تکنولوژی

پاکسازی خودکار فایل‌ها و مدیریت سطل زباله با Auto Recycle Bin

دسترسی به نزدیک ترین متخصصین

در بخش تنظیمات سطل زباله‌ی ویندوز، می‌توانید با تغییر مقادیر پیش‌فرض، عملکرد این ابزار کاربردی ویندوز را بر اساس نیاز خود، تنظیم کنید. سطل زباله‌ی ویندوز، فایل‌های حذف شده‌ی شما را در خود نگه‌داری می‌کند، تا به شما فرصتی برای بازیابی آنها بدهد. از آنجا که سطل زباله‌ی ویندوز، یک ابزار قدیمی در این سیستم عامل است، همه با نحوه‌ی کار آن آشنا هستند، اما اگر سطل زباله‌ی ویندوز را به حال خود رها کنید، ممکن است با از دست رفتن دائمی برخی از داده‌های مورد نیاز خود، روبه‌رو شوید. اگر تا به حال با تنظیمات سطل آشغال ویندوز کار نکرده‌اید، بهتر است این مطلب از آچارباز را تا انتها دنبال کنید.

  • تنظیمات سطل زباله‌ی ویندوز
  • پنجره‌ی Properties سطل زباله در ویندوز ۱۰ و ویندوز 7
  • حذف خودکار فایل‌های سطل زباله در ویندوز ۱۰
  • خالی نشدن سطل زباله‌ی ویندوز
  • ریکاوری سطل زباله‌ی ویندوز
  • تغییر آیکون سطل آشغال

تنظیمات سطل زباله‌ی ویندوز

درست است که همه‌ی فایل‌های حذف شده در ویندوز، به بخش سطل زباله منتقل می‌شوند، اما باید بدانید که فضای سطل زباله‌ی ویندوز، نامحدود نیست.

  • ویندوز به صورت پیش‌فرض، بخش کوچکی از فضای ذخیره‌سازی را به سطل زباله‌ی سیستم اختصاص می‌دهد.
  • اگر این فضا پر شود، ویندوز شروع به حذف دائمی فایل‌های قدیمی سطل زباله می‌کند.
  • در بیشتر اوقات، ظرفیت پیش‌فرض سطل زباله، کافی به نظر می‌رسد، اما در مواردی لازم است که این ظرفیت را بنا به نیاز خود، کم یا زیاد کنید.
  • برای تغییر تنظیمات پیش‌فرض سطل زباله، باید به پنجره‌ی Properties سطل زباله‌ی ویندوز رجوع کنید. 
برای بازیابی اطلاعات از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
دریافت قیمت
۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶

در به‌روزرسانی‌های اخیر ویندوز ۱۰، بخشی به نام Storage Sense به تنظیمات ویندوز اضافه شده است که به کاربران کمک می‌کند، فضای هارد درایو خود را بهینه‌سازی کنند.

پنجره‌ی Properties سطل زباله در ویندوز ۱۰ و ویندوز 7

با گزینه‌های موجود در پنجره‌‌ی Properties سطل زباله، به سادگی می‌توانید تنظیمات این بخش را بررسی کنید و در صورت نیاز، تغییر دهید.

