پزشکی و سلامت

قرص خواب که عوارض نداشته باشه

گاهی‌اوقات که استرس همهٔ وجودتان را فرا می‌گیرد، در سفر هستید یا با مشکلات دیگری در زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، خوابیدن سخت می‌شود. مشغول بودن فکر، طولانی بودن ساعات کاری، احساس عذاب‌وجدان و … می‌توانند دلایل بی‌خوابی باشند و اگر این مشکل طولانی‌مدت شود، ممکن است روی عملکرد روزانه‌ی شما تأثیر بگذارد. استفاده از قرص خواب با مشورت پزشک می‌تواند یکی از راه‌حل‌های درمان این مشکل باشد. در این مقاله چطور شما را با درمان بی خوابی، انواع قرص خواب آور و نکات مربوط به نحوهٔ مصرف آن‌ها، انواع قرص ها و داروهای ضد افسردگی آرام بخش و عوارض قرص خواب آشنا خواهیم کرد.

آیا بی خوابی درمان دارد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که بله، بی‌خوابی درمان دارد. به کمک درمان‌های شناختی می‌توان متوجه تغییرات رفتاری ناشی از بی خوابی در افراد شد و از این طریق، بی‌خوابی مداوم را درمان کرد. ورزش کردن مداوم، داشتن برنامهٔ خواب مشخص، استراحت نیم‌روزی (چُرت زدن کوتاه‌مدت) و پرهیز از مصرف کافئین می‌تواند به درمان بی‌خوابی کمک شایانی بکند. در برخی از موارد هم نیاز به مصرف انواع قرص خواب به‌وجود می‌آید.

اطلاعات موردنیاز برای مصرف انواع قرص خواب آور

مصرف انواع قرص خواب باعث راحت‌تر خوابیدن یا افزایش مدت خواب می‌شود. در برخی از افراد هم این دو مورد به‌صورت هم‌زمان رخ می‌دهد. مزایا و مضرات مصرف انواع قرص‌های خواب با یکدیگر متفاوت است. پزشک برای تجویز قرص خواب باید:

  • با پرسش از بیمار از الگوی خواب او آگاهی پیدا کند؛
  • آزمایش‌هایی برای اطمینان از وجود یا عدم وجود سایر مشکلات پزشکی انجام بدهد؛
  • دربارهٔ مدت، شیوهٔ مصرف، و اَشکال داروی خواب با بیمار صحبت کند؛ مثلا اینکه داروی خواب به‌شکل قرص، اسپری دهانی یا قرص حل‌شدنی باشد.
  • با هدف تعیین فواید و عوارض جانبی قرص خواب، آن را به‌صورت موقتی برای بیمار تجویز کند؛
  • در صورت اثرگذار نبودن قرص قبلی، بعد از پایان دورهٔ مصرف دربارهٔ سوابق تغییر قرص خواب از بیمار سؤال کند؛
  • قرص‌های ژنریکی را که نسبت به برندهای معروف کم‌هزینه‌تر هستند بررسی و به بیمار معرفی کند.

آشنایی با انواع قرص خواب آور

داروی خواب کمک به افزایش مدت خواب خواب‌آور ایجاد وابستگی در بیمار
دوکسپین (سیلنور)
استازولام
اسزوپیکولن (لونستا)
راملتئون (روزرم)
تمازپام (رستوریل)
تریازولام (هالسیون)
زالپلون (سوناتا)
زولپیدم (آمبین، ادلوآر، اینترمزو، زولپیمیست)
زولپیدم برای مصرف بلندمدت (آمبین. سی‌.آر)
سوورکسانت (بلسومرا)

1. بنزودیازپین

این دسته از قرص‌های خواب‌آور که شامل امازپام، تریازولام و… هستند به رفع اختلالات خواب مانند راه رفتن در خواب یا کابوس‌ دیدن کمک می‌کنند. اما باید مراقب عوارض آنها مانند خواب‌آلودگی در طول روز و اعتیادی که به‌همراه می‌آورند هم باشید.

2. دوکسپین (سیلنور)

این قرص هم با مسدود کردن گیرنده‌های هیستامین به خواب بهتر کمک می‌کنند. تنها در صورتی از این قرص استفاده کنید که فرصت 7 تا 8 ساعت خوابیدن را داشته باشید.

3. اسزوپیکلون (لونستا)

این قرص هم باعث می‌شود که زود به خواب بروید. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد با مصرف این قرص حدود 7 تا 8 ساعت به خواب می‌روند. تنها زمانی از این قرص استفاده کنید که امکان استراحت و خواب کافی به میزان 7 تا 8 ساعت برایتان وجود داشته باشد. زیرا در غیر این صورت، گیجی و خواب آلودگی در روز بعد به سراغ‌تان خواهد آمد. به‌خاطر عوارض جانبی محتملی که اسزوپیکلون دارد، سازمان غذاودارو، شروع مصرف را از 1 میلی‌گرم بیشتر پیشنهاد نمی‌کند.

4. راملتئون (روزرم)

عملکرد این قرص خواب با موارد دیگر متفاوت است. راملتئون به‌جای تأثیر روی اعصاب مرکزی، روی چرخهٔ بیداری اثر می‌گذارد. این قرص برای افرادی که برای به خواب رفتن دچار مشکل می‌شوند، بسیار مناسب است. راملتئون را می‌توان در بلندمدت مصرف کرد و وابستگی و اعتیاد هم به‌همراه ندارد.

