تکنولوژی

آموزش جلوگیری از خاموش شدن لپ‌تاپ با بستن در آن و تنظیمات باز و بسته کردن درب

تنظیمات ویندوز ۱۰ در حالت پیش‌فرض به این صورت است که اگر در لپ‌تاپ را ببندیم، سیستم به حالت خواب یا اسلیپ سوییچ می‌کند و همین‌طور در برخی لپ‌تاپ‌ها با باز کردن درب لپ‌تاپ، اگر قبلاً سیستم Sleep شده باشد، به صورت خودکار روشن شده و سریعاً به محیط ویندوز بر‌می‌گردد اما اگر قبلاً سیستم Shutdown شده باشد، اتفاقی نمی‌افتد و باید دکمه‌ی پاور را فشار داد.

در ویندوز ۱۰ می‌توان کاری کرد که لپ‌تاپ با بسته شدن درب آن، خاموش نشود و این برای کسانی که می‌خواهند لپ‌تاپ را به مانیتور اکسترنال متصل کرده و نمایشگر لپ‌تاپ را خاموش کرده و به جای آن از نمایشگر بزرگ اکسترنال استفاده کنند، گاهی ضروری می‌شود.

در ادامه با روش جلوگیری از خاموش شدن لپ‌تاپ در زمان بستن درب لپ‌تاپ و همین‌طور روشن شدن خودکار آن، در خدمت خوانندگان سیاره‌ی آی‌تی هستیم. ما را همراهی کنید.

برای روشن و خاموش کردن سریع لپ‌تاپ، از Sleep استفاده کنید

اغلب کاربران رفتار پیش‌فرض ویندوز را می‌پسندند و در واقع می‌خواهند که بستن در لپ‌تاپ با Sleep کردن سیستم همراه باشد. در برخی لپ‌تاپ‌های امروزی این قابلیت که با باز کردن درب لپ‌تاپ، ویندوز و برنامه‌های اجرا شده، سریعاً مثل قبل بارگذاری شوند هم پیاده‌سازی شده است.

اما اسلیپ شدن و بیدار شدن خودکار، مطلوب تمام کاربران نیست. شاید کاربری بخواهد درب لپ‌تاپ را ببندد و به کار کردن با لپ‌تاپ از طریق مانیتور و موس و کیبورد اکسترنال، ادامه دهد. به بیان دیگر برخی کاربران می‌خواهند از لپ‌تاپ به عنوان کیس کوچک و قابل‌حمل استفاده کنند. برای این کاربران، بستن درب لپ‌تاپ نباید با به خواب رفتن سیستم (اسلیپ به معنی خواب) همراه باشد.

توجه کنید که برای کاهش توان مصرفی و در عین حال بازگشت سریع به ویندوز و برنامه‌های اجرا شده، می‌بایست از Sleep استفاده کرد. Hibernate اطلاعات روی RAM را به هارددیسک یا SSD منتقل می‌کند و لذا از نظر سرعت بازگشت سیستم به وضعیت قبلی، به مراتب کندتر از حالت اسلیپ است. به علاوه برخی پردازش‌ها و نرم‌افزارها متوقف می‌شوند.

در صورت نیاز می‌توان گزینه‌ی هایبرنیت را به منوی خاموش کردن سیستم اضافه کرد و همین‌طور از به خواب رفتن خودکار سیستم ویندوزی پس از مدتی بیکار ماندن، جلوگیری کرد.

نحوه‌ی جلوگیری از به خواب رفتن ویندوز، چگونه Sleep خودکار ویندوز 7 و 8 و ۱۰ را غیرفعال کنیم؟

نحوه فعالسازی Hibernate در ویندوز و اضافه کردن آن به منوی خاموشی

در ادامه به تنظیمات مربوط به بستن یا باز کردن درب لپ‌تاپ در ویندوز ۱۰ می‌پردازیم.

جلوگیری از اسلیپ شدن لپ‌تاپ با بستن درب

برای تغییر دادن تنظیمات عملکرد دکمه‌هایی مثل Power و همین‌طور بستن درب لپ‌تاپ، به بخش Power Options کنترل پنل مراجعه کنید. مراحل کار به این صورت است:

در گوشه‌ی تسک‌بار و بخش کنار ساعت، روی آیکون باتری راست‌کلیک کرده و گزینه‌ی Power Options‌ را انتخاب کنید.

در صفحه‌ی پاور آپشنز کنترل پنل و ستون کناری آن، روی Choose what closing the lid does کلیک کنید.

در بخش Power and sleep buttons and lid settings از منوی کرکره‌ای When I close the lid برای انتخاب کردن حالت Do nothing‌ استفاده کنید که به معنی “هیچ کاری انجام نده” است.

در نهایت روی دکمه‌ی Save changes کلیک کنید.