  • دسترسی به پنجره‌ی Properties و گزینه‌های آن، در ویندوز ۱۰ و ویندوز 7، مشترک و یکسان است.
  • برای باز کردن پنجره‌ی Properties، کافی است روی آیکون سطل زباله‌ی ویندوز کلیک راست کرده و گزینه‌ی Properties را بزنید.
  • در پنجره‌ای که باز می‌شود، درایوهای مختلف سیستم خود را مشاهده می‌کنید. با کلیک روی هر درایو، فضای پیش‌فرض برای ذخیره‌سازی فایل‌های پاک شده‌ی همان درایو را می‌بینید.
  • در بخش Custom Size می‌توانید، فضای اختصاص داده شده به سطل زباله را تعیین کنید. در اینجا باید، میزان فضای مورد نیاز خود، برای ذخیره‌ی فایل‌های حذف شده‌ی سطل زباله را به صورت مگابایت، وارد کنید. در وارد کردن اعداد، دقت کنید.
  • همان‌طور که در این پنجره می‌بینید، فضای سطل زباله‌‌ی ویندوز، برای هر درایو، متفاوت است. در واقع، هر درایو در ویندوز، یک پوشه‌ی RecycleBin مخصوص به خود دارد. محتوای همه‌ی این پوشه‌ها، در قسمت سطل زباله‌ی ویندوز، جمع شده و به صورت یک‌جا نمایش داده می‌شوند. در پنجره‌ی Properties، تنظیمات سطل زباله‌ی هر درایو، باید به صورت جداگانه، تعیین شود. 
  • در ادامه، گزینه‌ی Don’t Move Files to the Recycle Bin را نیز می‌بینید. اگر این گزینه را فعال کنید، فایل‌های شما پس از حذف، به سطل آشغال ویندوز منتقل نمی‌شوند و به صورت کامل، دور ریخته می‌شوند.
  • آخرین گزینه‌ی پنجره‌ی Properties سطل زباله‌‌ی ویندوز، Display Delete Confirmation Dialog است. این گزینه که به صورت پیش‌فرض تیک خورده است، پنجره‌ی هشدار ویندوز را در زمان حذف فایل‌ها، اجرا می‌کند، تا ویندوز از تصمیم شما اطمینان حاصل کند. از آنجا که این گزینه در جلوگیری از حذف تصادفی فایل‌ها موثر است، بهتر است آن را در حالت فعال نگه دارید.

حذف خودکار فایل‌های سطل زباله در ویندوز ۱۰

در به‌روزرسانی‌های اخیر ویندوز ۱۰، بخشی به نام Storage Sense به تنظیمات ویندوز اضافه شده است که به کاربران کمک می‌کند، فضای هارد درایو خود را بهینه‌سازی کنند.

  • با استفاده از گزینه‌های Storage Sense، می‌توان تعیین کرد که فایل‌های بدون استفاده و قدیمی در فضای هارد داریو، به صورت خودکار، حذف شوند.

در این بخش، گزینه‌ای مربوط به عملکرد سطل زباله‌ی ویندوز نیز وجود دارد. کاربر با استفاده از این تنظیمات در ویندوز ۱۰، می‌تواند مشخص کند که فایل‌های قدیمی سطل زباله‌ی ویندوز، بعد از گذشت یک زمان مشخص، از فضای سطل آشغال، حذف شوند.

  • زمان قابل تنظیم برای حذف خودکار فایل‌های سطل زباله‌ی ویندوز ۱۰، یک، ۱۴، ۳۰ و ۶۰ روز است.
  • برای فعال کردن این گزینه در ویندوز ۱۰، مسیر زیر را دنبال کنید:
  • با استفاده از دکمه‌های ترکیبی Windows + I، پنجره‌ی تنظیمات را باز کنید.
  • گزینه‌های System و سپس Storage را بزنید. در ادامه، روی لینک Change how we free up space automatically کلیک کنید.
  • در صفحه‌ی بعدی، کمی صفحه را به پایین بکشید تا به بخش Temporary Files برسید.
  • سپس گزینه‌ی Delete temporary files that my apps aren’t using را فعال کنید.
  • با کلیک روی منوی کرکره‌ای، تعیین کنید که فایل‌های حذف شده، چند روز در سطل زباله‌ی ویندوز باقی بمانند.

خالی نشدن سطل زباله‌ی ویندوز

سطل زباله‌ی ویندوز نیز، همچون بخش‌های دیگر سیستم عامل، ممکن است دچار مشکل شود و به درستی کار نکند. در این صورت، فضای سطل زباله خالی و یا پنجره‌ی سطل زباله‌ی ویندوز، باز نمی‌شود. مشکل خالی نشدن سطل زباله‌ی ویندوز و حل آن، می‌تواند دلایل و راهکارهای مختلفی داشته باشد که در زیر، به طور خلاصه به آنها اشاره کرده‌ایم.

