تکنولوژی

رفع مشکل هارددیسک قدیمی که در ویندوز 10 درست کار نمی کند با روش های مختلف

درایوهای هارددیسک به طور معمول عمر بالایی دارند و شاید بیش از 10 سال کار کنند و صرفاً بخش هایی از دیسک فرسودگی بیش از حد داشته باشد. اگر درایو هارددیسک قدیمی را به سیستمی متصل کرده اید و درست کار نمی کند، در گام نخست بررسی کنید که بر اثر ضربه، سقوط و یا شوک الکتریکی خراب نشده باشد.

اگر مطمئن هستید که درایو هارددیسک سالم است و در عین حال نمی توانید فایل های موجود روی آن را ببینید و کپی کنید، به نکات و روش هایی که در ادامه ی مطلب طرح می کنیم توجه کنید. شاید مشکل هارددیسک قدیمی شما رفع شود.

دقت کنید که هر درایو جدیدی که می خرید، به طور معمول تا 1 سال کارکرد دائمی و 24 ساعته، بدون خرابی کار می کند. اگر روزی فقط 6 ساعت از کامپیوتر استفاده کنید، طبعاً تا 3 یا 4 سال هارددیسک جدید شما بدون مشکل کار خواهد کرد. در واقع آمار خرابی در 3 سال کارکرد پیوسته، زیر 2 درصد است.

پس از چند سال اول هم هارددیسک شما ناگهان و به طور کامل خراب نمی شود بلکه در بخش هایی از دیسک، سکتورهای معیوب و خراب دیده می شود. لذا با روش های نرم افزاری می توان این سکتورها را به عنوان بدسکتور علامت گذاری کرد و از سایر سکتورها مثل قبل استفاده کرد. اما پس از 3 سال کارکرد پیوسته، آمار خرابی درایوهای هارددیسک بسته به مدل و برند، به بیش از 5 و حتی 10 درصد می رسد. لذا خرابی هایی مثل بدسکتور بیشتر و بیشتر می شود.

توصیه ی عمومی به کاربران کامپیوتر این است که بسته به میزان استفاده از هارددیسک، آن را تعویض کنید. البته لازم نیست هارددیسکی که 5 6 سال استفاده شده را دور بیاندازید! می توانید آن را به عنوان درایوی برای فایل های کم اهمیت تر در نظر بگیرید و برای نصب کردن ویندوز و نرم افزارها و همین طور نگهداری فایل های مهم شخصی و کاری، از هارددیسک جدید استفاده کنید. تبدیل کردن هارددیسک قدیمی به هارد اکسترنال با استفاده از قطعاتی به اسم باکس هارد نیز امکان پذیر است.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص باکس هارد، به مطلب زیر توجه فرمایید:

روش های اتصال هارد اینترنال از طریق USB به کامپیوتر

روش های عمومی رفع مشکل هارددیسک در ویندوز 10

ممکن است هارددیسکی که به سیستم ویندوزی با استفاده از کابل SATA یا IDE یا تبدیل IDE به SATA متصل کرده اید، کار کند و دوران دیسک های آن با دست زدن به بدنه ی هارددیسک، حس شود. اما در عین حال در ویندوز و فایل اکسپلورر، پارتیشن ها و فایل های موجود روی هارددیسک رویت نشود. در این شرایط اولین چیزی که باید بررسی کرد، اختصاص حروف الفبای انگلیسی به پارتیشن های هارددیسک جدید است. در واقع اگر به هر علت، حروفی به پارتیشن ها اختصاص پیدا نکرده باشد، پارتیشن ها مخفی می مانند.

برای تخصیص حرف به پارتیشن ها می توانید از ابزار Disk Management ویندوز استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی زیر توجه فرمایید:

آموزش مخفی کردن درایو در ویندوز با Disk Management و دستورات cmd

اگر هارددیسک دوران نمی کند و در واقع بدنه ی آن لرزشی ندارد، کابل های رابط را چک کنید، به خصوص کابل تأمین برق موردنیاز هارددیسک. از کابل دیگری استفاده کنید و یا هارددیسک را به سیستم دیگری متصل کنید و تست کنید. پورت های هارددیسک و همین طور کانکتور کابل برق را در صورت نیاز تمیز کنید. البته فراموش نکنید که برق را کاملاً قطع کنید. می توانید از قلموی نقاشی و تینر فوری یا الکل برای تمیزکاری استفاده کنید.

