تکنولوژی

آموزش نصب کردن macOS روی درایوهای USB و بوت کردن آن

قابلیت بوت کردن مک او اس نصب شده روی فلش درایو USB یا هارد اکسترنال در MacBook یا iMac وجود دارد. در مواقعی که سیستم عامل مک او اس با مشکل جدی روبرو می شود یا می خواهید از نسخه های آزمایشی به صورت مجزا استفاده شده و یا به دلیل باگ های نرم افزاری، قابلیت بوت کردن سیستم عامل موجود روی حافظه ی داخلی وجود ندارد، چاره ی کار استفاده از درایو اکسترنال است.
در این مقاله به روش نصب کردن مک او اس روی درایو USB و دو روش اجرا کردن آن می پردازیم.

کاربردهای اجرای macOS از طریق درایوهای USB

هر کاربر نیمه حرفه ای یا حرفه ای مک او اس، ممکن است به دلایل مختلف نیاز به بوت کردن سیستم عامل از روی درایوهای USB مثل فلش درایو یا هارد اکسترنال پیدا کند. به عنوان مثال زمانی که مک او اس به دلیل اشکالات نرم افزاری به وجود آمده، به درستی بوت نمی شود، راه حل این است که از وسایل USB استفاده شود.
اگر فایل های شخصی و مهم رمزگذاری یا Encrypt نشده باشد، می توان فایل ها ضروری را روی درایو اکسترنال کپی کرد و سپس برای نصب کردن مجدد سیستم عامل یا تعمیرات و یا بازگردانی بکاپ سیستم عامل اقدام کرد. تعمیرات نرم افزاری به کمک ابزارهایی مثل Disk Utility در مک های اپل انجام می شود و گاهی لازم است حافظه ی مک، پاکسازی شود.

برخی کاربران از درایو اکسترنال برای کار با نسخه های قدیمی تر macOS استفاده می کنند چرا که ممکن است نرم افزاری خاصی با جدیدترین نسخه های مک او اس سازگاری کامل نداشته باشد.
کاربرد دیگر برای کاربران مشتاق این است که می توانند نسخه ی آزمایشی یا Beta و در واقع جدیدترین نسخه های سیستم عامل مک او اس را تست و بررسی کنند. در نسخه های آزمایشی یا به اصطلاح بتا، مشکلات نرم افزاری کم و بیش وجود دارد و بهتر است به عنوان سیستم عامل اصلی، نصب نشود و صرفاً روی درایو اکسترنال نصب شود.

فلش درایو USB 3.0 یا هارد و SSD اکسترنال و دانلود macOS

برای اجرا کردن مک او اس که روی درایو اکسترنال نصب شده، به حافظه ی USB  با ظرفیت حداقل 32 گیگابایت نیاز است. اما اگر قرار است اپلیکیشن های متعددی نصب و استفاده شود، بهتر است از فلش درایوهای USB 3.0 با ظرفیت بالاتر مثل 64 یا 128 گیگابایت استفاده کنید.
سرعت فلش درایوهای USB 2.0 برای اجرای روان و سریع سیستم عامل و نرم افزارها، مناسب نیست. بهتر است از هارد اکسترنال یا فلش درایو USB 3.0  استفاده شود. البته برخی کاربران به جای هارد اکسترنال، سراغ درایوهای SSD اکسترنال می روند که طبعاً سرعت بالاتر و بهتری دارد.
علاوه بر حافظه ی اکسترنال، به یک کپی از سیستم عامل مک او اس نیاز است.
روش های مختلفی برای دانلود و نصب macOS  روی درایوهای USB وجود دارد:

  • اگر مک او اس 10.13 و نسخه های قبلی روی مک بوک یا آی مک شما نصب شده، می توانید سایر نسخه ها را از App Store دانلود کنید. کافی است به تب نرم افزارهای خریداری شده یا Purchased مراجعه کنید. نسخه های مختلف مک او اس در لیست موجود است.
  • اگر نسخه ی موردنظر را در تب Purchased مشاهده نمی کنید، می توانید به وب سایت رسمی اپل مراجعه کرده و نسخه ی دلخواه را دانلود کنید. به عنوان مثال از صفحه ی دانلود Sierra و دانلود High Sierra دیدن فرمایید و روی دکمه ی Download کلیک کنید.
  • در صورت ارتقا به آخرین نسخه ی فعلی مک او اس که Mojave است، تنها روش دانلود نسخه های قدیمی تر به صورت قانونی، خرید این نسخه ها است. البته اگر نسخه های قبلی را در اختیار داشته باشید، نیازی به هزینه کردن و دانلود مجدد نیست.
  • برای دانلود کردن نسخه های آزمایشی یا Beta می توانید در برنامه ی Apple Beta Software Program  عضو شوید و جدیدترین نسخه های آزمایشی را دانلود کنید.
  • دقت کنید که دانلود کردن نسخه های بسیار قدیمی مک او اس توصیه نمی شود چرا که بسته به مدل مک بوک یا آی مک شما، ممکن است با پیام خطای بسیار قدیمی بودن نسخه، روبرو شوید و مک او اس قابل نصب نباشد.

    آموزش نصب کردن macOS روی درایو USB

    اولین قدم این است که درایو USB را فرمت کنید. لذا اگر فایل مهمی روی آن وجود دارد، آن را در حافظه ی کامپیوتر دیگری کپی کنید چرا که همه چیز پاکسازی می شود. سپس درایو اکسترنال را به مک بوک یا آی مک متصل کنید و اپلیکیشن Disk Utility را اجرا کنید.