اکنون لپ‌تاپ حین بسته شدن درب آن، کار خاصی انجام نمی‌دهد و روشن باقی می‌ماند. به این ترتیب می‌توان با استفاده از موس و کیبورد و مانیتوری که به آن متصل شده، از ویندوز استفاده کرد.

توجه کنید برای حالت متصل به برق و حالت استفاده از شارژ باتری می‌توان به صورت جداگانه عملکرد سیستم حین بستن درب لپ‌تاپ را از منوی کرکره‌ای When I close the lid انتخاب کرد. به تناسب سلیقه و نیاز تصمیم‌گیری کنید.

چگونه از روشن شدن لپ‌تاپ با باز کردن درب آن جلوگیری کنیم؟

این قابلیت صرفاً در برخی لپ‌تاپ‌ها وجود دارد. به عنوان مثال در لپ‌تاپ ThinkPad T450s لنوو اگر سیستم را اسلیپ کرده باشید، زمانی که درب لپ‌تاپ را باز می‌کنید، سیستم به صورت خودکار روشن می‌شود. در ویندوز ۱۰ و همین‌طور ویندوز 8 و ویندوز 7، تنظیماتی برای فعال کردن این قابلیت وجود ندارد! بنابراین اگر لپ‌تاپ شما چنین ویژگی‌ای نداشته باشد، نمی‌توان با تغییر دادن تنظیمات ویندوز، این ویژگی مفید را فعال کرد.

اما در محصولاتی که این ویژگی مفید وجود دارد، در صورت نیاز می‌توان آن را غیرفعال کرد و برای روشن کردن سیستم، از روش متداول یعنی فشار دادن دکمه‌ی Power لپ‌تاپ استفاده کرد. و اما مراحل غیرفعال کردن این قابلیت:

در منوی استارت ویندوز ۱۰ از جعبه‌ی جست‌وجو برای سرچ کردن Control Panel و اجرا کردن آن استفاده کنید. در ویندوزهای قدیمی‌تر، کنترل پنلی یکی از گزینه‌های مهم موجود در منوی استارت است و نیازی به سرچ کردن نیست.

در کنترل پنل نما را به حالت Small icons تغییر دهید و روی Power Options کلیک کنید.

در صفحه‌ی پاور آپشنز از ستون کناری گزینه‌ی Choose what closing the lid does را انتخاب کنید.

در بخش Power and sleep buttons and lid settings از منوی کرکره‌ای When I close the lid حالت Do nothing‌ را انتخاب کنید. توجه کنید که برای حالت متصل به برق و استفاده از شارژ باتری، دو منوی مشابه وجود دارد.

روی Save changes کلیک کنید.

با وجود اینکه منوی کرکره‌ای موردبحث به عملکرد سیستم حین بستن درب مربوط می‌شود و اشاره‌ای به باز شدن درب لپ‌تاپ نشده، متوجه خواهید شد که از این پس با باز کردن درب لپ‌تاپ، سیستم روشن نمی‌شود!


زمانی که درب لپ‌تاپ را می‌بندید، معمولاً تنظیمات پیش‌فرض لپ‌تاپ ویندوزی این گونه است که سیستم Shut Down یا Sleep می‌شود. با باز کردن درب لپ‌تاپ نیز معمولاً دستگاه روشن می‌شود. دقت کنید که در حالت اسلیپ با مصرف کردن مقدار کمی شارژ باتری، داده‌ها روی حافظه‌ی RAM باقی می‌ماند و به محض روشن کردن مجدد دستگاه یا باز کردن درب لپ‌تاپ، همه‌ی برنامه‌ها مثل قبل باز و آماده‌ی استفاده است. می‌توانید عملکرد باز کردن درب لپ‌تاپ و بستن درب لپ‌تاپ را تغییر بدهید.

در ادامه به نحوه تغییر عملکرد لپ‌تاپ ویندوزی حین بستن درب آن می‌پردازیم.

برخی کاربران از لپ‌تاپ در نقش کیس استفاده می‌کنند و در واقع با اتصال لپ‌تاپ به مانیتور اکسترنال و حتی موس و کیبورد جداگانه، آن را به کیس تبدیل می‌کنند. ممکن است بخواهید پس از بستن درب لپ‌تاپ، سیستم خاموش یا اسلیپ نشود. قبلاً به روش این کار پرداختیم:

آموزش جلوگیری از خاموش شدن لپ‌تاپ با بستن در آن و تنظیمات باز و بسته کردن درب

تنظیمات باز کردن درب لپ‌تاپ از طریق اپلیکیشن Settings ویندوز ۱۰ در دسترس است  که ممکن است مخفی باشد. در ادامه به روش تغییر تنظیمات و همین‌طور ظاهر کردن تنظیمات مخفی می‌پردازیم.

