متن رو به‌عنوان مثال در نظر بگیرین:

Our team has reviewed and requested our Chrome product team to review the GingerChrome store page again and fix any necessary correction.

نرم افزار دسکتاپ گرامرلی این اصلاحات رو پیشنهاد داد.

Our team has reviewed and requested our Chrome product team to discuss the GingerChrome store page again and fix any necessary corrections.

این‌طور به نظر میاد که این جمله چندان بهتر نشد، اما بذارین یه رازی رو باهاتون در میون بذارم. ویرایش این متن امتحان خیلی سختی برای هر نوع سیستم هوش مصنوعی ویرایش آنلاین متن انگلیسی محسوب میشه.

چرا؟ چون احتمالاً این جمله رو فردی انگلیسی زبان ننوشته. هیچ‌کس نگفته این برنامه قراره همه غلط‌ها رو درست کنه. ساختار این جمله زیادی عجیب و غریبه. مشکل هم دقیقاً همین جاست.

 با استفاده از بازخورد، نظر و پیشنهاد هر سیستمی بهتر می‌شه. این طوری سیستم‌ها یاد می‌گیرن افراد کدوم پیشنهادها رو قبول کردن و کدوم‌ها رو رد کردن و پیشنهادات آینده رو بر این اساس ارائه می‌دن. یجورایی این سیستم به تکامل می‌رسه.

اما اشتباهاتی که انگلیسی زبانان بومی، به معنی واقعی کلمه، هرگز مرتکب نمی‌شن، بسیار کمیاب هستن، بنابراین سیستم با اون‌ها اون قدری مواجه نمی‌شه که ازشون چیزی یاد بگیره.

به همین دلیله که ما این جمله رو به‌عنوان یک امتحان انتخاب کردیم. به این ترتیب، هوش‌های مصنوعی ویرایشی رو تا سرحد توانشون آزمایش می‌کنیم.

2. ProWriting Aid

ProWriting Aid تنها برنامه‌ایه که شانس مقابله با گرامرلی رو داره. این نرم افزار با این برنامه‌ها کار می‌کنه:

  • Chrome
  • Google Docs
  • مایکروسافت آفیس (نسخه ویندوز)
  • Scrivener
  • برنامه‌های دسکتاپ

تعجب‌ی نداره که این نرم افزار هم نیاز به اتصال اینترنتی داره. هوش‌های مصنوعی قوی به کامپیوترهای قدرتمند نیاز دارن. اونا در فضای ابری روی سرورهای سریع و اختصاصی موجود، از راه دور با کامپیوتر یا موبایل شما کار می‌کنن.

درست مثل گرامرلی نسخه مایکروسافت آفیس این برنامه هم روی اپل کار نمی‌کنه؛ اما در مقایسه ProWriting Aid با گرامرلی، این برنامه پیروز نشد، چون:

  • ویرایش‌های تک کلیکی کمتری پیشنهاد داد؛
  • محیط کاربری چندان مرتبی نداشت؛
  • نوار وضعیت واضح و روشنی نداره؛
  • پیشنهاداتش بخوبی گرامرلی نبودن؛
  • ویژگی‌های اضافش، مثل گزارش‌ها، فقط فضای صفحه رو می‌گیرن و عملاً کاربردی ندارن.

3. نرم افزار Hemingway

نرم افزار Hemingway بیشتر برای بلاگرها طراحی شده تا نویسنده‌ها و چندان هم هوشمند نیست.

تنها برتری این برنامه نسبت به قبلی‌ها، قابلیت آفلاین کار کردن این برنامس. اینجاست که باید یه معامله انجام بدین: اگه نیاز به یه هوش مصنوعی دارین که نسبت به پردازشگر کلمات هوشمندتر باشه، باید به اینترنت وصل بشین. نرم افزار Hemingway به دلایل زیر چندان کارآمد نیست:

  • ویرایش‌های تک کلیکی پیشنهاد نمی‌ده
  • درباره رایتینگ به‌طور کلی راهنمایی می‌کنه، اما جزئیاتی رو ارائه نمی‌ده

این برنامه یک ابزار آنلاین رایگان داره، اما این ابزار متن شما را ذخیره نمی‌کنه. اگر اتصال اینترنت شما قطع بشه و یا تصادفاً تب را از روی صفحه ببندین، باید با متن‌تون خداحافظی کنین.