  • ممکن است به تازگی نرم‌افزاری نصب کرده باشید که دسترسی شما به سطل زباله را محدود کرده است. نرم‌افزارهای ناشناس را پاک کنید.
  • گاهی ریست کردن سطل زباله‌ی ویندوز، باعث می‌شود مشکلات نرم‌افزاری آن، برطرف شود. برای این کار، در پنجره‌ی Cmd، عبارت rd /s /q C:\$Recycle.bin را بنویسید و دکمه‌ی اینتر را بزنید. می‌توانید با تغییر ریشه‌ی درایو (در این عبارت، حرف C)، این کار را برای همه‌ی درایوهای خود انجام دهید.
  • اگر از نرم‌افزار Microsoft OneDrive استفاده می‌کنید، اجرای آن را متوقف کنید. برخی از کاربران OneDrive، بروز این مشکل را گزارش کرده‌اند.
  • ممکن است دلیل اختلال در عملکرد سطل زباله‌ی ویندوز، وجود ویروس‌ها و بدافزارها در کامپیوتر شما باشد. با یک آنتی‌ویروس قوی، فضای کامپیوتر خود را اسکن کنید.

ریکاوری سطل زباله‌ی ویندوز

همیشه این احتمال وجود دارد که به اشتباه، برخی از فایل‌های مهم خود را حذف کنید. در این صورت، باید به ریکاوری فایل‌های حذف شده بپردازید. در ویندوز، روش‌های مختلفی برای این کار، وجود دارد.

  • به سطل زباله‌ی ویندوز رجوع کنید. اگر فایل مورد نظر خود را آنجا پیدا کردید، با انتخاب گزینه‌ی Restore آن را بازیابی کنید.
  • در صورتی که فایل مورد نظر، در ابزار سطل آشغال ذخیره نشده است، برای ریکاوری آن به یک نرم‌افزار بازیابی اطلاعات احتیاج دارید.
  • نرم‌افزارهای مختلفی هستند که به ریکاوری فایل‌های پاک شده‌ی ویندوز می‌پردازند. یکی از بهترین نرم‌افزارها در این زمینه، Disk Drill است. می‌تواند این نرم‌افزار را به صورت رایگان دانلود کرده و برای ریکاوری سطل زباله‌ی ویندوز، از آن استفاده کنید.
  • در ویندوز ۱۰، بخشی به نام File history اضافه شده که ریکاوری فایل‌های حذف شده‌ی ویندوز را ساده‌تر کرده است.

تغییر آیکون سطل آشغال

در ویندوز ۱۰، می‌توانید دو آیکون متفاوت برای ابزار سطل آشغال تعیین کنید؛ یکی از این آیکون‌ها، در زمان خالی بودن سطل زباله نمایش داده می‌شود، و آیکون دوم، مربوط به زمان پر بودن سطل زباله‌ی ویندوز است.

  • برای تغییر آیکون سطل آشغال در ویندوز ۱۰، مسیر زیر را طی کنید:
  • با کلیدهای ترکیبی Windows + I وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه‌ی Personalization را انتخاب کنید.
  • از نوار سمت چپ، گزینه‌ی Themes را انتخاب کنید.
  • سپس روی گزینه‌ی Desktop Icon Settings کلیک کنید.
  • در اینجا، لیستی از برنامه‌ها را مشاهده می‌کنید. با انتخاب سطل زباله و استفاده از گزینه‌ی Change Icon، می‌توانید آیکون آن را به دلخواه تغییر دهید.

در این مطلب، استفاده‌ی بهینه از ابزار سطل آشغال ویندوز را یاد گرفتید. حال می‌توانید با خیال راحت، به مدیریت و پاک‌سازی فایل‌های خود بپردازید.

اگر در زمینه‌ی خدماتی مثل تعمیر لپ ‌تاپ و ریکاوری اطلاعات، نیاز به تعمیرکاران و کارشناسان باتجربه دارید، رفع مشکل خود را به سامانه‌ی خدمات در محل آچارباز بسپارید.

