تکنولوژی

آموزش افزایش تعداد فایل‌های اخیر در منوی راست‌کلیک روی برنامه‌ها در تسک‌بار ویندوز

زمانی که روی آیکون برنامه‌ای در تسک‌بار ویندوز راست‌کلیک می‌کنید، لیستی از فایل‌هایی که اخیراً باز شده نمایش داده می‌شود. این لیست محدود به نمایش 6 فایل یا آدرس سایتی است که اخیراً باز کرده‌اید و به آن Jump List یا لیست پرش گفته می‌شود. برای افزایش تعداد فایل یا آدرس‌ها که در لیست موارد اخیر نمایش داده می‌شود، می‌توانید تغییر کوچکی در رجیستری ویندوز بدهید.

در این مقاله به روش افزایش تعداد فایل‌ها یا آدرس‌ها اخیر در منوی راست‌کلیک روی آیکون اپلیکیشن‌ها در Taskbar ویندوز می‌پردازیم. با ما باشید.

برای اجرا کردن رجیستری ادیتور که ابزاری برای مدیریت کردن رجیستری ویندوز است، از دستور regedit استفاده می‌شود. لذا ابتدا کلید میانبر Win + R را فشار دهید و سپس این دستور را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید.

در صورت نمایش پیغام UAC روی Yes کلیک کنید تا پنجره‌ی Registry Editor باز شود. می‌توانید قبل از هر تغییر اشتباهی، از رجیستری بکاپ تهیه کنید تا به سادگی وضعیت فعلی سیستم قابل بازگردانی باشد.

رجیستری ویندوز چیست؟ چگونه از Registry Editor برای تغییر و بکاپ گرفتن از تنظیمات سیستم استفاده کنیم؟

روش افزایش موارد منوی راست‌کلیک روی آیکون‌های تسک‌بار

پس از باز کردن رجیستری ادیتور، مسیر زیر را در ستون سمت چپ صفحه طی کنید. روش سریع‌تر این است که این آدرس را کپی کرده و در نوار آدرس بالای پنجره‌ی رجیستری ادیتور پیست کنید و Enter را فشار دهید.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced

اکنون اگر در سمت راست مقداری به اسم JumpListItems_Maximum موجود است، روی آن دبل‌کلیک کنید و اگر وجود ندارد، در فضای خالی راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی New و سپس DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید. نام مقدار ایجاد شده را JumpListItems_Maximum بگذارید.

برای تغییر نام کلیدها یا مقدارها در رجیستری، روی آیتم موردنظر کلیک کنید و سپس F2 را فشار دهید و پس از تایپ کردن نام، Enter را فشار دهید.

پس از ایجاد مقدار موردبحث، روی آن دبل کلیک کنید. در فیلد Value data عدد موردنظر خویش را وارد کنید. به عنوان مثال برای افزایش آیتم‌ها می‌توانید از عدد ۱۵ و ۲۰ استفاده کنید.

در نهایت روی OK کلیک کنید.

اکنون روی یکی از برنامه‌ها که آیکون آن در تسک‌بار پین شده راست‌کلیک کنید و بررسی کنید که آیا تعداد آیتم‌ها مناسب است یا خیر. می‌توانید تعداد را کمتر و بیشتر کنید تا مناسب ابعاد مانیتور و رزولوشن آن باشد.

توجه کنید که اگر تغییری در لیست پرش رخ نداده، می‌بایست اپلیکیشن File Explorer ویندوز را ری‌استارت کنید. برای این منظور می‌توانید از تاسک منیجر استفاده کنید. کافی است کلید میانبر Ctrl + Shift + Esc را فشار دهید و سپس در تب Processes روی Windows Explorer راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Restart را انتخاب کنید.

نکته‌ی مهم دیگر این است که تغییرات در لیست آیتم‌های اخیر برخی اپلیکیشن‌ها پس از این تغییر عملیاتی نمی‌شود و در واقع باید تعدادی فایل جدید باز و بسته شود تا لیست طولانی‌تر شود.


اضافه کردن گزینه‌های جدید به منوی راست‌کلیک در ویندوز ۱۱ نیز امکان‌پذیر است و می‌توانید با تغییراتی در رجیستری ویندوز این کار را انجام بدهید. البته برخی از نرم‌افزارها نیز برای ویرایش منوی راست‌کلیک طراحی شده که کار را ساده‌تر می‌کند.

در این مقاله به موضوع اضافه کردن گزینه‌های منوی راست‌کلیک در ویندوز ۱۱ می‌پردازیم و صرفاً با استفاده از Registry Editor، این کار را انجام می‌دهیم.

