تکنولوژی

چگونه ارور USB Device not recognized حین اتصال وسایل USB به کامپیوتر را حل کنیم؟

تا به حال با ارور Fix USB Device Not Recognized بعد از متصل کردن یک فلش، کیبورد، دوربین یا… برخورد کرده اید؟ این پیام کاربران بسیار زیادی را هنگام اتصال یک دستگاه درگیر خود کرده و در برقراری ارتباط بین دستگاه و کامپیوتر اختلال ایجاد می کند. اعلان Fix USB Device Not Recognized در ویندوز نشان می دهد مشکلی در اتصال usb رخ داده در این مقاله از میزبان فا مگ می خواهیم روش های حل مشکل Fix USB Device Not Recognized در ویندوز را شرح دهیم.

روش های حل مشکل Fix USB Device Not Recognized

بعد از امتحان تمامی یا یکی از مراحل زیر این مشکل برای شما حل می شود و اگر حل نشد به احتمال بسیار بالا مشکل سخت افزاری می باشد و باید برای تعمیر آن اقدام کنید. در ادامه 7 روش برای حل مشکل عدم اتصال usb ارائه خواهیم نمود.

1. خاموش کردن و جدا کردن برق کامپیوتر

شاید عجیب باشد اما بسیاری از کابران با انجام این کار موفق به حل مشکل Fix USB Device Not Recognized شده اند! خاموش کردن به تنهایی برای این روش جواب نمی دهد بدلیل اینکه لب تاب ها و کامپیوتر های جدید به صورت کامل خاموش نمی شوند و برای ریموت شدن و روشن شدن سریعتر مقداری برق در مدار نگه می دارند. به همین دلیل شما برای حل این مشکل باید حتما سیستم را به کلی از برق بکشید. سپس مجددا وضعیت اتصال usb به کامپیوتر را چک کنید.

2. آپدیت کردن درایور متصل شده

یکی دیگر از روش های حل مشکل نخواندن فلش مموری، آپدیت کردن درایورها است. برای آپدیت درایور ها و اهمیت آن که به صورت جداگانه مقاله ای برای شما نوشته ایم آپدیت می تواند موجب رفع اعلان Fix USB Device Not Recognized برای شما بشود. شما می توانید با آپدیت درایور ها از طریق ویندوز یا برنامه های سوم شخص آپدیت کنید.

3. ریستارت کردن سیستم و جداکردن تمامی USB ها

ریستارت کردن، روش دیگری برای حل ارور شناسایی نشدن دستگاه های متصل با USB می باشد که باید قبل از بالا آمدن سیستم هیچگونه یو اس بی به سیستم خود متصل نکرده باشید. در واقع می بایست بعد از بالا آمدن و ریستارت کردن سیستم usb را متصل کنید. بدین ترتیب ممکن است مشکل خوانده نشدن USB توسط ویندوز رفع گردد.

4. خاموش کردن پورت های USB

در روش بعدی برای حل پیغام Fix USB Device Not Recognized می توانید پورت های یو اس بی را همراه سیستم خاموش کنید. برای اینکار کافیست مرحال زیر را دنبال نمایید:

  1. وقتی کامپیوتر usb را نمی شناسد به برنامه Device Manager بروید. (روی استارت منو کلیک راست کنید.)
  2. قسمت Universal Serial Bus controller’s را باز کنید.
  3. تمامی گزینه هایی که Hub دارند را بازکنید و روی change settings کلیک کنید.
  4. به تب Power Management آنها مراجعه نموده و گزینه Allow the computer to turn off this device to save power رادرحالت غیر فعال قرار دهید.
  5. سپس سیستم خود را ریستارت کنید. اکنون وضعیت خوانده شدن USB را بررسی نمایید.

5. اتصال مستقیم USB به کامپیوتر

گاهی اوقات ما برای داشتن تعداد پورت یو اس بی بیشتر از HUB ها استفاده می کنیم و ممکن است همین هاب عامل خوانده نشدن فلش مموری در کامپیوتر یا همان ارور Fix USB Device Not Recognized در ویندوز باشد. برای همین بهتر است از اتصال مستقیم به کامپیوتر به جای Hub استفاده کنیم.

