تکنولوژی

آموزش استفاده از ابزار مدیریت پسورد کروم برای پر کردن خودکار فرم ورود در آیفون


برای وبگردی مرورگرهای مختلفی در دسترس است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود خود را دارند. از بین تمام مرورگرهایی که تاکنون ارائه شده گوگل کروم با میزان محبوبیت بسیار بالا توانسته کاربران زیادی را جذب خود کند. از جمله قابلیت های بسیار جذاب و کاربردی این مرورگر مدیریت نام کاربری و کلمه عبور های ذخیره شده در گوگل کروم می باشد به گونه ای که امکان ذخیره اطلاعات گوگل کروم و مشاهده و انتقال آن ها میسر شده است. حتما می پرسید چگونه رمز عبور را پیدا کنیم؟ فرض کنید قبلا رمز یک سایت، جیمیل، ناحیه کاربری یا هر گونه اطلاعات ورودی را ذخیره کرده اید و در این لحظه به آن ها دسترسی ندارید یا این اطلاعات فراموش شده اند به سادگی با مراجعه به بخش تنظیمات گوگل کروم قادر به بازیابی پسورد ذخیره شده در مرورگر خواهید بود. به عنوان مثال شما می توانید پسوردهای ذخیره شده در کروم را انتقال دهید یا حتی یک فایل خروجی با پسوند csv از آن ها تهیه نمایید. این فایل می تواند یک backup پشتیبان از یوزرنیم و پسوردهای ذخیره شده در کروم بشمار رود و در مواقع ضروری امکان مدیریت گذرواژه های ذخیره شده را به شما خواهد داد. در این آموزش از میزبان فا مگ تصمیم داریم چگونگی مدیریت گذرواژه و دیدن رمزهای ذخیره شده در گوگل کروم همچنین نحوه پاک کردن آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

پسوردهای ذخیره شده گوگل کروم

همان طور که اشاره شد مرورگر گوگل کروم این قابلیت را دارد که تمامی نام های کاربری و رمزهای عبور مورد نظر شما را ذخیره کند تا در دفعات بعدی به سادگی قادر به ورود باشید. حتی ممکن است بخواهید تمامی این رمزهای عبور را به صورت یک فایل اکسل اکسپورت گرفته و در سیستم دیگری مورد استفاده قرار دهید، برای چنین شرایطی هم برنامه ریزی شده و شما می توانید به سادگی به استخراج پسورد از مرورگر بپردازید. یا حتی فرض کنید شما رمز عبور جیمیل خود را فرمواش کرده اید، به راحتی می توانید در راستای مشاهده پسورد جیمیل در گوگل کروم گام بردارید. این امکانات بسیار جذاب تنها گوشه ای از قابلیت های مدیر گذرواژه گوگل کروم است. نحوه مدیریت نام کاربری و کلمه عبور های ذخیره شده در گوگل کروم بسیار ساده است در ادامه به تمامی این موارد به صورت مجزا خواهیم پرداخت.

نحوه ذخیره پسورد در گوگل کروم

در گام اول می بایست تنظیماتی اعمال کنید که هر بار با مراجعه به فرم های ورود و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور سوالی مبنی بر ذخیره اطلاعات از شما پرسیده شود. خیلی خب بیایید به این موضوع بپردازیم که چگونه نام کاربری و رمز عبور خود را در مرورگر ذخیره کنم؟ برای این منظور مطابق با مراحل زیر اقدام کنید:

  1. در ابتدا در مرورگر گوگل کروم روی علامت سه نقطه بالای مرورگر کلیک کنید.
  2. گزینه settings را انتخاب کند.
    تنظیمات گوگل کروم
  3. در صفحه باز شده در قسمت Autofill روی گزینه password کلیک کنید.
  4. اکنون گزینه Offer to save passwords را در حالت فعال قرار دهید.
    دیدن رمزهای ذخیره شده در گوگل کروم
  5. در دفعات بعدی هنگام وارد کردن نام کاربری و رمز عبور در وب سایت های مختلفی پیغامی مشابه با تصویر زیر مشاهده خواهید کرد و می توانید نام کاربری و رمز عبور خود را در گوگل کروم ذخیره نموده تا در دفعات بعدی به سادگی قادر به لاگین باشید.
    ذخیره رمز در کروم