در این مقاله اضافه کردن گزینه در منوی راست‌کلیک را با دو مثال ساده توضیح می‌دهیم. مثال اول اضافه کردن گزینه‌ی مربوط به مرورگر Edge است و مثال دوم اضافه کردن گزینه‌ی مربوط به سایر نرم‌افزارها است.

نحوه افزودن گزینه‌ی باز کردن با نرم‌افزار Edge در منوی راست‌کلیک

با توجه به اینکه مرورگر Microsoft Edge از اپلیکیشن‌های اصلی ویندوز ۱۱ است، افزودن گزینه‌ی مربوط به اجرا کردن این مرورگر در منوی راست‌کلیک ساده است. مراحل زیر را طی کنید:

برای اجرا کردن رجیستری ادیتور، ابتدا کلید میانبر Win + R را بزنید تا پنجره‌ی Run باز شود.

دستور regedit را تایپ کرده و Enter را فشار دهید.

اگر پیغام UAC ظاهر شد روی Yes کلیک کنید تا به این ترتیب پنجره‌ی رجیستری ادیتور باز شود.

اکنون مسیر زیر را در ستون کناری طی کنید:

Computer > HKEY_CLASSES_ROOT > Directory > Background > shell

روی کلید Shell راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی New و سپس Key را انتخاب نمایید تا یک کلید و به زبان دیگر فولدر جدید ساخته شود.

آموزش افزودن گزینه اجرا کردن برنامه‌ها در منوی راست‌کلیک ویندوز ۱۱

نام فولدر جدید را Edge بگذارید. البته می‌توانید از نام دلخواه استفاده کنید. برای تغییر دادن نام، کافی است روی فولدر موردنظر کلیک کرده و F2 را فشار دهید.

روی کلیدی که ساخته‌اید و نام دلخواهی برای آن انتخاب کرده‌اید، راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی New و سپس Key را انتخاب کنید تا یک فولدر دیگر داخل آن ساخته شود.

نام فولدر جدید را command بگذارید.

آموزش افزودن گزینه اجرا کردن برنامه‌ها در منوی راست‌کلیک ویندوز ۱۱

اکنون اپلیکیشن مدیریت فایل ویندوز را اجرا کنید و فایل اجرایی مربوط به نرم‌افزار موردنظر که در این مثال، مرورگر اج است را پیدا کنید. فایل اجرایی Edge در مسیر زیر قرار دارد:

C:\Program Files (x86)\Microsoft\Edge\Application

روی فایل msedge.exe که فایل اجرایی این مرورگر است راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Copy as path‌ را انتخاب کنید. این گزینه مسیر فایل یا فولدر را کپی می‌کند.

آموزش افزودن گزینه اجرا کردن برنامه‌ها در منوی راست‌کلیک ویندوز ۱۱

اکنون سراغ رجیستری ادیتور بروید و کلید command که ساخته بودید را انتخاب کنید.

در سمت راست صفحه روی مقدار پیش‌فرض یا Default دبل‌کلیک کنید.

در کادر Value data مسیر فایل اجرایی را پیست کنید. به عبارت دیگر کلید Ctrl + V را بزنید تا مسیر پیست شود.

در نهایت روی OK کلیک کنید.

آموزش افزودن گزینه اجرا کردن برنامه‌ها در منوی راست‌کلیک ویندوز ۱۱

اکنون می‌توانید از گزینه‌ی ساخته شده در منوی راست‌کلیک استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید روی فضای خالی دستاپ کلیک راست کنید و گزینه‌ی Show more options را انتخاب کنید تا منوی کامل و قدیمی ظاهر شود. در این منو روی Edge کلیک کنید تا مرورگر مایکروسافت اج اجرا شود.

فراموش نکنید که در ویندوز ۱۱ با کلید میانبر Shift + F10 ، منوی راست‌کلیک قدیمی مشابه نسخه‌های قبلی ویندوز باز می‌شود. اگر همیشه از منوی قدیمی استفاده می‌کنید، بهتر است منوی قدیمی را فعال کنید.

اضافه کردن گزینه‌ی سایر نرم‌افزارها در منوی راست‌کلیک

روشی که توضیح دادیم عمومی است و در واقع می‌توانید فایل اجرایی سایر نرم‌افزارها را از طریق منوی راست‌کلیک اجرا کنید. مراحل کار مشابه است و صرفاً می‌بایست نام گزینه‌ای که در منوی راست‌کلیک اضافه می‌کنید و مسیر فایل exe که برنامه‌ی موردنظر را اجرا می‌کند، تغییر دهید.

اگر گزینه‌های متعددی اضافه کرده‌اید و به دلیلی می‌خواهید گزینه‌ها را حذف کنید، فولدر یا دقیق‌تر بگوییم کلید Shell را در رجیستری ادیتور باز کرده و فولدرهای زیرمجموعه‌ی آن که اضافی است را با راست‌کلیک کردن و انتخاب Delete و سپس کلیک روی Yes ، حذف کنید.

