تکنولوژی

ریل در اینستاگرام چیست و آیا Instagram Reels همان تیک‌تاک است؟

هم‌زمان با تصمیمات جدید پیرامون استفاده از TikTok، قابلیت جدیدی در اینستاگرام اضافه شده که به کاربران اجازه می‌دهد که ویدیوهای ۱۵ ثانیه‌ای بسازند و به اشتراک بگذارند. به این قابلیت جدید، Reel گفته می‌شود. سوالی که در ذهن بسیاری از کاربران شکل گرفته این است که آیا ریل همان استوری است و آیا یک کپی ساده از تیک‌تاک است؟

در این مقاله به معرفی قابلیت Reel در اینستاگرام و تفاوت آن با استوری و همین‌طور کلیپ‌های کوتاه تیک‌تاک می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید تا دنیای اپ و نرم‌افزار را بهتر بشناسید.

تیک‌تاک چیست؟

چند روز پیش اعلام شد که قرار است استفاده از تیک‌تاک در ایالات متحده‌ی آمریکا مسدود شود! TikTok در حقیقت یک سرویس شبکه‌ی اجتماعی برای اشتراک‌گذاری کلیپ‌های ویدیویی و تا حدی شبیه به برخی اپ‌ها و سرویس‌های دیگر نظیر اینستاگرام است. تاکنون اپ‌ها و سرویس‌های زیادی برای به اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو طراحی شده است اما فقط برخی موارد محبوبیت جهانی و فراگیر دارند. یکی از این سرویس‌ها، تیک‌تاک است. در تیک‌تاک می‌توانید کلیپ‌های ویدیویی کوتاه به اشتراک بگذارید. سادگی کاربری و امکانات کاربردی برای ساخت کلیپ ویدیویی، یکی از نقاط قوت اصلی تیک‌تاک است.

شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام نیز قابلیت اشتراک‌گذاری ویدیو را در اختیار کاربران قرار داده است اما محوریت اینستاگرام، اشتراک‌گذاری عکس است. اخیراً با توجه به خبر مسدود شدن تیک‌تاک در آمریکا، توسعه‌دهندگان اینستاگرام فرصت را غنیمت شمرده و ویژگی جدیدی به اسم Reels معرفی کرده‌اند که به نوعی شبیه تیک‌تاک عمل می‌کند و در واقع برای اشتراک‌گذاری ویدیوهای کوتاه طراحی شده است. در ادامه اینستاگرام ریلس را با تیک‌تاک مقایسه می‌کنیم.

آشنایی با Reel و تفاوت آن با استوری

Reels در حقیقت ابزاری برای ساخت ویدیو است. این ابزار به صورت یک مود جدید در بخش Stories اضافه شده است. به عبارت دیگر از این پس می‌توانید هم استوری بسازید و هم Reel ایجاد کنید. در هر یک از ریل‌ها می‌توانید یک یا چند کلیپ ویدیویی قرار دهید و البته مدت زمان آن محدود به ۱۵ ثانیه است. پیش‌بینی توسعه‌دهندگان Instagram‌ این است که اغلب ریل‌ها متشکل از چند کلیپ ویدیویی باشند چرا که ۱۵ ثانیه، زمان کوتاهی برای مطرح کرده افکار و تصاویر سرگرم‌کننده است. در ساخت Reel ابزار مفیدی برای همساز کردن کلیپ جدید با کلیپ قبلی پیش‌بینی شده که به کمک آن می‌توانید کلیپ‌های کوتاه را به نوعی به هم بچسبانید و ویدیوی طولانی‌تری بسازید.

در اپلیکیشن اینستاگرام برای ویرایش کردن استوری‌ها، گزینه‌های مختلفی موجود است. به همین ترتیب برای ویرایش کردن ریل‌ها نیز ابزارهایی پیش‌بینی شده است. می‌توانید روی ریل، موسیقی بگذارید، سرعت پلی شدن کلیپ‌های ویدیویی را تغییر بدهید و همین‌طور از افکت‌های واقعیت افزوده برای جذاب‌تر کردن ویدیوها استفاده کنید. تایمر و شمارش معکوس برای ضبط کردن ویدیو بدون دست زدن به گوشی نیز پیش‌بینی شده است. افزودن استیکر و متن و نوشته‌هایی با فونت جالب هم امکان‌پذیر است.

به اشتراک گذاشتن Reel در اینستاگرام، مثل به اشتراک گذاشتن سایر انواع محتوا است و روال کار ساده است. اگر پروفایل کاربری شما از نوع Public یا عمومی است، می‌توانید ریل‌هایی که ساخته‌اید را در تب Explore یا کاوش به اشتراک بگذارید. اما اگر پروفایل کاربری را شخصی یا Private کرده‌اید، فقط می‌توانید از فید برای اشتراک‌گذاری ریل‌ها استفاده کنید. امکان اشتراک‌گذاری ریل‌ها به صورت استوری نیز وجود دارد.

