تکنولوژی

روش های حل مشکل غیب شدن آیکون وان درایو و اجرا نشدن آن در ویندوز 10

هنگامی که فایل های ذخیره شده روی حافظه وان درایو شما با ویندوز 10 همگام نمی شوند، به احتمال زیاد مشکل از همگام سازی برنامه رایانه است. ما در این آموزش به شما کمک می کنیم تا این مشکل را حل کنید.

 

گرچه مایکروسافت ادعا می کند وان درایو بهترین تجربه ذخیره سازی ابری در ویندوز 10 است تا کاربران فایل های شخصی و تنظیمات خود را بین دستگاه های مختلف همگام سازی و ذخیره کنند، اما گاهی اوقات برنامه دسکتاپ وان درایو آنگونه که باید کار نمی کند.

 

از آنجایی که سرویس های ابری هر روزه دچار تغییراتی می شوند، در چند وقت اخیر گزارش کاربران مبنی بر مشکلات همگام سازی افزایش یافته است. کاربران گزارشی مانند مشکل در اپلود تصاویر، وصل نشدن برنامه همگام سازی در ویندوز 10، مشکل همگام سازی بعد از ارتقا از ویندوز 8٫1 به ویندوز 10 را داده اند.

 

در حالی که مایکروسافت با هر بروزرسانی جدید به صورت مداوم روی بهبود سرویس ابری خود کار می کند، با این حال اگر به مشکل برخوردید ما در این آموزش راه های پیشنهادی برای رفع مشکل همگام سازی را به شما آموزش می دهیم.

 

قبل از برطرف کردن مشکل همگام سازی وان درایو توجه کنید که:

 

  • ویندوز 10 و برنامه وان درایو شما آخرین نسخه باشد. برای چک کردن بروزرسانی جدید به مسیر Settings > Update & security > Windows Update بروید
  • مطمئن شوید فایلی که می خواهید همگام سازی کنید بیشتر از 10 گیگابایت نباشد که در حال حاضر محدودیت وان درایو است

 

1٫ریستارت کردن برنامه وان درایو رایانه

 

اگر وان درایو شما هیچ فایل یا پوشه ای را همگام سازی نمی کند اولین کاری که باید انجام دهید ریست کردن برنامه در ویندوز است.

 

  1. در ناحیه اعلان ها روی آیکون برنامه وان درایو راست کلیک کنید. اگر آیکون آن را نمی بینید روی Show hidden icons که همان پیکان رو به بالا در سمت چپ است کلیک کنید
  2. گزینه Exit را انتخاب کنید
  3. سپس روی Close OneDrive کلیک کنید
  4. منوی استارت را باز کنید، OneDrive را جستجو کرده و برنامه را باز کنید.

 

2٫ چک کنید که اکانت وان درایو به ویندوز 10 متصل باشد

 

هنگامی که وان درایو همگام سازی نمی شود، شما باید مطمئن شوید که اکانتتان به ویندوز 10 متصل است و همچنین مطمئن شوید که اکانت درست مایکروسافت را انتخاب کرده اید.

 

  1. از میانبر صفحه کلید Windows key + I برای بازکردن تنظیمات استفاده کنید
  2. به این مسیر بروید: Settings > Accounts > Your email and accounts
  3. اگر اکانت متصل نبود گزینه Sign in with a Microsoft account instead را انتخاب کنید
  4. دستورات روی صفحه را دنبال کنید تا بتوانید اکانت مایکروسافت را جابجا کنید

 

3٫ مطمئن شوید که پوشه های وان درایو را برای همگام سازی انتخاب کرده اید

 

وان درایو اخیرا تغییرات زیادی به خود دیده است برای مثال همگام سازی خودکار به آن اضافه شده است. در ویندوز 10 مایکروسافت به سمت همگام سازی دستی رفته است، بدین معنی که شما باید بصورت دستی فایل ها و پوشه هایی که میخواهید همگام سازی کنید را قبل از دانلود یا اپلود هر چیزی انتخاب کنید.

 

اگر شما از ویندوز 8٫1 به ویندوز 10 آمده اید نی توانید با دستورالعمل زیر فایل ها و پوشه هایی که می خواهید را انتخاب کنید.

