تکنولوژی

راه‌های افزایش عمر باتری لپ‌تاپ و گوشی: دمای بهینه‌ برای نگهداری باتری، خارج کردن باتری و درصد شارژ

نحوه صحیح شارژ باتری آیفون ؛ مراقب گوشی آیفون خود باشید

راهنمای کار با باتری آیفون جامع‌ترین مطلب به زبان فارسی است که در سه بخش مختلف منتشر شده و به تمام مشکلات باتری‌ های آیفون، خالی شدن سریع باتری، نحوه صحیح شارژ باتری آیفون و شارژ اولیه و همه نکات مربوط به آن می‌پردازد. با آخرین بخش از این مجموعه، تکراتو را همراهی کنید.

نحوه صحیح شارژ باتری آیفون

ممکن است، شما هم مثل بسیاری از افراد دیگر، نسبت به شارژ کردن گوشی خود وسواس داشته باشید، مثلا طولانی شدن زمان شارژ آیفون شما را نگران کند، به طور دائم اتصال شارژر به گوشی را چک کنید یا به دنبال راهی برای افزایش سرعت شارژ تلفن هوشمندتان باشید، در ادامه راهنمای جامع کار با باتری آیفون شما را از شر این نگرانی‌ها خلاص می‌کنیم.

آیا بعد از خرید آیفون باید فورا آن را شارژ کرد؟

یکی از مشکلاتی که استفاده کنندگان انواع گوشی‌های هوشمند با آن مواجه‌ هستند، نحوه صحیح شارژ کردن گوشی برای اولین بار است. راهنمای جامع کار با باتری آیفون به منظور  پاسخ به این گونه مشکلات در وب سایت تکراتو قرار گرفته است. در این قسمت یک بار برای همیشه به این معضل پاسخ خواهیم داد.

به طور معمول، به خریداران موبایل توصیه می‌شد، بعد از خرید گوشی، آن را به شارژر متصل کنند تا به حداکثر میزان ممکن شارژ شود، اما آیا در مورد آیفون نیز این مساله صدق می‌کند؟

خوشبختانه خیر! به دلیل اینکه معمولا آیفون با شارژی بیش از 50 درصد تحویل مشتریان داده می‌شوند و بنابراین نیازی نیست که آن‌ها را فورا پس از تحویل گرفتن به شارژر متصل نمود.

چقدر زمان برای شارژ آیفون نیاز است؟

نمی‌توان به طور مشخص، به میزان نگه داشتن شارژ آیفون به طور میانگین پاسخ داد، چرا که زمانی میانگینی وجود ندارد.  نیازی به گفتن نیست، 80 تا 100 درصد شارژ بسته به نوع استفاده برای طول روز شما کفایت می‌کند.


بیشتر بخوانید:

  •  آموزش شارژ سریع گوشی آیفون و آیپاد
  • چند راهنمایی ساده برای شارژ سریع باتری آیفون

مثل نکته قبلی، میزان مشخصی برای زمان مورد نیاز برای شارژ آیفون وجود ندارد. فاکتورهای مختلفی در تعیین مدت زمان شارژ آیفون شما موثر است. مثلا، چند درصد از شارژ باتری باقی مانده است؟ آیا حالت هواپیما در هنگام اتصال به شارژر فعال شده است؟ چه نوع شارژری را استفاده می‌کنید؟ -در راهنمای جامع کار با باتری آیفون به تمامی این نکات پرداخته شده است، شما را به مطالعه بخش‌های دیگر این مقاله دعوت می‎‌کنیم.-

به طور میانگین، حدود 2 ساعت و 30 دقیقه برای شارژ یک تلفن هوشمند به طور کامل کفایت می‌کند. در صورتیکه تنها یک ساعت وقت برای شارژ تلفن هوشمند خود دارید، حالت هواپیما را فعال کنید.

با فعال سازی این حالت، در کمترین زمان ممکن، به بیشترین حد از شارژ دست پیدا می‌کنید، به طور میانگین، با فعال سازی حالت هواپیما در هنگام شارژ آیفون در مدت یک ساعت، حدود 70 تا 80 درصد میزان شارژ گوشی شما افزایش پیدا می‌کند.

باتری‌های لیتیوم-یون نیز به صورتی هوشمند هستند، با اتصال آیفون به شارژر به سرعت به اندازه 80 درصد از شارژ گوشی شما تکمیل خواهد شد، اما برای رسیدن از 80 تا 100 درصد شارژ، 45 دقیقه زمان اضافی نیاز است، چرا؟ دلیل این مساله، نیاز باتری آیفون به خنک شدن و افزایش دادن میزان شارژ باتری با دقت بیشتر است.

آیا باتری آیفون قبل از شارژ شدن باید کاملا تخلیه شود؟

همانطور که در بخش اول راهنمای کار با باتری آیفون به شما آموختیم، این کار کاملا اشتباه است و باعث صدمه جدی به باتری آیفون و کاهش طول عمل آن می‌شود.

سعی کنید، شارژ باتری را بین 40 تا 80 درصد نگه دارید. تنها در شرایط خاص تا باقی ماندن 20 درصد از شارژ صبر کنید و تخلیه باتری تا کمتر از 10 درصد را، پیش از اتصال به شارژر، تنها برای مواقع اضطراری در نظر بگیرید.

