تکنولوژی

آموزش کپی کردن Adjustment Layer یا لایه‌ بهینه‌سازی عکس در فتوشاپ و جابجایی و تغییر اندازه آن

یکی از جایگزین‌های رایگان و قدرتمند برای نرم‌افزار ادوبی فتوشاپ، نرم‌افزار GIMP است. این نرم‌افزار محبوب برای لینوکس طراحی شده اما نسخه‌ی تحت ویندوز و مک‌او‌اس آن نیز بسیار محبوب و عالی است. در GIMP برای ویرایش عکس و طراحی گرافیک، می‌توانید لایه‌هایی از تصویر را روی هم قرار بدهید، درست مثل Photoshop. 

در بخش اول این مقاله به اصول کلی کار با Leyer در GIMP پرداختیم و در این بخش نیز به تغییر اندازه لایه‌ها، گروه‌بندی و لینک کردن لایه‌ها، برش زدن و ایجاد کپی از لایه یا بخشی از لایه می‌پردازیم.

هر Layer به صورت مجزا قابل تغییر است و به راحتی می‌توان ابعاد و موقعیت و زاویه‌ی آن را تغییر داد و همین‌طور لایه را برش زد، رنگ‌های آن را تغییر داد و از ابزارهای مختلف برای ویرایش آن استفاده کرد. برای مطالعه کردن بخش اول این مقاله به مطلب زیر مراجعه فرمایید:

آموزش کار با لایه‌ها در GIMP: تغییر ترتیب لایه‌ها، شفافیت لایه‌ها و قرار دادن عکسی روی دیگری

تغییر اندازه لایه‌های عکس

برای تغییر دادن اندازه‌ی لایه‌ها می‌توانید از موس استفاده کنید. روش اول برای تغییر سایز لایه‌ها، راست‌کلیک و انتخاب گزینه‌ی Scale Layer‌ است که البته روش دقیق‌تری چرا که می‌توانید ابعاد را به صورت دستی وارد کنید. در کادر باز شده می‌توانید ابعاد موردنظر را تایپ کنید.

توجه کنید که در کادر Scale Layer اگر روی علامت قفل در سمت راست Width و Height کلیک کنید تا به شکل قفل باز نمایش داده شود، در این صورت نسبت تصویر یا نسبت عرض به ارتفاع تصویر آزادانه تغییر می‌کند و در واقع می‌توانید لایه را کشیده یا فشرده کنید. اما برای حفظ تناسب می‌بایست این آیکون به شکل قفل نمایش داده شود. واحد عرض و ارتفاع پیکسل یا به اختصار px است و می‌توانید از دیگر واحدها نیز استفاده کنید.

آموزش کار با لایه‌ها در GIMP: تغییر اندازه، برش، تکثیر لایه، گروه‌بندی و لینک کردن لایه‌ها

و اما روش دوم که استفاده از موس است: ابتدا روی لایه‌ی موردنظر کلیک کنید تا انتخاب شود و سپس در نوار ابزار سمت چپ، روی آیکون ابزار Scale کلیک کنید. اکنون می‌توانید با کلیک و درگ، اندازه را تغییر بدهید.

شورت‌کات فعال کردن ابزار Scale در GIMP، کلید ترکیبی Shift + S است.

آموزش کار با لایه‌ها در GIMP: تغییر اندازه، برش، تکثیر لایه، گروه‌بندی و لینک کردن لایه‌ها

برش زدن لایه‌ها در GIMP

گاهی اوقات لازم است که بخش‌هایی از یک لایه‌ی تصویر، برش زده شود. برای برش یا Crop‌، دو روش خودکار و دستی وجود دارد. اگر در لایه‌ای از تصویر، بخشی میانی حاوی گرافیک است و بخش دور آن شفاف و بدون محتوا باشد، می‌توانید بخش دور را با روش خودکار برش بزنید. برای این مهم ابتدا لایه را انتخاب کنید و سپس از منوی Image گزینه‌ی Crop to Content را انتخاب کنید.

آموزش کار با لایه‌ها در GIMP: تغییر اندازه، برش، تکثیر لایه، گروه‌بندی و لینک کردن لایه‌ها

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بخش شفاف حذف می‌شود.

