تکنولوژی

آموزش کار با AutoSum یا جمع خودکار برای محاسبه حاصل‌جمع سطر و ستون‌های جدول

جمع زدن اتوماتیک در اکسل : برای محاسبه حاصل جمع سطر و ستون به صورت خودکار در اکسل از تابع AutoSum استفاده می شود. این ابزار به صورت کاملا اتوماتیک حاصل جمع سلول های عمودی و افقی را برای شما حساب می کند. برای مشاهده نحوه کار با این ابزار در ادامه با بخش ترفند ماگرتا همراه باشید.

همانطور که می دانید برنامه اکسل پر از توابع مختلف و کاربردی می باشد، احتمالا شما با تابع Sum که برای جمع اعداد به کار می رود آشنایی داشته باشیم. کار کردن با این تابع ممکن است سرعت و دقت شما را هنگام کار با برنامه اکسل کمی پایین بیاورد لذا در این آموزش نحوه کار با تابع AutoSum را برای شما کاربر عزیز آماده کرده ایم. این ابزار می تواند سلول های مجاور یک جدول در جهت افقی یا عمودی را با حاصل جمع سلول های افقی یا عمودی پر کند.

قدم اول – برنامه اکسل خود را باز کنید و داده های مورد نظرتان را وارد جدول ها کنید.

قدم دوم – اگر قصد دارید حاصل جمع یک ستون را به دست بیاورید بر روی آخر سلول خالی آن ستون کلیک کنید و یا اگر می خواهید حاصل جمع یک ردیف اعداد را به دست بیاورید بر روی سلول آخر سمت راست کلیک کنید.

قدم سوم – حال از قسمت بالای برنامه اکسل از سربرگ Home بر روی گزینه AutoSum که شبیه به انتگرال و سیگما می باشد کلیک کنید و سپس از منو باز شده گزینه Sum را انتخاب کنید.

قدم چهارم – در نهایت دکمه Enter را از روی کیبورد فشار دهید. بر روی آن خانه ای که کلیک کرده بودید باید حاصل جمع اعداد نمایش داده شده باشد.

روش بالا فقط برای سطر و ستون های منظم کاربرد دارد، اما اگر می خواهید سلول های مختلفی با یکدیگر جمع شوند و حاصل جمع آن ها در یک سلول نمایش داده شود کافیست مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید.

قدم اول – سلولی که می خواهید حاصل جمع در آن نمایش داده شود را انتخاب کرده و سپس از سربرگ Home بر روی AutoSum کلیک کنید.

قدم دوم – ایندفعه به جای فشردن دکمه Enter دکمه CRTL را نگه دارید و سپس سلول هایی که می خواهید با هم جمع شوند را انتخاب کنید.

قدم سوم – دکمه Enter را فشار دهید. در سلولی که در قدم اول انتخاب کردید باید حاصل جمع اعداد به نمایش درآمده باشد.

✅ در این مقاله نحوه جمع زدن اتوماتیک در اکسل را یاد گرفتیم، اگر سوالی دیگری درباره برنامه Excel دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید تا آموزش آن را برای شما کاربر عزیز بسازیم.


یکی از ابزارهای مفید و کاربردی در نرم‌افزار اکسل، AutoSum است که به سرعت سلول‌های مجاور یک جدول در جهت افقی یا عمودی را با حاصل‌جمع سلول‌های افقی یا عمودی پر می‌کند. با این قابلیت مفید نیازی به استفاده از تابع SUM یا تایپ کردن فرمولی برای جمع زدن سلول‌های یک ردیف و سلول‌های یک ستون و سپس کپی کردن فرمول در سلول‌های دیگر ندارید و همه‌چیز در یک مرحله صورت می‌گیرد.

