تکنولوژی

آموزش غیرفعال کردن کامل Cortana در ویندوز ۱۰ و غیرفعال کردن جستجو در اینترنت

مرورگر اینترنت اکسپلورر به عنوان مرورگر ثانوی در ویندوز ۱۰ موجود است اما بسیاری از کاربران از آن استفاده نمی‌کنند. در ویندوز ۱۰ در صورت عدم نیاز به Internet Explorer می‌توانید آن را به کلی حذف کنید.

در این مقاله روش حذف کامل Internet Explorer در ویندوز ۱۰ را بررسی می‌کنیم. با ما باشید.

حذف کردن اینترنت اکسپلورر در ویندوز ۱۰ مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و در واقع قابلیت خاصی به این مرورگر وابسته نیست در حالی که برخی ابزارها و قابلیت‌های ویندوز ۱۰ به مرورگر Edge نیاز دارند. به عنوان مثال در بخش جستجو برای باز کردن آدرس‌های اینترنتی از مایکروسافت اج استفاده می‌شود.

روش حذف کامل اینترنت اکسپلورر در ویندوز ۱۰

برای حذف کردن Internet Explorer می‌بایست از بخش Turn Windows features on or off کنترل پنل استفاده کنید. روش سریع این است که همین عبارت را جستجو کنید و روش دیگر این است که ابتدا Control Panel را سرچ کنید و آن را اجرا کنید.

در کنترل پنل نما را به حالت Category‌ تغییر بدهید و سپس روی Programs کلیک کنید.

در صفحه‌ی بعدی روی گزینه‌ی Turn Windows features on or off کلیک کنید.

در لیست Windows Feature تیک گزینه‌ی Internet Explorer 11 را حذف کنید و سپس روی OK کلیک کنید. در ادامه روی Yes کلیک کنید تا حذف اینترنت اکسپلورر ۱۱ تأیید شود.

حذف کردن اینترنت اکسپلورر ۱۱ اندکی طول می‌کشد و در ادامه می‌بایست سیستم را ری‌استارت کنید تا تغییرات عملی شود. دقت کنید که با کلیک روی دکمه‌ی Restart now سیستم همان لحظه ری‌استارت می‌شود. اگر فایل یا برنامه‌ای باز است، روی Don’t restart کلیک کنید تا پس از ری‌استارت بعدی، تغییرات لازم اعمال شود.


مایکروسافت در میندوز 10 Cortana را جایگزین منوی استارت کرده است. زمانی که شما عبارتی را در قسمت جست و جو می نویسید، هم داخل کامپیوتر شما و هم بصورت آنلاین جست و جوی می شود.

Cortana طوری طراحی شده تا علاوه بر تعامل آسان، اطلاعاتی راجع به کاربر بی آموزد. همچنین تنظیمات کاربر را یاد می گیرید و دسترسی سریع به اطلاعات و توصیه های شخصی مناسبی را فراهم می آورد. درواقع Cortana بر مبنای رفتار کاربر خود عمل می کند.

برای غیر فعال کردن Cortana و جست و جوی آنلاین مراحل زیر را انجام دهید:

1) Cortana را باز نموده و به قسمت setting در notebook بروید و عبارت “Cortana & Search Settings” را در آن جست و جو کنید.

2) در setting اولین گذینه را غیر فعال کنید.

3) سپس گزینه بعدی را نیز غیرفعال کنید که ویژگی جستجوی آنلاین است.

پس از غیرفعال کردن این گزینه ها جستجو فقط بصورت محلی و در کامپیوتر شما انجام می شود.


دستیار صوتی ویندوز ۱۰ که Cortana نامیده شده، دستیار صوتی قدرتمندی است اما به نظر می‌رسد که مایکروسافت در بهینه‌سازی کورتانا و کاربردی‌تر کردن آن، مثل رقبا تلاش نمی‌کند. برخی کاربران ویندوز ۱۰ ترجیح می‌دهند که از کورتانا کمتر استفاده کنند و حتی تنظیمات پیش‌فرض آن مثل استفاده از مرورگر Edge برای جست‌وجو و باز کردن لینک‌ها را تغییر دهند.

قبلاً به تغییر مرورگر پیش‌فرض حین استفاده از کورتانا پرداختیم و این بار به آموزش غیرفعال کردن کورتانا و همین‌طور غیرفعال کردن بخش خاصی از آن که به جستجو در وب مربوط می‌شود، می‌پردازیم. با ما باشید.

همان‌طور که قبلاً در مقاله‌ای دیگر بحث کردیم، قابلیت تغییر موتور جستجو و مرورگری که حین استفاده از دستیار صوتی ویندوز ۱۰ فعال می‌شود، وجود دارد و لزوماً نباید کورتانا را به کلی غیرفعال کنید.

