سبک زندگی

موتور جستجوی گوگل | گوگل ایندکس گوشی های موبایل را سریع تر به روز می کند

سئو موبایل عاملی مهم و اساسی در رتبه بندی سایت شما می باشد، چرا که  بخش زیادی از بازدید های بالقوه به یک وب سایت به واسطه ی آن جذب می شوند. از منظرسئو حرفه ای سایت استفاده از موبایل همواره در حال افزایش است و کسب و کار ها باید از این فرصت بزرگ بهره ی کافی را ببرند. در این مقاله ابتدا به چیستی سئو موبایل و اهمیت آن می پردازیم و سپس راه های بهینه سازی سئو وب سایت برای موبایل را شرح خواهیم داد.

تعریفی ساده از سئو موبایل

سئو موبایل یا همان بهینه سازی وب سایت برای موبایل فرآیندی برای بهینه سازی محتوای یک سایت به منظر بهبود رتبه بندی صفحات یک وب سایت در نتایج موتور های جستجو است. این فرآیند به شما کمک می کند تا بازدید ارگانیک سایت خود را افزایش دهید و در نتیجه کسب و کار پر رونق تری داشته باشید. گرچه موتور های جستجوی مختلفی در فضای وب وجود دارند، وقتی پای موبایل وسط باشد مهمترین موتور جستجو گوگل است و 95% از جستجو ها را به خود اختصاص داده است پس نمی توان آن را بی اهمیت شمرد. اگر یک مغازه در محلی قرار داشته باشد که مشتریان بیشتری از آنجا عبور کنند، نهایت فروش بیشتری خواهد داشت. وب سایت شما در فضای مجازی حکم همان مغازه را دارد که با بهینه سازی آن برای موتور های جستجو محل عبور مشتریان را هموار تر می کنید.

چرا سئو موبایل اهمیت دارد ؟

سئو موبایل از این جهت حائز اهمیت است که میزان جستجو در فضای وب همواره در حال افزایش است و در صد بالایی از افراد این جستجو را از طریق گوشی موبایلی که در دست خود دارند انجام می دهند و این کار را می توانند در هر زمانی و در هر جایی انجام دهند و این امر خود دلیلی است که بسیاری از مشتریان هدف شما برای ورد به وب سایتی که ساخته اید، وقتی که در صف تاکسی هستند و یا در ترافیک هستند از درگاه موبایل استفاده می کنند. در نتیجه اگر وب سایتی این بخش را نادیده بگیرد و بهینه سازی وب سایت برای موبایل را انجام ندهد عملاً بخش عظیمی از کاربران خود را از دست داده است.یادتان باشد که موتور های جستجو نیز سایت های مناسب برای موبایل را در رتبه بندی بالاتری به کاربران خود پیشنهاد می دهند.

نحوه بررسی بازدید از طریق موبایل

برای بررسی آمار بازدید سایت خود و آنالیز سئو آن از طریق موبایل می توانید وارد google analytics شوید و در آنجا آمار بازدید را به طور مشخص مشاهده کنید. برای اینکه متوجه شوید اصلا وب سایت شما برای موبایل مناسب سازی شده است یا خیر از mobile-friendly test گوگل استفاده کنید. برای اینکار کافیست URL سایت خود را وارد کنید تا مشخص شود سئو موبایل در سایت شما انجام شده است یا خیر. ابزار های دیگری نیز برای اینکار وجود دارند.

با سئو موبایل رضایت کاربرانتان را جلب کنید

اگر یک سایت دارید و برایتان مهم است که سایتتان رشد کند باید همواره به رضایت کاربرانتان بی اندیشید. روش های افزایش بازدید سایت از طریق موبایل مبتنی بر بهبود تجربه کاربران استفاده کننده از موبایل است. تجربه ی خوشایند کاربران باعث می شود مدت زمان بیشتری در سایت شما باقی بمانند و همین مسئله رتبه بندی سایت را افزایش می دهد.

برای جلب رضایت کاربرانتان چه کنیم؟

برای جلب رضایت کاربران استفاده کننده از موبایل لازم است سرعت وب سایت بالا باشد. مردم دنیای امروز تحمل بالایی در منتظر ماندن ندارند. با فشرده کردن حجم عکس ها، ترکیب و محدود کردن کد ها و کاهش تعداد درخواست های یک صفحه و … سرعت وب سایت را بالا ببرید.دقت کنید یک وب سایت متناسب با دستگاهی که در آن دیده می شود (موبایل، تبلت، کامپیوتر میزی،لپ تاپ و…)، محتوا و عناصر طراحی خود را تغییر سایز دهد. تا تجربه ی بصری کاربران بهبود یابد. اگر از نظر دیداری سایت به گونه ای باشد که کاربران را کلافه کند قطعا سایت را به سرعت ترک می کنند و به احتمال قوی دیگر به سایت شما باز نخواهند گشت و شما را به افراد دیگر هم معرفی نخواهد کرد که خب این دقیقا برعکس اهداف ما از سئوی سایت است.