برنامه همینگوی به شما کمک می‌کنه چیزهایی که نیاز به ویرایش دارن رو ببینین، اما بیشتر از این کمکی نمی‌کنه.

4. نرم افزار Ginger

افزونه نرم افزار Ginger حتی به گرد پای گرامرلی هم نمی‌رسه. طراحان این نرم افزار همون افرادی هستن که جمله امتحانی ما رو درست کردن و حتی نرم افزار خودشونم ایرادهای جمله رو درست نکرد.

درسته که طراحی صفحه فروش Ginger جذابه، اما این برنامه استانداردهای لازم رو نداره.

5. WhiteSmoke

برنامه WhiteSmoke ماشین دست دوم خیلی از سرویس‌های ویرایش.

صفحات فروش این برنامه از ویژگی‌های برنامه‌های ویرایشی کلی تعریف و تمجید می‌کنه. به این امید که متوجه نشین ویدیوی «نمایشی» محصول رو نشون نمی‌ده و به سختی می‌شه اسکرین شاتی از برنامه تو سایت پیدا کرد. هیچ نسخه رایگان یا آزمایشی برای این نرم افزار تصحیح گرامر انگلیسی وجود نداره.

همون چیزهای کمی که از برنامه می‌تونین ببینین هم چندان خوب به نظر نمی‌رسن. این برنامه‌ای نیست که شما دنبالش هستین.

6. PaperRater

PaperRater یه سایت ویرایش متن انگلیسیه که ظاهراً برای کمک به دانش آموزان در نوشتن مقاله (نه کتاب) طراحی شده، اما حتی این کار رو هم خوب انجام نمی‌ده. این سایت:

  • هیچ اصلاحی پیشنهاد نمی‌ده؛
  • گزارش‌های وحشتناکی داره؛
  • اگر روی «تجزیه و تحلیل پیشرفته» کلیک کنید، شما رو وارد گرامرلی می‌کنه.

پس به‌اندازه کافی دربارش فهمیدین.

7. LanguageTool

سایت تصحیح گرامر انگلیسی LanguageTool افزونه‌های زیادی برای انواع مرورگرها داره، اما هوش مصنوعیش چندان پیشرفته نیست.

می‌شه از ابزار آنلاین این برنامه که تغییرات تک کلیکی پیشنهاد می‌ده استفاده کرد، اما اگه «undo» رو بزنین همه چی بر می‌گرده به حالت قبل و مجبور می‌شین دوباره همه چی رو چک کنین.

این برنامه از جمله‌ای که برای آزمایش نرم افزارها استفاده می‌کردیم، ایرادی نگرفت. همچنین، اسم اشخاص رو هم به‌عنوان غلط املایی در نظر می‌گیره. با این حال، می‌شه از این سایت ویرایش متن انگلیسی هم استفاده کرد.

8. نرم افزار SlickWrite

نسخه آنلاین رایگان SlickWrite در زمینه پیدا کردن مشکلات عملکرد هوشمندانه‌ای داره، اما توی تصحیح کردن اون‌ها بسیار ضعیف عمل می‌کنه.

نرم افزار SlickWrite هیچ پیشنهادی ارائه نمی‌ده و توضیحاتی که می‌ده زیادی فنی و تخصصی هستن.

سخن آخر

درسته گرامرلی هم کاملاً ایده آل نیست، اما جایگاه ویژه‌ای بین نویسندگان حرفه‌ای داره.

این برنامه ویژگی‌های به درد بخوری رو توی محیط کاربری ساده و تمیزش ارائه می‌ده. وقتی که صحبت از هوش مصنوعی می‌شه، گرامرلی حرف اول رو می‌زنه.

نویسنده‌هایی که خودشون آثارشون رو منتشر می‌کنن (99/99 درصد اون‌ها همین کار رو می‌کنن)، همچنان باید ویراستار استخدام کنن؛ اما اگر با استفاده از سایت ویرایش متن انگلیسی تا جای ممکن ایرادها رو اصلاح کنیم، فرآیند ویرایش سریع‌تر، روون‌تر و بسیار ارزون‌تر در میاد.

گرامر زبان انگلیسی را به صورت رایگان صفر تا صد با یک متد حرفه‌ای یاد بگیرید و خیالتان از بابت گرامر راحت باشد.