چگونه موتور سرچ به کمک منوی استارت ویندوز ۱۰ و مرورگر پیش‌فرض را تغییر دهیم؟

اما در نهایت اگر با استفاده از دستیار صوتی ویندوز ۱۰ مشکل خاصی داشته باشید، می‌توانید آن را کاملاً غیرفعال کنید.

نحوه غیرفعال کردن کورتانا در ویندوز ۱۰

برای غیرفعال کردن کورتانا، ابتدا ابزار Registry Editor ویندوز را اجرا کنید. کافی است عنوان این ابزار را در منوی استارت سرچ کنید و روی اولین نتیجه کلیک کنید. در صورت نمایش پیام هشدار، تأیید کنید و ادامه دهید.

اگر قبلاً از رجیستری ادیتور ویندوز استفاده نکردید، بهتر است به مقاله‌ی زیر مراجعه کرده و روش بکاپ گرفتن را بررسی کنید و بکاپی تهیه کنید:

رجیستری ویندوز چیست؟ چگونه از Registry Editor برای تغییر و بکاپ گرفتن از تنظیمات سیستم استفاده کنیم؟

اکنون مسیر زیر را در ستون سمت چپ طی کنید. می‌توانید مستقیماً این آدرس را کپی کرده و در نوار آدرس بالای صفحه پیست کنید. به این ترتیب با فشار دادن کلید Enter، آدرس زیر به سرعت باز می‌شود و نیازی به طی کردن مسیر در ستون کنار صفحه نیست.

Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، فولدر یا به زبان تخصصی‌تر، کلید Windows دارای موارد زیرمجموعه است.

آموزش غیرفعال کردن کامل Cortana در ویندوز ۱۰ و غیرفعال کردن جستجو در اینترنت

روی این فولدر کلیک کنید و سپس در سمت راست و در فضای خالی، راست‌کلیک کنید. گزینه‌ی New و سپس Key را انتخاب کنید تا فولدر جدیدی اضافه شود. نام فولدر جدید که یک کلید جدید است را Windows Search بگذارید. 

آموزش غیرفعال کردن کامل Cortana در ویندوز ۱۰ و غیرفعال کردن جستجو در اینترنت

سپس روی Windows Search راست‌کلیک کنید. گزینه‌ی New و سپس DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید. نام مقدار جدید را AllowCortana انتخاب کنید.

در صورت نیاز می‌توانید روی مقدار جدید که در سمت راست اضافه شده راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Rename را برای تغییر دادن نام انتخاب کنید.

آموزش غیرفعال کردن کامل Cortana در ویندوز ۱۰ و غیرفعال کردن جستجو در اینترنت

اکنون روی مقدار AllowCortana دبل‌کلیک کنید. در پنجره‌ی باز شده در بخش Value Data عدد 0 را وارد کنید و روی OK کلیک کنید و خارج شوید. عدد 0 معادل غیرفعال بودن کورتانا است و دستیار صوتی غیرفعال می‌شود. در صورت نیاز به فعال کردن مجدد، کافی است این مسیر را باز کرده و روی AllowCortana دبل‌کلیک کنید و مقدار را به 1 تغییر دهید.

برای اعمال شدن تغییرات، ریبوت کردن ویندوز ۱۰ ضروری است لذا کامپیوتر را Restart کنید.

آموزش غیرفعال کردن کامل Cortana در ویندوز ۱۰ و غیرفعال کردن جستجو در اینترنت

غیرفعال کردن جستجو در اینترنت به کمک منوی استارت ویندوز ۱۰

کورتانا همواره علاوه بر سرچ کردن فایل و فولدرها و همین‌طور ابزارها و نرم‌افزارهای ویندوز ۱۰، سری به دنیای عظیم اینترنت می‌زند. اگر این عملکرد کورتانا مطلوب نیست و ترجیح می‌دهید که صرفاً از مرورگر دلخواه خویش برای جست‌وجو استفاده کنید، می‌توانید با یک تغییر ساده در رجیستری ویندوز ۱۰، این قابلیت را غیرفعال کنید.

روش کار مشابه غیرفعال کردن کورتانا است. کافی است رجیستری ادیتور را اجرا کنید و به آدرس زیر مراجعه کنید:

Computer\HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Search

اکنون روی Search راست‌کلیک کرده و گزینه‌ی New و سپس DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید. نام مقدار جدید را BingSearchEnabled انتخاب کنید.

البته ممکن است مقدار BingSearchEnabled پیشاپیش موجود باشد. در این صورت ایجاد کردن آن ضروری نیست. می‌توانید روی آن دبل‌کلیک کنید و در فیلد Value Data از عدد 0 استفاده کنید و روی OK کلیک کنید. صفر به معنی غیرفعال شدن قابلیت سرچ در اینترنت از طریق Cortana است و 1 به معنی فعال بودن این ویژگی مفید.

در نهایت می‌توانید از حساب کاربری خویش خارج شده و مجدداً Sing-in کنید تا تغییرات عملیاتی شود.