تکنولوژی

نحوه نصب و استفاده از گجت‌های ویندوز 7 در ویندوز ۱۰ و ویندوز 8

آموزش پاک کردن هارد کامپیوتر

آموزش پاک کردن هارد کامپیوتر بدون دست خوردن سیستم عامل

پاک کردن هارد کامپیوتر در برخی شرایط ضروری است. به وسیله فرمت کردن هارد لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ سیستم عامل نیز از روی آن پاک خواهد شد، هر چند روشی برای دست نخوردن آن وجود ندارد.

نیاز به دست نخوردن سیستم عامل با وجود پاک کردن هارد کامپیوتر برخی مواقع بروز می‌کند. به عنوان نمونه، حالتی را در نظر بگیرید که در پی فروش کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود بوده و در نتیجه باید هارد درایو را فرمت کنید، هر چند خریدار به دلایلی از شما درخواست کرده سیستم عامل را نگه دارید. از یک سو پاک کردن عادی فایل‌ها پیش از قرار دادن سیستم در اختیار فردی دیگر حرکت عاقلانه‌ای نیست، چرا که در این صورت آن‌ها به راحتی قابل بازیابی خواهند بود. از طرفی با فرمت کردن هارد درایو، سیستم عامل نیز حذف می‌شود.

پاک کردن هارد کامپیوتر قبل از فروش سیستم را فراموش نکنید

برای در امان ماندن از دردسر، بدترین سناریوها را در نظر گرفته و فرد خریدار کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود را کنجکاو و فضول تصور کنید! حتی اگر اطلاعات خود را از روی فضای ذخیره‌سازی حذف کرده باشید، یک کاربر کنجکاو برای سر کشیدن به زندگی شخصی‌تان، با استفاده از ابزارهای بازیابی و ریکاوری فایل، موارد حذف شده را اغلب کاملا سالم بیرون خواهد کشید.

نحوه حذف شدن فایل‌ها در ویندوز، زمینه را برای بروز این دسته اتفاقات فراهم می‌کند، به همین دلیل بعد از Shift + Delete کردن فایل‌ها یا خالی کردن سطل زباله ویندوز، آن‌ها را معدوم شده برای همیشه تصور نکنید. دلیل تاکید ما بر پاک کردن هارد کامپیوتر قبل از تحویل آن به فرد یا شرکتی دیگر همین است.

سیستم عامل دسکتاپ یا لپ تاپ شما را یک ویندوز تصور می‌کنیم. عملکرد در همه سیستم عامل‌های مایکروسافت حتی موارد جدید همچون ویندوز 10 یکسان است. وقتی یک فایل را حذف می‌کنید، ناگهان هیچ و پوچ نشده و 0 و 1 مربوط به آن از روی دیسک سخت افزاری پاک نخواهد شد. در این شرایط، سیستم عامل فضایی که فایل مورد نظر به خود اختصاص داده است را به عنوان قابل استفاده علامت‌گذاری می‌کند. در نتیجه فایل‌های دیگر در آینده می‌توانند در این قسمت نشسته و ذخیره شوند.

ممکن است فایل‌هایی که بعد از این اتفاق روی هارد ذخیره می‌کنید، بلافاصله در این مکان علامت خورده ذخیره نشده و از روی سایر سکتورهای خالی (یا با علامت قابل استفاده) قرار بگیرند. در نتیجه، اگرچه یک فایل را در فایل اکسپلورر یا سطل زباله ویندوز مشاهده نکرده و حتی سیستم عامل، فضای پیشتر در اختیار آن را آزاد نشان می‌دهد، اما در حقیقت هنوز وجود دارد!

به همین دلیل گفته می‌شود در صورتی که یک سری فایل را به اشتباه حذف کردید، دیگر هیچ تغییری در سیستم شامل حذف فایل‌های یا مخصوصا افزودن یک سری اطلاعات جدید ایجاد نکرده و سریعا یک ابزار ریکاوری فایل را اجرا کنید.

پاک کردن هارد کامپیوتر یا به اصطلاح فرمت کردن آن، روال متفاوتی است. با این کار دیسک سخت افزاری به وسیله یک سری داده نامفهوم (و قابل جانشینی) پر شده و دیگر اطلاعاتی سالم برای بازیابی وجود نخواهد داشت. بعد از فرمت کردن هارد کامپیوتر ویندوزی، همه فایل‌هایی که منتظر رونوشت (Overwrite) شدن هستند واقعا حذف شده و جای خود را به یک سری 0 و 1 بهم ریخته می‌دهند.

فرمت کردن ایمن یک حافظه SSD

پیش از فرمت کردن هارد کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود، نوع آن را در نظر بگیرید. اگر از یک حافظه HDD استفاده می‌کنید، روش زیر به منظور پاک کردن ایمن اطلاعات برایتان کاربردی است. در غیر این صورت باید روش متفاوتی را دنبال کنید. در مطلبی دیگر به آموزش پاک کردن هارد SSD کامپیوتر خواهیم پرداخت.

دلیل عدم امکان استفاده از روش زیر روی هر دو نوع دیسک، تفاوت آن‌ها در نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات است. حین استفاده از SSD، یک سیستم عامل ویندوز به صورت خودکار ویژگی TRIM را برای آن فعال خواهد کرد. TRIM حافظه را مدیریت کرده و از پاک شدن صحیح اطلاعات اطمینان پیدا می‌کند.

پیاده کردن روش‌های عادی و متداول پاک‌سازی هاردهای مکانیکی HDD روی یک SSD عاقلانه نیست. با این کار، عمر حافظه‌ را کاهش خواهید داد.

پاک کردن هارد کامپیوتر بدون آسیب به ویندوز

برای این کار چند روش وجود دارد. نیاز به دست نخورده نگه داشتن سیستم عامل محدود به زمان فروش کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ نیست و سناریوهای متعددی می‌توان برای آن تعریف کرد. در این شرایط، از یکی از راهکارهای زیر استفاده کنید.

1-  استفاده از ابزار Reset This PC در ویندوز 10

ویندوز 10 دارای ابزارهای کاربردی پیش‌فرض متعددی است. یکی از آن‌ها اجازه می‌دهد درایوهای مورد نظرتان را بدون نیاز به نصب مجدد ویندوز، پاک کنید. ابزار Reset this PC، ویندوز 10 را بعد از فرمت شدن هارد درایو مجددا نصب کرده و در عین حال همه فایل‌های شخصی‌تان را طی این فرآیند حذف می‌کند.

همچنین بخوانید:

همچنین بخوانید:

آموزش حذف برنامه های پیشفرض ویندوز 10

وقتی فرآیند به پایان رسید، یک سیستم عامل سالم و پاکیزه، عاری از فایل‌های شخصی، در اختیار خواهید داشت. در صورتی که از سیستم عامل ویندوز 10 استفاده کرده و در پی پاک کردن هارد کامپیوتر بدون دست خوردن سیستم عامل هستید، استفاده از Reset This PC بهترین راهکار ممکن است.

