فیلم و سریال

برادران لیلا چند قسمت است


مهر نوشت: بعد از حرف و حدیث‌های بسیار درباره بودجه ساخت فیلم سینمایی «برادران لیلا»، درج مبلغ 5 میلیون دلاری در سایت آی‌ام‌دی‌بی ابهامات تازه‌ای را درباره این پروژه به وجود آورده است.

فیلم سینمایی «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی حالا یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌های سینمای ایران است که به‌صورت رسمی سازمان سینمایی بر عدم امکان اکران عمومی آن تأکید کرده است. همان فیلمی که پس از حضور عواملش در جشنواره کن و اظهارات کارگردانش درباره موضوعات مختلف همچون ممیزی، آرام‌آرام مسیر حاشیه‌سازی را در پی گرفت و تأخیر عوامل در اقدام برای دریافت پروانه نمایش برای این فیلم، اکران عمومی آن را با چالش مواجه کرد.

همه اینها باعث شد تا سازمان سینمایی در واکنشی بحث‌برانگیز به ارائه توضیحاتی درباره این فیلم بپردازد و در نهایت به صراحت عنوان کند که «برادران لیلا» به دلیل طی نکردن مسیر قانونی برای ارسال فیلم به جشنواره‌های خارجی پروانه نمایش دریافت نمی‌کند.

این اما تنها حاشیه این فیلم نیست، «برادران لیلا» از همان زمان ساخت مسیر پرهیاهویی در پی داشت؛ یک سر این مساله هم به حرف‌وحدیث‌ها درباره هزینه نجومی ساخت این فیلم پربازیگر معطوف می‌شد. حرف و حدیث‌هایی که هیچ موضع‌گیری رسمی‌ای درباره آن شد و زمزمه‌هایی از حضور یک سرمایه‌گذار نوظهور سینما در پشت‌پرده آن، به حواشی در این زمینه دامن زد. حالا در جدیدترین اتفاق، سایت معتبر آی‌ام‌دی‌بی در صفحه رسمی معرفی این فیلم مبلغ تولید آن را پنج میلیون دلار درج کرده است! رقمی عجیب و غریب در مختصات تولید سینمای ایران که با احتساب قیمت ۳۰ هزارتومانی دلار در ایران، چیزی معادل ۱۵۰ میلیارد تومان می‌شود!

جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی در پاسخ به پیگیری خبرنگار مهر درباره این بودجه و صحت و سقم آن بیان کرد: گرچه در حال حاضر به دلایلی تمایلی به گفتگو درباره این موضوعات مرتبط با این فیلم ندارم اما آنچه در سایت آی‌ام‌دی‌بی درباره هزینه ساخت «برادران لیلا» درج شده صحت ندارد. در واقع تنها یک پنجم این مبلغ یعنی برابر با یک میلیون دلار صرف ساخت این فیلم سینمایی شده است و رقم درج شده در این سایت درست نیست.

وی در پاسخ به این ابهام که معمولاً اطلاعات درباره فیلم‌ها را عوامل فیلم در اختیار این سایت قرار می‌دهند و امکان دخل و تصرف در آن از سوی مخاطبان نیست، هم تأکید کرد: این اطلاعات را نه من و نه کارگردان به این سایت نداده‌ایم و منبع کسب اطلاعشان در این زمینه ایراد داشته است. درواقع ما اصلاً خبری از این موضوع نداشتیم بنابراین این خبر یک خبر جعلی است.

نوروزبیگی گفت: ممکن است دست‌اندرکاران این سایت سینمایی بر اساس پیش‌بینی‌های خود چنین مبلغی را به عنوان هزینه ساخت عنوان کرده باشند، اما آنچه صحت دارد این است که یک پنجم این مبلغ یعنی همان یک میلیون دلار هزینه ساخت «برادران لیلا» شده است.

با در نظر گرفتن بودجه یک میلیون دلاری که چیزی در حدود ۳۰ میلیارد تومان می‌شود، «برادران لیلا» را همچنان می‌توان یکی از گران‌ترین فیلم‌های سینمای ایران در سال‌های اخیر دانست.

در این فیلم که بعد از «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» سومین فیلم بلند سینمایی سعید روستایی محسوب می‌شود، بازیگرانی چون نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، سعید پورصمیمی، پیمان معادی و فرهاد اصلانی نقش‌آفرینی می‌کنند.


به گزارش همشهری، همزمان با آغاز اکران عمومی فیلم «برادران لیلا» در فرانسه، سعید روستایی نویسنده و کارگردان این فیلم گفتگویی درباره زوای مختلف این فیلم با نشریه سینمایی «c’est quoi le cinéma» انجام داده است.

  • رامین ناصر نصیر:‌ انتخاب من بازیگری است نه کارگردانی
  • دستمزدهای هنگفت و عجیب و غریب ستارگان سینما با پخش آنلاین

  «برادران لیلا» به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی نخستین نمایش جهانی خود را در بخش مسابقه جشنواره کن امسال تجربه کرد و در نهایت جایزه بهترین فیلم بخش اصلی این رویداد را از نگاه هیات داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) کسب کرد. کمپانی «وایلد بانچ» که حق پخش فیلم «برادران لیلا» را بر عهده دارد، این فیلم دو ساعت و چهل پنج دقیقه‌ای را از ۲۴ آگوست (دوم شهریور) در سینماهای فرانسه اکران می‌کند.

چرا اسم فیلم «لیلا و برادرانش» است (عنوان فیلم به فرانسوی Leila et ses frères است) نه «لیلا و پدرش»؟

سعید روستایی: این فیلم به فارسی «برادران لیلا» نام دارد. پدر در این فیلم بیش از هر چیز یک مانع است و  این برادران او هستند که لیلا به طور خاص به آنها اهمیت می دهد. اما به نظر من شخصیت اصلی، خانواده و هسته خانواده است و سوژه فیلم پیداکردن کار است.

