تکنولوژی

آموزش قرار دادن عکس و لوگو در هدر یا فوتر صفحات ورد

در نرم‌افزار Word به بخش بالا و پایین صفحه، هدر و فوتر گفته می‌شود که می‌توان در این بخش‌ها مواردی مثل عنوان فصل و بخش، شماره‌ی صفحه یا فصل و موارد دیگری مثل تاریخ و توضیحات را قرار داد. یک کاربری دیگر، قرار دادن عکس و لوگو در بالا یا پایین صفحات است.

در ادامه به روش قرار دادن عکس یا لوگو در هدر یا فوتر صفحات فایل ورد می‌پردازیم.

برای قرار دادن عکس در فوتر یا هدر صفحات، حالت ویرایش یکی از این بخش‌ها را فعال کنید. کافی است در بخش بالا یا پایین صفحه دبل‌کلیک کنید. توجه کنید که در نرم‌افزار Word چند قالب پیش‌فرض برای هدر و فوتر دارد و به عنوان مثال اگر بخواهید شماره صفحه را در این بخش‌های قرار بدهید می‌توانید از تب Insert و بخش Header & Footer استفاده کنید.

اگر مقصود شما قرار دادن پاورقی است، به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم توجه فرمایید:

آموزش قرار دادن پاورقی یا Footnote و متن پایانی یا Endnote در ورد و تمام تنظیمات آن

حال از منوی کرکره‌ای یکی از گزینه‌های پیش‌فرض را انتخاب کنید. اولین گزینه Blank‌ یا خالی است که هدر را به صورت خالی و آماده‌ی پیست کردن متن یا عکس، طراحی می‌کند.

برای اضافه کردن متن، روی فیلد Type here کلیک کنید و متن مورد نظر را تایپ کنید. برای قرار دادن عکس نیز می‌توانید این متن را انتخاب کرده و آن را حذف کنید.

حال برای طراحی هدر و قرار دادن عکس، روی بخشی از آن کلیک کنید و سپس از تب Design مربوط به هدر و فوتر استفاده کنید.

در تب Insert روی گزینه‌ی Pictures کلیک کنید و عکسی را از حافظه‌ی کامپیوتر خویش انتخاب کنید. البته می‌توانید از گزینه‌ی Online Pictures استفاده کنید و عکس‌های آنلاین را در هدر یا فوتر قرار دهید.

بسته به اندازه‌ی عکسی که قرار داده‌اید، ممکن است به تغییر اندازه یا ریسایز کردن نیاز باشد. برای تغییر سایز کافی است یکی از دایره‌های گوشه‌ی عکس را بگیرید و به سمت داخل حرکت دهید.

پس از تکمیل کار، روی بخش Body یا بدنه‌ی صفحه دبل‌کلیک کنید تا حالت ویرایش هدر یا فوتر، غیرفعال شود. البته می‌توانید در تب Design روی گزینه‌ی Close Header and Footer کلیک کنید.

دانلود


درج واترمارک در ورد یکی دیگر از قابلیت هایی است که توسط ماکروسافت در سری برنامه های آفیس ارائه شده. با استفاده از این گزینه شما می توانید به راحتی هر محتوا یا عکسی که تمایل دارید مثل لوگو یا واترمارک شخصی خود را در بک گراند صفحات نوشته قرار دهید و اعتبار اثر خود را حفظ نمایید. در حقیقت با قرار دادن بک گراند های مختلف برای هر صفحه در ورد حق انتشار یا برندسازی متوجه شما است. به همین دلیل نیز تصمیم گرفتیم در این مقاله از میزبان فا مگ نحوه درج واترمارک در ورد را به شما آموزش دهیم. با استفاده از این آموزش شما پاسخ مناسب برای این سوال که واترمارک در ورد چیست را پیدا کرده و در نهایت نیز با تنظیمات watermark در word و نحوه مدیریت آنها آشنا خواهید شد. پس اگر شما نیز تمایل دارید تا با Watermark و خصوصاً نحوه ایجاد واترمارک متفاوت در صفحات ورد بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