اگر هارددیسک از نوع اکسترنال است، آن را به پورت USB دیگری متصل کنید تا به درستی روشن شود.

اگر هارددیسک اکسترنال را به سیستم متصل کرده اید و مرتباً روشن شده و پس از لحظاتی، با صدای تیک آرام، خاموش و مجدداً روشن می شود، احتمالاً توان الکتریکی کافی به آن نمی رسد. دقت کنید که برخی از هارددیسک های اکسترنال که برق بیشتری نیاز دارند، دو کانکتور USB دارند که برای تأمین برق موردنیاز گاهی ضروری است و گاهی خیر. اگر پورت های USB 3.0 و نسخه های جدیدتر روی مادربورد یا لپ تاپ شما موجود است، از این پورت ها استفاده کنید چرا که جریان الکتریکی بالاتری در اختیار دیوایس قرار می دهند. استفاده از کابل USB کوتاه و مرغوب هم در بهبود انتقال جریان الکتریسیته موثر است.

در هر صورت هارد اکسترنال یا هارد اینترنال که در سیستم شما درست کار نمی کند را برای تست کردن به وسیله ی دیگری متصل کنید و مطمئن شوید که سالم است.

همواره استفاده از ابزار Disk Management برای رویت کردن پارتیشن های هارددیسک نسبت به استفاده از File Explorer بهتر است چرا که تمام پارتیشن ها حتی موارد مخفی و همین طور بخشی از دیسک که هنوز پارتیشنی در آن ایجاد نشده را نمایش می دهد در حالی که در فایل اکسپلورر فقط پارتیشن های دارای حرف لیست می شود. لذا همیشه از ابزار دیسک منیجمنت ویندوز برای چک کردن هارددیسک استفاده کنید.

چک کردن هارددیسک و پارتیشن ها در Disk Management

برای اجرا کردن ابزار دیسک منیجمنت در ویندوز 10، می توانید روی آیکون منوی استارت راست کلیک کنید یا کلید میانبر Win + X را فشار دهید تا منویی ظاهر شود. سپس در منو روی گزینه ی Disk Management کلیک کنید.

روش دیگر برای اجرا کردن دیسک منیجمنت در تمام نسخه های ویندوز کاربرد دارد و آن استفاده از پنجره ی Run است. لذا ابتدا کلید Win + R را بزنید و سپس در کادر باز شده، دستور diskmgmt.msc را وارد کنید و روی OK کلیک کنید یا کلید Enter را فشار دهید.

پارتیشن های هر یک از درایوهای هاردیسک روبروی نام آن در بخش پایین دیده می شود و هر پارتیشن به طور معمول حرفی از الفبای انگلیسی دارد. اگر پارتیشنی دارای حرف نیست، روی آن راست کلیک کنید و Change drive letter and paths را انتخاب کنید.

در پنجره ی باز شده روی دکمه ی Change کلیک کنید و سپس از منوی کرکره ای یکی از حروف را انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید. اگر پارتیشن ها در فایل اکسپلورر ویندوز ظاهر نشدند، درایو هارددیسک را جدا کرده و از نو متصل کنید یا سیستم را ری استارت کنید.

2. Initialize disk

راهکار بعدی برای رفع مشکل هارددیسک های قدیمی در ویندوز، Initialize یا نوسازی و مقداردهی اولیه دیسک است. این ترفند بیشتر در سیستم هایی که دو هارددیسک یا یک هارددیسک و یک SSD دارند، مفید واقع می شود.

برای انجام امر نوسازی اولیه، می بایست از دیسک منیجمنت ویندوز استفاده کنید که در ترفند قبلی به آن پرداختیم. کافی روی نام هارددیسک موردنظر راست کلیک کنید و گزینه ی Initialize disk را انتخاب کنید.

دقت کنید که روی نام کلیک کنید و نه پارتیشن های درایو موردنظر!

