تکنولوژی

روش تغییر اندازه ستون تصویر کوچک اسلایدها و مخفی کردن آن در PowerPoint

حین ساخت پرزنتیشن در محیط PowerPoint مایکروسافت، ممکن است به دلیل تعدد اسلایدها و نیاز به رفت و برگشت بین دو یا چند اسلاید خاص، سردرگم شوید!‌ در این صورت بهتر است اسلایدهایی که در حال حاضر ویرایش نمی‌کنید و مهم نیستند را مخفی کنید و تنها اسلایدهایی که موردتوجه است را ببینید. پس از پایان ویرایش اسلایدها، می‌توانید همه‌ی اسلایدهای مخفی را مثل قبل ظاهر کنید.

در این مقاله نحوه‌ی مخفی کردن اسلایدها در نرم‌افزار پاورپوینت مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت را بررسی می‌کنیم. با ما همراه شوید تا یکی دیگر از ترفندهای مفید و کاربردی پاورپوینت را یاد بگیریم.

ممکن است هدف شما از مخفی کردن یک اسلاید، ویرایش سریع‌تر اسلایدهای باقیمانده باشد و شاید هدف شما چیز دیگری است و به عنوان مثال نمی‌خواهید در جلسه‌ای خاص، همه‌ی اسلایدها را در معرض نمایش حضار قرار دهید. لذا تصمیم می‌گیرید که برخی از اسلایدهای مفید را صرفاً مخفی کنید. در هر صورت روش کار ساده است و هر زمان که لازم باشد می‌توانید اسلایدهای مخفی را به حالت عادی برگردانید.

نحوه مخفی و ظاهر کردن اسلایدها در PowerPoint

برای مخفی کردن اسلایدها در طول یک پرزنتیشن، ابتدا پاورپوینت را اجرا کنید و سپس در ستون کناری، روی اسلایدی که می‌خواهید مخفی شود، کلیک کنید.

در ادامه روی اسلاید موردبحث راست‌کلیک کنید و در منوی راست‌کلیک روی Hide Slide کلیک کنید.

به همین سادگی اسلاید موردبحث مخفی می‌شود، البته این اسلاید در حالت Presenter View مخفی می‌شود اما در ستون کناری، روی عدد آن خطی زده می‌شود که مشخص‌کننده‌ی مخفی بودن این اسلاید در زمان ارایه کردن پرزنتیشن است. به علاوه رنگ اسلایدهای مخفی، کم‌رنگ‌تر از اسلایدهای معمولی دیگر است.

برای ظاهر کردن مجدد اسلاید مخفی، کافی است روی آن راست‌کلیک کنید و سپس روی Hide Slide کلیک کنید. به این ترتیب رنگ اسلاید عادی می‌شود و خط روی عدد اسلاید ناپدید می‌شود.

نمایش اسلایدهای مخفی در زمان پرزنتیشن

شاید برخی از اسلایدها را به دلیلی مخفی کرده‌اید و در زمان ارایه‌ی پرزنتیشن، موقعیتی پیش آمده که نمایش اسلایدهای مخفی، مفید است. در این صورت نیازی به ویرایش کردن فایل نیست و روش سریع‌تری برای نمایش همه‌ی اسلایدها وجود دارد. بدون خروج از حالت Presenter View، روی نقطه‌ای از اسلاید فعلی راست‌کلیک کنید. در منوی راست‌کلیک گزینه‌ی See All Slides را انتخاب کنید.

نمایی از همه‌ی اسلایدها شامل موارد مخفی در یک ردیف ظاهر می‌شود. در این نما اسلایدهایی که مخفی کرده‌اید، کم‌رنگ‌تر از سایر موارد دیده می‌شوند و روی شماره‌ی اسلاید نیز خط خورده است. برای رویت کردن این اسلایدها و نمایش به حضار جلسه، روی اسلاید مخفی کلیک کنید.

به همین سادگی می‌توانید اسلایدی که مخفی کرده‌اید را به حضار نشان دهید، آن هم بدون خروج از حالت Presenter View. اگر اسلاید دیگری نیز موردنیاز است و آن را مخفی کرده‌اید، با همین روش می‌توانید آن را به حضار نشان دهید.

قرار دادن اسلایدهای اضافی در انتهای فایل PowerPoint

می‌توانید اسلایدهایی که کمتر موردنیاز است و گاهی مخفی می‌کنید را در انتهای لیست اسلایدها قرار دهید و دکمه‌ای در برخی از اسلایدها اضافه کنید که با کلیک روی آن، اسلایدهای اضافی نمایش داده می‌شود و با قرار دادن دکمه‌ای دیگر در اسلاید اضافی، به اسلاید قبلی برگردید. این هم روش دیگری برای مدیریت اسلایدهای اضافی است که شاید در هر جلسه‌ای، به حاضرین نمایش ندهید.