5. سوورکسانت (بلسومرا)

این قرص هم باعث انسداد عملکرد هورمونی می‌شود که علت بیداری و بی‌خوابی است. سوورکسانت در روز بعد از مصرف، کمی خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند، اما برای به خواب رفتن و بیدار نشدن در حین خواب مؤثر است.

6. زالپلون (سوناتا)

در میان انواع قرص خواب جدید، مدت ماندگاری زالپلون در بدن از همه کمتر است. یعنی به خوابیدن بدون قرص کمک می‌کند و به‌عنوان محرکی برای به خواب رفتن استفاده می‌شود. مثلا اگر ساعت 2 نیمه‌شب شده است و هنوز بیدار هستید، بهتر است از این قرص استفاده کنید. صبح روز بعد هم دچار خواب‌آلودگی نخواهید شد. اما اگر می‌خواهید در طول شب بیدار شوید، مصرف این قرص گزینهٔ خوبی نیست.

7. زولپیدم (آمبین، ادلوآر، اینترمزو، زولپیمیست)

این قرص‌ها هم خواب‌آورند. آمبین سی‌.آر یکی از انواع رایج این قرص در بازار است که به شما کمک می‌کند به رختخواب رفته و مدت طولانی‌تری در خواب باشید. تأثیر این نوع از قرص های خواب، مدتی طولانی در بدن باقی می‌مانند. به‌همین خاطر بعد از مصرف این قرص‌ها نباید کارهایی نظیری رانندگی انجام داد. فقط زمانی زولپیدم را مصرف کنید که مطمئن هستید امکان خوابیدن به‌مدت 7 تا 8 ساعت برایتان وجود دارد. سازمان غذاوداروی آمریکا، این قرص را در قالب اسپری و با نام زولپیمیست به بازار عرضه کرده است.

8. داروهای کمکی بدون نسخه برای خواب

بیشتر قرص‌های خواب، آنتی‌هیستامین هستند. هیچ شواهدی مبنی بر مفید بودن آنها برای رفع بی‌خوابی وجود ندارد. ضمن اینکه روز بعد از مصرف، خواب‌آلودگی به‌همراه می‌‌آورند. این داروها بدون نسخه به‌فروش می‌رسند، اما اگر داروهای دیگری مثل داروی سرماخوردگی یا حساسیت مصرف می‌کنید، امکان دارد سهوا میزان آنتی هیستامین در بدن‌تان زیادتر از حد لازم شود.

عوارض جانبی انواع قرص خواب چیست؟

همیشه قبل از مصرف قرص های خواب باید دربارهٔ عوارض جانبی آنها از پزشک سؤال کنید. بنا به نوع قرصی که مصرف می‌کنید، ممکن است عوارض جانبی مختلفی نظیر موارد زیر برایتان پیش آید:

  • سرگیجه و منگی که موجب افتادن فرد بر زمین می‌شود؛
  • سردرد؛
  • مشکلاتی در دستگاه گوارش مثل اسهال و تهوع؛
  • خواب‌آلودگی طولانی‌مدت در اثر مصرف قرص های خوابی که برای طولانی‌شدن مدت خواب استفاده می‌شوند؛
  • واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌های شدید؛
  • مشکلاتی در عملکرد روزانه و حافظه؛
  • مشکلاتی در رانندگی و غذا خوردن به‌واسطهٔ عدم بیداری و هوشیاری کامل.

انواع قرص های ضد افسردگی با خاصیت آرام‌بخشی را بشناسید

گاهی‌اوقات، داروهای ضد افسردگی با دُزهای مصرفی پایین می‌توانند به رفع مشکلات بی‌خوابی کمک کنند. هر چند که عموم مردم به‌خاطر این کاربرد داروهای افسردگی، به‌طور گسترده از آن استفاده می‌کنند، اما سازمان جهانی غذاوداروی آمریکا، قرص‌های ضدافسردگی را برای رفع بی‌خوابی مجاز اعلام نکرده است. اگر بی‌خوابی یکی از عوارض افسردگی و اضطراب باشد، مصرف قرص‌های افسردگی به رفع هر دو مشکل به‌طور هم‌زمان کمک خواهد کرد. مثال‌هایی از قرص‌های ضدافسردگی به شرح زیر است:

  • آمی‌تریپتیلین (Amitriptyline)؛
  • میرتازاپین یا رمرون (Mirtazapine)؛
  • تارزودون (Trazodone).

عوارض جانبی قرص های ضد افسردگی با خاصیت آرام‌بخشی چیست؟

قرص‌های ضدافسردگی با خواص آرام‌بخشی هم دارای عوارض جانبی هستند:

  • سرگیجه و مَنگی؛
  • سردرد؛
  • خواب‌آلودگی دائمی؛
  • خشکی دهان؛
  • حالت تهوع؛
  • ضربان قلب نامنظم؛
  • افزایش وزن؛
  • اختلال در حافظه و کارهای روزانه؛
  • یبوست.

