پزشکی و سلامت

آیا ژلوفن همان ایبوپروفن است

سلامت نیوز: «درد را از هر طرف بنویسی درد است.» این جمله را شاید بارها شنیده باشید. درد که بیاید فرقی نمی‌کند از کجا شروع ‌شود و کجا را درگیر کند مهم آن لحظه‌ای است که به دنبال یک قرص مسکن تمام خانه را زیر و رو می‌کنید. همان طور که درد جزء جدا نشدنی زندگی است مسکن‌ها هم نقش روزانه خود را ایفا می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ در هر کیفی یک ورقه قرص مسکن وجود دارد با نام‌ها و دوزهای مختلف. قرص‌های ایرانی و خارجی که تنها با عنوان مسکن شناخته می‌شوند اما چقدر در موردشان می‌دانیم؟ اصلا آنها به درد مشکل ما می‌خورند؟ در یک روز چقدر مجاز به استفاده از مسکن‌ها هستید؟ هر چند ساعت یک‌بار باید آنها را تمدید کرد؟ اینها تمام سؤال‌هایی است که باید جوابشان را بدانید تا تندرستی را عضو جدانشدنی وجودتان بکنید. برای دانستن جواب همه این سؤال‌ها این مطلب را بخوانید.

استامینوفن

ضددرد، ضد تب

کجا به درد می‌خورد؟

رایج‌ترین انتخاب هر کسی برای درد، استامینوفن است. تازگی‌ها هم حرف از ممنوعیت واردات آن به میان آمده که باعث نگرانی داروسازهای زیادی شده است. در حال حاضر استامینوفن بی‌ضررترین دارویی است که برای کودکان و خانم‌های باردار تجویز می‌شود. شاید بتوان گفت استامینوفن ساده تنها مسکنی است که خانم‌های باردار مجاز به خوردن آن هستند. این دارو در دو دوز 325 و 500 میلی گرم وجود دارد و نوع شربت و شیاف آن معمولا برای کودکان تجویز می‌شود.

حواستان باشد:

استامینوفن ساده کم‌عارضه‌ترین داروی تب‌بر است. برای استفاده آن باید به ازای هر کیلوگرم وزن بیمار 15- 12.5 میلی‌گرم مصرف شود. یعنی اگر 50 کیلوگرم هستید باید حداکثر 725 میلی‌گرم دارو استفاده کنید.  مدت زمان تمدید استامینوفن هم هر 6-4 ساعت است. در خانم‌های باردار خوردن این دارو باید هر 6 ساعت یک‌بار باشد. این را بدانید که هیچ قرصی بی‌عارضه نیست پس اگر شروع به خوردن بی‌وقفه آن بکنید باید قید سلامت‌تان را بزنید.

استامینوفن کدئین

ضد سرفه، مسکن برای دردهای متوسط

کجا به درد می‌خورد؟

گاهی اوقات افراد از استامینوفن کدئین به عنوان یک داروی مسکن قوی یاد می‌کنند. با اینکه فروش این دارو بدون نسخه ممنوع است اما اگر از داروهای باقیمانده نسخه‌های قبلی‌تان نگه‌شان داشته‌اید یادتان باشد این دارو در طولانی‌مدت شما را به ماده کدئین فسفات وابسته می کند. کدئین فسفات بعد از ورود به بدن به مورفین تبدیل می‌شود به همین دلیل بهتر است حتما با نسخه پزشک و در فواصل زمانی که پزشک پیشنهاد می‌کند مصرف شود. استامینوفن کدئین نباید بیشتر از 3 گرم در روز استفاده شود یعنی با توجه به نسخه پزشک چیزی حدود 6-4 قرص.

 حواستان باشد:

این داروی ضدسرفه، ‌خواب‌آلودگی می‌آورد. پس سعی کنید در زمان‌هایی که نیاز به هوشیاری کامل‌ دارید این دارو را مصرف نکنید. استامینوفن کدئین می‌تواند در مواردی هم حساسیت‌زا باشد. نکته قابل توجه این دارو این است که هرگز نباید همراه با داروهای اعصاب استفاده شود چون ممکن است تداخل دارویی ایجاد کند.

استامینوفن کافئین

 مشکلات تنفسی نوزادان، میگرن، خواب‌آلودگی

کجا به درد می‌خورد؟

وقتی قهوه، ‌شکلات یا نوشابه می‌خورید مقدار پایینی از کافئین را به بدن خود وارد می‌کنید. کافئین موجود در این دارو جذب استامینوفن و هوشیاری را بالا می‌برد. با اینکه مصرف ماده کافئین عوارض دارد اما مقدار مجازش در بعضی مکمل‌ها هم آثار مثبتی دارد. همانطور که در مکمل‌های غذایی ورزشکاران دیده می‌شود،‌ این ماده با ترشح اسیدهای چرب  به چربی‌سوزی بدن کمک می‌کند. با خوردن کافئین خالص، عمل هضم هم تقویت می‌شود. بهترین مورد استفاده این دارو برای میگرن است چون که خیلی زود جذب می‌شود و اثرش را می‌گذارد.

