پزشکی و سلامت

ژلوفن چند ساعت در بدن میماند

سلامت نیوز :ژلوفن به دلیل محلول بودن نیاز ندارد که در دستگاه گوارش با ترشحات آن ترکیب شود، بنابراین خیلی سریع از دستگاه گوارش جذب شده و عوارض جانبی کمتری ایجاد می کند.
سید علی فاطمی داروساز گفت: پروفن و ژلوفن هر دو مادهٔ موثره ای به نام ایبوبروفن دارند. هنگامی که دارو به صورت قرص به بیمار داده می شود، مشکلی که ایجاد می کند، این است که این قرص در دستگاه گوارش با ترشحات آن ترکیب شده، تبدیل به مایع و سپس جذب می شود. به این دلیل زمان ماندن قرص در دستگاه گوارش طولانی می گردد.
وی افزود: زمانیکه دارو در داخل کپسول ژلاتینی مانند ژلوفن ریخته می شود، این دارو به صورت محلول است و دیگر نیازی نیست که در دستگاه گوارش با ترشحات آن ترکیب شود و به صورت مایع در آید. بنابراین خیلی سریع از دستگاه گوارش جذب می شود و دیگر توقف ندارد. این امر سبب می شود که ژلوفن عوارض جانبی کمتری داشته باشد.
فاطمی تصریح کرد: توصیه می شود ژلوفن و بروفن را همراه با حداقل یک لیوان آب مصرف کرد و فرد بعد از مصرف این دارو ها تا نیم ساعت نباید به حالت دراز کش قرار گیرد و باید فرصت دهد تا از دستگاه گوارش خارج گردند.
این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: اثر بخشی هر دو قرص یکسان است اما ژلوفن به علت محلول بودن و جذب سریع از دستگاه گوارش عوارض گوارشی و زخم معده کمتری ایجاد می کند. ژلوفن برای کسانی که مشکل کلیوی دارند بهتر است استفاده نشود. در مسکن ها، استامینوفن تنها دارویی است که مشکل کبدی به وجود می آورد و مصرف بیش از حد آن فرد را دچار هپاتیت می کند. این هپاتیت از نوع ویروسی نمی باشد، بلکه از نوع التهاب کبدی است.


تجربه باردار شدن و به دنیا آوردن یک کودک بسیار شیرین است اما تجربه بارداری ناخواسته اصلا خوشایند نیست. قرص اورژانسی می تواند از بارداری که ممکن است پس از یک رابطه جنسی حفاظت نشده اتفاق بیفتد، جلوگیری نماید بنابراین همه بانوانی که در سنین بارداری قرار دارند باید اطلاعاتی در زمینه این قرص داشته باشند. مصرف قرص اورژانسی تخمک گذاری را در فرد به تاخیر انداخته و به این طریق از حاملگی ناخواسته پیشگیری می کند. اما این قرص باید چه مدت پس از رابطه جنسی مورد استفاده قرار بگیرد تا موثر واقع شود؟ مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی را در این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع مختلف قرص اورژانسی

به طور کلی جلوگیری اورژانسی از بارداری به دو شکل می تواند انجام گیرد:

  • با مصرف قرص: قرص های اورژانسی جلوگیری از بارداری یولی پریستال، لوونورژسترول، LD و HD هستند.
  • با استفاده از دستگاه IUD: این دستگاه را داخل رحم قرار می دهند و به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری تا سال ها قابل استفاده است.

باید به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان پس از هر رابطه جنسی نباید از قرص های فوق استفاده کنید چراکه همان ‎طور که از نام آنها پیداست، فقط در مواقع اورژانسی (مثل زمانی که کاندوم ناخواسته پاره می شود) باید مورد استفاده قرار بگیرند. مصرف مداوم از این نوع قرص ها تعادل هورمون ها را به هم ریخته و مشکلات عدیده ای را پدید می آورند.

مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی چقدر است ؟

اکنون که با انواع قرص اورژانسی آشنا شدید، بهتر است بدانید که مدت زمان تاثیر هر یک از آنها با یکدیگر متفاوت است. مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی در انواع مختلف به شرح زیر است:

  • قرص لوونورژسترول : 3 روز
  • قرص یولی پریستال یا ellaOne: 5 روز

دقت داشته باشید که قرص های استروژن-پروژسترونی ترکیبی مثل LD و HD برای تاثیرگذاری بیشتر باید هر چه زودتر پس از رابطه جنسی محافظت نشده به منظور پیشگیری از بارداری ناخواسته مورد استفاده قرار بگیرند.

ال دی

نحوه مصرف قرص اورژانسی

با توجه به مواردی که در قسمت بالا عنوان شد مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی را بین 3 تا 5 روز می توان تخمین زد.

قرص یولی پریستال یا ellaOne در بین قرص های فوق در ممانعت از تخمک گذاری بیشترین تاثیر را دارد به طوری که تا 5 روز پس از رابطه جنسی باز هم مصرف آن تاثیرگذار است و چیزی از خاصیت آن کاسته نمی شود. این قرص حتما باید با تجویز پزشک مورد استفاده قرار بگیرد.

قرص لوونورژسترول هر چه زودتر استفاده شود، نتیجه بخشی بهتری خواهد داشت. این قرص باید حتما تا 72 ساعت پس از رابطه جنسی استفاده شود تا بتواند از تخمک گذاری ممانعت به عمل آورد.

قرص های LD و HD بهتر است بلافاصله پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شوند. اگر قصد استفاده از این دو قرص را داشتید بهتر است بدانید که HD دو عدد در اولین فرصت و دو عدد پس از 12 ساعت باید استفاده شود. اما قرص LD چهار عدد در اولین فرصت و 4 عدد پس از 12 ساعت باید مورد مصرف قرار گیرد تا نتیجه مورد نظر دریافت شود.

عوارض جانبی قرص اورژانسی

اگر به قرص اورژانسی نیاز مبرم پیدا کردید، حتما آن را مورد مصرف قرار دهید زیرا معمولا با عارضه جانبی خاصی همراه نیست اما در برخی افراد نیز عوارض زیر گزارش شده است:

  • سردرد
  • درد معده
  • تغییر در زمان پریود بعدی (ممکن است عقب یا جلو بیفتد)
  • احساس خستگی و بیمار بودن

احساس خستگی

چنانچه علائم فوق پس از چند روز از بین نرفتند، به پزشک مراجعه کنید. همچنین در موارد زیر نیز لازم است تا پزشک حتما شما را معاینه نماید:

  • اگر فکر می کنید باردار هستید
  • اگر پریود بعدی شما بیش از 7 روز عقب بیفتد
  • اگر مدت زمان پریود شما از همیشه کوتاه تر شود
  • در صورت بروز درد ناگهانی در ناحیه زیر شکم

نکاتی در رابطه با مصرف قرص اورژانسی

در صورت قصد استفاده از قرص های اورژانسی به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • 95% از بارداری ها تا مدت 5 روز پس از مقاربت محافظت نشده با استفاده از قرص های اورژانسی قابل پیشگیری هستند.
  • IUD مسی موثرترین روش پیشگیری اورژانسی از بارداری است.
  • در دوران شیردهی قرص لوونورژسترول بهترین قرص است زیرا با اینکه مقدار کمی از آن از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود اما ضرری برای وی ندارد.
  • بهتر است قرص اورژانسی با شکم خالی مصرف نشود.
  • اگر تا 2 ساعت پس از مصرف قرص اورژانسی استفراغ کرده باشید، باید مجددا آن را مورد استفاده قرار دهید.
  • اگر چه محدودیتی برای استفاده از این نوع قرص ها وجود ندارد اما پزشکان استفاده از آنها را بیش از 3 بار در سال معمولا توصیه نمی کنند.
  • با در نظر گرفتن مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی به سراغ مصرف آن بروید زیرا مثلا مصرف قرص های LD و HD را نمی توان 5 روز پس از رابطه جنسی تازه آغاز کرد و برای تاثیرگذاری بهتر باید خیلی زود استفاده شوند.
  • اگر پس از گذشت 15 روز از مصرف قرص اورژانسی، پریود نشدید حتما برای انجام تست بارداری به پزشک مراجعه نمایید.

آیا مصرف قرص اورژانسی موجب نازایی می شود ؟

بسیاری از خانم های جوان به خصوص وقتی تازه عروس هستند، در مورد استفاده از قرص های اورژانسی و همچنین قرص های ضد بارداری ابراز نگرانی می کنند زیرا شنیده اند که مصرف این داروها موجب نازایی می شود! باید بگوییم که هیچ شواهد علمی معتبری در مورد نازایی پس از مصرف قرص های اورژانسی وجود ندارد. به طور کلی در صورتی یک فرد باید برای مشکل نازایی به پزشک مراجعه کند که تا یک سال پس از کنار گذاشتن انواع روش های جلوگیری از بارداری هنوز موفق به بارداری نشده باشد. در غیر این صورت دلیلی برای نگران شدن در مورد نازا بودن وجود ندارد.

گفتار آخر

مصرف قرص اورژانسی در بسیاری از موارد به واقع چاره ساز است و از بارداری ناخواسته در یک رابطه جنسی محافظت نشده به خوبی جلوگیری می کند. احتمال اینکه فردی با وجود مصرف قرص اورژانسی باز هم حامله شود، واقعا اندک است. همان طور که در مقاله عنوان شد، قرص های اورژانسی انواع مختلفی دارند و بنابراین مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی بسته به نوع مورد مصرف آن متفاوت است. قرص های اورژانسی پس از مقاربت هر چه زودتر استفاده شوند، تاثیر بهتری خواهند داشت. همه خانم ها حداقل باید سالی یکبار برای انجام معاینه های معمول به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند. بهتر است به هنگام مراجعه به پزشک خود در مورد قرص اورژانسی و نحوه مصرف آن اطلاعات بیشتری را کسب نمایید.


  • چه مدت طول می کشد تا بدن دارویی را جذب کند؟

  • باید ها و نباید های مصرف دارو 

  • بهتر است این داروها را با معده خالی مصرف کنید

  • داروهای کم کاری یا جایگزینی تیروئید مانند:

  • داروهای درمان پوکی استخوان مانند:

  • داروهای مهارکننده پمپ پروتون که برای مشکلات معده استفاده می شود مانند:

  • داروهایی که باید همراه غذا مصرف شوند

  • غذاهای رایجی که ممکن است بر مصرف دارو تاثیر بگذارند:

  •  محصولات لبنی کلسیم

  •  سبزیجات دارای برگ سبز که حاوی ویتامینK بیشتری هستند

  •  گریپ فروت

  • خوراکی هایی که حاوی مقادیر بالایی تیرامین هستند

  • چگونه می توان گفت که غذاها بر داروها اثر می گذارند؟

  • سوالات متدوال در مورد داروها

  • چگونه بدن دارو را متابولیز می کند ؟

  • چگونه دارو وارد جریان خون می شود ؟

  • چه عواملی در جذب دارو تأثیر می گذارند؟

  • نحوه جذب داروها:

  • چگونه یک دارو تجویز می شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، حتما برایتان پیش آمده است با برچسب داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده است با عنوان” دارو را با معده خالی مصرف کنید”و یا ” دارو را همراه غذا مصرف کنید” مواجه شده باشید.

اکثر افراد از تداخل یک دارو یا داروی دیگر اطلاعاتی دارند اما آیا می دانید غذا نیز بر نحوه عملکرد داروها تاثیر می گذارد؟

درک این موضوع بسیار مهم است زیرا باعث می شوند تا بهترین بهره را از داروها بگیرید.

پس از بلع، دارو ابتدا به معده رفته و سپس جذب بدن می شود. برخی از داروها نباید همراه غذا مصرف شوند زیرا مواد غذایی می توانند جذب دارو را کاهش و یا به تاخیر اندازند.

با این وجود چنانچه اشاره کرده ایم بعضی دیگر از داروها باید همراه مواد غذایی مصرف شوند تا عملکرد بهتری داشته و عوارض جانبی کم تری از خود نشان دهند.

برخی دیگر از داروها نیز در صورتی که غذایی در معده تان باشد به خوبی جذب نمی شوند و این امر باعث می شود تا دارو بطور موثر عمل نکند. 

چه مدت طول می کشد تا بدن دارویی را جذب کند؟

روش مصرف و میزان حلالیت دارو بر زمان جذب آن موثر هستند. به طور کلی معمولاً 30 دقیقه طول می کشد تا بیشتر دارو ها حل و جذب بدن شوند. هنگامی که یک دارو در قالب یک پوشش ویژه باشد که ممکن است به محافظت دارو از اسیدهای معده کمک کند غالباً زمان رسیدن آن به جریان خون بیشتر است.

باید ها و نباید های مصرف دارو 

به عنوان مثال ، آسپرین ممکن است در عرض چند دقیقه حل شود در حالی که برخی داروها به دلیل روکش ژلاتینی زمان طولانی تری برای جذب نیاز خواهند داشت. 

بهتر است این داروها را با معده خالی مصرف کنید

داروهای کم کاری یا جایگزینی تیروئید مانند:

لووتیروکسین (سینتروئید)

داروهای درمان پوکی استخوان مانند:

آلندرونات (فوزاماکس)، ایباندرونات( بونیوا)، رسیدورانت( ویموو ).

داروهای مهارکننده پمپ پروتون که برای مشکلات معده استفاده می شود مانند:

امپرازول (پریلوسک) ، پنتوپرازول (پروتونیکس) ، استومومپرازول ( نکسیوم ویموو) و لاتسوپرازول ( پریواسید).

داروهایی که باید همراه غذا مصرف شوند

عارضه جانبی رایج مصرف برخی از داروها ناراحتی معده می باشد.

دارو های ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین نمونه هایی از دارو هستند که ممکن است مصرف آن ها سبب ناراحتی معده شود پس باید همراه غذا مصرف شوند تا عارضه جانبی کم تری داشته باشند.

اما اگر نسخه پزشک به شما توصیه کرده است تا همراه غذا مصرف نشود از طرفی نیز ناراحتی معده دارید با پزشک تان مشورت داشته باشید. 

غذاهای رایجی که ممکن است بر مصرف دارو تاثیر بگذارند:

 محصولات لبنی کلسیم

 سایر غذاهایی که دارای مقادیر بالایی از کلسیم هستند می توانند باعث کاهش جذب دارو شوند بنابراین اثربخشی داروهای چون: برخی آنتی بیوتیک ها مانند سیپروفلوکساسین ، لووفلوکساسین ( لاواکوین) ، داکسی سایکلین (ویبرامایسین) و مینوسیکلین (مینوسین) را کاهش می دهند . این داروها باید 2ساعت قبل و یا 6 ساعت پس از غذاهای حاوی کلسیم مصرف شوند. 

 سبزیجات دارای برگ سبز که حاوی ویتامینK بیشتری هستند

مانند اسفناج، کلم و کاهو سالادی می توانند بر داروی وارفارین ( کوادمینین) که رقیق کننده خون می باشد تاثیر بگذارند.

ویتامین K اثرات وارفارین را معکوس و لخته شدن خون را افزایش می دهد . لازم نیست درخوردن این سبزیجات هنگام مصرف وارفارین خودداری کنید فقط کافیست در مصرف آن ها زیاده روی نداشته باشید. 

 گریپ فروت

گریپ فروت و آب آن می تواند توانایی بدن را برای پردازش برخی داروها کاهش دهند و سبب ایجاد برخی عارضه های جانبی شوند.

در صورت مصرف آتورواستاتین ( لیپیتور)، سیمواستاتین ( زوکور، ویتروین ) یا لوواستاتین (مکاوور) که برای درمان کلسترول بالا تجویز می شوند از مصرف این میوه خودداری کنید. 

خوراکی هایی که حاوی مقادیر بالایی تیرامین هستند

مانند میوه خشک ، پنیر و گوشت دودی درصورتی که داروهای خاصی به نام مهار کننده مونوآمین اکسیداز مصرف می کنید عوارض جانبی به همراه خواهند داشت.

داروهایی که برای درمان افسردگی از جمله فنلزین ( ناردیل)، ترانیل سیپرومن ( پارانت) و آنتی بیوتیک لاینزولید ( زیوکس) مصرف می شوند نیز با غذاهای حاوی تیرامین ممکن است اثر منفی داشته باشند. 

چگونه می توان گفت که غذاها بر داروها اثر می گذارند؟

قبل از مصرف دارو به برچسب آن ها دقت کنید و اطلاعات آن را برای خودتان بررسی کنید. همچنین می توانید در رابطه با وضعیت خود برای مصرف دارو با داروساز نیز صحبتی داشته باشید. 

سوالات متدوال در مورد داروها

چگونه بدن دارو را متابولیز می کند ؟

هنگامی که بدن انسان شروع به سوخت و ساز یک دارو می کند، ارگان های مختلفی مواد اولیه آن را قبل از آزاد شدن در جریان خون پردازش می کنند.

در حالی که ممکن است این فرایند ساده به نظر برسد، داروهای مختلف با درجات مختلف، فرمول های مختلف و تجویز دوز مختلف به طور متفاوتی حل می شوند و بدن هرشخص برای متابولیز دارو منحصربفرد می باشد و به طور خاص دارو را متابولیز خواهد کرد. 

چگونه دارو وارد جریان خون می شود ؟

طیف وسیعی از داروها به صورت خوراکی مصرف می شوند و در دستگاه گوارش تجزیه خواهند شد.

پس از بلع دارو ، قبل از آنکه از کبد عبور کند توسط اسید های معده شکسته شده و سپس وارد جریان خون می شود. برخی از داروها ممکن است به مدت طولانی در جریان خون باقی بمانند که این امر به میزان مصرف و داروی مصرفی تجویز شده بستگی دارد. 

چه عواملی در جذب دارو تأثیر می گذارند؟

در تعیین زمان لازم برای هضم کامل دارو، عوامل مختلفی درگیر هستند که بر میزان حساسیت فرد و جذب دارو موثر هستند از جمله:

  •  سن
  • وزن
  •  جنسیت
  •  زمان مصرف دارو
  •  سطح فعالیت بدنی
  •  سطح استرس
  •  محتوای معده و سطح PH
  • وجود داروهای دیگر. 

اسید معده ممکن است سبب کند شدن اثر برخی از داروها شود . علاوه بر این ، هنگامی که یک دارو در کبد متابولیز می شود، قبل از رسیدن به جریان خون ، قدرت و اثر آن کاهش می یابد. 

نحوه جذب داروها:

برخی از اشکال دارویی جذب قوی تری دارند. به عنوان مثال، داروهای تزریق داخل وریدی ممکن است قوی تر از کپسول عمل کنند.

یک قرص زیر زبانی و داروهای تجویز رکتالی به طور معمول با سرعت بیشتری از سیستم گردش خون حرکت می کند و بنابراین به سرعت متابولیز می شود

چگونه یک دارو تجویز می شود؟

  •  یک قرص ، کپسول یا شربت که به صورت خوراکی مصرف می شود
  •  قرص یا کپسول هایی که مصرف زیر زبانی دارند
  •  داروهای استنشاقی یا قطره ای که به چشم، گوش، بینی یا گلو چکانده می شوند
  •  تزریق داخل وریدی
  • تجویز رکتال
  •  تجویز بصورت کاشت زیر پوستی