صبر کنید تا فرآیند انجام شود و سپس فایل اکسپلورر ویندوز را اجرا کنید و بررسی کنید که مشکل حل شده یا خیر.

ایجاد پارتیشن در بخش های خالی هارددیسک

ممکن است هارددیسک قدیمی که به سیستمی متصل کرده اید، فاقد پارتیشن باشد. در این صورت طبعاً چیزی در فایل اکسپلورر نمایش داده نمی شود. برای پارتیشن بندی کردن می توانید از Disk Management ویندوز استفاده کنید. کافی است روی فضای خالی هارددیسک موردنظر یا بخش هایی که پارتیشن بندی نشده و عبارت Unallocated ذکر شده، راست کلیک کنید و سپس Create simple volume را انتخاب کنید.

در پنجره ی باز شده، نام پارتیشن، حرف و حجم آن را وارد کنید. می توانید بیش از یک پارتیشن در فضاهای خالی بسازید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی نحوه ی پارتیشن بندی در ویندوز رجوع کنید.

آموزش پارتیشن بندی ویندوز: دیفرگ کردن، تغییر سایز درایوها، فرمت کردن و تغییر drive letter و پنهان کردن پارتیشن ها

پس از ایجاد پارتیشن فراموش نکنید که آن را فرمت کنید. معمولاً از سیستم فایل NTFS استفاده می شود اما می توانید FAT32 را برای امور خاص نیز انتخاب کنید.

آپدیت کردن درایور هارددیسک و SSD

در صورت نصب شدن درایور نامناسب و اشتباه، ممکن است هارددیسک یا دیسک حالت جامد (همان SSD) درست کار نکند. برای رفع مشکل می توانید درایور را بروزرسانی کنید. کافی است دیوایس منیجر را اجرا کنید.

روش های مختلف اجرا کردن Device Manager در ویندوز 10

سپس شاخه ی Disk drives را باز کنید و روی درایوی که مشکل دارد راست کلیک کنید و گزینه ی Update driver را انتخاب کنید. در پنجره ی باز شده، گزینه ی Search automatically for drivers را انتخاب کنید تا جستجو و نصب درایور به صورت خودکار انجام شود. پس از بروزرسانی درایور، درایو هارددیسک یا SSD را جدا کرده و از نو متصل کنید.


لوگوی دیجیاتو
لوگوی دیجیاتو

دیجیاتو

آخرین کلمات کلیدی جستجو شده

  • A55
  • نظامی
  • اینترنت اشیا
  • اینترنت+دیتا
  • رنو+ساندرو
  • هوآوی

بیشترین کلمات کلیدی جستجو شده

  • apple8
  • بلومبرگ
  • اپل
  • اینستاگرام
  • ویندوز
  • آیفون
  • موبایل
  • هوآوی
  • فولد
  • متاورس
  • s
  • مین
  • ترسناک
  • oneplus
  • تست
  • OpenAI
  • گوگل
  • تیم کوک


دسترسی به نزدیک ترین متخصصین

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در آذر 1398 نوشته شده بود و در مهر 1400 دوباره بررسی و به روز شده است.همچنین در آذر 1400 توسط کارشناسان لپ تاپ و کامپیوتر آچارباز، بررسی و تایید شده است

گرچه ویندوز 10 نسبت به نسخه های قبلی، پیشرفت زیادی داشته، اما اشکالاتی مثل آپدیت نشدن ویندوز، تغییر تنظیمات پیش فرض و نوتیفیکیشن های ناخواسته، باعث سردرگمی کاربران این ویندوز شده است. در این مقاله آچارباز، به بررسی این مشکلات و روش های رفع آنها پرداخته ایم.

  • مشکل آپدیت ویندوز 7 و 8 به ویندوز 10
  • مشکل آپدیت به آخرین نسخه ویندوز 10
  • مشکل کمبود فضای دیسک در ویندوز 10
  • خاموش کردن نوتیفیکیشن های غیرضروری
  • نرم افزارهای پیش فرض در ویندوز 10
  • کند شدن ویندوز 10 بعد از آپدیت
  • مشکل طولانی شدن آپدیت ویندوز 10
  • چرا ویندوز آپدیت نمی شود
  • مشکل تغییر ساعت و تاریخ در ویندوز

ویندوز 10 جدیدترین نسخه سیستم عامل شرکت مایکروسافت است که در سال 2015 منتشر شد. حالا ویندوز10، محبوب ترین سیستم عامل در جهان است. به طوری که روی بیش از یک میلیارد دستگاه در جهان، استفاده می شود.