حواستان باشد:

در زمان مصرف دارو نوشیدنی‌های کافئین دار( نوشابه‌های انرژی‌زا) مصرف نکنید چون باعث بی‌خوابی و تپش قلب می‌شود. این ماده در شیر ترشح می‌کند پس اگر نوزادتان را شیر می‌دهید کافئین و هر ماده کافئین دار را فراموش کنید. باید توجه داشته باشید که آدم‌های مسن‌تر واکنش‌های حساس‌تری نسبت به این ماده دارند. ممکن است به بی‌خوابی‌های حاد یا مشکلات قلبی دچار شوند.

آسپیرین  ( آ. اس. آ)

 ضددرد غیرمخدر، تب‌بر،‌ ضدالتهاب،‌ ضدپلاکت

کجا به درد می‌خورد؟

آسپیرین با تاثیری نامعلوم روی هیپوتالاموس درد را از بین می‌برد. هیپوتالاموس دقیقا جایی است که فرمان درد را به اعضا صادر می‌کند. شاید از خودتان بپرسید چطور روی از بین رفتن تب اثر می‌گذارد؟ ترموستات بدن در همان قسمت هیپوتالاموس واقع شده است. آسپیرین با تاثیر مستقیم روی این ناحیه aدمای بدن را حفظ می‌کند و با فرمان تعریق سعی در حفظ دمای بدن می‌کند. آسپیرین از آن دسته داروهایی است که در حال حاضر خیلی تجویز نمی‌شود. آسپیرین با تاثیر روی غلظت خون یکسری آثار منفی دارد که به همین دلیل دیگر از آن به عنوان داروی مسکن استفاده نمی‌شود اما باید گفت  هنوز هم آسپیرین تنها درمان بعضی بیماری‌ها مثل روماتیسم مفصلی است.

حواستان باشد

مصرف خودسرانه آسپیرین باعث رقیق شدن خون و پایین آمدن پلاکت خون می‌شود. این مشکل ممکن است باعث جلوگیری از ایجاد لخته و بند نیامدن خون در هنگام جراحت شود. این دارو عوارض ضعیف دیگری مانند وزوز گوش، ‌تهوع، ‌نارسایی حاد کلیه و کهیر دارد.

آکسار ( آ.ث.آ)

ضددرد، ضدتب، ضدمیگرن

کجا به درد می‌خورد؟

آکسار را به نام قرص دورنگ یا قرص سفید-صورتی می‌شناسند. این دارو در گذشته طرفداران زیادی داشت اما در حال حاضر با این همه تنوع دارویی آکسار نمونه یک قرص فراموش شده است و مورد استفاده‌ای ندارد. این دارو از استامینوفن، کافئین و اسید استیل سالیسیلیک ( آ.اس.آ) تشکیل شده است.

حواستان باشد

اگر به هرکدام از داروهای مسکن مثل استامینوفن، کافئین یا آسپیرین حساسیت دارید پس دور آکسار را خط بکشید و از پزشک‌تان جایگزین بخواهید. یادتان باشد که این دارو را نباید به طور همزمان با استامینوفن، آسپیرین و ترکیبات حاوی الکل  مصرف کنید. بهتر است که برای مقابله با عوارض گوارشی آن را همراه با غذا یا یک لیوان آب پربخورید. توجه داشته باشید که اگر این قرص بوی سرکه بدهد باید از مصرف آن خودداری کرد.

ایبوپروفن

آرتریت،  درد پس از کشیدن دندان، ضدتب

کجا به درد می‌خورد؟

به رنگ صورتی زیبا و گول‌زنکش دقت نکنید. این دارو عوارض بسیاری دارد. البته برای دردهای نام برده بسیار مناسب است. اگر  هر کدام از این مشکلات را دارید می‌توانید پروفن را استفاده کنید. پروفن دارویی است که بدون نسخه هم می‌توانید آن را تهیه کنید. این مسئله تهیه دارو بدون نسخه خیلی وقت‌ها باعث شده است که تصور شود آنها بی‌خطر هستند در صورتی که استفاده بیش از حد پروفن در درازمدت بیشترین عوارض را نسبت به هر داروی دیگری دارد.

حواستان باشد:

دوز مصرفی این دارو نباید بیشتر از 1200 میلی گرم در روز باشد. و مدت زمانی که آن را تکرار می‌کنید نباید بیشتر از 3 روز باشد. مصرف زیاد پروفن عوارضی مثل سردرد، سرگیجه، خارش و کهیر، کم‌خونی و… دارد. خیلی‌ها تصور می‌کنند به دلیل اینکه این دارو در شیر مادر ترشح نمی‌شود، مصرفش بی‌خطر است اما باید گفت که پزشکان مصرف آن را در زمان شیردهی توصیه نمی‌کنند.

ژلوفن

ضد التهاب، ضددرد و سردردهای میگرنی

کجا به درد می‌خورد؟

ژلوفن فرم مایع پروفن است که داخل کپسول‌های ژلاتینی نرم تعبیه شده. این دارو به دلیل اینکه خیلی سریع در بدن باز می‌شود، تاثیر سریع‌تری دارد. به این دلیل است که بیشتر اوقات تصور می‌شود که این دارو از پروفن قوی‌تر است. اثر سریع این دارو باعث شده که از این دارو استقبال بیشتری شود.