واترمارک در ورد چیست؟

در ساده ترین حالت می توان گفت که واترمارک یک متن یا تصویر است که در پشت متن قرار می گیرد. بدین ترتیب با وجود لوگو یا نوشته به عنوان بک گراند Watermark شکل، از اعتبار و نام صاحب اثر حفاظت می شود. در ماکروسافت آفیس و مشخضاً برنامه word نیز این امکان فراهم شده تا کاربران این برنامه ها بتوانند یک متن یا تصویر نیمه شفاف که می تواند از میان گزینه های پیشنهادی انتخاب شود یا به عنوان مثال یک لوگو باشد را به کمک گزینه Watermark در بک گراند صفحات نوشته خود قرار دهند. بدین ترتیب امکان کپی کردن یک محتوا یا تصویر بدون کسب اجازه از صاحب اثر به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت یا بسیار دشوار خواهد بود. با توجه به نقش بسیار مهم درج واترمارک در ورد در بحث کپی رایت در ادامه نحوه انداختن عکس یا لوگو پشت متن در ورد را آموزش داده و تنظیمات واترمارک در ورد را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 🙂

تنظیمات واترمارک در ورد

شما می توانید از طریق تنظیمات watermark در word به راحتی تصویر، لوگو یا محتوای مورد نظر خود را در پشت متن در ورد بیندازید. به منظور درج واترمارک در ورد باید مسیری که در ادامه به صورت گام به گام به شما آموزش خواهیم داد را دنبال نمایید:

  1. در اولین گام از فرآیند تنظیم واترمارک در ورد باید وارد برنامه Word نصب شده روی سیستم خود شده و سپس یک سند جدید را باز کنید.
  2. سپس از طریق تسک بار ورد روی زبانه Design کلیک کرده و سپس از طریق منو Page Background گزینه Watermark را انتخاب نمایید.
  3. حال همانند تصویر زیر یک باکس محتوایی برای اضافه کردن واترمارک به شما نمایش داده می شود که انواع watermark در ورد را می توانید در آن مشاهده نمایید. در این مرحله تنها کافی است روی Watermark مورد نظر خود را کلیک نمایید. گزینه های مختلفی در این بخش ارائه شده به عنوان مثال امکان افزودن واترمارک horizontal یا افقی، عمودی، مورب و… فراهم است.
    گذاشتن لوگو در ورد
  4. پس قرار دادن واترمارک خواهید دید که همانند تصویر زیر واترماک انتخابی در تمامی صفحات فایل ورد شما درج شود.
    انواع واترمارک در ورد
  5. حال با توجه به اینکه واترمارک های ارائه شده پیش فرض هستند، شما می توانید تنظیمات واترمارک در ورد را مدیریت کرده و مطابق با سلیقه خود سفارشی سازی کنید. در همین راستا شما باید مجدداً روی گزینه Watermark کلیک کرده و سپس منو Custom Watermark را انتخاب نمایید.
    تنظیم واترمارک در ورد
  6. در این مرحله باکسی به صورت پاپ آپ به شما نمایش داده می شود که امکان تنظیم واترمارک در ورد از طریق آن برای شما فراهم شده است. در این قسمت شما با 3 گزینه مختلف مواجه خواهید شد:
    • No watermark: در صورت انتخاب این گزینه شما تعیین می کنید که watermark ایجاد شده در فایل ورد خود را حذف شود.
    • Picture watermark: اگر تصمیم به گذاشتن لوگو در ورد یا استفاده از فایل تصویری را دارید، می توانید از این گزینه استفاده نمایید. بدین ترتیب می توانید محتوای تصویری مثل تصویر، لوگو، عکس نوشته و… را به عنوان بک گراند صفحات انتخاب کنید.
    • Text watermark: اگر قصد دارید یک متن را به عنوان واترمارک در صفحات قرار دهید، از طریق این گزینه می توانید تنظیمات آن را مدیریت نمایید.
      در ادامه نحوه استفاده از این گزینه ها را به شما آموزش خواهیم داد.

