سبک زندگی

با این 7 ترفند تغییر دکوراسیون در زمان خانه تکانی، به استقبال عید نوروز بروید!

درواقع محیط‌های مختلف زندگی و کار دارای انرژی‌های مختلفی هستند که شما با آشنایی با علم فنگ شویی می‌توانید حتی با تغییراتی کوچک سطح انرژی موجود در فضای داخلی را افزایش دهید. با امتحان کردن این کار در دکوراسیون منزل می‌توانید این موضوع را امتحان کنید. برای مثال یک مبل یا یک گلدان را جابجا کنید و تغییر انرژی را در خودتان احساس کنید. در ادامه به چند روش برای تغییر چیدمان منزل با رعایت اصول فنگ شویی می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید.

– مرتب کردن وسایل انباشته در یک جا

اولین و مهم‌ترین قانون فنگ شویی آن است که چیدمان و نظم منزل را رعایت کنید. برای این کار برای انباشتگی را دور بریزید. در فنگ شویی انباشتگی  شامل بی‌نظمی، شلوغی، کثیفی و آلودگی می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید فنگ شویی خانه خوبی داشته باشید، در قدم اول باید آن را مرتب و تمیز نگه دارید. در هر هفته یک روز را به تمیز کردن خانه و محیط کار خود اختصاص دهید و سعی کنید هر وسیله را سر جای خود قرار دهید. در این صورت خانه شما همیشه مرتب و تمیز باقی خواهد ماند و تاثیر منفی روی فنگ شویی خانه نخواهد داشت.

یکی از کارهایی که در این زمینه می‌توانید انجام بدهید آن است که از انباشته شدن لباس‌ها در پشت درب اتاق جلوگیری کنید. با کم کردن لباس از انباشتگی آنها جلوگیری کرده و نظم و ترتیب بیشتری هم به کمد شما داده می‌شود. درواقع بر اساس علم فنگ شویی انباشتگی لباس در پشت درب اتاق موجب مسدود شدن انرژی شده و چرخه آن را مختل خواهد کرد. پس در خانه تکانی عید هر جا که با انباشتگی وسایل روبرو شدید آنها را مرتب کرده و در خانه تکانی عید هر کدام را به جای اصلی خود انتقال دهید. برای آنکه حال و هوای نوروز به خانه و آشپزخانه و از همه مهم‌تر پذیرایی شما وارد شود بهتر است هر وسیله اضافی را سریع دور بیاندازید.

– استفاده از عناصر طبیعی در دکوراسیون

استفاده از گیاهان و عناصر طبیعی مانند سنگ در چیدمان خانه موجب می‌شود تا روحیه شما بسیار خوب شود. شما با این کار درواقع طبیعت را وارد خانه خود می‌کنید و البته در چیدن عناصر مختلف در قسمت‌ها و بخش‌های مختلف هم باید دقیق باشید. چیدن چند شاخه گل تازه بر روی میز ناهار خوری موجب شادی روحیه اعضای خانه می‌شود. گذاشتن یک ظرف میوه تازه و یا گل به چیدمان درست در فنگ شویی پذیرایی کمک می‌کند. برای استفاده از گیاهان بهتر است به سراغ گیاهانی با برگ‌های پهن بروید و از انواع طبیعی به جای مصنوعی استفاده کنید. گیاهان مصنوعی برای پوشاندن عیب‌های خانه و به شرط آنکه مرتب و تمیز باشند بهتر است استفاده شود.

– استفاده از رنگ‌های مختلف

یکی دیگر از اصول فنگ شویی در چیدمان استفاده از رنگ است. از رنگ‌های سبز یشمی و قرمز و بنفش در اتاق پذیرایی و نشیمن می توانید استفاده کنید. این کار در علم فنگشویی در جذب رفاه و ثروت بسیار موثر است. استفاده از این رنگ ها می ت‌واند در اکسسوری، مبلمان و فرش و نورپردازی و در برخی فضاها استفاده از بلورهای به رنگ های قرمز و بنفش و سبز باشد. بهتر است که از این وسیله ها در قسمت جنوب شرقی فضایتان استفاده کنید. بنابراین اگر اتاق نشیمن شما در قسمت جنوبی خانه است طبق اصول فنگ شویی بهتر است این فضا را به رنگ‌ها و عنصرهای گرم مثل رنگ قرمز، نارنجی ،  زرد ، بنفش ، قهوه ای و سبز و عنصری مثل چوب زیباتر کنید. استفاده از رنگ‌های آبی و سیاه موجب ضعیف شدن انرژی می‌شود.