🔴🟢 نکته بسیار مهم: در صورتی که پس از انجام مراحل بالا همچنان با مشکل مشکل ذخیره نشدن پسورد در کروم مواجه بودید مشابه تصویر زیر سایت هایی که در لیست never saved قرار دارند را حذف نمایید. برای اینکار کافیست روی علامت ضربدر مقابل آن کلیک کنید.

جالب است بدانید گزینه ای تحت عنوان sync نیز در این قسمت قابل مشاهده است و شما می توانید ایمیل یا جیمیل خود را در مرورگر وارد نموده و آن را همگام یا اصطلاحا سینک کنید. تمامی رمزهای عبور ذخیره شده در مرورگر با این ایمیل همگام شده و اگر ایمیل را در مرورگر سیستم دیگری باز کردید تمام بوک مارک ها و رمزهای عبور قابل مشاهده خواهند بود.

در واقع می توان گفت سینک کردن ایمیل یکی از روش های سریع و ساده جهت انتقال پسوردهای ذخیره شده در کروم بشمار می رود.

دیدن رمزهای ذخیره شده در گوگل کروم

فرض کنید شما گزینه ذخیره ذخیره پسورد در گوگل کروم را در حالت فعال قرار داده باشید (که البته این گزینه به صورت پیش فرض فعال است.) در چنین شرایطی اطلاعاتی از قبیل نام کاربری و رمز عبوری که در فرم های مختلف وارد می کنید قابلیت ذخیره شدن دارند و در دفعات بعدی نیاز نیست مجددا این اطلاعات را وارد کنید. تصور کنید یکسری از رمزهای عبور خود را فراموش کرده اید یا تصمیم به انتقال پسوردهای ذخیره شده در کروم دارید در این حالت ساده ترین راهکار مراجعه به بخش پسورد مرورگر کروم و استخراج اطلاعات است. حالا برای اینکه بدانید چطور پسوردهای ذخیره شده کروم را ببینید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در ابتدا مرورگر گوگل کروم را اجرا کرده و در بالا سمت راست صفحه روی آیکون سه نقطه کلیک کنید
  2. در منوی باز شده روی گزینه settings کلیک کنید تا به بخش تنظیمات گوگل کروم هدایت شوید.
  3. در مرحله بعدی به منظور مدیریت پسوردهای ذخیره شده کروم روی گزینه Passwords کلیک کنید.
  4. اکنون قادر به دیدن رمزهای ذخیره شده در گوگل کروم هستید. مشابه تصویر زیر در بخش Saved Passwords سه ستون وجود دارد:
    • Website: در این قسمت آدرس ورود وبسایت یا فروم مربوطه نوشته شده است.
    • Username: در مقابل نام وبسایت می توانید نام کاربردی جهت رود را مشاهده کنید.
    • Password: در این ستون رمز عبور به صورت مخفی با آیکون دایره توپر نمایش داده می شود. برای مشاهده پسوردهای ذخیره شده کروم تنها کافیست روی آیکون کلیک کنید.
  5. بعد از کلیک روی آیکون چشم جهت دیدن رمزهای ذخیره شده در گوگل کروم کادری مشابه با تصویر زیر نمایش داده می شود که می بایست رمز عبور ورود به ویندوز خود را وارد نمایید. جالب است بدانید اصولا از این روش برای مشاهده پسورد جیمیل در گوگل کروم استفاده می شود چرا که اغلب ما رمز عبور ورود به جیمیل خود را روی مرورگر ذخیره می کنیم.
  6. در نهایت رمز عبور برای شما قابل مشاهده خواهد بود.
  7. در این قسمت امکان کپی کردن رمز، ویرایش و پاک کردن پسورد در کروم میشر است. با کلیک روی آیکون سه نقطه کنار رمز عبور دلخواه سه گزینه زیر را مشاهده می کنید:
    • Copy Password: با انتخاب این گزینه رمز عبور کپی می شود.
    • Edit Password: این گزینه جهت مدیریت گذرواژه ارائه شده و در صورت تمایل می توانید رمز ذخیره شده در گوگل کروم را ویرایش کرده و آن را تغییر داده سپس مجددا ذخیره کنید.
    • Remove: در صورت عدم تمایل ذخیره یک گذرواژه در مرورگر و نیاز به پاک کردن پسورد در کروم روی این گزینه کلیک کنید. در ادامه به شرح مفصل انواع روش های حذف گذرواژه از کروم می پردازیم.

