تکنولوژی

کیبورد فارسی در ویندوز 11 چطور فعال می‌شود؟

شاید براتون اتفاق افتاده که بخواید تو یه برنامه‌ی ویندوزی، عدد فارسی تایپ کنید. با کیبورد فارسی معمولی یا FA نمیشه عدد فارسی تایپ کرد در حالی که با کیبورد FAS یا فارسی استاندارد میشه هم عدد انگلیسی و هم عدد فارسی تایپ کرد. جای ویرگول و پ توی این کیبورد یکم فرق داره. زدن نیم‌فاصله که دو حرف رو بدون ایجاد فاصله، جدا میکنه هم توی کیبورد استاندارد فارسی خیلی راحته.

در ادامه به نحوه‌ی فعال کردن کیبورد استاندارد فارسی در ویندوز 11 اشاره می‌کنیم که روش کار شبیه ویندوز ۱۰ است. بعد هم یه روش ساده معرفی می‌کنیم که به راحتی جای حروف خاص مثل پ و علامت ویرگول رو پیدا کنید.

برای فعال کردن کیبورد فارسی توی ویندوزهای جدید، نیازی به نصب کردن نرم‌افزار اضافی نیست. ویندوز خودش کیبورد فارسی رو داره و همین‌طور کیبورد فارسی استاندارد. قبلاً این موضوع رو به صورت کامل و ساده توضیح دادیم:

فارسی کردن کیبورد ویندوز 11 – راهنمای کامل تصویری نصب کیبورد فارسی

نصب کیبورد فارسی استاندارد در ویندوز

برای نصب کردن کیبورد استاندارد فارسی، اول کیبورد معمولی فارسی رو نصب کنید. این کار از طریق اپ Settings انجام میشه. بعد از اجرا کردن این اپ با کلید میانبر Win + i روی Time & language کلیک کنید و بعدش در سمت راست صفحه روی Typing و بعد هم روی Language & region کلیک کنید. لیست کیبوردها میاد و میتونید با روشی که تو مقاله‌ی قبلی گفتیم، کیبورد فارسی اضافه کنید.

بعد از اضافه کردن زبان فارسی، روی منوی سه‌نقطه‌ای که روبروی Persian می‌بینید کلیک کنید و گزینه‌ی Language options رو انتخاب کنید.

یه صفحه‌ی دیگه باز میشه. روی Add a keyboard کلیک کنید.

تعدادی کیبورد جدید میاد. روی Persian (Standard) کلیک کنید.

به همین راحتی کیبورد فارسی استاندارد در کنار کیبورد فارسی معمولی اضافه میشه. برای سوییچ کردن به این کیبورد حین تایپ میتونید از شورت‌کات Alt + Shift استفاده کنید. به عبارت دیگه Shift رو نگه دارید و Alt رو بزنید. هر بار که این کار رو انجام بدید، ویندوز میره سراغ کیبورد بعدی.

برای سرعت بیشتر کار، بهتره دو تا کیبورد داشته باشید و نه سه تا! یه دونه فارسی و یه دونه انگلیسی. میتونید کیبورد فارسی معمولی رو حذف کنید. کافیه روی منوی سه‌نقطه‌ای روبروش کلیک کنید و گزینه‌ی Remove رو انتخاب کنید.

چجوری ویرگول و پ تایپ کنیم؟

برای تایپ کردن ویرگول توی کیبورد استاندارد فارسی باید کلید Shift رو نگه دارید و 7 بالای بخش حروف رو بزنید. به همین سادگی! ولی به هر حال ممکنه جای بعضی از حروف و علامت‌هایی مثل دونقطه و غیره براتون سوال باشه. برای دیدن جای همه‌ی حروف و علایم میتونید از کیبورد روی صفحه یا On-Screen Keyboard استفاده کنید.

چطوری کیبورد روی صفحه رو فعال کنیم؟ میتونید منوی استارت رو باز کنید و عبارت on screen keyboard یا بخشی از اون رو سرچ کنید. روی اولین نتیجه کلیک کنید.