علاوه بر AutoSum می‌توانید از AutoMin و AutoMax و AutoAverage و غیره، برای محاسبه‌ی سریع و خودکار بزرگ‌ترین عدد، کوچک‌ترین عدد، میانگین‌ها و غیره استفاده کنید. در ادامه به روش استفاده از دکمه‌ی AutoSum در نرم‌افزار Excel مایکروسافت می‌پردازیم.

استفاده از AutoSum برای جمع زدن اعداد ردیف‌ها و ستون‌ها در Excel

مایکروسافت با توجه به پرکاربرد بودن تابع SUM یا جمع، یک گزینه‌ی مفید دیگر در اکسل در نظر گرفته است. دکمه‌ی AutoSum در تب Home از نوار ابزار بالای صفحه قرار دارد. البته اگر نمایشگر شما عرض کمی داشته باشد، این گزینه با کلیک روی دکمه‌ی Editing در سمت راست تب Home ظاهر می‌شود.

و اما روش استفاده از AutoSum: ابتدا با توجه به اینکه جهت صفحه چپ به راست است یا راست به چپ، سلول‌های حاوی داده را به اضافه‌ی یک ردیف پایین و یک ستون اضافی در سمت راست یا چپ، انتخاب کنید. در حالت انگلیسی که صفحه چیدمان چپ به راست دارد، باید به صورت زیر عمل کرد و در حالت فارسی نیز جهت برعکس می‌شود:

آموزش کار با AutoSum یا جمع خودکار برای محاسبه حاصل‌جمع سطر و ستون‌های جدول

به عبارت دیگر روی سلول ابتدای جدول کلیک کرده و موس را به سمت مقابل حرکت بدهید و یک ستون و یک ردیف اضافی نیز انتخاب کنید. قرار است در این ستون و ردیف اضافی، حاصل‌جمع ردیف‌ها و ستون‌ها درج شود.

اکنون روی AutoSum کلیک کنید. نتیجه را بررسی کنید:

آموزش کار با AutoSum یا جمع خودکار برای محاسبه حاصل‌جمع سطر و ستون‌های جدول

همان‌طور که مشاهده می‌کند جمع عناصر سطر اول و ستون اول و سایر ردیف‌ها و ستون‌ها، در سمت راست یا پایین جدول شده است. به عدد ۲۴ که در پایین‌ترین ردیف و ستون دیده می‌شود توجه کنید که در حقیقت جمع تمام اعداد جدول یا به عبارتی جمع حاصل‌جمع ردیف‌ها یا ستون‌هاست. بنابراین با AutoSum می‌توانید حاصل‌جمع تمام اعداد یک جدول را سریعاً محاسبه کنید.

محاسبات سریع میانگین، مقدار مینیمم و ماکسیمم و غیره جداول در اکسل

اگر قصد شما استفاده از جمع‌خودکار یا AutoSum نباشد و بخواهید به عنوان مثال میانگین سلول‌های ردیف‌ها و ستون‌های جدولی را پیدا کنید هم می‌توانید از گزینه‌ی AutoSum استفاده کنید اما به جای کلیک روی آن، ابتدا روی فلش کنار آن کلیک کنید تا منوی کرکره‌ای نمایش داده شود. در منوی کرکره‌ای AutoSum توابع مفیدی موجود است:

  • Average یا محاسبه میانگین سطر و ستون‌ها
  • Sum یا حاصل‌جمع که همان AutoSum است
  • Max یا پیدا کردن بزرگ‌ترین عدد
  • Min یا یافتن کوچک‌ترین عدد جدول
  • Count Numbers یا شمارش سلول‌های پر در سطر یا ستون‌های جدول

به عنوان مثال اگر جدول را به همراه یک سطر و ستون اضافی انتخاب کنید و سپس از منوی AutoSum گزینه‌ی Average را انتخاب کنید، میانگین اعداد هر سطر و ستون محاسبه می‌شود.

