تکنولوژی

چگونه از ژست‌های مشابه iPhone X در گوشی‌های شیائومی استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید در گوشی اندرویدی خود از ژست‌ های حرکتی، نظیر ژست‌ های آیفون X استفاده کنید، با ما همراه باشید تا در ادامه نحوه تنظیمات و اجرای این ویژگی را با هم مرور کنیم.

بهترین ویژگی آیفون X، طراحی یا نوع سخت‌افزار نیست بلکه ویژگی بسیار کارآمد و آسان ژست‌های حرکتی بر مبنای سیستم جهت‌یابی است که جایگزین دکمه قدیمی هوم شده است. ژست‌های حرکتی که اپل در آیفون X استفاده کرده، رنسانسی در رابط‌ کاربری ژست‌های حرکتی ایجاد کرده است و بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر در این زمینه کار کرده و در حال توسعه ژست‌های حرکتی خود هستند. به‌عنوان مثال شرکت وان‌ پلاس ژست‌های حرکتی را بر مبنای گزینه کنترل در گوشی‌های محبوب خود ارائه کرده است. این درحالی است که شرکت‌های موتورلا و هوآوی سیستم‌های خود را به‌گونه‌ای توسعه داده‌اند که اسکنر اثر انگشت را در جلوی صفحه نمایش گوشی‌های خود به‌کار ببرند. گوگل نیز با عرضه رسمی اندروید P در چند ماه آینده وارد این بازی شده و ژست‌های حرکتی جدیدی را ارائه خواهد کرد.

از آنجایی که گوشی‌های هوشمند زیادی با ژست‌های حرکتی مخصوص به خود در حال آمدن به بازار هستند، اگر مایل هستید تا جایی که امکان دارد گوشی اندرویدی خود را به آیفون X نزدیک کنید، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های متعددی که در گوگل پلی استور موجود است و استفاده از برخی روش‌های آزمون و خطا و یا با استفاده از چند فرمان این کار را انجام دهید.

اگر تمایل ندارید که از یک دستور فرمان استفاده کنید، احتمالا این روش برای شما مناسب نباشد. اما ایجاد این ژست‌های حرکتی و استفاده از آنها در محیط استاندارد اندروید بسیار آسان خواهد بود. این روش برای ال‌ جی G7 استفاده شده و به خوبی جواب داده است. اما ممکن است گوشی اندرویدی شما، مراحل و ویژگی‌های مشخص دیگری داشته باشد که در این متن به آن اشاره نشده باشد.

سیستم اصلی ژست حرکتی:

اولین اپلیکیشنی که به آن نیاز خواهید داشت، ژست‌های حرکتی جهت‌یابی (Navigation Gestures) است، این برنامه توسط متخصصان کارآمد XDA-Developers ساخته شده است. این اپلیکیشن تنظیمات متعددی دارد و قادر خواهد بود که سیستم ژست حرکتی وان‌پلاس و یا آیفون را تقلید کند. ما در این آموزش روی نسخه آیفون فوکوس کرده‌ایم اما شما می‌توانید این برنامه را برای هر گوشی دیگری نیز استفاده کنید. این برنامه روی گوشی‌هایی که روی صفحه نمایش خود دکمه جهت‌یابی دارند بهتر جواب می‌دهد اما گوشی‌های دیگری نیز که دکمه فیزیکی و یا لمسی(خازنی) جهت‌یابی دارند نیز قادر به استفاده از این ویژگی هستند.

این اپلیکیشن را دانلود کرده و روی گوشی خود نصب کنید، شما می‌توانید تنها با پرداخت 1.49 دلار از تمام ویژگی‌های این اپلیکیشن استفاده کنید. برای آنکه بتوانید همه تنظیماتی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود را انجام دهید به پرداخت این هزینه نیاز خواهید داشت. وقتی‌که تمام مجوزهای این اپلیکیشن را فعال کردید، اپلیکیشن از شما می‌پرسد که آیا اجازه می‌دهید با استفاده از یک خط فرمان در کامپیوتر، مجوز خاصی فعال شود یا خیر. برای این‌کار می‌بایست نرم‌افزار Android’s Developer را روی کامپیوتر خود نصب کنید.