 

  1. در بخش اطلاعیه ها روی آیکون وان درایو کلیک راست کنید
  2. گزینه Settings را انتخاب کنید
  3. روی تب Account کلیک کنید
  4. روی دکمه Choose folders کلیک کنید
  5. اینجا می توانید تیک Sync all files and folders in my OneDrive را بزنید یا فایل ها و پوشه هایی که می خواهید همگام سازی شوند را انتخاب کنید
  6. برای ذخیره تغییرات جدید OK را بزنید

 

توجه داشته باشید که اگر تیک همگام سازی تمام پوشه های وان درایو را انخاب نکرده باشید، هنگامی که فرد دیگری پوشه یا جدیدی به اشتراک می گذارد، این محتوا با رایانه شما همگام سازی نمی شود. تا زمانی که بصورت دستی آن را انتخاب کنید.

 

4٫ کامل کردن فرآیند نصب وان درایو

 

در برخی موارد که ویندوز تازه نصب شده است یا رایانه جدیدی خریده اید ممکن است بدلیل کامل نکردن تنظیمات وان درایو همگام سازی انجام نشود.

 

  1. از میانبر صفحه کلید Windows key + E برای بازکردن فایل اکسپلورر استفاده کنید
  2. روی پوشه وان درایو از پنل سمت چپ کلیک کنید تا تنظیم کردن برنامه شروع شود
  3. فایل ها و پوشه هایی که می خواهید همگام سازی کنید را انتخاب کنید تا تنظیمات کامل شود

  TCP را در مرورگر Edge فعال کنید تا صفحات را با سرعت بیشتری باز کنید

 

5٫ مسیر فایل ها را کوچک نگه دارید

 

عامل دیگری که باعث می شود تا وان درایو نتواند همگام سازی را انجام دهد طول مسیر فایل هاست. با توجه به گفته های مایکروسافت، مسیر فایل همراه با نام آن نباید از 255 کاراکتر بیشتر شود.

 

نمونه ای از مسیر طولانی فایل:

 

C:\Users\You_User_Name\Pictures\EveryYear\2016\January\Holiday\Christmas\Home\This_is_my_picture_with_a_long_name.jpg

 

شما می توانید نام فایل را کوچک تر کنید یا پوشه ها را کم کنید.

 

 

6٫ فضای در دسترس رایانه خود را چک کنید

 

وان درایو دیگر از placeholders استفاده نمی کند تا محتواهایی که فقط روی اینترنت در دسترس هستند را نشان دهد و این بدان معنی است که رایانه شما باید حافظه خالی به اندازه فایل های ذخیره شده شما روی وان درایو را داشته باشد. در غیر اینصورت اگر حافظه رایانه شما کمتر از مقدار وان درایو باشد همگام سازی انجام نخواهد شد.

 

برای اینکه حافظه رایانه خود را بیشتر کنید می توانید بعضی از فایل های اضافی را حذف یا منتقل کنید.

 

  1. مقدار حافظه ای که در حال حاضر در وان درایو از آن استفاده می کنید را چک کنید و آن را با حافظه در دسترس رایانه خود مقایسه کنید. اگر لازم بود برخی از فایل ها را حذف یا منتقل کنید
  2. روی استارت کلیک کنید، عبارت OneDrive را جستجو کنید تا برنامه وان درایو باز شود.
  3. دستورالعمل را دنبال کنید و فایل هایی که می خواهید با رایانه خود همگام سازی کنید را انتخاب نمایید. سپس مسیری که می خواهید فایل ها در آنجا ذخیره شوند را انتخاب کنید

 

آموزش استفاد از Disk Cleanup در ویندوز 10

 

شما می توانید از ابزار Disk Cleanup در ویندوز 10 برای آزاد کردن حافظه خود استفاده کنید که براحتی و با دنبال کردن آموزش زیر امکانپذیر است:

 

  1. از میانبر صفحه کلید Windows key + E برای بازکردن فایل اکسپلورر استفاده کنید
  2. از پنل سمت چپ روی This PC کلیک کنید
  3. روی درایوی که می خواهید فایل هایتان را همگام سازی کنید راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید
  4. روی دکمه Disk Cleanup کلیک کنید
  5. Clean up system files را انتخاب کنید
  6. فایل هایی که می خواهید حذف کنید را انتخاب نمایید. در صورت امکان می توانید گزینه Previous Windows Installations را نیز انتخاب کنید
  7. OK را بزنید
  8. در آخر روی Delete files کلیک کنید تا پاکسازی انجام شود

 

7٫ فایل ها یا پوشه های متناقض را چک کنید

 

شما ممکن است تغییراتی در فایل ها و پوشه هایی که می خواهید همگام سازی کنید ایجاد کرده باشید و یا ممکن است هنگامی که تلاش می کنید تا چند فایل را از طریق وان درایو وب همگام سازی کنید با مشکل روبرو شوید. اگر متوجه تناقضی در فایل ها شدید نام آنها را تغییر دهید و دوباره برای همگام سازی تلاش کنید.