6. کمک گرفتن از سیستم خطایابی ویندوز یا Troubleshooting

وقتی کامپیوتر usb را نمی شناسد می توانید از قابلیت windows troubleshoot کمک بگیرید. این امکان برای شناسایی اغلب مشکلات ویندوز مورد استفاده قرار می گیرد. حالا برای رفع مشکل نخواندن فلش مموری در کامپیوتر مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1. فلش یا دستگاه مورد نظر را به کامپیوتر متصل کنید.
  2. روی آیکون USB پایین صفحه کلیک کنید.
  3. سپس روی گزینه Devices and printers کلیک نمایید.
  4. در مرحله بعد روی دستگاه مورد نظر کلیک راست کنید سپس گزینه troubleshoot را بزنید.
  5. اگر ویندوز شما نسخه 10 باشد سیستم به صورت نیمه اتوماتیک آن را تعمیر می کند.
  6. اگر ویندوز شما 10 نباشد کافیست گزینه Recommended را انتخاب کنید.

اکنون باید به صورت اتوماتیک مشکل عدم شناسایی USB در ویندوز شناسایی و رفع گردد.

7. تعمیر فلش مموری که ویندوز نمی شناسد

لغو نصب یا همان uninstall کردن درایور های مربوط به دستگاهی که شناخته نمی شود می تواند یکی از بهترین و کاربردی ترین راه ها برای تعمیر کردن دستگاه هایی باشد که توسط ویندوز شناسایی نمی شوند. برای لغو نصب درایو ای که شناخته نشده کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی My computer یا My PC کلیک راست کنید.
  2. سپس گزینه Device Manager را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد به دنبال درایور هایی بگردید که علامت زرد خطر روی آنها نمایش داده می شود.
  4. روی آن ها کلیک راست کنید.
  5. سپس گزینه Uninstall را بزنید.

بعد از انجام تمامی این مراحل دستگاه مورد نظر را جدا کنید سپس دوباره آنها را متصل نمایید.

شناخته نشدن فلش توسط کامپیوتر

در صورتی که روش های بالا مشکل نخواندن فلش مموری در کامپیوتر را حل نکرد، روش های دیگری مانند انتخاب یک پورت دیگر از کامپیوتر برای اتصال دستگاه، یا تست کردن آن با یک دستگاه دیگر و یا حتی آپدیت کردن بایوس (BIOS) را می توانید امتحان کنید.

در این مقاله سعی کردیم مشکل افراد برای ارور Fix USB Device Not Recognized یا همان عدم شناسایی دستگاه های USB متصل شده به کامپیوتر را حل کنیم. بدین ترتیب مشکل نخواندن فلش مموری در کامپیوتر  و علت آن مشخص خواهد شد. امیدواریم که این مقاله اموزشی برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید مشکل شناسایی نشدن USB توسط کامپیتور را حل کرده باشید.


شاید برای شما هم اتفاق افتاده که وسیله‌ای را با سیم USB به کامپیوتر وصل کنید و ارور USB Device not recognized ظاهر شود! این ارور هم در ویندوز 7 و هم در ویندوز 8 و ۱۰ یکی از ارورهای معروف است که به دلایل مختلف از جمله خرابی کابل USB، کثیف بودن پورت USB، مرغوب نبود کابل ارتباطی و چند مورد دیگر، ظاهر می‌شود. برای رفع کردن این ارور می‌توانید از چک کردن اتصالات شروع کنید.

در ادامه به نحوه‌ی رفع ارور USB Device Not Rec­og­nized در ویندوز ۱۰ می‌پردازیم و راهکارهای پیشنهادی را بررسی می‌کنیم.

پورت و اتصالات را چک کنید

شاید حین اتصال پرینتر، هارد اکسترنال، فلش‌درایو USB و دیگر وسایل با ارور شناخته نشدن وسیله‌ی USB یا به زبان دیگر USB Device Not Rec­og­nized مواجه شده باشید. دقیقاً یک علت خاص برای نمایش این پیغام خطا مطرح نیست بلکه چند احتمال را باید در نظر گرفت و به تناسب احتمالات، برای حل کردن مشکل اقدام کرد.

