سبک زندگی

تشریح نحوه خدمات رسانی دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی همزمان با ایام اربعین

آیین نامه اجرایی ماده (58) مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی

مصوب جلسه مورخ 1395/11/27 هیأت وزیران

مجموع آیین نامه های موجود در سایت اختبار را ببینید

قانون خدمت وظیفه عمومی را از اینجا بخوانید

متن کامل آیین نامه اجرایی ماده (58) مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی را در قالب یک فایل پی دی اف مناسب مطالعه بر روی گوشی همراه از اینجا دانلود کنید

 

هیأت وزیران در جلسه 27/11/1395 به پیشنهاد سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارتخانه های کشور و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و تأیید ستاد کل نیروهای مسلح و به استناد ماده (58) مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی ـ مصوب1390ـ آیین نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی ماده (58) مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی

ماده1. در این آیین ­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

الف ـ قانون: قانون خدمت وظیفه عمومی ـ مصوب 1363ـ و اصلاحات بعدی آن

ب ـ ستاد کل: ستاد کل نیروهای مسلح

پ ـ نیروی انتظامی: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

ت ـ نیروهای مسلح: ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان­ های وابسته و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان­ های تابعه

ث ـ سازمان: سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوی اسلامی ایران

ج ـ مشمول وظیفه: هر فرد ذکور ایرانی که بین (18) سالگی تمام تا (50) سالگی (در مواقع ضرورت و بسیج همگانی (60) سال تمام) قرار دارد.

چ ـ دستگاه­ های مشمول: دستگاه­ های اجرایی مشمول ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و شرکت­ های دولتی و موسسات غیردولتی و خصوصی و بانک ­ها و نیروهای مسلح

ماده2. مشمولین وظیفه که در موعد یا مهلت­ های تعیین شده برای رسیدگی و یا اعزام جهت طی دوره ضرورت به شرح بندهای زیر خود را به سازمان معرفی ننمایند، غایب محسوب میشوند:

الف ـ دانش آموزان، دانشجویان و طلاب داخلی و خارج از کشور که حداکثر تا یک سال از تاریخ ترک، انصراف، اخراج و یا فراغت از تحصیل، خود را معرفی نکرده باشند.

تبصره ـ منظور از یک سال مهلت معرفی برای دانش آموزان، طلاب، دانشجویان وفارغ­ التحصیلان، یک سال تحصیلی پس از فراغت است که از مهر ماه تا پایان شهریور سال بعد ادامه می­یابد.

ب ـ کسانی که قبل از سن مشمولیت، ترک تحصیل، انصراف از تحصیل، اخراج و یا فارغ­ التحصیل شده و حداکثر تا شش ماه پس از ورود به (18) سال تمام خود را معرفی نکرده باشند.

پ ـ مشمولین وظیفه که در تاریخ ­های تعیین شده برای اعزام به خدمت حضور نیابند.

ت ـ مشمولین وظیفه که دارای برگ معافیت موقت بوده و ظرف یک ماه پس از اتمام معافیت موقت برای رسیدگی مجدد خود را به سازمان معرفی ننمایند.

ث ـ متعهدین خدمت موضوع بند (ب) ماده (66) قانون و همچنین کارکنان پایور و پیمانی نیروهای مسلح موضوع مواد (13)، (14) و (15) قانون که قبل از اتمام تعهد به هر علت از خدمت رها می­شوند، حداکثر تا شش ماه پس از رهایی از خدمت، خود را (جهت رسیدگی به وضعیت) معرفی نکرده باشند.

ج ـ اتباع خارجی که پس از تحصیل تابعیت ایرانی، حداکثر تا شش ماه خود را معرفی نکرده باشند.

چ ـ مشمولین وظیفه که فاقد شناسنامه بوده و حداکثر تا شش ماه پس از صدور شناسنامه خود را معرفی نکرده باشند.

ح ـ زندانیانی که قبل از ورود به غیبت زندانی شده و حداکثر تا شش ماه پس از آزادی از زندان خود را معرفی نکرده باشند.

خ ـ فرزندان مأموران ثابت دولت مقیم خارج از کشور که برابر مقررات به همراه خانواده در خارج از کشور اقامت دارند مشروط به آن که فاقد معافیت تحصیلی باشند اگر ظرف شش ماه پس از خاتمه مأموریت پدر یا مادر، خود را معرفی نکرده باشند.

