پزشکی و سلامت

ژلوفن بعد از واکسن آسترازنکا

توزیع و تزریق واکسن ویروس کرونا در بریتانیا ادامه دارد و تاکنون 15 میلیون و 630 هزار و هفت نفر به طور کامل در برابر این بیماری واکسینه شده اند.

نظیم زهاوی، وزیر واکسن، روز چهارشنبه، ششم مه، به برنامه «صبح بخیر بریتانیا» شبکه آی تی وی گفت که انگلستان کاملا روی برنامه حرکت می کند تا از قرنطینه خارج شود. در همین حال، 83 تا 84 درصد از بزرگسالان این کشور گفته اند واکسن را تزریق خواهند کرد.

گرچه بیش از 34 میلیون نفر در بریتانیا حداقل یک دوز از واکسن کووید را تزریق کرده اند، اما باقیمانده جمعیت این کشور، یعنی 21 میلیون نفر دیگر، هنوز واکسنی دریافت نکرده اند. 

آن هایی که می خواهند واکسن بزنند، شاید این سوال را داشته باشند که آیا مصرف مسکن قبل یا بعد از دریافت واکسن می تواند از عوارض جانبی آن شامل تب، لرز، خستگی، سردرد و  احتمالا دردی در بازوی محل تزریق، بکاهد؟

این در حالی است که کارشناسان درباره مصرف هرگونه مسکنی قبل یا بعد از دریافت واکسن کووید، هشدار داده اند.

چرا نباید مسکن مصرف کرد؟

به گفته کارشناسان، شما باید از مصرف مسکن قبل یا بعد از دریافت واکسن کووید خودداری کنید تا به سیستم ایمنی بدن خود اجازه دهید به بهترین شکل، شیوه مبارزه با ویروس کرونا را فرا بگیرد.

از طرفی مسکن ها ممکن است با تأثیر واکسن تداخل داشته باشند؛ کما این که با واکسن آنفلوآنزا تداخل دارند. مطالعات نشان داده است کودکانی که بعد از دریافت واکسن آنفلوآنزا داروهای ضد التهاب یا کاهش تب مصرف کرده اند، در مقایسه با کودکانی که بعد از واکسن، تب کردند و دارو مصرف نکردند، پادتن های کمتری داشتند.

روشل والنسکی، دبیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده، گفت بروز علایم ملایمی مانند تب حاکی از این است که سیستم ایمنی بدن شما در حال «آماده شدن» برای یادگیری نحوه مبارزه با این ویروس است.

این علائم، عادی و نشانه آماده شدن سیستم ایمنی بدن علیه ویروس کرونا است.

مایکل مینا، استادیار رشته اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی تی اچ چان دانشگاه هاروارد، گفت اگر به بدن خود اجازه دهید بدون کمک مسکن به مقابله با ویروس برود،  «حافظه ایمونولوژیک» ایجاد می شود. او در ماه فوریه به خبرنگاران گفت: «قبل از واکسن، مسکن مصرف نکنید.» او افزود: مردم باید «تمام تلاش خود را بکنند» که بعد از دریافت واکسن هم مسکن استفاده نکنند.

چگونه بدون استفاده از مسکن، از تأثیر عوارض جانبی بکاهیم؟

کارشناسان پیشنهاد می کنند بعد از تزریق واکسن حسابی استراحت کنید و مطمئن باشید به میزان کافی آب می نوشید. اگر در محل تزریق، احساس کوفتگی دارید از کمپرس سرد استفاده کنید تا کوفتگی را کم کند یا با آن بازو ورزش کنید تا از دردش کاسته شود.

نوشیدن مایعات فراوان و پوشیدن لباس های رنگ روشن نیز می تواند به کاهش آثار ناملایم تب کمک کند.

اگر باید مسکن مصرف کنید، سازمان جهانی بهداشت، استامینوفن را برای درمان درد یا تب بعد از واکسن پیشنهاد می دهد.

به گفته سرویس سلامت همگانی، اکثر عوارض جانبی واکسن کووید-19 ملایم هستند و نباید بیش از یک هفته باقی بمانند. با این وجود، اگر تب بالایی تجربه کردید که بیش از دو روز ادامه یافت یا سرفه جدید و ادامه داری داشتید یا با از دست دادن یا تغییر حس بویایی مواجه شدید، احتمالا به کووید-19 مبتلا شده اید و باید در خانه بمانید و آزمایش دهید.