به عنوان مثال همان‌طور که گفتیم اولین گام این است که اتصالات را چک کنید. شاید فیش ابتدا یا انتهای کابل USB محکم و کامل متصل نشده است و شاید اتصال محکم است اما در پورت USB کمی چربی یا آشغال و گرد و خاک جمع شده است. می‌توانید کابل را جدا کنید و از نو متصل کنید و همین‌طور می‌توانید از کابل و پورت USB دیگری استفاده کنید. به خصوص پورت‌های USB روی مادربورد که در پشت کیس در دسترس است.

اگر پورتی کثیف است، سیستم را خاموش کنید و با قلموی نرم نقاشی و کمی الکل یا تینر، داخل آن را تمیز کنید. همین کار را در مورد فیش USB انجام دهید.

اگر به کابل USB مشکوک هستید و از کابل نامرغوبی استفاده می‌کنید که طول آن نسبتاً زیاد است، ممکن است جریان الکتریکی لازم به وسیله‌ی USB نرسد. لذا باید از کابل کوتاه‌تر و مرغوب‌تر استفاده کرد. این مشکل در خصوص کارکرد درایوهای هارددیسک اکسترنال که آداپتور برای تأمین برق ندارند و همین‌طور DVD Writer اکسترنال بیشتر اتفاق می‌افتد.

بروزرسانی درایور وسایل USB

علت دیگر شناخته نشدن دیوایسی که از طریق پورت USB متصل شده، آپدیت نبودن درایور پورت‌های USB است. برای رفع مشکل وسایل متصل شده را جدا کنید. می‌توانید درایورها را از طریق CD مادربورد یا مراجعه به سایت رسمی سازنده‌ی لپ‌تاپ یا مادربورد دریافت کرده و نصب کنید.

روش دیگر بروزرسانی درایور USB، استفاده از دیوایس منیجر است. برای این منظور روی آیکون منوی استارت راست‌کلیک کنید. گزینه‌ی Device Manager را انتخاب نمایید.

در نمودار درختی سخت‌افزار و درایورها، شاخه‌ی مربوط به کنترلر پورت‌های USB‌ یا به عبارت دیگر Universal Serial Bus controllers را با دبل‌کلیک کردن باز کنید و سپس روی دیوایسی به اسم USB Root Hub راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Update driver را انتخاب کنید.

چگونه ارور USB Device not recognized حین اتصال وسایل USB به کامپیوتر را حل کنیم؟

در پنجره‌ای که برای بروزرسانی درایور باز می‌شود، گزینه‌ی اول که Search automatically for updated driver software است را انتخاب کنید.

چگونه ارور USB Device not recognized حین اتصال وسایل USB به کامپیوتر را حل کنیم؟

جستجو در اینترنت انجام شده و اگر درایوری یافت شود، نصب می‌شود. اما دقت کنید که شاید جستجو ناموفق باشد یا سیستم شما به اینترنت متصل نباشد. در این صورت همان‌طور که اشاره کردیم از طریق سیستم دیگری به سایت سازنده مراجعه کنید و درایورها را دانلود کنید.

دقت کنید که نسخه‌ی ویندوز و مدل دقیق لپ‌تاپ یا مادربورد را در سایت سازنده انتخاب کنید تا درایور اشتباه دانلود نکنید!

دقت کنید که روی مادربوردهای پیشرفته و حرفه‌ای، چندین کنترلر USB و پورت USB موجود است. باید درایور همه‌ی کنترلرها را بروزرسانی کنید. به عبارت دیگر روی گزینه‌های دیگری که نامشان USB Root Hub است هم راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Update driver را انتخاب کنید.

چگونه ارور USB Device not recognized حین اتصال وسایل USB به کامپیوتر را حل کنیم؟

چک کردن تنظیمات پاور پورت‌های USB

مورد دیگری که در کارکرد وسایل USB اخلال ایجاد می‌کند و ممکن است به نمایش ارور USB Device Not Rec­og­nized بیانجامد، مسأله‌ی تنظیمات پاور است. ویندوز به صورت پیش‌فرض پورت‌های USB بلااستفاده را برای کاهش مصرف باتری، غیرفعال می‌کند. می‌توانید این ویژگی را غیرفعال کنید و شاید مشکل شناسایی وسایل یواس‌بی رفع شود.

برای چک کردن تنظیمات مربوطه، کلید میانبر Win + X را بزنید و روی Device Manager کلیک کنید.

چگونه ارور USB Device not recognized حین اتصال وسایل USB به کامپیوتر را حل کنیم؟

در لیست Universal Serial Bus controllers، روی هر یک از گزینه‌هایی با عنوان USB Root Hub دبل‌کلیک کنید.

و در پنجره‌ی باز شده، تب آخر که Power management است را انتخاب کنید. تیک گزینه‌ی Allow the computer to turn off this device to save power را حذف کنید.

و سپس روی OK کلیک کنید.

همین مراحل را برای دیگر گزینه‌های USB Root Hub تکرار کنید.

غیرفعال کردن USB Selective Suspend در ویندوز

قابلیت دیگری که در ویندوز برای کاهش مصرف باتری پیش‌بینی شده، تعلیق فعالیت پورت USB است که البته به صورت خودکار و هوشمندانه صورت می‌گیرد. بد نیست این ویژگی را هم غیرفعال کنید تا شاید مشکل شناسایی وسایل یواس‌بی حل شود.

روش کار به این صورت است: ابتدا روی آیکون منوی استارت راست‌کلیک کنید و سپس روی گزینه‌ی Power Options کلیک کنید.

صفحه‌ای از اپلیکیشن تنظیمات باز می‌شود. با کلیک روی گزینه‌ی Additional power settings می‌توانید صفحه‌ای از کنترل پنل را باز کنید که به تنظیمات پاور مربوط می‌شود. البته شاید در آپدیت‌های بعدی ویندوز ۱۰، تنظیمات مربوط به پاور به اپ Settings منتقل شود.

روبروی هر پلان توان مصرفی و عملکرد، گزینه‌ی Change plan settings برای تغییر تنظیمات وجود دارد. روی گزینه‌ی Change plan settings مربوط به پلان فعال کلیک کنید.

در صفحه‌ی باز شده روی Change advanced power settings کلیک کنید.

در نمودار درختی تنظیمات روی شاخه‌ی USB settings دبل‌کلیک کنید.

سپس روی USB selective suspend setting دبل‌کلیک کنید.

از منوی کرکره‌ای روبروی حالت متصل به برق یا Plugged in و همین‌طور حالت استفاده از باتری یا On battery، گزینه‌ی Disabled را انتخاب کنید.

و در نهایت روی Apply و OK کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود.

پس از انجام دادن هر یک از راهکارهای پیشنهادی و تغییر دادن تنظیمات پورت‌های USB، بهتر است سیستم را ری‌استارت کنید و وسیله‌ی موردنظر را مجدداً وصل کنید.

فراموش نکنید که بسیاری از موارد ارور USB Device Not Rec­og­nized به خرابی یا نامرغوب بودن کابل و یا کثیف بودن پورت USB و اتصال شل و ناقص مربوط می‌شود.

دانلود


ما به همراه  شما به رفع مشکل USB Device Not Recognized خواهیم پرداخت

هیچوقت مشاهده پیغام “USB Device Not Recognised” که به معنای عدم تشخیص درایو USB از سوی سیستم عامل است مخصوصا زمانی که نیاز مبرمی به دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در حافظه خود دارید، لذت‎بخش نیست. اما اگر به دوباره دیدن فایل‌های مذکور امید داشته باشید، راه‌هایی هست که امتحان کردنش ضرر ندارد. ما در اینجا سعی می‌کنیم به برطرف کردن مشکل نشان داده نشدن محتویات درایو USB بپردازیم.