– استفاده از موسیقی در خانه

۵ روش برای تغییر چیدمان منزل با رعایت اصل فنگشویی

یکی دیگر از روش‌ها برای رعایت اصول فنگ شویی استفاده از موسیقی در خانه است. در واقع استفاده از آهنگ‌های آرامش بخش یا آهنگ‌هایی که دوست دارید به برقراری تعادل در شما کمک می‌کند. این موسیقی می‌تواند یک موزیک بی‌کلام یا آهنگ عید نوروز و یا دیگر مناسبت‌ها باشد.  آهنگ نوروز سنتی یا دیگر آهنگ‌های جدید و قدیمی  شاد و محلی یا حتی بی کلام می‌تواند در صورتی که به آنها علاقه دارید شما را به حال و هوای دیگری ببرد.  در علم فنگشویی اعتقاد بر این است که موسیقی حتی بر مولکول‌های هوا هم تاثیر دارد و آنها را به شکل زیباتری در کنار هم قرار می‌دهد. بنابراین استفاده از موسیقی در فضای خانه حال و هوای خانه شما را تغییر خواهد داد.

– توجه به عناصر پنج گانه فنگشویی

در علم فنگ شویی 5 عنصر آب، خاک، آتش، زمین و فلز وجود دارند که هرکدام از آنها نشان دهنده یکی از اجزای طبیعت هستند. در اصل فنگ شویی شما باید به ایجاد تعادل بین این پنج عنصر در زندگی بپردازید. اگر بتوانید در محیطی که زندگی می‌کنید یا مشغول به کار هستید، به درستی از این 5 عنصر استفاده کنید و انرژی در محیط را به صورت متعادل به گردش دربیاورید، شما فنگ شویی را درست انجام داده‌اید و حالتان هم بهتر خواهد شد.

نویسنده: وحیده امینی

کد خبر 662639


ساناز بهبودی*

نویسنده: ساناز بهبودی*

نویسنده و کارشناس تولید محتوا در تیم تحریریه چیدانه،

فارغ التحصیل کارشناسی معماری از دانشکده معماری و شهرسازی سوره و دانشجوی ارشد طراحی شهری،

علاقه‌مند به فعالیت در حیطه طراحی معماری و طراحی داخلی

آشنا به امور کامپیوتری و نرم افزارهای معماری
مسلط به زبان انگلیسی

more_horiz


دسترسی به نزدیک ترین متخصصین

برنامه ریزی روزانه نظافت

همه‌ی خانم‌های خانه دار در تلاشند محیط زندگی خود را تمیز و دور از آلودگی نگه دارند. اما پاکیزه نگه داشتن خانه کار راحتی نیست و می‌تواند خسته کننده و عذاب آور باشد، ولی اینکار با برنامه ریزی روزانه برای نظافت منزل دیگر سخت نخواهد بود. در اینجا قصد داریم به جدول تمیزکاری و حتی برنامه ریزی برای خانه تکانی بپردازیم، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

 

چگونه در کارهای خانه زرنگ باشیم؟

شاید خانه داری در نظر خیلی‌ها فعالیتی کم زحمت و آسان به نظر برسد، اما اینکار یکی از پر زحمت‌ترین کار‌های دنیا است. خانه داری نیز مانند سایر کار‌ها برای هرچه بهتر انجام شدن نیاز به یک برنامه دقیق دارد.

این برنامه دقیق موجب می‌شود در کار‌های خانه زرنگ باشید و هرفعالیتی را به سرعت انجام دهید. برای تمیز و آراسته نگه داشتن خانه نیز باید برنامه مخصوص به خود را داشته باشید.

بعد از نوشتن برنامه نظافت روزانه منزل باید لوازم مخصوص پروسه آن را تهیه کنید. اگر تمام تجهیزات و مواد شوینده لازم را با خود داشته باشید،  تمیز کردن کل خانه، از سقف تا کف می‌تواند کاری آسان باشد. برای تهیه این لوازم سخت نگیرید، برحسب نیازی که دارید انتخاب کنید.

این لوازم می‌تواند از بهترین مواد شوینده صنعتی بازار باشد و یا از مواد پاک کننده طبیعی مانند جوش شیرین یا سرکه که در هر خانه‌ای یافت می‌شود تهیه شده باشد. جوش شیرین با خاصیت ضدعفونی که دارد باکتری‌ها را از بین برده و سرکه نیز با قابلیت چربی زدایی که دارد بوی بد را از بین برده و محیط را از آلودگی پاک می‌کند.