ویندوز 10 نسبت به نسخه های قبلی ویندوز، پیشرفت های زیادی داشته و توانسته نسخه های قبلی را بسیار بهتر کند. در ویندوز 10، تنظیمات بیشتری در اختیار کاربر قرار گرفته و همه چیز تحت کنترل است. همچنین ویژگی بروزرسانی های خودکار در این سیستم عامل، ویندوز 10 را به یک سیستم عامل پویا و بهینه بدل کرده است.

اما هیچ کدام از این ها، بدین معنی نیست که ویندوز 10 بدون اشکال است. گرچه مشکلات ویندوز 10 خیلی کمتر از نسخه های قدیمی تر مثل ویندوز 7 است؛ اما کاربران در کار با ویندوز 10 هم با چالش هایی روبه رو بوده اند.

مشکلات ویندوز 10 در بیشتر موارد جدی نیستند، اما می توانند آزاردهنده باشند. برای مثال، ممکن است ویندوز 10 شما، بعد از آپدیت کُند کار کند. یا نوفیکیشن هایی برای شما نمایش داده شود که به آنها نیاز ندارید. بیشتر این مشکلات را می توان به سادگی حل کرد. به همین دلیل، در این مقاله به 9 مشکل ویندوز 10 و راه حل های رفع آن پرداخته ایم.

مشکل آپدیت ویندوز 7 و 8 به ویندوز 10

یکی از عمومی ترین مشکلات کاربران ویندوز، اشکال در ارتقای ویندوز 7 یا 8 به ویندوز 10 بوده است. ممکن است سیستم عامل، خطاهای مختلفی در زمان آپدیت به کاربر نمایش دهد. در ادامه، راه حل هایی برای رفع این مشکل، ارائه داده ایم:

  • به Control Panel ویندوز بروید و از آنجا ویندوز را آپدیت کنید. اگر آپدیت با مشکل مواجه شد، با استفاده از Windows Update Troubleshooter به عیب یابی بپردازید.
  • مایکروسافت برای راحت تر کردن آپدیت از ویندوزهای قدیمی به ویندوز 10، یک ابزار مخصوص تولید کرده است که با نام Media Creation Tool شناخته می شود. از طریق این لینک، می توانید به وب سایت مایکروسافت رفته و این ابزار را دانلود کنید. در صفحه ای که باز می شود، روی گزینه Download tool now کلیک کنید. سپس ابزار را اجرا کرده و اجازه دهید ویندوز شما را ارتقا دهد.
  • اگر همچنان برای ارتقای ویندوز 7 به ویندوز 10 مشکل دارید، راه حل نهایی استفاده از یک دی وی دی نصب ویندوز 10 است.

شما اول باید از اطلاعات مهم خود بکاپ بگیرید. سپس با قرار دادن دی وی دی در دستگاه، سیستم را ری بوت کنید. با اجرای Setup دی وی دی، فرآیند نصب ویندوز 10 آغاز می شود. دقت کنید که در این حالت، باید درایو ویندوز قدیمی خود را فرمت کنید. پس قبل از فرمت، مطمئن شوید که اطلاعات مهم خود را از روی آن برداشته اید. برای نصب ویندوز، می توانید از یک فلش Bootable هم استفاده کنید.

مشکل آپدیت به آخرین نسخه ویندوز 10

یکی از نقاط قوت ویندوز 10، آپدیت های پیوسته آن است. ویندوز 10 در طول یک ماه، ممکن است چندبار آپدیت شود. مایکروسافت، از طریق این بروزرسانی ها، اشکالات و باگ های سیستم عامل را رفع می کند و تجربه بهتری به کاربر می دهد. اگر ویندوز شما فعال سازی شده باشد، بروزرسانی های ویندوز 10 به صورت خودکار انجام می گیرد. اما گاهی هم نیاز است که به صورت دستی، آپدیت ویندوز را انجام دهید. با این حال، گاهی آپدیت به آخرین نسخه منتشر شده، با مشکل مواجه می شود.