واکسن کرونا این روز ها یکی از جنجالی ترین مباحث تبدیل شده است. ویروس کووید 19 عضو جدید خانواده کرونا ویروس می باشد که با ویروس های سارس و مرس که پیش از این تبدیل به یک اپیدمی شده بودند، هم خانواده است. با گسترش ویروس کووید 19 و پاندمی آن همراه سوالاتی بسیاری در مورد این ویروس عجیب ایجاد می شود. برای مثال یکی از مهمترین سوالات، این است که پس از تزریق واکسن چه اقدامات احتیاطی لازم است انجام شود؟ آیا افراد واکسینه شده می توانند پس از دریافت واکسن و داشتن عوارض احتمالی، از داروهای مسکن قبل استفاده کنند؟

با تولید و تزریق واکسن کرونا شواهدی نشان می دهد که استفاده از داروهای مسکن پس از تزریق واکسن کووید 19 مجاز نیست. البته هنوز شواهد موجود در این رابطه محدود است و مطالعات بیشتری در این زمینه باید انجام گیرد. واکسن کووید 19 در اغلب موارد نسل جدیدی از واکسن ها هستند که از RNA ویروس درون یک پوشش یک ویروس غیر بیماری زا قرار می گیرد و به بدن فرد تزریق می شوود. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله حقایقی که باید در مورد واکسن کووید 19 بدانید مراجعه فرمایید) ویروس کووید 19 و به تبع واکسن تولیدی علیه آن مسائل جدیدی هستند که هنوز مقالات و تحقیقات کافی برای آن ها وجود ندارد و تنها هدف بشر کاهش زیان های حاصل از آن می باشد.

نمونه گیری در منزل

علت منع مصرف مسکن پس از تزریق واکسن کرونا چیست؟

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که علت منع مصرف مسکن پس از تزریق واکسن کرونا چیست؟ که در پاسخ این سوال می توان گفت که برخی از داروهای مسکن ممکن است در فعالیت واکسن تداخل ایجاد کرده و موجب بروز پاسخ شدید تر (طوفانی) سیستم ایمنی شوند. برای بررسی دقیق تر این موضوع بهتر است در ابتدا به بررسی این مساله بپردازیم که پس از تزریق واکسن چه اتفاقی در بدن افراد می افتد؟

باید در نظر داشت که وقتی واکسینه می شوید، ویروس ضعیف شده، آنتی بادی یا هر عامل دیگر تشکیل دهنده واکسن، موجب فریب بدن شده و سیستم ایمنی بدن فکر می کند با یک ویروس واقعی مواجه شده و به تبع آن یک ساختار دفاعی در برابر ویروس ایجاد می شود. طی این فرآیند ، بدن شما شاهد بروز علائم مختلفی خواهد بود که برخی از آن ها مهم بوده و بیشتر آن ها موقتی و گذرا هستند.

عوارض احتمالی واکسن کرونا چیست؟

همه واکسن ها از جمله واکسن کرونا اغلب دارای عوارضی می باشد که این عوارض ناشی از واکنش سیستم ایمنی به ویروس می باشد. به طوری که وقتی واکسن به فردی تزریق می شود بدن تصور می کند یک عامل بیگانه وارد بدن شده است. به این ترتیب شروع به مقابله با این ویروس می کند. این دفاع علیه کووید 19 حالتی را ایجاد می کند فرد به طور خفیف دچار علائمی می شود. البته این عوارض گذرا و موقتی هستند و پس از مدتی از بین می رود.

در حال حاضر واکسن کرونا با ایجاد عوارض جانبی کوتاه مدت که به طور موقت بر فرد تأثیر می گذارد، مرتبط هستند. در حالی که بررسی این عوارض نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، اما عوارض جانبی خفیف می تواند مردم را برای آنچه که ممکن است انتظار دارند، آماده کند. از آنجا که واکسن ها دقیقاً مثل هم نیستند و هر واکسنی می تواند عوارض خاص خودش را داشته باشد، کسب آگاهی از نتایج و جوانب مثبت و منفی آنها نیز می تواند موثر باشد. اما علت عوارض واکسن ممکن است به علت حساسیت به تخم مرغ، واکنش شدید بدن و تولید طونان های سایتوکاینی علیه مواد و اجزای ویروس و یا به دلایل دیگر باشد. در ادامه به عوارض و یا بهتر است بگوییم علائم مقابله با واکسن کووید 19 اشاره می کنیم:

1. واکسن ممکن است باعث درد بازو شود.