نکات مراقبتی دربارهٔ مصرف قرص های خواب‌ چیست؟

مصرف انواع قرص خواب با نسخه و در مواردی قرص های خواب بدون نسخه، مانند قرص‌های ضدافسردگی می‌توانند موجب خطراتی برای افراد باردار، شیرده یا افراد مسن‌تر بشوند. افتادن از تخت و سقوط بر زمین در اثر مصرف قرص های خواب‌آور از جمله مشکلات رایجی است که برای افراد پیش می‌آید. برای ممانعت از بروز مشکلاتی از این دست، پزشکان معمولا برای افراد مسن، مقدار مصرف یا دُز کمتری تجویز می‌کنند.

بیماری های کلیوی، فشار خون پایین، کَژآهنگی یا آریتمی قلب، سابقهٔ تشنج و …، باعث ایجاد محدودیت در انتخاب‌ قرص های خواب‌آور می‌شوند. حتی ممکن است، داروهایی که پزشک تجویز می‌کند یا داروهای خواب‌آوری که برای کمک به رفع بی‌خوابی روانهٔ بازار می‌شوند نیز با داروهای مصرفی دیگر فرد، تداخل داشته باشند. بعضی از انواع قرص خواب هم با خود، اعتیاد و وابستگی به‌همراه می‌آورند؛ پس باید هنگام مصرف از دستورات پزشک تبعیت شود.

مصرف قرص خواب چگونه است؟

اگر تلاش‌هایتان برای رفع بی‌خوابی نتیجه‌ای به‌همراه نداشته است، استفاده از انواع قرص خواب با نسخه هم می‌تواند یک راه چاره باشد. فقط باید هنگام مصرف آنها به نکات زیر توجه کنید:

معاینهٔ پزشکی

قبل از مصرف قرص خواب، بهتر است برای معاینه‌ای کلی به پزشک مراجعه کنید. اغلب، پزشکان می‌توانند دلایل خاص دچار شدن به بی‌خوابی را تشخیص بدهند. درصورتی‌که بیش از چند هفته از مصرف قرص خواب‌تان می‌گذرد، دربارهٔ شیوهٔ اثربخشی دارو با پزشک مشورت کنید.

مطالعهٔ دستورالعمل مصرف قرص خواب

با مطالعهٔ شیوهٔ مصرف دارو باید از شیوه و زمان مصرف کاملا اطلاع پیدا کنید. عوارض جانبی مصرف هم معمولا در بروشور معرفی قرار می‌گیرد. در صورت وجود هرگونه ابهام باید از پزشک یا داروساز کمک بگیرید.

مصرف قرص فقط در هنگام رفتن به رختخواب

انواع قرص خواب روی هوشیاری اثر می‌گذارند. پس برای پرهیز از وقوع خطر، بهتر است بعد از پایان فعالیت‌های روزانه و در هنگام رفتن به رختخواب مصرف شوند.

مصرف قرص خواب در صورت داشتن زمان کافی برای خواب کامل

تنها در صورتی از قرص های خواب استفاده کنید که مطمئن هستید امکان خوابیدن کامل به‌مدت هفت تا هشت ساعت برایتان مقدور است. در غیر این‌ صورت بهتر است به سراغ مصرف قرص های خوابی بروید که برای خواب به‌مدت حداقل 4 ساعت تنظیم و تهیه شده‌اند. این قرص‌ها باعث بیدار شدن از خواب در شب می‌شوند.

توجه به عوارض جانبی

اگر در طول روز با مصرف قرص، حالت گیجی و خواب‌آلودگی دارید یا عوارض جانبی دیگری را در خود مشاهده می‌کنید، باید با پزشک دربارهٔ تغییر دُز مصرفی یا قطع آن مشورت کنید. شب قبل از فعالیت یا رویدادی مهم نباید از قرصی جدید استفاده کنید، زیرا نمی‌دانید که عوارض مصرف در روز بعد چگونه خواهد بود.

پرهیز از مصرف الکل

هیچ‌گاه نباید الکل و قرص های خواب را باهم مصرف کنید. عوارض مصرف هم‌زمان این دو ماده می‌تواند به‌شکل گیجی، سرگیجه و غش کردن ظاهر شود. ترکیب الکل با برخی داروهای خواب منجر به کندی تنفس و کُما می‌شود. ضمن اینکه الکل بی‌خوابی هم می‌آورد.

پیروی از نسخهٔ پزشک

برخی از انواع قرص خواب فقط برای مصرف در کوتاه‌مدت هستند. برای استفاده از قرص خواب با پزشک مشورت کنید و بیش از دُز تجویزشده، قرص مصرف نکنید. حتی اگر میزان دوز تجویزشده از سوی پزشک مؤثر واقع نمی‌شود، باز هم بدون اجازه او دست به افزایش میزان مصرف نزنید.

توجه به نکات لازم برای قطع مصرف

برای قطع مصرف انواع قرص خواب هم باید از دستورالعملی که روی جعبه نوشته شده یا پزشک به شما می‌گوید، کاملا پیروی کنید. برخی از انواع قرص خواب را باید به‌تدریج کنار گذاشت. یادتان باشد که چند روز بعد از ترک قرص‌ها ممکن است، بی‌خوابی موقتی به سراغ‌تان بیاید.

اگر مصرف قرص هم چاره‌ساز نباشد، باید از پزشک برای معرفی گزینه‌های دیگر کمک بگیرید.


تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:
علائم مشابه کرونا
خون دماغ یا گوش درد
مشکل در بلع
خون در مدفوع
اختلال خواب
درد کمر، پا، دست یا زانو
سردرد
معده درد یا حالت تهوع
زخم مداوم دهانی
سرفۀ مزمن
اضطراب و استرس

هر جایی که هستی، بدون مراجعه به آزمایشگاه، تست کرونا بده!

تست کرونا در محل

خون دماغ یا گوش درد

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره


مشکل در بلع

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره


خون در مدفوع

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره


اختلال خواب

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

اختلالات خواب گروهی از بیماری ‌ها هستند که توانایی فرد برای خوابیدن به طور منظم را تحت تاثیر قرار می‌ دهند. شیوع این اختلالات، چه به سبب بیماری زمینه ‌ای و چه به سبب اضطراب بیش از حد، در دنیا در حال افزایش است. در واقع، بیش از 75 درصد انسان هایی که بین 20 تا 59 سال داشتند اختلالات خواب به طور نسبتا منظم را گزارش می ‌کنند.

بیشتر افراد، گهگاه مشکلات خواب را به سبب اضطراب، برنامه‌ های سخت روزانه و دیگر تاثیرات بیرونی تجربه می‌ کنند. با این وجود، زمانی که این مشکلات شروع به رخ دادن به طور منظم کنند و با زندگی روزمره تداخل کنند، ممکن است وجود یک اختلال خواب را نشان دهند.

بسته به نوع اختلال خواب، افراد ممکن است در به خواب رفتن مشکل داشته و در طول روز احساس خستگی شدید کنند. کمبود خواب می ‌تواند اثر منفی بر انرژی، خلق، تمرکز و سلامت عمومی داشته باشد.

مشاهده بیشتر : بهترین پزشکان روانپزشک

در برخی موارد، اختلالات خواب می ‌تواند علامت یک مشکل پزشکی یا بیماری روانی دیگر باشد. این مشکلات خواب ممکن است در نهایت با درمان علت زمینه ‌ای از بین بروند. زمانی‌که اختلالات خواب توسط بیماری دیگری ایجاد نشده باشند، از نظر روانشناسان و روانپزشکان درمان به طور معمول شامل ترکیبی از درمان‌ های دارویی و تغییرات سبک زندگی است.

دریافت تشخیص و درمان به محض مشکوک شدن به وجود اختلال خواب، حائز اهمیت است. اثرات منفی اختلالات خواب در صورت درمان نشدن، می‌ تواند منجر به عواقب بیشتری برای سلامت فرد شود. این اختلالات هم‌چنین می ‌توانند عملکرد شما در محل کار را تحت تاثیر قرار داده، باعث ایجاد تنش در روابط شخصی شده و توانایی شما برای انجام کار های روزمره را مختل کند.

علائم اختلالات خواب چیست؟

علائم می ‌توانند بسته به شدت و نوع اختلال خواب، تفاوت داشته باشند. هم‌چنین، ممکن است درصورت ناشی شدن اختلال خواب از یک بیماری دیگر، علائم متفاوتی بروز کند. با این وجود، علائم عمومی اختلالات خواب شامل موارد زیر است:

  • مشکل در به خواب رفتن یا در خواب ماندن
  • خستگی در طول روز
  • اشتیاق زیاد به چرت زدن در طول روز
  • تحریک ‌پذیری یا اضطراب
  • فقدان تمرکز
  • افسردگی

چه چیزی سبب اختلالات خواب می ‌شود؟

شرایط، بیماری ‌ها و اختلالات بسیاری می‌ توانند سبب مشکلات خواب شوند. در بسیاری از موارد، اختلالات خواب در نتیجه‌ ی یک مشکل زمینه ‌ای سلامت ایجاد می ‌شوند.

آلرژی ‌ها و مشکلات تنفسی

آلرژی، سرماخوردگی و عفونت ‌های سیستم تنفسی فوقانی می ‌توانند تنفس را در هنگام شب چالش برانگیز کنند. ناتوانی در تنفس از طریق بینی نیز می‌ تواند باعث دشواری ‌های خواب شود.

مشاهده بیشتر : دکتر متخصص آلرژی

ادرار مکرر شبانه

ادرار مکرر شبانه ممکن است با وادار کردن شما به بیدار شدن در طول شب، خواب شما را مختل کند. عدم تعادل هورمون‌ ها و بیماری ‌های مجاری ادراری ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد. (اگر ادرار مکرر شما همراه با درد یا خونریزی است، فورا با پزشک تماس بگیرید.)

درد مزمن

درد مزمن می ‌تواند به خواب رفتن را دشوار سازد. درد حتی ممکن است بعد از به خواب رفتنتان، شما را بیدار کند. برخی از رایج‌ ترین دلایل درد مزمن شامل موارد زیر است:

  • آرتروز
  • سندروم خستگی مزمن
  • فیبرومیالژی
  • بیماری التهابی روده
  • سردرد های مزمن
  • کمردرد مداوم

در برخی موارد، درد مزمن ممکن است حتی توسط اختلالات خواب، تشدید شود. برای مثال، پزشکان بر این باورند که ابتلا به فیبرومیالژی ممکن است با مشکلات خواب در ارتباط باشد.

اضطراب و تشویش

اضطراب و تشویش اغلب اثر منفی بر روی کیفیت خواب دارند. خوابیدن یا در خواب ماندن می ‌تواند برای شما مشکل شود. کابوس ‌ها، حرف زدن یا راه رفتن در هنگام خواب نیز ممکن است خواب شما را مختل کند.

