تکنولوژی

آموزش ایجاد خودکار ری‌استور پوینت در ویندوز

به گزارش ایمنا، در ویندوز قابلیتی تحت عنوان System Restore ارائه شده که به واسطه آن می‌توانید در زمان‌هایی که سیستم دچار مشکل شده، کامپیوتر خود را به روزها، هفته یا حتی ماه‌های قبل بازگردانی کنید. این قابلیت زمانی برای شما کارایی دارد که:

  • زمانی که به دلیل اعمال تغییرات، خرابی ویندوز، ویروسی شدن و… تمایل داشته باشید ویندوز به حالت قبل برگردد.
  • زمانی که فایل یا اطلاعات مهمی را حذف کرده باشید.
  • زمانی که برنامه‌هایی حذف یا نصب کرده و پشیمان شده‌اید.

نحوه عملکرد این ابزار این‌گونه است که ویندوز هر چند وقت یک‌بار یک Restore Point ایجاد می‌کند. ریستور پوینت شبیه یک عکس فوری از فایل‌های سیستمی ویندوز، فایل‌های به‌خصوصی از برنامه‌ها، تنظیمات رجیستری و درایورهای سخت‌افزار است.

اگر مشکلی ایجاد شد می‌توانید سیستم ریستور را اجرا کرده و به یک ریستور پوینت اخیر بازگردید. ویندوز به‌صورت خودکار تنظیمات سیستمی، فایل‌های مهم و درایورها را به حالت انتخاب شده بازمی‌گرداند. این قابلیت می‌تواند برای حل مشکلات خاصی بسیار مفید باشد. به‌طور مثال اگر یک درایور نصب کرده باشید که سیستم شما را ناپایدار کرده است شاید بهترین راه حذف آن درایور باشد اما گاهی درایورها کامل حذف نشده و یا هنگام حذف به فایل‌های سیستمی آسیب می‌رسانند. به این ترتیب می‌توانید با سیستم ریستور یک Restore Point پیش از نصب درایور را انتخاب و بازیابی کنید.

سیستم ریستور همچنین می‌تواند خسارات ناشی از رفتار نامناسب اپلیکیشن‌ها و یا آپدیت‌های ویندوز را برطرف کند. گاهی اپلیکیشن‌ها و آپدیت‌ها سایر اپ‌ها یا حتی اجزای سیستمی را طوری تحت تأثیر قرار می‌دهند که با Uninstall آن‌ها مشکل رفع نمی‌شود و معمولاً بهترین راه پیش از نصب دوباره ویندوز استفاده از آخرین سلاح یا همان System Restore است که بارها شما را نجات خواهد داد.

تأثیر System Restore بر فایل‌های شخصی

سیستم ریستور متفاوت از بکاپ گرفتن عادی است. این ابزار در لایه‌های زیرین سیستم فعالیت می‌کند به‌جای این‌که کل فایل‌های هارد دیسک شما را تحت تأثیر قرار دهد. به این ترتیب در ریستور پوینت‌های فایل‌های قدیمی مربوط به آن تاریخ وجود نخواهند داشت و همچنین با ریستور کردن هیچ فایل شخصی حذف، ایجاد و یا جایگزین نخواهد شد. به این ترتیب در هنگام ریستور کردن نباید نگران حذف شدن فایل‌های کنونی خود باشید و همچنین اگر فایلی را به اشتباه حذف کردید امکان بازگشت آن توسط سیستم ریستور وجود ندارد.

تأثیر System Restore بر اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها

وقتی سیستم را به یک تاریخ خاص بازمی‌گردانید تمامی برنامه‌ها و بازی‌هایی که پس از آن تاریخ نصب شده‌اند حذف خواهد شد. اپلیکیشن‌هایی که در زمان ایجاد ریستور پوینت نصب بودند سرجای خود باقی خواهند ماند و اپلیکیشن‌هایی که پس از ریستور پوینت حذف کرده‌اید بازمی‌گردند. اما توجه داشته باشید از آن‌جایی که سیستم ریستور تنها نوع خاصی از فایل‌ها را بازگردانی می‌کند معمولاً اپ‌هایی که با سیستم ریستور بازمی‌گردند به‌درستی عمل نخواهند کرد.

فعال سازی سیستم ریستور

روش اول:

برای انجام این کار، ابتدا وارد Control Panel شده و از بخش System and Security، گزینه System را انتخاب کنید. حال در قسمت سمت چپی روی System Protection کلیک کنید.

