تکنولوژی

آموزش نصب افزونه روی Google Forms و معرفی چند افزونه جالب برای ساخت فرم آنلاین

سرویس Google Forms برای ساخت فرم‌های آنلاین به کار می‌رود و با وجود امکانات متنوع و افزونه‌هایی که برای آن طراحی شده، بسیاری از نیازهای طراحان وب و مدیران مشاغل را پوشش می‌دهد. از فرم‌های ساده برای دریافت رزومه و اطلاعات شخصی گرفته تا فرم‌های سوال و جواب و سفارش سرویس و خدمات، همگی به کمک گوگل فرمز قابل طراحی است.

در این مقاله به معرفی تعدادی از افزونه‌های مفید و جالب گوگل فرمز می‌پردازیم.

برای آشنایی با روش نصب کردن افزونه و استفاده از افزونه‌ها در Google Forms به بخش اول این مقاله توجه فرمایید:

آموزش نصب افزونه روی Google Forms و معرفی چند افزونه جالب برای ساخت فرم آنلاین

formRanger و ایجاد سوالات چندگزینه‌ای

افزونه‌ی formRanger برای ساده و سریع کردن طراحی فرم با سوالات چند گزینه‌ای طراحی شده و شبیه به افزونه‌ی Dynamic Fields عمل می‌کند. به عبارت دیگر می‌توانید گزینه‌های پاسخ را از یک فایل Google Sheets وارد کنید. اما تفاوت‌هایی نیز دارد:

اولین تفاوت این است که formRanger تمام سوالات را در ستون کناری نمایش می‌دهد در حالی که اگر از افزونه‌ی داینامیک فیلدز استفاده کنید، می‌بایست هر بار یکی از سوالات را انتخاب و اضافه کنید. بنابراین formRanger فرآیند ویرایش تعدادی سوال را سریع‌تر می‌کند. تفاوت دیگر در این است که با این افزونه می‌توانید فرآیند آپدیت کردن سوالات را ساعتی و به شکل خودکار انجام دهید.

نکته‌ی دیگر این است که هنگام انتخاب داده، یک پیش‌نمایش ساده در داده‌ها ارایه می‌شود و اگر فایل گوگل شیتس یا صفحه و ستون را اشتباه انتخاب کرده باشید، به سرعت متوجه می‌شوید.

استفاده از این افزونه ساده است: پس از نصب، فرم جدید یا فرمی که از قبل ساخته‌اید را باز کنید. روی دکمه‌ی Add-ons کلیک کنید و گزینه‌ی FormRanger را انتخاب کنید. در پنجره‌ی ظاهر شده روی Start‌ کلیک کنید. گام بعدی انتخاب کردن Source یا منبع، صفحه و ستون است. با کلیک روی Next و انتخاب نام برای لیست داده‌ها، به مرحله‌ی ذخیره کردن و قرار دادن سوال در فرم می‌رسید.

دانلود formRanger از کروم استور

FormLimiter برای محدودیت ثبت فرم

افزونه‌ی FormLimiter برای محدود کردن دریافت فرم تکمیل شده پس از تعدادی ثبت فرم به کار می‌رود. در واقع با این افزونه نیازی به بستن فرم آنلاین یا تغییر دادن آن به منظور اطلاع‌رسانی نیست. می‌توانید پس از تاریخ دلخواه نیز ثبت فرم را متوقف کنید. این افزونه برای معلمان و اساتید که می‌خواهند مهلت دریافت تکلیف در نظر بگیرند و یا مدیرانی که می‌خواهند قبل از موعد مقرر، اطلاعات را دریافت کنند مفید است. می‌توانید برای پیشنهاد ویژه به چند نفر اولی که فرم را تکمیل کرده‌اند نیز از این افزونه استفاده کنید.

پس از نصب کردن افزونه، روی دکمه‌ی Add-ons و سپس FormLimiter کلیک کنید. در پنجره‌ی ظاهر شده روی Set limit یا تعیین محدودیت کلیک کنید و سپس از منوی کرکره‌ای Limit، نوع محدودیت را انتخاب کنید. گزینه‌ی اول date and time یا تاریخ و ساعت است و گزینه‌ی بعدی max number of form responses به معنی حداکثر پاسخ‌های دریافتی است.

گام بعدی وارد کردن تاریخ و ساعت یا تعداد ثبت فرم است و در نهایت می‌توانید تنظیمات را ذخیره کنید. زمانی که ثبت فرم متوقف شود، ایمیلی برایتان ارسال خواهد شد.

دانلود FormLimiter از کروم استور

 QR Code Maker

افزونه‌ی بعدی لیست ما برای ساخت کدهای QR یا QR Code کاربرد دارد. می‌توانید یک QR Code ساده در فرمی که طراحی می‌کنید اضافه کنید و آن را به اشتراک بگذارید و همین‌طور می‌توانید کدی که ایجاد کرده‌اید را به اشتراک بگذارید تا کاربرانی که از گوشی و تبلت استفاده می‌کنند، با اسکن کردن آن به فرم آنلاین شما دسترسی پیدا کنند.

پس از نصب کردن این افزونه، فرم موردنظر را باز کنید و روی دکمه‌ی Add-ons کلیک کنید. گزینه‌ی QR Code Maker را انتخاب کنید. در پنجره‌ی باز شده روی Ger the QR Code of my form کلیک کنید تا QR Code حاوی لینک فرم آنلاین شما ظاهر شود.

می‌توانید روی دکمه‌ی اضافه کردن QR Code به فرم کلیک کنید. برای ارسال QR Code بدون قرار دادن آن در فرم، صرفاً URL را کپی کنید و روی Done کلیک کنید تا پنجره بسته شود. دقت کنید که ممکن است کمی طول بکشد که QR Code در فرم آنلاین اضافه شود. می‌توانید روی دکمه‌ی ریفرش یا نوسازی صفحه کلیک کنید تا این کار سریع‌تر انجام شود.

 دانلود QR Code Maker از کروم استور