2. ممکن است تب داشته باشید که با گذشت زمان شدیدتر شود.

3. سردرد سبک و احساس سرگیجه نیز می تواند پس از تزریق واکسن رخ دهد.

4- درد عضلانی یا سایر علائم موقتی التهاب نیز می تواند بخشی از واکنش بدن نسبت به واکسن باشد.

عوارض احتمالی واکسن کرونا چیست؟

عوارض احتمالی واکسن کرونا چیست؟

کاهش تولید آنتی بادی و بی اثر شدن واکسن کرونا با مصرف دارو های مسکن!

پس از تزریق واکسن کرونا با بروز این علائم ممکن است برای کاهش درد ، اقدام به مصرف داروهای مسکن کنید ولی متخصصان می گویند پس از تزریق واکسن کووید 19 بهتر است از مصرف داروهای مسکن اجتناب شود. مهمترین دلیل توصیه فوق، این است که داروهای مسکن از جمله ایبوبروفن، ادویل، استامینافن و …. عمدتا ضد التهاب بوده و ممکن است پاسخ ایمنی بدن شما را مهار کنند. یک مطالعه جدید روی موش ها که نتایج آن اخیرا در مجله ویروس شناسی (Journal of Virology) منتشر شد، نشان داد که این داروها ممکن است تولید آنتی بادی ها را کاهش دهند.

استفاده از دارو های مسکن مانند استامینافن پس از تزریق واکسن

محققان توصیه می کنند که اگر درد عضلانی و شرایط پس از واکسن کرونا برای افراد دریافت کننده، بسیار شدید بوده و امکان دسترسی به پزشک نیز وجود نداشت و یا اگر کسی در حال حاضر از هر داروی مسکنی استفاده می کند، داروی استامینافن از مابقی مسکن ها بهتر است زیرا این دارو به میزان بسیار کمتری پاسخ ایمنی بدن شما را تغییر می دهد. دارو های مسکن به چند دسته خواب آور ها، آرامش بخش ها، دارو های ضد التهاب، دارو های مخدر تقسیم بندی می شود.

دارو های ضد التهاب با تاثیر بر سیستم ایمنی و سرکوب آن باعث کاهش درد می شوند که علت آن این است که التهاب ناشی از سیستم ایمنی باعث احساس درد می شود همان حالتی که ما در عفونت ها شاهد بدن درد و درد عضلانی می باشیم. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آیا درد عضلانی و کمردرد از علائم کووید 19 محسوب می شود؟ مراجعه فرمایید)

استفاده از دارو های ضد التهاب برای کاهش درد، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن در نتیجه کاهش تولید آنتی بادی پس از تزریق واکسن کرونا می باشد. هدف از تزریق واکسن ها در بسیاری از موارد کارازموده کردن و تولید IgG می باشد که باعث مصونیت بدن در مواجه های بدنی با عامل عفونی می باشد بنابراین دارو های ضد التهابی به عنوان مسکن با تضعیف سیستم ایمنی باعث کاهش کارآمدی واکسن می شوند. بنابراین توصیه می شوند پس از تزریق واکسن کووید 19 از مسکن ها به ویژه مسکن های ضد التهابی مانند ایبوبروفن، ادویل، و …. استفاده نشود.

استفاده از دارو های مسکن مانند استامینافن پس از تزریق واکسن

برای کاهش علائم بعد از واکسن کرونا چه باید کنیم؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که اگر مصرف مسکن پس از تزریق واکسن کرونا ممنوع می باشد، پس برای کاهش درد، تب و دیگر علائم پس از تزریق این واکسن چه باید کنیم؟ در پاسخ می توان گفت همان طور که در بالا اشاره شد عوارض ناشی از واکسن کووید 19 موقتی و در بیشتر موارد خفیف می باشد و نیاز به اقدامی خاص ندارند ولی گاهی این علائم با شدت بیشتری رخ می دهند که برای فرد آزار دهنده می باشد.( جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله عوارض احتمالی واکسن کرونا چه مواردی می باشد؟ مراجعه فرمایید) در ادامه به اقداماتی که می توان برای رفع علائم واکسن به کار برد، اشاره می کنیم:

