پزشکی و سلامت

قرص خواب برای بیماران آلزایمری

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نتایج یک بررسی جدید صورت گرفته نشان می‌دهد، تجویز قرص‌های خواب‌آور انتخاب مناسبی برای مبتلایان به بیماری زوال عقل نیست. 

پژوهش‌های متعددی نشان داده است، دادن قرص‌های خواب به بیماران مبتلا به دمانس یا زوال عقل موجب افزایش ریسک شکستگی استخوان در آنها می شود.

براساس نتایج یک بررسی صورت گرفته بر روی بیش از 3 هزار بیمار مبتلا به زوال عقل که داروهای خواب zolpidem، zopiclone و zaleplon مصرف می‌کردند و حدود 2 هزار نفر دیگر که تمایلی به مصرف داروهای خواب نداشتند،  افرادی که داروهای خواب مصرف می‌کردند 40 درصد بیشتر در معرض هر نوع شکستگی قرار داشتند و هر چقدر دوز داروی مصرفی بیشتر می‌شد این ریسک نیز افزایش می‌یافت.

محققان انگلیسی تأکید می‌کنند، مصرف داروی خواب با افزایش ریسک شکستگی به خصوص شکستگی لگن در افراد مبتلا به زوال عقل همراه است و شکستگی لگن خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. 

کریس فاکس، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایست آنگلیا انگلیس می‌گوید: «حدود نیمی از افراد مبتلا به زوال عقل، با مشکل خواب روبرو هستند و اغلب در طول شب از خواب بیدار می‌شوند؛ این مسئله می‌تواند به شدت بر کیفیت زندگی بیمار و همچنین افراد مراقب بیمار تاثیر گذارد».

تحقیقات محققان انگلیسی حاکی از آن است که یک نفر از هر سه نفر متولدین سال 2015 میلادی در این کشور در صورت یافت نشدن راه‌هایی برای درمان زوال عقل در نهایت به اشکال مختلف این عارضه دچار خواهند شد.

براساس این تحقیقات، 27 درصد از پسران و 37 درصد از دختران متولد سال 2015 میلادی در آینده در معرض بیماری زوال عقل، قرار دارند. 

شایع‌ترین نوع دمانس، آلزایمر نام دارد که 50 تا 60 بیماران مبتلا به دمانس را شامل می‌شود؛ از سایر انواع دمانس می‌توان ازدمانس عروقی، دمانس ناشی از ضربه سر، دمانس وابسته به الکل، دمانس وابسته به انواع اختلالات حرکتی نظیر بیماری هانتینگتون و بیماری پارکینسون و دمانس ناشی از ایدز را نام برد.

در انگلیس حدود 637 هزار نفر علائم دمانس دارند و هزینه سالیانه مراقبت از آن‌ها 17 میلیارد پوند است که بیشتر از بیماری قلبی-عروقی (4 میلیارد پوند)، سکته مغزی (3 میلیارد پوند) و سرطان (2 میلیارد پوند) است.

یافته های این تحقیق در نشست سالانه انجمن آلزایمر در شیکاگو ارائه خواهد شد.

این بررسی در «upi.com» منتشر شده است.


افراد مبتلا به بیماری آلزایمرAlzheimer’s and Sleep Problems  تغییرات جسمی و ذهنی زیادی را تجربه می کنند و مشکلات خواب اغلب یکی از قابل توجه ترین آنهاست.

بیشتر بزرگسالان با افزایش سن تغییراتی در الگوی خواب خود مشاهده می کنند. اما در مورد افرادیکه به آلزایمر مبتلا هستند این مشکل شدیدتر است.

اختلالات خواب در مبتلایان به آلزایمر :

  • بیمار خیلی بیشتر از حد معمول می خوابد، از جمله چرت زدن در طول روز. این مشکل در افرادی که در مراحل اولیه بیماری هستند رایج است.
  • بیمار در به خواب رفتن مشکل دارد یا شب ها زیاد از خواب بیدار می شود.
  • بیمار تمایل دارد در روز بیشتر بخوابد و شب ها بیدار می ماند. این امر با بدتر شدن آلزایمر شایع تر می شود.
  • هنگام غروب خورشید بیقرار یا آشفته می شود، وضعیتی که به آن سندرم غروب می گویند. این افراد ممکن است در طول شب نیز مدام قدم بزنند یا سرگردان باشند.