1. درج واترمارک متنی در ورد

اگر قصد دارید محتوای متنی Watermark ایجاد شده را مدیریت نمایید، لازم است مسیر زیر را دنبال نمایید:

  1. در اولین گام شما باید در باکس مربوط به تنظیمات واترمارک در ورد، گزینه Text watermark را انتخاب نمایید. این گزینه به صورت پیش فرض نیز در حالت انتخاب شده می باشد.
    نحوه انداختن عکس پشت متن در ورد
  2. حال به منظور قرار دادن متن به عنوان بک گراند صفحات ورد و سفارشی سازی آن لازم است موارد زیر را مدیریت نمایید:
    • Language: در اولین گام شما باید زبان محتوای متنی Watermark را از طریق این قسمت تعیین نمایید.
      Text: محتوایی که می خواهید تحت عنوان واترمارک پشت متن در ورد نمایش داده شود را در این بخش وارد نمایید.
    • Font: به کمک این گزینه شما می توانید فونت متن واترمارک در ورد  را مشخص نمایید. در واقع متن بک گراند صفحات با این فونت نمایش داده می شود.
    • Size: امکان مدیریت سایز و تغییر اندازه واترمارک متنی از طریق این قسمت برای شما فراهم می باشد. در حال پیش فرض این گزینه به صورت خودکار یا Auto می باشد و در صورت تمایل می توانید آن را تغییر دهید.
    • Color: اگر قصد دارید رنگ نوشته واترمارک را تغییر دهید، می توانید از طریق این قسمت اقدام نمایید.
    • Semitransparent: به صورت پیش فرض واترمارک در ورد به صورت نیمه شفاف می باشد و تیک این گزینه نیز فعال است. اگر می خواهید متن watermark در ورد به صورت شفاف نمایش داده شود باید تیک این گزینه را بردارید.
    • Layout: در نهایت نیز از طریق این قسمت امکان مدیریت مکان واترمارک را دارید و مشخص می کنید که واترمارک horizontal یا همان واترمارک افقی درج شود یا اینکه به حالت عمودی تغییر کند. در صورت تمایل به تغییر جهت بک گراند متنی در ورد به شکل عمودی می توانید گزینه Diagonal را انتخاب نمایید.

    پس از مدیریت تنظیمات واترمارک در ورد تنها کافی است روی دکمه Apply کلیک کنید تا تغییرات اعمال شده ذخیره شود.

2. انداختن عکس پشت متن در ورد

امکان گذاشتن تصویر، لوگو و… در ورد از طریق گزینه Watermark فراهم است. در همین راستا شما باید:

  1. همانند تصویر زیر در باکس تنظیمات واترمارک در ورد گزینه Picture watermark را انتخاب نمایید و سپس تصویر یا لوگو مورد نظر خود را از طریق دکمه Select Picture آپلود نمایید.
  2. پس از اینکه واترمارک تصویری شما آپلود شود و با کلیک روی دکمه Apply تنظیمات را ذخیره کردید، همانند تصویر زیر می توانید لوگو یا تصویر آپلود شده را در پس زمینه تمامی صفحات فایل ورد خود مشاهده نمایید.
  3. بعد از ایجاد واترمارک در صفحات ورد این امکان نیز برای شما فراهم می باشد تا مطابق با سلیقه خود ظاهر آن را مدیریت نمایید. برای این منظور شما باید در ابتدا یا انتهای برگه دوبار کلیک کنید تا هدر و فوتر به شما نمایش داده شود. سپس می توانید به کمک دایره سبز رنگ مشخص شده در تصویر Watermark را در جهت مورد نظر خود بچرخانید.
  4. در صوتر تمایل به تغییر رنگ یا سایز و ویژگی های ظاهری واترمارک نیز می توانید روی آن راست کلیک کرده و از میان گزینه های موجود، گزینه Format AutoShape /Picture را انتخاب نمایید. 
  5. در نهایت نیز باکس جدیدی به شما نشان داده می شود که امکان مدیریت جایگاه لوگو در ورد، جابجایی واترمارک، رنگ یا نور آن فراهم می باشد.