کاهش تب

برای کاهش تب پس از واکسن کرونا نیاز است به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید و در صورت لزوم می توانید از سرم های تزریقی برای کاهش سریع تر تب استفاده کنید . استفاده از دسمال نم برای پیشانی ، دست ها، پا ها و غیره برای کاهش تب بسیار موثر است. همچنین در صورت احساس تب لباس های سبک تر بپوشید.

احساس درد در ناحیه تزریق

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده نگه داشتن پارچه خنک روی ناحیه تزریق را برای کاهش علائم بعدی تزریق واکسن توصیه می کند. همچنین اگر پس از تزریق واکسن، قرمزی یا حساسیت به لمس در بازوی شما دیده شده و بیش از یک روز ادامه داشت حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا زدن واکسن کرونا اجباری است؟

در حال حاضر تعداد کشور هایی که اقدام به دریافت واکسن کرونا کرده اند بسیار کم است و همچنین تعداد افرادی را این تعداد تولید آن پوشش می دهد نیز بسیار کم می باشد. بنابراین هیچ اجباری برای تزریق واکسن نمی باشد. به طوری که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اظهار داشته است که که واکسن کووید 19 نباید اجباری باشد ولی قویا شهروندان آمریکایی را تشویق می  کند تا کار درست را انجام دهند.
در صورت بروز چه علائمی پس از تزریق واکسن کرونا باید با اورژانس تماس بگیریم؟

واکسن کرونا از روش های مختلفی استفاده می کنند، اما هیچ یک شامل ویروس های بیماری زا نیستند و خود واکسن منجر به بیماری نمی شود. از طرفی هم قانون ملی آسیب واکسن ایجاب می کند که واکسن ها باید “ایمن و موثر” باشند و تا زمانی که بی خطر نباشند در دسترس عموم قرار نمی گیرند. عوارضی که باید در صورت مشاهده در فرد واکسینه شده ، با اورژانس تماس گرفته شود شامل موارد زیر می باشد:

  • شوک آنافیلاکسی
  • تنگی نفس
  • قرمز شدن یا کبودی صورت یا بدن
  • از دست دادن حافظه
  • درجه پایین یا تب بالا
  • درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق
  • کاهش شنوایی و یا از دست دادن آن
  • فلج کامل عضلات در ناحیه خاصی از بدن

نکته ای که باید در خصوص عوارض جانبی واکسن کرونا در نظر داشت این است که عوارض واقعی یک واکسن معمولا چهار سال زمان نیاز دارد تا ما از ایمن بودن و همچنین کارساز بودن آن مطمئن شویم اما با توجه به شرایط کل دنیا امکان انتظار برای این مدت نا معقول به نظر می رسد اما نکته دیگر این است که برای آن که یک واکسن مورد تایید شود چندین مراحله را طی می کند که یکی از این مراحل تزریق واکسن به یک حیوان آزمایشگاهی می باشد و همچنین در یک مرحله دیگر واکسن به یک فرد داوطلب تزریق می شود.

نحوی اثربخشی واکسن کرونا

هدف واکسن کرونا همانند هر واکسن دیگری تحریک سیستم ایمنی بدن علیه ویروس و کارآزموده کردن آن می باشد. به طوری که در همه واکسن ها قسمتی از عامل عفونی وارد بدن می شود و عامل عفونی بدون آن که بتواند مشکلی در بدن ایجاد کند سیستم ایمنی شناسایی و علیه آن تولید انتی بادی و دیگر سلول های ایمنی می کند. به طور کلی واکسن کووید 19 به این صورت در بدن عمل می کند:

-محققان ژن پروتئین سطحی ویروس کووید 19 (اسپایک) را وارد آدنو ویروس به عنوان وکتور (حامل) می کنند و به این صورت پروتیین های اختصاصی ویروس کووید 19 بر سطح یک ویروس بی ضرر به نام آدنو ویروس ظاهر می شود.