آموزش کار با AutoSum یا جمع خودکار برای محاسبه حاصل‌جمع سطر و ستون‌های جدول

اگر بخواهید تعداد سلول‌های غیرخالی را شمارش کنید، گزینه‌ی Count Numbers مناسب است. با انتخاب این گزینه، اگر سلولی حاوی عدد نباشد، خالی در نظر گرفته شده و محاسبه نمی‌شود. عدد 0 نیز به معنی پر بودن سلول و شمارش آن است.


یکی از معمول ترین عملیات ریاضی، جمع است. معمولا هنگامی که با یک لیست طولانی از اعداد روبرو هستیم، علاقه مندیم تا مجموع آن ها را محاسبه کنیم تا به این ترتیب برآیندی از این مقادیر در اختیارمان قرار گیرد. جمع کردن چنین لیستی با با دست و حتی ماشین حساب نیز کار سخت و طولانی محسوب می شود. اما اگر اطلاعات و ارقام و اعداد را در یک کاربرگ اکسل جمع آوری کرده باشیم، با یک دستور یا فرمان می توان عمل جمع کردن در اکسل را برای یک و حتی چندین سطر و ستون به طور همزمان انجام دهیم. در این نوشتار به روش های مختلف جمع در اکسل می پردازیم و برای انجام این کار علاوه بر فرمول نویسی و استفاده از توابع، روش هایی میانبُر را نیز فرا می گیریم. به این ترتیب قادر هستیم در کوتاه ترین زمان، با دقت کافی، محاسبات را در کاربرگ الکترونیکی اکسل انجام دهیم.

شما در اکسل می توانید با استفاده از جدولی متشکل از ردیف ها و ستون ها، داده ها و اطلاعات را سازماندهی و همچنین با استفاده از همین داده ها به انجام محاسبات پردازید. اما همان طور که می دانید، برای جمع زدن اعداد داخل دو یا چند سلول بایستی از فرمول SUM بهره برد.جالب است بدانید با استفاده از یک کلید ترکیبی ساده می توان اعداد یک ستون یا سطر را جمع کرده و از استفاده مکرر و خسته کننده فرمول SUM جلوگیری نمود.

در این ترفند تصمیم داریم نحوه جمع سلول‏ ها در اکسل را به صورت سریع و با استفاده از کلیدهای ترکیبی کیبورد برای شما بازگو کنیم.

تصویر

ابتدا سلول های که قصد دارید جمع کنید را با ماوس انتخاب کنید.

تصویر

سپس کافی است کلید ترکیبی ALT و = را فشار داده تا عملیات جمع سلول ها انجام شود.

به عنوان مثال، ما سه سلول 1،2 و 3 را انتخاب کردیم و پس از انجام مراحل بالا، حاصل جمع آن در سلول شماره 4 نمایش داده شد.

جمع در اکسل و ثبت نتیجه بدون فرمول نویسی

مجموعه داده های زیر را در یک کاربرگ اکسل در نظر بگیرید. قرار است مقادیری که در ستون اول وجود دارند با ستون دوم جمع شده و البته نتیجه جمع، در همان ستون دوم ظاهر شوند.

تصویر

برای این کار مراحل زیر را طی کنید.

  • ابتدا، ناحیه اولیه (از سلول A1 تا A10) را انتخاب و دستور کپی را اجرا کنید.
  • در گام دوم با انتخاب ناحیه مقصد (از سلول B1 تا B10) را مشخص کنید.
  • برای اجرای عمل جمع، از برگه Home، با انتخاب دکمه Paste، دستور Paste Special را اجرا کنید. پنجره ای به شکل زیر ظاهر می شود.

تصویر

  • اگر بخواهیم مقادیر ناحیه اولیه به مقادیر ناحیه مقصد اضافه شوند، در قسمت Operation گزینه Add را انتخاب می کنیم و دکمه OK را کلیک می کنیم.
  • به این ترتیب ستون B نتیجه حاصل جمع ستون A با مقادیر ستون B را نشان می دهد و نتیجه در ستون B براساس تصویر بالا برابر با مقادیر 11, 22, 33, 44, 55, 66, 77, 88, 99, 110 خواهد بود.