با استفاده از گزینه‌های Storage Sense، می‌توان تعیین کرد که فایل‌های بدون استفاده و قدیمی در فضای هارد داریو، به صورت خودکار، حذف شوند.
در این بخش، گزینه‌ای مربوط به عملکرد سطل زباله‌ی ویندوز نیز وجود دارد. کاربر با استفاده از این تنظیمات در ویندوز ۱۰، می‌تواند مشخص کند که فایل‌های قدیمی سطل زباله‌ی ویندوز، بعد از گذشت یک زمان مشخص، از فضای سطل آشغال، حذف شوند.

زمان قابل تنظیم برای حذف خودکار فایل‌های سطل زباله‌ی ویندوز ۱۰، یک، ۱۴، ۳۰ و ۶۰ روز است.
برای فعال کردن این گزینه در ویندوز ۱۰، مسیر زیر را دنبال کنید.
…”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “ریکاوری سطل زباله‌ی ویندوز”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “همیشه این احتمال وجود دارد که به اشتباه، برخی از فایل‌های مهم خود را حذف کنید. در این صورت، باید به ریکاوری فایل‌های حذف شده بپردازید. در ویندوز، روش‌های مختلفی برای این کار، وجود دارد.

به سطل زباله‌ی ویندوز رجوع کنید. اگر فایل مورد نظر خود را آنجا پیدا کردید، با انتخاب گزینه‌ی Restore آن را بازیابی کنید.
در صورتی که فایل مورد نظر، در ابزار سطل آشغال ذخیره نشده است، برای ریکاوری آن به یک نرم‌افزار بازیابی اطلاعات احتیاج دارید.
…”
}
}]
}

نظر شما با موفقیت ثبت شد


مایکروسافت در ویندوز ۱۰ قابلیتی به اسم Storage Sense پیش‌بینی کرده که کار آن توجه به وضعیت هارددیسک و در صورت نیاز خالی کردن فضا با حذف فایل‌های خاص مثل فایل‌های موقتی و بی‌استفاده، فایل‌های سطل زباله و حتی فایل‌های دانلود شده است!

اگر از کاربرانی هستید که به وفور دانلود می‌کنند و اخیراً متوجه شده‌اید که ویندوز ۱۰ به صورت خودکار و بدون اطلاع‌رسانی قبلی، فایل‌های دانلودشده را حذف کرده، با ما در سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید تا به روش غیرفعال کردن و تغییر دادن تنظیمات استوریج سنس ویندوز ۱۰ بپردازیم.

آشنایی با Storage Sense ویندوز ۱۰

با فعال بودن استوریج سنس و انجام تنظیمات لازم، فایل‌های دانلودشده به صورت خودکار پس از یک ماه حذف می‌شود. این ویژگی برای برخی کاربران یک مزیت است چرا که کمتر با مشکل پر شدن دیسک دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در ویندوز ۱۰ می‌توان مثل ویندوزهای قبلی از Disk Cleanup برای خالی کردن پارتیشن‌ها و به خصوص درایوی که ویندوز در آن نصب شده استفاده کرد:

آموزش خالی کردن درایو C با ابزار Disk Cleanup ویندوز و حذف فایل‌های سیستمی اضافی

زمانی که Storage Sense فعال است، ویندوز ۱۰ به صورت خودکار فایل‌های بی‌استفاده را طبق برنامه‌ی زمانی خویش حذف می‌کند. به عنوان مثال اگر فایلی را ۳۰ روز قبل دیلیت کرده باشید و در Recycle Bin باقی مانده باشد، ویندوز ۱۰ آن را روز بعد حذف می‌کند. به همین ترتیب در صورت نیاز، فایل‌های موقتی که از کار با نرم‌افزارها باقی مانده و فایل‌هایی که دانلود شده و در فولدر Downloads ویندوز ۱۰ جا خوش کرده، همگی پس از یک ماه حذف می‌شوند.

Storage Sense حتی فایل‌های مربوط به ویندوزی که قبلاً روی سیستم نصب شده و اکنون در همان درایو ویندوز جدیدی نصب شده را نیز حذف می‌کند، البته اگر تنظیمات لازم را انجام دهید.