اپل به کاربران خود توصیه می‌کند، هر ماه آیفون را کالیبره کنند، -در بخش اول راهنمای کار با باتری آیفون نحوه کالیبره کردن آیفون را آموختید– تا دقت تخمین میزان باقی مانده شارژ آیفون حفظ شود، اما این‌کار ضروری نیست.

باتری آیفون در طول یک ماه، مقدار زیادی از ظرفیت خود را از دست نخواهد داد؛ بنابرین بهتر است، هر سه ماه یکبار –یا بیشتر، مثلا هر شش ماه یکبار- آیفون را کالیبره کنید

آیا می‌توان هنگامی که آیفون به شارژر متصل است، از آن استفاده نمود؟

بله، البته، این سوال یک پاسخ طولانی هم دارد. هرچند افسانه‌های زیادی در مورد آسیب دیدن آیفون با انجام اینکار وجود دارد اما به طور کلی، با جواب دادن به تماس‌ها یا رد و بدل کردن پیام در هنگام اتصال به شارژر، برای آیفون مشکلی به وجود نخواهد آمد -اگر حالت هواپیما را فعال کرده باشید، این‌کار ممکن نیست-.

البته در هنگامی که آیفون به شارژر متصل است، از بازی کردن یا استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف خودداری کنید، چرا که این‌کار در نهایت باعث داغ شدن CPU شده و از آن‌جایی که باتری نیز در هنگام شارژ شدن داغ می‌شود، احتمال کمی برای بروز خطر وجود دارد؛ بنابراین از آنجایی که این کار ضروری نیست، از انجام آن خودداری نمایید.

آیا شارژ کردن آیفون در هنگام خواب ممکن است؟

اگر از بخش اول راهنمای کار با باتری آیفون با ما بوده‌اید، احتمالا پاسخ این سوال را می‌دانید، اما بله، شما می‌توانید این‌کار را مانند بسیاری از افراد دیگر انجام دهید. اما آیا شارژ کردن آیفون در هنگام خواب کار درستی است؟ آیا شارژ کردن آیفون در هنگام خواب، به باتری آن صدمه می‌زند؟ نکته قابل توجه اینکه، پاسخ به هر دو سوال اخیر، بله است!


بیشتر بخوانید:  چند ترفند برای طول عمر باتری آیفون


برخی افراد در مورد، رها کردن تلفن متصل به شارژر برای مدت طولانی به شما هشدار می‌دهند، چرا که این‌کار را موجب بروز آتش سوزی می‌دانند، البته این حرف تا حدودی صحیح است.

در شرایط نادر، -به طور خاص اگر مالک گلکسی نوت 7 بوده‌اید!- اتصال شارژر به تلفن هوشمند برای مدت طولانی موجب آتش سوزی می‌شود. حتما گزارشاتی را که مربوط به داغ شدن بیش از اندازه وسایل الکتریکی در کنار تخت خواب و آتش سوزی شده را مشاهده کرده‌اید. بنابراین، از قرار دادن آیفون زیر بالش یا محلی که امکان بروز آتش سوزی داشته باشد، در هنگام اتصال به شارژر خودداری نمایید.

دچار ترس بی‌مورد هم نشوید، چرا که احتمال بروز چنین حوادثی بسیار پایین است. البته در مورد طول عمر باتری، با اتصال گوشی به شارژر برای مدت طولانی باید نگران باشید. این‌کار باعث آسیب دیدن باتری می‌شود.

دلیل این مساله پدیده، شارژ تدریجی (trickle charge) برای نگه داشتن حداکثر شارژ باتری است. بعد از رسیدن به شارژ کامل، به مقدار کمی، شارژ گوشی تخلیه می‌شود و سپس مجددا برای رسیدن به حداکثر میزان شارژ، گوشی دوباره شارژ می‌شود.

به عنوان مثال، تلفن هوشمند به اندازه سه درصد افت شارژ پیدا کرده و دوباره شارژ می‌شود –به بیان بسیار ساده اما نه به طور دقیق، پس از شارژ کامل دیگر گوشی شارژ نخواهد شد؛ اما مصرف شارژ ادامه دارد، بنابراین شارژر مجددا مجبور به شارژ باتری پس از افت شارژ می‌شود، مترجم-

اکنون این اتفاق را تصور کنید که به طور مدام در حال رخ دادن است. مطلبی که در مورد سیکل شارژ در بخش اول راهنمای کار با باتری آیفون خواندید به خاطر بیاورید، بنابراین به سادگی تاثیر این اتفاق را در کاهش طول عمر باتری آیفون متوجه خواهید شد.

برخی افراد تاثیر اتصال شارژر به آیفون پس از شارژ کامل دستگاه را در طول عمر باتری و ظرفیت باتری نادیده می‌گیرند، انتخاب این که این عمل را انجام دهید یا از آن صرف نظر کنید، فقط با شماست.