  • مایکروسافت برای آپدیت ویندوز 10 به آخرین نسخه هم ابزار مخصوص خود را تولید کرده است. کافی است به این لینک رفته و از وبسایت این شرکت، ابزار آپدیت ویندوز 10 را دانلود کنید. سپس با اجرا کردن آن، آخرین نسخه ویندوز 10 برای آپدیت بررسی می شود.
  • با آپدیت کردن ویندوز 10، بیشتر تنظیمات دست نخورده باقی می مانند. همچنین فایل های شما هم سر جای خود خواهند بود. اما همیشه بهتر است که پیش از انجام آپدیت ویندوز، از فایل های مهم خود بکاپ بگیرید.

مشکل کمبود فضای دیسک در ویندوز 10

ممکن است بعد از ارتقا به ویندوز 10، با کمبود فضای خالی در هارد درایو مواجه شوید. این مشکل، دلایل مختلفی دارد اما ویندوز 10، با کمک ابزار Disk Cleanup به شما در رفع آن کمک می کند.

  • اگر به تازگی ویندوز خود را ارتقا داده اید، اطلاعات ویندوز قبلی شما، هنوز در درایو ویندوز نگه داری می شود. این یکی از قابلیت های ویندوز 10 است، به طوری که تا 30 روز بعد از ارتقا به ویندوز 10، اطلاعات ویندوز قبلی در درایو ویندوز نگه داری می شود.

این کار بدین خاطر است که کاربر در این فرصت 30 روزه، امکان بازگشت یا داون گرید به ویندوز قبلی خود را داشته باشد. البته در صورتی که از ویندوز 10 راضی نباشد.

  • اگر شما از نصب تمیز استفاده کرده اید یا بیشتر از یک ماه است که از ویندوز 10 استفاده می کنید؛ ممکن است فایل های قدیمی و سیستمی، فضای هارددرایو شما را اشغال کرده باشند. در هر صورت، می توانید با ابزار Disk Cleanup، فضای دیسک خود را خالی کنید.
  • منوی استارت را باز کنید و Disk Cleanup را تایپ کنید تا ویندوز این ابزار را برای شما پیدا کنید.
  • با اجرای Disk Cleanup، درایوهای مختلف کامپیوتر، به شما نشان داده می شود. درایو ویندوز خود را تیک بزنید.
  • دکمه Ok را انتخاب کنید. سپس ویندوز به جستجوی فایل های قدیمی درایو شما می پردازد و نتیجه را در یک پنجره جدید، نمایش می دهد.
  • اگر اطلاعاتی از ویندوز قدیمی، در درایو موجود باشد، فایلی تحت عنوان Previous Windows Installation(s) به شما نشان داده می شود که می توانید آن را پاک کنید.
  • در غیر این صورت، در پنجره قبلی، روی دکمه Clean up system files کلیک کنید. در پنجره جدیدی که باز می شود، لیستی از فایل های سیستمی به شما نشان داده می شود که می توانید برای آزادسازی فضای دیسک، آنها را پاک کنید.

خاموش کردن نوتیفیکیشن های غیرضروری

یکی از بخش های جدید ویندوز 10، Action Center است که با کلیک روی سمت راست صفحه، باز می شود. در این بخش، همه نوتیفیکیشن های شما، یک جا نمایش داده می شوند. Action Center بدرد بخور است اما نوتیفیکیشن های بیش از حد، می تواند این بخش را شلوغ کند. بعضی از نوتیفیکیشن ها مهم و حیاتی اند، اما برخی را نیاز ندارید هر بار ببینید. اگر می خواهید در ویندوز 10، این نوتیفیکیشن ها را فیلتر کنید، اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. بخش تنظیمات ویندوز را باز کنید.
  2. به بخش System وارد شوید.
  3. از پنل سمت چپ، روی Notification & actions کلیک کنید.
  4. در صفحه ای که باز می شود، برنامه هایی که نوتیفیکیشن ارسال می کنند را می بینید.
  5. می توانید هر کدام را که خواستید، غیرفعال کنید.

