پزشکی و سلامت

خوردن ژلوفن قبل از کشیدن دندان

  • لیست انواع داروهای دندان درد

  • رهایی از دندان درد با انواع داروها

  • استامینوفن برای دندان درد

  • داروهای دندان درد چه هستند؟

  • برای درمان دندان درد چه داروهایی می توان خورد؟

  • ایبوپروفن برای دندان درد

  • داروهای مخصوص برای رفع دندان درد

  • داروهای مناسب برای تسکین دندان دردهای شبانه

  • ژلوفن برای درمان دندان درد

  • داروهای مناسب برای درمان دندان درد

  • دندان دردهایمان را چگونه با چه داروهایی درمان کنیم؟

  • نوافن و سایر دارو های ترکیبی برای دندان درد

  • داروهای تسکین دهنده درد دندان 

  • رفع درد دندان با داروهای ضد درد

  • مفنامیک اسید برای درد دندان

  • اسامی داروهای دندان درد

  • چه داروهایی برای دندان درد مناسب اند؟

  • آنتی بیوتیک برای درمان دندان درد

  • داروهای آنتی بیوتیک برای رفع دندان درد

  • داروهایی برای درمان دندان درد

  • دگزامتازون برای دندان درد

  • آشنایی با اسامی داروهای دندان درد

  • داروهای درمان سریع و فوری دندان درد

  • دیکلوفناک برای دندان درد

  • معرفی داروهای مناسب برای دندان درد

  • داروهای مجاز برای دندان درد

  • آسپرین برای درد دندان

  • تاثیرات داروهای مناسب دندان درد

  • بی حس کننده ها یا ضد دردهای موضعی 

  • ضددردهای مخدر

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، درد دندان دردی است که داخل یا اطراف دندان احساس می شود و عموماً درد از درون دندان یا اطراف لثه و استخوان ناشی می شود. دندان درد می تواند ثابت یا متناوب باشد و به صورت خود به خود یا به دلیل یک عامل محرک بیرونی به وجود آمده باشد. چشم پوشی کردن از درد دندانی که در طول یا یا در مواقع خاص نظیر غذا خوردن و یا خوابیدن احساس می شود بسیار سخت است و باید دانست که علت درد دندان چیست و سریعاً برای درمان آن اقدام کرد.

دندان درد، علائم، شدت و تظاهر متفاوتی می تواند داشته باشد. نکته جالب اینکه علت برخی از دندان درد ها می تواند حتی دندان نباشد! برخی مشکلات پزشکی دیگر مثل سردرد های میگرنی، درد عضلانی، سینوزیت و حتی در موارد نادر مواردی مثل سکته قلبی می توانند درد دندان را تقلید کنند و درحالی که منشأ درد جای دیگری است فرد مبتلا، درد را به صورت دندان درد احساس کند.

اما اگر علت دندان درد شما پوسیدگی دندان ومشکلات مربوط به دندان بود ، باید راهی برای ساکت کردن این درد تا مراجعه به دندان پزشک بیابید . این بخش شما را با انواع داروهایی که می توانند درد دندان را کاهش دهند ،آشنا می کند بنابراین اگر دندان درد دارید حتما این مقاله را مطالعه فرمایید.

لیست انواع داروهای دندان درد

رهایی از دندان درد با انواع داروها

استامینوفن برای دندان درد

پس از کشیدن دندان و به ویژه دندان های عقل که در فک پائین قرار دارند بهترین دارو برای کنترل درد استفاده از استامینوفن است.

پس از کشیدن دندان ممکن است مسکن های متنوعی برای بیمار تجویز شود که به نظر می رسد بسیاری از آنها حداکثر به اندازه استامینوفن کارایی داشته باشند و با توجه به اینکه استامینوفن در بین داروهای ضد درد مختلف عوارض نسبتاً کمتری دارند بهتر است از این دارو در کنترل درد بیماران استفاده شود، در غیر این صورت بیمار ممکن است ناخواسته متحمل عوارض زیادی شود.

استامینوفن با نام Paracetamol هم در دنیا معروف است. هرچند خاصیت ضددردی دارد ولی خاصیت ضدالتهابی شناخته شده ای ندارد. استامینوفن بیشتر در ترکیب با سایر داروهای ضددرد تجویز می شود. در خانم های باردار هم استامینوفن ضددرد خوبی در تمام مراحل بارداری تلقی می شود.

