تکنولوژی

آیا پردازش Microsoft Windows Logo در تاسک منیجر ویندوز ۱۰ ویروس است؟



یکی از پردازش‌هایی که ممکن است در Task Manager ویندوز ۱۰ در لیست پردازش‌ها مشاهده کنید، پردازشی به اسم Microsoft Windows Logo است. این پردازش مشکوک به نظر می‌رسد و باید بررسی کرد که آیا ویروس است یا خیر؟

در ادامه به نکاتی مفید در بررسی پردازش‌های مشکوک به ویروس بودن پرداخته و Microsoft Windows Logo را معرفی می‌کنیم.

پردازش‌های مشکوک در تاسک منیجر ویندوز ۱۰

اگر پردازشی به اسم Microsoft Windows Logo را در تاسک منیجر ویندوز رویت کرده‌اید، قبل از بستن اجباری آن و استفاده از آنتی ویروس برای بررسی فایل اجرایی مربوطه، به چند نکته توجه کنید:

در ستون Publisher از تاسک منیجر نام توسعه‌دهنده یا کمپانی نرم‌افزاری ذکر می‌شود. در واقع روبروی پردازش‌های متعبر نرم‌افزارهای ویندوزی و نرم‌افزارهای جانبی که محصولی از مایکروسافت نیستند، معمولاً نام یک شرکت و گروه نرم‌افزاری ذکر می‌شود اما در مورد ویروس و بدافزارها، معمولاً این ستون خالی است!

برای فعال کردن نمایش این ستون، در تب Processes روی ردیف عنوان ستون‌ها راست‌کلیک کنید و سپس روی Publisher کلیک کنید. البته اگر تیک کنار آن فعال باشد، نیازی به این کار نیست.

آیا پردازش Microsoft Windows Logo در تاسک منیجر ویندوز ۱۰ ویروس است؟

نکته‌ی بعدی این است که می‌توانید روی پردازش‌های مشکوک راست‌کلیک کنید و Properties‌ را انتخاب کنید تا آدرس فایل exe که اجرا شده مشخص شود. فولدر حاوی فایل و نام فایل اجرایی را چک کنید.

می‌توانید از تب Details تاسک منیجر استفاده کنید و توضیحات روبروی هر پردازش را بررسی کنید. در مورد پردازشی به اسم Microsoft Windows Logo ممکن است توضیحات خاصی وجود نداشته باشد و در این صورت احتمال ویروسی بودن سیستم بیشتر می‌شود.

با بررسی تمام موارد فوق، می‌توانید حدس بزنید که آیا یک پردازش به نرم‌افزاری سالم مربوط می‌شود یا ویروس و بدافزار است. برای اسکن کردن سیستم از آنتی‌ویروس آپدیت شده و کارآمد استفاده کنید و در عین حال می‌توانید فایل‌های exe مشکوک را در وب‌سایت VirusTotal.com یا Jotti.org آپلود کرده و با استفاده از موتور چندین آنتی‌ویروس اسکن کنید. سرویس‌های آنتی ویروس آنلاین حتی برای اسکن کردن وب‌سایت‌های مشکوک و آلوده نیز کاربرد دارند.

اسکن امنیتی وب‌سایت وردپرسی با ۱۴ سرویس آنلاین

اما به سوال ابتدای مقاله می‌رسیم: Microsoft Windows Logo یا برنامه‌ای به اسم MSWLogo در حقیقت یک پردازش سالم است که برای محیط برنامه‌نویسی با اهداف آموزشی طراحی شده است. این برنامه بیشتر توسط کودکان و مبتدیان استفاده می‌شود. لذا Microsoft Windows Logo ویروس و بدافزار نیست.