به نظر من چشمگیرترین سکانس فیلم سکانس عروسی است که مانند یک جشن شروع می شود و تقریباً مانند یک اعدام در ملاء عام به پایان می رسد. در مورد تولید و توسعه این صحنه برایمان بگویید؟

روستایی: «خنده‌دار است، یکی از دوستان پس از دیدن این صحنه به من گفت که این صحنه او را عصبانی کرده است و اگر برادران به عروسی می‌آمدند و کسانی را که با آنها درگیری دارند را می‌کشتند، برایش دردناک بود و اگر  فیلم همانجا تمام می‌شد تماشاگران احساس خوبی می‌کردند. من پاسخ دادم که بله بیننده احساس خوبی خواهد داشت اما دیگر منطقی در داستان من وجود نخواهد داشت و در این صورت این سکانس نه در ابتدا و نه در پایان فیلم نقشی ندارد، پیوستگی داستان است که ادامه فیلم را توجیه می‌کند. در ایران تعبیری هست که می گوید اگر می خواهی یک نفر را زمین بزنی باید از ارتفاع زیاد این کار را انجام دهی تا صدای شکستن استخوانش را متوجه شود. ایده واقعاً این بود که سقوط این شخصیت به جهنم ناگهانی را ببینیم و درست است که همه چیز در این ازدواج دروغ است و فقط ظاهر هستند، اما باید تهی بودن این مراسم را نشان می‌دادیم.

«براران لیلا» و «متری شیش و نیم» جنبه بسیار شکسپیرانه دارند، نسبت شما با تئاتر شکسپیر چیست؟

روستایی: نمایشنامه‌های زیادی از شکسپیر و دیگران خوانده ام، اما چیزی که باعث می شود در این فیلم به آن  فکر کنید تراژدی است. داستان شخصیت‌های من فوق العاده تراژیک است. این فیلم بازتاب زندگی مردم ایران است که با تورم درگیر هستند. 

به نظرم رسید که روابط میان خواهر و برادرها مشابهتی با برادران و خواهران فیلم «پدرخوانده» ساخته «کاپولا» دارد. آیا به موضوع در هنگام نوشتن فیلمنامه فکر کرده اید؟

 من عاشق «پدرخوانده» هستم و یکی از فیلم های مورد علاقه من است، اما درباره روابط خواهر و برادر به آن فکر نکرده بودم. از طرفی سکانسی دارم که مستقیماً به پایان قسمت نخست «پدرخوانده» اشاره دارد. این صحنه تغییر لباس از سیاه به سفید است و من واقعاً سعی کردم در تدوین، در صحنه‌پردازی، اشاره روشنی برای ادای احترام به شاهکار «کاپولا» داشته باشم.

فیلمبرداری این فیلم کجا انجام شده است؟ خانه قدیمی در فیلم، استودیو بود؟

«در واقع دو خانه کوچک بود که در یک محله فقیرنشین در جنوب تهران پیدا کرده بودیم و سعی کردیم این دو را با هم ترکیب کنیم تا یک خانه بسازیم، یک لوکیشن فیلمبرداری ۹۰ متری. بنابراین در واقع نحوه کار ما روی صحنه، با تمام نورها و غیره، ممکن است شبیه یک استودیو باشد، اما این یک لوکیشن واقعی است. ما تغییرات زیادی ایجاد کردیم، حتی ستون‌هایی را خریدیم تا آن‌طور که می‌خواهیم فضا را ایجاد کنیم. اکنون پس از پایان فیلمبرداری، مالکان محل را برای ساختن یک ساختمان 7 طبقه تخریب کرده اند.

در فیلم «متری شیش و نیم»، دو بازیگر اصلی نقش یک پلیس و یک قاچاقچی مواد مخدر را بازی کردند. در این فیلم آنها با هم برادر هستند که با حفظ تنش، پویایی کاملاً متفاوتی بین دیالوگ‌های دیده می‌شود. آیا این چیزی است که می خواستید بعد از فیلم قبلی‌تان با آنها بر این روال کار کنید؟

در زمان نوشتن به بازیگران فکر می‌کنم و این به خاطر بازی در فیلم قبلی من نیست که آنها را بکار بگیرم، حتی اگر با نوید و پیمان خیلی دوست باشیم. با این وجود، بازیگران واقعاً در هنگام نوشتن در ناخودآگاهم خودشان را به من تحمیل می کنند.  

در چند سکانس خانواده را در حال تماشای تلویزیون می‌بینیم، به خصوص شبکه‌های خبری که دونالد ترامپ را نشان می‌دهد و همچنین آنها را در حال تماشای مسابقات کشتی کج زیادی می بینیم. در مورد تأثیر فرهنگ آمریکا در ایران برایمان بگویید؟

تا آنجا که به فرهنگ آمریکایی مربوط می شود، من جایی در جهان را نمی شناسم که تأثیری نگرفته باشد. در طرف مقابل آنچه مهم است این است که ما شاهد تقابل بین خیر و شر هستیم، آیا آنچه که آنها تماشا می کنند واقعاً اتفاق می افتد، آیا صحنه سازی است؟ این یک لایت موتیف (الگوی تکرار شونده) است که در طول فیلم خواهیم دید، آیا واقعاً این پدر تمام پول خود را صرف خرید هدایایی برای این عروسی می کند؟ همینطور آیا این مراسم یک صحنه سازی پنهان نیست؟ بنابراین این واقعیت که آنها کشتی کج را تماشا می کنند به نوعی نماد همه اینها است.

کد خبر 700471