-واکسن کرونا به فرد تزریق می شود و بدن پروتئین های اسپایک شناسایی و تولید به تولیدآنتی بادی می کند. سپس لنفوسیت های تی (T cell) علیه این پروتئین ها حساس شده و شروع به از بین بردن سلول هایی می شود که آلوده به این ویروس هستند.

– در دوز بعدی که به آن دوز یادآور می گویند انتی بادی بیشتر و با میل ترکیبی بالاتر تولید و ترشح می شود و به این ترتیب بدن نسبت به ویروس کووید 19 ایمنی بیشتری پیدا می کند.

– اگر ویروس کووید 19 وارد بدن فرد شود آنتی بادی ها و سلول های خاطره ای که از قبل وجود داشته است شروع به از بین بردن این ویروس می کنند.

با همه گیر شدن ویروس کووید 19 و قطعی نشدن واکسن کرونا هنوز بهترین رویکرد در مقابل آن پیشگیری و ادامه قرنطینه ها می باشد. ولی در این میان همچنان نیاز به انجام آزمایش ها ، تشخیص و در نهایت درمان بیش از پیش به نظر می رسد. آنی آزما برای حل این مشکل به وجود امده است و هدف آن آسان نمودن مراحل تشخیص و درمان می باشد. به این صورت که شما می توانید با انجام پذیرش ، نمونه گیری در منزل و آزمایش کرونا در منزل و جوابدهی غیرحضوری با رعایت شرایط قرنطینه و اقدامات پیشگیرانه ، به آسانی، در کمترین زمان، و سریع آزمایش کرونا در منزل و دیگر آزمایشات خود را انجام دهید. و به این صورت در زمان، هزینه های خود صرفه جویی کنید.


تداخل دارویی چیست؟

تداخل دارویی به عوارض ناخواسته استفاده ی همزمان دو یا چند دارو گفته می شود. این داروها ممکن است داروهای گیاهی یا داروهای بدون نسخه یا حتی داروهای تجویز شده توسط پزشک باشند. حتی واکسن  نیز ممکن است شامل این قاعده شوند و با داروهای مختلفی تداخل داشته باشند.

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟

همین الان در واتساپ از متخصص کرونا مشاوره بگیرید

دریافت نوبت مشاوره کرونا

آشنایی با تداخل دارویی واکسن کرونا

با ظهور همه گیری کرونا تلاش های زیادی برای کنترل این بیماری صورت گرفته است. علاوه بر رعایت دستورالعمل های پیشگیری کننده، مانند حفظ فاصله ی اجتماعی، شستن دست ها و استفاده از ماسک تزریق واکسن کرونا یک اصل مهم پیشگیری قلمداد می شود.

 اما با توجه به این که تاثیرات و تداخلات دارویی واکسن کرونا  با داروها به طور واضح مشخص نیست اکثر پزشکان و محققان یا حتی افراد عادی به دنبال پاسخ به این سوالات هستند که آیا واکسن کرونا تداخل دارویی دارد؟ یا چه دارویی با واکسن کرونا تداخل دارد؟ چه داروهایی را بعد از واکسن کرونا نباید خورد؟ در زمان تزریق واکسن کرونا چه داروهایی را نباید مصرف کرد؟

تداخل دارویی واکسن کرونا با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک ها گروهی از داروها هستند که در درمان بیماری های باکتریایی استفاده می شوند. به عنوان نمونه کسانی که عمل جراحی مانند کاشت مو انجام می دهند برای پیشگیری از عفونت باید از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کنند. به همین جهت لازم است بررسی کنیم این داروها موجب کاهش اثربخشی واکسن کرونا می شود.

تداخل دارویی واکسن کرونا و انتی بیوتیک

عامل بیماری کرونا ویروسی است و ساختار واکسن ویروس کشته یا ضعیف شده است. بنابراین تداخلی با داروهای ضد باکتریایی یا همان آنتی بیوتیک را ندارد. به این ترتیب اگر داروی انواع آنتی بیوتیک مانند پنی سیلین، آزیترومایسین یا انواع دیگر آن را مصرف می کنید و نوبت واکسن شما رسید، بدون هیچ نگرانی واکسن را تزریق کنید.

حتی اگر چند روز بعد از تزریق واکسن کرونا هم دچار بیماری شدید که لازم بود آنتی بیوتیک مصرف کنید نگران تداخل دارویی نباشید. اما باید به خاطر داشته باشید از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک بپرهیزید و حتماً با توصیه ی پزشک دارو مصرف کنید.