پس از آنکه این برنامه ضروری را روی کامپیوتر یا مک خود نصب کردید، می‌بایست گزینه ADB Debugging روی گوشی خود را روشن کنید برای این کار باید از تنظیمات گوشی وارد قسمت About گوشی شوید. روی Build Number شش بار کلیک کنید تا منوی Developer Options فعال شود. این گزینه پس از فعال شدن در زیر گزینه System options نشان داده خواهد شد. در Developer Options گزینه USB Debugging را روشن کنید سپس گوشی خود را به کامپیوتر وصل کرده و درخواست گوشی برای اتصال به کامپیوتر را تائید کنید.

در کامپیوتر خود یک Command Prompt باز کرده و فرمان زیر را در آن انتقال داده و سپس Enter بزنید:

adb shell pm grant com.xda.nobar android.permission.WRITE_SECURE_SETTINGS

توجه داشته باشید این فرمان، گوشی شما را روت نکرده و هیچ کاری دیگری نمی‌کند مگرآنکه به این اپلیکیشن اجازه می‌دهد که نوار اصلی جهت‌یابی گوشی را از دید شما پنهان کند.

حال می‌توانید گوشی خود را از کامپیوتر جدا کرده و به قسمت تنظیمات اپلیکیشن Navigation Gestures بروید. در صفحه اول این اپلیکیشن، گزینه‎‌هایی وجود دارد که دکمه‌های اصلی گوشی شما را پنهان کرده و ژست‌های حرکتی را فعال می‌سازد، برای این کار گزینه Enable Gesture Pill و Hide Navigation Bar را فعال کنید. شما می‌توانید این تنظیمات و گزینه‌ها را در قسمت نوتفیکیشن‌های گوشی خود، برای دسترسی سریع‌تر نیز اضافه کنید.

توجه داشته باشید اگر دیگر مایل نباشید که در گوشی خود از Navigation Gestures استفاده کنید و بخواهید آن را لغونصب کنید، می‌بایست قبل از حذف آن گزینه Hide Navigation Bar را خاموش کنید.

برای آنکه بتوانید از ژست‌های حرکتی آیفون در گوشی اندرویدی خود استفاده کنید، کافی است که وارد منوی تنظیمات اپلیکیشن شده و گزینه‌های Gesture ، Appearance، و Behavior  را تنظیم کنید. در این قسمت تنظیمات زیادی وجود دارد و احتمالا باید گزینه‌های Appearance و Behavior را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا متوجه شوید چه ویژگی بهتر روی گوشی شما جواب می‌دهد اما متداول‌ترین نوع ژست‌های حرکتی عبارتند از:

  • کشیدن انگشت به سمت بالا: صفحه هوم (صفحه اصلی)
  • کشیدن انگشت به سمت بالا و نگه داشتن آن: اپلیکیشن‌های جدید
  • کشیدن انگشت به سمت چپ: بازگشت به صفحه قبل
  • کشیدن انگشت به سمت راست: اپلیکیشن قبلی
  • کشیدن انگشت به سمت پایین: نمایش نوتفیکیشن‌ها
  • ضربه زدن و نگه داشتن انگشت: دسترسی به دستیار هوشمند گوگل.

تصاویر زیر نشان می‌دهد که مثلا حساسیت ژست حرکت عمودی روی 4 پیکسل تنظیم شده و در منوی Behavior می‌توان مدت زمان کشیدن انگشت و نگه‌داشتن آن را روی 300 میلی‌ثانیه تنظیم کرد.

قسمت Navigation Gesture pill در پایین صفحه قرار گرفته است. گفتنی است در طول چند هفته‌ای که این تنظیمات در گوشی اجرا شده کاربر از یک لانچر شخص ثالث استفاده کرده تا آیکون‌های صفحه هوم کمی بالاتر از pill قرار گیرد.

 

اضافه‌کردن ژست حرکتی رفتن به عملیات قبلی:

برای آنکه بتوانید ژست‌های حرکتی بیشتری را تجربه کنید به یک اپلیکشین دیگر نیاز خواهید داشت؛ این اپلیکیشن این قابلیت را ایجاد می‌کند که با کشیدن انگشت خود از یک سمت صفحه نمایش به سمت چپ آن، به عملیات قبل بازگردید. این ژست حرکتی Edge Gestures نامیده شده و حدود 1.99 دلار هزینه خواهد داشت.