پس از ساخت اولین Reel، تب جدید Reel در پروفایل کاربری شما اضافه می‌شود، به علاوه ریل‌های شما در صفحه‌ی اصلی پروفایل نمایش داده می‌شود، درست مثل سایر پست‌ها.

تماشا کردن ریل‌ها و به اشتراک‌گذاری ریل‌های دیگران مشابه کار با پست‌های معمولی اینستاگرام است. می‌توانید ریل‌های دیگران را لایک کنید، درباره‌شان کامنت بنویسید و همین‌طور به اشتراک بگذارید.

دقت کنید که ریل با استوری‌های اینستاگرام یکسان نیست. با وجود شباهتی که بین این دو وجود دارد، کاربرد و هدف متفاوت است. استوری‌ها در حقیقت ابزاری برای جلب توجه سریع علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان و اطلاع‌رسانی سریع طراحی شده‌اند اما Reel قابلیتی برای اشتراک‌گذاری ویدیو به صورت پست‌های معمولی است. استوری پس از ۲۴ ساعت مخفی می‌شود اما ریل‌ها مثل سایر پست‌ها در صفحه‌ی پروفایل کاربر باقی می‌مانند.

آیا Reels کپی تیک‌تاک است؟

در طراحی اپلیکیشن و در واقع شبکه‌ی اجتماعی TikTok، هدف فراهم کردن بستری برای اشتراک‌گذاری ویدیوهای ۱۵ الی ۶۰ ثانیه‌ای بوده است. اینستاگرام ریلس هم برای همین مقصود طراحی شده است و به نظر می‌رسد که کپی تیک‌تاک است. ظاهر رابط کاربری اپلیکیشن تیک‌تاک و بخش ریل‌های اینستاگرام متفاوت است. ابزارهای ویرایش عکس و ویدیو و همین‌طور فیلترها و افکت‌های واقعیت افزوده و امکان قرار دادن استیکر و متن، در هر دو اپلیکیشن پیش‌بینی شده است، هر چند چیدمان و طراحی گزینه‌ها و شیوه‌ی دسترسی متفاوت است. اما در مجموع امکاناتی که در TikTok وجود دارد، بیشتر و بهتر است.

البته ما در مورد حال حاضر صحبت می‌کنیم. در آینده ممکن است امکانات ویرایش ویدیو در اینستاگرام، تغییر محسوسی کند و نسبت به تیک‌تاک برتر باشد. در حال حاضر برتری با تیک‌تاک است. به عنوان مثال در تیک‌تاک می‌توانید افکت تغییر صدا اضافه کنید و حتی روی ویدیویی که قبلاً ضبط شده، توضیحاتی به صورت ویس اضافه کنید. در تیک‌تاک حتی تمپلیت یا قالب‌هایی برای به اشتراک‌گذاری عکس‌ها پیش‌بینی شده است. در مجموع TikTok قدیمی‌تر و طراحی پخته‌تری دارد.

بزرگ‌ترین تفاوت بین تیک‌تاک و ریلس اینستاگرام این است که تیک‌تاک یک اپ کامل و مستقل برای اشتراک‌گذاری ویدیو است در حالی که ریلس اینستاگرام، بخشی از اپلیکیشن و سرویس اینستاگرام محسوب می‌شود و فعلاً اپ مستقلی برای ساخت ریل و به اشتراک گذاشتن آن طراحی نشده است. وقتی اپ TikTok را اجرا می‌کنید، در صفحه‌ی پروفایل لیستی از کلیپ‌های ویدیویی نمایان می‌شود در حالی که در اینستاگرام بیشتر با پست‌هایی به صورت عکس روبرو می‌شوید.

در تیک‌تاک اگر کسی را فالو کنید، کلیپ‌های ویدیویی وی را مشاهده خواهید کرد در حالی که در اینستاگرام، پست‌ها و ریل‌ها را مشاهده می‌کنید.

با وجود این که نمی‌توان گفت اینستاگرام از اسنپ‌چت و تیک‌تاک تقلید کرده است، اما در حقیقت این اتفاق افتاده است. به خاطر داشته باشید که اگر اپلیکیشنی مثل TikTok وجود نداشت و محبوب نمی‌شد، قابلیتی مشابه Reels نیز به این زودی در اپ‌هایی نظیر اینستاگرام اضافه نمی‌شد. به عبارت دیگر توسعه‌دهندگان اینستاگرام با توجه به محبوبیت تیک‌تاک به این باور رسیده‌اند که اضافه کردن قابلیت اشتراک‌گذاری ویدیوهای کوتاه، موفقیت شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام را بیشتر می‌کند، به خصوص در شرایطی که استفاده از تیک‌تاک برای اشتراک‌گذاری ویدیو، ممکن نباشد. فراموش نکنیم که قابلیت استوری در اینستاگرام، از استوری‌های Snapchat الگوبرداری شده است و در حال حاضر در میان کاربران اینستاگرام بسیار محبوب است. شاید ریل‌ها هم محبوبیت بسیار خوبی پیدا کنند.