بنابراین می‌توان گفت که Storage Sense برای راحت‌تر کردن مدیریت فضای خالی مفید است اما مراقب باشید که تنظیمات اشتباه انجام ندهید!

چگونه از حذف شدن خودکار فایل‌ها در ویندوز ۱۰ جلوگیری کنیم؟

چگونه Storage Sense را فعال کنیم و تنظیمات آن را تغییر دهیم؟

برای فعال کردن و همین‌طور مدیریت تنظیمات Storage Sense، می‌بایست از اپلیکیشن تنظیمات استفاده کرد. مسیر تنظیمات به صورت زیر است:

Settings > System > Storage

برای دسترسی سریع‌تر می‌توانید در منوی استارت عبارت Storage را جست‌وجو کنید.

روش دیگر جست‌وجو در ویندوز ۱۰، استفاده از کورتانا با کلید میانبر Windows + Q است.

در اپ تنظیمات و مسیر ذکر شده، سوییچی که زیر عبارت Storage sense مشاهده می‌کنید را در وضعیت فعال و روشن قرار دهید.

حالت پیش‌فرض این است که استوریج سنس فایل‌های موقتی و فایل‌های درون سطل زباله را پس از ۳۰ روز حذف می‌کند. برای تغییر دادن تنظیمات روی گزینه‌ی Change how we free up space کلیک کنید.

تنظیمات Storage Sense ویندوز ۱۰ برای حذف خودکار فایل‌های دانلود شده، سطل زباله و فایل‌های موقتی

در صفحه‌‌ی بعدی سه گزینه وجود دارد:

  • Delete temporary files that my apps aren’t using برای حذف کردن فایل‌های موقتی که توسط اپ‌ها استفاده نمی‌شود.
  • Delete files that have been in the recycle bin for over 30 days برای دیلیت کردن فایل‌های موجود در سطل زباله که قدمت بیش از ۳۰ روز دارند.
  • Delete files in the Downloads folder that haven’t changed in 30 days برای حذف کردن فایل‌های دانلود شده که در ۳۰ روز اخیر تغییری نداشته‌اند.

به تناسب نیاز هر سه گزینه یا گزینه‌های موردنظر خود را تیک بزنید.

حذف کردن فایل‌های ویندوز قبلی برای خالی کردن دیسک در ویندوز ۱۰

در همان صفحه‌ی قبلی بخش با عنوان Free up space now وجود دارد که با کلیک کردن روی دکمه‌ی Clean now، می‌توان پاکسازی را مطابق با تنظیمات انجام شده در همان لحظه انجام داد. بنابراین برای حل کردن مشکل کمبود فضا به صورت دستی، روی این دکمه کلیک کنید.

اگر در درایو نصب ویندوز، فولدر مربوط به ویندوزی که قبلاً روی سیستم نصب بوده و آن را ارتقا داده‌اید، موجود باشد، طبعاً چند گیگابایت فضا و حتی بیش از ۱۰ گیگابایت فضا بیهوده اشغال شده است. برای حذف کردن این فایل‌ها، تیک گزینه‌ی Delete previous versions of Windows‌ را بزنید و سپس روی دکمه‌ی Clean now کلیک کنید.

تنظیمات Storage Sense ویندوز ۱۰ برای حذف خودکار فایل‌های دانلود شده، سطل زباله و فایل‌های موقتی


خالی کردن سطل زباله در ویندوز به معنی حذف کردن دائمی فایل‌هایی است که Delete کرده‌اید. البته پس از حذف کردن از سطل زباله هم در صورت استفاده از نرم‌افزارهای ریکاوری احتمال بازیابی فایل‌ها وجود دارد اما بسته به میزان استفاده از کامپیوتر و حجم فایل‌های جدیدی که پیست کرده‌اید، احتمال بازیابی متفاوت خواهد بود.

اگر مرتباً فایل حذف می‌کنید و می‌خواهید پس از هر بار ری‌استارت کردن سیستم ویندوزی، سطل زباله به صورت خودکار پاکسازی شود، می‌توانید از نرم‌افزاری رایگان به اسم Auto Recycle Bin استفاده کنید. در ادامه با این نرم‌افزار و شیوه‌ی استفاده از آن بیشتر آشنا می‌شویم.