آموزش کار با لایه‌ها در GIMP: تغییر اندازه، برش، تکثیر لایه، گروه‌بندی و لینک کردن لایه‌ها

و اما روش کراپ دستی: برای این منظور ابتدا روی آیکون ابزار برش در نوار ابزار سمت چپ کلیک کنید و سپس ناحیه‌ای که می‌خواهید پس از برش تصویر، باقی بماند را انتخاب کنید و در نهایت کلید Enter را فشار دهید.

شورت‌کات فعال کردن ابزار Crop در GIMP، کلید میانبر Shift + C است.

ایجاد نسخه کپی یک Layer

بهتر است قبل از برخی مراحل ویرایش لایه‌های تصویر، یک کپی از لایه‌ی موردنظر تهیه کنید تا در صورت بروز اشتباهات عجیب و برگشت‌ناپذیر، بتوان کار روی لایه را از نو آغاز کرد. گاهی اوقات در طراحی یک تصویر به چند لایه‌ی مشابه نیاز دارید. در این صورت می‌توانید لایه‌ای را انتخاب کرده و آن را تکثیر کنید و سپس در تک‌تک‌ لایه‌ها تغییرات لازم را بدهید.

و اما روش تکثیر کردن یا Duplicate: برای این منظور در پنل Layers روی لایه‌ی موردنظر راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Duplicate Layer را انتخاب کنید.

روش مشابه کلیک روی لایه برای انتخاب کردن آن و سپس کلیک روی آیکون Duplicate Layer در بخش پایینی پنل لایه‌ها است. نام لایه‌ی کپی شده شبیه لایه‌ی اصلی خواهد بود و عبارت copy در آن اضافه می‌شود.

شورت‌کات تکثیر لایه در GIMP، کلید میانبر Ctrl + Shift + D است و در مک‌اواس نیز باید از Command + Shift + D استفاده کنید.

لینک کردن لایه‌ها

حین ویرایش تصویر به کمک GIMP ممکن است بخواهید یکی از لایه‌ها با چرخش یا جابجا کردن لایه‌ی دیگر، به همراه آن حرکت کند و بچرخد. در این صورت می‌بایست لایه‌ها را لینک کنید. لایه‌های لینک‌شده را می‌توانید با هم کوچک و بزرگ کنید، بچرخانید، برگردان جانبی یا Flip انجام بدهید و یا جابجا کنید.

برای لینک کردن لایه‌ها، روی فاصله‌ی خالی قبل از نام لایه کلیک کنید تا آیکون زنجیر نمایان شود و این کار را برای لایه‌های بعدی تکرار کنید. برای حذف پیوند می‌توانید یک مرتبه‌ی دیگر روی آیکون زنجیر کلیک کنید تا ناپدید شود.

قرار دادن لایه‌ها در یک گروه

گروه‌بندی کردن لایه‌ها نیز برای ویرایش عکس مفید است و لایه‌های متعدد یک داکیومنت را مرتب‌تر می‌کند. به علاوه می‌توانید عمل چرخش یا جابجایی و غیره را روی تمام لایه‌های یک گروه اعمال کنید.

برای ایجاد گروهی از لایه‌ها، روی یکی از لایه‌ها راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Create Layer Group را انتخاب کنید. روش دیگر کلیک روی یکی از لایه‌ها برای انتخاب کردن آن و سپس کلیک روی آیکونی به شکل فولدر در پایین پنل Layers است.

لایه‌های یک گروه با ساختار درختی نمایش داده می‌شوند. حتی می‌توانید چند لایه‌ی داخل یک گروه را به گروه زیرمجموعه تبدیل کنید.

برای اضافه کردن لایه‌ای جدید در یک گروه، می‌توانید لایه‌ی بیرون گروه را با روش درگ و دراپ یا به عبارت دیگر گرفتن و رها کردن، داخل گروه رها کنید. برای بیرون بردن یک لایه از گروه نیز از روش درگ و دراپ اقدام کنید.

برای جمع کردن و بستن یک گروه، روی آیکون کنار نام گروه کلیک کنید و برای گسترده کردن آن، روی آیکون + کنار نام گروه کلیک کنید.

یکی از مزایای کاربردی گروه‌بندی لایه‌ها، مخفی کردن و نمایان کردن تمام لایه‌ها است. برای این مقصود می‌بایست روی آیکون چشم کنار گروه کلیک کنید تا همه‌ی لایه‌ها مخفی شوند.

ایجاد لایه‌ای جدید با برش بخشی از لایه‌ای از تصویر

می‌توانید یکی از بخش‌های تصویری که قبلاً به صورت لایه‌ای جدید اضافه کرده‌اید را برش بزنید و به صورت یک لایه‌ی جدید استفاده کنید. برای این منظور ابتدا لایه‌ی موردنظر را انتخاب کنید و سپس ابزار انتخاب را فعال کنید و با کلیک و درگ، بخشی از لایه را انتخاب کنید.

می‌توانید از ابزار انتخاب منحنی‌شکل یا Path Tool که شورت‌کات آن B است هم برای انتخاب بخشی از لایه استفاده کنید.

اکنون کلید میانبر Ctrl + C را فشار دهید تا بخش انتخاب شده کپی شود و سپس با فشار دادن کلید میانبر Ctrl + V ، بخش کپی شده را پیست کنید. در این صورت بخش انتخاب شده به صورت یک بخش شناور یا Floating Selection پیست می‌شود و در پنل Layers اضافه می‌شود.

روی ناحیه‌ی انتخاب‌شده شناور در پنل لایه‌ها راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی To New Layer را انتخاب کنید.

اکنون اگر روی آیکون چشم دیگر لایه‌ها کلیک کنید و همه را مخفی کنید، بخش انتخاب شده که یک لایه‌ی مجزا است، باقی می‌ماند.


در فتوشاپ برای ویرایش عکس می‌توان چندین لایه‌ی مختلف را روی هم قرار داد، شفافیت و ترتیب لایه‌ها را عوض کرد و اندازه‌ی لایه‌ها را کم و زیاد کرد. تغییر دادن اندازه‌ی لایه‌ها یا Layer Size در Photoshop بسیار ساده است و فرآیند ویرایش عکس و ساخت تصاویر جالب را بسیار ساده می‌کند. به عنوان مثال می‌توان لایه‌ای که یک متن ساده است را بزرگ و کوچک کرد تا به اندازه‌ی مناسب رسید.

در این آموزش کوتاه با روش کوچک و بزرگ کردن لایه‌ها در فتوشاپ آشنا می‌شویم. با ما باشید.

مهم‌ترین ویژگی فتوشاپ که تنها در چند نرم‌افزار مشابه وجود دارد، ساختار لایه‌لایه‌ای آن است که امکان قرار دادن متن و تکه‌های برش‌زده از عکس‌های مختلف روی هم را فراهم می‌کند و به راحتی می‌توان هر لایه را بدون تغییر کردن دیگر لایه‌ها، ویرایش کرد و افکت‌های جالب مثل درخشش و سایه و … به آن داد.

در مقاله‌ی قبلی آموزش فتوشاپ با روش خط انداختن دور نوشته‌ها و تصاویر آشنا شدیم، بد نیست نگاهی به این آموزش ساده و کاربردی داشته باشید:

آموزش ایجاد حاشیه دور متن و عکس در فتوشاپ با Stroke

اکنون مقوله‌ی تغییر اندازه‌ی لایه‌ها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

نحوه‌ی تغییر Size یا اندازه‌ی لایه‌ها در فتوشاپ

قدم اول این است که از منوی Windows گزیه‌ی Layers را انتخاب کنید تا پالت Layers فعال و نمایان شود. البته اگر قبلاً فعال باشد، تیک کنار این گزینه موجود است و می‌توان آن را در میان پالت‌های فعال پیدا کرد.

آموزش تغییر اندازه و جابجا کردن و چرخش لایه‌ها در Photoshop

می‌توانید پالت لایه‌ها را در هر موقعیت از صفحه به صورت شناور قرار دهید و همین‌طور آن را به عنوان یک تب از مجموعه پالت‌ها در سمت راست صفحه قرار دهید تا دسترسی به آن ساده باشد.

آموزش تغییر اندازه و جابجا کردن و چرخش لایه‌ها در Photoshop

در پالت لایه‌ها روی لایه‌ای که می‌خواهید ابعاد آن را تغییر دهید کلیک کنید. قدم بعدی انتخاب ابزار Rectangular Marquee tool از نوار ابزار سمت چپ است. این ابزار برای انتخاب کردن به صورت مستطیلی به کار می‌رود.

آموزش تغییر اندازه و جابجا کردن و چرخش لایه‌ها در Photoshop

اکنون روی عکس راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Free Transform را انتخاب کنید که به معنی جابجا کردن و چرخش آزاد است. توجه کنید که لایه‌ی موردنظر را قبلاً انتخاب کرده‌ایم و در حقیقت اگر بخواهیم لایه‌های مختلف را ریسایز کنیم، باید ابتدا لایه را انتخاب کرده باشیم و سپس از منوی راست‌کلیک گزینه‌ی Free Transform را انتخاب کنیم.

آموزش تغییر اندازه و جابجا کردن و چرخش لایه‌ها در Photoshop

اکنون دور لایه‌ی فعال، مستطیلی نمایان می‌شود که می‌توان گوشه‌ها یا وسط اضلاع آن را با کلیک و درگ کردن، جابجا کرد و به این ترتیب لایه را کوچک و بزرگ کرد. برای حفظ نسبت طول به عرض و به عبارت دیگر فشرده یا کشیده نشدن لایه، می‌توانید روی آیکون لینک در نوار تنظیمات کلیک کنید.

آموزش تغییر اندازه و جابجا کردن و چرخش لایه‌ها در Photoshop

در این نوار می‌توان موقعیت x و y وسط لایه را نسبت به گوشه‌ی چپ و بالای صفحه بر حسب درصد یا پیکسل و یا میلی‌متر و سانتی‌متر، وارد کرد. به تصویر زیر توجه کنید تا مفهوم این اعداد روشن شود.

دقت کنید که می‌توان به جای استفاده از مرکز لایه، گوشه‌ی آن را برای اندازه زدن انتخاب کرد.

  • به این منظور می‌توان روی مبداً مختصات که به شکل آیکون دایره‌ای کوچک در مرکز هر لایه قرار گرفته، کلیک کرد و آن را به گوشه یا موقعیت دلخواه درگ کرد.
  • روش دوم استفاده از آیکون کوچکی که 9 موقعیت پیش‌فرض (مرکز لایه، وسط اضلاع و 4 گوشه) را نشان می‌دهد، است. کافی است روی گوشه‌ی دلخواه کلیک کنیم.

نتیجه را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، فاصله‌ی گوشه‌ی بالا و چپ از گوشه‌ی بالا و چپ Canvas یا بوم ویرایش عکس، ۱۰ پیکسل است.

برای تنظیم ارتفاع و عرض لایه هم می‌توان از همین بخش استفاده کرد و مقدار دلخواه را در فیلد W و H که به ترتیب Width‌ یا عرض و Height یا ارتفاع را مشخص می‌کنند، تایپ کرد. اعداد بر حسب درصد و یا پیکسل و حتی میلی‌متر و سانتی‌متر وارد کرد. به عنوان مثال عرض و ارتفاع را ۳۰ و ۲۰ میلی‌متر وارد می‌کنیم و همین‌طور فیلد سوم که آیکون زاویه در کنار آن دیده می‌شود، برای چرخش لایه کاربرد دارد و می‌توان زاویه را به صورت ساعت‌گرد در آن تایپ کرد. عدد ۲۵ درجه را تایپ می‌کنیم.

نتیجه را بررسی کنید:

در نهایت کلید Enter کیبورد را فشار دهید تا تغییرات اعمال شود. با کلیک روی تیک در نوار آپشنز هم می‌توان تنظیمات را نهایی و ذخیره کرد.

شرت‌کات‌های مفید برای تغییر اندازه‌ی لایه‌ها در فتوشاپ: جلوگیری از فشرده یا دراز شدن عکس و تغییر اندازه حول مرکز عکس

  • برای تغییر دادن ابعاد عکس بدون تغییر کردن نسبت طول به عرض و به عبارت ساده‌تر، بدون لاغر یا چاق شدن عکس، کافی است کلید Shift کیبورد را نگه دارید.
  • اگر می‌خوا‌هید یکی از گوشه‌ها را کلیک کرده و درگ کنید و عکس حول مرکز آن کوچک و بزرگ شود، کلید Alt کیبورد را نگه دارید.
  • برای تغییر دادن ابعاد لایه بدون تغییر نسبت طول به عرض و همین‌طور حول مرکز لایه، کافی است هر دو کلید Alt و Shift را نگه دارید.


در نرم‌افزار فتوشاپ همان‌طور که می‌توانید لایه‌های عکس را جابجا و کوچک و بزرگ کنید، می‌توانید لایه‌ی بهینه‌سازی یا Adjustment Layer را تکثیر یا Duplicate کرده و آن را جابجا کرده و تغییر اندازه دهید. با این روش اگر بخواهید افکتی را که زمان زیادی برای بهینه کردن آن صرف کرده‌اید، روی بخش دیگری از عکس استفاده کنید، کار بسیار سریع و ساده انجام می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم روی تصویری از چند تیله کار کنیم و ابتدا یک لایه‌ی بهینه‌سازی برای تغییر در یکی از تیله‌ها اضافه کرده و سپس این لایه که دارای Mask است را کپی کنیم. در نهایت ناحیه‌ی ماسک را تغییر می‌دهیم تا برای استفاده روی بخش‌های دیگری از تصویر، مناسب شود.

تصویر زیر یک نمونه‌ی ساده برای آموزش روش ایجاد لایه‌ی بهینه‌سازی و تکثیر کردن و جابجا کردن آن است.

آموزش کپی کردن Adjustment Layer یا لایه‌ بهینه‌سازی عکس در فتوشاپ و جابجایی و تغییر اندازه آن

انتخاب کردن بخشی از عکس و ایجاد Adjustment Layer در فتوشاپ

اولین گام این است که بخشی از تصویری که می‌خواهیم تغییر کند را به دقت انتخاب کنیم. برای انتخاب چند ابزار مفید در Photoshop موجود است. می‌توانید کلید M که شورت‌کات Marquee Tool است را فشار دهید و انتخاب مستطیلی را با کلیک و حرکت موس و رها کردن چپ‌کلیک انجام دهید. می‌توانید از حالت دوم این ابزار که ناحیه‌ی بیضی‌شکل را انتخاب می‌کند، استفاده کنید.

برای انتخاب دایره یا بیضی، کافی است Shift‌ را نگه داشته و M را فشار دهید تا ابزار Elliptical Marquee Tool شود. برای انتخاب دایره‌ای، می‌توانید کلید Alt را نگه دارید و سپس با موس کلیک و درگ انجام دهید

با نگه داشتن Shift و زدن مجدد کلید M، ابزار انتخاب مستطیلی یا Rectangular Marquee Tool فعال می‌شود. برای اطلاعات مفیدی در مورد مهم‌ترین شورت‌کات‌های کیبورد در فتوشاپ، به مقاله‌ای از سری آموزش‌ها و ترفندهای Photoshop توجه فرمایید:

کلیدهای میانبر فتوشاپ: مهم‌ترین کلیدهای ترکیبی برای کار با لایه‌ها، تغییر اندازه و کار با براش‌ها

به این ترتیب با چند مرتبه سعی و خطا یا تصحیح ناحیه‌ی انتخابی، می‌توانید تیله‌ی آبی‌رنگ را در تصویر مثال ما انتخاب کنید.

آموزش کپی کردن Adjustment Layer یا لایه‌ بهینه‌سازی عکس در فتوشاپ و جابجایی و تغییر اندازه آن

قدم بعدی فعال کردن نمایش پالت Adjustments است، البته اگر پنهان نباشد. برای نمایش پالت Adjustments در فتوشاپ، از منوی Window گزینه‌ی Adjustments را انتخاب کنید، البته اگر تیک کنار آن موجود باشد، نمایش آن فعال است و صرفاً باید موقعیت آن را در گوشه و کنار صفحه پیدا کنید.

آموزش کپی کردن Adjustment Layer یا لایه‌ بهینه‌سازی عکس در فتوشاپ و جابجایی و تغییر اندازه آن

اکنون برای اعمال تغییرات موردنظر، روی یکی از ابزارها کلیک کنید. به عنوان مثال برای تغییر دادن کنتراست یا فام رنگ‌ها، می‌توانید روی آیکون Curves کلیک کنید.

آموزش کپی کردن Adjustment Layer یا لایه‌ بهینه‌سازی عکس در فتوشاپ و جابجایی و تغییر اندازه آن

اگر با این ابزار و استفاده از آن آشنایی ندارید، به مقاله‌ای که قبلاً در خصوص تغییر کنتراست و ته‌رنگ یا فام رنگ منتشر کردیم، توجه فرمایید:

آموزش کار با Curve و هیستوگرام در فتوشاپ برای تغییر رنگ‌ها و روشنایی و تضاد

با شروع استفاده از ابزار Curves در پالت Adjustments، بخشی که انتخاب کرده‌اید از انتخاب خارج می‌شود و در پالت Layers تغییراتی مشاهده می‌کنید. در واقع یک لایه‌ی بهینه‌سازی به همراه یک Mask اضافه می‌شود. اگر ماسک حذف شود، طبعاً تغییری که اعمال می‌کنید، روی تمام سطح عکس پیاده‌سازی می‌شود و نه بخش انتخاب‌شده.

آموزش کپی کردن Adjustment Layer یا لایه‌ بهینه‌سازی عکس در فتوشاپ و جابجایی و تغییر اندازه آن

دقت کنید که با شروع استفاده از ابزار Curves، لایه‌ی جدیدی به همراه ماسک مربوطه ایجاد می‌شود. به ماست توجه کنید، بخشی که تیله در آن است، با دایره‌ی سفید مشخص شده و در حقیقت این لایه‌ی بهینه‌سازی، فقط روی بخش سفید اعمال می‌شود. بخش‌های کاملاً سیاه دست‌نخورده باقی می‌مانند و بخش‌هایی که نه سیاه و نه سفید هستند، به تناسب میزان روشنی، تغییر می‌کنند.

حین کار با ابزار Curves می‌توانید از منوی کرکره‌ای Preset برای انتخاب نوع بهینه‌سازی استفاده کنید. به عنوان مثال برای افزایش کنتراست می‌توانید گزینه‌ی Increase Contrast (RGB) را انتخاب کنید که در حقیقت کنتراست هر سه رنگ قرمز و سبز و آبی یا RGB را تغییر می‌دهد.

با کلیک روی پریست افزایش کنتراست، همان‌طور که در تصویر زیر شاهد هستید، منحنی خطی و دو نقطه‌ای ما به منحنی 5 نقطه‌ای و غیرخطی تبدیل می‌شود.

با توجه به شکل منحنی مشخص است که غلظت روشنایی رنگ‌های روشن بیشتر شده و بخش‌های تیره نیز اندکی تیره‌تر می‌شوند.

تکثیر Adjustment Layer و نام‌گذاری لایه‌های ویرایشی در فتوشاپ

به جای انتخاب کردن یک تیله‌ی دیگر و تکرار کردن مراحل قبلی، می‌توانید لایه‌ی بهینه‌سازی و ماسک آن را کپی کنید و تغییراتی در موقعیت بدهید. بنابراین گام بعدی این است که لایه‌ی بهینه‌سازی یا Adjustment Layer را تکثیر یا Duplicate کنید. برای این کار می‌توانید از پالت لایه‌ها استفاده کنید.

اگر پالت لایه‌ها را مشاهده نمی‌کنید، کلید میانبر F7 را فشار دهید تا نمایش آن فعال شود. می‌توانید از گزینه‌ی Layers در منوی Window نیز استفاده کنید.

روی بخش خالی یا خاکستری‌رنگ از لایه‌ی بهینه‌سازی راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Duplicate را انتخاب کنید.

توجه: اگر روی تصویر بندانگشتی این لایه یا روی تصویر بندانگشتی Mask راست‌کلیک کنید، نتیجه‌ی مطلوب حاصل نمی‌شود.

با انتخاب گزینه‌ی تکثیر لایه، پنجره‌ی Duplicate Layer باز می‌شود. در فیلد As می‌توانید نام مناسب و مرتبطی برای لایه‌ی کپی‌شده وارد کنید تا اشتباهی در مراحل بعدی پیش نیاید. ما در این مثال نام لایه‌ی کپی را Green Marble یا تیله‌ی سبز گذاشته‌ایم چرا که قرار است روی تیله‌ی سبزرنگ کار کنیم.

نکته‌ی جالب و مهم بخش انتخاب Destination یا مقصد است. در این بخش می‌توانید از منوی کرکره‌ای Document برای انتخاب کردن فایلی که در حال حاضر در فتوشاپ باز شده، استفاده کنید و به عنوان مثال لایه‌ای که داپلیکیت یا کپی می‌کنید را در فایل دیگری اضافه کنید. در مثال ما همه چیز روی یک فایل انجام می‌شود و لذا حالت پیش‌فرض صحیح و مطلوب است.

نتیجه‌ی تکثیر یا داپلیکیت کردن لایه را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

روش جابجایی و تغییر اندازه‌ی لایه‌ی Adjustment Layer در فتوشاپ

پس از ایجاد لایه‌ی کپی، نوبت تغییر دادن موقعیت و اندازه می‌رسد و در واقع باید بخشی که در ماسک مشاهده می‌کنید، انتخاب شده و جابجا و کمی کوچک شود تا روی تیله‌ی سبزرنگ قرار بگیرد. البته در مثال‌های دیگر می‌توانید شکل را نیز به کلی تغییر دهید و به عنوان مثال دایره را حذف کرده و شکل نامنظم یا شکل مستطیلی برای لایه‌ی کپی در نظر بگیرید.

برای انتخاب کردن ناحیه‌ی روشن در یک ماسک، می‌توانید روی تصویر بندانگشتی ماسک راست‌کلیک کرده و گزینه‌ی Add Mask to Selection را انتخاب کنید:

این روش حتی برای اشکال پیچیده نیز پاسخ‌گوست، حتی اگر از Feather برای ناواضح کردن مرز ناحیه‌ای که با ابزارهای مختلف انتخاب کرده‌اید، استفاده کنید هم با این روش بخش‌های دارای Feather درست به صورت اولیه انتخاب می‌شود.

و روشی سریع‌تر و حرفه‌ای‌تر برای انتخاب ناحیه‌ی ماسک:

برای انتخاب ناحیه‌ی روشن در یک ماسک، می‌توانید کلید Ctrl کیبورد را نگه داشته و روی تصویر کوچک آن در پالت لایه‌ها کلیک کنید.

اکنون برای شروع جابجایی و تغییر اندازه، شورت‌کات Ctrl + T را فشار دهید که ابزار Free Transform را فعال می‌کند. به این ترتیب نقاطی در اطراف بخش انتخاب‌شده روی مرزها و گوشه‌های مستطیل نمایان می‌شود.

نکته: اگر نقاط نمایش داده نمی‌شود، روی لایه‌ی اول که لایه‌ی عکس است، دبل‌کلیک کنید و در پنجره‌ی باز شده، روی OK کلیک کنید تا لایه از حالت قفل‌شده خارج شود. در این صورت گزینه‌ی Free Transform در منوی Edit فعال می‌شود.

با ابزار Free Transform هر سه فرآیند جابجا کردن، چرخاندن و کوچک و بزرگ کردن ناحیه‌ی انتخابی، صورت می‌گیرد:

  • با کلیک روی نقاط گوشه یا مرکز ضلع‌های مستطیل، می‌توانید ناحیه‌ی انتخاب‌شده را کوچک یا بزرگ کنید.
  • برای جابجا کردن آن نیز می‌توانید روی نقطه‌ای درون مستطیل کلیک کنید و موس را حرکت بدهید.
  • قابلیت چرخش ناحیه‌ی انتخاب‌شده نیز وجود دارد، کافی است موس را بیرون مستطیل قرار داده و کلیک و درگ کنید.

پس از تکمیل کار و قرار گرفتن ناحیه‌ی انتخاب شده روی تیله‌ی سبز رنگ، روی تیک در نوار آپشنز بالای صفحه کلیک کنید یا کلید Enter کیبورد را فشار دهید.

به این ترتیب لایه‌ی بهینه‌سازی را به گونه‌ای جابجا کرده‌اید که تیله‌ی سبزرنگ درست مثل تیله‌ی آبی‌رنگ تغییر کنتراست دارد.