ایجاد واترمارک متفاوت در صفحات ورد

گاهی ممکن است شما تمایل داشته باشید که از واترمارک در یک صفحه استفاده کنید یا اینکه نیاز به ایجاد واترمارک متفاوت در صفحات ورد وجود داشته باشد. در چنین شرایطی می توانید با چند اقدام بسیار ساده فرآیند قرار دادن بک گراند های مختلف برای هر صفحه در ورد را دنبال کنید. به همین منظور شما باید:

  1. در اولین مرحله از فرآیند ایجاد واترمارک متفاوت در صفحات ورد لازم است روی یک صفحه قبل از صفحه ای که می خواهید واترمارک متفاوت داشته باشد، کلیک نمایید.
  2. سپس در گام بعدی باید روی زبانه Layout کلیک کرده و از طریق منو Page Setup گزینه Breaks را انتخاب نمایید.
  3. حال از میان گزینه های مختلفی که نمایش داده می شود، گزینه Next Page را انتخاب کنید تا سکشن بندی صورت گیرد.
  4. بعد از اینکه سکشن بندی صورت گرفت لازم است در هدر یا فوتر کلیک کنید و سپس از طریق منو Navigation گزینه Link to Previous را غیرفعال کنید.
  5. بدین ترتیب امکان قرار دادن بک گراند های مختلف برای هر صفحه در ورد برای شما فراهم می شود و می توانید برای هر Section ایجاد شده یک واترمارک متفاوت در ورد قرار دهید.

حذف واتر مارک در ورد

اگر قصد حذف Watermark در ورد را دارید تنها کافی است از طریق زبانه Design و منو Page Background گزینه Watermark را انتخاب کنید تا همانند تصویر زیر باکس مربوط به تنظیم واترمارک در ورد به شما نشان داده شود. در نهایت نیز می توانید با کلیک روی گزینه Remove Watermark به راحتی واترمارک یا لوگو قرار گرفته در ورد را حذف نمایید.

گاها ممکن است محتوایی در ورد تهیه کنید که صرفا مختص به مجموعه یا شخص شما است در چنین مواقعی می توانید واترمارک شخصی، لوگوی سازمان یا متن مورد نظر خود را در بک گراند صفحات word درج کنید تا علاوه بر شخصی شدن و برندسازی محتوا با نام شما حفظ گردد. در این مقاله از میزبان فا مگ تلاش ما بر این بوده است تا نحوه گذاشتن لوگو در ورد به کمک قابلیت Watermark را به شما آموزش دهیم. به کمک این آموزش شما می توانید با تنظیمات واترمارک در ورد آشنا شوید و حتی در صورت تمایل در زمینه ایجاد واترمارک متفاوت در صفحات ورد نیز اقدام نمایید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا وجود هر نوع ابهامی در خصوص انواع واترماک و نحوه درج watermark در آفیس نیز می توانید از طریق بخش دیدگاه های همین مقاله با ما در ارتباط باشید.


هدر و فوتر یکی از مهم‌ترین بخش‌های Word به شمار می‌رود. فرقی نمی‌کند که نویسندۀ یک کتاب باشید یا دانشجو و یا یک استاد؛ بالاخره سر و کارتان به سرصفحه و پاصفحه یا همان هدر و فوتر (Header and Footer) در ورد می‌افتد. برای نوشتن مقاله، کتاب‌ و پایان‌نامه و… باید کار با هدر و فوتر را یاد بگیرید.