پاک کردن هارد کامپیوتر

فراموش نکنید با این کار، دار و ندارتان حذف خواهد شد، پس حتما قبل از اجرای فرآیند از همه فایل‌های مهم روی یک هارد اکسترنال، فلش مموری، دی وی دی یا فضای ابری بکاپ تهیه کنید.

به منظور استفاده از ابزار نام برده، کلیدهای Windows Key + I را به صورت همزمان فشار داده و سپس Recovery را جستجو کنید. بعد از نمایش گزینه‌ها، روی Reset this PC کلیک کنید. در مرحله بعدی روی Remove Everything کلیک کرده در ادامه گزینه Remove Files and Clean The Drive را انتخاب کنید. بسته به حجم فایل‌ها، اتمام فرآیند زمان متفاوتی طلب می‌کند. خوشبختانه این ابزار پیش‌فرض ویندوز به گونه‌ای طراحی شده که از عدم امکان بازیابی فایل‌های شما اطمینان پیدا خواهد کرد.

در ابتدای کار یک پنجره هشدار برای یادآوری عواقب کاری که در پی انجام آن هستید، نمایش داده خواهد شد. در صورت اطمینان از تهیه بکاپ از اطلاعات ضروری، روی Reset کلیک کرده و تا زمان اتمام کار منتظر بمانید.

2- پاک کردن کامل هارد کامپیوتر و نصب مجدد سیستم عامل

روش دیگر پاک کردن کل اطلاعات شامل سیستم عامل و نصب مجدد آن است. این روش ایده‌آل‌ترین حالت نبوده و زمان بیشتری می‌گیرد، اما در هر صورت، خیالتان را از غیر قابل بازیابی شدن اطلاعات راحت خواهد کرد. از طرفی یک سیستم عامل ویندوز 10 سالم عاری از فایل‌های زائد در انتها در اختیار دارید!

برای استفاده از این روش به دو چیز نیاز دارید. اولین مورد، یک کپی از DBAN (Darik Boot and Nuke) است. علاوه بر آن باید یک کپی از ویندوز 10 به منظور نصب بعد از پاک کردن هارد کامپیوتر داشته باشید.

در نظر داشته باشید در این روش هست و نیست کل هارد، شامل داده ذخیره شده روی همه درایوها مخصوصا C، پاک خواهد شد، پس حتما از فایل‌های مهم نسخه پشتیبان تهیه کنید.

  1. فایل نصبی ویندوز 10 را روی فلش مموری آماده کنید: باید با استفاده از ابزار Media Creation Tool سیستم عامل ویندوز 10 را روی یک دی وی دی یا فلش مموری سوار کنید. در مطلب «آموزش نصب ویندوز 10 از یو اس بی درایو (فلش مموری)» به طور کامل در این رابطه توضیح دادیم. بعد از ورود به این مطلب، به دنبال روش نصب ویندوز 10 از طریق یو اس بی درایو، با استفاده از Media Creation Tool، بگردید، چرا که روش‌های دیگری نیز توضیح داده شده‌اند.
  2. DBAN را روی یک مدیای بوت‌شدنی سوار کنید: بعد از این که فایل نصبی ویندوز 10 را آماده کردید، باید درایوها را فرمت کنید. در قسمت بعدی همین مطلب روش این کار را توضیح خواهیم داد.
  3. سیستم عامل را مجددا نصب کنید: بعد از دنبال کردن آموزش قسمت بعد و تکمیل فرآیند DBAN، با استفاده از مطلب «آموزش نصب ویندوز 10 از یو اس بی درایو (فلش مموری)» که لینک آن را بالاتر قرار دادیم، سیستم عامل را مجددا نصب کنید.

این روش طولانی‌تر و در عین حال حرفه‌ای‌تر محسوب می‌شود. اگر به خاطر داشتن یک سری اطلاعات بسیار حیاتی و مهم، باید از غیر قابل بازیابی شدن آن‌ها در صورت قرارگیری هارد دیسک در اختیار فردی دیگر اطمینان پیدا کنید، این روش ارزش صرف وقت را دارد.

پاک کردن کامل یک درایو از طریق DBAN

با استفاده از ابزار مخصوص ویندوز برای پاک کردن هارد کامپیوتر که در روش اول به آن اشاره کردیم، نمی‌توان درایو C را فرمت کرد. از طرفی بخش قابل توجهی از داده‌ حیاتی بسیاری از کاربران در همین درایو ذخیره شده و باید غیر قابل بازیابی شود. ابزارهای متعددی برای اطمینان از عدم امکان ریکاوری فایل‌های همه درایوها وجود دارد. DBAN یکی از آن‌ها است. این ابزار با هدف نابود کردن دسته‌ جمعی داده‌ها طراحی شده و امکان بازیابی را به صفر می‌رساند.

دو نسخه از DBAN برای پاک کردن هارد کامپیوتر وجود دارد. یکی از آن‌ها رایگان و دیگری پریمیوم است. در صورتی که یک شرکت یا سازمان نبوده و برای کاربرد شخصی به این ابزار نیاز دارید، اجباری برای خرید نسخه پریمیوم نیست. نسخه رایگان نیز با شدتی بالا، هارد دیسک را پاک می‌کند! ورژن مجانی DBAN خیالتان را از بابت حذف دائمی همه فایل‌ها راحت‌ کرده و از شش استاندارد حذف در این راستا پشتیبانی می‌کند. مزیت دیگر آن، پشتیبانی از کانکتورهای ATA ،SATA و SCSI است.

ابتدا از فایل‌های مهم بکاپ تهیه کنید. فراموش نکنید بازیابی مجدد داده از روی هارد دیسکی که توسط DBAN پاک‌سازی شده، هرگز امکان‌پذیر نیست، پس برای خود دردسر نتراشید. با دقت درایوهای کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود را مرور کرده و اطلاعات خود را در جایی مطمئن ذخیره کنید.

قدم بعدی دانلود و رایت DBAN روی یک لوح فشرده است. فایل ISO آن را می‌توانید از وب سایت sourceforge.net دانلود کنید. با ورود به وب سایت، دانلود به صورت خودکار آغاز خواهد شد. DBAN حدود 15 مگابایت حجم دارد.

بعد از دانلود، آن را با استفاده از ابزار رایت پیش‌فرض ویندوز روی یک سی دی رایت کنید. برای این کار یک لوح فشرده خام داخل درایو نوری قرار داده و سپس روی فایل ISO دانلود شده در مرحله قبل کلیک راست کنید. از بین گزینه‌ها، روی Burn disc image کلیک کنید. تا انتهای رایت شدن فایل روی سی دی منتظر بمانید. بعد از پایان کار، حتما حرف درایو متعلق به دیسک را برای مراحل بعدی به خاطر بسپارید.

اکنون باید هارد درایو را شناسایی کنید. وارد This PC شده و درایو دارای حرف :C را چک کنید. اگر این درایو به صورت :OS C یا :Windows C نام‌گذاری شده است، مشکلی وجود ندارد. مشکل زمانی بروز می‌کند که درایو :C یکی از پارتیشن‌های یک دیسک سخت افزاری باشد. در این شرایط ممکن است اطلاعات همه پارتیشن‌ها علاوه بر :C سهوا حذف شوند.