محتوای سایت را دست کم نگیرید

در مبحث سئو موبایل ، بهینه سازی محتوا نیز مانند سئوی سایت اهمیت دارد. محتوا در زمره ی سه گزینه اصلی موتور جستجوی گوگل قرار دارد! برای این منظور به تیتر بندی ها دقت کنید. زیرا کاربران موبایل از روی تیتر ها دنبال محتوای مد نظر خود می گردند. کلمات کلیدی نیز از اهمیت و جایگاه ویژه ی خود برخوردارند. سئو سایت محتوایی از مهم ترین اقداماتی است که در راستای بهبود بهینه سازی سایت، چه در موبایل و چه در دسکتاپ باید به آن توجه کرد.

اهمیت شبکه های اجتماعی

تصور می کنید رابطه ی شبکه های اجتماعی با سئوی موبایل چه باشد ؟ گرچه موتور های جستجو شبکه های اجتماعی را مستقیماً جزء عوامل رتبه بندی سئو قرار نمی دهند، پژوهش های میدانی نشان می دهد رابطه ی قوی بین شبکه های اجتماعی و رتبه بندی در موتور های جستجو وجود دارد. طبق آمار های ارائه شده از سوی comScore، حدود 80% از زمان صرف شده برای شبکه های اجتماعی متعلق به گوشی های هوشمند و تبلت است. پس چنین ظرفیتی نباید نادیده گرفته شود.

آینده نگری در سئوی موبایل

امروزه موتور های جستجو بر نوع جدید از جستجوی در فضای وب از طریق صدا و صحبت شفاهی تمرکز دارند. مسلماً این بخش از جستجو ها بیشترین درصد خود را در جستجوی با موبایل نشان می دهند. وب سایت ها باید بر این مسئله نیز برای آینده ی خود تمرکز داشته باشند. یادمان باشد که دنیا و تکنولوژی همیشه در راستایی حرکت می کند که رندگی را برای بشر آسان تر از قبل کند و ما هم برای اینکه بتوانیم ر این بین بقایی داشته باشیم باید برخلاف این جنبش حرکت نکنیم و راهکار هایی برای آینده و تغییر شکل زندگی انسان ها بی اندیشیم.

Mobile first index چیست؟

Mobile first index به معنی شاخص اول موبایل یعنی نسخه موبایلی یک وب سایت، نقطه ی آغازین موتور جستجوی گوگل برای شاخص بندی آن است. یعنی نسخه ی موبایلی یک وب سایت نقش بسیار بسیار مهمی در رتبه بندی سایت توسط موتور جستجو دارد. از آنجا که بازدید از وب سایت ها از طریق موبایل افزایش یافته است، موتور های جستجو برای تامین رضایت کاربران خود چنین نقطه ای را مورد تمرکز قرار داده اند.

آیا سئو موبایل تنها شاخص برای رتبه بندی موتور های جستجو است؟

تا به اینجا تمام تلاش خود را داشتیم که اهمیت سئو موبایل را به شما متذکر شویم ولی این امکان وجود دارد که این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا سئو موبایل تنها شاخص برای رتبه بندی موتور های جستجو است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، موبایل می تواند اولین شاخص باشد، اما تنها شاخص نخواهد بود. برای مثال اگر سایتی نسخه مناسب برای موبایل نداشته باشد، به دلیل داشتن نسخه دسکتاپ همچنان مورد بررسی موتور های جستجو واقع خواهد شد اما این موضوع اثر منفی بر رتبه بندی آن سایت خواهد داشت. سئو حرفه ای سایت مشخص کرده است که وب سایت های دارای نسخه مناسب برای موبایل در جستجو های دسکتاپ نیز موفق تر خواهند بود.

موارد مورد نیاز در طراحی سایت برای موبایل

به منظور افزایش بازدید سایت در طراحی سایت برای موبایل، محتوا اهمیت زیادی دارد. باید اطمینان حاصل شود که نسخه ی مناسب برای موبایل ارائه دهنده ی محتوای با کیفیتی باشدکه کاربران به راحتی بتوانند آن را ببینند. متون، فیلم های ویدئویی و عکس همگی می توانند به کمک شما بیایند. توجه کنید توضیحات متا و عناوین در هر دو نسخه ی موبایل و دسکتاپ برای هر صفحه ای متناسب باشد. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط نیز مهم است.اگر از Hreflang برای درونی سازی استفاده می کنید، Hreflang مربوط به URL باید متمرکز بر نسخه ی موبایل کشور شما با تغییرات زبانی باشد و URL دسکتاپ متناسب با نسخه ی دسکتاپ باشد. ظرفیت سِروِر ها نیز باید به گونه ای باشد که بتواند افزایش نرخ Crawl را بپذیرد.