مثلا یک استاد هستید و مقالات خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌کنید و می‌خواهید صفحات فرد، سرصفحۀ فارسی و صفحات زوج، سرصفحۀ انگلیسی داشته باشند؛ یا ویراستار هستید و می‌خواهید هدر صفحۀ اولِ مقاله با صفحات دیگر متفاوت باشد. شاید هم دانشجو هستید و می‌خواهید پایان نامه خود را صفحه‌آرایی کنید؛ پس حتما این آموزش را مطالعه کنید تا بسیاری از تنظیمات کلیدی و سودمند هدر و فوتر را یاد بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش صفر تا صد فهرست نویسی کتاب و پایان‌نامه در ورد

ایجاد هدر و فوتر (Header and Footer) در ورد

برای ایجاد هدر و فوتر (سرصفحه و پا صفحه) دو روش وجود دارد:

روش اول: به سربرگ Insert بروید. برای ایجاد سرصفحه روی Header و برای ایجاد پاصفحه روی Footer کلیک کنید. بعد از وارد کردن هدر و فوتر یک سربرگ وابسته به نام Design برای تنظیمات هدر و فوتر باز می‌شود که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

روش دوم: در قسمت بالای صفحه دابل کلیک کنید تا بعد از سربرگ Help، سربرگ وابستۀ هدر و فوتر (Design) باز شود. حالا می‌توانید هدر یا فوتر مد نظرتان را وارد کنید.

معرفی 6 قسمت سربرگ Design

سربرگ وابسته Design ابزارهای مختلفی برای تنظیم هدر و فوتر در اختیار شما قرار می‌دهد و شامل 6 گروه زیر است:

  1. Header & footer (استفاده از الگوهای آماده برای هدر و فوتر و شماره‌گذاری صفحات)
  2. Insert (افزودن آیتم‌های مختلف به هدر و فوتر)
  3. Navigation (جابه‌جایی بین هدر و فوتر)
  4. Options (تنظیمات هدر و فوتر)
  5. Position (تنظیم فاصله هدر و فوتر از لبۀ کاغذ)
  6. Close (برای خارج شدن از ناحیه هدر و فوتر؛ در تصویر بالا قسمت Close برش خورده و در تصویر نیست)

1- گروه Header & Footer

در این گروه ابزارهایی برای استفاده از الگوهای آماده برای هدر و فوتر و همچنین شماره‌گذاری صفحات قرار دارد.

هدر و فوتر

اگر روی فلش کنار Header یا Footer کلیک کنید. کادری باز می‌شود که برای هر دو مشابه است. برای همین من تصویر آنها را کنار هم قرار داده‌ام و توضیحات زیر هم برای هر دو (هدر و فوتر) مشابه است.

  1. در قسمت Built in لیستی از سرصفحه‌های (پاصفحه‌های) آماده قرار دارد که می‌توانید بنا به سلیقه خود آنها را انتخاب کنید.
  2. با کلیک روی قسمت Edit Header یا Edit Footer می‌توانید سرصفحه یا پاصفحه خود را ویرایش کنید.
  3. با کلیک روی قسمت Remove Header یا Remove Footer می‌توانید سرصفحه یا پاصفحه ایجاد شده را حذف کنید.
  4. می‌توانید سرصفحه‌ یا پاصفحه‌ای را که ایجاد کرده‌اید با استفاده از گزینه Save selection to Header gallery یا Save selection to Footer gallery ذخیره کنید. این قسمت را در ادامۀ مقاله کامل توضیح می‌دهم.

شماره صفحه (Page Number)

با استفاده از قسمت Page Number می‌توانید شماره صفحات را در هدر یا فوتر قرار دهید. وقتی روی لیست کشویی کنار Page Number کلیک کنید، یک لیست باز می‌شود:

  1. با استفاده از قسمت Top of Page می‌توانید شماره صفحه را در بالای صفحه (هدر) درج کنید.
  2. با استفاده از قسمت  Bottom of Page می‌توانید شماره صفحه را در پایین صفحه (فوتر) درج کنید.
  3. با استفاده از قسمت Page Margins می‌توانید شماره صفحه را در حاشیه‌های دو طرف صفحه درج کنید.
  4. با استفاده از Current Position شماره صفحه در همان جایی که نشانگر ماوس شما قرار دارد درج می‌شود.
  5. با کلیک روی گزینه Remove Page Numbers می‌توانید شماره صفحه را حذف کنید.
  6. با استفاده از قسمت Format Page Number می‌توانید فرمت شماره‌گذاری و تنظیمات آن را تغییر دهید.