روی درایو :C کلیک راست کرده بعد از انتخاب Properties وارد تب Hardware شوید. با این کار اسم فیزیکی دستگاه را مشاهده خواهید کرد. در زمان اجرای DBAN به منظور پاک کردن هارد کامپیوتر می‌توانید از این اسم برای شناسایی درست درایو مورد نظر استفاده کنید.

مرحله بعدی بوت شدن با DBAN است. سی دی رایت شده با فایل ISO مربوط به آن را داخل درایو نوری قرار داده و سپس کامپیوتر را ری‌استارت کنید. بسته به مادربورد سیستم دسکتاپ یا لپ تاپ، ورود به منوی تنظیمات بوت روش متفاوتی دارذ. وارد این منو شده و اولویت بوت شدن را روی درایو نوری قرار بدهید.

در برخی لپ تاپ‌ها برای ورود به تنظیمات بوت، باید سیستم را خاموش کرده و سپس انگشتتان را چند ثانیه روی کلید ریکاوری، واقع در کنار کلید پاور، نگه دارید. در برخی دیگر، باید حفره‌ای واقع در یکی از لبه‌های بدنه را با یک شی تیز فشار داده و نگه دارید. تعدادی دیگر بعد از ری‌استارت شدن، به وسیله فشردن پیاپی کلید Delete یا F12 وارد منوی تنظیمات بوت خواهند شد.

اگر پیشتر حتی یک مرتبه سیستم عامل کامپیوتر خود را عوض کرده باشید، نحوه تغییر ترتیب اولویت بوت را می‌دانید. در غیر این صورت باید برای مدل مادربورد دسکتاپ یا مدل لپ تاپ خود، در گوگل، روش ورود به منوی Boot را پیدا کنید.

آخرین مرحله، پاک کردن هارد کامپیوتر با استفاده از DBAN است. در صورتی که سی دی حاوی فایل ISO این ابزار با موفقیت بوت شود، صفحه‌ای آبی رنگ شامل چند گزینه مشاهده خواهید کرد:

  • F2 برای یادگیری بیشتر درباره DBAN
  • F3 برای فهرست کردن همه کامندها
  • F4 برای ایرادیابی
  • Enter برای استفاده از حالت تعاملی ابزار
  • کامند autonuke برای صدور مجوز به منظور پاک‌سازی خودکار همه درایوهای کامپیوتر

اگر مایل به پاک کردن همه درایوها نیستید، کلید اینترنت را زده و سپس از طریق کلیدهای پیکان روی کیبورد، روی نام درایو مورد نظر قرار بگیرید. به وسیله فشردن کلید Space این درایو برچسب wipe دریافت کرده و در مرحله بعدی پاک‌سازی خواهد شد. بعد از اتمام علامت‌گذاری، برای شروع فرآیند پاک کردن هارد کامپیوتر کلید F10 را فشار بدهید.

اگر در پی اعمال یک سری تغییر در فرآیند پیش‌فرض پاک‌سازی هستید، از کلیدهای میانبر قرار گرفته در انتهای صفحه استفاده کنید. با فشردن کلید P مولد اعداد تصادفی دیگری را انتخاب کنید. مولدهای مختلفی وجود داشته و کار آن‌ها پر کردن هارد دیسک با داده‌های تصادفی و بهم ریخته به منظور از بین بردن امکان بازیابی فایل‌های واقعی قبلی است.

با کلید M یکی از شش متد موجود برای فرمت کردن هارد کامپیوتر را انتخاب می‌کنید. از جمله این متدها DoD 5220.22-M و Gutmann Wipe است. بعد از اعمال هر تغییر در تنظیمات پیش‌فرض، ساعت واقع در گوشه بالا و سمت راست، عدد متفاوتی به عنوان تخمین زمان فرآیند نشان خواهد داد. بعد از پایان کار، کلمه Pass با رنگ سبز در کنار نام درایوهای حذف شده نمایش داده می‌شود.

3- استفاده از CCleaner برای پاک‌سازی فضاهای خالی

روش سوم استفاده از ابزار Drive Wipe در برنامه CCleaner است. این ابزار، داده‌هایی که با وجود حضور در هارد دیسک فضای در اختیارشان قابل استفاده علامت‌گذاری شده است را واقعا پاک می‌کند!

اپلیکیشن CCleaner را دانلود و نصب کنید. وارد برنامه شده و به مسیر Tools > Drive Wiper بروید. گزینه Free Space Only را به همراه تعداد دفعات بازنویسی مشخص کنید. هر چه عدد بزرگتری انتخاب کنید، فرآیند به زمان بیشتری نیاز داشته و فشار بیشتری روی هارد دیسک وارد خواهد شد، اما در هر مرتبه، احتمال قابل بازیابی شدن اطلاعات کاهش پیدا می‌کند. تیک کنار درایوهای مورد نظر را بزنید.

برای شروع کار روی Wipe کلیک کنید. در مقایسه با روش‌های بالا، بهره‌روی برنامه CCleaner کمتر و البته استفاده از آن راحت‌تر است.

آموزش ویندوز آموزش ویندوز 10 ویندوز 10 ویندوز 7 ویندوز 8


برای اینکه بدانید بلوتوث کامپیوتر در چه مسیری قرار دارد باما همراه باشید که قصد داریم به تکنولوژی بلوتوث و ویژگی هایی که سبب شده تا ما از دست سیم‌های دستگاه‌ها و به هم پیچیدن آن‌ها راحت شویم را برایتان بازگو نماییم که در این مقاله میتوانید آموزش روشن کردن بلوتوث لپ تاپ را نیز یاد بگیرید.. بلوتوث را میتوان یک فناوری بی‌سیم دامنه‌کوتاه دانست که فرآیند انتقال سریع اطلاعات بین دستگاهی را به سادگی انجام می‌دهد البته در این زمینه سرعت انتقال اطلاعات نسبت به ویندوز ها کمی متغیر بوده زیرا شرکت مایکروسافت با پیاده سازی ویژگی های جدید در ویندوز ها سبب شده تا سرعت این بخش نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.. اغلب کامپیوترها و تقریبا تمام گوشی‌های هوشمند امروزی، مجهز به فناوری بلوتوث هستند. در ادامه با آموزش روشن کردن بلوتوث لپ تاپ و کامپیوتر برای اتصال سایر دستگاه‌ها در ویندوز های 7 و 8 و 10 و 11 با ما همراه باشید.