آیا قرار دادن آیفون به صورتی که نمایشگر به سمت زمین باشد در مدت زمان شارژ گوشی موثر است؟

این قسمت یکی از عجیب‌ترین نکاتی است که در طول مقاله نحوه صحیح شارژ باتری آیفون با آن آشنا خواهید شد. برای مدتی هیچکس نمی‌دانست قرار دادن گوشی به این صورت در سرعت شارژ آن واقعا موثر بوده یا تنها یکی دیگر از افسانه‌های بی‌پایه و اساس است، اما واقعا قرار دادن صفحه گوشی به سمت زمین در سرعت شارژ آیفون موثر است.

برخی فکر می‌کنند، این‌کار به دلیل کمک جاذبه به اتصال شارژر و باتری است، بعضی نیز این را کاملا بی‌معنی می‌دانند، اما ماجرا از چه قرار است؟


بیشتر بخوانید: چند ترفند برای افزایش دوام شارژ آیفون و دیگر دستگاه های اپل


در آیفون‌هایی که با آی او اس 9 به بازار آمدند، سیستمی قرار گرفته بود که عدم مشاهده صفحه نمایش را تشخیص می‌داد –مثلا، اسکرین گوشی به سمت زمین قرار گرفته است و یا با چیزی پوشانده شده است-

بنابراین زمانی که پیامی جدید دریافت می‌شد، با ویبره یا صدای آلارم از آن مطلع می‌شدید، اما صفحه نمایش گوشی روشن نمی‌شد، و این موضوع در مصرف شارژ و سرعت شارژ آیفون موثر بود.

ممکن است این مساله، به نظر شما بی معنی جلوه کند، اما با در نظر گرفتن زمانی که هر پیام موجب روشن شدن نمایشگر آیفون می‌شود، به سادگی این مساله را درک خواهید نمود. از طرف دیگر، با قرار دادن گوشی در این حالت، دیگر به آن دسترسی نخواهید داشت، بنابراین با دریافت هر پیام، با گوشی کار نخواهید کرد و این عمل در مصرف و زمان شارژ موثر خواهد بود.

آیا باید قاب آیفون را هنگام شارژ خارج کرد؟

احتمالا اکنون نیز این کار را انجام می‌دهید، اما شاید ندانید که این کار نهایتا برای آیفون شما مفید است یا خیر؟ به طور کلی، چندان تفاوتی برداشتن یا باقی گذاشتن قاب آیفون در هنگام اتصال به شارژر ایجاد نمی‌کند، بلکه نگرانی عمده شما، باید داغ شدن باتری باشد.

اکثر قاب‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به راحتی گرما را از خود عبور بدهند، اما در مواردی نادر این انتقال گرما به درستی انجام نمی‌شود، بنابریان گوشی به شدت داغ می‌کند. البته قرار دادن گوشی به صورتی که صفحه نمایش به سمت زمین باشد، در اینجا نیز به شما کمک خواهد کرد.

داغ کردن باتری زمانی که به شارژر متصل است، یک اتفاق معمول است؛ بنابراین دچار وحشت و نگرانی بی‌مورد نشوید. اپل به کاربران خود به طور رسمی توصیه کرده، آیفون را در دمای بین 16 تا 22 درجه، شارژ و استفاده کنند که البته این دمای اتاق به صورت معمول است

کماکان می‌توانید قاب گوشی را در زمان اتصال به شارژر خارج نمایید، این‌کار حداقل به شما کمک می‌کند، آیفون و قاب را تمیز کنید!

آیا عدم استفاده از شارژر اصلی آیفون به باتری گوشی صدمه وارد می‌کند؟

در جواب این سوال باید گفت؛ خیر! شما مجبور به استفاده از شارژر اورجینال آیفون برای شارژ گوشی نخواهید بود، هرچند کمی تردید در مورد این مساله وجود دارد.

استفاده از شارژری که توسط شرکت‌های دیگر تولید می‌شود، به اندازه کافی مناسب است، اما به خاطر داشته باشید که شارژرهای ارزان قیمت ممکن است به گوشی شما صدمه بزنند. بهتر و منطقی‌تر است که از شارژر اصلی گوشی استفاده کنید.

از طرف دیگر در خرید لایتینگ کابل نیز دقت کافی را به خرج دهید، چرا‍‌‌ که ممکن است موجب داغ شدن بیش از اندازه، شوک الکتریکی و آسیب به آیفون شما بشود.

در سال 2016 موسسه استاندارد بریتانیا 400 شارژر مختلف تلفن هوشمند را مورد ارزیابی قرار داد، نکته جالب توجه این بود که تنها 3 مورد از این شارژرها، عایق لازم برای جلوگیری از شوک الکتریکی را داشتند. گیلیان گای از سیتزینز ادوایس (Citizens Advice) هشدار داد:

وسایل تقلبی الکتریکی معمولا کیفیت پایینی داشته و در بدترین شرایط، ایمنی ندارند. به علایمی که نشان دهنده تقلبی بودن کالاست، نظیر اشتباهاتی در نام برند و لوگو دقت کنید، همچنین برچسب ایمنی را چک کنید

زمانی که از معتبر بودن شرکت سازنده شارژر مطمئن نیستید، به دنبال برندهایی که می‌شناسید، بگردید و علامت ساخته شده برای آیفون را (MFi) چک کنید.