 

8٫ آنلینک کردن وان درایو

 

این مشکل می تواند در تنظیمات اکانت وان درایو روی رایانه شما رخ دهد و از همگام سازی فایل های وان درایو جلوگیری کند. در این مورد شما باید اکانت را آنلینک کنید و نمظیمات را یکبار دیگر انجام دهید.

 

  1. در بخش اطلاعیه ها روی آیکون وان درایو کلیک راست کنید
  2. Settings را انتخاب کنید
  3. روی دکمه Unlink OneDrive کلیک کنید
  4. برنامه همگام سازی دسکتاپ باز می شود و در ادامه با توجه به دستورالعمل ها فایل هایی که میخواید همگام سازی کنید را انتخاب نمایید. سپس مکانی که می خواهید فایل ها ذخیره شوند را انتخاب کنید

 

9٫ هنگامی که هیچ چیز کار نمی کند وان درایو را ریست کنید

 

زمانی که شما همه چیز را امتحان کردید و مشکل همگام سازی برطرف نشد می توانید برنامه وان درایو دسکتاپ را ریست کنید.

 

  1. میانبر صفحه کلید Windows key + X را بزنید و سپس گزینه Command Prompt (Admin) را انتخاب کنید
  2. دستور روبرو را تایپ کنید: %localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe /reset و اینتر را بزنید
  3. مطمئن شوید که آیکون وان درایو در اطلاعیه ها نیست تا تایید شود که دستور وارد شده در بالا کار کرده است
  4. با توجه به گفته های مایکروسافت این آیکون دو دقیقه بعد باید ظاهر شود. اگر ظاهر نشد، استارت را باز کنید، OneDrive را جستجو کنید تا وان درایو دوباره فعال شود

کار تمام است و ما می توانید به راحتی از وان درایو خود استفاده کنید.

 


زمانی که ویندوز 10 را نصب می کنید، اپلیکیشن OneDrive مایکروسافت نیز به صورت پیش فرض نصب شده و آماده ی استفاده است. آیکون وان درایو در گوشه ی تسک بار قرار می گیرد و نوتیفیکیشن های این سرویس ابری نیز در ویندوز 10 نمایش داده می شود.

یکی از مشکلاتی که کاربران ویندوز 10 گزارش کرده اند، مشکل غیب شدن آیکون وان درایو است! وجود این آیکون در گوشه ی تسک بار برای کسانی که از سرویس ابری مایکروسافت استفاده می کنند بسیار مفید است و عدم نمایش آن یک مشکل جدی است.

در ادامه به روش های حل مشکل نبود آیکون OneDrive در تسک بار ویندوز 10 می پردازیم. با ما باشید.

وان درایو هم یکی از سرویس های ابری محبوب برای دانلود و آپلود خودکار فایل ها و ویرایش آنلاین فایل های آفیس با وب اپلیکیشن های مایکروسافت است که اغلب کاربران ویندوز 10 کم و بیش با آن آشنایی دارند و از آن استفاده کرده اند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی کار با OneDrive به مقاله ای که قبلاً منتشر کردیم مراجعه فرمایید:

آموزش استفاده از وان درایو در ویندوز 10 و تنظیمات آپلود و دانلود فایل ها

و در ادامه روش های حل مشکل نبود آیکون وان درایو در تسک بار ویندوز 10 را مرور می کنیم.

از حالت مخفی خارج کردن آیکون OneDrive

سینی ویندوز یا به عبارت دیگر بخشی که در آن ساعت و تاریخ و آیکون هایی مثل تنظیمات صدا و ویندوز دیفندر و غیره قرار می گیرد، فضای محدودی دارد. زمانی که تعداد زیادی آیکون در این بخش قرار می گیرد، ویندوز 10 به صورت خودکار تعدادی از آیکون ها را در پنجره ی کوچکی مخفی می کند. برای نمایش این پنجره و دسترسی به آیکون سایر اپلیکیشن ها، کافی است روی فلش سمت چپ Windows Tray کلیک کنید.

همان طور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، آیکون 2 ابر که به وان درایو مربوط می شود، در این بخش قرار گرفته و مشکل خاصی وجود ندارد اما برای دسترسی بهتر و دیدن آیکون وان درایو، می توانید آن را با روش درگ و دراپ بگیرید و روی Taskbar و در کنار آیکون بلندگو یا وای-فای رها کنید. به این ترتیب در صدر لیست قرار می گیرد و نمایش داده می شود.