بهینه سازی سرعت سایت در موبایل

در راستای افزایش بازدید سایت راهکار های مختلفی برای افزایش سرعت سایت در موبایل وجود دارد. طبق گزارش یاهو 80% زمان بارگذاری یک وب سایت صرف دانلود کردن قسمت های مختلف یک صفحه از جمله تصاویر و .. می شود. هر چه عناصر به کار رفته در یک صفحه بیشتر باشند زمان بارگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود.کوچک کردن و ترکیب فایل ها می تواند سرعت یک سایت را بالا ببرد. به این منظور فایل های HTML، CSS و جاوا می توانند مورد تمرکز باشند. اگر از قالب آماده ای برای سایت استفاده کرده باشید ممکن است ابتدای کار راحت باشد اما از منظر افزایش سرعت ممکن است با کد های مزاحم زیادی روبه رو شوید. اگر در این رابطه نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید می توانید از مشاوران سئوی ریراکو اسن اطلاعات را دریافت کنید و یا صفحه ی مشاوره سئو را مطالعه نمایید.

AMP  در وب سایت چیست و چه کاربردی دارد

AMP یا صفحات موبایل شتاب، یافته پروژه ای است که توسط گوگل پشتیبانی می شود و به عنوان یک استاندارد باز برای دارندگان وب سایت به منظور ایجاد وب سایت هایی که سریع تر در گوشی های هوشمند بارگذاری می شوند، ایجاد شده است. AMP سبب می شود در راستای افزایش سرعت وب سایت، یک سایت برای موتور های جستجو بهینه سازی شود و رتبه بندی آن ترقی کند. AMP به افزایش بازدید سایت کمک می کند و متمرکز بر موبایل عمل می کند و کاری به نسخه ی دسکتاپ یک وب سایت ندارد. از AMP می توان برای سایت های قدیمی نیز استفاده کرد.

Progressive Web Apps یا PWA چیست و برای طراحی وب در موبایل چه ویژگی دارد؟

PWA واژه ای است که به روش شناختی توسعه نرم افزار ها اشاره دارد. برخلاف نرم افزار های سنتی، این دسته از نرم افزار ها ترکیبی بین وب سایت دسکتاپ و موبایل هستند. این نرم افزار ها کمک می کنند که جستجوگر ها از هر دو تجربه ی وب سایت و موبایل استفاده کنند.PWA ها نرم افزار هایی هستند که قابلیت کار کرد به صورت آفلاین را دارند و همچنین می توانند نوتیفیکیشن ارسال کنند و ساخت آن ها نیز به راحتی صورت می گیرد. نرم افزار تلگرام، اسنپ، پینترست و … نمونه های موفقی از این نوع نرم افزار ها هستند.

چگونه بفهمیم که یک سایت برای موبایل بهینه سازی شده است ؟

موارد زیر از جمله مواردی هستند که این اجازه را به شما می دهد تا متوجه شوید آیا یک سایت برای موبایل بهینه سازی شده است یا خیر.

  • سرعت مناسب بارگذاری در سایت
  • در همه ی دستگاه های موبایل بارگذاری به درستی انجام شود
  • استفاده از متا تگ های مناسب
  • محتوای بهینه سازی شده و نمایش درست آن
  • استفاده از عکس هایی با سایز مناسب در سایت
  • و … .
  • جمع بندی ساده و نهایی از این مبحث

    سئو موبایل مقوله ای است که در سال های گذشته توجه بسیار زیادی به آن شد. چرا که انسان ها روز به روز بیشتر به این تلفن های همراه کوچک روی آوردند و دیگر این دستگاه ها تنها حکم یک تلفن ساده را برای آنها نداشت و هر موقع که خواستند بلیط هواپیما برای سفر بخرند و یک میز شام رزرو کنند و قیمت دلار را چک کنند و طرز تهیه ی سوپ شیر را یاد بگیرند از این گوشی های تلفن همراه استفاده کردند. در نتیجه سایت ها باید به گونه ای طراحی شوند که دارای قابلیت نمایش درست در این دستگاه ها را برای این افراد داشته باشند. پس اگر سایتی دارید که اصول سئوی موبایل در آن اجرا نشده است همین امروز برای آن اقدام کنید و اگر به فکرطراحی سایت جدید هستید حتما این فاکتور را در اولویت خود قرار دهید.