استخراج پسورد از مرورگر گوگل کروم

انتقال پسوردهای ذخیره شده در کروم یکی دیگر از امکانات جالبی است که به واسطه ذخیره کردم رمز عبور در مروگر کروم فراهم شده. درواقع به واسطه این قابلیت به راحتی می توانید از تمام رمزهای عبور، وبسایت ها و نام های کاربری سیو شده یک خروجی با فرمت .csv تهیه کنید. به این روش می توان در خصوص بازیابی سایت های ذخیره شده در گوگل کروم هم اقدام کرد. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در مرورگر گوگل کروم روی آیکون سه نقطه بالا سمت راست کلیک کنید.
  2. روی گزینه settings کلیک کنید تا صفحه تنظیمات مرورگر باز شود.
  3. اکنون جهت مدیریت رمزهای عبور روی گزینه passwords کلیک کنید.
  4. در صفحه باز شده تمامی گذرواژه های ذخیره شده در کروم قابل مشاهده است برای استخراج پسورد از مرورگر روی آیکون سه نقطه بالای ستون ها کلیک کنید.
  5. اکنون برای بازیابی پسورد ذخیره شده در مرورگر کافیست روی گزینه Export Passwords… کلیک کنید.
  6. پیغامی مشابه تصویر زیر مشاهده خواهید کرد. روی دکمه آبی رنگ Export Passwords کلیک کنید تا از تمامی رمزهای ذخیره شده در کروم به صورت یک فایل خروجی گرفته شود.
  7. انجام مراحل بالا موجب استخراج پسورد از مرورگر خواهد شد. در نهایت این خروجی با پسوند .csv به شما ارائه می شود که می توانید آن را با برنامه اکسل نیز اجرا کنید.

پاک کردن پسورد در کروم

فرض کنیم شما یکسری گذر واژه های مختلف را در مرورگر خود ذخیره کردید و دیگر تمایل ندارید این رمزها در مرورگر ذخیره باشند، یا اینکه رمزهای عبور شما در مرورگر شخص دیگری ذخیره شده و تنها تصمیم دارید تعداد محدودی را حذف و مابقی را نگه دارید، دو روش کلی برای پاک کردن پسورد در کروم ارائه شده که به شرح مفصل هر دو خواهیم پرداخت.

  • پاک کردن تمامی رمزهای عبور ذخیره شده در گوگل کروم
  • پاک کردن تعداد دلخواهی از پسوردها
  1. اگر تمایل دارید برخی از رمزهای عبور ذخیره شده در گوگل کروم را حذف کنید می توانید در مرورگر روی علامت
  2. سه نقطه   بالا سمت راست کلیک کرده و سپس روی زیرمنوی settings کلیک کنید.
  3. در صفحه باز شده از بخش Autofill روی گزینه passwords کلیک کنید تا به صفحه رمزهای ذخیره شده در مرورگر هدایت شوید.
  4. حالا روی آیکون سه نقطه مقابل رمز عبور خود کلیک کرده و گزینه Remove را انتخاب کنید. این کار موجب حذف رمز عبور جاری خواهد شد.
  5. در صورتی که تمایل دارید تمامی رمزهای عبور ذخیره شده در کروم به صورت یکجا حذف گردد و هیچ اطلاعاتی باقی نماند می توانید در مرحله سوم از بخش Privacy and security روی گزینه Clear browsing data کلیک کنید.
  6. سپس مشابه تصویر زیر برای پاک کردن رمزهای عبور ذخیره شده در کروم روی سربرگ Advaced کلیک کرده و چک باکس مقابل Password and other sign-in data را در حالت فعال قرار دهید.
  7.  اکنون روی دکمه آبی رنگ clear data کلیک کنید. این کار علاوه بر پاک کردن رمزها موجب حذف نام کاربری ذخیره شده در کروم نیز خواهد شد. در آموزش حذف تاریخچه گوگل کروم به شرح مفصل این موضوع و چگونگی پاک کردن کلیه اطلاعات ذخیره شده در حافظه مرورگر پرداختیم.