داروهای دندان درد چه هستند؟

برای درمان دندان درد چه داروهایی می توان خورد؟

ایبوپروفن برای دندان درد

ایبوپروفن یک مسکن دندان درد است که در دو دوز 200 و 400 میلی گرم در داروخانه ها وجود داررد. البته کسانی که دچار خونریزی یا مشکلات قلبی هستند نمی توانند از قرص ایبوپروفن استفاده کنند.

این دارو بدون نسخه در ایران و بیشتر کشورها قابل تهیه است و اگر منع مصرفی برای این دارو نداشته باشید (مثلا خونریزی گوارشی، مشکلات قلبی مانند انجام جراحی بای پس قبلی اخیر و وجود حساسیت دارویی شناخته شده به این دارو و…) می توانید آن را برای دندان درد خود استفاده کنید. شکل ژلاتینی کپسولی این دارو (با نام ژلوفن در ایران شناخته شده) جذب گوارشی راحت تری نسبت به قرص دارد.

کتوپروفن دارویی هم خانواده با ایبوپروفن است که اثر قوی ای بر تسکین دندان درد دارد ولی در حال حاضر در بازار ایران به طور عمومی وجود ندارد. پیروکسیکام و کتورولاک در بازار ایران موجود است. کتورولاک از جمله داروهای این خانواده است که شکل تزریقی آن هم در بازار وجود دارد.

داروهای مخصوص برای رفع دندان درد

داروهای مناسب برای تسکین دندان دردهای شبانه

ژلوفن برای درمان دندان درد

ژلوفن (Gelofen) از مسکن های غیرکورتونی و از خانواده ایبوپروفن می باشد. از این تسکین دهنده درد در موارد بسیار استفاده می شود. دندان درد معمولا با مصرف این دارو رفع می شود. علاوه بر این از داروی ژلوفن در تسکین دردهایی مثل آرتریت یا درد مفاصل، درد استخوان، تب، نقرس و دردهای دوران قاعدگی استفاده می شود.این دارو معمولا به صورت کپسول یا قرص ژلوفن 400 یا 200 گرمی در داروخانه ها موجود است.

داروهای مناسب برای درمان دندان درد

دندان دردهایمان را چگونه با چه داروهایی درمان کنیم؟

نوافن و سایر دارو های ترکیبی برای دندان درد

نوافن یک قرص دندان درد قوی است و ترکیبی از ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین می باشد. هر چند داروهای ترکیبی در تسکین دندان درد موثر است، ولی در مصرف آن ها باید احتیاط بیشتری نشان داد. چون احتمال آلرژی یا عوارض ناخواسته با افزایش تعداد ترکیب های دارو افزایش می یابد.

داروهای ترکیبی ضددرد اغلب حاوی ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین هستند که در درمان دندان درد موثر شناخته می شوند. این داروها اغلب به شکل کپسول و با نام های تجاری مانند نوافن، آسیفن، مگافن و… عرضه می شوند ولی اغلب ترکیبات یکسانی دارند. ترکیب استامینوفن و کدیین هم در بازار ایران وجود دارد که بدون نسخه در حال حاضر از داروخانه ها قابل تهیه است.

در کشورهای دیگر داروهای ترکیبی ضددرد متنوعی که حاوی اکسی کدون (ضددرد مخدر) هستند، وجود دارند. هرچند داروهای ترکیبی در تسکین دندان درد تاثیر خوبی نشان داده اند ولی در مصرف آنها باید احتیاط بیشتری نشان داد زیرا احتمال حساسیت با عوارض ناخواسته با افزایش تعداد ترکیب های دارو ممکن است افزایش یابد.

داروهای تسکین دهنده درد دندان 

رفع درد دندان با داروهای ضد درد

مفنامیک اسید برای درد دندان

مفنامیک اسید به دسته ای از داروها تعلق دارد که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نام دارند. این دارو برای تسکین دردهایی مانند دندان درد، دردهای عضلانی، دردهای ناشی از قاعدگی، سردرد و… مصرف می شود و تنها درد و التهاب را کاهش می دهد و تاثیری در درمان بیماری ندارد.

برخی از بیماران، به اشتباه مفنامیک اسید را چرک خشک کن می دانند و تصور می کنند که عفونت دندان آن ها با خوردن این دارو از بین می رود. برطرف شدن درد را هم به برطرف شدن عفونت دندان ربط می دهند. نام دارو وشکل رایج کپسولی آن هم (در بازار ایران) روی این برداشت نادرست اثر داشته است.