نرم افزارهای پیش فرض در ویندوز 10

در ویندوز 10، نرم افزارهای پیش فرض توسط سیستم عامل تعیین شده اند. این نرم افزارها، برنامه های ساخته مایکروسافت هستند. برای مثال، مرورگر پیش فرض در ویندوز 10، Microsoft Edge است. اما کاربر می تواند هر زمان که خواست، برنامه های پیش فرض را تغییر دهد. با این حال، گاهی بعد از آپدیت ویندوز، نرم افزارهای پیش فرض، دوباره به تنظیمات قبلی برمی گردند. در ادامه به شما آموزش می دهیم که برنامه های پیش فرض را چگونه تعیین کنید.

  1. به صفحه تنظیمات ویندوز بروید.
  2. در قسمت Apps، روی Default apps کلیک کنید.
  3. در اینجا می توانید برنامه های پیش فرض را ببینید.
  4. هر کدام را بنا به انتخاب خود، تغییر دهید.
  5. همچنین اگر از پایین صفحه، گزینه Choose default apps by file type را انتخاب کنید، می توانید برنامه های پیش فرض را برای انواع مختلف فایل (مثل فایل های متنی، فایل های صوتی، …) تعیین کنید.

کند شدن ویندوز 10 بعد از آپدیت

یکی از مشکلات کاربران ویندوز 10، کند شدن ویندوز بعد از مدتی بوده است. همچنین ممکن است، بعد از آپدیت ویندوز 10، حس کنید که ویندوز همچون سابق سریع کار نمی کند. این می تواند به دلیل ناسازگار بودن آپدیت ویندوز با سیستم شما، یا عملکرد نرم افزارهای پس زمینه باشد. برای حل این مشکل می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اگر با آخرین آپدیت ویندوز 10 مشکل دارید، می توانید به یکی از آپدیت های قبلی آن، بازگردید.
  • برای این کار از قسمت تنظیمات به مسیر Update & security > View update history > Uninstall updates بروید.
  • در اینجا لیستی از آپدیت های نصب شده اخیر را مشاهده می کنید. آپدیت مورد نظر خود را انتخاب کرده و دکمه Uninstall را بزنید.
  • برای غیرفعال کردن نرم افزارهای پس زمینه، بعد از باز کردن صفحه تنظیمات، این مسیر را دنبال کنید: Privacy > Background apps
  • از این صفحه می توانید لیستی از برنامه های فعال در پس زمینه ویندوز را مشاهده کنید. شما می توانید هم به صورت مجزا این برنامه ها را غیرفعال کنید و هم به صورت یک جا.

مشکل طولانی شدن آپدیت ویندوز 10

به طور میانگین، آپدیت ویندوز 10 چیزی حدود 20 تا 30 دقیقه زمان می برد. اما این موضوع می تواند بسته به عوامل مختلفی، تغییر کند. اینکه آپدیت کلی است یا جزئی، سرعت اینترنت و قدرت پرداز شگر کامپیوتر، همه در این زمان، نقش دارند.

اما گاهی ممکن است آپدیت ویندوز 10، بیش از حد طولانی شود، و در واقع آپدیت گیر کند. ویندوز برای کامل کردن فرایند آپدیت، بخشی از تغییرات را در زمان خاموش شدن ویندوز انجام می دهد. در این حالت، وضعیت پیشرفت آپدیت روی صفحه نمایان می شود.

البته ویندوز در یک پیغام، به کاربر هشدار می دهد که تا پایان فرایند آپدیت، کامپیوتر را خاموش نکند. اما چه می شود اگر آپدیت ویندوز طولانی شود یا ویندوز در این وضعیت گیر کند؟