این تکنولوژی سریع و در دسترس است و انرژی زیادی از باتری نمی‌گیرد. اتصال گوشی به کامپیوتر یا لپ تپ‌های شخصی از طریق فعال کردن بلوتوث لپ تاپ و کامپیوتر ، اغلب بی‌دردسرتر و راحت‌تر از اتصال آن توسط کابل است. هرچند اتصال با کابل سرراست‌تر به نظر می‌رسد، اما گاهی ممکن است بنا به دلایل مختلف مانند عدم همراه داشتن کابل usb، خالی نبودن پورت usb در لپتاپ یا کامپیوتر و یا اتصالی داشتن این کابل‌ها، اتصال از طریق کابل میسر نباشد. در این حالت بهترین و ساده‌ترین راه اتصال گوشی به کامپیوتر یا لپ تاپ، اتصال از طریق نصب بلوتوث روی کامپیوتر و استفاده از دانگل بلوتوث است. برای اینکه بدانید بلوتوث ویندوز 10 به چه شکل عمل میکند و سرعت انتقال آن تا چه میزان است باما همراه باشید.

بلوتوث برای کامپیوتر یکی از ساده‌ترین راه‌ها را برای انتقال اطلاعات بین کامپیوترهای شخصی است که از لوازم جانبی از قبیل ماوس، کیبورد، اسپیکر، هدست و.. در این زمینه استفاده میشود. حتی اگر برخی کامپیوترها از این فناوری بی‌بهره باشند نیز می‌توان با هزینه نسبتاً کمی دانگل‌های بلوتوث را خریداری و نصب کرد. اما ممکن است استفاده از لوازم جانبی بلوتوثی، تنظیماتی را بخواهد که در ویندوز 7 از طریق Control Panel و در ویندوز 10 از طریق اپلیکیشن Settings قابل انجام است. در ادامه نحوه فعال کردن بلوتوث لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ را با هم مرور می‌کنیم. اولین نسخه ای که در محصولات مایکروسافت بکارگرفته شد بلوتوث ویندوز 7 بوده که سرعت خوب و پایداری را در اختیار داشته است.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

روشن کردن بلوتوث کامپیوتر و لپ تاپ

در این قسمت روش فعال کردن بلوتوث لپ تاپ و کامپیوتر ، نصب بلوتوث روی کامپیوتر در ویندوز 7، 8 و 10 ، نصب بلوتوث روی کامپیوتر و استفاده از دانگل بلوتوث را شرح می‌دهیم. در ادامه توضیحات میتوانید آموزش روشن کردن بلوتوث لپ تاپ را یادبگیرید که در این بخش اموزش هر ویندوز بطور جداگانه برای شما عزیزان درنظر گرفته شده است تا به نسبت ویندوزی که در اختیار دارید بتوانید بلوتوث را فعالسازی کنید. البته در این زمینه تفاوت بسیاری در بلوتوث ویندوز 10 و بلوتوث ویندوز 7 وجود ندارد و بیشتر مسیر منتهی به بلوتوث کمی متفاوت بوده که در ادامه میتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید.

برای اینکه بدانید بلوتوث لپ تاپ کجاست باما همراه باشید که در ادامه آموزش های کافی برای دستیابی به بلوتوث ویندوز های مختلف از 7 تا 11 برای شما بازگو شده است. همچنین اگر در این زمینه مشکل یا سوالی دارید میتوانید در نظرات همراه ما باشید.

نحوه فعال کردن بلوتوث کامپیوتر ویندوز 10


ویندوز 10 را میتوان یکی از محبوب ترین ویندوز های مایکروسافت دانست که امروزه کاربران بسیاری بدنبال پیدا کردن بلوتوث برای کامپیوتر با ویندوز 10 هستند که بدلیل محبوبیت بیش از حد این ویندوز ابتدا آموزش بلوتوث ویندوز 10 در اختیار شما قرار گرفته است. لازم به ذکر است بدانید اگر در حین وصل شدن به بلوتوث لپتاپ با ویندوز 10 با مشکلی مواجه شدید میتوانید مشکلات یا سوالات خود در نظرات را برای ما ارسال کنید که کارشناسان پلازا آماده پاسخگویی به سوالات شما در این زمینه هستند.

ویدیو آموزش روشن کردن بلوتوث لپ تاپ و کامپیوتر در ویندوز 10 :

برای فعال کردن بلوتوث کامپیوتر بدون دانگل، کافی است این دستورالعمل را اجرا کنید:

  • ابتدا وارد Action Center شده و روی دکمه All settings کلیک کنید. سپس به قسمت Devices مراجعه کرده و در قسمت چپ روی Bluetooth کلیک کنید.
  • در اینجا می‌بایست Bluetooth را در وضعیت روشن (On) قرار دهید. پس از این کار می‌توانید با کلیک روی Add Bluetooth or other devices ویندوز را به جستجوی دستگاه‌های بلوتوثی موجود در محیط پیرامون وادارید.
  • چنانچه لوازم جانبی بلوتوثی شما در وضعیت قابل جفت شدن قرار داشته باشند، نام آن‌ها پدیدار خواهد شد که با انتخاب دستگاه مدنظر خود می‌توانید اتصال آن به کامپیوتر را برقرار کنید.

نحوه روشن کردن بلوتوث لپ تاپ در ویندوز 10 به این صورت نیز ممکن است و می‌توان از طریق Action Center هم به سادگی نسبت به روشن یا خاموش کردن بلوتوث اقدام کرد. به این ترتیب، با فعال کردن بلوتوث لپ تاپ و کامپیوتر به حل مشکل بلوتوث لپ تاپ می‌پردازید. این دکمه در واقع یک آیکن بلوتوث است که در صورت خاموش بودن دارای رنگ خاکستری خواهد بود. همچنین در صورتی که دستگاهی از طریق بلوتوث به کامپیوتر متصل نباشد، برچسب Not connected روی این آیکن به نمایش در خواهد آمد.

در متن فوق آموختید که چگونه بلوتوث کامپیوتر را روشن کنیم که در این میان آموزش های فوق برای ویندوز 10 بوده است که اگر قصد دارید به بلوتوث ویندوز های دیگر دسترسی پیدا کنید در ادامه باما همراه باشید که به سایر ویندوز ها نیز اشاره شده است.

بلوتوث لب تاب کجاست

نحوه نصب بلوتوث در ویندوز 10

برای نصب بلوتوث روی کامپیوتر در ویندوز 10 و فعال کردن بلوتوث لپ تاپ ابتدا مشخصات سیستم خود را بررسی کنید. سپس می‌توانید نرم افزار یا برنامه بلوتوث کامپیوتر یا درایورهای آن را دانلود و نصب کنید. برای چک کردن اطلاعات سیستم خود قبل از دانلودbluetooth درایورها، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • میانبر Windows + R را بگیرید
  • کلمه «control» را در باکس ظاهر شده تایپ کنید
  • اکنون کنترل پنل (Control Panel) کلاسیک باز می‌شود
  • مطمئن شوید که حالت view در حالت Category قرار دارد و سپس روی System and Security کلیک کنید
  • اکنون روی لینک System کلیک کنید. در اینجا می‌توانید اطلاعات کلی دستگاه خود را مشاهده کنید.
  • به برند پردازنده خود در بخش System دقت کنید. برندهای معمول Intel و AMD هستند. همچنین نوع سیستم خود را که 64-bit یا 32-bit است، یادداشت کنید.
  • پس از آگاهی از این اطلاعات می‌توانید درایور بلوتوثی مناسب را برای نصب بلوتوث روی کامپیوتر خود دانلود کنید.