در این قسمت از راهنمای کار با باتری آیفون مطالب مفید در مورد اصول استفاده بهینه از شارژ آیفون آموختید، در قسمت آینده با شرایط مراقبت و نگهداری باتری آیفون آشنا خواهید شد.

 

بخش اول : راهنمای جامع کار با باتری آیفون (قسمت اول)

بخش دوم: راهکارهایی برای افزایش ماندگاری شارژ باتری آیفون

 

بیشتر بخوانید:

  • نحوه صحیح شارژ کردن موبایل ؛ کاهش عمر مفید باتری‌ها با شارژ در طول شب
  • برای افزایش عمر باتری لپ تاپ چه کاری می‌توان انجام داد؟
  • چگونه نسبت به وضعیت سلامتی باتری دستگاه اپل خود مطلع شویم؟

.

منبع: makeuseof

 






لپ‌تاپ‌های امروزی با توجه به بهینه شدن نمایشگرها و پردازنده‌ها و کارت گرافیک‌ها، کوچک‌تر شده‌اند ولیکن باتری نیز ظرفیت کمتری دارد و در نتیجه عمر باتری اغلب محصولات، کمتر از ۱۰ ساعت است. به مرور زمان و با فرسایش باتری، ظرفیت مفید آن کمتر هم می‌شود! سوال بسیاری از کاربران این است که آیا باید باتری لپ‌تاپ را حین اتصال به برق، خارج کرد تا عمر آن بیشتر شود و یا بیرون آوردن باتری لپ‌تاپ، اثر زیادی در عمر مفید آن ندارد؟ آیا می‌توان باتری لپ‌تاپ یا گوشی را در یخچال نگه‌داری کرد تا دیرتر خراب شود؟ سوالات دیگری مثل درصد شارژ بهینه برای استفاده از گوشی و لپ‌تاپ و تبلت نیز مطرح است.

در ادامه مسائل مختلفی را برای پاسخ به این سوالات بررسی می‌کنیم که از آن جمله می‌توان به دما و درصد شارژ باتری اشاره کرد. با ما باشید تا موضوع عمر باتری لپ‌تاپ را دقیق‌تر بررسی کنیم.

تفاوت باتری لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری

دو نوع باتری در لپ‌تاپ‌ها و دیگر وسایل الکترونیکی، کاربرد گسترده پیدا کرده است. باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری که شاید با نگاه کردن به مشخصات روی باتری، یکی از دو عبارت lithium-ion (لیتیوم-آیان تلفظ می‌شود اما یون در فارسی مصطلح است) و lithium-polymer را ببینید. از دیگر اقسام باتری‌های شارژی می‌توان به نیکل-کادمیوم و نیکل-متال هیدرید اشاره کرد که به لحاظ وزن و ظرفیت، در حد لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر نیستند و به همین جهت کمتر استفاده می‌شوند.

لیتیوم یون با ظرفیت بالاتر و فرسایش بیشتر، متداول شده است

اساساً ساختار باتری لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری یکسان است و حتی از نظر عمر مفید و ظرفیت نیز شبیه به هم هستند هر چند تفاوت‌هایی وجود دارد. معمولاً چگالی انرژی که در حقیقت مقدار انرژی ذخیره شده به ازای هر گرم وزن باتری است، در باتری‌های لیتیوم یونی بیشتر است و به همین جهت شاید مرغوب‌تر به نظر برسند اما در مقابل فرسایش ترکیبات این نوع باتری یا دقیق‌تر بگوییم، ماده‌ی الکترولیت داخل باتری نیز بیشتر است. لیتیوم پلیمر از نظر وزن و ظرفیت، وضعیت بدتری دارد اما در مقابل عمر مفید آن بیشتر است.

بنابراین هر دو تکنولوژی، مزایا و معایب خاص خود را دارند و در مجموع نمی‌توان یکی را برتر و بهتر دانست.

باتری را تا 0 درصد استفاده نکنید چرا که آسیب بیشتری می‌بیند

در هر دو نوع تکنولوژی نمی‌توان باتری را بیش از ظرفیت معینی شارژ کرد. به عبارت دیگر زمانی که سطح شارژ به ۱۰۰ درصد برسد، شارژ متوقف می‌شود و زمانی که ولتاژ از مقدار مشخصی پایین‌تر بیاید، شارژ شدن از سر گرفته می‌شود. نکته‌ی جالب توجه و مشترک این است که باتری لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری را نباید تا خالی شدن کامل، استفاده کرد چرا که در این صورت عمر مفید آن کمتر خواهد شد! علت این است که ترکیبات شیمیایی و ساختار باتری با صفر شدن میزان شارژ، بیشتر آسیب می‌بیند. حتی اگر چند درصد شارژ باقی مانده باشد هم بهتر از صفر شدن شارژ است.