انواع مختلف اختلالات خواب شامل چه مواردی است؟

انواع مختلفی از اختلالات خواب وجود دارد. برخی ممکن است به سبب یک بیماری زمینه ‌ای ایجاد شده باشند.

مشاهده بیشتر : دکتر و متخصص روانشناس

بی‌خوابی

بی‌خوابی، به ناتوانی در به خواب رفتن یا در خواب ماندن اشاره می‌ کند. این اختلال می‌ تواند به سبب پرواز زدگی، اضطراب و تشویش، هورمون ‌ها یا مشکلات گوارشی ایجاد شود. هم‌چنین، بی ‌خوابی ممکن است علامت بیماری دیگری باشد. بی‌ خوابی می ‌تواند برای سلامت عمومی شما و کیفیت زندگیتان، به سبب ایجاد موارد زیر، مشکل‌آفرین باشد:

    • افسردگی
    • مشکل در تمرکز
    • تحریک پذیری
    • افزایش وزن
  • مختل شدن عملکرد در محیط کار یا مدرسه

متاسفانه، بی ‌خوابی در دنیا بسیار شایع است. تقریبا 50 درصد بالغین حداقل یک بار در طول زندگی خود این اختلال را تجربه کرده ‌اند. بی‌ خوابی، شایع ‌ترین اختلال خواب در بین زنان و بالغین در سن ‌های بالاتر است.

بی ‌خوابی معمولا در یکی از انواع زیر طبقه ‌بندی می ‌شود:

  • مزمن، که در آن بی ‌خوابی به طور مزمن برای حداقل یک ماه رخ دهد
  • متناوب، که در آن بی ‌خوابی به طور دوره ‌ای رخ می ‌دهد
  • گذرا، که در آن بی ‌خوابی هربار برای تنها چند شب رخ می ‌دهد

آپنه‌ یا وقفه‌ ی تنفسی در هنگام خواب

آپنه‌ ی خواب به صورت وقفه در تنفس در طول خواب تعریف می ‌شود. این اختلال یک بیماری جدی است که باعث ورود مقادیر کم ‌تر اکسیژن به بدن می ‌شود. هم ‌چنین، آپنه می‌ تواند شما را در طول شب از خواب بیدار کند.

خواب‌ پریشی

خواب ‌پریشی دسته ‌ای از اختلالات خواب است که باعث حرکات و رفتار های غیر عادی در طول خواب می‌ شود. این رفتار ها، شامل موارد زیر است:

  • خواب‌ گردی یا راه رفتن در هنگام خواب
  • حرف زدن در هنگام خواب
  • ناله کردن
  • کابوس دیدن
  • شب ادراری
  • دندان ‌قروچه یا فشردن فک‌ ها روی هم

سندروم پای بی ‌قرار

سندروم پای بی ‌قرار (RLS: Restless Leg Syndrome) یک نیاز مقاومت ناپذیر به تکان دادن پا هاست. این اشتیاق گاهی همراه با یک احساس مور مور شدن در پا هاست. با این‌که این علائم ممکن است در طول روز نیز اتفاق بیافتند، شیوع آن‌ ها در شب بیشتر است. RLS اغلب وابسته به بیماری‌ های خاص، مانند ADHD یا پارکینسون است ولی علت دقیق آن همواره مشخص نیست.

نارکولپسی یا حمله‌ ی خواب

نارکولپسی به صورت حمله ‌های خواب که در طول روز اتفاق می ‌افتند، تعریف می ‌شود. این به این معناست که شما به طور ناگهانی و بدون هیچ هشدار قبلی، احساس خستگی شدید کرده و به خواب می ‌روید. این اختلال می ‌تواند باعث فلج خواب نیز شود که در آن شما بلافاصله بعد از بیدار شدن، از نظر فیزیکی قادر به حرکت نخواهید بود. گرچه، نارکولپسی ممکن است به تنهایی رخ دهد، وابسته به اختلالات نورولوژیک به‌خصوص مانند مولتیپل اسکلروزیس نیز می ‌تواند باشد.

بیشتر بخوانید: اختلال خواب در کودکان

اختلالات خواب چگونه تشخیص داده می ‌شوند؟

روانشناس یا روانپزشک شما ابتدا یک معاینه‌ ی فیزیکی انجام داده و اطلاعات لازم در مورد علائم و سوابق پزشکی شما را جمع‌ آوری می‌ کند. پزشک، تست‌ های متنوعی، از جمله موارد زیر را درخواست خواهد کرد:

  • پلی‌سومنوگرافی یا آزمایش چندگانه‌ ی خواب: یک مطالعه‌ ی خواب که سطح اکسیژن، حرکات بدن و امواج مغزی را در جهت بررسی این ‌که چگونه خواب را مختل می ‌کنند، ارزیابی می ‌کند.
  • الکتروانسفالوگرام یا نوار مغزی: تستی که فعالیت الکتریکی مغز شما را ارزیابی کرده و هرگونه مشکلات بالقوه‌ ی وابسته به فعالیت ثبت شده را شناسایی می ‌کند.
  • آزمایش خون ژنتیک: یک آزمایش خون که به طور معمول برای تشخیص نارکولپسی و دیگر بیماری ‌های زمینه ‌ای که ممکن است سبب اختلالات خواب شده باشند، استفاده می ‌شود.