حواستان باشد:

مدت زمان تاثیر این دارو 15 دقیقه است. این قرص این مدت زمان را لازم دارد تا در معده باز و جذب شود. اکثر مردم این تصور را دارند که ژلاتینی بودن این دارو باعث می‌‌شود که آسیب کمتری به معده و دستگاه گوارش برسد اما باید گفت که عوارض ژلوفن دقیقا مانند پروفن است. این دارو در دراز مدت عوارض گوارشی حادی مثل زخم معده ایجاد می‌کند.

نوافن

دندان‌درد، سردرد، دردهای عضلانی- مفصلی

کجا به درد می‌خورد؟

نوافن را در اولویت انتخاب های خود برای دندان‌درد بگذارید. این دارو از ترکیب 3 ماده استامینوفن، پروفن و کافئین تهیه می‌شود. دو ماده اول، استامینوفن و کافئین تاثیر ضددردی خود را روی سردرد و دندان‌درد دارند اما پروفن به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد برای دردهای عضلانی- مفصلی استفاده می‌شود. هر کپسول نوافن حاوی 325 میلی‌گرم استامینوفن، 40 میلی‌گرم کافئین و 200 میلی‌گرم ایبوپروفن است.

حواستان باشد:

برای نتیجه بهتر این دارو تنها می‌توانید در هر بار یک کپسول، آن هم هر 8 ساعت یک‌بار استفاده کنید.  این دارو مانند قهوه و نوشابه منبعی غنی از کافئین است به همین دلیل زیاده‌روی کردن در خوردن آن باعث تپش قلب و بی‌خوابی می‌شود. از طرفی هم به دلیل وجود ماده استامینوفن در نوافن ممکن است استفاده از آن نتیجه کاذب در تست‌های افراد دیابتی ایجاد کند. باید توجه داشت که مصرف این دارو برای بیماران دچار اختلالات کلیوی به دلیل وجود ایبوپروفن باید حساب شده و زیر نظر پزشک باشد در غیر این صورت شاید مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند.

پانادول

ضددرد، ضدتب

کجا به درد می‌خورد؟

همان استامینوفن خارجی است. فقط نامش تغییر کرده است. ما ایرانی‌ها معمولا بیش از حد به اجناس خارجی اعتماد داریم. تصور اینکه این دارو خارجی است پس عوارض آن هم کمتر است را دور بیاندازید. هیچ فرقی نمی‌کند استامینوفن باشد یا پانادول، مهم این است که شما با وارد کردن بی‌رویه داروی شیمیایی به بدنتان صدمه می‌زنید. پانادول در دو نوع قرص و شیاف در بازار وجود دارد.
 
حواستان باشد:

اینکه یک دارو خارجی باشد دلیل بر کیفیت بالا و نداشتن عوارض جانبی‌اش نیست. پس در مصرف هر دارویی باید به مقدار مصرفی‌اش توجه کرد تا دچار مسمومیت دارویی نشد. بهتر است مسکن‌ها همراه با غذا مصرف شوند تا آثار مخرب کمتری به دستگاه گوارش وارد کنند.

ناپروکسن

ضددرد، ضدالتهاب با عوارض کمتر

کجا به درد می‌خورد؟

باید به ناپروکسن اعتماد کرد. استفاده ناپروکسن اگر درست باشد هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. این دارو  ضددرد و التهاب است البته بیشتر اثر ضدالتهابی دارد. به همین دلیل مصرف آن در دردهای عضلانی-مفصلی توصیه می‌شود. این دارو از این جهت که در داخل روده باز می‌شود عوارضی برای معده ندارد و سریع‌تر هم جذب می‌شود. ناپروکسن را می‌توانید در دو نوع قرص و شیاف و در دو دوز 500 و 325 تهیه کنید.

حواستان باشد:

هر چیزی اگر از حد بگذرد نه‌تنها اثر مثبتی نخواهد داشت بلکه عوارض هم دارد. فرم 500 میلی‌گرمی ناپروکسن به دلیل زودتر باز شدن در روده و جذب سریع، برای معده مشکلی ایجاد نمی‌کند. باید گفت  این دارو نسبت به ایندومتاسین و پیروکسیکام عوارض کمتری دارد.

دیکلوفناک

ضد آرتریت(ضد التهاب مفصلی)، ضدتب

کجا به درد می‌خورد؟

به آرتروز مبتلا هستید؟ اگرگاهی اوقات دچار دردهای مفصلی می‌شوید دیکلوفناک بهترین مسکن است. این دارو در درمان آرتروز (بیماری تخریب غضروف مفصل)، دردهای زانو و مچ، التهاب مفاصل و درمان دیسمنوره‌ها (قاعدگی‌های دردناک) به کار می‌رود. این دارو یکی از کم‌عارضه‌ترین دارو در زمینه درمان آرتریت‌هاست.

حواستان باشد:

در طولانی‌مدت مصرف دیکلوفناک باعث زخم و خونریزی در دستگاه گوارش و اختلال در کبد می‌شود این دارو از طریق کلیه دفع می‌شود در نتیجه ممکن است منجر به ایجاد یا تشدید نارسایی کلیوی هم شود، پس مصرف آن در بیمارانی که مشکل کلیه دارند توصیه نمی‌شود. باید حواستان باشد که عوارض دیکلوفناک هم مانند ناپروکسن از دو کپسول ایندومتاسین و پیروکسیکام کمتر است، از آنجا که دیکلوفناک ممکن است علائم معمولی عفونت را پنهان کند باید امکان بروز عفونت را بررسی کرد.