اسامی داروهای دندان درد

چه داروهایی برای دندان درد مناسب اند؟

آنتی بیوتیک برای درمان دندان درد

مصرف آنتی بیوتیک به تنهایی کمکی به کاهش درد دندان نمی کند. در مواقع تورم و تب، آنتی بیوتیک ها ممکن است در کنترل علایم با کاهش فشار بافتی کمک کننده باشند، ولی آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین اثر ضد دردی ندارند.

داروهای آنتی بیوتیک برای رفع دندان درد

داروهایی برای درمان دندان درد

دگزامتازون برای دندان درد

دگزامتازون و بتامتازون از جمله داروهای کورتونی هستند که متاسفانه در کشور ما مصرف و حتی تجویز آنها بیش از حد لازم است که برای سلامت زیانبار است. برای دریافت کورتون از داروخانه تجویز پزشک ضروری و فروش آنها بدون نسخه ممنوع است. کورتون هایی مانند دگزامتازون در دندان های معمولی نباید استفاده شوند. اثر این داروها بیشتر ضدالتهابی است. این داروها اصلا در خط اول و دوم تجویز دندان پزشکان نیستند و بهتر است تا جایی که ممکن است از آنها برای تسکین دندان درد استفاده نشود.

آشنایی با اسامی داروهای دندان درد

داروهای درمان سریع و فوری دندان درد

دیکلوفناک برای دندان درد

دیکلوفناک صورت قرص یا شیاف به عنوان ضددرد برای تسکین درد دندان می توانند استفاده شوند. ولی حقیقت این است که این داروها برتری بر داروهای معمول ندارند و دلیلی برای استفاده از این داروها در دندان درد نیست.استفاده از فرم تزریقی دیکلوفناک توصیه نمی شود و موارد فلج متعاقب مصرف به نوع تزریقی نسبت داده شده است.

معرفی داروهای مناسب برای دندان درد

داروهای مجاز برای دندان درد

آسپرین برای درد دندان

آسپرین ساده دارویی برای تسکین دندان درد است اما چون اثرات آن در دوزهای معمول اندک است در دندانپزشکی به عنوان مسکن قوی برای دندان درد کاربردی ندارد.

آسپرین در دوزهای خاص ضد درد و ضدالتهاب خوبی است و اثرات جانبی کمی دارد. در کودکان نباید برای دندان درد آسپرین تجویز شود. آسپرین تشکیل لخته را در خون به تأخیر می اندازد و در بیمارانی که مشکلاتی مانند خونریزی یا زخم های گوارشی دارند نباید استفاده شود.

تاثیرات داروهای مناسب دندان درد

بی حس کننده ها یا ضد دردهای موضعی 

ضددردهای مخدر

معروف ترین ضددرد مخدر کدیین است که در بازار ایران به صورت ترکیبی وجود دارد. ضددردهای مخدر عوارض جانبی زیادی دارند و استفاده از آنها برای دندان درد توصیه نمی شود. در برخی کشورها ضددردهای ترکیبی قوی تری حاوی مخدرهایی مانند اکسی کدون هم برای دندان درد تجویز می شود که در ایران این داروها فعلا برای تجویز دندان پزشکان در دسترس نیست. ترامادول و مخدرهای صناعی از این قبیل نباید برای دندان درد استفاده شوند.


دندان درد

اگرچه با مراجعات دوره‌ای و معاینات منظم و افزایش بهداشت دهان و دندان‌ها، دندان‌دردهای غیرقابل‌پیش‌بینی و ناگهانی نسبت به گذشته دیگر کمتر برای مردم ممکن است پیش بیاید، اما دندان‌درد برای خیلی از مردم کماکان یک کابوس تلقی می‌شود.

در این مقاله می‌خوانید:

  • بهترین کار هنگام دندان درد چیست؟ 
  • داروهای موثر بر دندان‌درد
  • ایبوپروفن
  • استامینوفن
  • ضد دردهای مخدر
  • آسپرین
  • مفنامیک‌اسید
  • مسکن‌های ترکیبی
  • کورتون‌ها
  • ژلوفن برای دندان درد

چه وسط یک جلسه مهم کاری، چه شب هنگام خواب و چه در زمان صعود هواپیما، دندان‌درد ممکن است ما را گرفتار کند.
بیشتر مردم هنگام دندان‌درد سراغ داروهای تسکین‌دهنده درد می‌روند اما اغلب این سوال برایشان پیش می‌آید که چه داروهایی برای تسکین درد دندان خود استفاده کنند؟