روش های حل مشکل غیب شدن آیکون وان درایو و اجرا نشدن آن در ویندوز 10

فعال کردن آیکون OneDrive در سینی ویندوز

ممکن است نمایش آیکون وان درایو در سینی ویندوز، تصادفاً یا به دلیلی غیرفعال شده باشد. در این صورت می بایست نمایش آن را فعال کنید. برای این مهم روی فضای خالی Taskbar راست کلیک کنید و گزینه ی آخر یعنی Taskbar settings را انتخاب کنید. به این ترتیب بخشی از اپلیکیشن ستینگس که به تنظیمات تسک بار مربوط می شود، باز خواهد شد.

روش های حل مشکل غیب شدن آیکون وان درایو و اجرا نشدن آن در ویندوز 10

در صفحه ی باز شده در سمت راست و زیر عنوان Notification area دو گزینه موجود است که برای فعال و غیرفعال کردن آیکون های گوشه ی تسک بار کاربرد دارد. روی گزینه ی اول یعنی Select which icons appear on the taskbar کلیک کنید.

روش های حل مشکل غیب شدن آیکون وان درایو و اجرا نشدن آن در ویندوز 10

در صفحه ی بعدی لیستی از اپلیکیشن ها و تنظیمات مشاهده می کنید که روبروی هر یک، سوییچی برای فعال و غیرفعال کردن نمایش وجود دارد. سوییچ روبروی Microsoft OneDrive را به حالت On یا روشن جابجا کنید.

روش های حل مشکل غیب شدن آیکون وان درایو و اجرا نشدن آن در ویندوز 10

دقت کنید که سوییچ اول یا Always show all icons in the notifications area به معنی نمایش تمام آیکون ها در ناحیه ی نوتیفیکیشن ها می بایست Off باشد چرا که در این صورت تمام آیکون ها در سینی ویندوز نمایش داده می شود و فضای زیادی اشغال خواهد شد. بهتر است تنها آیکون ها مهم نمایش داده شود و سایر موارد در پنجره ی کوچک مخفی شود.

ریست کردن وان درایو

اگر نمایش داده نشدن آیکون وان درایو به تنظیمات ویندوز مربوط نمی شود، ممکن است مشکل به اپلیکیشن وان درایو مربوط باشد. در این صورت می توانید راهکار پاکسازی کش وان درایو را تست کنید.

برای این مقصود ابتدا کلید میانبر Win + R را فشار دهید تا پنجره ی Run باز شود. سپس دستور  زیر را کپی و پیست کنید و کلید Enter را فشار دهید. این دستور در حقیقت شامل آدرس فایل اجرایی OneDrive و سوییچ ریست کردن آن است.

%localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe /reset

دقت کنید که بخش localappdata در آدرس فوق بین دو علامت درصد قرار گرفته و به صورت خودکار توسط ویندوز شناسایی شده و به پارتیشن نصب ویندوز و پوشه ی دیتای اپلیکیشن ها تبدیل می شود.

پس از یک یا دو دقیقه، آیکون وان درایو مجدداً ظاهر می شود. اما اگر مشکل برطرف نشده و آیکون وان درایو همچنان غایب است، دستور زیر را در پنجره ی Run وارد کنید و روی OK کلیک کنید.

%localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe

این دستور نیز آدرس فایل onedrive.exe است و برای اجرا کردن با روش دستی کاربرد دارد.

تغییر در رجیستری ویندوز 10

ممکن است برخی از اپلیکیشن های نصب شده مثل نرم افزارهای ضد رهگیری، فایروال و غیره، تغییراتی در رجیستری ویندوز ایجاد کرده باشند که روی اپلیکیشن OneDrive موثر بوده و آن را به نوعی غیرفعال و مسدود کرده است. برای تصحیح رجیستری و بازگشت به حالت قبل، می توانید از System Restore استفاده کنید.

آموزش استفاده از System Restore برای تعمیر کردن ویندوز

اما حتی اگر سیستم ری استور غیرفعال بوده و نقطه ی بازگشت یا Restore Point مناسبی وجود ندارد هم می توانید از ابزار Registry Editor برای تعمیرات استفاده کنید. بنابراین با کلید میانبر Win + R پنجره ی Run را باز کنید و دستور regedit را تایپ کرده و روی OK کلیک کنید.