در پایان توجه شما را به مقاله‌ای در خصوص روش حذف و اضافه کردن اسلایدها و همین‌طور تغییر دادن ترتیب اسلایدها جلب می‌نماییم:

آموزش تغییر ترتیب اسلایدها و حذف و اضافه کردن اسلاید در PowerPoint


در نرم‌افزار PowerPoint قابلیت کپی و پیست کردن اسلایدها از فایل در دیگری وجود دارد. به علاوه می‌توانید به راحتی ترتیب اسلایدها را تغییر بدهید و اسلایدهای اضافه را دیلیت کنید یا اسلایدی بین دو اسلاید اضافه کنید.

در این مقاله به روش حذف و اضافه کردن اسلایدها در پاورپوینت مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت می‌پردازیم.

قبل از هر چیز توجه کنید که برای طراحی پرزنتیشن در محیط پاورپوینت، می‌بایست ابتدا شیوه‌ی نمایش را به صورت Normal View تنظیم کنید. در این صورت ستونی در کنار صفحه حاوی تصویر پیش‌نمایشی اسلایدها اضافه می‌شود و به کمک این ستون فرآیند حذف و اضافه کردن و تغییر دادن ترتیب اسلایدها بسیار ساده می‌شود.

برای تغییر دادن شیوه‌ی نمایش روی تب View در نوار ابزار بالای صفحه کلیک کرده و سپس روی گزینه‌ی Normal View کلیک کنید. به این ترتیب Slide Preview یا ستون پیش‌نمایش اسلایدها در کنار صفحه اضافه می‌شود.

اضافه کردن اسلاید جدید در PowerPoint

برای اضافه کردن اسلاید جدید، ابتدا روی تب Home از نوار ابزار بالای صفحه کلیک کنید و در بخش Slides روی یکی از گزینه‌های زیر کلیک کنید:

  • New Slide که اسلایدی مشابه آخرین اسلاید اضافه شده در داکیومنت فعلی، اضافه می‌کند و شورت‌کات آن Ctrl + M است.
  • کلیک روی فلش کنار New Slide و انتخاب یکی از قالب‌های اسلاید

آموزش تغییر ترتیب اسلایدها و حذف و اضافه کردن اسلاید در PowerPoint

به عنوان مثال اگر بخواهید اسلایدی برای شروع فایل یا شروع بخشی از مبحث در اواسط پرزنتیشن اضافه کنید، می‌بایست Title Slide‌ یا اسلاید عنوان را انتخاب کنید و به همین ترتیب اسلایدهایی برای انواع کاربردها وجود دارد.

آموزش تغییر ترتیب اسلایدها و حذف و اضافه کردن اسلاید در PowerPoint

برای قرار دادن اسلاید در موقعیت بین دو اسلاید، ابتدا در ستون کناری روی فضای بین دو اسلاید کلیک کنید تا خط قرمز نمایش داده شود و سپس از گزینه‌ی New Slide یا فلش کنار آن استفاده کنید.

آموزش تغییر ترتیب اسلایدها و حذف و اضافه کردن اسلاید در PowerPoint

روش سریع‌تر این است که روی این فضای خالی راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی New Slide را انتخاب کنید. در این صورت اسلایدی با قالب مشابه اسلاید بالایی اضافه می‌شود.

آموزش تغییر ترتیب اسلایدها و حذف و اضافه کردن اسلاید در PowerPoint

دیلیت کردن اسلایدها در PowerPoint

برای حذف کردن یک اسلاید، ابتدا آن را انتخاب کنید و کلید Del کیبورد را فشار بدهید. روش دیگر راست‌کلیک روی اسلاید در ستون کناری یا Slide Preview کلیک کنید و گزینه‌ی Delete Slide‌ را انتخاب کنید.

تغییر دادن ترتیب اسلایدها در پاورپوینت

برای مرتب کردن اسلایدها می‌توانید از روش بسیار ساده‌ی درگ و دراپ یا به عبارت دیگر گرفتن و رها کردن استفاده کنید. کافی است با کلید چپ موس اسلایدی را بگیرید و موس را حرکت داده و زمانی که موقعیت مناسب به نظر رسید، کلید چپ موس را رها کنید.

استفاده از Slide Sorter View برای مدیریت اسلایدها

برای مرتب‌سازی و حذف و اضافه کردن اسلایدها می‌توانید از نمایی به اسم Slide Sorter View استفاده کنید که به خصوص برای پرزنتیشن‌های طولانی و اسلایدهای متعدد، عالی است. برای فعالسازی این نمای خاص و کاربردی، روی آیکون آن که به شکل چند مستطیل است و در پایین و سمت راست صفحه موجود است، کلیک کنید.

روش دیگر کلیک روی منوی View و گزینه‌ی Slide Sorter View است.

در این نما برای افزودن اسلاید جدید پس از یکی از اسلایدها، آن را انتخاب کرده و سپس راست‌کلیک کنید و New Slide را انتخاب کنید.

برای حذف کردن نیز می‌توانید روی اسلاید موردنظر راست‌کلیک کرده و Delete Slide را انتخاب کنید.