بهترین کار هنگام دندان درد چیست؟ 
بهترین و موثرین‌ترین روش خلاصی از دندان‌درد مراجعه به دندان‌پزشک است. تمام درمان‌های خانگی سنتی یا مدرن، دارویی و… در بهترین حالت می‌توانند به‌طور موقت درد شما را برای مدت محدود تسکین دهند. تازه اگر بتوانند درد حاد شما را تسکین دهند، علت درد سر جای خود باقی می‌ماند و شما باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا علت درد را برایتان رفع کند.
اما در مواردی که واقعا به دندان‌پزشک دسترسی ندارید، بهترین راه تسکین درد، درمان‌های دارویی است که البته ملاحظات خودش را دارد.


بیشتر بخوانید: وقتی مینای دندان ضعیف می‌شود…


مراجعه به دندانپزشکی

داروهای موثر بر دندان‌درد
درمان‌های سنتی شاید به اندازه درمان‌های دارویی در تسکین دندان‌درد موثر نباشند. اما داروهای موثر بر دندان‌درد کدام‌اند؟ در ادامه، پاسخ این پرسش را خواهید گرفت.
 
ایبوپروفن
ایبوپروفن (با نام‌های تجاریAdvil, Genpril, Mido- IB, Motri- IB, Proprinal, SmarSense) یکی از موثرترین و در دسترس‌ترین داروهای تسکین دندان‌درد است. این دارو در بیشتر موارد در صورت مصرف درست می‌تواند دندان‌درد شما را تسکین دهد طوری که به داروی دیگری نیاز نداشته باشید.
ایبوپروفن در 2 دوز 200 و 400 میلی‌گرم در بازار دارویی ایران موجود است.
این دارو بدون نسخه در ایران و بیشتر کشورها قابل‌تهیه است و اگر منع مصرفی برای این دارو نداشته باشید (مثلا خونریزی گوارشی، مشکلات قلبی مانند انجام جراحی بای‌پس قبلی، جراحی بای‌پس به تازگی و وجود حساسیت دارویی شناخته‌شده به این دارو و…) می‌توانید آن را برای دندان‌درد خود استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: آیا مصرف ایبوپروفن در شیردهی ضرر دارد؟


شکل ژلاتینی کپسولی این دارو (با نام ژلوفن در ایران شناخته شده) جذب گوارشی راحت‌تری نسبت به قرص دارد. کتوپروفن دارویی هم‌خانواده با ایبوپروفن است که اثر قوی‌ای بر تسکین دندان‌درد دارد ولی در حال حاضر در بازار ایران به‌طور عمومی وجود ندارد. پیروکسیکام و کتورولاک در بازار ایران موجود است.
کتورولاک از جمله داروهای این خانواده است که شکل تزریقی آن هم در بازار وجود دارد.

کاهش دندان در
استامینوفن
استامینوفن از داروهای موثر بر درد است. استامینوفن با نام Paracetamo- هم در دنیا معروف است. هرچند خاصیت ضددردی دارد ولی خاصیت ضدالتهابی شناخته‌شده‌ای ندارد.
استامینوفن بیشتر در ترکیب با سایر داروهای ضددرد تجویز می‌شود. در خانم‌های باردار هم استامینوفن ضددرد خوبی در تمام مراحل بارداری تلقی می‌شود. زیاده‌روی در مصرف استامینوفن و تجاوز از دوز مجاز دارو می‌تواند مشکلات کبدی شدیدی ایجاد کند.
 
آنتی‌بیوتیک‌ها
آنتی‌بیوتیک‌ها به‌طور مستقیم اثری روی دندان‌درد ندارند. بعضی از افرادی که دچار دندان‌درد می‌شوند به خیال اینکه عفونت دندان وجود دارد و عامل درد است، سرخود آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند. در حالی که مصرف آنتی‌بیوتیک به تنهایی کمکی به کاهش درد نمی‌کند.
در مواقع تورم و تب، آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است در کنترل علائم با کاهش فشار بافتی کمک‌کننده باشند، ولی آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین اثر ضددردی ندارند.