آدرس زیر را در ستون سمت راست طی کنید. روش سریع تر کپی و پیست کردن این آدرس در نوار آدرس بالای صفحه و فشار دادن کلید اینتر است:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\OneDrive

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در سمت راست صفحه و در واقع در کلیدی به اسم OneDrive یک مقدار مهم به اسم DisableFileSyncNGSC وجود دارد.

اگر فولدر OneDrive و مقداری با این نام را مشاهده نمی کنید، قابلیت ایجاد کردن به صورت دستی نیز وجود دارد. کافی است روی فولدر Windows راست کلیک کرده و New و Key  را انتخاب کنید و نام کلید جدید را OneDrive تایپ کنید. سپس روی فولدر جدید راست کلیک کرده و New و سپس DWORD (32-bit ) Value را انتخاب کنید. نام مقدار جدید را DisableFileSyncNGSC بگذارید.

روی DisableFileSyncNGSC دبل کلیک کنید تا پنجره ی ویرایش مقدار باز شود. در این پنجره در فیلد Value data عدد 0 را تایپ کنید. عدد 1 به معنی غیرفعال کردن همگام سازی توسط OneDrive است و عدد 0 به معنی کارکرد معمولی است. روی OK کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود.

حال از رجیستری ادیتور خارج شوید و ویندوز را ریبوت کنید. پس از Restart بررسی کنید که مشکل نمایش آیکون وان درایو حل شده است یا خیر.

فعال کردن OneDrive از طریق Group Policy Editor

در نسخه ی خانگی ویندوز 10 یا نگارش Home نمی توانید از ابزاری به اسم Group Policy Editor استفاده کنید اما در نسخه های Pro و کامل تر، این ابزار کاربردی موجود است. یکی از قابلیت های آن نیز فعال و غیرفعال کردن سینک کردن از طریق وان درایو مایکروسافت است. بنابراین ابتدا با کلید میانبر Win + R پنجره ی Run را باز کنید و سپس دستور gpedit.msc را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید.

در پنجره ی ابزار گروپ پالسی ادیتور، در ستون کنار صفحه مسیر زیر را طی کنید:

Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components

حال در سمت راست روی گزینه ی OneDrive دبل کلیک کنید.

در پنجره ی باز شده گزینه ی Not Configured یا Disabled را انتخاب کنید. حالت Enabled به معنی غیرفعال کردن استفاده از وان درایو است. در نهایت روی OK کلیک کنید و گروپ پالسی ادیتور را ببندید.

پس از ری استارت کردن سیستم، احتمالاً مشکل وان درایو برطرف شده است اما اگر همچنان مشکل پابرجاست، آخرین راهکار یعنی Uninstall کردن و نصب مجدد نرم افزار OneDrive را تست کنید.

حذف نصب و نصب کردن مجدد OneDrive

نصب و حذف نصب کردن وان درایو مثل برنامه های معمولی که روی ویندوز نصب می کنید نیست چرا که یکی از ابزارهای پیش فرض و اصلی ویندوز 10 است. برای تغییرات در این اپلیکیشن، پنجره ی Run را باز کنید و دستور cmd را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید. به این ترتیب پنجره ی کامند پرامپت یا واسط خط دستور نمایان می شود.

اگر نسخه ی 32 بیتی ویندوز 10 را نصب کرده اید، دستور زیر را اجرا کنید:

%SystemRoot%\System32\OneDriveSetup.exe /uninstall

و در مورد نسخه ی 64 بیتی، دستور زیر را وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید:

%SystemRoot%\SysWOW64\OneDriveSetup.exe /uninstall

با اجرا کردن دستور ذکر شده، وان درایو آن اینستال می شود و البته پیامی در مورد موفقیت آمیز بودن Uninstall نمایش داده نمی شود.

قدم بعدی نصب کردن مجدد است. در نسخه ی 32 بیتی ویندوز 10، دستور زیر را وارد کنید:

%SystemRoot%\System32\OneDriveSetup.exe /install

و کلید Enter را فشار دهید. در مورد نسخه ی 64 بیتی نیز دستور نصب مجدد به صورت زیر است:

%SystemRoot%\SysWOW64\OneDriveSetup.exe /install

اجرا کردن این دستور پیامی به دنبال ندارد اما پنجره ی ستاپ مجدد OneDrive را مشاهده خواهید کرد.

پس از نصب کردن مجدد وان درایو، فراموش نکنید که روی دکمه ی Sign in کلیک کنید و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد حساب خویش شوید. در غیر این صورت آیکون وان درایو خاکستری رنگ خواهد بود. کافی است روی آن کلیک کنید تا پنجره ی ورود به حساب کاربری نمایش داده شود.