ماده3. مدارک مربوط جهت تعیین وضعیت مشمولین وظیفه به شرح زیر است:

الف ـ کارت پایان خدمت دوره ضرورت

ب ـ کارت معافیت دایم از خدمت دوره ضرورت

پ ـ کارت معافیت موقت در مدت اعتبار آن

ت ـ گواهی اشتغال به تحصیل در مدت اعتبار آن

ث ـ گواهی صادره از نیروهای مسلح مبنی بر اشتغال به خدمت کارکنان وظیفه در نیروهای مذکور

ج ـ گواهی اشتغال به خدمت متعهدین خدمت در دستگاه­ های مشمول صادره از سوی دستگاه­ های مربوط

چ ـ برگه آماده به خدمت بدون غیبت در مدت اعتبار آن

ح ـ گواهی ­های صادره از سوی سازمان در چارچوب مقررات این آیین ­نامه

خ ـ شناسنامه برای مشمولانی که سن آنان در زمان صلح از پنجاه سال تمام بیشتر باشد.

د ـ گواهی صادره از نیروهای مسلح مبنی بر استخدام در نیروهای مذکور

ماده4. نحوه شناسایی مشمولین غایب به شرح زیر است:

الف ـ بررسی مدارک موضوع ماده (3) این آیین­نامه

ب ـ بررسی از طریق سامانه جامع سازمان

پ ـ بررسی وضعیت مشمولین در هنگام ارایه خدمات به آنان از سوی دستگاه­ های مشمول

ت ـ کسب اطلاع از سایر منابع

ماده5. مأموران انتظامی محل موظفند نسبت به شناسایی مشمولین غایب بر اساس ماده (3) این آیین­ نامه اقدام نمایند.

ماده6. سازمان و دستگاه­ های مشمول موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا استعلام­ های مورد نیاز به صورت الکترونیک و رایگان انجام شود.

ماده7. وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه ­ها، موسسات آموزش عالی کشور و حوزه­ های علمیه موظفند مشخصات کامل و نشانی و رشته و مقطع تحصیلی دانش آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی مشمول وظیفه را که ترک تحصیل، انصراف، اخراج و یا فراغت از تحصیل نموده­ اند، ظرف سه ماه اعلام نمایند.

ماده8. در اماکنی که تعقیب و دستگیری مشمولین غایب فراری نیاز به مجوز قضایی دارد، نیروی انتظامی پس از اخذ مجوز قضایی لازم نسبت به دستگیری اقدام می­نماید.

ماده9. سازمان موظف است پس از دستگیری مشمولین وظیفه غایب و فراری، ابتدا آنان را به مراجع قضایی ذی­صلاح جهت صدور قرار لازم معرفی و سپس به وضعیت آنان رسیدگی نماید و در صورت سلامت جسمانی و بلامانع بودن انجام خدمت در سیر مراحل اعزام به خدمت قرار گیرند.

ماده10. مشمولین وظیفه از تاریخ اعزام از سوی واحدهای وظیفه عمومی به عنوان کارکنان وظیفه یگان خدمتی تعیین شده محسوب می‏شوند.

ماده11. سازمان موظف است به وضعیت مشمولین وظیفه غایب موضوع بند (1) ماده (58) قانون پس از دستگیری در اسرع وقت رسیدگی و در صورتی که قادر به خدمت تشخیص داده شوند، آنان را در برنامه اولین دوره، اعزام نماید.

ماده12. مراکز درمانی و بیمارستان­ های نیروهای مسلح موظفند نسبت به معاینه اولیه مشمولان غایب و فراری دستگیر شده یا معرفی شده از سوی سازمان اقدام نمایند.

تبصره ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تأمین واکسن مورد نیاز همکاری لازم را با سازمان می­نماید.

ماده13. دستگاه­ های مشمول موظفند در اجرای این آیین نامه همکاری لازم را با سازمان به عمل آورند.

معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 مواد قانونی مرتبط:

ماده 58 مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی: نیروی انتظامی موظف است در خصوص شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غایب و رسیدگی به وضعیت آنان اقدام نماید و کلیه نهادها و دستگاههای اجرائی مشمول ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری و شرکتهای دولتی و مؤسسات غیردولتی و خصوصی و بانک ها و نیروهای مسلح باید همکاری لازم را در این مورد به  عمل آورند. آیین  نامه اجرائی این ماده توسط سازمان با همکاری وزارتخانه های کشور و دفاع تهیه می شود و پس از تأیید ستاد کل به تصویب هیأت وزیران می رسد.