با کلیک روی گزینه Format Page Number پنجره تظیمات شماره صفحه باز می‌شود.

تنظیمات شماره صفحه

  1. با استفاده از لیست کشویی Number Format می‌توانید فرمت موردنظرتان را برای شماره صفحه انتخاب کنید. مثلا به جای عدد، حروف انگلیسی یا حروف یونانی و… را به کار ببرید.
  2. اگر در حال نوشتن پایان‌نامه یا کتاب هستید، می‌دانید که باید صفحات را فصل‌بندی کنید. معمولا در هر فصل تصاویر و جداول مختلف دارید که باید برای هر تصویر یا جدول شماره‌ بگذارید. برای این کار باید از Caption استفاده کنید (در آموزش فهرست‌نویسی کامل توضیح دادیم) حالا شاید بخواهید زیرنویس‌های شکل خود را با شماره فصلی که در آن قرار دارد، تنظیم کنید. مثلا شکل 2 از فصل 1 «1-2» می‌توانید سبک شماره‌گذاری را با استفاده از قسمت Include chapter number تغییر دهید. برای مشخص کردن کاراکتر بین شماره هر فصل و شماره صفحه از قسمت Use separator استفاده کنید.
  3. با فعال کردن قسمت Continue from preview section می‌توانید تعیین کنید شماره صفحه از ادامه فصل قبل شروع شود.
  4. با فعال کردن Start at می‌توانید مشخص کنید شماره‌گذاری از عدد خاصی شروع شود.
  5. بعد از انجام تنظیمات روی Ok کلیک کنید.

مثلا اگر برای شماره‌‌گذاری یک کتاب بخواهید شماره صفحات اول تا سوم حروف الفبا درج شود و از صفحه چهارم به بعد اعداد درج شوند مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا صفحات اول تا سوم را فصل اول و صفحات چهارم به بعد را فصل دوم قرار دهید. بعد از آن ارتباط دو فصل را قطع کنید. (به آموزش فصل‌بندی مراجعه کنید) حالا به فصل اول رفته و از قسمت Page Number محل درج شماره صفحه در پایین صفحه را انتخاب کنید؛ سپس از پنجره  Page format number فرمت شماره صفحه را الفبای فارسی را انتخاب کنید. در مرحله بعد به فصل دوم بروید و از پنجره  Page Format Number فرمت شماره صفحه را عدد را انتخاب کنید و در قسمت Start at عدد 1 را تایپ کنید.

توصیه می‌کنم برای یادگیری بهتر شماره صفحه و فصل‌بندی دو آموزش زیر را حتما مطالعه کنید:

  • آموزش کامل شماره‌گذاری صفحات در Word
  • آموزش کامل فصل‌بندی کتاب و پایان‌نامه در Word

2- افزودن آیتم‌های مختلف به هدر و فوتر (گروه Insert)

قسمت Insert شامل 5 ابزار است که با آنها می‌توانید آیتم‌های مختلفی را به هد و فوتر اضافه کنید.

Date & time

  1. Date & Time برای قرار دادن تاریخ و ساعت جاری در سرصفحه یا پاصفحه استفاده می‌شود. با کلیک روی این گزینه پنجره‌ مربوط به آن باز می‌شود. در حالت پیش‌فرض تاریخ میلادی است و اسامی روزهای هفته انگلیسی است.
  2. ‌می‌توانید از قسمت Language زبان فارسی (Persian) را انتخاب کنید تا اسامی روزهای هفته فارسی شود.
  3. ‌می‌توانید به جای تاریخ میلادی، تاریخ هجری را قرار دهید. برای این کار از لیست کشویی Calendar type گزینه Hijri را انتخاب کنید.
  4. Set as default یک فرمت را به صورت پیش‌فرض قرار می‌دهد.
  5. برای آپدیت خودکار تاریخ Update automatically را تیک بزنید.
  6. Ok کلیک کنید.