این تست‌ ها می ‌توانند در تعین درمان مناسب برای اختلالات خواب، حیاتی باشند.

اختلالات خواب چگونه درمان می‌ شوند؟

درمان اختلالات خواب می‌ تواند بسته به نوع و علت زمینه‌ ای آن‌ ها متنوع باشد. با این وجود، درمان عموما شامل ترکیبی از درمان‌ های پزشکی و تغییرات سبک زندگی است.

درمان ‌های پزشکی

درمان ‌های دارویی و پزشکی برای اختلالات خواب ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • قرص ‌های خواب
  • مکمل ‌های ملاتونین
  • دارو های آلرژی یا سرماخوردگی
  • دارو های بیماری‌ های زمینه ‌ای ایجاد کننده ‌ی اختلالات خواب
  • دستگاه تنفسی یا جراحی (معمولا برای آپنه ‌ی خواب)
  • محافظ دندان (معمولا برای دندان ‌قروچه)

تغییرات سبک زندگی

اصلاح سبک زندگی، مخصوصا در صورت همراه شدن با درمان های پزشکی، می‌ تواند کیفیت خواب شما را تا حد زیادی بهبود دهد. شما ممکن است بخواهید انجام موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • وارد کردن مقادیر بیشتری از سبزیجات و ماهی به رژیم‌ غذایی خود و کاهش مصرف شکر
  • کاهش اضطراب و تشویش از طریق ورزش
  • ایجاد یک برنامه‎‌ ی خواب منظم و پایبند ماندن به آن
  • نوشیدن کمتر آب قبل از خواب
  • محدود کردن مصرف کافئین، مخصوصا در اواخر بعداز ظهر یا غروب
  • کاهش مصرف تنباکو و الکل
  • خوردن وعده‌ های کربوهیدراتی کوچک ‌تر قبل از خواب

به خواب رفتن و بیدار شدن در یک زمان مشخص در هر روز نیز می‌ تواند کیفیت خواب شما را به طور چشم‌ گیری افزایش دهد. گرچه ممکن است وسوسه شوید که در تعطیلات بیشتر بخوابید، باید بدانید که خواب بیشتر در تعطیلات، به خواب رفتن و بیدار شدن در طول هفته را مشکل ‌تر می ‌کند.

دورنگاه فرد مبتلا به اختلال خواب چگونه است؟

اثرات اختلالات خواب می‌ تواند آنقدر آزار دهنده باشد که شما احتمالا به دنبال تسکین فوری خواهید بود. متاسفانه، حل موارد طولانی ‌مدت می‌ تواند بیشتر طول بکشد. با این‌حال، اگر شما به برنامه ‌ی درمانی خود پایبند مانده و به طور منظم با پزشکتان در ارتباط باشید، در نهایت می‌ توانید بهترین راه برای خواب بهتر را بیابید.

اگر خوابتان نمی برد، این نوشته پاسخ شما را دارد.

[sibwp_form id=6]

 46,043 بازدید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 42


بی‌خوابی و اختلال در خواب شبانه مشکلی بسیار آزار دهنده است که موجب می‌شود تا صبح فردا با کرختی و بی‌حوصلگی از خواب بیدار شوید و تمام طول روز را با خواب‌آلودگی طی نمایید. برای رفع این مشکل چه باید کرد؟ یکی از ساده‌ترین راهکارها مراجعه به پزشک و مصرف دارو است اما اگر ترجیح می‌دهید تا از راهکارها و درمان‌های خانگی برای بهبود مشکل خواب استفاده کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله از مجله آنلاین مثبت سبز قویترین داروی گیاهی خواب آور را به شما همراهان همیشگی معرفی خواهیم کرد.

بی خوابی چه دلایلی دارد ؟

پیش از بررسی و معرفی قویترین داروی گیاهی خواب آور بهتر است ابتدا با عمده‌ترین دلایل بی‌خوابی آشنا شوید:

  • میان وعده‌های آخر شب: اگر نزدیک به زمان خواب خود از تنقلات استفاده کنید و یا ساعت شام خوردن شما خیلی دیر باشد، ممکن است دچار مشکلات معده شده و در طی شب چندین بار نیاز به دستشویی رفتن داشته باشید و در نتیجه نتوانید خوب بخوابید.
  • استرس و اضطراب: نگرانی بابت مسئله‌ای که برایتان اتفاق افتاده یا قرار است اتفاق بیفتد ممکن است موجب شود نتوانید خوب بخوابید یا در طول شب بارها از خواب برخیزید.
  • دمای هوا: اگر هوا خیلی گرم یا سرد باشد، لذت خواب آرام شبانه را از شما سلب خواهد کرد.
  • وجود نورهای مصنوعی: خوابیدن در معرض نورهای مصنوعی در خواب اختلال ایجاد می‌کند.
  • کافئین: نوشیدن قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا قبل از خواب ممکن است باعث شود تا دیروقت بیدار بمانید.
  • به هم خوردن برنامه خواب: اگر تنظیم خواب شما به هم بخورد، ممکن است پس از آن نتوانید خوب بخوابید. بهتر است همیشه نسبت به برنامه خواب خود پایبند بوده و در زمان مشخصی به رختخواب بروید.
  • ورزش قبل از خواب: انجام تمرینات ورزشی پیش از خواب ضربان قلب را افزایش داده و به خواب رفتن را مشکل می‌کند. برای داشتن یک سبک زندگی سالم، ورزش را جزء برنامه صبحگاهی خود قرار دهید.
  • آپنه خواب: این مشکل یکی از اختلالات خواب بوده که با علائم تنفسی همراه است و با تنگی نفس به هنگام خواب موجب بیدار شدن فرد در طول شب می‌شود.