مشکلات مختلفی می‌تواند باعث ایجاد این خطا و نقش بستن پیغام مربوط به آن باشد. برای مثال می‌توان به خرابی پورت USB یا درایور نرم‌افزاری، پارتیشن‌های مخدوش و حتی خراب بودن خود درایو USB اشاره کرد. در ادامه سعی می‌کنیم منشا بروز این مشکل را تشخیص دهیم.


درایو را به پورت
USB رایانه دیگری متصل کنید.

اولین کاری که بایست انجام دهید امتحان این درایو در رایانه‌ای غیر از رایانه اولیه است. خیلی وقت‌ها مشکلتان به همین آسانی برطرف می‌شود و جالب است که خیلی‌ها این قضیه را درنظر نمی‌گیرند. بهتر است از پورت‌های پشت کیس که مستقیما به مادربورد متصل هستند استفاده کنید زیرا پورت‌های جلوی کیس به کارت‌های واسطه متصل هستند.

بعضی وقت‌ها مشکل از خود دهانه پورت‌های USB متصل به سر مادربورد است که این مساله می‌تواند دلیل ظاهر شدن این پیغام خطا هنگام اتصال درایو به پورت‌های جلویی کیس باشد.

به یاد داشته باشید که تبدیل‌های چندگانه USB را هنگام مواجهه با این پیغام خطا کنار بگذارید و درایو را مستقیما به کیس متصل کنید.

اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها نتیجه‎‍‌‌بخش نبود، درایو را به رایانه یا لپ‌تاپ دیگری وصل کنید. اگر در این صورت درایو توسط رایانه جدید تشخیص داده شد، مشکل از رایانه شما بوده است. اگر همچنان درایو قابل تشخیص نیست، در این صورت مشکل از درایو است.


آیا این درایو در
Disk Management دیده می‌شود؟

ابزار Disk Management که کمتر شناخته شده است در مواقعی که با درایو‌های خود مشکل دارید می‌تواند بسیار مفید باشد.

در منوی استارت (یا صفحه استارت در ویندوز 8) عبارت Disk Management را جستجو کرده و روی عبارت ‘Create and format hard disk partitions’ که در بین نتایج ظاهر می‌شود کلیک کنید. روش دیگر این است که با نگه داشتن دکمه ویندوز و فشار دادن کلید R پنجره run را باز کنید و عبارت diskmgmt.msc را در کادر نوشته و کلید اینتر را بزنید.

رفع مشکل USB Device Not Recognized

لیستی از درایو‌های موجود در رایانه به نمایش درمی‌آید و شما با کمک حجم درایو USB خود و یا با کمک عبارت “Removable” که به معنای قابل جدا شدن است می‌توانید درایو مورد نظرتان را در این فهرست شناسایی کنید. البته بعضی از درایوهای USB در مقابل اسمشان این عبارت نوشته نمی‌شود.

اگر درایوتان در این لیست قابل مشاهده است اما در پنجره‌های Explorer ویندوز دیده نمی‌شود، می‌توانید چند گزینه را امتحان کنید. اول وضعیت پارتیشن را ببینید. اگر وضعیت healthy یا سالم نیست، این دلیل به نمایش در نیامدن درایو شما است.

با استفاده از ابزار رایگانی مانند TestDisk می‌توانید این مشکل را برطرف کرده و به کار با درایو خود ادامه دهید و دسترسی به فایل‌های ذخیره شده در درایو داشته باشید.

از ابزار PhotoRec هم می‌توان استفاده کرد که اطلاعات روی درایو را حتی در صورت خراب بودن پارتیشن نشان می‌دهد.

اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها کارساز نشد، و اطلاعاتی که هم اکنون روی درایو هستند چندان برای شما مهم نیستند، با کلیک راست روی این درایو در فهرست Disk Management آن را فرمت کنید تا ویندوز بتواند به آن دسترسی مجدد پیدا کند. راهنمای ویندوز به شما برای انجام این کار کمک خواهد کرد.