  • اول از همه مطمئن شوید که آپدیت گیر کرده است.
  • تا آنجا که می شود به کامپیوتر خود فرصت دهید که آپدیت را کامل کند.
  • خاموش کردن سخت افزاری یا اجباری کامپیوتر در زمان انجام آپدیت، پیشنهاد نمی شود. چرا که ممکن است به اجزای ضروری ویندوز شما، آسیب برساند.
  • اگر چند ساعت به کامپیوتر خود فرصت داده اید اما آپدیت جلو نمی  رود، راهی به جز خاموش کردن اجباری کامپیوتر باقی نمی ماند. همان طور که گفتیم، این کار می تواند به سیستم عامل آسیب برساند اما ممکن است مجبور شوید ریسک آن را به جان بخرید.
  • اگر کامپیوتر را قبل از پایان آپدیت خاموش کردید، بررسی کنید که آیا ویندوز به درستی بالا می آید یا نه.
  • اگر ویندوز به درستی اجرا نمی شود، آن را در حالت Safe Mode اجرا کنید. بعد از بالا آمدن ویندوز، فایل های ضروری خود را از درایو ویندوز بردارید.
  • می توانید از ابزار Recovery ویندوز 10 برای تعمیر سیستم عامل خود استفاده کنید.
  • اگر همچنان ویندوز شما دچار مشکل است، بعد از بکاپ گیری از فایل های مهم خود، باید به نصب ویندوز 10 اقدام کنید.

چرا ویندوز آپدیت نمی شود

یکی از جدی ترین مشکلات کاربران ویندوز 10، خطا در زمان آپدیت ویندوز است. خطاهای آپدیت، با کدهای مختلفی به کاربر نشان داده می شوند. هر کد نشان دهنده یک ایراد خاص است. اما لازم نیست شما معنای این کدها را بدانید تا بتوانید ایراد را برطرف کنید. خود ویندوز، این کار را برای شما انجام می دهد!

  • اگر با خطای آپدیت ویندوز 10 مواجه شدید، عیب یاب داخلی ویندوز را اجرا کنید. ویندوز 10، برای هر بخش از ویندوز، یک عیب یاب یا Troubleshooter دارد. با این نرم افزار، ویندوز به بررسی ایراد موجود می پردازد و ممکن است به صورت خودکار، مشکل را حل کند.
  • صفحه تنظیمات را باز کنید و به بخش Update & Security بروید.
  • از پنل سمت چپ، گزینه Troubleshoot را انتخاب کنید.
  • در صفحه بعدی، روی گزینه Additional troubleshooters کلیک کنید.
  • حالا روی گزینه Windows update کلیک کنید تا عیب یاب مخصوص آپدیت ویندز، اجرا شود.

یکی از مشکلات کاربران ویندوز 10، کند شدن ویندوز بعد از مدتی بوده است. همچنین ممکن است، بعد از آپدیت ویندوز 10، حس کنید که ویندوز همچون سابق سریع کار نمی کند

مشکل تغییر ساعت و تاریخ در ویندوز

اگر تنظیمات ساعت و تاریخ ویندوز شما بهم ریخته است، می توانید از قسمت Settings آن را تنظیم کنید.

  • صفحه تنظیمات ویندوز را باز کنید و به قسمت Time & language بروید.
  • از پنل سمت چپ، گزینه Date & Time را انتخاب کنید.
  • اگر منطقه زمانی شما به درستی انتخاب نشده باشد، تاریخ و ساعت هم درست کار نخواهد کرد. از بخش Time Zone، منطقه زمانی خود یعنی تهران را انتخاب کنید.
  • اگر گزینه های Set time automatically و Set time zone automatically فعال نیست، آنها را فعال کنید.
  • در صورتی که این دو گزینه فعال نباشد، می توانید به صورت دستی تاریخ و زمان را وارد کنید. اما بهتر است این تنظیمات را روی حالت اتوماتیک قرار دهید و منطقه زمانی خود را به درستی انتخاب کنید.
  • در این صورت، ساعت و تاریخ سیستم شما، همیشه دقیق خواهد بود.

در این مقاله سعی کردیم به سوال چگونه ویندوز را آپدیت کنیم پاسخ دهیم. امیدواریم با نکاتی که در این مقاله بیان شد، بتوانید تجربه بهتری در کار با ویندوز 10 داشته باشید. اما فراموش نکنید که سرویس آچارباز، با خدماتی مثل ارتقا کامپیوتر و نصب ویندوز در محل، همیشه آماده خدمت رسانی سریع و باکیفیت به شماست.

نظر شما با موفقیت ثبت شد