بیشتر بخوانید: بهترین مارک دهانشویه برای جلوگیری از حساسیت و پوسیدگی دندان


ژلوفن برای دندان درد، موثره برای خانمها؟
 
ضد دردهای مخدر
معروف‌ترین ضددرد مخدر کدیین است که در بازار ایران به صورت ترکیبی وجود دارد. ضددردهای مخدر عوارض جانبی زیادی دارند و استفاده از آنها برای دندان‌درد توصیه نمی‌شود.
در برخی کشورها ضددردهای ترکیبی قوی‌تری حاوی مخدرهایی مانند اکسی‌کدون هم برای دندان‌درد تجویز می‌شود که در ایران این داروها فعلا برای تجویز دندان‌پزشکان در دسترس نیست.
ترامادول و مخدرهای صناعی از این قبیل نباید برای دندان‌درد استفاده شوند.
 
آسپرین

آسپرین در مواردی غیر از کشیدن دندان یا جراحی در ناحیه دهان، آسپرین ساده داروی خوبی برای تسکین دندان‌درد است. آسپرین، ضددرد و ضدالتهاب خوبی است و آثار جانبی کمی دارد. برای دندان‌درد کودکان نباید آسپرین تجویز شود.

در مواردی غیر از کشیدن دندان یا جراحی در ناحیه دهان، آسپرین ساده داروی خوبی برای تسکین دندان‌درد است. آسپرین ضددرد و ضدالتهاب خوبی است و آثار جانبی کمی دارد. برای دندان‌درد کودکان نباید آسپرین تجویز شود.
آسپرین تشکیل لخته را در خون به تاخیر می‌اندازد و بیمارانی که مشکلاتی مانند خونریزی یا زخم‌های گوارشی دارند نباید از آن استفاده کنند. 
 
مفنامیک‌اسید
معلوم نیست دقیقا چرا مفنامیک‌اسید به‌عنوان داروی تسکین دندان‌درد میان عامه مردم مطرح شده است. قضیه این است که حتی متاسفانه برخی از داروخانه‌ها هم برای دندان‌درد به جای ایبوپروفن که داروی موثرتری برای تسکین دندان‌درد است، مفنامیک‌اسید می‌دهند.
مفنامیک‌اسید و ایبوپروفن از یک خانواده هستند ولی اثر ایبوپروفن در تسکین دندان‌درد بهتر است و مفنامیک‌اسید بیشتر در دردهای عادت‌ ماهیانه، میگرن و… تجویز می‌شود.

مفنامیک برای دندان درد
مسکن‌های ترکیبی
داروهای ترکیبی ضددرد اغلب حاوی ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین هستند که در درمان دندان‌درد موثر شناخته می‌شوند. این داروها اغلب به شکل کپسول و با نام‌های تجاری مانند نوافن، آسیفن، مگافن و… عرضه می‌شوند ولی اغلب ترکیبات یکسانی دارند.
ترکیب استامینوفن و کدیین هم در بازار ایران وجود دارد که بدون نسخه در حال حاضر از داروخانه‌ها قابل‌تهیه است. در کشورهای دیگر داروهای ترکیبی ضددرد متنوعی که حاوی اکسی‌کدون (ضددرد مخدر) هستند، وجود دارند.
هرچند داروهای ترکیبی در تسکین دندان‌درد تاثیر خوبی نشان ‌داده‌اند، ولی در مصرف آنها باید احتیاط بیشتری نشان داد زیرا احتمال حساسیت یا عوارض ناخواسته با افزایش تعداد ترکیب‌های دارو ممکن است افزایش یابد.


بیشتر بخوانید: چطور دندان سفید داشته باشیم؟


 
کورتون‌ها
دگزامتازون و بتامتازون از جمله داروهای کورتونی هستند که متاسفانه در کشور ما مصرف و حتی تجویز آنها بیش‌ازحد لازم است که برای سلامت زیانبار است.
برای دریافت کورتون از داروخانه تجویز پزشک ضروری و فروش آن بدون نسخه ممنوع است. کورتون‌هایی مانند دگزامتازون در دندان‌های معمولی نباید استفاده شوند.

ژلوفن (Gelofen) جزو گروه مسکن‌های غیرکورتونی است. خوب است بدانید که این دارو، جزو خانواده ایبوپروفن است. از ژلوفن معمولا برای کاهش دردهای مختلفی استفاده می‌شود که دندان‌درد هم جزو آن‌هاست. 

اثر این داروها بیشتر ضدالتهابی است. این داروها اصلا در خط اول و دوم تجویز توسط دندان‌پزشکان نیستند و بهتر است تا جایی که ممکن است از آنها برای تسکین دندان‌درد استفاده نشود.