دانشمندان مطمئن نیستند که چرا افراد مبتلا به آلزایمر دچار مشکلات خواب می شوند. این وضعیت ممکن است به این دلیل باشد که این بیماری به مغز آسیب می رساند و نحوه کنترل زمان خواب و زمان بیدار بودن را تغییر می دهد.

نکته قابل توجه این است که حتی زمانی که الگوی خواب تغییر می‌کند، می‌توان به فرد مبتلا به آلزایمر کمک نمود تا از کیفیت بهتری در زندگی برخوردار شود.

درمان اختلالات خواب

درمان اختلالات خواب در بیماران آلزایمر

اکثر پزشکان بر این باورند که برای رفع مشکلات خواب بهتر است با تغییر در شیوه زندگی و رفتار شروع کنیم.  البته داروهایی وجود دارند که می‌توانند به خواب کمک کنند، اما می‌توانند برای افراد مبتلا به آلزایمر مضر باشند و باعث سردرگمی و افزایش احتمال سقوط و زمین خوردن در آن‌ها شوند.

نکات مهم برای کمک به درمان اختلالات خواب در سالمندان:

– به سالمند کمک کنید تا یک برنامه منظم 24 ساعته داشته باشد. هر روز در ساعت معینی غذا بخورد، از خواب بیدار شود و به رختخواب برود.

-از چرت زدن سالمند در طول روز جلوگیری کنید یا حداقل آن را به 30 دقیقه محدود کنید.

هر آنچه لازم است درباره بیماری بلوک قلبی بدانید
مطالعه کنید

-بلافاصله پس از بیدار شدن سالمند را در معرض نور خورشید قرار دهید و با نزدیک شدن به زمان خواب نور محیط را کم نگه دارید. این کار به تنظیم ساعت داخلی بدن آنها  و برگشت آن به حالت عادی کمک می کند.

-مطمئن شوید که سالمند هر روز ورزش می کند، البته باید بین ورزش و خواب سالمند حداقل چهار ساعت فاصله وجود داشته باشد.

-سالمند را تشویق کنید که از نیکوتین، الکل، کافئین، و وعده های غذایی پرحجم به خصوص در شب پرهیز کند.

– اتاق خواب سالمند باید بسیار راحت و آرام بوده  و لازم است دمای آن کاملا متعادل باشد.

-در مورد سایر مشکلات و بیماری هایی که ممکن است باعث مشکلات خواب شوند، مانند سندرم پای بیقرار، آپنه خواب یا عفونت های دستگاه ادراری، با پزشک سالمند مشورت کنید. ممکن است درمان هایی وجود داشته باشد که می تواند به رفع این مشکلات کمک کند.

-برخی از داروهای آلزایمر، مانند دونپزیل (آریسپت)، می توانند باعث ایجاد مشکل در خواب شوند. اگر سالمند  این دارو را مصرف می کند، از دادن آن در شب به سالمند خودداری کنید.

اگر یکی از تاکتیک های فوق کارساز نباشد، ناامید نشوید و سعی کنید ترکیبی از تغییرات ممکن را به کار بگیرید.

اختلالات خواب در بیماران آلزایمر

داروهای خواب آور و آلزایمر

اگر پزشک سالمند  دارویی برای کمک به استراحت و بهبود خواب آنها تجویز کند، احتمالاً با کمترین دوز ممکن شروع کرده و به محض بهبود الگوی خواب داروها را قطع می کند.

داروهای اختلالات خواب عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند نورتریپتیلین (Pamelor) و ترازودون (Oleptro)
  • آرام بخش هایی مانند لورازپام (آتیوان) و تمازپام (رستوریل)
  • قرص های خواب آور مانند زالپلون (سوناتا) و زولپیدم (آمبین)
  • پزشکان گاهی اوقات داروهایی به نام داروهای ضد روان پریشی مانند ریسپریدون (ریسپردال) را نیز تجویز می کنند.

این دارو نیز می توانند مفید باشد، اما همچنین ممکن است خطر مرگ را در برخی از افراد مبتلا به زوال عقل افزایش دهند. بنابراین لازم است قبل از مصرف این دارو با پزشک سالمند در مورد این دارو به دقت صحبت و مشورت کنید.