پذیرش 24 یک وب سایت آنلاین است که با استفاده از سامانه ی نوبت دهی آنلاین در آن می توانید با پزشک آنلاین گوارش در تماس باشید و سوالات خود را در مورد مصرف داروها و تداخلات آن با واکسن کرونا بپرسید. برای آسان کردن دسترس کاربران امکان نصب اپلیکیشن پذیرش 24 بر روی گوشی های هوشمند فراهم شده است.

نوشته های مشابه

  • واکسن بعد از ابتلا به کرونا

    چه مدت بعد از ابتلا به کرونا می توان واکسن کرونا زد؟

    1400-09-22

  • عوارض واکسن سینوفارم

    عوارض واکسن سینوفارم چیست؟ برای چه افرادی بیشتر است؟

    1400-09-22

تداخل دارویی واکسن کرونا با داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن به مقابله با عوامل بیماری زا می پردازد در شرایطی که بدن به اشتباه سلول های خودی را مورد حمله قرار دهد فرد دچار بیماری خودایمنی شده است و در این حالت باید از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بدن استفاده کند. سوالی که مطرح است این است آیا کسی که از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بدن استفاده می کند درصورت تزریق واکسن کرونا با عوامل واکسن هم مقابل می کند و موجب کاهش تاثیرات آن می شود؟

مطابق توصیه پزشکان و محققان کسانی که از داروی سرکوبگر سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند باید مصرف دارو را قطع کنند تا واکسن کرونا را تزریق کنند.

انواع داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بدن شامل داروهای القایی و داروهای نگهدارنده است که کورتیکواستروئیدها یکی از گروه های داروی نگهدارنده است.

  • افراد مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی هستند و از داروهای سرکوبگر نیز استفاده می کنند باید تزریق واکسن را به 4 هفته بعد از پایان شیمی درمانی موکول کنند. در واقع دوز تزریق واکسن کرونا باید به صورتی تنظیم شود که زمان تزریق آن بعد از پایان دوره های شیمی درمانی باشد.
  • کسانی که پیوند عضو انجام داده اند و از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند نیز باید نوع داروی مصرفی را به واکسیناتور گزارش کنند.
  • کسانی که به بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس یا ام اس مبتلا هستند و دارو مصرف می کنند در تزریق واکسن کرونا باید احتیاط کنند.

تداخل دارویی واکسن کرونا با کورتون

کورتیکواستروئیدها گروهی از داروها هستند که برای کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند تجویز می شود و این افراد باید به صورت منظم این داروها را مصرف کنند. با این که هنوز نتایج قطعی در مورد تداخل دارویی استروئیدها با واکسن کرونا وجود ندارد و تحقیقات در این زمینه در حال بررسی است اما نتایج فعلی نشان می دهد داروهای استروئیدی با واکسن کرونا تداخل دارند.

کسانی که از این داروها استفاده می کنند حتماً باید مصرف آن را به واکسیناتور گزارش کنند. بهتر است این افراد 24 ساعت یا 48 ساعت قبل از تزریق واکسن مصرف این داروها را قطع کنند.

افرادی که از کورتون ها استفاده می کنند و در تزریق واکسن کرونا باید احتیاط کنند.

تداخل دارویی واکسن کرونا با کورتون

تداخل دارویی واکسن کرونا با داروهای رقیق کننده خون

برخی از افراد به دلیل اختلالات خونریزی یا مشکلات قلبی از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند. افراد مبتلا به هموفیلی یا کسانی که مشکلات پلاکت دارند نیز ناگزیر به مصرف دارو هستند. شاید این سوال مطرح باشد که دریافت واکسن کرونا در این افراد محدودیتی دارند یا نه؟

واقعیت این است مصرف این داروها ممکن است برای برخی افراد مشکلات و خطراتی را ایجاد کند. استفاده از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین باعث می شود فرد با تزریق واکسن تورم کمتری را در محل تزریق تجربه کند. با این حال بهتر است موارد زیر رعایت شود.