اطلاعات سند (Document info)

با انتخاب Document info می‌توانید یکسری اطلاعات مربوط به سند را به هدر و فوتر اضافه کنید. مثل قرار دادن نام نویسنده، عنوان سند، نام فایل، مسیر فایل. در تصویر زیر من نام نویسنده در سرصفحه درج کرده‌ام.

(خصوصیات سند) Document property

با استفاده از قسمت Property Document فیلدهای بیشتری را برای قرار دادن در سرصفحه و پاصفحه در اختیار دارد.

Field

فرض کنید می‌خواهید تیتر Heading1 موجود در صفحه را در قسمت هدر قرار دهید (برای یادگیری بهتر آموزش Styleها را مطالعه کنید) از قسمت Document info گزینه Field را انتخاب کنید. پنجره Field باز می‌شود. از لیست کشویی Field name گزینه StyleRef را انتخاب کنید. سپس از کادر Style name گزینه Heading1 را انتخاب کنید.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید تیتر اول صفحه که استایل Heading1 دارد، در سرصفحه قرار گرفت.

Quick parts

با کلیک روی Quick parts می‌توانید برخی آیتم‌ها مثل عنوان، موضوع، نام نویسنده، نام شرکت، آدرس، نشانی پست الکترونیک را در سرصفحه یا پاصفحه درج کنید. همچنین با استفاده از گزینه‌های موجود در این ابزار کارهای دیگری هم می‌توانید انجام دهید که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم. با کلیک روی این گزینه یک لیست باز می‌شود.

  • Auto text: برای جلوگیری از تایپ مجدد عبارت خاصی استفاده می‌شود. شما می‌توانید عبارت موردنظرتان را در Quick part ورد ذخیره کنید تا در زمان لازم از آن استفاده کنید و نیاز به تایپ مجدد نداشته باشید. برای یادگیری بیشتر این گزینه مقاله نکات و ترفندهای ویراستاری با ورد را مطالعه کنید.
  • Property: این گزینه را در قسمت Document info توضیح دادیم.
  • Field: این گزینه را هم در قسمت info Document توضیح دادیم.
  • Building blocks organizer: با استفاده از این گزینه می‌توانید سرصفحه و پاصفحه یا همان هدر و فوتر را ذخیره و در سندهای دیگر از آن استفاده کنید.

برای اینکار ابتدا هدر موردنظرتان را ایجاد و سپس از قسمت Quick parts روی Save blocks organizer کلیک کنید تا ذخیره شود.

در مرحله بعد به قسمت Quick parts بروید و این بار روی Building blocks organizer کلیک کنید. می‌بینید که این هدر ذخیره شده است. حالا اگر می‌توانید این سرصفحه را در سند دیگری استفاده کنید.

اضافه کردن تصویر (Pictures)

با انتخاب Pictures می‌توانید تصویری که دوست دارید به عنوان سرصفحه یا پاصفحه قرار دهید. روی Pictues کلیک کنید. پنجره Insert picture باز می‌شود. تصویر موردنظر خود را انتخاب کنید و روی Insert کلیک کنید.

با انتخاب Online pictures می‌توانید از تصاویر آنلاین برای سرصفحه یا پاصفحه استفاده کنید.

3- جابه‌جایی بین هدر و فوتر (گروه Navigation)

با استفاده از این گروه می‌توانید به راحتی به سرصفحه یا پاصفحه جابه‌جا شوید.