در مرحله بعد جهت فعال کردن بلوتوث لپ تاپ و کامپیوتر، لازم است درایور بلوتوث مناسب کامپیوتر خود را دانلود کنید. به این ترتیب عبارت «Bluetooth driver download» را در کنار نوع پردازنده سیستم خود در مرورگر جست‌وجو کنید. پس از دانلود درایور بلوتوث مناسب کامپیوتر خود می‌توانید به نصب بلوتوث روی کامپیوتر بپردازید. برای نصب آن نیز فقط کافی است گزینه install را در درایور دانلود شده بزنید.

آموزش فعال سازی بلوتوث کامپیوتر ویندوز 7


در ادامه قصد داریم شمارا با آموزش فعال کردن بلوتوث در ویندوز 7 آشنا کنیم که یکی از رایج و ساده ترین ویندوز های مایکروسافت نسخه 7 بوده است که این ویندوز باتوجه به محبوبیت بالایی که در اختیار دارد توانسته میزبان اولین نسخه بلوتوث مایکروسافت باسرعت و فناوری جدید باشد. لازم به ذکر است بدانید با روشن کردن بلوتوث لپ تاپ در ویندوز 7 دیگر نیازی به کابل و یا برنامه هایی نظیر شیریت برای انتقال اطلاعات نخواهید داشت و باسرعت بالا و در کمترین زمان ممکن میتوانید داده های خودرا ارسال را دریافت کنید.

بیشتر کاربران اینترنتی از سیستم عامل ویندوز در لپ تاپ‌ها یا کامپیوتر خود بهره می‌برند که در تمام نسخه‌های ویندوز، قابلیت بلوتوث قرار داده شده است. اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که چگونه بلوتوث کامپیوتر را روشن کنیم ویندوز 7 و نسخه ویندوز استفاده شده در کامپیوتر یا لپ تاپ شما ویندوز 7 است، برای فعال‌سازی بلوتوث آن، کافی است مراحل زیر را انجام دهید.

نحوه فعال کردن بلوتوث لپ تاپ در ویندوز 7 ، پس از اتصال و کانفیگ کردن یک آداپتور بلوتوث به کامپیوتر، معمولاً دستگاه به طور خودکار روشن و آماده‌ استفاده خواهد شد. همچنین در برخی لپ‌تاپ‌هایی که به صورت پیش‌فرض قابلیت پشتیبانی از بلوتوث را دارند ممکن است کلید میانبری روی کیبورد و یا آیکنی بر نوار وظیفه در کامپیوتر برای خاموش و روشن کردن بلوتوث لپ تاپ وجود داشته باشد. اما در آداپتورها و کامپیوترهایی که چنین امکاناتی وجود ندارد و انجام تنظیمات به صورت دستی لازم است، برای روشن کردن بلوتوث لپ تاپ و کامپیوتر می‌توان به منوی Start مراجعه کرد. در ادامه با راست کلیک روی Devices and Printers و انتخاب گزینه Add a device، دستگاه بلوتوثی مد نظر را انتخاب و روی Next کلیک کنید.

نحوه اتصال اسپیکر بلوتوث به لپ تاپ

با انجام موارد فوق دیگر سوال چگونه بلوتوث لپ تاپ را روشن کنیم را نخواهید داشت زیرا تا اینجای مقاله آموزش روشن کردن بلوتوث در ویندوز های 7 و 10 در اختیار شما قرار گرفت که اگر از ویندوز های دیگری نظیر 8 و 11 استفاده میکنید باما همراه باشید که در ادامه موارد مربوط به این ویندوز ها نیز برای شما عزیزان بازگو شده است.

فعال کردن بلوتوث ویندوز 7 از طریق کنترل پنل

همچنین انجام این کار از طریق Control Panel نیز امکان‌پذیر است که برای این منظور باید ابتدا وارد منو Start شوید و گزینه Control Panel را انتخاب کنید. سپس، در پنجره باز شده Control Panel گزینه Network and Internet را انتخاب نمایید.پس از آن در صفحه باز شده، روی گزینه Network and Sharing Center کلیک کنید.سپس، در منو سمت راست آن گزینه Change adapter settings را انتخاب کنید.اکنون در صفحه بعد بر روی گزینه Bluetooth Network Connection راست کلیک کرده و در صورت غیر فعال بودن بلوتوث شما باید گزینه Enable را انتخاب کنید و در صورت فعال بودن آن باید بر روی Disable کلیک کنید.با این کار می‌توانید به ترتیب بلوتوث خود را فعال یا غیرفعال کنید.

با تمام این تفاسیر فناوری بلوتوث عاری از مشکل هم نیست و در صورت عدم دسترسی به منبع انرژی، می‌تواند به سرعت شارژ باتری را تخلیه کند. همچنین مشکلات امنیتی و امکان نفوذ هکرها نیز یکی دیگر از نگرانی‌ها در خصوص استفاده از بلوتوث به شمار می‌رود. به همین دلیل توصیه می‌شود در هنگام عدم نیاز، بلوتوث کامپیوتر را در حالت خاموش قرار دهید. اگر کامپیوتر شما از بلوتوث پشتیبانی نمی‌کند، به راحتی می‌توانید با خرید بهترین دانگل بلوتوث و استفاده از دانگل بلوتوث این مشکل را حل کنید.

نحوه اتصال دانگل بلوتوث به کامپیوتر و نحوه استفاده از دانگل بلوتوث در توضیحات هر محصول قرار داده شده است.

لازم به ذکر است بدانید مراحل فعال کردن بلوتوث لپ تاپ و کامپیوتر یکسان بوده که فقط نوع ویندوز در این زمینه سبب تغییرات شده است که مشکلی از این بابت نخواهید داشت. اگر در حین فعالسازی بلوتوث برای لپتاپ با کامپیوتر با مشکلی همراه شدید در نظرات میتوانید باما همراه باشید. همچنین اگر بدنبال این هستید که بدانید بلوتوث کامپیوتر کجاست در ابتدای توضیحات مقاله به این سوال پاسخ داده شده است.

فعالسازی بلوتوث کامپیوتر ویندوز 11

فعالسازی بلوتوث کامپیوتر ویندوز 11

برای اینکه بدانید جدید ترین محصول مایکروسافت یعنی ویندوز 11 در بخش بلوتوث به چه شیوه ای عمل میکند و فعالسازی آن به چه نحوی است باما همراه باشید که در ادامه قصد داریم اموزش روشن کردن بلوتوث در ویندوز 11 را برای شما عزیزان بازگو کنیم.