آیا حین اتصال به برق، باید باتری لپ‌تاپ را خارج کرد؟

یکی از عواملی که فرسایش باتری را بیشتر و سریع‌تر می‌کند، کارکرد در دمای بالاست. زمانی که باتری را حین اتصال لپ‌تاپ به برق، در بدنه قرار دهیم، دمای باتری در مجاورت مدارات داخلی و قطعات داغی مثل پردازنده و کارت گرافیک، بیشتر می‌شود. حتی چند درجه تفاوت دمای نگهداری نیز عمر مفید را تغییر می‌دهد و بهتر است باتری را از لپ‌تاپ خارج کنید.

کسانی که لپ‌تاپ گیمینگ خریداری کرده‌اند و یا برای رندرینگ و محاسبات پیچیده و طولانی‌مدت از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند، طبعاً باتری را در مجاورت قطعات داغ قرار می‌دهند و عمر مفید آن را کاهش می‌دهند. بهتر است در این موارد، از قرار دادن باتری در بدنه، خودداری کنید.

و برعکس مثال فوق: شاید لپ‌تاپ شما کم‌مصرف است و گرمای زیادی تولید نمی‌کند و یا کاربری شما نیاز به کارکرد سنگین پردازنده و تولید گرمای شدید ندارد و به بیان ساده، دمای باتری چندان تفاوتی با حالتی که از لپ‌تاپ جدا شده، ندارد. بنابراین بد نیست باتری را در بدنه باقی بگذارید تا حین قطع شدن ناگهانی برق! باتری به عنوان منبع الکتریسیته، انجام وظیفه کند.

چه باید کرد؟‌ لپ‌تاپ با باتری یا لپ‌تاپ بدون باتری؟

با توضیحاتی که دادیم، پاسخ یکتایی برای این سوال وجود ندارد. همه چیز بسته به نوع کاربری و شرایط دارد. اگر قطعی برق محتمل است، باید باتری در بدنه باقی بماند، حتی اگر یک نرم‌افزار سنگین اجرا شده باشد و دمای باتری را بیشتر کند.

در مجموع اگر مشکل و محدودیتی وجود ندارد و می‌توان باتری را از بدنه‌ی لپ‌تاپ خارج کرد و در مکان خنک‌تری قرار داد، حتماً این کار را انجام دهید.

چند هفته از لپ‌تاپ استفاده نمی‌کنم، باتری را در یخچال بگذارم؟

متخصصین حوزه‌ی باتری و تکنولوژی امروزی باتری، توصیه می‌کنند که اگر قرار است مدتی از لپ‌تاپ استفاده نشود، بهتر است باتری را خارج کنید اما قبل از این کار، مطمئن شوید که باتری بیش از ۴۰ درصد شارژ دارد.

به مرور زمان شارژ باقی‌مانده با سرعتی بسیار پایین، تخلیه یا دشارژ می‌شود و ممکن است در گذر چند هفته، میزان شارژ به ۲۰ درصد و یا کمتر هم برسد. به یاد داشته باشید که نباید کاری کرد که سطح شارژ باتری به صفر درصد برسد و به ترکیبات شیمیایی آن، آسیب دوچندان وارد شود.

راه‌های افزایش عمر باتری لپ‌تاپ و گوشی: دمای بهینه‌ برای نگهداری باتری، خارج کردن باتری و درصد شارژ

سوالی که برخی کاربران می‌پرسند این است که باتری در دمای پایین از نظر عمر مفید وضعیت بهتری دارد اما آیا قرار دادن در یخچال راهکار خوبی است؟ توصیه‌ی متخصصین این است که نباید باتری لپ‌تاپ و گوشی را در یخچال‌های معمولی قرار داد و این کار نیز مشکلات خاصی ایجاد می‌کند. در حقیقت دمای 0 تا 5 درجه‌ی سانتی‌گراد موجب آسیب دیدن ترکیبات شیمیایی باتری می‌شود و در صورتی که بخواهیم باتری را شارژ کنیم، با مشکلات عجیبی روبرو می‌شویم.

 

عمر باتری گوشی، لپ‌تاپ، آیفون و آیپد چقدر است و چند بار می‌توان شارژ کرد؟

باتری‌های لیتیوم یونی در گذر زمان فرسایش دارند چرا که یون‌ها به تدریج روی الکترودی به اسم آند جمع شده و مهاجرتی به سمت کاتد که الکترود دیگر است، ندارند و این یعنی بار الکتریکی کمتری جابجا می‌شود و ظرفیت باتری کمتر شده است.

همیشه درصد شارژ را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید تا عمر آن چند برابر بیشتر شود

یک باتری لیتیوم یونی معمولی را می‌توان ۳۰۰ الی ۵۰۰ بار کاملاً خالی و سپس کاملاً پر کرد. اگر باتری را تا ۴۰ درصد خالی و سپس تا ۱۰۰ درصد شارژ کنیم و مجدداً این کار را انجام دهیم، ۱۵۰۰ الی ۳۰۰۰ بار می‌توان آن را پر و خالی کرد. به عبارت دیگر با استفاده کردن از ۶۰ درصد ظرفیت باتری، می‌توان عمر مفید باتری را 5 برابر بیشتر کرد! توصیه‌ی متخصصین این است که هیچ‌گاه نگذارید شارژ به صفر درصد برسد و بهتر است همیشه سطح شارژ بین ۲۰ تا ۸۰ درصد باشد. در جدول زیر تعداد سیکل‌های شارژ و دشارژ (تخلیه شدن باتری) برای حالت‌های مختلف خالی کردن باتری را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که می‌بینید می‌توان باتری را از ۱۰۰ درصد تا ۹۰ درصد خالی کرد و مجدداً تا ۱۰۰ درصد شارژ کرد. در این صورت تعداد سیکل شارژ و دشارژ تا به پایان رسیدن عمر باتری، چیزی در حدود ۱۰ هزار بار خواهد بود که عدد جالبی است اما توجه کنید که در این حالت، ۱۰ هزار بار از یک دهم ظرفیت باتری استفاده کرده‌اید که معادل ۱۰۰۰ بار استفاده از شارژ کامل باتری است. اگر ۱۵۰۰ بار از ۶۰ درصد ظرفیت باتری استفاده کنید، معادل ۹۰۰ بار استفاده از ظرفیت کامل باتری است. تفاوت زیادی بین این دو حالت وجود ندارد ولیکن در عمل استفاده کردن از فقط ۱۰ درصد ظرفیت باتری، غیر ممکن است!

درصد خالی کردن شارژ باتری

تعداد سیکل شارژ و دشارژ

۱۰۰ ۳۰۰ الی ۶۰۰ بار
۸۰ ۴۰۰ الی ۹۰۰ بار

۶۰

۶۰۰ الی ۱۵۰۰ بار

۴۰

۱۵۰۰ الی ۳۰۰۰ بار

۲۰

۱۵۰۰ الی ۹۰۰۰ بار

۱۰

۱۰۰۰۰ الی ۱۵۰۰۰ بار

عواملی که عمر باتری را کاهش می‌دهد و باتری را خراب می‌کند

دمای کاری و دمای نگهداری نسبتاً بالا: همان‌طور که اشاره شد باتری در دمای بالاتر، عمر مفید کمتری دارد و ترکیبات آن بیشتر آسیب می‌بیند.

دمای بسیار پایین: باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری را نباید در دمای 0 تا 5 درجه‌ی سانتی‌گراد نگهداری کرد. در این صورت ظرفیت باتری کاهش پیدا کرده و حین شارژ کردن مجدد، مشکلاتی خواهند داشت.

ولتاژ بالا حین شارژ: ولتاژی که برای شارژ کردن سلول‌های باتری لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری استفاده می‌شود، 4.2 ولت است. اگر باتری لپ‌تاپ یا وسیله‌ی دیگری از نوع چند سلولی باشد، هر سلول با همین ولتاژ مشخص می‌بایست شارژ شود و ولتاژ بالاتر موجب آسیب دیدن و خراب شدن باتری خواهد شد.

شوک فیزیکی و ضربه: هر نوع ضربه و آسیب دیدگی ظاهری مثل برش با چاقو، شدیداً خطرناک است و ممکن است به آتش گرفتن و حتی انفجار باتری منجر شود. کاهش ظرفیت مفید و مشکلات شارژ نیز از اتفاقات ساده است.


برای خیلی از ما لپ‌تاپ به یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای انجام کارهای روزمره‌ی مختلف تبدیل شده است. از نشان دادن نمونه کارها در یک جلسه‌ی کاری تا تماشای فیلم‌های مورد علاقه در منزل، لپ‌تاپ‌ها همه‌جا و همه‌وقت در کنار ما هستند. قطعا باتری لپ‌تاپ یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی است که آن را برای مواقع و مکان‌هایی که به برق دسترسی نداریم مناسب می‌کند. در نتیجه حفظ و نگهداری صحیح باتری لپ‌تاپ دغدغه‌ی بسیاری از ماست. در این مطلب قصد داریم شما را با مهم‌ترین نکات در زمینه‌ی نگهداری از باتری لپ‌تاپ از شیوه صحیح شارژ کردن باتری گرفته تا روش کالیبره کردن باتری لپ‌تاپ آشنا کنیم تا با رعایت آن‌ها به افزایش طول عمر باتری لپ‌تاپ خود کمک کنید.

اهمیت موضوع زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم بسیاری از باورهای قدیمی که از گذشته در ذهن مردم حک شده است در مورد نسل جدید باتری‌های لیتیومی صدق نمی‌کند. در نتیجه دست‌به‌کار شدیم و راهنمایی کامل تهیه کردیم که با مطالعه و رعایت آن می‌توانید مطمئن باشید باتری لپ‌تاپ شما همیشه در شرایط خوبی خواهد بود و به حداکثر عمر مفیدش خواهد رسید. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

آیا پدیده‌ی حافظه‌ی باتری (Battery Memory Effect) صحت دارد؟

پیش از هر چیز لازم است حقیقت را در مورد باور غلطی که در ذهن بسیاری از مردم باقی مانده روشن کنیم: حافظه‌ی باتری. بر اساس این باور اشتباه اگر شما پیش از شارژ مجدد باتری لپ‌تاپ خود را کاملا تخلیه نکنید یا آن را پیش از شارژ کامل از برق بکشید به باتری آسیب وارد خواهد شد؛ بدین ترتیب که بخشی از ظرفیت باتری که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد فراموش شده و در نتیجه ظرفیت باتری کاهش می‌یابد. به‌بیان‌دیگر بر اساس این باور بهترین حالت شارژ کردن باتری این است که اجازه دهیم سطح شارژ تا 0 درصد کاهش بیابد و سپس باتری را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنیم.

در واقع این باور در مورد باتری‌های قدیمی نیکلی صحیح بوده ولی با ورود به نسل جدید لپ‌تاپ‌ها که تقریبا همه‌ی آن‌ها از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند نه‌تنها شارژ و دشارژ کامل بیهوده است بلکه حتی می‌تواند به باتری لپ‌تاپ آسیب بزند. باتری‌های مدرن لیتیومی را می‌توان فارغ از درصد باقیمانده‌ی آن‌ها شارژ کرد و این موضوع هیچ تاثیر منفی روی عملکرد و عمر مفید آن‌ها نخواهد داشت.

آیا بهتر است هنگام استفاده از برق، باتری لپ‌تاپ را خارج کنیم؟

این سوال بسیاری از کاربران لپ‌تاپ است و ما همین الان به آن پاسخ خواهیم داد. پاسخ این سوال بسته به شرایط می‌تواند هم آری و هم خیر باشد. به‌طورکلی متصل ماندن لپ‌تاپ به منبع برق هنگامی‌که باتری به‌طور کامل شارژ شده است هیچ ضرری ندارد؛ چراکه به‌محض رسیدن سطح شارژ باتری لپ‌تاپ به ۱۰۰ درصد، ورود الکتریسیته به آن متوقف شده و جریان برق به‌طور مستقیم به سیستم پاور لپ‌تاپ هدایت خواهد شد.

نگهداری باتری لپتاپ - حرارت

بااین‌حال باقی ماندن باتری در لپ‌تاپ هنگام استفاده از منبع برق شهری می‌تواند یک ایراد داشته باشد. البته تنها درصورتی‌که سخت‌افزار لپ‌تاپ آن را در معرض حرارت بیش‌ازحد قرار دهد. بنابراین در شرایط استفاده‌ی معمولی که لپ‌تاپ بیش‌ازحد داغ نمی‌شود (دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه برای پردازنده و هارددیسک) مانعی برای باقی ماندن باتری در لپ‌تاپ وجود نخواهد داشت. ولی هنگام پردازش‌های سنگین نظیر بازی کردن (دمای بالای ۶۰ درجه) بهتر است باتری را در صورت امکان از لپ‌تاپ خارج کنید. برخلاف باور عمومی دشمن اصلی باتری‌های لیتیومی در زمانی که ۱۰۰ درصد شارژ شده‌اند باقی ماندن در برق نیست بلکه حرارت بیش‌ازحد است.

آیا دشارژ شدن کامل باتری لپ‌تاپ برای آن مضر است؟

بهتر است از تخلیه شدن کامل شارژ باتری لپ‌تاپ (رسیدن به 0 درصد یعنی جایی که لپ‌تاپ خاموش می‌شود) اجتناب کنید. این حالت به باتری لپ‌تاپ شوک زیادی وارد کرده و حتی ممکن است به آن آسیب بزند. اساسا توصیه می‌شود به‌جای رها کردن باتری تا دشارژ شدن کامل و سپس شارژ کردن کامل آن تا سقف ۱۰۰ درصد، از دشارژهای جزیی تا رسیدن به سطحی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد و شارژ کردن‌های زودبه‌زود استفاده کنید.

روش صحیح شارژ کردن لپ تاپ

چرا باتری لپ‌تاپ میزان شارژ باقیمانده را اشتباه نمایش می‌دهد؟

باتری لپ‌تاپ به سنسوری مجهز است که میزان دقیق انرژی باقیمانده‌ی آن را نشان می‌دهد. البته معمولا این سنسور در اثر چرخه‌های مکرر شارژ و دشارژ به‌مرور زمان دقت خود را از دست می‌دهد. دقیق نبودن سنسور باتری می‌تواند منجر به نمایش میزان اشتباهی از شارژ توسط لپ‌تاپ شود. ممکن است لپ‌تاپ به شما نشان دهد که باتری هنوز ۱۰ درصد شارژ دارد درحالی‌که میزان واقعی شارژ بسیار کمتر است. خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ می‌تواند نتیجه‌ی چنین خطایی باشد.

کالیبره کردن باتری لپ‌تاپ به چه معنی است و چگونه انجام می‌شود؟

برخی از لپ‌تاپ‌ها به ابزارهایی برای کالیبره کردن مجدد سنسور باتری مجهز هستند که البته کاری بیشتر از انجام دادن یک دشارژ و شارژ کامل انجام نمی‌دهند. برای کالیبره کردن سنسور باتری بهتر است حدودا پس از هر ۳۰ چرخه‌ی شارژ یک بار باتری لپ‌تاپ را بدون وقفه به‌طور کامل دشارژ کرده و سپس آن را بدون وقفه به‌طور کامل شارژ کنید.