استفاده همیشگی از مواد طبیعی در نظافت روزانه منزل علاوه بر پاکیزگی خانه چندین امتیاز بزرگ دارد، اول اینکه برای تمیز کردن خانه مجبور به خرید مواد شوینده صنعتی گران قیمت نیستید و مقداری پول صرفه جویی و ذخیره خواهید کرد. دوم اینکه به کاربردن مواد پاک کننده طبیعی در جریان نظافت روزمره منزل هیچ لطمه‌ای به سلامتی شما وارد نخواهد کرد.

برنامه ریزی روزانه یک زن خانه دار

بدون شک در برنامه روزانه یک کدبانو زمانی برای نظافت روزانه منزل وجود دارد. این برنامه ریزی که شامل زمان بندی و انتخاب فضا‌ی مورد نظر است از اتلاف وقت جلوگیری کرده و به خانم خانه انرژی و روحیه می‌دهد.

در برنامه ریزی روزانه یک زن خانه دار تمیز کاری و نظافت منزل به سه دسته روزانه، هفتگی و ماهانه تقسیم خواهد شد.

کار‌های روزانه شامل لباس شستن، جاروکشیدن خانه در آخر شب و تمیز کردن سریع آشپزخانه است. کار‌های هفتگی به معنی تمیز کردن کامل اتاق پذیرایی، اتاق خواب و سرویس بهداشتی و حمام است.

کار‌های ماهانه به معنی تمیز کردن شیشه و لبه‌های پنجره‌ها، تمیز کردن مبلمان و جابه‌جایی آن‌ها برای جاروکشیدن زیر آنها است.

اگر می‌خواهید خانه‌ای تمیز و مرتب داشته باشید، باید لیست کارهای روزانه که برای نظافت منزل ضروری است را تهیه کرده باشید. با این لیست شما اطمینان حاصل خواهید کرد که هیچ جایی از خانه کثیف و فراموش شده باقی نمانده است.

علاوه بر تمیزی همه نقاط خانه لیست کارهای روزانه به شما در مدیریت زمان نیز کمک خواهد کرد.

لیست نظافت روزانه منزل باید متناسب با نیاز شما باشد، بنابراین اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که باید چه کاری در چه زمانی انجام شود.

چگونه کارهای خانه را تقسیم کنیم؟

باید بدانید که لازم نیست فقط خودتان به جنگ با کثیفی بروید.همه افراد خانواده را به این چالش دعوت کنید. اگر باهم به نظافت منزل بپردازید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که خانه شما از نظر بهداشتی با بقیه اعضای خانواده نیز هماهنگ است. حال سوال اینجاست که چگونه کارهای خانه را تقسیم کنیم؟ ابتدا لیست کار‌های خانه را در نظر بگیرید، از بیرون بردن زباله‌ها، جارو کشیدن روزانه خانه و شستن ظرف‌ها شروع کنید. این موارد در دسته نظافت روزانه منزل قرار می‌گیرند.

حالا باید مشخص کنید هر کسی باید کدامیک از این کار‌ها را انجام دهد.

هدف شما به کار کشیدن اعضای خانواده برای نظافت منزل و عادت دادن آن‌ها به این مسئله است، پس از کم به زیاد شروع کنید. اگر در همان ابتدا به هرکدام کار زیادی را محول کنید، نباید انتظار داشته باشید در نظافت بعدی شما را همراهی کنند.

اگر در نظافت روزانه، هفتگی و یا ماهانه منزل به مشکل خورده‌اید و یا احساس خستگی می‌کنید از اعضای خانواده خود کمک بخواهید. بیشتر اوقات افراد نمی‌دانند که شما احتیاج به کمک دارید. پس افراد خانواده را صدا کرده و مشکل خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

از کار اعضای خانواده و کمکی که به شما در نظافت می‌کنند ایراد نگیرید، ایراد و غر زدن تنها باعث می‌شود افراد نسبت به کار دلسرد شوند. از همسر و فرزند خود تشکر کنید و بگویید که چطور با کمک کردن در نظافت روزانه خانه، آرامش و راحتی را برای شما فراهم می‌کنند.

بچه‌هایتان را فراموش نکنید، کودکی آن‌ها را بهانه نکنید و در نظافت خانه از آن‌ها نیز کمک بگیرید. آنها باید از همین سن کم معنا و انجام این کار‌ها را یاد بگیرند. مرتب کردن اتاق خودشان، تمیز کردن میز اتاق نشیمن و خشک کردن ظروف می‌تواند برای آن‌ها مناسب باشد.