    اجرا کردن اپلیکیشن در مک او اس با استفاده از Dock و Spotlight و Launchpad و فولدر Applications

    در ستون سمت چپ درایو USB اکسترنال را پیدا کنید. البته در نسخه های جدید مک او اس، تمام درایوها نمایش داده نمی شود و باید از منوی View و گزینه ی Show All Devices استفاده شود.
    در ادامه شاخه ی مربوطه را باز کنید و روی نام وسیله کلیک کنید و سپس روی آیکون Erase بالای پنجره کلیک کنید.

    برای درایو اکسترنال نامی تایپ کنید و فرمت را Mac OS Extended (Journaled) انتخاب کنید و Scheme را روی GUID Partition Map تنظیم کنید. در نهایت روی Erase کلیک کنید تا پاکسازی و فرمت کردن درایو، آغاز شود.

    برای اطلاعات تکمیلی به مقاله ی زیر مراجعه فرمایید:

    چگونه فلش درایو USB را برای نصب کردن macOS بوت ابل و آماده کنیم؟

    حال نسخه ای از مک او اس که قصد نصب کردن آن را دارید، دانلود کنید. اگر دانلود از اپ استور انجام شده، فایل نصبی در فولدر Applications موجود است. کافی است روی آن دبل کلیک کنید تا نصب کردن آغاز شود. در مرحله ی اول پذیرش قوانین استفاده را تأیید کنید. سپس در مورد محل نصب سوال می شود. روی Show All Disks کلیک کنید تا لیست تمام درایوها نمایش داده شود و درایو اکسترنال را انتخاب کنید.
    اکنون روی Install کلیک کنید و پسورد خویش را وارد کنید تا فرآیند کپی کردن فایل های لازم آغاز شود. پیشرفت فرآیند به صورت گرافیکی نمایش داده می شود.

    ابتدا تمام فایل های لازم روی درایو اکسترنال کپی می شود که بسته به سرعت درایو، ممکن است 10 دقیقه و حتی بیشتر طول بکشد. پس از طی شدن این مرحله، مک خاموش و روشن می شود و فرآیند اصلی نصب سیستم عامل آغاز می شود. این مرحله طولانی تر است و معمولاً بیش از نیم ساعت طول می کشد.
    زمانی که نصب تکمیل شد، مک ری استارت می شود و سیستم عاملی که نصب شده، بوت می شود. طبق معمول می بایست مراحل ستاپ اولیه شامل اتصال به شبکه ی Wi-Fi و وارد کردن اطلاعات Apple ID و غیره را انجام بدهید.

    اپل آی دی چیست و چه کاربردی دارد؟ تغییر ایمیل و ریست کردن رمز عبور Apple ID و سوالات متداول

    و در نهایت دستاپ مک او اس نمایان می شود.

    انتخاب بوت کردن مک او اس از درایو اکسترنال یا حافظه ی داخلی 

    از این پس زمانی که MacBook  یا iMac  را روشن می کنید، ممکن است به جای نسخه ای که روی درایو USB نصب شده، نسخه ی نصب شده روی حافظه ی داخلی بوت شود! اما در واقع دو گزینه برای Boot کردن وجود دارد که قابل تغییر است.
    و اما دو روش تغییر اولویت بوت:
    برای انتخاب سیستم عاملی که بوت می شود، روی منوی اپل یا سیب کلیک کرده و سپس روی System Preferences کلیک کنید. در پنجره ی باز شده، روی Startup Disk کلیک کنید. در صفحه ی بعدی ابتدا روی علامت قفل پایین صفحه کلیک کنید و پسورد خویش را وارد کنید. سپس از لیست درایوهای هارددیسک، فلش درایو و SSD، درایو USB موردنظر را انتخاب کنید تا از این پس همواره نسخه ی موردنظر شما بوت شود.

    روش دومی هم برای انتخاب کردن درایوی که سیستم عامل نصب شده روی آن بوت می شود، وجود دارد: کافی است پس از روشن کردن مک بوک یا آی مک، کلید Options کیبورد را فشار داده و نگه دارید. پس از لحظاتی لیست درایوهای اینترنال و اکسترنال نمایش داده می شود. روی درایو USB که مک او اس را نصب کرده اید کلیک کنید و سپس Enter را فشار دهید تا بوت کردن سیستم عامل آغاز گردد.

    با این روش هم درایو اکسترنال به عنوان گزینه ی اصلی تنظیم می شود و لذا از این پس همواره مک او اس نصب شده روی درایو USB در اولویت بوت قرار می گیرد. طبعاً زمانی که نخواهید از این نسخه استفاده کنید، کافی است فلش درایو USB یا هارد اکسترنال را جدا کنید. به این ترتیب سیستم عامل موجود روی هارددیسک داخلی یا SSD داخلی مک بوت می شود.
    در نهایت به یک نکته ی مهم توجه کنید:

    زمانی که از مک او اس نصب شده روی درایو USB استفاده می کنید، درایو USB را جدا نکنید! ابتدا سیستم را خاموش کنید و پس از خاموشی کامل، درایو USB را جدا کنید. در غیر این صورت احتمال خرابی فایل ها وجود دارد.

    makeuseofسیاره ی  آی تی