Edge Gestures مشابه Navigation Gestures تنظیمات متعددی دارد اما در اینجا تنها بر گزینه Left Edge فوکوس کرده و تنظیمات آن را آموزش خواهیم داد. برای این‌کار همه تنظیمات به‌جز گزینه Swipe to the right را خاموش کنید، این گزینه قبلا به‌عنوان دکمه بازگشت اندروید تنظیم شده است. بهتر است گزینه visual feedback را نیز خاموش کنید و ژست‌های حرکتی روی صفحه نمایش را نیز در تب تنظیمات Common، غیرفعال کنید.

هنگامی‌که هر دو اپلیکیشن را داشته باشید و هر دو را به‌درستی تنظیم کرده باشید، به‌راحتی قادر خواهید بود که با استفاده از ژست‌های حرکتی مشابه آیفون X، گوشی اندرویدی خود را هدایت کنید. همچنین با پنهان‌سازی نوار جهت‌یابی استاندارد، می‌توانید از حالت یک صفحه نمایش واقعی لذت ببرید. گفتنی است که استفاده از این ژست حرکتی در مقایسه با ژست‌های حرکتی گوگل در اندروید P آسان‌تر بوده و خیلی بهتر از ژست‌های حرکتی وان‌پلاس، موتورلا و یا هوآوی روی گوشی جواب خواهد داد.

کلام آخر

برای اطلای از آموزش های بیشتر با پلازا همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.


آخرین تلفن همراه شرکت اپل یک الگوی بسیار خوب برای بسیاری از تلفن‌های همراه از سایر شرکت‌ها بوده است. از نظر ژست‌های به کار برده شده در دستگاه می‌توان گفت شبیه‌ترین محصولات به آیفون ایکس، تلفن‌های همراه شرکت شیائومی که از رابط کاربری MIUI 9.5 استفاده می‌کنند، هستند. تلفن‌های Mi Mix، Mi Mix2، Redmi 5 و Redmi Note 5/Pro جزو این محصولات هستند.

برای بررسی ژست‌های مشترک این محصولات و نحوه فعال‌سازی آنها با ما همراه باشید.

چگونه حالت تمام صفحه را فعال کنیم؟

به تنظیمات بروید و گزینه Full screen display را پیدا کنید. در صفحه مربوط به آن، دو گزینه پیش روی شما است که می‌توانید از بین آنها گزینه نمایش تمام صفحه را انتخاب کنید. برای این کار نیز تنها کافی است روی دایره خالی که در پایین گزینه‌ها قرار دارد تپ کنید.

چگونه از ژست‌های مشابه iPhone X در گوشی‌های شیائومی استفاده کنیم؟

فعال کردن همه ژست‌ها؛ روی گزینه Animate the “Go back” gesture تپ کنید تا به حالت فعال تغییر وضعیت دهد.

چگونه از ژست‌های مشابه iPhone X در گوشی‌های شیائومی استفاده کنیم؟

چگونه از ژست‌های حرکتی در MIUI 9.5 استفاده کنیم؟

استفاده از ژست‌ها بصورت کامل می‌تواند کار با دستگاه را بسیار ساده و لذت‌بخش کند. در واقع، وقتی این ویژگی‌ها فعال می‌شوند، شاید در ابتدای کار کمی گیج شوید، اما در بلندمدت می‌توانید بهترین استفاده را از آنها داشته باشید.

چگونه از ژست‌های مشابه iPhone X در گوشی‌های شیائومی استفاده کنیم؟

  • خانه یا Home: از پایین صفحه تا اواسط صفحه انگشت خود را به سمت بالا حرکت دهید.
  • بازگشت یا Back: انگشت خود را از وسط صفحه به سمت چپ بکشید.
  • اخیر یا Recent: انگشت خود را از وسط صفحه به سمت پایین بکشید.
  • تقسیم صفحه: از پایین صفحه را بکشید، توقف کنید و سپس روی آیکون تقسیم تپ کنید.
  • برای دسترسی به منو اپلیکیشن‌ها، باید انگشت خود را در صفحه از لبه‌های کناری به سمت مرکز بکشید.

مزایای حالت تمام صفحه

مزایای استفاده از حالت تمام صفحه زیاد است؛ یکی از مهمترین آنها توانایی استفاده از تمام نقاط صفحه بدون هیچگونه مزاحمتی است. یکی دیگر از ویژگی‌های ملموس استفاده از تمام صفحه، این است که لازم نیست انگشت خود را در یک نقطه خاص قرار دهید. می‌توانید با استفاده از ژست‌های موجود نیازهای خود را برطرف نمایید.