حتما دقت کرده اید که هنگام ورود به سایت های متعدد و تکمیل فیلدهای رمز عبور و نام کاربری پیغامی تحت عنوان ذخیره پسورد در گوگل کروم نمایش داده می شود. قبول کردن این باکس موجب ذخیره اطلاعات در گوگل کروم خواهد شد. به گونه ای که در دفعات بعدی دیگر به وارد کردن مجددا این اطلاعات نیازی نیست. جالب است بدانید امکان مدیریت گذرواژه های ذخیره شده نیز فراهم می باشد. به گونه ای که قادر به دیدن رمزهای ذخیره شده در گوگل کروم و انتقال پسوردهای ذخیره شده در کروم خواهید بود. در این آموزش به چگونگی مدیریت گذرواژه های ذخیره شده و همچنین نحوه تهیه backup پشتیبان از یوزرنیم و پسوردهای ذخیره شده در کروم پرداختیم. شما از چه روش های برای مدیریت گذرواژه های خود استفاده می کنید؟


هرچند به‌خاطر سپردن پسوردی مانند «123456» آسان است، اما حدس زدن یا هک کردن آن هم بسیار ساده است. هرچه پسوردها خوب و قوی‌تر باشند یادآوری و هک‌کردن‌شان نیز سخت‌تر خواهد بود. همیشه در اکثر وبسایت‌ها، از شما خواسته می‌شود که برای ایمنی بیشتر از رمزهای عبور سخت استفاده کنید. در غیر این‌ صورت یک نقص امنیتی، تمام ورود به سیستم‌ها یا لاگین‌های (Login) شما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

برای ساختن یک پسورد قوی، نیاز به یک برنامه‌ی مدیریت رمز عبور دارید، این دست نرم‌افزارها، هم برای مدیریت پسوردهایی که هم‌اکنون دارید و هم برای جایگزین کردن آنها با پسوردهای بسیار قوی مانند این پسورد $ z {492vwpUDQl / J $ 14W!، به شما کمک می‌کنند.

شاید تصور کنید که بهترین نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد، تجاری هستند و نیاز به خریداری دارند. اما نرم‌ افزارهای خوب مدیریت پسوردی هم هستند که نیاز به پرداخت هزینه‌ای ندارند و به‌خوبیِ نرم‌ افزارهای پولی عمل می‌کنند.

نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد، چه قابلیت‌هایی دارند؟

نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد، با مرورگر ادغام می‌شوند و هنگام ورود به یک سایت امن، نام کاربری و پسورد شما را ثبت می‌کنند. گاهی اوقات ممکن است به نرم‌ افزاری بربخورید که به‌صورت خودکار پسورد را ذخیره نمی‌کند، اما ممکن است کاربردهای دیگری داشته باشد، مانند پر کردن فیلدهای نام کاربری و پسورد شما در برنامه‌های کاربردی امن.

بهترین نرم افزارهای مدیریت پسورد در هنگام ایجاد حساب کاربری، سوابق شما را ثبت می‌کنند و هنگامی که پسورد خود را به‌صورت آنلاین تغییر دادید، به شما پیشنهاد می‌کنند که پسورد ذخیره‌شده را به‌روزرسانی کنید. مطمئنا ثبت پسوردها تنها زمانی خوب است که نرم‌ افزار مدیریت پسورد، تشخیص بدهد که وارد یک وبسایت امن شده‌اید، در غیر این صورت؛ ورود به وب‌سایت‌های غیر استاندارد از لحاظ امنیت برای شما مشکل‌ساز خواهد بود.

هنگامی که مجدد از یک وبسایت بازدید می‌کنید، اغلب نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد به‌صورت خودکار، اطلاعات‌تان را وارد می‌کنند و به شما پیشنهاد می‌دهند که در صورت استفاده از چند حساب کاربری، باقی اطلاعات خود را هم ذخیره کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های مفید و مشترک اغلب نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد، یک نوار ابزار مرورگر از ورودی‌های موجود است، به‌طوری که تنها با یک کلیک می‌توانید وارد حساب کاری خود در هر وبسایتی شوید. یک مزیت عالی دیگر نرم‌ افزارهای مدیریت پسوردِ رایگان، این است که می‌توانید چندین نرم‌افزار را امتحان کنید (بدون اینکه پرداختی انجام دهید!) و ببینید کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است. اگر می‌خواهید چنین کاری انجام بدهید، نرم‌ افزارهایی را انتخاب کنید که امکان انتقال اطلاعات (Import) از سایر نرم‌افزارهای مدیریت پسورد را به شما می‌دهند. در غیر این صورت، مجبور خواهید شد که همه‌ی پسوردهای خود را دوباره در وبسایت‌های مختلف وارد کنید که کار بسیار خسته‌کننده‌ای است.

نرم‌افزارهای مدیریت پسورد، چه قابلیت‌های پیشرفته‌ای در اختیار شما قرار می‌دهند؟

نکته‌ی مهم استفاده از یک نرم‌افزار مدیریت پسورد برای ایمنی‌سازی فعالیت‌های آنلاین شما این است که می‌توانید پسوردهای ضعیف و تکراری خود را با پسوردهای قوی و غیرقابل حدس جایگزین کنید. اما این پسوردهای قوی را از کجا دریافت کنید؟ بیشتر نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد، ابزارهایی برای ساخت پسوردهای قوی دارند و بسیاری از این نرم‌ افزارها به شما اجازه می‌دهند که مواردی مانند طول و کاراکترهای مورد استفاده در پسورد را کنترل کنید. نرم‌ افزارهای خوب مدیریت پسورد هم یک گزارش پسورد را به شما نشان می‌دهند که روند شناسایی و برطرف کردن مشکل پسوردهای ضعیف را آسان می‌کند. حتی چند نرم‌ افزار مدیریت پسورد هم هستند که می‌توانند فرایند تغییر پسورد را خودکار کنند. بسیاری از نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد مدیریت تجاری از این ویژگی استفاده می‌کنند و در نتیجه فرایند پر کردن فرم‌ها را ساده‌تر می‌کنند. اما متأسفانه، نرم‌ افزارهای رایگان زیادی وجود ندارند که چنین قابلیتی را در اختیار کاربر قرار بدهند.

هنگامی که تمام پسوردهای خود را در دیتابیس وارد کردید، بهتر است که به‌طور جدی از آن مراقبت کنید. بله، پسورد اصلی (پسورد نرم‌ افزار مدیریت پسورد) شما باید تا حد ممکن قوی باشد، همچنین نیاز به احراز هویت دو عاملی (Two Factor Authentication) دارید تا احتمال هرگونه هک شدن را به صفر برسانید. احراز هویت دو عاملی می‌تواند بیومتریک باشد و نیاز به یک اثر انگشت، تشخیص چهره یا حتی تشخیص صدا داشته باشد. برخی نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد ممکن است که به نرم‌ افزار احراز هویت گوگل یا دیگر نرم‌ افزارهای مشابه متکی باشند و برخی هم از یک کد تأیید استفاده می‌کنند که به گوشی هوشمند شما ارسال می‌شود. همچنین صدور اجازه‌ی دسترسی فقط از دستگاه‌های ثبت شده و مورد اعتماد، یکی دیگر از اشکال احراز هویت دو عاملی است.