برای روشن کردن بلوتوث در ویندوز 11 مسیر زیر را دنبال کنید :

  • از منوی موجود در سمت راست پایین صفحه نمایش که Quick Settings نام دارد کمک بگیرید و فلشی که به سمت بالا است را کلیک کنید. این بخش که به برنامه های باز Taskbar نیز معروف است لیستی از برنامه و ابزار های در حین کار را برای شما نمایش میدهد.
  • با زدن فلش بالا تعدادی از آیتم های ضروری که ممکن است به آنها نیاز داشته باشید برایتان نمایان خواهد شد که یکی از آنها بلوتوث است. بلوتوث که در نسخه های مختلف ویندوز برخی با حرف بزرگ B و برخی با آیکون بلوتوث همراه هستند را میتوانید انتخاب کنید.
  • اگر بلوتوث ویندوز 11 برای شما در این بخش وجود نداشت در سمت راست پایین همین صفحه میتوانید روی گزینه add کلیک کنید و در لیست باز شده بدنبال بلوتوث باشید که با انتخاب آن به لیست پیشنهادی شما اضافه میشود.
  • با کلیک روی دکمه بلوتوث و رفتن به تنظیمات Go to Settings میتوانید بلوتوث ویندوز 11 را فعالسازی کنید و اگر تغییراتی مانند تغییر اسم نیاز دارید را روی آن اعمال نمایید.

در متن فوق فعالسازی بلوتوث کامپیوتر ویندوز 11 به شما عزیزان آموزش داده شد که در این زمینه اگر سوالی یا مشکلی داشتید میتوانید در نظرات همراه ما باشید. لازم به ذکر است شما عزیزان میتوانید روش های مربوط به روشن کردن بلوتوث لپتاپ ویندوز 11 را باما به اشتراک بگذارید تا سایر کاربران نیز بتوانند از تجربیات شما در این زمینه استفاده کنند.

لازم به ذکر است بدانید که فعالسازی بلوتوث کامپیوتر ویندوز 11 که جدید ترین ویندوز مایکروسافت است در مقابل با ویندوز 7 تفاوت بسیاری نداشته که در این میان به آسانی و با کمی تجربه میتوانید به بلوتوث دستگاه خود دسترسی پیدا کنید. همچنین با روشن کردن بلوتوث لپتاپ ویندوز 11 دیگر نیازی به اتصالات فیزیکی نخواهید داشت و با سرعت مناسب میتوانید فایل های خودرا منتقل کنید.

فعال کردن بلوتوث کامپیوتر ویندوز 8

ویندوز 8 یگی از ناموفق ترین محصولات مایکروسافت بوده که بعد از انتشار آن کاربران بسیاری نقد های منفی نسبت به این ویندوز داشته اند که با این اوصاف هنوز کاربرانی با این ویندوز فعالیت دارند که اگر قصد دارید به فعال کردن بلوتوث کامپیوتر ویندوز 8 دست پیدا کنید باما همراه باشید که در ادامه آموزش مربوط به فعالسازی بلوتوث در ویندوز 8 برای شما عزیزان بازگو شده است.

برای فعال کردن بلوتوث لپ تاپ و کامپیوتر در ویندوز 8 می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تنظیمات (settings) را باز کرده و وارد قسمت Wireless شوید
  • در گزینه Wireless devices ، بلوتوث را به سمت راست بکشید تا روشن شود (رنگ آن به آبی تغییر می‌کند)
  • اکنون بلوتوث ویندوز 8 روشن شده است.

نحوه وصل کردن هدفون بلوتوث به لپ تاپ


به تازگی هدفون‌ها و هندرفری‌های بی‌سیمی طراحی شده‌اند که به راحتی و تنها از طریق بلوتوث به  گوشی یا رایانه شخصی شما متصل می‌شوند و می‌توانید موسیقی دلخواه خود را از این طریق پخش کرده یا کار مورد نظر خود را انجام دهید. مزیت این هدست‌‌های بلوتوثی، سهولت کار کردن با آن‌ها و نداشتن محدودیت به دلیل نداشتن سیم‌های دست و پاگیر است. اتصال هندزفری بلوتوثی به تلفن همراه بسیار ساده است کافی است پس از روشن کردن بلوتوث گوشی نام این هندزفری را در میان لیست بلوتوث‌های نمایش داده شده انتخاب کنید. در ادامه قصد داریم به نحوه وصل کردن هندزفری بلوتوث به کامپیوتر یا لپ تاپ بپردازیم.

نحوه اتصال هدفون بلوتوث به کامپیوتر ویندوز 7

ابتدا هدفون بلوتوث خود را با فشار دادن دکمه پاور روشن کنید. فقط دقت کنید که هدفون از کامپیوتر یا لپ تاپ فاصله زیادی نداشته باشد تا برای اتصال به آن قابل ردیابی و دسترسی باشد.برای آغاز فرآیند اتصال هدفون بلوتوث به کامپیوتر ابتدا روی منوی استارت کلیک کرده و Devices and Printers را انتخاب کنید.

سپس گزینه Add a device را انتخاب کنید.با انتخاب این گزینه،ویندوز به دنبال دستگاه‌هایی با بلوتوث روشن می گردد. با شناسایی نام هدفون بلوتوث، روی اسم آن کلیک کرده و سپس گزینه Next را انتخاب کنید. با یکبار اتصال هدست بلوتوث به کامپیوتر ،از این پس، بعد از روشن کردن بلوتوث لپ تاپ و هدفون، آن‌ها به صورت خودکار به یکدیگر متصل می شوند.

اتصال بلوتوث کامپیوتر ویندوز 10 به هدفون

مانند مورد پیشین ابتدایی‌ترین کار برای اتصال به بلوتوث کامپیوتر با هدفون، روشن کردن هدفون بلوتوث و اطمینان از فاصله مناسب این هدست بلوتوث با کامپیوتر یا لپ تاپ است. اتصال هدفون بلوتوث به لپ تاپ، در ویندوز 10 کمی متفاوت است. ابتدا روی منوی استارت کلیک کرده و سپس گزینه Settings را انتخاب کنید. در صفحه باز شده روی گزینه Devices کلیک کنید.

چگونه بلوتوث لب تاب را

در نوار نمایش داده شده در سمت چپ روی گزینه Bluetooth & other devices کلیک کنید. در قسمت سمت راست زیر قسمت Bluetooth، حالت آن را از Off به On تغییر داده تا بلوتوث کامپیوتر روشن شود. سپس روی گزینه Add Bluetooth or other devices کلیک کنید. در پنجره باز شده گزینه Bluetooth را انتخاب کنید. ویندوز 10 به دنبال دستگاه‌های بلوتوث روشن می گردد. با شناسایی هدفون بلوتوث شما توسط ویندوز، روی اسم هدفون بلوتوث خود کلیک کنید و آن را انتخاب نمایید.سپس گزینه Connect را انتخاب کنید و در نهایت روی گزینه Done کلیک کنید. اکنون مراحل وصل شدن هدفون بلوتوث به کامپیوتر به پایان رسیده و هندزفری بلوتوث شما به کامپیوترتان متصل شده است.