با این حال اگر همچنان احساس می‌کنید استفاده از این ویژگی سخت است، Quick ball menu می‌تواند کار را برای شما ساده‌تر کند. این منو میانبرهای مختلف را به صورت شناور روی صفحه نمایش می‌دهد و لذا به راحتی قابل دسترسی هستند. قابلیت جالب این منو چسبیدن به لبه صفحه بعد از سه ثانیه عدم فعالیت است.

چگونه از ژست‌های مشابه iPhone X در گوشی‌های شیائومی استفاده کنیم؟

جالب توجه است که شما می‌توانید میانبرهای دلخواه خودتان را به لیست میانبرها اضافه کنید. برای مثال، من حالت استفاده با یک دست را به این لیست اضافه کردم، زیرا شیائومی هنوز این را در فهرست میانبرها قرار نداده است.

برای فعال کردن Quick ball menu، به صفحه تنظیمات بروید و سپس روی گزینه Additional Setting تپ کنید. در این صفحه می‌توانید این ویژگی را فعال کنید.


در ویندوز با فشار دادن کلید میانبر Ctrl + Alt + Delete صفحه‌ای حاوی گزینه‌هایی مثل خروج از حساب کاربری و نمایش تاسک منیجر نمایش و تنظیمات شبکه داده می‌شود. اغلب کاربرانی که از ویندوز به مک‌او‌اس مهاجرت کرده‌اند، می‌خواهند در مک‌بوک یا آی‌مک نیز از ابزاری مشابه Task Manager استفاده کنند اما روش دسترسی به ابزار Activity Monitor که شبیه به تاسک منیجر ویندوز است، در مک‌ها متفاوت است. به علاوه صفحه‌ای حاوی تمام موارد مشابه ویندوز موجود نیست و لذا برای تغییر در تنظیمات شبکه یا سهولت دسترسی باید از منوی اپل استفاده کنید.

در ادامه به این سوال ساده پاسخ می‌دهیم که در مک‌های اپل چطور می‌توان امور را مشابه روش استفاده از Ctrl + Alt + Delete در ویندوز انجام داد؟ با ما باشید.

کاربرد Ctrl + Alt + Delete در ویندوز ۱۰

بسیاری از کاربران ویندوز برای دسترسی به تاسک منیجر از شورت‌کات معروف Ctrl + Alt + Delete استفاده می‌کنند اما در حقیقت تاسک منیجر فقط یکی از گزینه‌های صفحه‌ای است که ظاهر می‌شود. برای دسترسی به تاسک منیجر مسلماً بهتر است از شورت‌کات Ctrl + Shift + Esc استفاده کنید که سه کلید سمت چپ اغلب کیبوردها است.

در ویندوز ۱۰ همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، گزینه‌های مختلفی در صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود موجود است:

چطور در مک‌های اپل از Ctrl + Alt + Delete مشابه ویندوز استفاده کنیم؟

و کاربرد برخی گزینه‌ها:

  • Lock: برای خروج از حساب کاربری و نمایش صفحه‌ی قفل کاربرد دارد.
  • Switch user: برای سوییچ کردن به یک حساب کاربری دیگر و البته بدون خروج از حساب کاربری فعلی در نظر گرفته شده است.
  • Sign out: برای لاگ آوت یا خروج از حساب کاربری کاربرد دارد.
  • Task Manager: ابزار مدیریت پردازش‌ها و سرویس‌ها و مانیتورینگ استفاده از سخت‌افزار را نمایش می‌دهد.

در گوشه‌ی پایین و سمت راست صفحه، دکمه‌هایی برای دسترسی به تنظیمات شبکه، خاموش و ری‌استارت کردن سیستم و ابزارهای Ease of Access موجود است. در ادامه تمام اموری که به کمک این صفحه در ویندوز انجام می‌شود را به صورت مشابه در مک‌او‌اس بررسی می‌کنیم.

بستن اپلیکیشنی که هنگ کرده در macOS

برای بستن اپ‌ها در مک‌او‌اس، می‌توانید از شورت‌کات Cmd + Q استفاده کنید. اما این راهکار در مورد اپلیکیشنی که هنگ کرده و عمل نمی‌کند، مناسب نیست.

توجه کنید که Cmd در کیبوردهای مخصوص مک مشابه کلید Ctrl در کیبوردهای ویندوزی است.

برای بستن اجباری اپ‌هایی که هنگ کرده‌اند، می‌توانید از کلید میانبر Cmd + Option + Esc استفاده کنید. این شورت‌کات در حقیقت برای Force Quit کردن اپ‌ها کاربرد دارد.