همون طور که میبینید یه کیبورد بزرگ روی صفحه ظاهر میشه و همه چی مشخصه:

  • کاراکتر ویرگول کنار عدد 7 بالای حروف دیده میشه. بنابراین باید Shift + 7 رو زد تا ، تایپ بشه.
  • برای تایپ کردن پ هم باید از ردیف پایین و دکمه‌ی کنار حرف و و د استفاده کنید.
  • جای : و ؛ و « و » هم همون جور که میبینید روی حروف گ و ک و م و ن هست.

چطور عدد فارسی تایپ کنیم؟

اما نکته‌ی آخر اینکه با کیبورد استاندارد فارسی، کلیدهای مخصوص تایپ کردن اعداد فارسی شامل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 و 0 در ردیف بالای بخش حروف قرار داره. در مقابل اگه از بخش Numpad که سمت راست کیبورده استفاده کنید، عددها انگلیسی و به صورت  1 2 3 4 5 6 7 8 9  و 0 تایپ میشه.


آموزش فعال کردن کیبورد فارسی iOS 11 برای آیفون و آیپد


اپل سرانجام در نسخه رسمی iOS 11 کیبورد فارسی را هم ارائه کرد. بنابراین هم اکنون شما می‌توانید از کیبورد فارسی پیش فرض در آیفون و آیپدهایتان استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم به آموزش نحوه فعال کردن کیبورد فارسی iOS 11 بپردازیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با کیبورد فارسی آیفون و سیستم عامل iOS

تا پیش از این، تایپ به زبان فارسی برای کاربران آیفون و آیپد های اپل به یک دردسر تبدیل شده بود. اغلب کاربران برای رفع این مشکل از کیبورد عربی پیش فرض iOS یا روش هایی که پیش از این در مقاله “آموزش بهترین روش های نصب کیبورد فارسی آیفون بدون جیلبریک” به آن ها اشاره کرده بودیم استفاده می‌کردند.

همچنین کاربران نسخه های پیشین iOS با نصب کیبوردهای ثانویه ای همچون Gboard و Medad هم می‌توانستند از تایپ به زبان فارسی بهره بگیرد. دو اپلیکیشن مذکور پیش از این در مقاله های “معرفی و دانلود کیبورد گوگل (Gboard)؛ iOS و اندروید” و “معرفی و دانلود برنامه مداد (Medad) – کیبورد فارسی برای iOS” معرفی شدند. اما دیگر برای تایپ فارسی در iOS با مشکل مواجه نخواهید بود!

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل

اپل در آپدیت iOS 11 به صورت رسمی کیبورد فارسی را ارائه کرده است. بنابراین به راحتی می‌توانید با انتخاب این کیبورد نسبت به تایپ به زبان فارسی اقدام کنید. در ادامه این مقاله به آموزش نحوه فعال سازی کیبورد فارسی iOS 11 می‌پردازیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش های شرح داده شده نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان موبایل کمک از آن ها راهنمایی دقیق تری بخواهید. با ما همراه باشید.

تعمیرات اپل

آموزش فعال کردن کیبورد فارسی iOS 11

همانطور که اشاره کردیم کیبورد فارسی به صورت پیش فرض به iOS 11 اضافه شده، بنابراین برای فعال سازی و استفاده از آن باید حتما سیستم عامل آیفون یا آیپدتان را آپدیت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه نصب iOS 11 بر روی آیفون و آیپد های اپل از مقاله “آموزش نصب iOS 11 ؛ چگونه آپدیت رسمی iOS 11 را نصب کنیم؟” استفاده کنید. بعد از نصب iOS 11 با طی کردن مراحل زیر نسبت به فعال سازی کیبورد فارسی در آیفون یا آیپدتان اقدام کنید:

آموزش فعال کردن کیبورد فارسی iOS 11 برای آیفون

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه General را انتخاب کنید.
  • گزینه Keyboard را انتخاب کنید.
  • گزینه Keyboards را لمس کنید.
  • گزینه Add New Keyboard را انتخاب کنید تا لیست کیبوردهای قابل انتخاب نمایان شود.
  • در لیست ارائه شده گزینه Persian را انتخاب کنید تا کیبورد فارسی iOS 11 فعال شود.