ژلوفن برای دندان درد
ژلوفن (Gelofen) جزو گروه مسکن‌های غیرکورتونی است. خوب است بدانید که این دارو، جزو خانواده ایبوپروفن است. از ژلوفن معمولا برای کاهش دردهای مختلفی استفاده می‌شود که دندان‌درد هم جزو آن‌هاست. 
ژلوفن، دردهایی مانند درد مفاصل، تب، نقرص، درد استخوان و دردهای قاعدگی را هم تسکین می‌دهد.
ژلوفن در دوزهای ۴۰۰ یا ۲۰۰ گرمی وجود دارد و با توجه به مقدار درد می‌توان از آن 3 تا 4بار در روز استفاده کرد. فاصله بین هر نوبت مصرف آن باید شش ساعت باشد.


جراحی دندان عقل تجربه همه ماست. دندان عقل سومین دندان آسیاست که در سن 17 تا 21 سالگی ظاهر می شود. از آن جایی که این دندان پس از شکل گیری فک و همه دندان ها در بزرگسالی در می آید؛ فضای دهان برای پذیرش کم خواهد بود. یعنی فک جای کافی و مناسب برای رشد درست دندان عقل نخواهد داشت. البته این موضوع همگانی نیست. اما تعداد این افراد کم است.

جراحی دندان عقل ممکن است خیلی ساده پیش برود. اما این ماجرا برای بعضی افراد تبدیل به دوره دردناکی می شود. شاید سوال شما این باشد که آیا دندان عقل من نیاز به جراحی دارد؟ چطور میتوان جلوی دردناک شدن پروسه درمان را گرفت؟ و یا جراحی دندان عقل برای چه دندان هایی است؟ در این مقاله درباره جزییات همه پرسش های شما صحبت خواهیم کرد.

جراحی دندان عقل و مراقبت های بعد از آن

دندان عقل چیست؟

روند رشد دندان های ما به این صورت است: اولین دندان هایی که در فک ظاهر می شود، دندان های جلویی است. بعد از دندان های جلو نوبت به دندان های نیش می رسد. بعد از نیش، آسیاب کوچک و بزرگ. آخرین دندان آسیاب بزرگ دندان عقل است. این دندان، عقبی ترین دندان شماست. ممکن است دندان عقل هیچ مشکلی برایتان ایجاد نکند. در چنین حالتی شما یک دندان جدید و سالم دارید که برایتان کار خواهد کرد! اما در تعداد زیادی از موارد ما با مشکلاتی شبیه به دندان عقل نهفته یا عفونت دندان رو به رو خواهیم شد. البته اشخاصی هم هستند که به طور مادرزادی دندان عقل ندارند. اما به طور معمول در فک بالا دو دندان و در فک پایین هم دو دندان عقل رشد میکند.

چکاب منظم دندان ها میتواند از مشکلات بعدی پیشگیری کند. اگر به موقع از وجود دندان عقل مطلع شوید، میتوانید امیدوار باشید که شرایط دندان تان وخیم نشود. برای رزرو نوبت و چکاب از طریق شماره این شماره با ما در تماس باشید: ۰۲۱۲۶۷۶۰۵۸۰ و یا برای دریافت مشاوره آنلاین کافی است از طریق واتس آپ به ما پیام بدهید: ۰۹۳۶۵۳۳۷۳۰۴

چه کسانی نیاز به جراحی دندان عقل دارند؟

دندان عقل به خاطر عدم وجود فضای کافی در لثه ممکن است غیرطبیعی بیرون بیاید. مثلا کج، چرخیده و یا مایل رشد کند. در چنین شرایطی نیاز است که دندان عقل جراحی شود. چرا که چنین دندان عقلی، به دندان های مجاور خود فشار خواهد آورد. فشار به دندان های مجاور باعث میشود که آنها تغییر شکل دهند. بنابراین باید دندان عقلی که به شکل کامل و طبیعی بیرون نیامده را کشید.

عفونت دندان عقل

یکی دیگر از مواردی که نیاز به جراحی را ایجاد میکند، عفونت دندان عقل است. گیر افتادن غذا در اطراف دندان عقل باعث عفونت میشود. عفونت دندان عقل باعث خرابی دندان مجاور خواهد شد. اگر رسیدگی و نظارت به موقع صورت نگیرد، مجبورید دندان مجاور دندان عقل را بکشید. پزشک معالج در چنین شرایطی ابتدا دندان مجاور را می کشد. بعد ایمپلنت دندانی را برای بیمار انجام میدهد. (اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت دندان: ایمپلنت دندان – همه چیز درباره ایمپلنت)

نهفتگی دندان عقل

اگر دندان عقل نهفته باشد، نیاز به جراحی وجود دارد تا مشکلات بعدی نشود: جراحی دندان عقل نهفته و نیمه نهفته به طور کلی اگر به سن دندان عقل رسیده اید، بهتر است برای چکاب وضعیت دندان عقل تان به پزشک مراجعه کنید. چرا که با یک چکاب ساده از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری خواهید کرد.