نکته: اگر بخواهیم، مقادیر ستون مبدا از ستون مقصد کم شوند، Subtract را از پنجره Paste Special انتخاب می کنیم. البته هر یک از عمل های ضرب (Multiply) و تقسیم (Divide) نیز امکان پذیر هستند. با انتخاب گزینه None که به صورت پیش فرض مشخص شده است، عملیات محاسباتی صورت نگرفته و صرفا عمل کپی صورت می گیرد.

فرمول جمع در اکسل

یک روش ساده می تواند استفاده از یک فرمول و ذکر مقادیر به همراه علامت جمع در بین آن ها باشد. فراموش نکنید که ابتدا علامت مساوی را قرار دهید، سپس فرمول را وارد کنید. به محض اینکه کلید Enter را بفشارید، نتیجه در سلول مربوطه ثبت و ظاهر خواهد شد. مجموعه داده های قبلی را در نظر بگیرید. کارهای گفته شده را برای جمع مقادیر از 1 تا ۱۰ را انجام می دهیم تا حاصل جمع در سلول A11 ظاهر شود. مشخص است نتیجه جمع برابر است با 55.

تصویر

ولی مشکلی که در اینجا بوجود می آید آن است که با تغییر مقدارهای سلول های A1 تا A10، نتیجه سلول A11 تغییر نخواهد کرد. زیرا فرمول نوشته شده یک فرمول مستقل است و ارتباطی بین دیگر سلول ها ایجاد نکرده است. اجازه دهید جمع را به شکل دیگری در اکسل اجرا کنیم تا نتیجه با تغییر سلول های پیش نیاز به شکل مناسب عوض شود. کافی است که به جای مقدارها، آدرس سلول ها را در فرمول بنویسیم.

این کار توسط تصویر زیر نشان داده شده است. البته می توانید به جای نوشتن آدرس هر یک از سلول های پیش نیاز (Precedents)، آن ها را به کمک موس، انتخاب کنید تا آدرس در فرمول اضافه شود. مثلا بعد از فشردن کلید «=»، سلول A1 را انتخاب کنید، سپس کلید «+» را فشرده و بعد سلول A2 را انتخاب کرده و دوباره کلید «+» را فشرده سپس سلول A3 را انتخاب کنید. با ادامه این روند همه سلول های A1 تا A10 در جمع به کار خواهند رفت. به این ترتیب جمع در اکسل به کمک فرمول نویسی صورت می گیرد.

با فشردن کلید Enter نتیجه درون سلول ثبت خواهد شد. واضح است که نتیجه این جمع، باید همان 55 باشد.

نکته: اکسل برای آنکه سلول های پیش نیاز در یک فرمول را بهتر مشخص کند، هنگام ورود فرمول، آدرس ها در فرمول و سلول های پیش نیاز را به یک رنگ در می آورد تا کاربر بهتر آن ها را تشخیص دهد.

توابع جمع در اکسل

فرض کنید مجموعه داده های قبلی، گسترش پیدا کرده و شامل صد سطر هستند که مقادیر 1 تا ۱۰۰ در آن ها ثبت شده است. امکان نوشتن فرمولی که بتواند این ۱۰۰ سطر را جمع کند به راحتی امکان پذیر نیست. بنابراین بهتر است از توابع برای انجام این کار کمک بگیریم. معمول ترین تابع در اکسل که شاید پرکاربردترین تابع نیز باشد، تابع Sum است که مجموع یک یا چند ناحیه از کاربرگ ها را محاسبه می کند. برای استفاده از این تابع بهتر است سلولی که بلافاصله بعد از ناحیه اطلاعاتی قرار دارد (مثلا A101) را فعال کنیم و از برگه Home دکمه AutoSum ∑ را کلیک کنیم.