 خواب نامطلوب

قویترین داروی گیاهی خواب آور

طب سنتی در ایران ریشه‌ای هزاران ساله دارد. از دیدگاه طب سنتی دلیل بی‌خوابی به خشکی مغز مرتبط است. هنگامی که مغز به مقدار کافی رطوبت نداشته باشد، بی‌خوابی حاصل می‌شود. در این حالت فرد به هنگام شب نمی‌تواند بخوابد و تازه نزدیک به صبح احساس خواب برای وی ایجاد می‌شود و یا اینکه شب‌هنگام چند ساعت کوتاه به خواب رفته و سپس بیدار شده و دیگر به خواب نمی‌رود. به منظور بهبود این مشکل می‌توان از داروهای گیاهی کمک گرفت. در اینجا فهرستی از قویترین داروی گیاهی خواب آور را به شما معرفی می‌کنیم:

سنبل الطیب

از سنبل الطیب می‌توان به عنوان قویترین داروی گیاهی خواب آور نام برد. این گیاه در صورتی که از نوع تازه آن استفاده شود، تاثیر بسیار خوبی در کیفیت خواب خواهد داشت. به منظور تهیه دمنوش سنبل الطیب، تکه‌های ریشه سنبل الطیب را در 2 لیوان آب جوش ریخته و چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و بعد مورد مصرف قرار دهید. بهتر است هر شب 2 ساعت قبل از خواب این دمنوش را بنوشید.

گل گاو زبان

گل گاوزبان خاصیت آرامبخشی فوق‌العاده‌ای داشته و اگر دلیل بی‌خوابی به اضطراب و نگرانی مرتبط باشد به خوبی می‌توان با این گیاه مشکل را بهبود بخشید. جهت تهیه گل گاو زبان ۱۵ گرم از این گیاه را در یک قوری آب جوش ریخته و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سعی کنید یک عدد لیمو عمانی سوراخ شده را نیز درون قوری بیندازید زیرا گل گاو زبان گرم است و اگر در کنار آن از لیمو استفاده شود، متعادل خواهد شد.

بابونه

قویترین داروی گیاهی خواب آور بابونه نیز می‌تواند باشد. بابونه نیز به آرام کردن اعصاب کمک کرده و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. 5 گرم بابونه را در یک لیوان آب جوش ریخته و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. می‌توانید مقداری عسل نیز به دمنوش خود استفاده کنید تا طعم دلچسب‌تری پیدا کند. این دمنوش و به طور کلی همه دمنوش‌هایی را که به قصد بهبود خواب مصرف می‌کنید، بهتر است 2 ساعت پیش از خواب میل شوند.

 بابونه

عناب

عناب خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و با تقویت سیستم ایمنی در پیشگیری از بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی موثر است اما بهبود خواب نیز یکی از مزایای استفاده از عناب است. به منظور تهیه دمنوش عناب یک مشت عناب را در 2 یا 3 لیوان آب جوش ریخته چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس میل نمایید.

بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه خواص درمانی بسیاری دارد و با بهبود سلامت قلب و مغز تاثیر چشمگیری در مداوای بی‌خوابی می‌گذارد. یک قاشق غذاخوری برگ بادرنجبویه را در یک قوری آب جوش ریخته و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. بادرنجبویه برطرف کننده تنگی نفس نیز بوده و ممکن است به بهبود آپنه خواب نیز کمک کند.

گل بنفشه

برای درمان کم خوابی از گل بنفشه نیز می‌توان استفاده کرد. 2 قاشق غذاخوری گل خشک بنفشه را در یک قوری آب جوش ریخته و پس از دم کشیدن آن را بنوشید. همچنین می‌توانید جوشانده این گل را به صورت و شقیقه‌های خود بمالید. به خصوص افراد صفراوی مزاج می‌توانند برای بهبود خواب خود از این روش استفاده کنند.

بهار نارنج

خاصیت آرامش‌بخشی و خواب آور بودن بهار نارنج آنقدر مشهور است که احتمالا تاکنون زیاد شنیده‌اید. بهار نارنج بهترین و قویترین داروی گیاهی خواب آور می‌تواند باشد که به راحتی در دسترس بوده و می‌توان از آن بهره گرفت. بهار نارنج به مداوای افسردگی نیز کمک می‌کند. ۱۵ گرم بهار نارنج را در یک قوری آب جوش ریخته ۱۰ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس نوش جان کنید.

 بهار نارنج

گل ساعتی

برای درمان بی خوابی و آرامش بخشیدن به خواب می‌توان از گیاه گل ساعتی استفاده کرد. این گیاه می‌تواند در بی‌خوابی‌هایی که ریشه عصبی دارند، بسیار موثر واقع شود. کافی است تا 1 قاشق مرباخوری گل ساعتی را با 2 فنجان آب جوش دم کرده و ساعتی پیش از خواب مصرف کنید تا نتایج بی‌نظیر آن را از نزدیک مشاهده نمایید.