پنجره‌ای باز می‌شود که در آن به صورت خودکار زبانه‌ای با همین نام انتخاب شده است. در قسمت پایینی باید نسبت به فعال بودن Protection برای درایو اصلی (که در این تصاویر درایو ویندوز C است) اطمینان حاصل کنید.

اگر این گزینه برای درایو اصلی که در آن ویندوز نصب شده غیرفعال است، با انتخاب Configure می‌توان آن را تغییر داد.

روش دوم:

یکی دیگر از راه‌ها برای وارد شدن به تنظیمات مربوط به System Restore، از طریق پنجره کامپیوتر (This PC) و انتخاب گزینه Properties از منوی بالایی است. این گزینه در زبانه Computer قرار می‌گیرد. به علاوه، می‌توان با جستجوی عبارت This PC در نوار جستجوی نوار استارت، روی آن راست کلیک کرده و سپس گزینه Properties را انتخاب کرد.

در قسمت پایینی باید نسبت به فعال بودن Protection برای درایو اصلی (که در این تصاویر درایو C است) اطمینان حاصل کنید.

ساخت تاریخ بازیابی

بعد از فعال کردن System Protection، حال کافی‌ست گزینه ساختن (Create) را انتخاب کرده و آن را با نام دلخواه ذخیره کنید.

بازگشت به تنظیمات قبل در ویندوز

روش اول با ویندوز:

برای استفاده از System Restore از طریق ویندوز، باز هم باید از پنجره System Protection استفاده کنید. در این بخش یک گزینه دیگر با عنوان System Restore نیز دیده می‌شود که با انتخاب آن می‌توان سیستم را به حالت‌های قبلی بازگرداند.

با انتخاب Next، به پنجره بعدی هدایت خواهید شد تا یکی از نقاط بازیابی ذخیره شده را انتخاب کنید. به علاوه، لیستی از نرم افزارهایی که بعد از انجام این کار حذف می‌شوند نیز در این بخش نمایش داده می‌شود. در نهایت با انتخاب گزینه Finish، سیستم شما به حالت مورد نظر باز می‌گردد.

روش دوم: استارت آپ

به‌محض اینکه لوگوی ویندوز روی صفحه ظاهر شد دکمه‌ی پاور را فشار دهید تا از بوت شدن کامل سیستم جلوگیری شود.

روی گزینه‌ی Advanced Options کلیک کنید.

روی گزینه‌ی Troubleshoot کلیک کنید.

روی گزینه‌ی Advanced Options کلیک کنید.

روی گزینه‌ی System Restore کلیک کنید.

روی گزینه‌ی Next کلیک کنید.

روی گزینه‌ی Scan for affected programs کلیک کنید تا ابزار بتواند اپلیکیشن‌هایی را شناسایی کند که با نصب ریستور پوینت به آن‌ها دسترسی نخواهید داشت. درواقع امکان دسترسی به هر اپلیکیشنی که بعد از تهیه‌کردن ریستور پوینت روی سیستم نصب کرده باشید، غیرممکن می‌شود.

روی گزینه‌ی Next کلیک کنید.

روی گزینه‌ی Finish کلیک کنید.

پس از اتمام مراحل بالا، تغییراتی که باعث برو مشکل در سیستم شده‌اند غیرفعال می‌شوند و سیستم به‌حالت پیشین بازمی‌گردد. قابلیت سیستم ریستور از مدت‌ها پیش در سیستم‌های عامل سری ویندوز قرار گرفته است. بدین ترتیب حتی اگر کاربر نسخه‌های قدیمی‌تر مثل ویندوز 8/1 و ویندوز 7 هستید، می‌توانید به همین آموزش استفاده کنید.

کد خبر 567823


در بخش قبلی به راه‌های حل مشکلات سیستم ریستور (ری‌استور) ویندوز اشاره کردیم و با محیط Safe Mode آشنا شدیم. در این بخش به بررسی فعال بودن ایجاد نقاط بازگردانی یا Restore Point و ایجاد نقاط به صورت دستی آشنا می‌شویم. در نهایت با ابزار ریست کردن ویندوز ۱۰ به نصب دوباره‌ی ویندوز می‌پردازیم. با ما باشید.