  • حتماً قبل از تزریق واکسن کرونا نوع داروی رقیق کننده خون را به مسئولان بهداشتی مرکز واکسیناسیون گزارش کنید تا نوع دارو را بررسی کنند.
  • کسانی که مشکل غلظت خون دارند و از داروی ضد انعقاد استفاده می کنند باید این نکته را در نظر داشته باشند واکسن کرونا دارای تاثیراتی در لخته کردن خون است و درصورتی که این افراد داروهای ضد انقاد را مصرف نکنند این مشکل برایشان شدیدتر خواهد بود. به همین جهت توصیه می شود این بیماران به هیچ وجه داروی خود را قطع نکنند.
  • توصیه می شود کسانی که داروی ضد انعقاد خون مصرف می کنند روز تزریق واکسن دوز صبح داروهای خود را مصرف نکنند، اما دوزهای بعدی را مطابق معمول مصرف کنند.
  • کسانی که داروی ضد انعقاد و ضد پلاکت مصرف می کنند باید مطمئن شوند هنگام تزریق واکسن کرونا فشرده سازی مناسب محل تزریق حتماً انجام شود و از سوزن ظریف تری استفاده شود.
  • ممکن است محل تزریق دچار کبودی شود که در این صورت نباید نگران شد. برای کاهش میزان این کبودی می توان محل تزریق را به مدت 5 دقیقه فشار داد.

با رعایت کردن این موارد دیگر لازم نیست نگران تداخل دارویی واکسن کرونا با داروهای رقیق کننده خون باشید.

تداخل دارویی واکسن کرونا با قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری و داروهایی که هورمون زنانه دارند موجب ایجاد لخته در خون می شوند. کسانی که از این داروها استفاده می کنند درصورتی که واکسن کرونا تزریق کنند بیشتر در معرض لخته شدن خون هستند. در بین انواع واکسن، آسترازنکا با احتمال بیشتری لخته خون ایجاد می کند به همین جهت توصیه می شود به زنان متقاضی واکسن کرونا که زیر 40 سال هستند و از قرص ضد بارداری یا داروهای دارای هورمون استفاده می کنند آسترازنکا تزریق نشود.

تداخل دارویی واکسن کرونا با مکمل های غذایی

پس از تزریق واکسن کرونا بهتر است بدن در حالت استراحت قرار بگیرد و با مصرف مواد غذایی تقویت شود. همچنین تنش و اضطراب زندگی فرد به حداقل برسد. یکی دیگر از راه های تقویت بدن استفاده از مکمل های دارویی است. مکمل ویتامین C، زینک، مولتی ویتامین یا آمپول های تقویتی نوروبین بهترین موارد برای تقویت بدن هستند. این داروها هیچ تداخلی با واکسن کرونا ندارد و مصرف آن ها موجب ایجاد عارضه نمی شود.

تداخل دارویی واکسن کرونا با مسکن

شاید برخی از افراد تصور کنند برای کاهش عارضه های احتمالی ناشی از واکسن کرونا مانند درد، کوفتگی یا تب می توانند قبل از تزریق واکسن یک دوز مسکن استفاده کنند. اما انجام این روش کاملاً اشتباه است و موجب کاهش اثربخشی واکسن کرونا می شود.

کسانی که واکسن کرونا تزریق کرده اند تنها پس از تزریق واکسن و درصورت بروز عوارض می توانند از مسکن هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنند.

با این حال بهتر است در مورد مصرف داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن حتماً با پزشک مشورت کنید.

تداخل دارویی واکسن کرونا با تریاک

کسانی که مواد مخدر مانند تریاک مصرف می کنند یا حتی از متادون و شربت ایپوم استفاده می کنند به مرور دچار ضعف سیستم ایمنی بدن می شوند و بیشتر از افراد سالم در معرض ابتلا به کرونا هستند. به همین تزریق واکسن به این افراد الزامی است.

عوارض واکسن کرونا در این افراد مانند سایر افراد است و تفاوتی ندارد. البته ممکن است در برخی افراد در سه روز ابتدایی بعد از تزریق واکسن تب، بی حالی و ضعف بیش از معمول باشد که با استراحت کردن برطرف می شود.

با این حال بهتر است در روزهای ابتدایی تزریق واکسن مصرف مواد مخدر تا حد امکان کمتر شود.