توجه داشته باشید که یک چرخه‌ی شارژ کامل به معنی استفاده از کل (۱۰۰٪) ظرفیت باتری است ولی لزوما این اتفاق نباید یکجا صورت پذیرد. برای مثال ممکن است امروز نیمی از ظرفیت باتری را استفاده کرده و سپس آن را دوباره کاملا شارژ کنید و فردا همین کار را مجددا انجام دهید. مجموع این دو روز یک چرخه‌ی شارژ محسوب می‌شود. در نتیجه بسته به نحوه‌ی استفاده‌ی شما تکمیل شدن یک چرخه‌ی کامل شارژ ممکن است چند روز به طول انجامد. باتری‌های لیتیومی تعداد محدودی (معمولا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰) چرخه‌ی شارژ دارند و ظرفیت آن‌ها به‌مرور کاهش می‌یابد.

کالیبره کردن باتری لپ تاپ

صحیح‌ترین روش کالیبره کردن باتری لپ‌تاپ شامل مراحل زیر است:

1. باتری را به‌طور کامل (۱۰۰٪) شارژ کنید.

2. پس از شارژ کامل حدودا دو ساعت به باتری استراحت دهید تا گرمای ناشی از پروسه‌ی شارژ شدن کاملا خارج شود. در طول این مدت می‌توانید با حفظ اتصال به منبع برق از لپ‌تاپ برای کاربردهای سبک استفاده کنید.

3. لپ‌تاپ را از برق جدا کرده و با توجه به تصاویر زیر آن را برای رفتن خودکار به حالت هایبرنت هنگام رسیدن شارژ باتری به 5٪ تنظیم کنید. اگر امکان تنظیم روی 5٪ وجود ندارد این مقدار را روی پایین‌ترین عدد ممکن بگذارید. توجه کنید که هرگز این مقدار نباید کمتر از 5٪ باشد. برای بزرگ شدن تصاویر روی آن‌ها کلیک کنید.

نگهداری باتری لپتاپ - کالیبره کردن ۰۱
نگهداری باتری لپتاپ - کالیبره کردن ۰۲

4. لپ‌تاپ را روشن رها کنید تا به‌صورت بدون وقفه شارژ باتری کم شود و نهایتا به حالت هایبرنت برود. در طول این مدت می‌توانید از لپ‌تاپ مثل مواقع عادی استفاده کنید.

5. زمانی که لپ‌تاپ به‌صورت خودکار خاموش (هایبرنت) شد آن را برای 5 ساعت یا حتی بیشتر در همین حالت رها کنید.

6. لپ‌تاپ را به برق وصل کنید و اجازه دهید باتری به‌صورت بدون وقفه به‌طور کامل (۱۰۰٪) شارژ شود. در طول این مدت هم می‌توانید از لپ‌تاپ مثل مواقع عادی استفاده کنید.

اگر پس از کالیبره کردن، باتری لپ‌تاپ خود را با نرم‌افزارهای مخصوص تست کنید معمولا «سطح فرسایش» (Wear Level) بیشتری را گزارش می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از مردم فکر می‌کنند کالیبره کردن کار مضری است. این تفکر صحیح نیست چرا که افزایش سطح فرسایش باتری در اثر کالیبره شده اتفاق نیفتاده بلکه اساسا باتری پیش از کالیبره شدن ظرفیت خود را صحیح گزارش نمی‌داده است. کالیبره کردن باتری ضروری است چرا که مانع از بروز اتفاقات ناخوشایندی نظیر خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ در وسط یک ارائه‌ی بسیار مهم می‌شود، درحالی‌که به‌ظاهر باتری لپ‌تاپ هنوز ۳۰ درصد شارژ داشته است.

چگونه باید باتری را برای مدت طولانی انبار کنیم؟

اگر قصد دارید باتری لپ‌تاپ خود را برای مدت طولانی بدون استفاده نگهداری کنید لازم است قبل از این کار شارژ آن را به حدود ۴۰ درصد برسانید. همچنین محل نگهداری باید تا جای ممکن خشک و تمیز باشد. باتری را می‌توان در یخچال یا سردخانه (دمای بین 0 تا ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) نگهداری کرد، ولی به‌شرط این‌که نسبت به رطوبت کاملا عایق‌بندی شده باشد. بار دیگر لازم است یادآوری کنیم که بدترین دشمن باتری‌های لیتیومی حرارت است. بنابراین رها کردن باتری در صندوق عقب خودرو در روزهای گرم تابستان می‌تواند به نابود شدن آن کمک زیادی بکند.

چه زمان باید یک باتری جدید برای لپ‌تاپ بخریم؟

پیشنهاد می‌شود تنها زمانی به فکر خریدن یک باتری جدید بیفتید که ظرفیت باتری فعلی لپ‌تاپ شما بسیار کاهش یافته باشد. اگر زود اقدام به خریداری باتری جدید کنید بلااستفاده ماندن منجر به خراب شدن آن خواهد شد. اگر به هر دلیل مجبور شدید باتری اضافه‌ی خود را بدون استفاده نگهداری کنید نکاتی که پیش‌ازاین گفته شد حتما باید هنگام انبار کردن آن رعایت شود. جدا از این موارد هنگام خریداری باتری جدید دقت کنید زمان زیادی از تاریخ تولید آن نگذشته باشد.

منبع: Battery University