 


سرهنگ عباسی گفت:همه ساله با نزدیک شدن به ایام محرم و صفر و اربعین حسینی، شوق زیارت به دیار عشق، کربلای معلا افزایش می یابد و بالطبع شهروندان به منظور تردد از مرز های کشور برای پیاده روی اربعین و دریافت گذرنامه به دفاتر پلیس+10 مراجعه می کنند که ازدحام مردم در این دفاتر موجب کاهش دقت در ثبت اطلاعات، نارضایتی شهروندان، عدم ارائه سایر خدمات (نظیر اجرائیات-گواهینامه-وظیفه عمومی و…)، ایجاد بی نظمی در دفاتر و اتلاف وقت مراجعان می شود.

چه خدماتی انجام می پذیرد؟

او افزود: به همین منظور سامانه نوبت دهی اینترنتی دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی از 9 مرداد ماه امسال برای دو خدمت گواهینامه و گذرنامه در این استان راه اندازی شده است.

معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان زنجان ادامه داد: طی بررسی های سیستمی و میدانی بعمل آمده در همین مدت کوتاه، ضمن کاهش چشمگیر ازدحام مراجعین، رضایت مندی کاربران و مدیران و نیز ارباب رجوع در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی استان، مشهود است.

سامانه نوبت دهی اینترنتی دفاتر پلیس+10

سرهنگ عباسی ادامه داد: شهروندان می  توانند در بستر اینترنت، بارکد سامانه مذکور را اسکن و یا از طریق مراجعه به آدرس اینترنتی https://p10.epolice.ir/P10 نسبت به دریافت خدمات اقدام کنند.

بخوانید
تمدید گذرنامه  تاریخ گذشته با مهر پلیس برای پیاده روی اربعینتمدید گذرنامه  تاریخ گذشته با مهر پلیس برای پیاده روی اربعین

از سرگیری صدور و تمدید گذرنامه ها زائران اربعین سردار مهدی حاجیان؛ سخنگوی فراجا از آمادگی …

تشریح نحوه خدمات رسانی دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی همزمان با ایام اربعین

مدیر عامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی نحوه خدمات رسانی دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی (پلیس+10) همزمان با ایام اربعین حسینی (ع) را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، «مهدی سید هاشمی» مدیر عامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی در ارتباط با نحوه خدمات رسانی دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی (پلیس+10) همزمان با پیش رو بودن اربعین حسینی (ع) اظهار داشت: در حال حاضر حدود یک هزار و 100 دفتر خدمات الکترونیکی انتظامی در سراسر کشور در حال فعالیت و ارائه خدمات به مردم عزیز ایران اسلامی هستند.

افزایش ساعت کاری دفاتر پلیس+10

وی ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی (ع) تدابیر خاصی برای ارائه خدمات رسانی به متقاضیان درنظر گرفته شده که افزایش ساعت کاری دفاتر پلیس +10 یکی از این تدابیر در راستای تسهیل در ارائه خدمات رسانی است؛ طی روزهای عادی دفاتر پلیس +10 از ساعت 8 صبح تا پایان وقت اداری پاسخگوی مراجعه کنندگان بودند این در حالی است که با توجه به پیش رو بودن ایام اربعین ارائه خدمات را تا ساعت 18 در کلیه دفاتر سراسر کشور افزایش داده ایم و همکاران ضمن احساس مسئولیت برای هموطنانی که بعد از ساعت 18 در دفاتر حضور داشته باشند تا آخرین نفر خدمات ارائه می دهند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی همچنین تصریح کرد: برای تسهیل در ارائه خدمات در صدور گذرنامه تعداد کاربران دفاتر را نیز در این ایام افزایش داده ایم این در حالی است که تعداد کاربران در شرایط عادی یک الی 2 نفر بودند اما در حال حاضر این تعداد در دفاتر به 4 نفر افزایش یافته است.

نظارت و بازرسی بر فعالیت دفاتر پلیس +10

هاشمی همچنین گفت: در کل کشور حدودا بیش از 3 هزار نفر کاربر برای تسریع در صدور گذرنامه (ثبت، درخواست گذرنامه و برگ تردد) در حال فعالیت هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: همزمان با ابلاغ افزایش ساعت کاری دفاتر پلیس +10، نظارت و بازرسی بر فعالیت این دفاتر به صورت سیستمی و میدانی در حال انجام است و تاکنون هم حدود 20 مورد تخلف از نحوه فعالیت دفاتر پلیس + 10 گزارش شده و اکثرا به دلیل مشکلات جزیی با دریافت تذکر به فعالیت خود ادامه داده و 2 دفتر به دلیل تخلفات عدیده لغو امتیاز شده اند.