تغییر عملکرد بستن درب لپ‌تاپ و باز کردن آن در ویندوز ۱۰

برای اجرا کردن سریع اپ تنظیمات ویندوز ۱۰، از کلید میانبر Win + I استفاده کنید. روش دیگر این است که کلید Win را فشار دهید تا منوی استارت باز شود و سپس روی آیکون چرخدنده کلیک کنید.

در صفحه‌ی اصلی اپلیکیشن تنظیمات، روی System کلیک کنید و در صفحه‌ی بعدی روی تب Power & Sleep در ستون کناری کلیک کنید. حال در سمت راست و بخش Related settings روی لینک Additional power settings کلیک کنید تا صفحه‌ای از کنترل پنل نمایان شود.

چگونه عملکرد باز کردن درب لپ‌تاپ و بستن آن را در ویندوز ۱۰ تغییر دهیم؟

روی لینک Change plan settings روبروی پلانی که در حال حاضر فعال است، کلیک کنید.

می‌توانید برای حالت‌های مختلف عملکردی و مصرف انرژی، عملکرد درب لپ‌تاپ را به صورت متفاوتی تعریف کنید. به عنوان مثال زمانی که لپ‌تاپ به برق متصل نیست، عملکرد را خاموش و روشن کردن در نظر بگیرید و در حالتی که لپ‌تاپ به شارژر متصل شده و روشن ماندن آن برایتان اهمیت ندارد، هیچ عملکردی برای بستن یا باز کردن درب لپ‌تاپ انتخاب نکنید.

چگونه عملکرد باز کردن درب لپ‌تاپ و بستن آن را در ویندوز ۱۰ تغییر دهیم؟

در صفحه‌ی بعدی روی گزینه‌ی ویرایش تنظیمات پیشرفته‌ی عملکرد و مصرف انرژی یا به عبارتی Change advanced power settings کلیک کنید.

چگونه عملکرد باز کردن درب لپ‌تاپ و بستن آن را در ویندوز ۱۰ تغییر دهیم؟

در پنجره‌ی باز شده  تنظیمات به شکل نمودار درختی نمایش داده می‌شود. روی شاخه‌ی Power button and lid دبل‌کلیک کنید تا گسترده شود و سپس روی Lid close action دبل‌کلیک کنید. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، برای حالت متصل به برق یا Plugged in و حالت استفاده از باتری یا On Battery دو انتخاب متفاوت دارید.

چگونه عملکرد باز کردن درب لپ‌تاپ و بستن آن را در ویندوز ۱۰ تغییر دهیم؟

روی هر یک از عملکردها کلیک کرده و حالت مناسب را انتخاب کنید. در نهایت با کلیک روی Apply یا OK تنظیمات را ذخیره کنید.

نمایش تنظیم مخفی باز کردن درب لپ‌تاپ در ویندوز ۱۰

ممکن است با مراجعه به کنترل پنل، امکان انتخاب کردن عملکرد لپ‌تاپ حین باز کردن درب آن وجود داشته باشد اما همیشه اینطور نیست و شاید این تنظیم به صورت پیش‌فرض مخفی باشد. در این صورت می‌توانید از دستورات cmd برای ظاهر کردن آن استفاده کنید.

قبل از هر چیز دقت کنید که Command Prompt را با دسترسی ادمین اجرا کنید. به عبارت دیگر در منوی استارت عبارت cmd را جستجو کرده و سپس روی اولین نتیجه راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Run as administrator را انتخاب نمایید.

حال دستور زیر را کپی کرده و پیست کنید و سپس Enter را فشار دهید:

powercfg -attributes SUB_BUTTONS 99ff10e7-23b1-4c07-a9d1-5c3206d741b4 -ATTRIB_HIDE

با زدن Enter ، گزینه‌ی Lid Open Action در پنجره‌ی تنظیمات پیشرفته پاور که به آن اشاره کردیم، اضافه می‌شود.

بنابراین از طریق اپ ستینگس به کنترل پنل و بخش Power Options مراجعه کنید و پلانی که فعال است را ویرایش کنید. این بار می‌توانید عملکرد باز کردن درب لپ‌تاپ را نیز به صورت دلخواه انتخاب کنید.

اگر این روش پاسخ‌گو نبود، دقت کنید که در برخی لپ‌تاپ‌ها گزینه‌هایی برای عملکرد دیوایس حین باز کردن درب آن در BIOS وجود دارد. لذا به BIOS مراجعه کنید و همه‌ی گزینه‌های مربوطه را با حوصله و دقت بررسی نمایید.

کلیدهای ورود به بایوس یا UEFI مادربوردها و لپ‌تاپ‌های مختلف و روشی ساده در ویندوز 8 و ۱۰