آموزش گرامر زبان انگلیسی مبتدی، متوسط و پیشرفته [ رایگان]

یادگیری گرامر زبان انگلیسی یکی از لذت بخش‌ترین کارهاس …


تایپ صوتی یا Voice Typing برای تایپ کردن متون ساده بسیار عالی است و معمولاً تعداد اشتباهات در تشخیص گفتار و تبدیل آن به متن، بسیار کم است. برای تایپ صوتی می‌توانید از اپلیکیشن تحت وب Google Docs استفاده کنید که حتی از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند. به علاوه دقت بالایی در تشخیص گفتار دارد. حتی با استفاده از میکروفون‌های معمولی گوشی و تبلت و لپ‌تاپ نیز می‌توانید با دقت بالایی گفتار را به متن تبدیل کنید.

در این مقاله با روش استفاده از قابلیت تایپ صوتی گوگل داکس و فرامین صوتی جهت کار با این اپلیکیشن، بیشتر آشنا می‌شویم.

قبلاً به معرفی سرویس تحت وب Google Docs که اپلیکیشن مخصوص اندروید و iOS نیز دارد، آشنا شدیم:

معرفی و آموزش کار با Google Docs و برتری‌های آن نسبت به Word مایکروسافت

برتری اصلی گوگل داکس نسبت به Word، آنلاین بودن و کاملاً رایگان بودن آن است. می‌توانید فایلی را ایجاد کرده و به سادگی به اشتراک بگذارید و حتی به صورت چند نفره آن را ویرایش و تکمیل کنید. تنها موردی که لازم است، دسترسی به اینترنت است و محدودیتی در سیستم عامل وجود ندارد. ویندوز، مک‌او‌اس یا لینوکس، هر سه با وجود یک مرورگر امروزی مثل گوگل کروم و دسترسی به اینترنت می‌توانند این سرویس تحت وب را در اختیار کاربر بگذارند.

تنظیمات تایپ صوتی در Google Docs

توجه کنید که قبل از استفاده از تایپ صوتی، مرورگر گوگل کروم را بروزرسانی کنید و یا اپلیکیشن Google Docs را در اندروید و iOS نصب کنید.

دانلود Google Docs از گوگل پلی

دانلود Google Docs از آیتونز اپل

برای استفاده از این سرویس به حساب کاربری گوگل نیاز دارید که در واقع یک جیمیل ساده است. اگر تاکنون حساب گوگلی نساخته‌اید، این کار را انجام بدهید.

آموزش تایپ صوتی با Google Docs و فرامین صوتی برای کار با فایل و ویرایش آن

اگر میکروفون سیستم شما بسیاری بی‌کیفیت است، بهتر است یک میکروفون با کیفیت معمولی یا خوب تهیه کنید. میکروفون‌هایی از نوع دینامیک کیفیت بالاتری برای تایپ صوتی دارند چرا که سروصدای اطراف و نویز پس‌زمینه را کمتر جذب می‌کنند و در نتیجه موتور تبدیل گفتار به متن، کارش را ساده‌تر و دقیق‌تر انجام می‌دهد.

روش تایپ صوتی در گوگل داکس

ابتدا با استفاده از مرورگری مدرن مثل Google Chrome به سایت رسمی گوگل داکس یعنی docs.google.com مراجعه کنید و فایل جدیدی ایجاد کنید. برای توضیحات بیشتر در مورد نحوه‌ی استفاده از گوگل داکس به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم توجه فرمایید:

معرفی و آموزش کار با Google Docs و برتری‌های آن نسبت به Word مایکروسافت

اکنون روی منوی Tools کلیک کنید و گزینه‌ی Voice typing را انتخاب کنید.

می‌توانید از کلید میانبر Ctrl + Shift + S نیز برای فعال کردن تایپ صوتی استفاده کنید.

آموزش تایپ صوتی با Google Docs و فرامین صوتی برای کار با فایل و ویرایش آن

در کادری که باز شده، یکی از زبان‌ها را انتخاب کنید. خوشبختانه تایپ صوتی برای بیش از ۴۰ زبان و لهجه‌ی مختلف در دسترس است.

آموزش تایپ صوتی با Google Docs و فرامین صوتی برای کار با فایل و ویرایش آن

قدم بعدی کلیک روی آیکون میکروفون است. با این کار با توجه به اینکه اولین مرتبه است که مرورگر کروم به میکروفون سیستم دسترسی پیدا می‌کند، پیام تأیید دسترسی نمایش داده می‌شود. روی Allow کلیک کنید تا گوگل داکس مشغول شنیدن صدای شما و تبدیل کردن آن به متن شود. دقت کنید که دسترسی به اینترنت حین تایپ صوتی می‌بایست فعال باقی بماند.

آموزش تایپ صوتی با Google Docs و فرامین صوتی برای کار با فایل و ویرایش آن

حین تایپ صوتی، در محل نشانگر تایپ به جای یک خط ساده و چشمک‌زن، علامتی مثل زیر دیده می‌شود که نشان‌دهنده‌ی در حال پردازش بودن گفتار و تبدیل آن به متن است.

آموزش تایپ صوتی با Google Docs و فرامین صوتی برای کار با فایل و ویرایش آن

برای توقف تایپ صوتی کافی است روی آیکون میکروفون کلیک کنید. البته کلیک کردن روی تب دیگری از مرورگر کروم یا فعال کردن پنجره‌ی یک اپلیکیشن و نرم‌افزار دیگر نیز همین کار را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

در اپلیکیشن موبایل گوگل داکس هم روش تایپ صوتی کاملاً مشابه است. کافی است یک فایل جدید یا یکی از فایل‌های موجود را باز کرده و در محلی که می‌خواهید تایپ کردن آغاز شود، تپ کنید. پس از نمایش کیبورد لمسی روی صفحه نمایش، روی آیکون میکروفون تپ کنید.

توجه کنید که در نسخه‌ی موبایل گوگل داکس، اگر مکث کردن شما طولانی شود، تایپ صوتی به صورت خودکار متوقف می‌شود چرا که هدف حفظ باتری است.

فرامین صوتی برای کار با گوگل داکس

حین تایپ صوتی می‌توانید از کیبورد استفاده کنید و خط جدید، ویرگول و دیگر علائم را به سادگی تایپ کنید اما جالب است بدانید که برای تایپ کردن این موارد هم می‌توان صرفاً از میکروفون استفاده کرد! به عنوان مثال برای تایپ کردن ویرگول، کافی است کلمه‌ی period یا comma را تلفظ کنید. برای رفتن به خط جدید یا پاراگراف جدید نیز می‌بایست new line یا new paragraph را به شکل صحیح تلفظ کنید.

دقت کنید که تایپ کردن علائم نگارشی حین تایپ کردن به زبان‌های خاصی قابل استفاده است و در مورد زبان فارسی می‌بایست مستقیماً علایم نگارشی را با کیبورد تایپ کنید.

به این ترتیب می‌توانید از عبارت‌های زیر به عنوان فرمان صوتی استفاده کنید:

 

  • period
  • comma
  • exclamation point
  • question mark
  • new line
  • new paragraph

به جز فرامین صوتی مخصوص تایپ کردن، می‌توانید از فرمان‌های صوتی دیگر نیز استفاده کنید و به عنوان مثال در داکیومنت طولانی به بخش‌های مختلف بروید یا بخش‌هایی از متن را انتخاب و کپی و پیست و همین‌طور ویرایش کنید. حتی تغییرات ظاهری متن و پاراگراف‌ها نیز امکان‌پذیر است. در ادامه به لیستی از فرامین صوتی پشتیبانی شده اشاره می‌کنیم که کاربری هر یک دقیقاً همان چیزی است که از مفهوم عبارت برمی‌آید. دقت کنید که فرمان‌های صوتی به زبان انگلیسی هستند و فعلاً زبان‌های خاصی مثل فارسی به خوبی پشتیبانی نمی‌شود.

کار با داکیومنت

از start of برای رفتن به شروع داکیومنت، پاراگراف، ستون، خط، ردیف یا جدول استفاده کنید و از end of نیز برای رفتن به انتهای این موارد:

  • Go to start/end of document
  • Go to start/end of paragraph
  • Go to start/end of column
  • Go to start/end of line
  • Go to start/end of row
  • Go to start/end of table

از next برای رفتن به مورد بعدی که می‌تواند کاراکتر، کلمه، خط، هدینگ، پاراگراف، صفحه، لینک، لیست، مورد در لیست یا عکس باشد. از previous نیز برای رفتن به مورد قبلی استفاده کنید:

  • Go to next/previous character
  • Go to next/previous word
  • Go to next/previous line
  • Go to next/previous heading
  • Go to next/previous paragraph
  • Go to next/previous page
  • Go to next/previous link
  • Go to next/previous list
  • Go to next/previous list item
  • Go to next/previous image