خدمت رسانی تا روزهای پایانی اربعین

وی خاطرنشان کرد: مواردی هم بوده که ابلاغیه ها را رعایت نکردند و منجر به لغو مجوز دفتر شده؛ درحال حاضر 2 دفتر لغو مجوز شدند ضمنا همکاران ما به صورت شبانه روزی تا روزهای پایانی سفر معنوی اربعین آماده ارائه خدمات به هموطنان هستند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی به تعداد میزان صدور گذرنامه در روز اشاره و تصریح کرد: تعداد درخواست های واصل در شرایط عادی روزانه حدود 10 هزار درخواست بوده این در حالی است که با توجه به پیش رو بودن ایام اربعین حسینی به طور میانگین روزانه 75 هزار درخواست صدور گذرنامه و یا برگه تردد ویژه اربعین در دفاتر پلیس +10 ثبت می شود و بیش از یک و نیم میلیون درخواست تاکنون (گذرنامه و برگه های تردد) صادر و تحویل متقاضیان شده است.


تصویب نامه در خصوص انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 1397 (2018 میلادی)

مصوب جلسه 1396/2/3 هیئت وزیران

هیأت وزیران در جلسه 1396/2/3 به پیشنهاد مشترک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استانداری آذربایجان شرقی و  به منظور بهره­ گیری بهینه از فرصت ایجاد شده به واسطه انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 1397 (2018 میلادی) و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تصویب کرد:

1ـ ستاد ملی سیاست گذاری تبریز1397 (2018 میلادی) بالاترین مرجع سیاست گذاری در زمینه برنامه های مربوط به تبریز 1397 (2018 میلادی) است که ریاست آن با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و در این تصویب­نامه به اختصار «ستادملی» نامیده می­ شود.

2ـ وظایف ستاد ملی به شرح زیر است:

الف ـ سیاست گذاری کلان و هماهنگی در مدیریت یکپارچه فعالیت های مرتبط از قبیل اتخاذ سیاست ­های تشویقی برای مشارکت فعالان بخش غیردولتی.

ب ـ نظارت و هماهنگی در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت­های مرتبط با پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی.

پ ـ پیش بینی و تصویب برنامه ­ها و اعتبارات لازم.

3ـ اعضای ستاد ملی به شرح زیر است:

الف ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (رییس ستاد)

ب ـ معاون گردشگری رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (دبیر ستاد)

پ ـ استاندار آذربایجان شرقی

ت ـ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

ث ـ معاون وزیر کشور

ج ـ معاون وزیر امورخارجه

چ ـ معاون وزیر راه و شهرسازی

ح ـ معاون وزیر اطلاعات

خ ـ معاون وزیر ورزش و جوانان

د ـ فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

ذ ـ معاون رییس سازمان حفاظت محیط زیست

ر ـ معاون رییس سازمان برنامه و بودجه کشور

ز ـ معاون ذی ربط معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده

ژ ـ معاون رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

س ـ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ش ـ معاون دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی

ص ـ یکی از نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی

ض ـ شهردار تبریز

تبصره ـ ستاد ملی می­تواند حسب نیاز از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی برای حضور در جلسه بدون حق رأی دعوت کند.

4ـ ستاد برنامه ریزی و اجرایی استانی تبریز 1397 (2018میلادی) با مسئولیت استاندار آذربایجان شرقی، به منظور اجرای سیاست­ها و تصمیمات ستاد ملی تشکیل می­گردد. اعضای ستاد یادشده به پیشنهاد استاندار و با تصویب ستاد ملی تعیین می شوند.

5 ـ کلیه مکاتبات در استان آذربایجان شرقی از زمان لازم­الاجرا شدن این تصویب­ نامه تا پایان سال 1397 (2018 میلادی) با نشان «تبریز 1397 (2018 میلادی)» انجام خواهد شد.

6 ـ دستگاه ­های اجرایی ملی و استانداران مکلفند در اجرای برنامه­های مرتبط با موضوع تبریز 1397 (2018 میلادی) مشارکت نموده و برنامه­های مذکور را در اولویت قرار دهند.

7ـ دستگاه­های اجرایی مجازند با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به جابجایی و هزینه تا ده درصد از اعتبارات ردیف­ های ملی متمرکز در ارتباط با پروژه­ های مصوب تبریز 1397(2018میلادی) اقدام نمایند.

8 ـ سازمان برنامه و بودجه کشور ردیف اعتباری متفرقه ویژه تبریز 1397 (2018 میلادی) را در لایحه بودجه سال 1397 کل کشور پیش­بینی و پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی در اختصاص اعتبار مربوط اقدام نماید.

9ـ این تصویب­نامه صرفاً تا پایان سال 1397 لازم الاجرا است.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری