پزشکی و سلامت

مصرف ژلوفن قبل از تزریق واکسن کرونا

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لارستان، «دکتر محمد اسعدیان» در مورد عوارض واکسن کرونا اظهار داشت: قبل از تزریق واکسن، برای پیشگیری از بروز عوارض استفاده از استامینوفن، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آنتی هیستامین ها توصیه نمی شود.

وی افزود: از آنجایی که استفاده از آنتی هیستامین ها می تواند باعث پوشانده شدن علائم آنافیلاکسی بعد از تزریق واکسن گردد، استامینوفن نیز ممکن است باعث کاهش میزان ایمنی ناشی از تزریق واکسن کرونا شود.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی لارستان خاطرنشان کرد: استفاده از استامینوفن، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آنتی هیستامین ها بعد از تزریق واکسن می تواند موجب کنترل عوارض ناشی از تزریق واکسن شده و استفاده از آن بعد از واکسیناسیون ممانعتی ندارد.

دکتر اسعدیان در مورد عوارض واکسن آسترازنکا گفت: برای پیشگیری از بروز عوارض بسیار نادر واکسن آسترازنکا، استفاده از هپارین، انوکساپارین، دالتپارین، وارفارین، آنتی کواگولانت های خوراکی مستقیم مانند ریواروکسابان و دابیگاتران، آسپرین و یا سایر داروهای ضد پلاکت توصیه نمی شود.

معاون غذا و داروی دانشکده تصریح کرد: شواهد نشان داده که ریسک ابتلا و تشدید بیماری کرونا در افرادی که واکسینه شده اند کاهش می یابد، اما به صفر نمی رسد؛ بنابراین افرادی که واکسینه می شوند می توانند در صورت مواجهه با ویروس، به صورت ناقلِ بدون علامت، ویروس را به نزدیکان خود که واکسینه نشده اند انتقال دهند.

دکتر محمد اسعدیان خاطرنشان کرد: به افراد واکسینه شده توصیه می شود که برای حفظ سلامت خانواده و جامعه، تمام پروتکل های بهداشتی جهت پیشگیری از انتشار بیماری کرونا شامل ماسک زدن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان های پر جمعیت را رعایت کنند.

وی افزود: زمانی که تمامِ افرادِ حاضر در یک جمع واکسینه شوند، می توان محدودیت های مرتبط با پیشگیری از کرونا را رفع کرد.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: در صورتی که شخص واکسینه شده دچار علائم کرونا شود، باید از وی تست گرفته شود؛ در واقع، تزریقِ هیچ واکسنی نمی تواند باعث مثبت شدن تست PCR شود، اما ممکن است باعث مثبت شدن تست سرولوژی شود.


ایسنا/قزوین اگر نوبت واکسیناسیون شما فرا رسیده است قبل از اینکه علیه ویروس کرونا با واکسن کووید ۱۹ واکسینه شوید باید کارهایی انجام دهید؛ برای آگاهی از روند واکسیناسیون و نکاتی درباره کارهایی که باید قبل و بعد از واکسن زدن انجام دهید این مطلب را بخوانید.

قبل از تزریق واکسن کرونا باید چه‌کار کنیم؟

گرسنه و تشنه نباشید، شب قبل از واکسیناسیون، خوب بخوابید، به میزان کافی آب، مایعات و غذا بنوشید تا در روز واکسیناسیون حال خوبی داشته باشید.

لباس مناسب بپوشید، واکسن به قسمت بالای بازو تزریق می‌شود بنابراین لباسی بر تن داشته باشید که برای تزریق واکسن مناسب باشد.

مصرف داروی خود را قطع نکنید، مصرف داروهایی مانند تیروئید، دیابت و فشارخون را که همیشه مصرف می‌کنید را قطع نکنید و با پزشک در خصوص بیماری خود صحبت کنید.

اگر داروهای سرکوب‌کننده ایمنی مانند کورتون با دز بالا یا داروهای شیمی‌درمانی مصرف می‌کنید لازم است قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای ضدالتهاب و ضد درد نخورید، قبل از واکسن از مصرف داروهای ضدالتهاب، ضد درد، آسپرین، آنتی‌هیستامین‌ها برای پیشگیری از عوارض جانبی واکسن استفاده نکنید چون ممکن است اثربخشی واکسن را تحت تأثیر قرار دهد.

سوابق آلرژیک خود را اطلاع دهید، اگر سوابق آلرژیک دارید حتماً قبل از تزریق واکسیناسیون به تیم واکسیناسیون اطلاع دهید، اگر خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند نیز باید این موضوع را اطلاع دهند.

ماموگرافی بعد از واکسن به تعویق می‌افتد، درصورتی‌که نیاز به انجام ماموگرافی غربالگری دارید باید آن را قبل از واکسن انجام دهید در غیر این صورت ماموگرافی باید حداقل 6 هفته بعد از واکسیناسیون انجام شود اما اگر انجام ماموگرافی به هر دلیل نیاز باشد نباید آن را به تعویق انداخت و بهتر است که قبل از تزریق واکسن انجام شود.