مطالب مرتبط با کرونا در ۷۲۴پرس

ایجاد Restore Point‌ یا نقاط بازگردانی

ممکن است سیستم ری‌استور هیچ مشکلی نداشته باشد و در حقیقت تنها مشکل این باشد که ایجاد خودکار نقاط بازگردانی فعال نشده است! طبعاً بدون ایجاد نقاط بازگردانی به صورت دستی یا خودکار، نمی‌توان در صورت بروز مشکلات عجیب و غریب نرم‌افزاری به عقب برگشت. برای بررسی نقاط بازگردانی موجود، عبارت rstrui را در نوار جست‌وجوی منوی استارت تایپ کنید. روش دیگر فشار دادن کلید ترکیبی Windows + R و سپس وارد کردن عبارت rstrui و زدن کلید اینتر است.

پنجره‌ای نمایان می‌شود، روی Next کلیک کنید تا لیستی از نقاط بازگردانی نمایان شود.

اگر لیست خالی باشد و یا پیامی مثل تصویر زیر نمایان شود، System Restore نقاط را به صورت خودکار ایجاد نمی‌کند و یا به کلی غیرفعال شده است.

 برای حل مشکل به System Protection مراجعه کنید که در قسمت قبلی این مطلب به آن اشاره شد. مسیر آن در کنترل پنل به صورت زیر است:

در سیستم پروتکشن روی Create a system restore point و سپس روی Configure کلیک کنید. در بخش Restore Settings به فعال بودن آپشن Turn on system protection توجه کنید:

ریست کردن ویندوز ۱۰ یا نوسازی نصب ویندوز ۱۰ بدون سیستم ری‌استور

اگر سیستم ری‌استور مشکلات نرم‌افزاری سیستم شما را حل نمی‌کند، می‌توانید از قابلیت جالب ویندوز ۱۰ برای ریست کردن نصب استفاده کنید. این ابزار ویندوزی تمام فایل‌های شخصی را حفظ می‌کند و اپ‌ها و نرم‌افزارها و تنظیمات شخصی انجام شده را به حالت اول برمی‌گرداند و در واقع اپ‌ها و نرم‌افزارها حذف می‌شوند. خوشبختانه نیازی به دیسک نصب ویندوز نیست.

برای استفاده از Windows 10 Reset کلید ترکیبی Windows + I‌ را فشار دهید. اپ تنظیمات ویندوز اجرا می‌شود. به مسیر Update & security > Recovery مراجعه کرده و در بخش Reset this PC روی Get started کلیک کنید. ویندوز از شما سوال می‌کند که آیا حفظ فایل‌های شخصی انتخاب شماست و یا همه چیز می‌بایست پاکسازی شود؟ برای حفظ فایل‌های شخصی روی گزینه‌ی Keep my files کلیک کنید.

در ادامه روی Reset کلیک کنید و فرآیند چند دقیقه‌ای ریست شدن ویندوز آغاز می‌شود.

  • حل مشکلات System Restore ویندوز و آموزش بازگردانی ویندوز به وضعیت سالم قبلی
  • چگونه مشکل System Restore ویندوز را حل کرده و نقاط بازگردانی ایجاد کنیم؟


یکی از ویژگی‌های خوب ویندوز، قابلیت System Restore است که امکان بازگردانی تمام تنظیمات ویندوز به حالت قبل را فراهم می‌کند. می‌توان ایجاد نقطه‌ی بازگردانی یا Restore Point را به صورت روزانه انجام داد تا در صورت بروز مشکلات عجیب، مجبور نباشیم از ری‌استور پوینت‌های قدیمی که شاید چند هفته از تاریخ ایجادشان گذشته استفاده کنیم.

در این مقاله به روش ایجاد خودکار Restore Pointهای روزانه در ویندوز می‌پردازیم. با ما همراه شوید تا در مواقع اضطراری و بروز مشکل، همیشه ری‌استور پوینت یک روز قبل را در اختیار داشته باشیم و سیستم خود را سریع‌تر نجات دهیم.

استفاده از System Restore خوب است یا بد؟

کاربرانی که به وفور با تنظیمات ویندوز کار می‌کنند و ممکن است هر لحظه با مشکلات عجیب و پیش‌بینی‌نشده‌ی جدیدی روبرو شوند، بهتر است همیشه قابلیت System Restore را فعال نگه دارند. کاربرانی که به نسخه‌ی جدیدی از ویندوز مهاجرت کرده‌اند هم معمولاً در اولین روزهای استفاده، برخی تنظیمات جدید را تغییر می‌دهند و اثرشان را امتحان می‌کنند. برای این گروه هم فعال بودن قابلیت سیستم ری‌استور و ایجاد ری‌استور پوینت به صورت روزانه، بسیار مفید است.