  1. با کلیک روی Go to Header به سرصفحه هدایت می‌شوید.
  2. با کلیک روی Go to Footer به پاصفحه هدایت می‌شوید.
  3. اگر متن شما شامل چندین سرصفحه و پاصفحه است با کلیک روی Previous به سرصفحه یا پاصفحه قبلی هدایت می‌شوید.
  4. با کلیک روی Next به سرصفحه یا پاصفحه بعدی هدایت می‌شوید.
  5. وقتی فصل‌بندی می‌کنید به طور پیش‌فرض این گزینه فعال است و اگر می‌خواهید ارتباطی بین فصل‌ها برقرار نباشد، این گزینه را غیرفعال کنید.

4- تنظیمات هدر و فوتر

در قسمت Options می‌توانید یکسری تنظیمات منحصر به فرد انجام دهید. امکان فصل‌بندی نرم‌افزار این امکان را به شما می‌دهد تا برای بخش‌های مختلف کتاب یا مقاله و…از سرصفحه و پاصفحه و شماره صفحۀ متفاوت استفاده کنید.

هدر و فوتر صفحۀ اول (Different First Page)

با تیک‌دار کردن گزینه Different First Page می‌توانید سرصفحه یا پاصفحه‌ی، صفحه اول را متفاوت از بقیه صفحات تنظیم کنید. مثلا فرض کنید می‌خواهید صفحۀ اول کتابتان را بدون سرصفحه و برای سرصفحه بقیه صفحات عنوان کتاب را در نظر بگیرید. برای اینکار باید گزینه Different First Page را تیک بزنید.

حالا می‌توانید در صفحه اول هدر و فوتر متفاوتی درج کنید یا اینکه اصلا هدر و فوتر اضافه نداشته باشد.

هدر و فوتر صفحات زوج و فرد (Different Odd & Even Page)

با تیک‌دار کردن گزینه Different Odd & Even Page می‌توانید سرصفحه یا پاصفحه صفحات زوج و فرد را متفاوت تنظیم کنید. مثلا فرض کنید می‌خواهید هدر صفحات فرد مقالۀ خود را به زبان انگلیسی و هدر صفحات زوج خود را به زبان فارسی تنظیم کنید.

برای اینکار ابتدا گزینه Different Even & Odd Page را تیک بزنید.

حالا می‌توانید برای صفحات زوج و فرد هدر و فوتر متفاوتی تنظیم کنید.

نمایش متن سند (Show Document Text)

در صورتی که شلوغی متن تمرکزتان را به هم می‌زند، می‌توانید تیک این گزینه را بردارید تا متن سند نشان داده نشود.

5- تنظیم فاصله هدر و فوتر از لبۀ کاغذ

در این قسمت 3 گزینه وجود دارد.

  1. با استفاده از گزینه Header from Top می‌توانید فاصله سرصفحه از لبۀ بالای کاغذ را تنظیم کنید.
  2. با استفاده از گزینه Footer from Bottom فاصله پاصفحه از لبۀ پایین کاغذ را تنظیم کنید.
  3. با انتخاب Insert Alignment Tab یک پنجره باز می‌شود که می‌توانید چپ و راست و مرکزنویسی در هدر و فوتر را انجام دهید.

همچنین این گزینه می‌تواند با ایجاد خطوط فاصله و نقطه فاصله نشانگر را از مرکز صفحه مشخص کند و به عنوان راهنما برای تایپ درست شما عمل کند.

6- خروج از حالت هدر و فوتر

با کلیک روی گزینه Close Header & Footer می‌توانید از حالت هدر و فوتر خارج شوید.

جمع‌بندی

در این آموزش با یک قابلیت منحصر به فرد در Word که کمک زیادی به شما در صفحه آرایی می‌کند، آشنا شدید. آموختید که چگونه برای صفحات خود هدر و فوتر قرار دهید و به سلیقه دلخواهتان آن را تنظیم کنید. اگر هم دوست دارید ویدئوی آموزش صفر تا صد فهرست‌نویسی در ورد را مشاهده کنید، می‌توانید از طریق لینک زیر در کانال یوتیوب آن را مشاهده کنید.

لینک مشاهده ویدئو در یوتیوب


 

لینک مشاهده ویدئو در یوتیوب