در جداول می‌توانید با دستورات زیر سراغ جدول قبلی و بعدی، ردیف یا ستون قبلی و بعدی بروید:

  • Go to next/previous table
  • Go to next/previous row
  • Go to next/previous column

علاوه بر این می‌توانید با next یا previous سراغ اشتباه املایی بعدی یا قبلی، تغییر فرمت بعدی یا قبلی و همین‌طور پانوشت یا footnote بعدی یا قبلی بروید:

  • Go to next/previous misspelling
  • Go to next/previous formatting change
  • Go to next/previous footnote

با دستورات Go back و Go forward نیز می‌توانید سراغ موارد قبل و بعد بروید و حتی می‌توانید قبل از ذکر آیتم موردنظر، تعداد را نیز بیان کنید. به عنوان مثال بگویید Go back 10 words تا نشانگر تایپ به ۱۰ کلمه قبل‌تر جابجا شود.

برای اسکرول به بالا یا پایین می‌توانید از دستورات زیر استفاده کنید:

  • Scroll up
  • Scroll down

و برای بازگشت به انتهای فایل یا بازگشت به کلمه‌ای خاص مثل test، از resume و resume test استفاده کنید.

انتخاب متن

برای انتخاب کردن تمام متن، یک کلمه‌ی خاص، خط، پاراگراف و کلمه‌ی بعدی یا آخرین خط، پاراگراف و کلمه و موارد مشابه، از دستورات زیر استفاده کنید:

  • Select all
  • Select [word]
  • Select word
  • Select next/last word
  • Select next/last [number] words
  • Select line
  • Select next/last line
  • Select next/last [number] lines
  • Select paragraph
  • Select next/last paragraph
  • Select next/last [number] paragraphs
  • Select next/last character
  • Select next/last [number] characters
  • Deselect

ویرایش متن

پس از انتخاب متن می‌توانید از دستوراتی مثل کات و کپی و پیست نیز استفاده کنید:

  • Cut
  • Copy
  • Paste
  • Delete
  • Delete last word

اضافه کردن یادداشت‌ها و همین‌طور قرار دادن فوتر، بوک‌مارک، پاورقی، هدر و Page Break نیز با فرامین صوتی انجام می‌شود:

  • Insert comment
  • Insert bookmark
  • Insert equation
  • Insert footer
  • Insert footnote
  • Insert header
  • Insert page break

برای فهرست نیز می‌توانید از دستورات زیر استفاده کنید:

  • Insert table of contents
  • Delete table of contents
  • Update table of contents

تغییر فرمت و استایل متن و پاراگراف‌ها با فرمان صوتی

متأسفانه تمام گزینه‌های مربوط به تغییر ظاهر و فرمت بخش‌های مختلف متن در Google Docs‌ از طریق فرمان صوتی در دسترس نیست اما کارهای ساده‌ای مثل انتخاب فرمت ساده، ضخیم کردن و خط کشیدن زیر متن یا مورب کردن حروف و برخی موارد دیگر را می‌توانید با دستورات صوتی انجام دهید:

  • Apply normal text
  • Apply title
  • Apply subtitle
  • Apply heading [1-6]
  • Bold
  • Italics
  • Underline
  • Strikethrough
  • Subscript
  • Superscript
  • Capitalize
  • All caps

برای حذف کردن این موارد می‌توانید از remove استفاده کنید:

  • Remove bold
  • Remove italics
  • Remove underline
  • Remove strikethrough
  • Remove formatting

برای تغییر چیدمان به صورت وسط‌چین، چپ‌چین و راست‌چین یا حالت کشیده و متعادل، از دستورات زیر استفاده کنید:

  • Align left
  • Align center
  • Align right
  • Align justified

برای ایجاد لیست بولت‌دار یا شماره‌دار هم فرمان صوتی پیش‌بینی شده است:

  • Create bulleted list
  • Insert bullet
  • Create numbered list
  • Insert number

تغییر فواصل خطوط و همین‌طور میزان فرورفتگی یا Indent نیز با فرمان صوتی انجام می‌شود:

  • Line spacing single
  • Line spacing double
  • Line spacing [1-100]
  • Increase indent
  • Decrease indent

و در نهایت برای هایلایت کردن یا تغییر دادن رنگ متن، از فرامین زیر استفاده کنید:

  • Highlight
  • Highlight [color]
  • Text color [color]
  • Background color [color]
  • Remove highlight
  • Remove background color