 

اگر دندان عقل تان را جراحی کرده اید، بهتر است درباره عوارض آن با پزشک خود در ارتباط باشید. چرا که شرایط مراقبتی به نحوه جراحی و وضعیت دندان عقل شما بستگی دارد. در نتیجه تنها پزشک خودتان میتواند پاسخ صحیحی به شما بدهد.

قیمت جراحی دندان عقل

قیمت جراحی وابسته به موارد زیادی است. اصلی ترین آن وضعیت دندان عقل شماست. ممکن است نیاز به جراحی سنگینی باشد و یا عمل راحتی باشد. تجربه پزشک نیز در هزینه تاثیر گذار است. اگرچه پیشنهاد ما این است که به خاطر هزینه به سراغ پزشک های غیرمتخصص نروید. چرا که عوارض و مشکلات پس از آن هزینه بیشتری از نظر سلامتی برایتان خواهد داشت!  بیمه و روشی که جراحی انجام می شود روی قیمت جراحی دندان عقل تاثیرگذار است. کلینیک دندانپزشکی دکتر آرش راد با داشتن دو متخصص، آماده مشاوره آنلاین است. کافی است از طریق واتس آپ با ما در تماس باشید.

جراحی دندان عقل چگونه است؟

شرایط دندان شما پاسخ این سوال را خواهد داد. اگر دندان عقل تان شرایط ساده ای داشته باشد، بدون نیاز به جراحی کشیدن دندان عقل انجام می شود. اما اگر دندان عقل نهفته باشد، نیاز به جراحی خواهید داشت. در شرایط کشیدن دندان عقل به صورت ساده، دندان بی حسی موضعی میگیرد. اما در جراحی دندان عقل و شرایطی که دندان نهفته است، کار پزشک کمی دشوار می شود. جراح با تزریق بی حسی موضعی کار خود را آغاز خواهد کرد. سپس یک شکاف در محل دندان عقل ایجاد می کند. تا بتواند ریشه دندان عقل را ببیند. در مرحله بعدی کم کم سعی می کند دندان عقل را بیرون بیاورد. این روند ممکن است با توجه به شرایط های مختلف دندان عقل متفاوت باشد. شما میتوانید با ارسال عکس از دندان عقلتان به کلینیک، مشاوره رایگان از جراح فک و صورت دریافت کنید: ۰۹۳۶۵۳۳۷۳۰۴

 

عوارض جراحی دندان عقل

دندان عقل میتواند باعث مشکلاتی در دهان شما شود. اگر دندان عقل نهفته باشد و یا به دندان های دیگر فشار بیاورد میتواند باعث عفونت، تغییر شکل دندان های دیگر و یا خراب شدن دندان های دیگر شود. تشخیص ان موضوع با پزشک خواهد بود. اما پس از جراحی با چه عوارضی روبه رو هستید؟ بسیاری از این موارد رایج نیستند. اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که انتخاب پزشک مناسب تا چه اندازه می تواند در کاهش مشکلات و عوارض بعد از جراحی دندان عقل تاثیرگذار باشد.

کامنت های زیادی از شما عزیزان دریافت کرده ایم که در صورت تبحر پزشک اتفاق نمی افتاد. به عنوان مثال، مواردی شبیه به اینکه در بخیه لثه به صورت دوخته شده و یا عفونت های شدید ایجاد شده است. یک جراحی موفق می تواند خطرات و عوارض بعد از جراحی را کاهش دهد. بنابراین پیشنهاد میکنیم در انتخاب پزشک خود با دقت عمل کنید. اما عوارض احتمالی بعد از جراحی چه مواردی است؟

ایجاد حفره خشک:

پس از کشیدن دندان در محل خالی شده لخته خونی تشکیل می شود. این لخته خون باعث می شود که درد کاهش پیدا کند. اگر این لخته خون تشکیل نشود و یا از بین برود، دهان بیمار بوی بدی خواهد گرفت و یا حفره دردناک خواهد شد. دلیل شکل گیری این اتفاق مشخص نیست اما لازم است در صورت ایجاد خفره خشک با پزشک خود تماس بگیرید.