یک مورد با اهمیت دیگر در مورد کسانی که اعتیاد به تریاک دارند این است که این افراد به دلیل مصرف تریاک غلظت خون بالایی دارند و معمولاً از داروهای رقیق کننده خون یا آسپرین استفاده می کنند. بنابراین بهتر است مانند سایر کسانی که داروی رقیق کننده خون استفاده می کنند مراقبت های لازم را انجام دهند.

یعنی به دلیل تداخل دارویی آسپرین با واکسن کرونا چند ساعت پیش از تزریق واکسن از این دارو استفاده نکنید. این دارو آنزیم مربوط به سیستم ایمنی بدن یعنی COX-1  را مسدود می کند و مقدار آنتی بادی تولید شده در بدن را کاهش می دهد و موجب کاهش اثربخشی واکسن می شود.

آیا تزریق همزمان واکسن کرونا با واکسن های دیگر تداخل دارویی ایجاد می کند؟

مطابق یافته های پژوهشگران در حوزه ی سلامت و پیشگیری از بیماری ها تزریق همزمان واکسن کرونا با واکسن های دیگر عارضه ای را ایجاد نمی کند. به عنوان نمونه برخی افراد ممکن است ناچار باشند واکسن کوئید 19 را همزمان با واکسن آنفولانزا استفاده کنند. به طور قطع می توان به این افراد اطمینان داد که عارضه ای برای آن ها به وجود نخواهد آمد.

تنها نکته که در تزریق همزمان دو واکسن باید در نظر داشت این است که هر دو در یک محل تزریق نشود.

چه کسانی نباید واکسن کرونا را دریافت کنند؟

برخی از افرادی که با دریافت واکسن های دیگر دچار واکنش های آلرژیک می شوند نباید واکسن کرونا را تزریق کنند یا این که پیش از تزریق واکسن کرونا حتماً باید با مسئولان بهداشتی مرکز واکسیناسیون مشورت کنند. کسانی که به پلی اتیلن گلیکول یا پلی سوربات حساسیت دارند نیز نمی تواند واکسن کرونا را دریافت کنند.

آیا نوع واکسن کرونا در ایجاد تداخل دارویی تاثیرگذار است؟

تداخل دارویی واکسن کرونا سینوفارم با انواع دیگر فایزر یا برکت تفاوتی ندارد. در واقع اگر عارضه ای یا تداخلی بر اثر تزریق واکسن ایجاد شود به نوع واکسن ارتباط ندارد و معمولاً عارضه در تمام واکسن ها یکسان است. تنها تفاوت در واکسن آسترازنکاست که ممکن است احتمال ایجاد لخته خون را بیشتر کند و کسانی که داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند در صروت استفاده از این واکسن نباید مصرف دارو را کامل قطع کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بعد از تزریق واکسن کرونا ممکن است دچار عوارض و حالت هایی غیر طبیعی شوید. کسانی که داروهای بیماری های زمینه ای یا داروهای دیگری مصرف می کنند ممکن است نگران تداخل دارویی واکسن کرونا با این داروها باشند. به همین جهت درصورتی که هر کدام از علائم زیر بروز کرد آن را به عنوان نشانه ی خطر و تداخل دارویی در نظر بگیرید و سریع به پزشک مراجعه کنید.

  • قرمزی و تورم در محل تزریق واکسن کرونا که بعد از 24 ساعت بدتر شود.
  • عوارض جانبی مانند تب، سردرد، خستگی یا سرفه بعد از سه روز بهتر نشد یا حتی بدتر شد.
  • اگر بعد از دریافت واکسن دچار واکنش های آلرژیک مانند خارش بدن، تنگی نفس یا گرفتگی عضلات شدید.
  • درصورتی که با تزریق واکسن کرونا دچار اختلالات معده و گوارش شدید.

از طریق سامانه ی آنلاین پذیرش 24 می توانید در کمترین زمان با متخصص آنلاین گوارش تماس بگیرید و سوالات خود را به صورت متنی یا صوتی بپرسید. برای استفاده از این شیوه نیازی به خروج از منزل ندارید و به صورت غیرحضوری از خدمات مختلف بهره می گیرید.

5/5

(1 نظر)

نوبت حضوری پزشک

متخصص کرونا را آنلاین رزرو کنید

دریافت نوبت دکتر کرونا