اگر بچه‌ها بزرگ شده‌اند با شروع هفته جدید به آن‌ها بگویید، که در آخر هفته برای نظافت هفتگی خانه وقت خود را خالی کنند. می‌توانید برای نظافت هفتگی خانه یک ساعت خاص را مشخص کرده و با فرزند خود به صورت گروهی به تمیزکاری بپردازید. هم با یکدیگر صحبت و معاشرت کنید و هم خانه را نظافت کنید.

اگر شما و همسرتان هردو شاغل هستید و نمی‌توانید آنطور که باید برای نظافت خانه وقت بگذارید، می‌توانید برای نظافت هفتگی و یا ماهانه خانه کسی را استخدام کنید. می‌توانید از سامانه درخواست آنلاین خدمت آچارباز استفاده کنید، استفاده از این سامانه نظافت منزل را برایتان آسان و بی دردسر خواهد کرد. فقط کافیست برای ثبت درخواست به سایت، وب اپ و یا اپلیکیشن آچارباز رفته و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ تماس بگیرید.

لیست کارهای روزانه برای نظافت منزل

همیشه بخشی از تمیزکاری نظافت منزل باید به صورت روزانه انجام بگیرد. پنج یا ده دقیقه از وقت خود را هر روز برای تمیز کردن خانه بگذارید تا مجبور نباشید آخر هفته ساعت‌هایی طولانی را به نظافت کردن منزل بگذرانید.

در اینجا به بخشی از لیست کارهای روزانه برای نظافت منزل اشاره کرده‌ایم:

1- در قدم اول از اتاق خواب شروع کنید، صبح که از خواب بیدار می‌شود روانداز و ملافه روی تخت را مرتب و صاف کنید. لازم نیست هر روز، روانداز و ملافه‌ها را عوض کنید و بشوئید، همین که زمانی را برای مرتب کردن آن‌ها می‌گذارید کافیست.

2- هر روز لباس‌ها را بشوئید، این مورد بیشتر در خانواده‌هایی که کودک دارند صدق می‌کند. زیرا کودکان لباس خود را با مواد غذایی و لکه‌های مختلف رنگ آمیزی می‌کنند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از چرک مرد شدن لباس‌ها را خیلی سریع بشوئید.

3- لباس‌های تمیز را بلافاصله بعد از خشک شدن درون کمد بگذارید، ماندن لباس تمیز و خشک بیرون از خانه تنها باعث کثیف شدن آن خواهد شد.

4- چه چیزی می‌تواند ظاهر یک آشپزخانه را زشت و کثیف نشان دهد؟ کوهی از ظرف نشسته درون سینک، که علاوه بر زشتی باید به آن بوی بد را نیز اضافه کنید. ظرف‌ها را به سرعت بشوئید و از تلنبار کردن آنها روی هم خودداری کنید.

5- بعد از هر آشپزی، یک دستمال تمیز برداشته و سطوح آشپزخانه را با آن به سرعت تمیز کنید. اجازه ندهید لکه‌های چربی و غذا روی اجاق گاز بمانند و خشک شوند، زیرا کار شما را در نظافت هفتگی آشپزخانه سخت خواهند کرد.

6- بعد از خواباندن بچه‌ها، اسباب بازی‌های پخش شده در خانه را جمع آوری کنید، نیازی به تمیز کردن دانه دانه اسباب بازی‌ها نیست، همین که آنها را از سر راه بردارید کافیست.

7- یک دستمال تمیز و کمی مرطوب برداشته و با آن همه‌ی نقاط خانه را به سرعت تمیز کنید. لازم نیست خیلی وسواس به خرج دهید همین که گرد و غباری که در طول روز روی لوازم می‌نشیند را پاک کنید کافیست.

لیست مهم ترین کار‌های هفتگی برای نظافت منزل

بعضی از تمیزکاری‌های خانه را باید به صورت هفتگی انجام داد، البته تشخیص هفتگی یا ماهانه بودن نظافت این بخش از خانه که خواهیم گفت را بر عهده خودتان می‌سپاریم.

1- در طول هفته که مشغول آشپزی کردن هستید، متوجه برخی لکه‌ها و نقاط چربی روی کابینت‌ها، اجاق گاز و کشو می‌شوید. کثیف شدن اجاق گاز در حین پخت و پز امری عادی است، اما تمیز کردن آن اغلب اوقات آخرین کاری است که می‌خواهید بعد از پخت یک وعده غذایی انجام دهید. برای نظافت آشپزخانه خود یک برنامه منظم بچینید.