اجرای Activity Monitor در مک‌او‌اس

مشابه تاسک منیجر ویندوز در مک‌ها، اپلیکیشن Activity Monitor است. در این اپلیکیشن تب‌هایی مثل CPU و Memory و Network و Disk موجود است و در هر تب می‌توانید میزان استفاده از منابع سخت‌افزاری توسط پردازش‌ها و برنامه‌های مختلف را به سادگی بررسی و مدیریت کنید. به عبارت دیگر بستن پردازش‌ها یا دریافت اطلاعات بیشتر امکان‌پذیر است.

چطور در مک‌های اپل از Ctrl + Alt + Delete مشابه ویندوز استفاده کنیم؟

برای دسترسی به ابزار اکتیویتی مانیتور در مک‌او‌اس، سریع‌ترین روش استفاده از ابزار جستجو یا همان Spotlight معروف است. بنابراین ابتدا با کلید میانبر Cmd + Space ابزار سرچ را باز کنید و سپس Activity Monitor را تایپ کنید و کلید Return را فشار دهید این این ابزار کاربردی اجرا شود.

روش طولانی‌تر این است که از طریق Finder یا ابزار مدیریت فایل، فولدر Applications را باز کنید و اپ اکتیویتی مانیتور را از این روش اجرا کنید که البته طولانی‌تر است.

خاموش کردن سیستم و خروج از حساب کاربری در مک‌او‌اس

در صفحه‌ی موردبحث در ویندوز می‌توانید از گزینه‌های مربوط به خاموش کردن و ری‌استارت کردن و خروج از حساب کاربری استفاده کنید. برای انجام این امور در مک، از منوی اپل یا همان سیب معروف استفاده کنید که در گوشه‌ی بالا و سمت چپ صفحه به صورت پیش‌فرض قرار گرفته است.

گزینه‌های Sleep و Restart و Shut Down در این منو موجود است و همین‌طور گزینه‌های Lock Screen و Log Out برای نمایش صفحه‌ی قفل و خروج از حساب کاربری. روش دیگر استفاده از برخی شورت‌کات‌های مفید است:

با Ctrl + Cmd + Q می‌توانید صفحه‌ی قفل مک‌او‌اس را فعال کنید.

با Shift + Cmd + Q می‌توانید از حساب کاربری خارج شوید.

برای سوییچ کردن بین حساب‌های کاربری، از منوی اپل گزینه‌ی System Preferences را انتخاب کرده و سپس در پنجره‌ی تنظیمات سیستمی، روی Users & Groups کلیک کنید. برای تغییر در تنظیمات روی علامت قفل پایین پنجره کلیک کنید و سپس در ستون کناری روی Login Options کلیک کنید.

حال تیک گزینه‌ی Show fast user switching menu as را بزنید تا قابلیت سوییچ سریع بین حساب‌های کاربری در macOS فعال شود. می‌توانید از منوی کرکره‌ای روبروی این گزینه، روش سوییچ کردن را انتخاب کنید.

چطور در مک‌های اپل از Ctrl + Alt + Delete مشابه ویندوز استفاده کنیم؟

به این ترتیب در گوشه‌ی سمت راست و بالای صفحه و در نوار منو، گزینه‌ی جدیدی برای سوییچ سریع بین حساب‌های کاربری اضافه می‌شود. با استفاده از این گزینه می‌توانید بدون خروج از حساب کاربری فعلی، یک حساب کاربری دیگر را باز کنید.

تنظیمات شبکه و سهولت کاربری در مک‌او‌اس

تنظیمات شبکه و Ease of Access که معادل Accessibility در مک‌او‌اس و همین‌طور اندروید و آیفون است، در مک نیز به خوبی ویندوز پیش‌بینی شده است. برای دسترسی به تنظیمات سهولت دسترسی، می‌توانید از منوی اپل و گزینه‌ی System Preferences استفاده کنید و سپس روی Accessibility کلیک کنید. گزینه‌هایی مثل تغییر بزرگ‌نمایی یا Zoom و ژست‌های حرکتی و فعال کردن صدای مونو و غیره در این بخش موجود است.

چطور در مک‌های اپل از Ctrl + Alt + Delete مشابه ویندوز استفاده کنیم؟

در مورد شبکه نیز می‌توانید از پنجره‌ی System Preferences و گزینه‌ی Network استفاده کنید.