اگر فضای درایو پس از این کار کاملا خالی شود این مساله نشان‌دهنده حذف شدن پارتیشن است. نرم‌افزار ریکاوری فایل‌ها شاید بتواند فایل‌های حذف شده را به درایو بازگرداند.
چگونه درایو USB که نمایش داده نمی‌شود را تعمیر کنیم: آیا به درایو حرفی اختصاص داده شده است؟

اگر پارتیشن درایو سالم باشد شاید تنها قضیه‌ای که باعث می‌شود در اکسپلورر ویندوز این درایو به نمایش در نیاید عدم اختصاص حرفی به این درایو باشد. روی پارتیشن راست کلیک کنید و با انتخاب گزینه Change Drive Letter and Paths حرفی را به این درایو اختصاص دهید. حواستان باشد که حرفی که هم‌اکنون به درایوهای دیگر رایانه اختصاص دارد را به این درایو اختصاص ندهید.

یادتان نرود که با وصل کردن این درایو به رایانه‌ای دیگر و چک کردن ظاهر شدن آن در Disk Management متوجه شوید که آیا مشکل از پورت USB رایانه شماست یا نه.


چگونه درایو
USB که نمایش داده نمی‌شود را تعمیر کنیم: در Device Manager به دنبال این درایو بگردید.

اگر درایو در رایانه دیگر کار می‌کند، مشکل از رایانه اولیه است. این مشکل ممکن است سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشد. ابتدا با کمک دکمه ویندوز و R پنجره run را ظاهر کرده و با تایپ عبارت devmgmt.msc در کادر آن ابزار Device manager را اجرا کنید. روش دیگر برای دسترسی به این ابزار جستجوی آن از طریق منوی استارت است.

سرتیتر Disk Drives را باز کنید و به دنبال دستگاهی باشید که مثلثی زرد و علامت تعجب سیاه در آیکون آن است. اگر چنین آیکونی می‌بینید مشکل از درایور است. روی این آیکون کلیک راست کنید و با رفتن به گزینه Properties پیغام خطای نوشته شده را مطالعه کنید. اگر راه حل واضح نیست، در اینترنت پیغام خطای نوشته شده را جستجو کنید تا معنای آن را متوجه شوید.

مشکل ممکن است سخت‌افزاری باشد، اما اگر مشکل از درایور نرم‌افزاری است با رفتن به برگه Driver شاید بتوانید به بازیابی سیستم‌تان به تاریخی در گذشته مشکل را برطرف کنید و یا آخرین نسخه درایور موردنظر را از وبسایت سازنده دستگاه دانلود کنید.

همچنین با استفاده از دکمه Update Driver می‌توانید ببینید که آیا ویندوز می‌تواند درایور بهتری برای این دستگاه پیدا کند یا نه. همچنین اگر دکمه Roll Back Driver روشن است آن را نیز امتحان کنید.

به عوان تلاش آخر، با کمک دکمه Uninstall درایور را حذف کرده، روی OK کلیک کنید در منوی Action گزینهScan for hardware changes  که تغییرات ایجاد شده در سخت‌افزار را رصد می‌کند انتخاب کنید.

همچنین به قسمت Universal Serial Bus در ابزار Device Manager نگاهی بیاندازید، ممکن است برای یکی از کنترلرهای USB مشکلی پیش آمده باشد که این مساله باعث ایجاد پیغام خطای مد نظر ما می‌شود.

پیدا کردن درایور مدنظر ممکن است اندکی دشوار باشد، اما اگر با مدل و طراحی مادربورد یا لپ‌تاپ خود آشنایی دارید، می‌توانید درایور مورد نظر را پیدا کرده و آخرین نسخه آن را دانلود و نصب کنید.

در نهایت اگه درایو USB شما در هیچ کامپیوتری نشان داده نمی‌شود و در ابزار Disk Management هیچ کدام از این رایانه‌ها نیز ظاهر نمی‌شود، به احتمال بسیار بالا درایو شما کلا خراب شده و باید به فکر جایگزین کردن آن باشید.

آبا این اموزش برای رفع مشکل USB Device Not Recognized کامپیوتر شما کارآمد بود یا نه؟ منتظر دیدگاه شما خواهیم بود

 منبع اصلی 

ترجمه : گردو