آموزش ایجاد خودکار ری‌استور پوینت در ویندوز

سیستم ری‌استور از رجیستری ویندوز که بخش بسیار مهم و اساسی است، بکاپ تهیه می‌کند و لذا اگر بازگردانی انجام دهیم، بسیاری از مشکلاتی که اخیراً به وجود آمده، برطرف می‌شود.

رجیستری ویندوز چیست؟ چگونه از Registry Editor برای تغییر و بکاپ گرفتن از تنظیمات سیستم استفاده کنیم؟

اما گروه دیگری از کاربران ممکن است به سیستم ری‌استور نیازی نداشته باشند و هر از گاهی یک بکاپ کامل از درایو C که ویندوز و نرم‌افزارها در آن نصب شده، تهیه کنند. در این صورت غیرفعال کردن System Restore و تمام نقاط بازگردانی که ایجاد شده، موجب خالی شدن بخشی از حافظه و همین‌طور کمی سریع‌تر شدن سیستم عامل می‌شود.

آموزش حذف Restore Pointهایی که سیستم ری‌استور در ویندوز ۱۰ ایجاد می‌کند برای خالی کردن حافظه

بنابراین می‌توان گفت که سیستم ری‌استور برای برخی کاربران ضروری و حیاتی است و برای برخی دیگر یک قابلیت اضافی و بی‌مورد است که باید غیرفعال شود.

چگونه ایجاد Restore Point به صورت خودکار و روزانه را در ویندوز فعال کنیم؟

اگر از ویندوز نسخه‌ی پروفشنال و نسخه‌های کامل‌تر استفاده می‌کنید، ساده‌ترین روش این است که از Group Policy Editor استفاده کنید تا ایجاد ری‌استور پوینت‌های روزانه به صورت زمان‌بندی شده و خودکار، پیگیری شود.

مراحل فعال کردن ری‌استور پوینت‌های روزانه به کمک  Group Policy Editor است:

در منوی استارت با قابلیت سرچ، gpedit.msc را جست‌وجو کنید و روی Group Policy Editor در نتایج کلیک کنید.

در Group Policy Editor و در ستون سمت چپ، مسیر زیر را طی کنید:

Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Defender Antivirus > Scan

روی گزینه‌ی Create a system restore point دبل‌کلیک کنید.

گزینه‌ی Enabled را انتخاب کنید و برای ذخیره کردن تنظیمات، روی دکمه‌ی OK کلیک کنید.

آموزش ایجاد خودکار ری‌استور پوینت در ویندوز

در نسخه‌ی خانگی ویندوز یا به عبارت دیگر Windows 10 Home نمی‌توان از ابزار گروپ پالسی ادیتور استفاده کرد اما خوشبختانه رجیستری ادیتور قدرتمند ویندوز در اختیار عموم است و می‌توان به کمک آن تمام تنظیمات را کنترل کرد.

مراحل ایجاد Restore Pointهای روزانه به کمک Registry Editor ویندوز:

ابتدا در منوی استارت عبارت regedit را تایپ و سرچ کنید و روی Registry Editor در صدر نتایج کلیک کنید.

در ستون چپ مسیر زیر را طی کنید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows Defender

روی Windows Defender در سایدبار سمت راست کلیک کنید و گزینه‌ی New و سپس Key را انتخاب کنید. کلید جدید یا به عبارت دیگر فولدری ایجاد می‌شود. نام آن را Scan بگذارید.

اکنون فولدر Scan را انتخاب کنید و سپس در فضای خالی سمت راست، راست کلیک کرده و گزینه New و سپس DWORD (32-bit) Value را انتخاب نمایید. نام این مقدار رجیستری را DisableRestorePoint بگذارید.

مقداری که ایجاد کرده‌اید، از نظر عددی 0 است و نیاز به تغییر نیست اما اگر بخواهید جلوی ایجاد شدن ری‌استور پوینت‌های روزانه را در آینده بگیرید، کافی است همین مسیر را طی کنید و روی DisableRestorePoint دبل‌کلیک کرده و Value یا مقدار را به 1 تبدیل کنید.

آموزش ایجاد خودکار ری‌استور پوینت در ویندوز