یک کاربرگ اکسل مشابه تصویر زیر را در نظر بگیرید. برای جمع سلول های A1 تا A10 و ثبت نتیجه در سلول A11، به این شکل عمل کرده ایم. همانطور که در تصویر دیده می شود، ناحیه مورد نظر به عنوان پارامتر تابع sum در نظر گرفته شده و به شکل A1:A10 ظاهر شده اند. با فشردن کلید Enter، نتیجه محاسبه در سلول A11 ثبت خواهد شد.

توجه داشته باشید که اگر سلولی به جز A11 را انتخاب کرده بودیم، اکسل در تشخیص ناحیه مربوط به جمع، گمراه می شد و مجبوریم، خودمان ناحیه را در تابع SUM مشخص کنیم.

نکته: اگر لازم باشد می توانید به کمک دکمه AutoSum ∑ توابع دیگری را نیز به کار گیرید و محاسبات را انجام دهید. کافی است لیست بازشو این دکمه را کلیک کنیم تا توابعی مانند میانگین (Average)، شمارش اعداد (Count Numbers) و حتی حداقل (Min) و حداکثر (Max) ظاهر شوند. سپس با انتخاب هر یک از آن ها، محاسبه مورد نظر برای ناحیه مشخص شده، انجام خواهد شد.

تابع Sum یا دکمه AutoSum ∑ امکانات بیشتری نیز دارد. فرض کنید قرار است که جمع سطرها و ستون های جدول اطلاعاتی بالا را به یکباره بدست آوریم. به نظر می رسد که به ۱۰ فرمول برای سطرها و دو فرمول برای ستون ها و یک فرمول هم برای محاسبه جمع کلی مورد نیاز باشد. که در مجموع ۱۳ فرمول جمع مورد احتیاج است. ولی همه این محاسبات را می توان به یکباره انجام داد. کافی است مراحل زیر را طی کنید.

  • ناحیه مورد نظر را انتخاب کنید. این ناحیه باید شامل سطرها و ستون ها اطلاعاتی به همراه یک سطر و ستون اضافه باشد. بهتر است سطر و ستون اضافه در مجاورت ناحیه اطلاعاتی باشد. سطر و ستون اضافه به اکسل کمک می کند که سلول هایی که باید نتیجه جمع در آن قرار گیرد را تشخیص دهد.
  • دکمه جمع خودکار یا AutoSum ∑ را کلیک کنید.

جمع سطرها و ستون ها به همراه جمع کل در سطر و ستونی که اضافه انتخاب کرده بودید، مطابق با آنچه در تصویر زیر می بینید، قرار خواهند گرفت. به منظور مشخص شدن ناحیه اطلاعاتی و سطر و ستون اضافه، آن ها را به دو رنگ متفاوت در آورده ایم تا قابل تشخیص باشند.

نکته: درج تابع Sum به شکل خودکار که توسط دکمه AutoSum ∑ صورت می گیرد، دارای یک کلید میانبُر هم هست. کافی است به جای کلیک روی این دکمه از کلیدهای ترکیبی Alt و = (=+Alt) استفاده کنید. یعنی ابتدا کلید Alt را نگه داشته، سپس کلید = را یکبار بفشارید. سپس هر دو کلید را رها کنید و کلید Enter را بزنید. به این ترتیب بدون استفاده از ماوس می توانید تابع Sum را فراخوانی و محاسبات را انجام دهید.

اگر محتویات سلول هایی که شامل تابع Sum هستند را مشاهده کنید، کاملا واضح است که جمع سطرها، ستون ها و جمع کل به درستی محاسبه شده اند. برای نمایش فرمول ها، درون سلول کافی است کلیدهای ترکیبی`+ Ctrl را به کار برید. کلید مورد نظر در بالا و سمت چپ صفحه کلید (با علامت ~) قرار دارد. برای بازگشت به حالت اولیه و پیش فرض اکسل، کافی است دوباره از همین کلید ها استفاده کنید و همین عمل را انجام دهید.