به همین سادگی فعال سازی کیبورد فارسی iOS 11 به پایان می‌رسد. از این پس می‌توانید هر زمان که تمایل داشتید با استفاده از کیبورد پیش فرض و اصلی آیفون یا آیپدتان نسبت به تایپ فارسی وارد عمل شوید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات آیفون 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش نحوه فعال کردن کیبورد فارسی iOS 11 پرداختیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش های شرح داده شده نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان موبایل کمک از آن ها راهنمایی دقیق تری بخواهید.

بیشتر بخوانید:

قطعات گوشی آیفون 8

قاب و شاسی آیفون ایکس اس

قیمت گلس آیفون 11

تعمیرات موبایل


اضافه کردن کیبورد فارسی در ویندوز 11 نیازی به نصب کردن برنامه یا فایل خاصی ندارد. کافی است تنظیمات زبان و تایپ را بررسی کنید. می‌توانید زبان فارسی و کیبورد فارسی معمولی و کیبورد فارسی استاندارد را به راحتی فعال کنید.

در ادامه به روش اضافه کردن کیبورد فارسی در ویندوز 11 می‌پردازیم. با ما باشید.

دقت کنید که اضافه کردن کیبورد فارسی در ویندوز 11 نیازی به نصب کردن فارسی ساز ویندوز 11 یا هر نوع نرم‌افزار دیگری ندارد.

کیبورد فارسی در ویندوز 11

ابتدا کلید میانبر Win + i را فشار دهید یا منوی استارت را باز کنید و روی آیکون چرخدنده‌ای اپ Settings کلیک کنید تا اپ تنظیمات ظاهر شود.

در تنظیمات و ستون کناری روی Time & language کلیک کنید. سپس در سمت راست روی Language & region کلیک کنید.

کیبورد فارسی در ویندوز 11 چطور فعال می‌شود؟

در صفحه‌ی بعدی روی دکمه‌ی Add a language کلیک کنید. در پنجره‌ی باز شده زبان موردنظر که Persian یا فارسی است را جستجو کنید و در لیست نتایج روی زبان فارسی کلیک کرده و سپس روی Next کلیک کنید. در مرحله بعد نیز روی Install کلیک کنید.

کیبورد فارسی در ویندوز 11 چطور فعال می‌شود؟

کیبورد فارسی نصب می شود که البته کیبورد فارسی مایکروسافت است که با علامت اختصاری FA مشخص می‌شود.

بعضی از کاربران ویندوز از کیبورد فارسی استاندارد استفاده می‌کنند که با علامت اختصاری FAS مشخص می‌شود. برای نصب کیبورد فارسی استاندارد در ویندوز، ابتدا کیبورد فارسی معمولی را نصب کنید. سپس در صفحه‌ی تنظیمات زبان روی منوی سه‌نقطه روبروی Persian کلیک کنید و گزینه‌ی Language options را انتخاب نمایید.

کیبورد فارسی در ویندوز 11 چطور فعال می‌شود؟

در صفحه‌ی بعدی روی Add a keyboard کلیک کرده و در لیست کیبوردها روی Persian (Standard) کلیک کنید.

کیبورد فارسی در ویندوز 11 چطور فعال می‌شود؟

کیبورد استاندارد فارسی اضافه می‌شود. اگر می‌خواهید فقط یک کیبورد انگلیسی و یک کیبورد فارسی داشته باشید، کیبورد فارسی معمولی را با کلیک روی منوی سه‌نقطه‌ای روبروی آن و انتخاب Remove، حذف کنید.

کیبورد فارسی در ویندوز 11 چطور فعال می‌شود؟