بعد از تزریق واکسن کرونا باید چه‌کار کنیم؟

۳۰ دقیقه بعد از واکسن در محل واکسیناسیون بمانید، احتمال بروز واکنش‌های حساسیتی تا ۳۰ دقیقه بعد از تزریق واکسن وجود دارد، لازم است نیم ساعت بعد از تزریق واکسن در مرکز واکسیناسیون بمانید تا مطمئن شوید به واکنش فوری ندارد. قابل‌ذکر است که واکنش شدید بسیار نادر است.

آماده عوارض جانبی باشید، تزریق هرگونه واکسن ممکن است عوارض خفیفی مانند تب، درد محل تزریق و آبریزش بینی، سردرد، دردهای عضلانی یا مفصلی، لرز، بیرون‌روی و اسهال ایجاد کند، درصورتی‌که تحمل عوارض سخت است استامینوفن یا آنتی‌هیستامین مصرف و در صورت افزایش عوارض به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

استراحت کنید، بعد از تزریق واکسن برنامه‌ای نداشته باشید چراکه ممکن است دچار عوارض شوید و نیاز به استراحت داشته باشید.

پروتکل‌ها را همچنان رعایت کند، هیچ‌کدام از واکسن‌ها ایمنی صد در صد ایجاد نمی‌کند، لازم است بعد از دریافت واکسن پروتکل‌های بهداشتی مانند شست‌وشوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید.

دز دوم واکسن را فراموش نکنید، لازم است دز دوم واکسن را درزمانی که برای شما تعیین‌شده است، تزریق کنید.

انتهای پیام


ایسنا/فارس کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در خصوص عوارض رایج واکسیناسیون کرونا و اینکه آیا باید بعد از دریافت واکسن، دارو مصرف شود یا نه، پاسخ داد.

مهشید طهماسبی، دکتر داروساز، گفت: بر اساس اطلاعات موجود در منابع علمی معتبر نظیر CDC، دیتابیس UpToDate و آخرین یافته های علمی روز دنیا، عوارض جانبی موضعی و سیستمیک (مربوط به کل بدن) بعد از دریافت واکسن امری شایع بوده و نشانگر آنست که بدن در حال ایجاد ایمنی است.

به گزارش ایسنا به نقل از علوم پزشکی شیراز، این دکتر داروساز ادامه داد: عوارض موضعی و عمومی تزریق واکسن می‌تواند شامل مواردی مانند درد در محل تزریق، بزرگ‌ شدن غدد لنفاوی زیر بغل در همان سمتی که واکسن تزریق شده، تب، خستگی و سردرد است.

طهماسبی خاطرنشان کرد که این موارد ممکن است بر توانایی فرد در انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد، اما باید ظرف چند روز برطرف شود. اگرچه برخی از افراد امکان دارد عوارض جانبی را بعد از دریافت واکسن نشان ندهند.

او با بیان اینکه درد، قرمزی و تورم در محل تزریق واکسن به عنوان علائم موضعی، در همه افراد دیده نمی‌شود، گفت: خستگی، سردرد، دردهای عضلانی، لرز، تب، حالت تهوع و .. جزو علائم سیستماتیک است، اما باز هم این نشانه‌ها در همه افراد عمومیت ندارد.

این دکتر داروساز گفت: مسکن‌ها و داروهای ضدتب، اعم از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند «ایبوپروفن»، «ناپروکسن»، «دیکلوفناک» یا «استامینوفن» می‌تواند برای کنترل عوارض جانبی موضعی مانند درد در محل تزریق یا سیستمیک، بعد از تزریق واکسن مصرف شود.

طهماسبی در عین حال خاطرنشان کرد: استفاده از این داروها با هدف «پیشگیری» و «قبل از واکسیناسیون»، به دلیل اثرات نامشخص بر پاسخ ایمنی میزبان به واکسن، توصیه نمی‌شود.

او در خصوص راهکارهای کمک به بهبود عوارض تزریق واکسن، گفت: برای کاهش درد و ناراحتی در محل تزریق، می‌توان یک دستمال تمیز، خنک و مرطوب روی محل تزریق گذاشته و بازو را به آرامی نرمش داد.

طهماسبی گفت: برای کاهش تب، نوشیدن مقادیر زیاد مایعات، خصوصا آب، پوشیدن لباس مناسب، به افراد توصیه می‌شود.

این کارشناس مسائل داروئی در عین حال خاطرنشان که افراد در صورت مواجهه با برخی علائم پس از تزریق واکسن حتما با پزشک تماس و از او مشورد بگیرند.

طهماسبی این علائم را شامل، افزایش قرمزی یا حساسیت در محل تزریق بعد از 24 ساعت که از زمان دریافت واکسن گذشته است، تداوم عوارض عمومی به مدت چند روز یا تشدید این علائم، دانست.

انتهای پیام