در پاسخ به سوال چگونه بلوتوث را فعال کنیم باید بدانید در متن فوق به 4 ویندوز در این زمینه اشاره شده است که اگر در فعالسازی بلوتوث با مشکلی همراه هستید در ادامه میتوانید به اصلی ترین دلایلی که سبب عدم فعالسازی بلوتوث میشوند دسترسی داشته باشید. همچنین اگر سوالات یا مشکلات شما در این لیست وجود نداشت میتوانید در نظرات همراه ما باشید.

رفع مشکلات فعال کردن بلوتوث لپ تاپ و کامپیوتر با Troubleshooter

برای نحوه رفع مشکلاتی نظیر علت خاموش نشدن بلوتوث، علت پیدا نکردن بلوتوث، علت روشن نشدن بلوتوث و کار نکردن بلوتوث لپ تاپ می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی آیکن ویندوز Windows کلیک کنید تا منوی Start باز شود و سپس وارد Settings شوید
  • اکنون روی گزینه Update & Security کلیک کنید
  • وارد نوار Troubleshoot شوید
  • در اینجا باید گزینه Bluetooth را مشاهده کنید
  • همچنین می‌توانید روی گزینه Additional troubleshooters کلیک کرده و گزینه Bluetooth را پیدا کنید
  • روی گزینه Run the troubleshooter کلیک کرده و منتظر بمانید تا دستگاه را اسکن کند و مشکلات احتمالی را پیدا کند.

سایر مراحل رفع مشکلات بلوتوث

برای طریقه رفع مشکل نصب بلوتوث روی کامپیوتر و فعال نشدن یا عدم اتصال آن به روش‌های زیر نیز می‌توانید اقدام کنید:

  • مطمئن شوید که بلوتوث فعال است و از طریق روش‌هایی که در مقاله گفته شد به فعال کردن بلوتوث لپ تاپ و کامپیوتر بپردازید
  • اگر ویندوز 10 در حالت Flight Mode است، این حالت را خاموش کنید
  • بلوتوث را خاموش و روشن کنید
  • دستگاه مورد نظر را به کامپیوتر نزدیک‌تر کنید
  • مطمئن شوید که دستگاه شما از بلوتوث پشتیبانی می‌کند
  • کامپیوتر را ری استارت (Restart) کنید
  • آپدیت ویندوز 10 را چک کرده و انجام دهید.

طریقه استفاده از دانگل بلوتوث

برای استفاده از دانگل بلوتوث در کامپیوتر مراحل زیر را دنبال کنید:

  • برای استفاده از دانگل بلوتوث ، ابتدا یک دانگل تهیه کنید
  • یک پورت USB آزاد در کامپیوتر خود پیدا کنید و دانگل را وارد کنید (اگر از آداپتور USB-C استفاده می‌کنید، ابتدا آداپتور را به کامپیوتر وصل کرده و بعد دانگل را به آداپتور وصل کنید)
  • ویندوز 8 و 10 به طور اتوماتیک و خودکار دانگل بلوتوث را شناسایی می‌کنند. اما اگر در استفاده از دانگل بلوتوث با مشکل مواجه شدید، احتمالاً لازم باشد آخرین درایورهای لازم را برای استفاده از دانگل بلوتوث نصب کنید.

سوالات متداول

1. بلوتوث کامپیوتر چیست ؟

بلوتوث یک فناوری بی‌سیم دامنه‌کوتاه است که فرآیند انتقال سریع اطلاعات بین دستگاهی را به سادگی انجام می‌دهد.

2. دانگل بلوتوث چیست ؟

یک دستگاه بلوتوث وابسته به USB که انتقال و دریافت سیگنال‌های بی‌سیم بلوتوث را انجام می‌دهد.

3. چگونه بلوتوث کامپیوتر را روشن کنیم ؟

به منوی Settings و سپس Devices رفته و بعد روی گزینه Bluetooth & other devices کلیک کنید. اکنون گزینه Bluetooth را روشن کنید.

4. بلوتوث کامپیوتر و لپ تاپ کجاست ؟

در منوی تنظیمات (Settings)، در قسمت Devices و بعد در گزینه Bluetooth است.

5. چگونه بلوتوث لپ تاپ را روشن کنیم ؟

از قسمت تنظیمات روی گزینه Devices و بعد Bluetooth & other devices کلیک کنید. اکنون گزینه Bluetooth را turn on یا روشن کنید.

6. آیا کامپیوتر بلوتوث دارد ؟

با راست کلیک کردن روی آیکن Windows و وارد شدن به قسمت Device Manager می‌توانید متوجه شوید که آیا کامپیوتر شما بلوتوث دارد.

7. بلوتوث کامپیوترم کار نمیکنه ؟

از طریق Troubleshooter می‌توانید مشکلات احتمالی بلوتوث را پیدا کنید. یا می‌توانید کامپیوتر را ری استارت کنید. شاید با بروز رسانی آپدیت‌های ویندوز 10 هم مشکل بلوتوث رفع شود.

8. چگونه با بلوتوث برنامه بفرستیم ؟

اگر به فایل برنامه دسترسی داشته باشید، با اتصال (pair) دو دستگاه به هم از طریق بلوتوث می‌توانید آن را ارسال کنید. اما برنامه نصب شده را نمی‌توانید ارسال کنید.

جمع بندی

مقاله ای تحت عنوان آموزش روشن کردن بلوتوث لپ تاپ در ویندوز 11، 7، 8 و 11 و فعال کردن بلوتوث کامپیوتر در اختیار شما قرار گرفته است که براساس این آموزش میتوانید به بلوتوث سیستم خود دسترسی پیدا کنید. در این مقاله به روش و اطلاعات خوبی اشاره شده است که با یادگیری آنها میتوانید بلوتوث ویندوز های مختلف از 7 تا 11 را فراگیرید که در این زمینه مشکلی نخواهید داشت زیرا آموزش های مربوطه بطور کامل بوده و نقصی ندارند که بخواهید بدنبال بخش های دیگر باشید.

شما عزیزان میتوانید نظر خودرا نسبت به این مقاله باما به اشتراک بگذارید. همچنین میتوانید روش هایی که برای روشن کردن بلوتوث ویندوز بکار میگیرید را در نظرات برای ما ارسال کنید. لازم به ذکر است نظرات شما در تولید و بررسی مطالب این چنینی تاثیرگذار خواهد بود که پیشنهاد میشود باما همراه باشید.

پاراگراف 30 آرون گروپس


یکی از جذابیت‌های ویندوز 7 و ویندوز ویستا، قابلیت نصب و نمایش گجت‌ها روی دستاپ بود. گجت تقویم و ساعت، وضعیت آب و هوا و نمایش اطلاعات سخت‌افزار مثل دما و میزان استفاده از پردازنده و هزاران گجت دیگر برای این ویندوزها طراحی شده است که بعضاً بسیار مفید و کاربردی هستند.

در ویندوز ۱۰ هم می‌توان از گجت‌های ویندوز 7 استفاده کرد اما برای این کار به نرم‌افزاری اضافی نیازی دارید. در ادامه به معرفی دو نرم‌افزار جالب Gadgets Revived و 8GadgetPack برای استفاده از گجت‌های ویندوز ویستا و 7 در ویندوز ۱۰ می‌پردازیم و روش اضافه کردن گجت‌ها را بررسی می‌کنیم.