عفونت بعد از جراحی

این مشکل تا مقدار زیادی به مراقبت های شما بعد از جراحی وابسته است. گیر افتادن غذا یا باکتری در جای خالی دندان می تواند باعث ایجاد عفونت شود. بهتر است به دستور ااعمل های پزشک برای مراقبت از جراحی عمل کنید تا دچار عفونت نشوید. در بعضی موارد ممکن است به دندان های مجاور، عصب دندان و یا استخوان فک یا سینوس آسیب برسد که باید با پزشک خود برای درمان صحبت کنید.

۰۹۳۶۵۳۳۷۳۰۴

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

پس از جراحی دندان عقل همانند دیگر جراحی ها نیاز به مراقبت های ویژه است. این مراقبت های ساده به بهبود سلامت بیمار کمک کرده و حداقل اثرات جانبی را روی سلامت بیمار دارد. ( در صورتی که به تازگی  جراحی لثه انجام داده این مراقبت های پس از جراحی لثه را مطالعه کنید.

اگر هنوز در مورد ضرورت کشیدن دندان عقل سوال دارید توصیه می شود حتما مقاله چرا جراحی دندان عقل ضروری است؟ را مطالعه کنید.

مراقبت در 24 ساعت اول

  • مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل بسیار مهم است. ابتدا، بعد از جراحی گاز استریل را روی زخم تا یک ساعت به کمک دندانهای مقابل با فشار نگه دارید.
  • آب دهان خود را به طور معمول فرو ببرید.
  •  حتی الامکان سه تا چهار ساعت از صحبت کردن پرهیز کنید.
  • کمپرس کیسه یخ انجام دهید. بهتر است این کار را تا چند ساعت بعد جراحی، به طور متناوب (ده دقیقه به ده دقیقه) انجام انجام شود.
  • خونریزی خفیف تا 6 ساعت پس از جراحی طبیعی است.
  • گاه تا ۲۴ ساعت ممکن است بزاق آغشته به خون باشد.
  • در صورت بروز خونریزی شدید، گاز استریل را روی هم تا کنید. سپس در محل عمل شده، به کمک دندانهای مقابل به مدت یک ساعت فشار دهید.
  • غالبا” پس از عمل جراحی درد وجود دارد. بهتر است قبل از بروز درد و از بین رفتن اثر داروی بی حسی از داروهای مسکن استفاده نمایید.
  •  با ادامه درد طبق دستور پزشک از مسکن تجویز شده میل کنید. بروز تب تا یک درجه پس از عمل جراحی نشانه عفونت نیست.
  • از آنجا که بدن برای ترمیم و بهبودی زخم نیاز به مواد غذایی کافی و پر انرژی دارد، هیچ یک از وعده های غذایی را حذف نکنید.
  • در دوازده ساعت اول پس از جراحی، غذاهای سرد و مایع نخورید. از روز بعد میتوانید رژیم غذایی معمول را شروع کنید. با دندان جراحی شده، تا یک هفته غذا نجوید.

دیگر مواردی که باید رعایت کنید:

  • تا پنج روز بعد از جراحی سیگار نکشید.
  • تا ۲۴ ساعت از فعالیت شدید بدنی پرهیز نمایید.
  • بروز تورم و کبودی و محدودیت در باز کردن پس از جراحی امری طبیعی است. تورم از 2 الی 3 روز پس از جراحی افزایش پیدا میکند و سپس به تدریج رو به کاهش میابد.
  • همچنین وجود غشای سفید رنگ در محل زخم و مخاط اطراف آن همیشه دلیلی بر وجود عفونت نیست و پس از مدتی بخصوص با شستشوی دهان از بین خواهد رفت.
  • شستشوی دهان تا ۲۴ ساعت لازم نیست.
  •  از روز دوم حداقل 6 بار در روز و به خصوص بعد از صرف غذا دهان را با سرم فیزیولوژی یا محلول آب نمک رقیق شستشو دهید.
  • زخم و بخیه را دستکاری نکنید.
  •  از ۲۴ ساعت پس از عمل جراحی مسواک بزنید. سعی شود محل زخم با مسواک تحریک نگردد.
  • خمیر مخصوص جراحی ممکن است 24 ساعت بعد بیفتد. این موضوع مشکلی ندارد. اگر خمیر در جای خود قرار داشت، جراح در ویزیت بعدی آن را بر خواهد داشت.