صحبت از گوشی‌های هوشمند شد، بسیاری از ما به احتمال زیاد برای ورود به یک سایت امن به همان میزان کامپیوترهای شخصی و شاید هم بیشتر از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنیم. اگر شما هم از این دست افراد هستید، می‌توانید، پسوردهای خود را بین کامپیوتر شخصی و تلفن هوشمندی که استفاده می‌کنید، همگام‌سازی (Sync) کنید. بیشتر نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد از سرویس‌های ابری رمزنگاری شده برای همگام‌سازی بین دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

علاوه بر استفاده از پسوردهایتان در چندین دستگاه، ممکن است بخواهید لینک‌های خاصی را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارید. البته توصیه می‌شود که جدا از این کار مگر در موارد بسیار خاصی، بپرهیزید. اما برای موارد خاص، باید بگوییم که همه‌ی نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد رایگان از قابلیت اشتراک‌گذاری امن پشتیبانی نمی‌کنند. اما برخی نرم‌ افزارها به شما امکان به‌اشتراک گذاشتن لاگین را بدون قابلیت مشاهده می‌دهند.

نسخه‌های رایگان نرم‌ افزارهای پولی

برای اینکه بتوانید از نسخه‌های رایگان نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد استفاده کنید، باید قید استفاده از برخی قابلیت‌هایشان را بزنید. بسیاری از برندهای معتبر در عرصه‌ی مدیریت پسورد، نسخه‌های رایگانی دارند که می‌توانید بدون بدون پرداخت هزینه از آنها استفاده کنید. برخی توسعه‌دهندگان نرم‌ افزار به شما اجازه می‌دهند تمام ویژگی‌های محصول آنها را بدون قابلیت همگام‌سازی در دستگاه‌های مختلف به‌صورت رایگان استفاده کنید. یکی دیگر از شیوه‌های معمول استفاده از این محصولات به صورت رایگان، استفاده از تعداد پسوردهای محدود است. محدودیت استفاده‌ی رایگان، معمولا بین 5 تا ۱۵ پسورد است که اساسا برای کاربران معمولی کافی است.

6 نرم‌ افزاری که در ادامه معرفی می‌شوند، بهترین نرم‌ افزارهای مدیریت پسوردی هستند که به صورت رایگان می‌توانید از آنها استفاده کنید. این نرم‌ افزارهای رایگان می‌توانند به شما در مدیریت پسوردهای قوی و منحصربه‌فرد کمک کنند.

1. LastPass

LastPass، یکی از بهترین و محبوب‌ترین نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد در تمام دنیاست. در حالی‌که بسیاری از ویژگی‌های LastPass را می‌توان در سایر نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد هم مشاهده کرد، اما این سرویس یا پیشگام این ویژگی‌ها بوده یا به‌طور قابل‌توجهی این قابلیت‌ها را ارتقا داده است. به‌عنوان مثال، بررسی امنیت LastPass، یک تجربه‌ی عالی است که کیفیت پسوردهای شما را آزمایش می‌کند و همچنین تغییراتی را برای بهبود آنها اعمال می‌کند.

LastPass عمدتا یک افزونه‌ی مرورگر است، هرچند که نرم‌ افزارهای جداگانه‌ای برای ویندوز، مک، اندروید و iOS دارد. در حالی‌که LastPass، یک نرم‌افزار مدیریت پسورد آنلاین است، اما به‌صورت آفلاین هم کار می‌کند. وقتی یک بار از LastPass در دستگاه خود استفاده کنید، دیتابیس آن به دستگاه شما منتقل و در آنجا رمزگشایی (به جای سرویس ابری) می‌شود. بنابراین شما می‌توانید بدون اتصال به اینترنت از طریق مرورگر وب خود، نرم‌افزار نسخه‌ی مک یا در تلفن همراه خود، از LastPass به‌صورت آفلاین هم استفاده کنید. محبوبیت LastPass، به جز قابلیت‌هایی که ذکر شد، تا حد زیادی به دلیل سهولت در استفاده، ویژگی‌های خوب برای کاربران نسخه‌ی رایگان و این واقعیت است که تقریبا از تمام دستگاه‌های iOS، اندروید، ویندوزفون و حتی بلک‌بری هم پشتیبانی می‌کند. و همچین یکپارچگی عالی با همه‌ی مرورگرها و نرم‌افزارهای موبایل دارد.