زعفران

مصرف چای زعفرانی در درمان بی‌خوابی بسیار موثر است و اختلالات خواب را برطرف می‌کند. از زعفران هم به صورت دمنوش می‌توانید استفاده کنید و هم می‌توانید مقداری از آن را در شیر جوشانده و همراه با مقداری عسل میل بنوشید.

رازک

رازک برای مبارزه با اضطراب و بی‌قراری مفید بوده و به داشتن خوابی آرامبخش کمک می‌کند. یک قاشق چای خوری گیاه رازک را در یک لیوان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد و سپس مصرف نمایید. رازک تقویت کننده معده است و مسکن اعصاب به شمار می‌آید.

اسطوخودوس

دمنوش اسطوخودوس یک تا دو ساعت قبل از خواب قویترین داروی گیاهی خواب آور می‌تواند باشد. یک قاشق چای‌خوری برگ خشک شده اسطوخودوس را درون یک فنجان آب جوش ریخته و پس از ۱۰ دقیقه که دم کشید آن را میل فرمایید. اسطوخودوس به کاهش استرس کمک کرده و در درمان مشکلات گوارشی از قبیل سوء هاضمه موثر است.

قویترین داروی گیاهی خواب آور موجود در داروخانه

یک راه سریع‌تر و ساده‌تر برای استفاده از گیاهان جهت بهبود خواب، استفاده از محصولات گیاهی موجود در داروخانه است که چند مورد از آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

قرص ترانکی وال دینه

این محصول سرشار از عصاره‌های گیاهی بوده و با کاهش اضطراب و بی‌قراری و تاثیر آرامش‌بخش در سیستم عصبی انسان، کیفیت خواب را بالا می‌برد. سنبل الطیب، گل ساعتی، رازک و بابونه از گیاهان به کار رفته در این قرص هستند. این قرص از بیدار شدن‌های مکرر در طول شب جلوگیری کرده و با مصرف آن صبح روز بعد را با شادابی بیشتری آغاز خواهید کرد و می‌توان آن را قویترین داروی گیاهی خواب آور به شمار آورد.

خرید قرص ترانکی وال دینه

 ترانکی وال

قرص اسلیپ کر گلدن لایف

این فرآورده نیز گیاهی بوده و در آن از سنبل الطیب و گل ساعتی استفاده شده است. این قرص تنش‌های عصبی را از شما دور کرده و با کاهش اضطراب خوابی آرام را برایتان به ارمغان می‌آورد. 1 تا 2 ساعت قبل از خواب از این محصول استفاده کرده و خوابی دلپذیر را تجربه کنید.

خرید قرص اسلیپ کر گلدن لایف

 قوی ترین داروی گیاهی خواب آور

قرص روکش‎دار نوراگل گل دارو

سنبل الطیب و بادرنجبویه از موثرترین ترکیبات موجود در این قرص گیاهی هستند. این قرص اضطراب را از شما دور کرده و با تسکین اعصاب کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. روزانه 2 بار و هر بار 1 تا 2 قرص می‌توانید مصرف کنید تا به نتیجه مطلوب خود برسید.

خرید قرص نوراگل

 

قرص گل اسلیپ گل دارو

ترکیبی از موثرترین داروهای گیاهی خواب آور در این محصول موجود است که از جمله آنها می‌توان به سنبل الطیب، رازک، گل ساعتی، گل بابونه و ریشه ختمی اشاره کرد. این فرآورده نیز با دور کردن استرس خوابی آرام را به شما هدیه خواهد داد. مصرف یک عدد از این قرص ساعاتی قبل از خواب، به خواب رفتن را برای شما لذت‌بخش خواهد کرد.

 

قرص والی فلورنیاک

عصاره سنبل الطیب و گل ساعتی از ترکیبات موثر موجود در این قرص است که اثر آرامبخش و خواب آور دارند. 1 یا 2 قرص از این محصول را نیم ساعت قبل از خواب میل کنید تا نتایج شگفت آور آن را مشاهده نمایید.

خرید قرص والی فلور نیاک

 

قرص ایپیون ایران داروک

اختلالات خواب اگر منشا عصبی داشته باشد، این داروی گیاهی یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان آن است. گل راعی، گل ساعتی و سنبل الطیب از ترکیبات موجود در این فرآورده به شمار می‌آیند که در تنظیم خواب و بهبود آن نقش موثری دارند.

 

گفتار پایانی

در طب سنتی، گیاهان متعددی به عنوان قویترین داروی گیاهی خواب آور معرفی می‌شوند که از هر یک از آنها می‌توانید استفاده کرده و ببینید که کدامیک برای شما موثرتر از بقیه است. بسیاری از گیاهان و محصولاتی که در این مقاله معرفی شدند، خاصیت آرامش‌بخشی داشته و با آرام کردن اعصاب شما کیفیت خواب را بهبود می‌بخشند. داروها و قرص‌های خواب شیمیایی معمولا وابستگی ایجاد می‌کنند و پس از مدتی باید دوز مصرفی آنها را افزایش داد و جایگزین کردن آنها با داروهای گیاهی بسیار عاقلانه است.