روشی که شرح دادیم نه فقط در ویندوز ۱۱ بلکه در ویندوزهای قبلی نیز قابل استفاده است.

در پایان توجه شما را به مقاله‌ای با موضوع ویرایش کردن منوی راست‌کلیک و افزودن گزینه‌های مفید و کاربردی به آن جلب می‌نماییم:

آموزش افزودن گزینه‌های مفید در منوی راست‌کلیک روی فایل و فولدرها در ویندوز


سفارش کردن منوی شروع یا استارت منیو (Start menu)یا بررسی پوشه Customize Start Menu در سیستم عامل ویندوز 7 سون

سفارش کردن منوی شروع یا استارت منیو (Start menu)یا بررسی پوشه Customize Start Menu در سیستم عامل ویندوز 7 سون

می توانیم منوی Start را به نحوی تغییر دهیم که با محیط کار سازگار تر باشد به عنوان مثال می توانیم لیست اسناد و برنامه هایی را که اخیرا استفاده شده اند خاموش گردند تا منوی Start خلوت تر به نظر برسد.

حال جهت اعمال تغییرات لازم است کادر محاوره ایTaskbar and start menu properties را اجرا کنیم .جهت اجرای این کادر از روش های مختلفی می توانیم استفاده کنیم.

روش اول:

در ناحیه خالی از Taskbar کلیک راست نماییم.

F:\win7\فصل3ویندوز7 (11)\edite\1.png

منویی ظاهر می گردد.

F:\win7\فصل3ویندوز7 (11)\edite\2.png

از لیست منوی ظاهر شده بر روی گزینه Properties کلیک چپ می کنیم.

F:\win7\فصل3ویندوز7 (11)\edite\3.1.png

کادر محاوره ایTaskbar and start menu properties ظاهر می گردد.

روش دوم:

بر روی دکمه Start کلیک راست می کنیم

منویی ظاهر می گردد.

از لیست منوی ظاهر شده بر روی گزینه Properties کلیک چپ می کنیم.

کادر محاوره ایTaskbar and start menu properties ظاهر می گردد.

جهت سفارشی سازی منوی Start menu بر روی سربرگ Start Menu کلیک چپ می کنیم.

بر روی دکمه Customize کلیک چپ می کنیم.

کادر Customize Start Menu ظاهر می گردد.

در این کادر همه آیکن‌ های موجود در منویStart مشاهده می شوند. می توانیم مشخص کنیم کدام آیکن و برنامه در منوی Start مشاهده شود و کدام خیر.

در زیر اسم اکثر برنامه سه گزینه مشاهده می گردد.

Display as link: نمایش به صورت لینک

Display as a menu: نمایش به صورت منو

Do not Display this item: عدم نمایش این آیتم

در سمت چپ برنامه هایی مربع کوچکی مشاهده می گردد.

با کلیک چپ کردن بر روی هر مربع تیکی در داخل آن نمایان می گردد. که موجب نمایش آن برنامه در ناحیه Start Menu می گردد.و یا فرمان آن گزینه بر منو اعمال گردد.

به بخش Start menu size مراجعه می کنیم.

Number of recent programs to display: ظرفیت نمایش جدیدترین برنامه‌های اجرا شده را مشخص می‌کند

Number of items to Display in jump list: نمایش تعداد فایل‌هایی است که به تازگی توسط این برنامه باز شده است.

در انتهای کادر دکمه ای با عنوان Use default settings مشاهده می شود .با کلیک بر روی این دکمه موجب می شود تمام تنظیمات اعمالی به حالت پیش فرض بازگردند.

جهت ذخیره تغییرات اعمالی لازم است بر روی دکمه Ok کلیک چپ کنیم.

مجدد کادر محاوره ایTaskbar and start menu properties نمایش داده می شود.بر روی فلش رو به پایین Power button action کلیک چپ می کنیم.

لیست کشوئی از گزینه ها ظاهر می گردد.

با انتخاب هر کدام از این گزینه ها موجب می شود با کلیک کردن بر روی دکمه Start در ناحیه Power آن گزینه نمایش داده شود . سایر گزینه ها با کلیک بر روی فلش جهت دار Power مشاهده گردند.

بررسی حریم خصوصی (Privacy) :

اگر گزینه‌های موجود در این بخش را غیر فعال کنیم، برنامه‌ها و فایل‌هایی که به تازگی اجرا کرده‌ایم، در منوی Start نمایش داده نمی‌شوند.

در انتها جهت ذخیره تغییرات اعمالی لازم است ابتدا بر روی دکمه Apply و سپس بر روی دکمه Ok کلیک چپ کنیم.