سلبرکس

ضد التهاب

کجا به درد می خورد؟

این دارو بیشتر از اینکه خاصیت ضددرد داشته باشد خاصیت ضد التهابی دارد. به این معنی که التهابات مفصلی و عضلانی را رفع می‌کند. به همین دلیل بهترین انتخاب برای این نوع مشکل‌هاست. سلبرکس تنها داروی مسکنی است که روی مخاط معده و دستگاه گوارش تاثیر منفی نمی‌گذارد. البته این به این دلیل نیست که کلا عوارضی ندارد. هر دارویی عوارض دارد این را یادتان باشد.

حواستان باشد:

حواستان باشد که این دارو با اینکه بهترین و کم‌عارضه‌ترین انتخاب است اما پژوهشگران ثابت کرده‌اند که مصرف زیاد آن باعث مشکلات (آریتمی) قلبی می‌شود. سلبرکس در حال حاضر تا حدودی جای ایندومتاسین و پیروکسیکام را در بازار نسخه نویسی گرفته است. این دارو در افراد محدودی در درازمدت باعث گیجی، ‌سردرد،‌ دردهای شکمی و کمردرد می‌شود.

مفنامیک اسید

دردهای قاعدگی، دندان‌درد

کجا به درد می‌خورد؟

مفنامیک اسید برای دردهای قاعدگی مناسب است اما باید مراقب عوارض گوارشی این دارو هم بود. پس سعی کنید در زمان قاعدگی آن را زیر نظر پزشک و زمانی که درد شدید دارید مصرف کنید.

حواستان باشد:

این دارو را نباید بیش از 10-7 روز استفاده کرد چون باعث کم‌خونی یا افت فشار خون می‌شود و بهتر است آن را همراه با غذا یا شیر مصرف کنید. از آنجایی که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل مفنامیک اسید ممکن است باعث افت فشارخون، خواب‌آلودگی یا بی‌حالی شوند، توصیه می‌شود بعد از مصرف مفنامیک اسید رانندگی نکنید.

ایندو متاسین

ضدالتهاب، ضددرد

کجا به درد می‌خورد؟

این دارو در انواع کپسول، ‌قرص آهسته‌رهش،‌ سوسپانسیون و شیاف در بازار موجود است. مکانیسم کارکردن قرص آهسته‌رهش در بدن به این صورت است که بعد از مصرف در معده آهسته آهسته باز می‌شود. به همین دلیل در مدت زمانی طولانی در شبانه روز دوز مشخصی از دارو در بدن وجود دارد و درد را در طولانی‌مدت کنترل می‌کند.

حواستان باشد:

سوسپانسیون این دارو را با آبمیوه‌ها ترکیب نکنید. در این صورت باعث یکسری فعل و انفعالات شیمیایی در دارو می‌شوید. ایندومتاسین ممکن است باعث افزایش فشارخون، ‌سردرد و منگی، ‌تاری دید و تهوع شود. در صورت دیدن هر کدام از این عوارض به پزشک مراجعه کنید. حواستان به سالمندها باشد، ‌این دارو برای  بیماران بالای 90 سال مناسب نیست و آنها را دچار مسمومیت صددرصدی ایندومتاسین می‌کند.

پیروکسیکام

ضد التهاب، ‌ضددرد، ‌تب‌بر

کجا به درد می‌خورد؟

 پیروکسیکام و ایندومتاسین داروهای مناسبی نیستند. چون نسبت به اثرشان، ‌عوارض زیادی دارند. در حال حاضر بیشتر برای دردهای التهابی ژل موضعی پیروکسیکام تجویز می‌شود. این دارو در سه نوع کپسول، ‌آمپول، ‌شیاف و ژل موضعی وجود دارد. مسمومیت در مصرف بی‌رویه پیروکسیکام و بدون نسخه زیاد دیده می‌شود.

حواستان باشد:

این دارو در حال حاضر بین روماتولوژیست‌ها طرفداران کمتری دارد. پیروکسیکام ممکن است باعث خونریزی شدید گوارشی، یبوست، ‌تهوع، ‌سردرد و خواب‌آلودگی،‌ کم‌خونی و افزایش مدت زمان خونریزی شود که نسبت به اثر مثبتش نمی‌ارزد.

شربت‌ها

سروعده‌های محلول مثل شربت‌ها و سوسپانسیون‌ها برای کسانی تجویز می‌شود که نمی‌توانند قرص را راحت بخورند. شربت برای کودکان و سالمندانی که در بلع قرص مشکل دارند،‌ بهترین انتخاب است. خیلی وقت‌ها هم فرو بردن قرص برای کسانی که بزاق کمتری دارند سخت است در این صورت شربت داده می شود. شربت‌ها همان اثر قرص‌ها را دارند و به نسبت قرص سریع‌تر جذب می‌شوند. شربت‌ها در مواقعی که بیمار در شرایط هوشیار به سر نمی‌برد و در کماست،‌ هم استفاده می‌شوند.

شیاف‌ها

شیاف برای کسانی تجویز می‌شود که تهوع و استفراغ شدید دارند و دارو اصلا به دستگاه گوارش‌شان نمی‌رسد. در مواردی هم این مورد برای کودکانی که خوراندن دارو برایشان سخت است، توصیه می‌شود. مکانیسم جذب این نوع دارو از قسمت رکتوم است. گرمای رکتوم به حل شدن دارو کمک می‌کند و دارو جذب عروق خونی می‌شود. باید گفت که به دلیل جذب مستقیم از طریق عروق خونی سریع‌ترین اثر دارویی را دارند.


داروی ژلوفن یا همان ایبوپروفن ژله ای، جزو داروهایی است که اگر بیش از حد مصرف شود ،عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد.

مصرف دارو بدون نسخه پزشک یکی از کارهای پر خطر محسوب میشود که در کشور ما متاسفانه بسیار دیده میشود. ژلوفن یکی از این دارو ها محسوب میشود که مصرف آن بدون دستور و نسخه پزشک بسیار خطرناک و جبران ناپذیر میباشد.مصرف ژلوفن

بی توجهی مردم نسبت به عوارض مصرف خودسرانه ژلوفن

مصرف ژلوفن برای بیماران قلبی بسیار خطرناک است و موجب افزایش حملات قلبی خواهد شد ومصرف طولانی مدت از این دارو با دوزهای بالا باعث خونریزی معده و زخم های گوارشی مخصوصا در افراد مسن بالا ۶۵ سال و افراد الکلی را می شود.دیکلوفناک ، پیروکسیکام و ناپروکسن از این دسته دارو محسوب میشود که به صورت موضعی ، خوراکی و تزریقی بکار میرود.

مصرف خودسرانه ژلوفن و فروش بدون نسخه

گرچه این داروها حتما باید با نسخه پزشک مصرف شوند اما بخاطر او تی سی بودن آنها جزء داروهای فروش بدون نسخه در دارو خانه ها فروخته میشوند و یکی از پر مصرف ترین داروها هستند که به طور خودسرانه به کار میروند.

در مصرف ژلوفن احتیاط کنید

شاید فروش این دارو بدون نسخه پزشک آزاد باشد و در نظر مردم یک داروی بی خطر به شمار رود اما این مسکن عوارض زیادی را به همراه دارد . بنابراین بعضی از گروه های خاص باید در مصرف این داروها احتیاط کنند و یا از مصرف آن اجتناب نمایند.

داروهای ضد التهابی و بالا رفتن فشار خون

مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای افرادی که فشار خون بالایی دارند باعث خروج کنترل فشار خون میشود. از این رو مصرف این داروها در افراد با فشار خون بالا باید با دوز پایین و دوره بسیار کوتاه و زیر نظر و با تجویز پزشک صورت گیرد.

داروهای ضد التهابی و بیماری های گوارشی

مصرف طولانی مدت با دوز بالای این دارو ها خونریزی معده و زخم های گوارشی را به همراه دارد و در افراد بالای ۶۵ سال و افراد سیگاری و بیمارانی که سابقه خونریزی گوارشی دارند و کسانی که داروی آسپرین ودیگر داروهای ضد انعقادی مصرف میکنند بیشتر است و باید حتما با دستور پزشک این داروها را استفاده نمایند.

استفاده از داروی ژلوفن باعث تشدید بیماری های کبد و کلیه می شود

همچنین بیمارانی که ناراحتی کلیه دارند ، افرادی که بیماری کبدی دارند و کسانی که از ناراحتی قلب رنج میبرند باید از مصرف داروهای ضد التهابی خودداری نمایند و در صورت نیاز حتما با نظر پزشک و با احتیاط فراوان این داروها را مصرف کنند.

استفاده از داروی ژلوفن حملات قلبی را افزایش میدهد

استفاده از داروی ژلوفن در بیمارانی که سابقه سکته قلبی و مغزی دارند و از بیماری قلبی و عروقی رنج میبرند بسیار خطرناک است و باعث افزایش حملات قلبی میشود به همین خاطر باید مصرف این دارو با دستور پزشک صورت گیرد.

بیماران آسمی داروی ژلوفن را با احتیاط مصرف کنند

بیمارانی که آسم دارند باید در مصرف این داروها احتیاط کنند زیرا مصرف ژلوفن و این دسته از داروها حملات آسم را به همراه دارد . در کل داروهایی که فروش آنها بدون نسخه پزشک صورت میگیرد بدون عارضه نیستند و باید حتما با دستور پزشک مصرف شوند.

منبع: نمناک


انواع قرص برای درد پریود

درد پریود در اغلب خانم‌ها یک بخش طبیعی از چرخه قاعدگی است، زیرا در هر دوره دیواره مخاطی رحم به‌تدریج شروع به ریزش می‌کند. معمولاً به‌صورت گرفتگی عضلانی دردناک در شکم احساس می‎‌شود که می‎تواند به کمر و ران گسترش یابد. شدت درد ممکن است در هر دوره متفاوت باشد و گاهی با اسپاسم شدید و در مواقعی به‌صورت یک درد مزمن و جزئی حس می‎شود.

همین الان در واتساپ

با پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی گفتگو کنید

شروع گفتگو

طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۴، بین ۱۶ تا ۹۱ درصد خانم‎ها همیشه قاعدگی دردناک یا دیسمنوره (dysmenorrhea) را تجربه می‎کنند. گاهی شدت درد پریود، به ‎خصوص در روزهای اول، به‌ حدی است که توانایی فرد در انجام کارهای روزمره را تحت تأثیر قرار می‎دهد. خوشبختانه در اکثر موارد، شدت درد بعد از روز چهارم کاهش می‎یابد.

از نظر پزشکان، دیسمنوره دو نوع اولیه و ثانویه دارد. دیسمنوره اولیه در افرادی اتفاق می‌افتد که همیشه قبل و در طول قاعدگی، احساس درد دارند. درحالی‌که دیسمنوره ثانویه زمانی بروز می‌کند که خانم قبلاً با دردهای خفیف در هر سیکل مواجه می‌شده است و حال به دلیل ابتلا به بیماری‎های رحم یا سایر اندام‎های لگن، مانند آندومتریوز یا فیبروم رحم، درد شدیدتری را احساس می‎کند. در این‌گونه موارد حتماً باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید، چراکه این مشکل می‌تواند منجر به بروز سرطان و از دست دادن رحم یا تخمدان شود.

متأسفانه بعضی از خانم‎ها از روی ناآگاهی به‌جای مراجعه منظم به پزشک برای معاینات دوره‏ای، هرگونه قاعدگی دردناک را طبیعی تلقی و فقط به خوردن انواع مسکن یا قرص برای درد پریود اکتفا می‌کنند. این نوع سبک زندگی فقط به پیشرفت سریع‌تر بیماری احتمالی کمک خواهد کرد. بنابراین نباید به‎صورت خودسرانه شروع به مصرف انواع مسکن کنید و مشورت با پزشک متخصص ضرورت دارد.

آیا امکان پیشگیری از قاعدگی دردناک وجود دارد؟

پزشکان معتقدند که نوع تغذیه و داشتن فعالیت بدنی قبل از هر سیکل، در پیشگیری و کنترل درد پریود، به‎‌خصوص دیسمنوره اولیه، بسیار مؤثر است. بهتر است چند روز قبل از پریود، غذاهای حاوی کافئین مانند شکلات، چای، قهوه و نوشابه مصرف نکنید و از داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن برای کاهش التهاب استفاده کنید. مصرف نمک، الکل و شکر را نیز کاهش دهید تا از نفخ شکم جلوگیری شود.

خوردن مکمل‎های حاوی ویتامین B6، B1 و E و مواد معدنی کلسیم و منیزیم در پیشگیری از انقباضات شدید رحم بسیار مؤثر است. باید بدانید که اگرچه خوردن مکمل‏های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 در روزهای قبل از پریود به کاهش درد کمک می‏کند، اما خوردن آن‎ها در طی هر سیکل باعث افزایش خونریزی می‏شود. پس حتماً پیش از قاعدگی آن‎ها را مصرف کنید.

برخی تحقیقات نشان می‎دهند که استرس می‎تواند احتمال یا شدت درد پریود و سندرم پیش از قاعدگی را افزایش دهد. پس سعی کنید همیشه استراحت کافی داشته باشید و استرس روزانه خود را کنترل کنید. می‎توانید از تمرینات تنفسی و تکنیک‎های آرام‎سازی مانند مدیتیشن، یوگا، پیلاتس یا تای چی برای این کار استفاده کنید.

طی یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، مشخص شد خانم‌هایی که به ‎صورت منظم سه بار در هفته ورزش هوازی انجام می‎دهند، شدت درد آن‎ها در هر سیکل قاعدگی کاهش پیدا کرده است.

نوشته های مشابه

  • مشاوره پزشک

    قرص برای تنظیم عادت ماهیانه

  • لخته خون در پریود

    لخته خون در پریود چه علتی دارد؟

تسکین درد پریود

انواع راه‌های درمان درد پریود که باید بدانید

اغلب درد پریود خفیف است و می‎توان آن را در خانه کنترل کرد. از درمان‏های خانگی آن می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرار دادن کیسه آب یا یک پد گرم در ناحیه شکم، لگن یا کمر
  • به‌آرامی ماساژ دادن شکم و اطراف آن
  • گرفتن دوش آب گرم
  • انجام تمرینات بدنی سبک مانند شنا، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری
  • خوردن وعده‌های غذایی سبک و مقوی
  • ترک سیگار یا مصرف الکل در روزهای اول پریود
  • استفاده از دستگاه تِنس (TENS) که با تحریک الکترونیکی عصب از راه پوست، به کمک جریان الکتریکی ملایم، می‎تواند شدت درد هر ناحیه از بدن را کم کند.

بهترین قرص برای قاعدگی

اگر درمان‎های خانگی برای تسکین درد پریود مؤثر واقع نشدند، باید به فکر گزینه ‏های درمانی پزشکی باشید. درمان به شدت و علت اصلی درد شما بستگی دارد. اگر بیماری التهابی لگن یا عفونت‎های مقاربتی (STI) باعث درد شما شود، پزشک برای رفع عفونت آنتی‏ بیوتیک تجویز می‎کند.

همچنین پزشک ممکن است مصرف داروهای زیر را به‏ خصوص برای کاهش درد پریود در روز اول، توصیه کند:

  • داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن (بروفن یا ژلوفن)، ناپروکسن، آسپیرین، مفنامیک اسید و سلکوکسیب که می‎توانید این داروها را بدون نسخه یا با نسخه پزشک دریافت کنید.
  • داروهای تسکین‎دهنده درد مانند استامینوفن (پاراستامول) یا داروهای ضد درد قوی‎تر مانند استامینوفن کدئین که مطالعات نشان داده‏اند به اندازه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در کاهش درد پریود مؤثر نیستند.
  • داروهای ضد افسردگی گاهی برای کاهش برخی از تغییرات خلقی مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی تجویز می‎شوند.

برخی از داروهای هورمونی که در قالب قرص برای تنظیم قاعدگی یا کنترل بارداری استفاده می‎شوند، در کاهش شدت درد پریود مؤثر هستند، زیرا از تخمک‎گذاری جلوگیری می‏کنند که می‏تواند گرفتگی‌های قاعدگی شما را کنترل کند. مطمئناً پزشک در صورت تشخیص، برای شما تجویز خواهد کرد.

مکانیسم اثر انواع قرص‌های مسکن قاعدگی

اصولاً مکانیسم اثر قرص ژلوفن برای درد قاعدگی، قرص سلکوکسیب برای درد پریود و مفنامیک اسید برای درد پریود، بر اساس قابلیت آن‌ها در ممانعت از تولید زیاد پروستاگلاندین‌ها و کاهش التهاب و گرفتگی عضلانی ناشی از ریزش دیواره رحم است. در مواردی که شدت درد شما بسیار زیاد است، پیشنهاد می‏کنیم از ناپروکسن استفاده کنید.

در مورد مکانیسم اثر داروهای ضد درد مانند استامینوفن باید بدانید که معمولاً به واسطه قدرت تسکین اعصاب مرکزی یا محیطی است.

فوائد مصرف انواع قرص‌های مسکن در طول دوران قاعدگی

از دیگر فوائد قرص‌های مسکن قاعدگی مانند سلکوکسیب، ژلوفن، آسپیرین، ناپروکسن و مفنامیک اسید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ازآنجایی‌که قدرت کاهش التهاب را دارند، مطمئناً منجر به کاهش خونریزی رحم در طی پریود نیز خواهند شد. به‌خصوص در مورد مفنامیک اسید که اثرات بهتری در این زمینه دارد.
  • اگرچه بهتر است که به محض شروع علائم قاعدگی مصرف یکی از انواع مسکن را آغاز کنید اما این کار ضرورتی ندارد و می‌توانید هر زمان که مایل بودید داروی خود را میل کنید زیرا قرص‌های مسکن برخلاف آنتی‌بیوتیک زمان‌بندی خاصی ندارد.
  • اصولاً انواع داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی اثرگذاری سریعی دارند و پس از گذشت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه می‌توانند به تسکین درد قاعدگی شما کمک کنند.

هرگز داروهای مسکن قاعدگی را با الکل یا به‌صورت ناشتا مصرف نکنید. بهترین زمان مصرف آن‌ها بعد از خوردن غذا و به همراه یک لیوان کامل آب است.

عوارض مصرف قرص برای تسکین درد پریود

عوارض جانبی انواع قرص‌های مسکن قاعدگی

تجربه نشان داده است که تمامی داروها در کنار فوائد خود مضراتی نیز دارند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند از مصرف بی‌رویه داروهای مسکن در طول قاعدگی خودداری کنید و در بدترین حالت 3 عدد در روز به فاصله هر 8 ساعت مصرف کنید. مطالعه‌ای اخیراً نشان داد که از هر ۱۰۰ خانم معمولاً 2 تا 3 نفر در اثر مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای تسکین درد قاعدگی دچار مشکلات معده، حالت تهوع، سردرد یا خواب آلودگی می‎شوند.

بنابراین اگر سابقه حساسیت یا واکنش آلرژیک به داروهای سلکوکسیب، ژلوفن، آسپیرین، ناپروکسن و مفنامیک اسید یا سابقه بیماری‎های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، سکته مغزی، مشکل انعقاد خون، زخم یا خونریزی معده، بیماری کبد یا کلیه، آسم، احتباس مایعات را دارید بهتر است به‎ جای مصرف انواع قرص مسکن به سراغ روش‌های خانگی برای تسکین درد پریود بروید.

مصرف هم‌زمان انواع داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و داروهای تسکین‎دهنده درد برای کاهش سریع‌تر درد قاعدگی هرگز توصیه نمی‌شود. مشاهده شده است که مصرف هم‌زمان ناپروکسن با آسپیرین خطر خونریزی معده را افزایش می‌دهد.

استفاده از آسپیرین برای افراد زیر ۱۶ سال اصلاً توصیه نمی‎شود زیرا خطر بروز سندرم «ری» بعد از ابتلا به ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا آبله‌مرغان را افزایش می‌دهد و بهتر است به‎جای آن استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف شود. ابتلا به سندرم «ری» با خطرات آسیب دائمی به مغز یا حتی مرگ همراه است. ازآنجایی‎که آسپیرین باعث گشاد شدن عروق و کاهش فشار خون می‌شود بهتر است به‎عنوان آخرین گزینه به سراغ آن بروید. در مواردی حتی مشاهده شده است که باعث افزایش خونریزی قاعدگی می‎شود. در مبحثی با عنوان قرص برای درد پریود نی نی سایت به نکات زیادی در این زمینه اشاره شده است.

به‌طور کلی، از عوارض جانبی مصرف انواع قرص‌های مسکن قاعدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز علائم حمله قلبی یا سکته مغزی مانند درد قفسه سینه که معمولاً به فک یا شانه شما گسترش می‌یابد، بی‎حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن، مشکل گفتاری و احساس تنگی نفس (در این زمان مصرف داروی مسکن را قطع کنید و در اولین فرصت به اورژانس پزشکی اطلاع دهید)
  • واکنش آلرژیک همراه با تب، گلودرد، تورم در صورت یا زبان، سوزش در چشم، بثورات پوستی قرمز یا بنفش رنگ خفیف تا شدید
  • تورم سراسری بدن یا افزایش سریع وزن
  • بروز علائم خونریزی معده در طولانی‌مدت مانند مدفوع خونی یا استفراغ کردن همراه با دفع خون
  • بروز علائم مشکلات کبدی در طولانی‌مدت مانند حالت تهوع، احساس درد بالای معده، خارش، احساس خستگی، علائم شبیه آنفولانزا، از دست دادن اشتها، ادرار تیره رنگ، مدفوع به رنگ خاک رس، زردی (زردی پوست یا چشم)
  • بروز علائم مشکلات کلیوی در طولانی‌مدت مانند ادرار کم، احساس درد هنگام ادرار کردن، تورم پا، احساس خستگی یا تنگی نفس
  • بروز علائم کم‌خونی در طولانی‌مدت مانند رنگ پریدگی پوست، احساس سبکی سر یا تنگی نفس، ضربان قلب سریع و مشکل در تمرکز

اخیراً مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بی‌رویه استامینوفن و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی موجب تشدید حساسیت بدن به درد می‌شود. در نتیجه پس از گذشت مدتی از مصرف دارو تأثیر آن در کاهش درد کم می‌شود و به‎همین‎دلیل شما باید داروهای بیشتر یا دوز بالاتری برای تسکین درد مصرف کنید. بنابراین از مصرف بیش‎ازحد انواع قرص‌های مسکن قاعدگی اجتناب کنید و اثرات مفید درمان‎های خانگی ذکر شده را دست کم نگیرید.

مداخلات پزشکی و جراحی

اگر درمان دارویی مؤثر نباشد، پزشک از جراحی برای درمان آندومتریوز یا فیبروم رحم یا کیست استفاده می‎کند. در موارد نادر، حتی ممکن است نیاز به برداشتن رحم از طریق جراحی باشد. در صورت جراحی رحم، دیگر قادر به بچه‎دار شدن نخواهید بود. به همین دلیل، این گزینه فقط در صورتی استفاده می‏شود که شخصی قصد فرزندآوری نداشته یا در پایان سال‎های باروری خود باشد.

درمان قاعدگی دردناک با داروهای گیاهی

امروزه انواع قرص گیاهی برای تنظیم قاعدگی در بازار وجود دارد که اصولاً دارای گیاهان دارویی زیر هستند:

  • بابونه
  • رازیانه
  • دارچین
  • زنجبیل
  • ریحان

شما می‎توانید از این گیاهان مفید ضد التهاب و مسکن، به‎صورت دمنوش نیز استفاده کنید. پیش از مصرف آن‎ها با پزشک خود مشورت کنید زیرا احتمال تداخل دارویی با داروهای شیمیایی وجود دارد.

درمان قاعدگی دردناک در طب سنتی

طب سنتی معتقد است که بهترین راه تسکین درد پریود، گرم نگه‌داشتن رحم با کمپرس آب گرم است. در کنار آن، ماساژ شکم با روغن‎های اساسی مثل روغن زیتون و کنجد نیز بسیار مؤثر است. بهتر است از مصرف مواد غذایی با طبع سرد مانند خیار و آلو اجتناب کنید و بیشتر مواد غذایی با طبع گرم مانند عسل، خرما، انبه و موز مصرف کنید. خوردن تخم کتان و سیاه‌دانه به میزان کم بسیار مؤثر است. در مورد اثرات مفید طب سوزنی با یکی از کارشناسان طب سنتی مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر ماه درد پریود در میزان توانایی شما برای انجام کارهای اساسی تداخل ایجاد می‎کند، احتمالاً وقت آن رسیده است که با یک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید. معمولاً توصیه می‎شود در صورت داشتن دوره‌های قاعدگی دردناک به همراه علائم زیر، با یک پزشک در مورد وضعیت خود مشورت کنید:

  • درد در حین یا بعد از رابطه جنسی
  • خونریزی یا لکه‎بینی بین هر سیکل تا سیکل بعدی
  • تکرر ادرار
  • ترشحات واژینال با بوی بد یا خاکستری رنگ
  • گرفتگی شکم همراه با اسهال و حالت تهوع
  • بروز درد لگن در زمان‎هایی غیر از پریود که می‎تواند نشانه‎‎ای از عفونت باشد

دقت کنید که یک عفونت درمان‌نشده واژن یا رحم می‎تواند باعث ایجاد بافت زخمی در آنجا شود که معمولاً به اندام‏های لگن آسیب می‎رساند و منجر به ناباروری می‎شود. در صورتی که شرایط مراجعه حضوری ندارید، از دکتر آنلاین پریود پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های آنها استفاده کنید.






3.2/5


(۱۰ نظر)

دریافت نوبت پزشکی

به صورت آنلاین از متخصص زنان، زایمان و نازایی

دریافت نوبت دکتر زنان، زایمان و نازایی