روش‌های پاکسازی و حذف دائمی فایل‌ها

یک روش ساده برای پاکسازی درایو C که ویندوز در آن نصب شده، استفاده از ابزار Disk Cleanup است که قبلاً به معرفی کامل آن پرداختیم:

آموزش خالی کردن درایو C با ابزار Disk Cleanup ویندوز و حذف فایل‌های سیستمی اضافی

روش دیگر برای حذف کردن فایل‌ها بدون فرستادن به Recycle Bin یا سطل زباله این است که روی فایل کلیک کنید و سپس با نگه داشتن کلید Shift، کلید Delete کیبورد را فشار دهید و سپس حذف فایل را تأیید کنید. در این صورت فایل به سطل زباله فرستاده نمی‌شود.

ممکن است فایل‌هایی که حذف می‌کنید، مهم و شخصی باشند و هر از گاهی فراموش کنید که سطل زباله را خالی کنید. در این صورت اپلیکیشن رایگان و ساده‌ای به اسم Auto Recycle Bin برایتان مفید واقع می‌شود.

برای دانلود این نرم‌افزار به سایت سیاره‌ی ویندوز مراجعه فرمایید:

دانلود Auto Recycle Bin

اما در نهایت برای اینکه فایل به کمک نرم‌افزارهای ریکاوری، قابلیت بازیابی نداشته باشد، می‌بایست با کپی و پیست کردن فایل‌های جدید در همان پارتیشن هارددیسک یا SSD، کاری کنید که آثار فایل‌های قبلی از بین برود. البته نرم‌افزارهایی برای این کار که اصطلاحاً Secure Erase یا پاکسازی امن گفته می‌شود، طراحی شده که کار شما را ساده می‌کند.

آشنایی با نرم‌افزار Auto Recycle Bin

این نرم‌افزار حین بوت شدن ویندوز به صورت خودکار سطل زباله را پاکسازی می‌کند. البته تنظیمات متنوعی در آن پیش‌بینی شده است. به عنوان مثال می‌توانید فایل‌های که در ماه اخیر حذف کرده‌اید را در سطل زباله نگه دارید و موارد قدیمی‌تر را دیلیت کنید. کافی است تعداد روزها را در کادر Keep deleted items وارد کنید.

با کلیک روی نام هر پارتیشن در ستون کناری، حجم کلی پارتیشن و فضای آزاد و فضای پرشده در سمت راست نمایان می‌شود. می‌توانید حداکثر حجمی که به فایل‌های دیلیت‌شده اختصاص پیدا می‌کند را در کادرهای زیر Maximum size of the Recycle Bin بر حسب مگابایت یا بر حسب درصد وارد کنید.

پاکسازی خودکار فایل‌ها و مدیریت سطل زباله با Auto Recycle Bin

برای لیست کردن فایل‌های دیلیت شده از پارتیشت موردنظر، روی دکمه‌ی See items in the Recycle Bin کلیک کنید. در لیست فایل‌های حذف شده، مواردی که می‌خواهید از سطل زباله حذف کنید را تیک بزنید و در نهایت روی Delete selected items زیر لیست کلیک کنید.

پاکسازی خودکار فایل‌ها و مدیریت سطل زباله با Auto Recycle Bin

برای حذف کردن تمام فایل‌های موجود در سطل زباله، کافی است روی Process All کلیک کنید.

برای دسترسی به تنظیمات این نرم‌افزار روی گزینه‌ی Settings در گوشه‌ی پایین کلیک کنید. اگر قصد پاکسازی خودکار حین شروع به کار ویندوز را دارید، گزینه‌ی On the Windows OS startup که البته گزینه‌ی پیش‌فرض است را انتخاب کنید. اما در غیراینصورت برای پاکسازی دستی، گزینه‌ی Manually را انتخاب کنید و برای ذخیره کردن تنظیمات روی Save settings کلیک کنید.

پاکسازی خودکار فایل‌ها و مدیریت سطل زباله با Auto Recycle Bin