دانلود نرم‌افزار LastPass

2. LogMeOnce

اولین چیزی که در مورد مجموعه ‌نرم‌ افزارهای LogmeOnce می‌دانیم این است که نام‌گذاری نرم‌ افزارهای آن تا حد زیادی گیج‌کننده است. نرم‌افزار LogmeOnce، یک نسخه‌ی پریمیوم (Premium) دارد که رایگان است. همچنین نسخه‌های Ultimate و Professional هم دارد که هزینه‌ی اشتراک سالانه‌ی آنها ۱۲ و ۳۹ دلار است. با این حال، نسخه‌ی رایگان LogmeOnce، ویژگی‌های مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، ازجمله گزینه‌ی ورود به عکس (نوعی احراز هویت چند منظوره). این نرم‌ افزار همچنین توانایی تعیین محل ذخیره‌سازی اطلاعات را هم دارد، می‌توانید مشخص کنید که اطلاعات شما در دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید ذخیره شوند یا از طریق سرویس ابری همگام‌سازی شوند. یکی از ویژگی‌های جالب نسخه‌ی موبایل، قابلیت LogmeOnce Mugshot است که عکس فردی که سعی دارد وارد گوشی شما شود را ثبت می‌کند.

دانلود نرم‌افزار LogmeOnce

3. Dashlane

نرم‌افزار Dashlane، نزدیک‌ترین رقیب LastPass است و مانند LastPass، یکی از بهترین نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد محسوب می‌شود که شامل ابزار پسوردساز، امنیت بالا، سهولت در استفاده و توانایی ذخیره‌ی یادداشت است. Dashlane، جز نرم‌ افزار ویندوز، افزونه‌های مرورگر و نسخه‌های موبایل هم دارد و مانند LastPass یک نسخه‌ی پولی دارد که دارای اشتراک‌گذاری و همگام‌سازی نامحدود است. با وجود این، نسخه‌ی رایگانDashlane، تمامی ویژگی‌های لازم را داراست.

دانلود نرم‌افزار Dashlane

4. RoboForm

RoboForm ادعا می‌کند که بهترین نرم‌ افزار مدیریت پسورد جهان است و به‌نظر می‌رسد که این ادعا چندان هم غیرمنطقی نیست. RoboForm، پس از به‌روزرسانی اخیر، میزان ذخیره‌ی اطلاعات در نسخه‌ی رایگان را نامحدود کرده است. نرم‌ افزار RoboForm، همچنین دارای ورودی‌های کاربردی، ذخیره‌سازی امن یادداشت‌ها و پشتیبانی از چند پلتفرم است. RoboForm همچنین امکان همگام‌سازی در تمامی دستگاه‌ها، پشتیبان‌گیری ابری و توانایی دسترسی اضطراری را برای کاربر فراهم می‌کند.

نرم‌ افزار RoboForm، ممکن است نتواند ویژگی‌های قوی رقبای خود مانند Dashlane یا LastPass را در اختیار کاربران قرار بدهد، اما نرم‌ افزار مدیریت پسورد بسیار خوبی است و نسخه‌های رایگان آن برای موبایل، قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد. ابزار پسورد ساز RoboForm بسیار قوی است که به شما این امکان را می‌دهد که کاراکترهای مشابه را حذف و مشخص کنید که از کدام‌یک از کاراکترهای خاص برای ساخت پسورد مناسب خود بهره ببرید.

نرم‌افزار Roboform برای ویندوز، مک، iOS و اندروید در دسترس است و گزینه‌ای مناسب برای هر کاربری است که می‌خواهد یک راه ساده و مطمئن برای همگام‌سازی پسوردها بین لپتاپ، کامپیوتر شخصی و سیستم عامل‌های موبایل داشته باشد.