همانطور که مشکلات خواب آلزایمر می تواند در طول سال ها تغییر کند، راه هایی که می توانید آن را مدیریت کنید نیز تغییر می کند. همیشه در مورد بهترین گزینه ها با پزشک سالمند مشورت کنید .

اسهال در کودکان چه دلایلی دارد و روش های مراقبتی از کودکان مبتلا به اسهال چیست؟
مطالعه کنید

رفع اختلالات خواب با کمک پرستار سالمند

نکاتی در مورد پرستار سالمند مبتلا به آلزایمر:

به عنوان یک مراقب، همان اندازه که خواب سالمند مهم است، داشتن خواب کافی برای شما نیز به همان اندازه مهم است، بنابراین لازم است در کنار مراقبت از سالمند از سلامت خود نیز مراقبت کنید.

بسیاری از مواردی که برای افراد مبتلا به آلزایمر توصیه می شود می توانند برای پرستار سالمند نیز مفید باشند:

  • یک برنامه منظم و روتین داشته باشید.
  • ورزش کنید
  • سیگار نکشید و مصرف کافئین، الکل و وعده های غذایی بزرگ را به خصوص در شب کاهش دهید.
  • یک اتاق خواب راحت داشته باشید و از آن فقط برای خواب استفاده کنید.
  • اگر سالمند در طول روز چرت کوتاهی می زند، شما نیز از فرصت دراز کشیدن و استراحت استفاده کنید.
  • برای برخورداری از پشتیبانی وحمایت در با سایر مراقبین سالمند ارتباط برقرار کنید. ممکن است با صحبت کردن با دیگران در مورد وضعیت خود و شنیدن توصیه های آنها احساس بهتری داشته باشید.
  • سعی کنید 7 تا 9 ساعت در شبانه روز بخوابید.
  • سعی کنید قبل از رفتن به رختخواب مدیتیشن کنید. تمرینات آرام سازی عضلانی، نوشتن در دفتر خاطرات روزانه یا گوش دادن به موسیقی ملایم می تواند کمک کننده باشد.

مرکز پرستاری سلامت اول با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.


شرکت تحقیقات دارویی CPS Research در حال انجام مطالعاتی روی گروه خاصی از داروهای خواب هستند که دارای هورمون ملاتونین بوده و می‌تواند علائم بی‌خوابی را کم‌تر کنند.

تیم در حال فعالیت در “پروژه ملاتونین برای بیماری آلزایمر”، اولین افرادی در جهان هستند که در حال انجام تحقیقاتی برای بررسی اثرات داروهای خواب در افراد مبتلا به آلزایمر هستند. آن‌ها امیدوارند بتوانند تحقیقات بیش‌تری را روی 50 بیمار در طول 6 ماه آینده انجام دهند. هر فردی که مبتلا به بیماری آلزایمر بوده و اکنون تحت درمان است می‌تواند در این آزمایش شرکت کنند.

آلزایمر یکی از شایع‌ترین نوع از بیماری‌های مغزی است، اما شرایط و بیماری‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند روی مغز تاثیرگذار باشند.

دکتر گوردون کرافورد از CPS Research در این باره گفت: بیماری‌های مغزی تاثیر زیادی روی بیماران مبتلا، خانواده و دوستان آن‌ها می‌گذارند. با کاهش علائم این بیماری، امیدهای زیادی وجود دارد که هم بیماران و هم خانواده آن‌ها بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

او در ادامه گفت: در این تحقیقات ما تصمیم داریم اثر منتشر شدن مقادیر کم ترکیب طبیعی ملاتونین را بررسی کنیم. مطالعات اولیه ما نشان می‌دهد با این کار عملکرد بیماران در طول روز بهتر می‌شود که یکی از دلایل اصلی آن بهبود کیفیت خواب این افراد است.

البته در حال حاضر از ملاتونین برای درمان بیماری‌های مغزی استفاده نمی‌شود، اما استفاده از داروهای حاوی این ماده، در اروپا و آمریکا برای بهبود وضعیت خواب بیماران سالمند معمول است. ثابت شده این ترکیب کاملا امن بوده و اثرات جانبی بسیار پائینی هم دارد.

در حال حاضر دانشمندان در حال انجام مطالعات بیش‌تر هستند تا از تاثیر مثبت این ترکیب در بهبود شرایط بیماران مبتلا به آلزایمر اطمینان حاصل پیدا کنند.

تلگراف، 28 مارس

13244