تغییر دادن ترتیب نیز ساده است: از روش درگ و دراپ استفاده کنید و اسلاید را در موقعیت دلخواه رها کنید.


در نرم‌افزار پاورپوینت زمانی که حالت Normal فعال است و می‌خواهید اسلایدها را طراحی کنید،‌ تصویر بندانگشتی اسلایدها در ستون کناری نمایش داده می‌شود. اگر تصاویر این بخش کوچک است، می‌توانید اندازه را بیشتر کنید.

در ادامه به روش بزرگ‌تر کردن پیش‌نمایش اسلایدها در ستون کناری و همین‌طور مخفی کردن پیش‌نمایش در ستون کناری نرم‌افزار PowerPoint می‌پردازیم.

Manipulating Slide Thumbnails

بسته به اندازه‌ی مانیتور و عادت‌های فردی، ممکن است از ستون کناری در نرم‌افزار پاورپوینت مایکروسافت استفاده نکنید و یا برعکس، ممکن است بخواهید برای استفاده‌ی بهتر، اندازه‌ی تصویر پیش‌نمایش اسلایدها را بیشتر کنید. خوشبختانه قابلیت مخفی کردن این ستون و همین‌طور افزایش عرض آن وجود دارد.

برای نمایش ستون کناری، حالت Normal‌ را فعال کنید. برای این مهم از تب View و گزینه‌ی Normal استفاده کنید تا همان‌طور که در آیکون این گزینه دیده می‌شود، ستونی در کنار صفحه نمایش داده شود.

روش تغییر اندازه ستون تصویر کوچک اسلایدها و مخفی کردن آن در PowerPoint

پیش‌نمایش اسلایدها به صورت کوچک در ستونی در سمت چپ نرم‌افزار پاورپوینت نمایان می‌شود.

روش تغییر اندازه ستون تصویر کوچک اسلایدها و مخفی کردن آن در PowerPoint

برای تغییر دادن اندازه می‌بایست خط مرزی این بخش را بگیرید و به سمت چپ جابجا کنید. بنابراین موس را روی خط مرزی ببرید و زمانی که نشانگر موس به صورت فلش دوجهته تغییر کرد، کلیک کنید و موس را حرکت بدهید و سرانجام زمانی که اندازه مناسب به نظر رسید، کلید چپ موس را رها کنید.

روش تغییر اندازه ستون تصویر کوچک اسلایدها و مخفی کردن آن در PowerPoint

برای کاملاً مخفی کردن عکس اسلایدها در این ستون، موس را کاملاً به سمت چپ ببرید و کلید چپ موس را رها کنید. در این صورت تصویر بندانگشتی اسلایدها مخفی می‌شود و عبارت Thumbnails‌ را مشاهده خواهید کرد.

روش تغییر اندازه ستون تصویر کوچک اسلایدها و مخفی کردن آن در PowerPoint

برای نمایش مجدد تصویر بندانگشتی اسلایدها دو راه ساده وجود دارد. راه اول بزرگ‌تر کردن ستون کناری با روش کلیک و درگ است و راه دوم کلیک روی فلش بالای Thumbnails است.

روش تغییر اندازه ستون تصویر کوچک اسلایدها و مخفی کردن آن در PowerPoint

البته اگر اندازه‌ی این ستون را بیشتر کنید، تصویر کوچک اسلایدها در اندازه دلخواه رویت می‌شود در حالی که روش کلیک روی فلش، پنل حاوی تصاویر اسلایدها را با عرض پیش‌فرض و استاندارد نمایش می‌دهد.

یک روش جالب و سریع دیگر برای تغییر اندازه‌ی این ستون، استفاده از موس و کلید Ctrl است. موس را روی این ستون ببرید و با نگه داشتن کلید Ctrl و چرخش چرخ موس، اندازه‌ی آن را بیشتر یا کمتر کنید. اما با این روش نمی‌توانید ستون تصاویر اسلایدها را کاملاً جمع کنید.

تغییر دادن نمایش پیش‌فرض در PowerPoint

اگر حین کار با فایل‌های پاورپوینت و طراحی پرزنتیشن معمولاً نمای دیگری به جز Normal‌ را فعال می‌کنید، بهتر است نمایش پیش‌فرض را تغییر بدهید تا سرعت کار بیشتر شود. روش کار به این صورت است:

روی منوی File کلیک کنید و سپس روی گزینه‌ی Options در ستون کناری کلیک کنید.

در پنجره‌ی باز شده یعنی PowerPoint Options روی تب Advanced در ستون کناری کلیک کنید.

حال در سمت راست و در بخش Display، روی منوی کرکره‌ای روبروی عبارت Open all documents using this view کلیک کنید و نمای موردنظر را انتخاب کنید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید چند نمایش مختلف قابل انتخاب است.

در نهایت فراموش نکنید که روی OK کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود. از این پس زمانی که فایلی را باز می‌کنید، نمایی که انتخاب کرده‌اید به صورت پیش‌فرض فعال می‌شود.