دانلود نرم‌افزار RoboForm

5. KeePass

شاید KeePass، بهترین نرم‌افزار مدیریت پسورد به لحاظ زیبایی و رابط کاربری نباشد، اما از امنیت قوی، پشتیبانی چندکاربره و افزونه‌های قابل دانلود برای سیستم عامل‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. ابزار پسوردساز KeePass، می‌تواند ورودی‌های مناسب برای وبسایت‌های مختلف را با الزامات خاصی بسازد و هر گزینه‌ای که ممکن است، پسورد را ضعیف کند به کاربر نشان بدهد.

دانلود نرم‌افزار KeePass

6. Sticky Password

Sticky Password، یک نرم‌ افزار مدیریت پسورد از تیم سازنده‌ی آنتی ویروس AVG است، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که امنیت اولویت اصلی Sticky Password است. دو نسخه از نرم‌ افزار Sticky Password عرضه شده: رایگان و پولی. هر دو نسخه، دارای یک ابزار پسوردساز هستند که می‌توانند در زمان ایجاد حساب‌های آنلاین جدید به شما کمک کنند. استفاده از Sticky Password ساده است، اما به‌اندازه‌ی دیگر نرم‌افزارهای مدیریت پسوردی که معرفی کردیم، گزینه‌های سفارشی زیادی در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد.

دانلود نرم‌افزار Sticky Password

چطور از نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد استفاده کنیم؟

به این دلیل که اکثر نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد تا حد زیادی شبیه هم هستند، در اینجا مراحل نصب LastPass را به‌صورت نمونه توضیح می‌دهیم. احتمالا در اکثر، نرم‌ افزارهای مدیریت پسورد با گزینه‌های مشابهی (کمتر یا بیشتر) مواجه شوید.

برای دانلود افزونه‌ی مرورگر به وبسایت LastPass بروید. همچنین می‌توانید نرم‌ افزار LastPass را برای دستگاه‌ اندرویدی یا iOS خود هم دانلود کنید.

پس از اضافه کردن افزونه‌ی LastPass به مرورگر خود (در اینجا از مرورگر گوگل کروم استفاده شده) برای خود یک حساب کاربری بسازید.

اطمینان حاصل کنید که از یک پسورد قوی استفاده می‌کنید! (از 8 تا ۱۲ کاراکتر با ترکیبی از حروف بزرگ، حروف کوچک، اعداد و نمادها استفاده کنید). اگر به حافظه‌تان اعتماد ندارید، پسورد را حتما یادداشت کنید، چرا که برای ورود به نرم‌ افزار به آن نیاز خواهید داشت.

شروع به ذخیره‌ی پسوردهای خود کنید.

هرگاه پسوردی را وارد کنید که در دیتابیس نرم‌ افزار وجود ندارد، نوار ابزاری ظاهر می‌شود که به شما امکان ذخیره‌ی پسورد برای استفاده‌های بعدی را می‌دهد.

برای حساب‌هایی که امنیت آنها برای شما اهمیت زیادی دارند مانند ایمیل، حساب‌های بانکی و غیره، از ابزار ساخت پسورد استفاده کنید. اما پسوردهای ساده برای وبسایت‌هایی که اطلاعات حساسی ندارند، اشکالی ندارد. هر زمان که بخواهید وارد یک وبسایت شوید یا اصطلاحا لاگین کنید، LastPass، فیلد نام کاربری و پسورد شما را پر می‌کند. کافی است، روی دکمه‌ی Fill کلیک کنید. اگر در یک وب‌سایت چند حساب کاربری دارید، می‌توانید انتخاب کنید که از کدام‌یک برای ورود به وبسایت استفاده کنید.

سخن آخر

احتمالا برای دانلود برخی از نرم‌ افزارها به دردسر بیفتید! در صورت لزوم از سرویس‌های وی‌پی‌ان یا پروکسی استفاده کنید.