هفته‌ای یکبار یا دو هفته یکبار را برای نظافت آشپزخانه اختصاص دهید. شعله و میله‌های چدنی اجاق گاز را از آن جدا کرده و درون ظرف آب و صابون و یا سینک قرار دهید. سپس سطح اجاق را با دستمال و مواد شوینده تمیز کنید. اگر به دنبال راهی برای تمیز کردن اجاق گاز با مواد پاک کننده طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین هستید، مقاله تمیز کردن اجاق گاز با چند ترفند ساده را از دست ندهید.

2- یخچال را فراموش نکنید، بوی بد یخچال می‌تواند هوس غذا خوردن را از سر شما بیاندازد. هفته‌ای یکبار یا هر دو هفته یخچال خود را پاکسازی کنید. غذا‌های قدیمی و مانده درون یخچال را دور بریزید. یخچال را خاموش کرده و بگذارید برفک درون آن آب شود. قفسه‌ها و کشو‌ها را یکی یکی بیرون آورده و با دستمال مرطوب آن‌ها را تمیز کنید. سطح بیرونی و داخلی یخچال را فراموش نکنید و آن‌ها راهم تمیز کنید.

3- همانطور که در مقاله «راهنمای جامع تمیز کردن حمام» روش تمیز کردن حمام را آموزش دادیم، مواد شوینده صنعتی یا طبیعی را برداشته و به سمت حمام بروید، شیر و دستگیره حمام را با مواد شوینده و ضدعفونی تمیز کنید. سرامیک و کاشی‌ها را از قلم نیاندازید و برای تمیز کردن درز بین سرامیک و کاشی‌ها از جوش شیرین استفاده کنید. آن را با مسواک بین درز‌های کاشی کشیده و سیاهی‌ها را پاک کنید. اگر به دنبال راهی آسان برای تمیز کردن سرامیک هستید، مقاله بهترین راهکار‌های تمیز کردن سرامیک کف را از دست ندهید.

4- اگر یک گلخانه کوچک در قسمتی از خانه، بالکن و حیاط خود دارید، باید وقتی را نیز برای تمیز کردن و رسیدگی به آن بگذارید. رسیدگی و مرتب کردن گل‌ها می‌تواند در روحیه افراد بسیار تاثیر گذار باشد. از اعضای خانواده برای تمیز کردن گلدان‌ها و جابه‌جایی آن‌ها کمک بگیرید، تا هم باغچه کوچکتان را مرتب کنید و هم زمانی را با خانواده را بگذرانید.

برنامه ریزی ماهانه یک زن خانه دار؛ ریزه کارهای تمیزی منزل

نقاطی از خانه وجود دارند که لازم نیست روزانه و یا حتی هفتگی آن‌ها را تمیز کنید. بسیاری از افراد تمیز کردن این بخش‌ها را در چک لیست خانه تکانی قرار می‌دهند. اما برای داشتن خانه‌ای تمیز و مرتب بهتر است نظافت این قسمت‌ها را در برنامه ماهانه خود قرار دهید.

1- یک دستمال مرطوب و یک دستمال خشک بردارید، در یک ظرف مقداری آب و مواد شوینده بریزید. می‌توانید از اسپری شیشه پاک کن نیز استفاده کنید. تمامی پنجره‌ها و آینه‌های موجود در خانه را تمیز کنید. لبه‌های پنجره‌ها بیشتر اوقات بهترین نقطه برای نشستن کثیفی و گرد و غبار هستند، پس آنها را فراموش نکنید. پنجره آشپزخانه بیشتر از سایر پنجره‌ها کثیف می‌شود، پس از مواد ضدعفونی و چربی زدای قوی برای از بین بردن لکه‌های آن استفاده کنید.

2- خانه را هرچند وقت یکبار زیر و رو کنید. اگر به کالایی برخوردید که در طی چند ماه گذشته از آن استفاده نکرده‌اید و حدس می‌زنید این جریان در آینده نیز ادامه خواهد یافت می‌توانید آن را از خانه بیرون کنید. آن کالا را بفروشید و یا به خیریه اهدا کنید. این قانون کوچک و ساده یکی داخل، یکی بیرون نام دارد. برای آشنایی بیشتر با این قانون پیشنهاد می‌کنیم مقاله 7 نکته برای داشتن مرتب کردن کمد لباس را بخوانید.

3- فرش و لوازم آشپزخانه مانند مایکروویو با گذشت زمان بوی بدی خواهند گرفت. فرش بوی کهنگی و کثیفی و مایکروویو بوی بد غذا خواهد گرفت. با کمی جوش شیرین این مشکل را حل کنید. روی فرش و درون مایکروویو کمی جوش شیرین بپاشید و بگذارید این ماده طبیعی کار خود را انجام دهد. برای فهمیدن جزئیات بهتر است مقاله‌های تمیز کردن مایکروویو و مایکروفر و بهترین روش شستشوی فرش در خانه را بخوانید.