گجت‌های کاربردی ویندوز 7 شبیه به ویجت‌های اندروید و iOS

گجت که با معرفی ویندوز Vista برای اولین بار در سیستم عامل ویندوز پشتیبانی شده و بعدها در ویندوز 7 نیز استفاده از آن مرسوم بوده، چیزی شبیه به ویجت در اندروید و iOS است. البته مایکروسافت در ویندوز ۱۰ برای برخی اپلیکیشن‌های یونیورسال مربوط به ایمیل، آب و هوا و … کاشی زنده یا Live Tile برای منوی استارت طراحی کرده که تا حدی کمبود ویجت را جبران می‌کند.

نحوه نصب و استفاده از گجت‌های ویندوز ۷ در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۸

علت اصلی حذف کردن گجت‌ها روشن نیست ولی یکی از علل مهم، مقوله‌ی هک و امنیت است. شاید مایکروسافت برای بهبود امنیت به فکر حذف کردن گجت‌ها افتاده چرا که فایل‌های اضافه کردن گجت‌های جدید، ممکن است بدافزار یا جاسوس‌افزار باشند.

اما در نهایت کاربرانی که به استفاده از ویجت‌های اندروید و iOS عادت کرده‌اند و همین‌طور کاربرانی که در ویندوز 7 یا ویستا از گجت‌های مفید و کاربردی مختلفی استفاده می‌کردند، راهکار خوبی که جایگزین مفهوم Gadget ویندوز ویستا و 7 باشد، در اختیار ندارند. بنابراین بهترین گزینه این است که استفاده از Gadget را در ویندوز ۱۰ امکان‌پذیر کنیم. برای این کار نرم‌افزارهایی وجود دارد که در ادامه می‌خواهیم یکی از بهترین گزینه‌ها را معرفی کنیم که خوشبختانه با ویندوز 8 و ویندوز 8.1 نیز سازگار است.

نصب و استفاده از Gadgets Revived

نرم‌افزاری که برای استفاده از گجت‌های ویندوز 7 و ویستا توصیه می‌کنیم، نرم‌افزاری به اسم Gadgets Revived است که با توجه به نامش برای زنده کردن دوران گجت‌ها طراحی شده است. این نرم‌افزار را از وب‌سایت رسمی آن دانلود کنید:

دانلود Gadgets Revived

و اما مراحل نصب و استفاده:

فایل زیپ دانلود شده از وب‌سایت رسمی نرم‌افزار را اکسترکت کنید.

روی فایل exe دبل‌کلیک کنید تا نصب آغاز شود.

زبان را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید.

نحوه نصب و استفاده از گجت‌های ویندوز ۷ در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۸

روی Next کلیک کنید و مراحل نصب کردن را با کلیک روی Install ادامه دهید.

نحوه نصب و استفاده از گجت‌های ویندوز ۷ در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۸

در آخرین مرحله روی Finish کلیک کنید. به این ترتیب نرم‌افزار نصب شده است و اگر روی فضای خالی دستاپ راست‌کلیک کنید، گزینه‌ی جدید Gadgets را مشاهده می‌کنید.

نحوه نصب و استفاده از گجت‌های ویندوز ۷ در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۸

با کلیک روی گزینه‌ی Gadgets مثل تصویر فوق، پنجره‌ای برای انتخاب کردن گجت‌های پیش‌فرضی که به همراه نرم‌افزار نصب شده، نمایان می‌شود و می‌توانید با دبل‌کلیک کردن روی گجت‌های موردنیاز، آنها را در گوشه‌ی بالا و سمت راست دستاپ خود اضافه کنید.

نحوه نصب و استفاده از گجت‌های ویندوز ۷ در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۸

روی دیگر این است که با روش درگ و دراپ کردن یا به عبارت دیگر کلیک کردن و کشیدن گجت روی دستاپ و رها کردن در موقعیت دلخواه، گجت‌ها را در جای مناسب بچینید.

برای حذف کردن گجت‌ها، ابتدا موس را رویشان قرار دهید و کمی مکث کنید تا آیکون ضربدر در گوشه‌ی بالا و راست نمایان شود. با کلیک روی این آیکون، گجت حذف می‌شود و البته می‌توانید آن را مجدداً اضافه کنید.

اگر گجت‌های بیشتری لازم دارید، روی گزینه‌ی Get more gadgets online کلیک کنید و موارد بیشتری دانلود و نصب کنید. دقت کنید که در سمت بالا و چپ منوی انتخاب گجت‌ها، شماره‌ی صفحه‌ی گجت‌ها ذکر شده و با کلیک روی فلش چپ و راست، می‌توان صفحات بعدی و قبلی را مشاهده کرد که البته در حالت پیش‌فرض، فقط یک صفحه است.

آموزش استفاده از نرم‌افزار 8GadgetPack

نرم‌افزار بعدی برای استفاده از گجت‌ها در ویندوزهای 8 و 8.1 و البته ویندوز ۱۰، نرم‌افزار 8GadgetPack است که تنظیمات و گزینه‌های متنوعی دارد. در حال حاضر آخرین نسخه‌ی آن، نسخه‌ی ۲۶ است. برای دانلود کردن آخرین نسخه به وب‌سایت رسمی 8GadgetPack مراجعه فرمایید:

دانلود 8GadgetPack

و اما روش نصب و استفاده:

پس از دانلود فایل نصب نرم‌افزار که در حال حاضر با پسوند msi ارایه شده، روی آن دبل‌کلیک کنید.

روی Install کلیک کنید و مراحل بعدی را دنبال کنید.

در نهایت روی Finish کلیک کنید تا پنجره‌ی نصب نرم‌افزار بسته شود. اکنون اگر روی فضای خالی دستاپ راست‌کلیک کنید، گزینه‌ی Gadgets را مشاهده می‌کنید.

با انتخاب کردن گزینه‌ی Gadgets، پنجره‌ی نرم‌افزار یا در واقع منوی انتخاب گجت‌ها باز می‌شود.

در گوشه‌ی بالا و چپ، شماره‌ی صفحه را مشاهده می‌کنید. در حالت پیش‌فرض بیش از ۵۰ گجت نصب شده و برای دیدن صفحات بعدی، باید روی فلش چپ کلیک کرد.

برای نصب کردن گجت‌های جدید، می‌توانید از فایل‌هایی با پسوند gadget که کار ساده و در صورت بی‌دقتی و دانلود از سایت‌های نامعتبر، خطرناکی است.

برای اضافه کردن گجت‌های جدید می‌توانید از مجموعه ابزار کمکی آن که در سایت رسمی ارایه شده، استفاده کنید. با نصب کردن این مجموعه، می‌توانید ابعاد گجت‌ها را تغییر دهید، اجرای خودکار گجت‌ها را غیرفعال کنید، ستون کناری را فعال یا غیرفعال کنید، کلید میانبر Win + G را برای گجت‌ها در نظر بگیرید و تنظیمات گجت‌ها را ریست کنید.