طبق جدول نظافت؛ تمیزی خانه را شروع کنید!

حالا که جدول نظافت منزل را طراحی کرده‌اید وحشت نکنید، لازم نیست تمام آخر هفته‌های خود را مشغول نظافت و تمیزکاری باشید. زمانی را هم برای استراحت خود در نظر بگیرید، از درخواست کمک هم نترسید و کمی به خودتان فرصت دهید.

اگر فرزند دارید از آن‌ها بخواهید اتا‌ق‌های خود را مرتب کنند و در کار‌های خانه نیز به شما کمک کنند. برای اینکه وقت و استراحت بیشتری داشته باشید می‌توانید نظافت هفتگی را گاهی اوقات به هر دو هفته یکبار تغییر دهید.

برنامه ریزی برای خانه تکانی

آرام آرام داریم به فصل خانه تکانی نزدیک می‌شویم، بسیاری از خانم‌های خانه دار با رسیدن فصل سرما به نیمه، برنامه ریزی برای خانه تکانی را انجام می‌دهند. این برنامه ریزی باعث می‌شود تا در هفته آخر سال دیگر وقتی برای خانه تکانی نذاریم و اضطرابی بابت آن نداشته باشیم. در قدم اول احتیاج به یک قلم و کاغذ داریم، تا بتوانیم لیست برنامه ریزی برای خانه تکانی را جز به جز بنویسیم.

چک لیست خانه تکانی؛ کارهای مهم خانه فراموش نشود!

از کجا باید شروع کنم؟ در وهله اول این اولین سوالی است که به ذهنتان می‌رسد. باید به تمامی کار‌های مانده در ذهنتان سر و سامان بدهید. پس یک قلم و کاغذ بر می‌دارید و تمام کار‌هایی که باید انجام بدهید را روی آن بنویسید. در قدم دوم باید این کار‌ها را به ترتیب اولویت مرتب کنید.

برای کمک کردن به شما در نوشتن چک لیست خانه تکانی، جدول نظافت زیر را تهیه کرده‌ایم:

راهنمای کامل نظافت راهرو و اتاق پذیرایی

 روش تمیز کردن لوستر کریستالی و برنزی

  • گرد و غبار را از لوستر‌ها و چراغ‌های روشنایی بزدایید. بایک دستمال گرد و غبار را از آن‌ها بگیرید. لوسترتان چه جنسی دارد؟ برنزی است یا کریستالی؟ اگر می‌خواهید لوستر کریستالی خانه را بهتر و بیشتر نظافت کنید، ابتدا زیر لوستر یک پتوی بزرگ و نرم بندازید. سپس از لوستر در زوایای مختلف عکس گرفته، تا راهنمایی برای نصب دوباره کریستال‌ها داشته باشید.

کریستال‌ها را دانه دانه برداشته و روی یک پارچه نرم قرار دهید.

با یک پارچه لطیف که هیچ خط و خشی روی کریستال‌ها نیاندازد، کریستال‌ها را تمیز کنید و گرد و غبار را از آنها بزدائید.

کریستال‌های جدا شده را با آب و صابون با ملایمت بشوئید و با یک حوله نرم آن‌ها را خشک کنید. به یاد داشت هباشید که باید به سرعت کریستال‌ها را خشک کنید تا هیچ لکه آبی روی آنها نیافتد.

حالا به سراغ بدنه لوستر بروید و با یک پارچه میکروفیبر بدنه آن را تمیز و گردگیری کنید. با استفاده از عکسی که قبل از جدا کردن کریستال‌ها گرفته‌اید، لوستر را دوباره سرهم کنید.

برای تمیز کردن لوستر‌های برنجی و برنزی، کافیست یک دستمال میکروفیبر برداشته و بدنه لوستر را تمیز کنید.

بهترین روش تمیز کردن دیوار و پنجره‌ها در روز‌های پایانی سال

  • دیوار‌ها و پنجره‌های خانه را بشوئید. در قدم اول تابلو‌ها و لوازم دکوری که روی دیوار زده‌اید را جمع کنید. اثرات انگشتی که روی دیوار سیاه شده‌اند را با یک دستمال نیمه مرطوب پاک کنید. استفاده از دستمال نیمه مرطوب این اطمینان را به شما خواهد داد که به رنگ دیوار خانه آسیبی نخواهد رسید. اما اگر رنگ دیوار خانه قابل شستشو هست، می‌توانید از محلول آب و صابون نیز استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن دستگیره و کلید و پریز

  • دستگیره‌ها و کلید و پریز را از قلم نیاندازید. این دو نقطه در بیشتر نظافت‌های روزانه و هفتگی از قلم می‌افتند و فراموش می‌شوند، در حالیکه بیشتر از سایر نقاط خانه در معرض آلودگی و کثیفی قرار می‌گیرند.

یک دستمال برداشته و کمی از مواد ضدعفونی کننده را به دستگیره در و کلید و پریز بزنید. خواهید دید که این حرکت چه تاثیری روی زیبایی و تمیزی آن‌ها خواهد گذاشت.

روش‌های تمیز کردن سرامیک کف؛ بعداز تمیزی کف با آینه اشتباه نگیرید!

  • حالا به سراغ سرامیک‌ها بروید، برای داشتن سرامیک کف تمیز و عاری از هرگونه حس چسبندگی باید نظافت آن‌ها را در اولویت قرار دهید. کف کثیف و چسبنده به راحتی می‌تواند تمیزی سایر نقاط را زیر سوال ببرد. ابتدا کف خانه را با جارو تمیز کنید، تا گرد و غبار و کثیفی‌های ریز درشت را از زیر پا جمع کنید.

حالا برای رسیدن به درخشندگی بیشتر باید یک تی برداشته و کف را با آن تمیز کنید. بعد به سرعت با یک دستمال مرطوب کف را خشک کنید، این حرکت از سر و زمین خوردن افراد جلوگیری خواهد کرد.

شستن مبلمان در منزل؛ مواظب باشید خرابکاری نکنید!

  • مهم‌ترین وسیله اتاق پذیرایی کدام است؟ جواب تنها یک چیز است، مبلمان. تمیز کردن مبلمان کاری است که در سال باید یک یا دوبار انجام بگیرد پس صددرصد باید در چک لیست خانه تکانی قرار بگیرد. مبل‌ها بیشتر از سایر وسایل اتاق پذیرایی در معرض آلودگی و کثیفی قرار می‌گیرند، برای همین راحت می‌توانند اتاق پذیرایی را کثیف جلوه دهند.

عده‌ای تمیز کردن مبلمان را کاری سخت و پیچیده می‌دانند، برای همین کمتر به سراغ آن رفته و سعی می‌کنند از خدمات شرکت‌های نظافتی استفاده کنند. اگر شما نظافت مبلمان را کاری پیچیده و سخت می‌دانید می‌توانید از خدمات آنلاین سامانه آچارباز استفاده کنید. کافیست درخواست خود را در سایت، وب اپ و اپلیکیشن آچارباز ثبت کنید، تیم پشتیبان آچارباز با شما تماس گرفته و هماهنگی لازم را انجام خواهد داد.

اما اگر دوست دارید خودتان نظافت مبلمان را انجام بدهید، قبل از هرچیز جنس مبلمان خود را بشناسید. چرم؟ جیر؟ مخمل؟ زیرا هرکدام طرز روش شستن  مخصوص به خود را دارند. به یاد داشته باشید قبل از شروع تمیزکاری اساسی، گرد و غبار و کثیفی‌های ریز و درشت را با جاروبرقی تمیز کنید. سپس به سراغ مواد شوینده رفته و مبلمان را بشوئید. مقدار کمی از مواد شوینده را روی قسمتی از مبل که جلوی دید نباشد تست کنید. واکنش پارچه را به آن ببینید. در مقاله شستشو و تمیز کردن مبل فرایند اصولی و درست تمیز کردن مبل را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

مرتب کردن اتاق خواب؛ آرامش خاطر بدست بیاورید!

  • اگر در اتاق خواب صندلی و یا مبلمان خاصی را قرار داده‌اید، گرد و غبار را از آن‌ها پاک کنید. حالا باید به سراغ پرده‌ها بروید، پرده‌ها در اثر تابش نور آفتاب به آن‌ها کمرنگ شده و الیافشان صدمه می‌بیند. بعد از جدا کردن پرده‌ها آن‌ها را درون یک آب سرد قرار داده تا خیس بخورند و گرد و غبار از آن‌ها جدا شود. سپس پرده‌ها را با مواد شوینده با ملایمت شسته و آبکشی نمائید.
  • ملافه و رو انداز تخت خواب را برداشته و به داخل ماشین لباسشویی بیاندازید، تخت را با کمک اعضای خانواده جابه‌جا کرده و زیرآن را تمیز کنید.

تمیز کردن حمام و برق انداختن سنگ توالت؛ استشمام بوی خوب

کف و دیواره‌های حمام را با مواد شوینده به خوبی تمیز کنید. به یاد داشته باشید از لوازمی استفاده کنید که خط و خشی را روی زمین نیاندازد. سرامیک و کف نباید آسیب ببینند. بعد از حمام باید سرویس بهداشتی را تمیز کنید، اگر وسواس زیادی نسبت به تمیزی این منطقه دارید از مواد ضدعفونی کننده و جرمگیر استفاده کنید. عده‌ای برای تمیز کردن سرویس بهداشتی از نوشابه نیز استفاده می‌کنند.

اگر توالت فرنگی دارید می‌توانید نوشابه را روی دیواره و کناره‌های آن بریزید. درب توالت فرنگی را برای دقایقی ببندید و اجازه دهید جرم‌ها با نوشابه خیس بخورند. سپس سیفون را کشیده، درب توالت را باز کرده و با فرچه و کمی مواد شوینده توالت فرنگی را تمیز کنید.

 تمیز کردن سریع و عالی آشپزخانه

  • حالا نوبت آن شده که یخچال را تمیز کنید، آن را خاموش کرده و کشو‌ها و قفسه‌ها را بیرون بیاورید. تک تک آن‌ها راشسته و خشک کنید. نباید لکه‌های آب روی قفسه‌ها باقی بماند. با دستمال بدنه داخلی و خارجی یخچال را تمیز کنید.
  • ظروف و لیوان‌هایی که درون کمد و کابینت گذاشته‌اید و در سال از آن‌ها استفاده نکرده‌اید را بیرون آورید. گرد و غبار زیادی که روی آن‌ها نشسته است را با دستمال خشک پاک کنید.
  • بالای کمد‌ها و کابینت‌ها و درون آن‌ها را تمیز کنید

3 نکته بالا تنها قسمت کمی از تمیزکردن آشپزخانه هست پیشنهاد می کنیم برای تمیز کردن آشپزخانه کثیف حتما مقاله جامع و کامل مرتبط را مطالعه کنید.

روش تمیز کردن مایکروویو با چند راه ساده و سریع

  • اجاق گاز، درون فر، درون مایکروفر و مایکروویو را تمیز و ضدعفونی کنید. در یک کاسه مخصوص مایکروویو مقداری آب و نصف آب لیموی طبیعی را بریزید. می‌توانید لیموی استفاده شده را خرد کرده و آن را هم به مخلوط اضافه کنید. کاسه را  درون مایکروویو گذاشته و تایمر آن را روی ده دقیقه بگذارید. تا زمانیکه آب به طور کامل درون مایکروویو تبخیر شود.

درب مایکروویو را باز نکنید و بگذارید محلول بخار شده روی دیواره‌های مایکروویو بنشیند و لکه‌های چربی و تکه‌های خشک شده غذا را نرم کند. بعد از گذشت دقایقی درب مایکروویو را باز کرده و با یک دستمال تمیز دیواره‌های دستگاه را از لکه‌های خیس خورده پاک کنید. اگر می خواهید بصورت اصولی تمیز کردن مایکروویو را انجام دهید پیشنهاد می کنم حتما مقاله مرتبط را بخوانید.

تمیز کردن و رفع بوی بد ماشین لباسشویی

  • ماشین لباسشویی خود را تمیز کنید. اغلب افراد فکر می‌کنند چون این ماشین خود فرایند شستشو را انجام می‌دهد پس کثیف نمی‌شود. در حالیکه درز‌ها و شکاف‌های درون این ماشین بستر مناسبی برای تکثیر باکتری‌ها است. ماشین لباسشویی باید سالی یکبار تمیز شود، با جوش شیرن و سرکه تمیزکاری را شروع کنید. اگر نمی‌دانید برای تمیز کردن ماشین لباسشویی درب از بالا و درب ازجلوی خود از کجا شروع کنید، مقاله ضد عفونی و  تمیز کردن ماشین لباسشویی را جدی بگیرید را از دست ندهید.

داشتن چک لیست خانه تکانی موجب می‌شود، زمان خود را به خوبی مدیریت کنید و تمام وقت خود را برای نظافت منزل نگذارید. شما باید در آخر سال زمانی را هم برای خرید و برنامه ریزی برای سفر نوروزی در نظر بگیرید. تا سال جدید را با انرژی و روحیه‌ای متفاوت شروع کنید. حالا با چک لیست خانه تکانی می‌توانید نظافت را شروع کرده و در هفته آخر سال وقت خالی هم داشته باشید. اما اگر فکر می کنید زمان کم دارید پیشنهاد می کنم از خاص ترین خدمات نظافت منزل آچارباز استفاده کنید.

 

 

نظر شما با موفقیت ثبت شد